Yaddaşın səsi və
işığı
(Abid Tahirlinin 65 yaşına...)
Bu yaz görkəmli
alim və publisist Abid Tahirlinin 65 yaşı tamam oldu.
Pandemiya elə
psixoloji durum yaratdıb ki, sevdiyin, hörmət bəslədiyin
insanların obrazını yazmağa köklənə bilmirsən
və bunu qətiyyən özümə bəraət
qazandırmaq üçün demirəm.
Mətbuat tarixi
həm də ədəbiyyat və bədii üslubiyyat
tariximizin ayrılmaz hissəsidir.
Mühacirətşünaslıq müasir filoloji
fikrimizin aktual istiqamətlərindən biridir. Mətbuat
tariximizin bilicisi olan prof. Abid Tahirli ilə
razılaşıram: "Ədəbi-mədəni dəyərlərimizin
daim basqı altında saxlanıldığı, totalitar rejim
tərəfindən fasiləsiz təziyqə məruz
qaldığı sahələrdən biri, bəlkə də
birincisi mühacirət irsi olmuşdur".
Azərbaycan
humanitar elmlərinin ədəbiyyatşünaslıq
mühacirətşünaslıq məhz Abid Tahirli kimi alimlərin
araşdırmaları hesabına xüsusən tarix və
aktual bir istiqamətinə çevrilməsidir. Burada
böyük səbr, tarixi həssaslıq, fədakarlıq,
yüksək filoloji mədəniyyət və ən ümdəsi
bu millətin şərəfli keçmişinə sevgi
vacibdir. Bütün bu cəhətlər dostum Abid Tahirlidə
üzvi surətdə birləşibdir. Mənim
tanıdığım Abid Tahirli bu sevgini heç vaxt pafosa və
spekulyasiyaya çevirmədi. Başını
aşağı salıb sanballı və gərəkli
araşdırmalarını yazdı. Tam əminliklə
bildirirəm ki, XX əsr Azərbaycan mədəniyyət (ədəbiyyat,
mətbuat) tarixini Abid Tahirlinin araşdırmalarına istinad
etmədən yazmaq olmaz.
Alman filosofu
Osvald Şpenqlerin bir sözü var: Tarixdə şəxsiyyətlər
dövrü və anonim dövr olur. Sovet totalitar - anonim
dövrünün anonimləşdirdiyi adları Abid Tahirli
kimi alimlər bərpa etməklə tariximizin şəxsiyyət
dövrünü bərpa edirlər. Abid Tahirli XX əsr milli məfkurəmizin
arxeoloqlarından biri kimi arxiv materialları, ailə sənədləri,
tarixi faktlar, məktublar əsasında böyük şəxsiyyətlərimizin
tale və düşüncə obrazını bərpa edir.
Yeri gəlmişkən, yazılarının birində
epistolyar irsin metodoloji - nəzəri əhəmiyyətini
vurğulayır. Çünki məktubların funksional -
üslubi palitrası dövrün sosial-tarixi və sosial-mədəni
amilləri ilə sıx bağlı olur. Özünün də
qeyd etdiyi kimi, "mühacirətşünaslığın
həmin dövrlə əlaqədar səhifələrinin
daha səhih işləməsi", həm də "tarixi
şəxsiyyətin həyatının tədqiqat
baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb
edir".
Əlibəy
Hüseynzadənin Əhməd bəy Ağaoğluna sevgi, səmimiyyət
və sirlərlə dolu bir məktubunu"nu, yaxud Yusif Vəzirin
Əhməd bəy Ağaoğluna məktubunu və s.
götürək. Abid Tahirli məktublar vasitəsi ilə
böyük şəxsiyyətlərin tale dramını
açıb göstərə bilir. Bu məktublara müraciət
etmədən Azərbaycan ədəbi dilinin tarixini,
Ə.Ağaoğlu, C.Hacıbəyli, Ə.Hüseynzadə və
b. mütəfəkkirlərin dil və üslubunu öyrənmək
və anlamaq mümkün deyil.
A.Tahirlinin
yazı və düşüncə optikası qəhrəmanlarının
obrazını elə böyüdür ki, sanki real həyatda
yaxından tanıdığı şəxs haqqında
söhbət açır. Bu onun ümumiləşdirilmələrinin
səmimiyyətində aydın hiss olunur.
O, Ceyhun Hacıbəylini
dahi qardaşının kölgəsində saxlamayıb, sənədlər
və mətnlər üzərindən onun böyük və
şərəfli ömrünün miqyasını müəyyənləşdirir.
Ceyhun Hacıbəylinin
"Bir il xəyallarda... bütöv bir ömür" əsərini
belə səciyyələndirir: Bu əsər "bir istiqlal
aşiqinin gündəliyidir, həyat dastanıdır... Bu
çoxşaxəli çoxplanlı, ilk baxışda
yüzlərlə temanın parakəndə toplusu, lakin dərindən
nüfuz etdikcə vahid süjeti, ideya istiqaməti, məqamı
olan möhtəşəm əsərdir. Memuarı oxuduqca
sanki qəmə, qüssəyə bürünmüş sətirləri
arxasından istedadlı və müdrik, zəngin həyat və
qələm təcrübəsinə malik, fəqət
dalğın və kədərli Ceyhun Hacıbəyli
boylanır".
