Varislər
Rəşad
ƏHMƏDZADƏ: “ONUN SİLAHI SÖZ İDİ”
"Varislər"in
bugünkü qonağı ötən əsrin
altmışıncı illərində ədəbiyyata gəlmiş
məşhur satirik şair, maraqlı və sevilən
komediyalar müəllifi, dramaturq, jurnalist Rüfət Əhmədzadənin
varisi A.Şaiq adına Dövlət Kukla
Teatrının direktoru, Əməkdar mədəniyyət
işçisi Rəşad Əhmədzadədir.
Gecə
döyülən qapılar
1933-cü ildə Bakıda,
dövrünün tanınmış ziyalısı,
maarifçisi, şairi, dövlət xadimi Zülfüqar
Əhmədzadənin ailəsində dünyaya gəlib. Zülfüqar Əhmədzadə
talış ədəbi dilinin formalaşmasında xüsusi
xidmətləri olan adam idi. İlk dəfə
latın qrafikası ilə talış əlifbasının
yaradılması onun adı ilə bağlıdır.
Atası Stalin
repressiyasına məruz qalıb, xalq düşməni adı
ilə həbs edilərək uzaq Sibirə sürgünə
göndəriləndə oğlu Rüfətin cəmi 5
yaşı vardı. O dövrdə
qara, dəri gödəkçəlilər əksər ailənin
qapısını gecə saatlarında döyürdülər.
Bir gün çağırılmamış
qonaqlar onların da evinin kandarını kəsdirdilər.
Sevimli atası əlindən alanın balaca
Rüfət dünyalar qədər sevdiyi adama ümidlə
baxaraq, "nə vaxt qayıdacaqsan?" - soruşdu. Zülfüqar Əhmədzadə beş
yaşlı oğlunun saçlarını sığallayaraq:
"Qayıdacağam, oğlum! Tez
qayıdacağam", - deyib evi tərk etdi. Amma o, bir daha geri qayıtmadı. Balaca Rüfət
ömrü boyu bu həsrətlə, bu ağrı ilə
yaşadı və onu incidən, ona əzab verən ağrılara
üsyan edərək, atasını ondan alan
quruluşu öz satirik şeirləri ilə
qamçıladı. Onun hədəfində bu
quruluşun hər zümrəsindən olan əliəyri, kələkbaz,
xəyanətkar, riyakar, saxtakar ünsürü vardı.
O, yazdığı şeirlər, qələmə
aldığı komediyalar, qurduğu səhnəciklərlə
milyonlarla rüfətkimilərə ata acısı, ata həsrəti
yaşadan sovetlərin imperiya siyasətinə meydan oxuyur, bu
siyasətin ocağına odun atanları qılıncdan kəsərli
sözləri ilə qamçılayırdı.
Bəli, onun ömrü hamar
keçmədi. Hələ yeniyetmə yaşlarından
ailəyə kömək etmək üçün işləməli
oldu. Atası həbs olunub sürgünə
göndərildikdən sonra bolşevik təqiblərindən
qorumaq üçün bir müddət anasının ata
yurdunda, Balakəndə yaşadılar. Ara
sakitləşdikdən sonra Bakıya qayıdan ailə
ağır həyat şərtləri altında
yaşamağa məhkum oldu, lakin möhkəm iradəsi,
sarsılmaz qətiyyəti Rüfət Əhmədzadəni həyatın
bütün sınaqlarından üzüağ
çıxartdı. Az sonra
qarşısına yaxşı adamlar çıxdı,
üzünə qapılar açıldı,
dostlarının, qələm yoldaşlarının sevimlisi
oldu və ən əsası, ilhamı ona heç vaxt xəyanət
etmədi. O öz dövrünün ən yaddaqalan satirik
şeirlərini qələmə aldı. Bu gözəl insan,
səmimi dost, unudulmaz ata, ilhamlı şairin varisi Rəşad
Əhmədzadə ilə onun iş otağında
görüşdük.
Xalqın şairi
- Rəşad bəy,
söhbətimiz unudulmaz şair, dramaturq Rüfət Əhmədzadə
haqqında olacaq, amma gəlin bir qədər irəli gedək,
babanız Zülfüqar Əhmədzadədən başlayaq.
Çünki çox yaxşı xatırlayıram, Cənub
zonasında hələ də babanızın talış
dilində yazdığı şeirlər xatırlanır və
maraqlı cəhət odur ki, bu şeirlər xalq arasında
dildən-dilə, nəsildən-nəslə keçir. Necə
oldu ki, xalq düşməninin oğlu ədəbiyyata gəldi?
- Fürsətdən istifadə edib
"Ədəbiyyat qəzeti" kollektivinə babamı, atamı yada
saldığı üçün təşəkkür etmək
istəyirəm. Belə gözəl layihəyə
görə sağ olun. İmkan
düşdükcə maraqla oxuyur, böyüklərimizin,
unudulmaz şəxsiyyətlərimizin həyat yolu haqqında
məlumat alırıq.
Necə oldu Rüfət
Əhmədzadə ədəbiyyata gəldi? Məncə,
heç kəs qarşısına məqsəd qoymur ki,
şair, ya da yazıçı olacaq. Bu,
istedad məsələsidir. İnsan
yaradıcılıqdan başqa istənilən işə,
peşəyə qarşısına məqsəd qoyaraq nail ola bilər. Rüfət Əhmədzadəyə
bu istedad yəqin, genlə keçib, dediyiniz kimi, atası
Zülfüqar Əhmədzadə dövrünün
tanınmış ziyalısı, şairi olub.
Babam 1938-ci ildə həbs
edilib. 2018-ci ildə babamın 120 illik yubileyi oldu. Qeyd etdiyiniz kimi, Cənub zonasında bu gün də
onu xatırlayanlar, şeirlərini əzbərdən deyənlər
var.
- Tamamilə doğrudur. Nənəm sinədəftər qadın idi,
çoxlu bayatı, nəğmə bilirdi və mən onun
dilindən dəfələrlə Zülfüqar Əhmədzadənin
"Traktor", "Pioner" şeirlərini
eşitmişdim. Çox qəribədir,
həmin şeirlər indi də yadımda qalıb.
- Bu yaxınlarda Milli parkda bir nəfərlə
qarşılaşdım, söhbət etdik, tanış
olduq. O da öz tələbələrini təqdim etdi. 18-19 yaşları olardı. Cənub
zonasından idilər, kim olduğumu
öyrənən kimi babamın şeirlərini söylədilər.
Görün babamın ölümündən neçə il keçib?! Amma bu gün də
xatırlanır və bu, çox qürurverici məqamdır.
Əgər bir şairin, yaradıcı
adamın yaradıcılığını xalq qoruyursa, bu,
ikiqat qürur veirir.
Mir Cəfər Bağırov zalı niyə tərk
etdi?
Zülfüqar Əhmədzadə
təhsil fəalı, maarifçi kimi öz dövründə
müəyyən partiya vəzifələri
daşıyıb. Laçında, Zaqatalada, Ağdamda partiya işində
çalışıb. Astara Rayon İcraiyyə
Komitəsinin sədri olub, bir neçə dildə sərbəst
danışıb. Atası müəllim
olub, o da bir neçə dili bilib.
Atam çox çox gənc
yaşlarından yazmağa başlayıb. Stalin
dövründə atam xalq düşməninin oğlu
olmağının bütün ağrılarını, məhrumiyyətlərini
hiss edib, yaşayıb. Maraqlı bir əhvalat danışmışdı.
Təxminən 6-cı sinifdə oxuyarkən məktəblərində
ziyalılar, partiya aktivləri ilə görüş
keçirilib, Mir Cəfər Bağırov da həmin tədbirdə
iştirak edib. Məktəb rəhbərliyi
yaradıcı uşaqlara öz şeirlərini söyləmək
imkanı yaradıb. Atam da qalxıb,
yazdığı şeiri söyləyib. Atam
şeiri söyləyəndə M.Bağırovun dodaqları
qaçıb, gülümsəyib və atamla maraqlanıb,
onun adını soruşub. Deyiblər
6-cı sinif şagirdi Rüfət Əhmədzadədir.
Tez yanındakı adamdan: "O Əhmədzayə bunun dəxli
var?" - soruşub. Deyiblər,
onun oğludur. Cavabı eşidən kimi
dodaqlarındakı təbəssüm itib, zalı tərk
edib.