Etiraf edirəm
ki, Abid Tahirlinin elmi-xronikal araşdırmasını oxuyanda mən
də Ceyhun bəyin kədərli baxışlarını
gördüm.
Qürbətdə
mühacirətdə yaşamış insanların həyat-tale
dastanını yazan müəlliflərin həmişə fərqli
ovqat dalğasında köklənməsini tələb edir.
Onu da qeyd edim ki, Abid Tahirlinin bir çox yazılarında gələcək
tədqiqatçılar üçün xatırlamalar,
ideyalarını, tezislərini paylaşır. Məhz Abid
müəllimin qısa, yığcam təqdimatından və
Həsən bəy Vəzirovun
ölümü ilə bağlı Ceyhun bəy Hacıbəylinin
nekroloqundan sonra mənim bu görkəmli şəxsiyyətimizə
marağım bir az da artdı, onun haqqında daha geniş məlumat
almaq istəyim gücləndi.
Abidin
yazılarında etibarlı, cəlbedici sakit bir intonasiya var. Hətta
deyərdim ki, intonasiya mədəniyyəti var. Axı,
araşdırdığı, şərh etdiyi mövzular,
hadisələr və şəxsiyyətlər istər-istəməz
mentalitetdən gələn bir patetikanı tələb edir.
Lal sənədlərin
səsini eşitmək üçün fövqəl eşitmə
həssaslığına malik olmalısan. Y.Tinyanovun təbiri
ilə desək, yazıçı sənədlərin bitdiyi
yerdən başlamalıdır. Məndən ötrü sənədlərdən
sonra və əvvəl Abid Tahirlinin düşüncə və
yaşantı obrazı maraqlı olub. Təsəvvürümdə
hələ də onun bu obrazı Ceyhun Hacıbəyli ilə,
Əhməd bəy Ağaoğlu ilə, İsmayıl bəy
Qaspıralı ilə... xəyalında dialoqa girən,
onların ömrünü yaddaşına hopduran bir
yazarın - vətəndaşın obrazını
canlandırıram.
Abid Tahirlinin
özünəməxsus xatirə üslubu var. Bir-iki detalla
portreti canlandıra bilir. Onun Fikrət Mursaqulov haqqında xatirələrini
nəsr parçası kimi oxudum.
Yazılarında belə təsniləndirmələr və
ümumiləşdirmələr edərək, qəhrəmanının
(V.Quliyev, H.Həsənli,
M.Qasımlı...) yaradıcılıq dünyasını da
səciyyələndirir. Bir sözlə, xatirə ovqatı ilə
yığcam elmi təhlil birləşir
"İlyas
Əfəndiyevin publisistikası" adlı
araşdırmasında İlyas Əfəndiyev kimi
böyük sənətkarın təkrarsız lirik dilinin və
poetik uslubunun publisistikasına necə yansımasını
müəyyənləşdirmək, doğrudan da, tədqiqatçıdan
adekvat həssaslıq tələb edir...
Abid Tahirlinin
ömründən və yaradıcılığından xalq
yazıçısı Elçinin obrazı da keçir.
Elçin müəllimi həm yaxından tanıyan, onu
müşahidə etməyə imkanı olan bir şəxs
kimi onun yaradıcılığına dönə-dönə
müraciət edir. Bir oxucu kimi Abidin yazı təcrübəsinə
etibar edirsən, çünki mətnin arxasındakı
yazıçı məkanını sənə hiss etdirir...
Abidin
elmi-publisistik üslubunda diqqətimi çəkən bir cəhət
də qəhrəmanlarının tərcümeyi-halında dərin
iz buraxmış hadisələri zövqlə seçməsi
və yazısının (məsələn, "Molla Nəsrəddin
mühacirətdə" məqaləsində)süjetinə
daxil etməsidir.
Tale elə gətirib
ki, onun qəhrəmanları (Ceyhun Hacıbəyli, Əhməd
bəy Ağaoğlu, Həsənbəy Zərdabi, İlyas
Əfəndiyev, Elçin) əslən Qarabağdandır. Beləcə Abid Tahirlinin öz
"Qarabağnamə"si yaranıb. Burada bəlkə mistik
bir qanunauyğunluq var?
Qardaşım
Abidin 65 yaşının ayağı düşərli oldu:
bu il Şuşamız düşmənlərdən azad oldu.
Tezliklə Şuşa bərpa olunacaq, orda mütləq Ceyhun
bəy Hacıbəyli küçəsi olacaq. Bu küçə
Əhməd bəy Ağaoğlu, Üzeyir bəy Hacıbəyli
küçələri ilə kəsişəcək. Və
bu münasibətlə prof. Abid Tahirli gözəl
yazılarından birini yazacaq.
Buna onun tam
haqqı çatır...
Rüstəm
KAMAL
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-24
dekabr.-S.27.