Atam ümumiyyətlə,
yaşadığı çətinliklər, məhrumiyyətlər
haqqında danışmağı xoşlamırdı. Amma demək
olar, ömrünün yarısını xalq düşməninin
oğlu kimi yaşamağa məhkum olmuşdu. Əlbəttə,
nə qədər iradəli, nikbin adam olsa
da, bu təzyiqlər onun sağlamlığından təsirsiz
keçmədi. Hələ lap cavanlığından hipertoniyadan
əziyyət çəkdi, həmişə yüksək qan
təzyiqi ilə yaşadı. Doğrudur,
heç vaxt nədənsə şikayət etdiyini eşitmədik,
amma yaşadıqlarının müəyyən hissəsi
gözlərimiz qarşısında baş verirdi. Yaşadığı ağır anları da bəzən
özünəməxsus ovqatla danışırdı.
Bakıdan Balakənə
Atası həbs ediləndən
sonra ailənin həm maddi durumu ağırlaşıb, həm
də təzyiqlər olub onlara. Zülfüqar Əhmədzadənin
üç övladı olub: iki qız, bir oğlan. Nənəmiz milliyyətcə əsli Balakən
rayonundan olan avar qızı idi. Həyat
yoldaşı həbs olunan qadın ailəsini və əsas
da övladlarını xilas etmək üçün bir
müddət uşaqları da götürüb Bakıdan
Balakənə, öz dədə-baba yurduna gedib, atam ibtidai
sinfi Baləkəndə oxuyub. Sonra yenidən
Bakıya qayıdıblar və atam qalan bütün
ömrünü burada yaşayıb.
Təsəvvür edin, universitetə
daxil olmaq üçün bir neçə il
ard-arda sənədlərini verib, müsabiqəyə
qatılıb və hər dəfə əla cavab verməsinə
baxmayaraq, xalq düşməninin oğlu olduğu
üçün ona qiymət yazmayıblar. Hətta bir dəfə
imtahan götürən qadın müəllimlərdən
biri deyib ki,
bu uşaq bütün cavabları "əla" verir, hər
şeyi əzbər bilir, mən bunu necə kəsim? Və guya yaxşılıq edib, ona
"üç" yazıb.
Atam etiraz edib, deyib, bir qədər əvvəl
özünüz söylədiniz ki, hər şeyi əzbər
bilirəm, niyə "üç" yazırsınız?
Qadın qəzəblənib deyib, gərək səni
ümumiyyətlə, kəsəydim. Atam
imtahan kağızını cıraraq zalı tərk edib.
- Belə bir atmosferdə yaşamaq
çox çətindir. Bütün bunlar adama psixoloji zədələr
vurur, sarsıdır, həvəsdən salır, amma mənim
tanıdığım, yaradıcılığına bələd
olduğum Rüfət Əhmədzadə həmişə öz
nikbinliyi ilə seçilib, öz kəskin satiraları ilə
yadda qalıb, diqqətçəkən yumorları ilə
xatırlanıb.
Həmişə
depressiyada olan adam
- Bəli, atam yaşadığı
bütün təzyiqlərə qarşı mətanətli
olub. Təsəvvür edin, ata gedəndən sonra evdə
yeganə kişi o qalıb. Uşaqlar
arasında atam ortacıldır. Ailəni
saxlamaq üçün 13 yaşında səyyar kinomexaniklik
edib. Təsadüfən xatirə
yazırdı. Hərdən: "Bəzən mənə
elə gəlir ki, anadan olduğumdan bəri depressiyada
olmuşam". Təbiət etibarilə çox sakit adam idi, amma yazılarına diqqət edəndə
görüsən, bu adamın yaradıcılığı ilə
xarakteri ziddiyyət təşkil edir. Sakit, təmkinli
olmağa çalışırdı, amma kiminsə ona yalan
deməsini heç vaxt götürməzdi. Ümumiyyətlə, yalanla arası yox idi. Kimliyindən asılı olmayaraq,
düşündüyü və haqlı bildiyi fikri adamın
üzünə deyirdi.
- Sözün düzünü deyən
kəslərə el arasında "qırmızı adam" deyilir və elələrini çox
vaxt qəbul etmirlər, onlardan uzaq durmağa
çalışırlar. Yəqin, bu xüsusiyyətlərinə
görə Rüfət Əhmədzadəni sevməyənlər
də az olmayıb. Bu keyfiyyətlər
ona şəxsi problemlər də yaradıb, yəqin.
- Bilmirəm şəxsi problem deyəndə
nəyi nəzərdə tutursunuz.
- Adam 33 il sərasər
"Kirpi" jurnalının əməkdaşı olub. Korrektorluqdan baş redaktor müavininə qədər
gedib çıxıb, amma bir neçə dəfə baş
redaktor yeri boşalsa da, bu vəzifəyə başqaları gətirilib.
Məncə, bu görməzdən keçmək
təsadüfi olmayıb.
Eləcə
redaktor müavini
- Hə, "Kirpi" ilə
bağlı bir şey deyim. Jurnalın elə dövrləri
olub ki, onun ərsəyə
gəlməsində əsas rolu atam oynayıb və məhz onun
sayəsində jurnal öz səviyyəsini və avtoritetini
qoruyub. Bəlkə bir qədər də uzun
ömür sürsəydi baş redaktor olardı. Atam dünyasını dəyişəndə
heç bir fəxri adı, mükafatı olmayıb, amma əsl
ədəbiyyat, mətbuat fədaisi idi.
- Məncə, ən böyük
mükafat xalq sevgisidir və onun əsərləri xalq tərəfindən
sevgi ilə qarşılanırdı. Mən
bunu indi də xatırlayıram. Onun satirik
şeirləri efirdən səslənəndə maraqla
qarşılanırdı. Müəllifi
olduğu tamaşaların afişaları maraqla gözlənilirdi.
- Əmək fəaliyyətinə
1980-ci ildə Musiqili Komediya Teatrında başlamışam. Teatrda gözətçi işləyən
yaşlı adam vardı. Bir dəfə mənə dedi ki,
uzun illərdir bu teatrda işləyirəm, amma dəqiq bilirəm,
tamaşaçılar teatrın şüşələrini
iki dəfə sındırıblar: birincisi Dövlət
Akademik Dram Teatrı bu binada işləyəndə
S.Vurğunun "Vaqif" tamaşasında, bir də Rüfət
Əhmədzadənin "Sizin ilə gülə-gülə"
tamaşası gedəndə. Sözlərinizdə
böyük həqiqət var. Bir neçə gündən
sonra atamın dünyasını dəyişdiyi vaxtdan 32 il
ötəcək və əgər bir müəllif
yoxluğunun 32 ilində sevgi ilə, hörmətlə
xatırlanırsa, haqqında ancaq xoş sözlər deyilirsə,
demək, bu, istənilən mükafatdan dəyərlidir.
Teatrın
şüşələrini niyə sındırdılar
Sağlığında 11
kitabı işıq üzü görmüşdü. Latın
qrafikası ilə kitabı olmadığı
üçün ölümündən sonra qardaşımla
birgə onun əsərlərini toplayıb, kitabını nəşr
etdirdik. Musiqili Komediya Teatrında 4
tamaşası gedib. Azərbaycan
Televiziyası da onun bir pyesini teletamaşa şəklində
çəkib.
- O dövrdə
xeyli aktyor onun yazdığı parodiyaları televiziyada ifa etməklə
məşhurlaşmışdı.
- Azərbaycan Televiziyasının
"Səhər görüşləri" proqramı
70-80-ci illərdə hər kəsin bazar günləri səbirsizliklə
gözlədiyi veriliş idi. Bəlkə də
bunu mənim qeyd etməyim doğru olmaz, amma fakt
faktlığında qalır. Proqramın
yaradıcıları günlərlə atamın ssenarisini
gözləyirdilər. Əslində, elə
"Sizin ilə gülə-gülə" pyesi də həmin
verilişin fonunda yarandı. Xalq artisti
Hacıbaba Bağırovun təşəbbüsü ilə
atam proqramda gedən müxtəlif parçaları vahid
süjet halında işləyib pyes şəklinə
saldı və hesab edirəm ki, uğurlu tamaşa
alındı. O dövrdə indiki Heydər Əliyev
Sarayında teatr tamaşaları getmirdi, ilk olaraq "Sizin ilə
gülə-gülə" o səhnədə
oynanıldı. Ayda azı 2-3 dəfə saray rəhbərliyi
tərəfindən təklif gəlirdi ki, həmin tamaşa o
səhnədə oynanılsın. Tamaşa
eyni zamanda, Musiqili Komediya Teatrının səhnəsində
göstərilirdi. Məkanından
asılı olmayaraq harada oynanılsa anşlaqla keçirdi.
Yəni atamla Hacıbaba Bağırovun iş birliyi
alınırdı və o zamanın tamaşaçısı
bu işdən məmnun idi, zövq alırdı.
"Səhər
görüşləri"
Atamın "Səhər
görüşləri"nə yazdığı səhnəcikləri
dövrün korifeyləri ifa edirdilər: Nəsibə
xanım, Əliağa Ağayev, Səyavuş Aslan, Yaşar
Nuri, İlham Namiq Kamal... Tamaşaçı
sevirdi o səhnəcikləri.
- Cənub zonasında
indi də bir fikir gəzir: guya Zülfüqar Əhmədzadənin
həbs olunmasına, sürgünə göndərilməsinə
səbəb Leninə həsr etdiyi şeir olub. Talış
dilində yazılmış o şeirin bir hissəsi indi də
xatirimdədir: "Lenin rəhbərimizdir, O, dünyaya bərabərdir...". Şeirdə bir vurğu
doğru vurulmayanda Lenini o biri dünyaya bərabər etmək
olur. Zülfüqar Əhmədzadə ağıllı adam olub, məncə, burada müəyyən qədər
həqiqət var.
- Əslində, o fikri mən
də eşitmişəm, elə deyirlər, ancaq məncə,
burada həqiqət yoxdur. Zülfüqar Əhmədzadənin
adı "qara siyahı"ya onun öz fəaliyyəti və
çıxışları, yazıları sayəsində
düşüb. Adam partiya plenumunda,
rusların, ermənilərin içində qalxıb, məsələ
qaldırıb ki, niyə Azərbaycanda yüksək partiya rəhbəri
vəzifələrində ruslar, ermənilər təmsil
olunmalıdırlar?
Niyə ruslar və ermənilər
Təsəvvür edin,
ölkəni mərkəzdən ruslar idarə edir, ermənilər
xərçəng kimi hər tərəfə kök
salıb və sadə bir azərbaycanlı ziyalısı
yüksək kürsüyə çıxıb belə bir
çağırış edir. Bildiyimiz kimi, 1920-ci ildən
1933-cü ilə qədər Azərbaycan KP Mərkəzi
Komitəsinə qısa müddət Mirzə Davud Hüseynov,
bir ilə qədər Ruhulla Axundov rəhbərlik edib. Qalan bütün rəhbərlər rus, gürcü
və ermənilər olublar. Məhz babamın
plenumdakı o məşhur çıxışından
sonra Mir Cəfər Bağırov rəhbər təyin edilib.
M.Bağırov Moskvanın tapşırığı ilə
işləyən adam olub və əgər
Zülfüqar Əhmədzadənin
çıxışı rus-erməni rəhbərliyinin
ürəyincə deyilsə, təbii, onu elə Mir Cəfərin
əli ilə aradan götürəcəkdilər. Həbs
olunduğu gün babam evə gələndə nənəmə
sakitcə deyib ki, küçədə Mir Cəfərlə
qarşılaşdım, kefimi soruşdu, dedi Əhmədzadə
necəsən? Bağırovla babam əvvəldən
bir-birini tanıyıb. Nənəm babamın sözlərini
adi qarşılayıb, deyib burda nə var axı, adam səndən hal-əhval xəbər
alıb da. Babam soyuqqanlıqla söyləyib ki,
sən hazırlığını gör, bir torbaya dəyişək,
əyin-baş yığ, yəqin, axşam gəlib məni
aparacaqlar.
Nənəm uzun ömür
sürdü, təxminən 95 yaşında
dünyasını dəyişdi və hərdən xatirələrini
danışırdı. Balakəndə keçirdikləri
günləri, Bakıya qayıtdıqdan sonra üzləşdikləri
çətinlikləri, babamdan aldığı məktubları,
o məktublarda babamın bəraət ümidi ilə
yazdığı sözləri yada salırdı. Babam son ana qədər azad olunacağına
inanıb. Nənəmin müraciətlərinə
burada "hər şey yaxşı olacaq" kimi cavablar
verilib.
Ayrılıqlar
bitəcək
Hətta nənəm
Zülfüqar Əhmədzadənin Marinsk şəhərində,
sürgündə dünyasını dəyişdiyi xəbərini
aldıqdan sonra da bu xəbərə inanmayıb, bir gün
babamın qapını döyüb evə gələcəyini
gözləyib, sadəcə, ömrünün sonlarında
tez-tez deyirdi ki, "görüşməyimizə az
qaldı".
Babamın sürgündən göndərdiyi məktubları
nənəm əziz xatirə kimi qoruyurdu.
- Rüfət
Əhmədzadə az da olsa lirik şeirlər
yazıb, amma onun yaradıcılığında satirik
şeirlər üstünlük təşkil edir. Bu həm də uzun illər "Kirpi" jurnalı
ilə əməkdaşlıq etməsi ilə
bağlıdır. Baş redaktor müavini kimi aldığı
yüzlərlə məktubda dövrün antipodları,
saxtakarları, oğru mağaza müdirləri, əliəyri
məmurları ilə tanış olur və
onların obrazını yaradır. Belə insanlar cəmiyyət
üçün təhlükəli olduğu qədər, elə
Rüfət müəllimin şəxsi üçün də
təhlükəli olublar yəqin. Pul var, imkan
var, istənilən pisliyi edə bilərdilər. Çəkinmirdi
belə şeylərdən, qorxmurdu özünə
düşmən qazanmaqdan?
- Heç vaxt atamda nəsə bir
qorxu, çəkinmək hiss etməmişəm. Əgər özü üçün doğru
bildiyi bir şeydən yazırdısa, onun necə
qurtaracağını düşünmürdü. Bunu özünə borc bilirdi. Doğru
qeyd etdiniz, lirik şeirlər də yazırdı, amma əsas
janr onun üçün satira idi. Bir dəfə unudulmaz
bəstəkarımız Emin Sabitoğludan təklif gəldi,
atam dedi ki, satiradırsa mən, lirikadırsa Rüfət
(oğlu - Ə.Q.) yazar. Məhz o söhbətdən
sonra Emin müəllimlə Zülfüqarın bir neçə
yaddaqalan mahnısı yarandı. Atamın
yaradıcılıq prosesi çox sadə idi. Hər hansısa şeiri, bəhri-təhvili, pyesi
yazmaq üçün heç vaxt bir otağa çəkilib
sakitlik içində işləməzdi, divanda oturur, dəftərçəsini
dizi üstə qoyub yazırdı, biz də eyni otaqda televizora
baxırdıq. Üçotaqlı evimizdə
üç oğlan uşağı böyüyürdü.
Kiçik otaqda həm onun kitab rəfləri, həm də
balaca iş masası vardı, amma heç vaxt həmin otaqda
oturub yazı yazmayıb. İlk oxucusu isə
anam olurdu.
Hər kənddə,
hər şəhərdə...
Maraqlı adam idi.
Bütün bölgələrimizi sevirdi, hər
yerdə yaxın dostu vardı. Meşələri,
cığırları tanıyırdı. Bölgələrimizin adət-ənənələrini,
ləhcəsini, mətbəxini, tarixini bilirdi. Hansı rayonda olur-olsun, onu can-başla
qarşılayırdılar. Qazanmışdı
bu sevgini. Az qala hər həftəsonu
harasa gedirdik.
Atam 55 yaşında
dünyasını dəyişdi və bu 55 ilin 33 ili məhz "Kirpi" jurnalında
keçdi. Əvəz Sadıq baş redaktor
olanda atamı korrektor kimi işə dəvət edib.
Atam ali məktəbə yalnız
babamız bəraət aldıqdan sonra qəbul oluna bilib, tələbə
olandan başlayıb "Kirpi"də işləməyə.
Amma o vaxt mətbuatda şeirləri çap
olunurmuş, yəni dar çərçivədə olsa belə,
imzasını tanıtmışdı. Korrektorluqdan
başlayaraq redaktor müavini vəzifəsinə qədər
pillə-pillə qalxmışdı. Bu
jurnal onun həyatının yarısı idi. Bu gün də evdə, onun arxivində jurnalın
üzlənərək səliqə ilə tikilmiş nüsxələri
qalır.
- "Kirpi"də işləyəndə yəqin, ona
rüşvət təklif edənlər olub. Bu barədə nəsə
danışırdı evdə? Bildiyim qədərilə
rayonlara ezam olunan əməkdaşlar arasında əliboş
qayıtmayanlar varmış. Sizin üçün normal
şərait yaratmışdılarmı?
...İstəsəm
də verməzlər
- Ölümünə yaxın bir dəfə
evdə zarafatla dedi: "İndiyə qədər rüşvət
almamışam, indi istəsəm də verən olmaz". Jurnalın rəhbər vəzifələrində
olanlar bir-birinə etibar edirdi, çox yaxşı münasibət
vardı aralarında. Xatırlayıram
Seyfəddin Dağlının redaktor olduğu dövrləri.
Çox yaxın idilər.
Normal şərait dedikdə,
1969-cu ildə üçotaqlı mənzil vermişdilər
atama, indi mən yaşayıram orada. Özü da həmin
evdə dünyasını dəyişdi, anam da. Yəni
gedib kimdənsə nəsə xahiş edən, nəsə
istəyən adam deyildi.
- Rüfət
Əhmədzadə necə ata, necə ailə
başçısı idi? Bir ata kimi razı
idinizmi ondan? Sizə öz sevgisini göstərə
bilirdimi? Heç qışqırıbmı
üstünüzə, nəyəsə görə
danlayıbmı sizi?
- Bir anlıq üç oğlan
uşağının bir evdə böyüməsini təsəvvür
edin. Ortancılımız Vüqar bir az
sakit idi. Zülfüqar böyüyümüz
idi, mənsə evin kiçiyi və ipə-sapa yatmayanı, dəcəli.
Atam heç birimizə barmağının ucu ilə də
toxunmayıb, onun bir baxışı bəs edirdi, hər kəs
özünə çəki-düzən versin. Heç anamızın da üstünə səsini
qaldırdığını eşitməmişəm. Aralarında heç bir narazılıq görməmişəm.
Uşaqlıqdır da, hərdən həyətdə
məhəllə uşaqlarından kiminləsə
savaşırdım. Onun atası gələn kimi
çırpırdı oğlunu, mənim atamsa gəlib iki kəlmə
söz deyirdi, az qalırdı yer
yarılsın yerə girim.
Silahı söz idi
Onun silahı söz idi də. Ürəyimdə
düşünürdüm ki, gəlib mənə də bir
şillə vursaydı canım qurtarardı. Başda ailəsi olmaqla heç kəsə
qarşı nəsə bir haqsızlıq etməyib. Düz bildiyi bir şeyi isə, kimliyindən, yerindən
asılı olmayaraq söyləyib.
Ailəsinə bağlı idi. Ailəsi ilə, övladları ilə nəfəs alırdı. 1981-ci ildə Odessa şəhərinə sovet ordusunda xidmət etməyə getdim. O vaxt əsgərlə ailənin əlaqə vasitəsi yalnız məktub idi. Ünvanı yazanda küçəmizin adını səhv qeyd etdiyim üçün məktublarım evə gəlmirmiş. Karantindəydim hələ, heç bir ayı tamam olmamışdı orduya getdiyimin. Dedilər, atan gəlib. Karantində olduğum üçün buraxılış vermədilər mənə, görüşdük. Niyə məktub yazmadığımı xəbər aldı, hər həftə məktub yazdığımı söylədim. Yəni narahat olmuşdu mənə görə. Zülfüqar Soçidə xidmət edirdi, atam ona da tez-tez baş çəkirdi.
Atan var idi dost idik...
16-17 yaşım olandan
teatrda çalışırdım, tamaşalar gecə saat
11-12 arası başa çatırdı, evə gec
qayıdırdım. Hamımız evə toplaşmasaq
atamın gözünə yuxu getməzdi. Anam
evdə onun rahatlığı, belə deyək də,
xoşbəxtliyi üçün hər şəraiti
yaratmağa çalışırdı. Onlar
bir-birlərini hələ ibtidai sinifdən tanıyıblar.
Ailə qurmaq vaxtı çatanda xalq düşməninin
oğlu olduğu üçün elçiliyə göndərməyə
bir adam tapa bilməyib. Zülfüqar
babamın dostlarından bir-neçəsinə ağız
açıb, sözünü yerə salıblar. Hətta biri lap üzünə
deyib: "Atan var idi, dost idik, indi o yoxdur, dostluq da yoxdur!". Bəlkə də adam
elə demək istəməyəb, sadəcə, onu
özündən uzaqlaşdırmaq üçün belə
söyləyib. Atam bu cavabdan çox
sarsılıb, sonra eşdib ki, həmin adamın ürəyi
partlayıb. Axırda eliçiliyə
özü tək gedib, nənəmlə üz-üzə
oturub deyib ki, qapına göndərməyə heç kəsim
yoxdur. Onun bu cəsarəti nənəmin
xoşuna gəlib və qızı verib.
Söhbətləşdi:
Əyyub QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti 2020.- 30
dekabr.- S.16-17.