Təranə Vahidin “Barelyef” hekayəsində yazıçı
taleyi
Yazıçı Təranə Vahidin "Barelyef" hekayəsi müasir dövrün çətinliklərini, qeyri-adiliklərini
yaxşı əhatə
edib. Hekayənin qəhrəmanı
Zaman Zamanlının həyatında da neçə yazıçı,
qələm adamı öz həyatını görə bilər...
Yaxşı yazıçı olan Zaman Zamanlı heç vaxt ad-san, şan-şöhrət arxasınca
düşmədiyindən həmişə
arxa planda qalır. Cılız, sısqa
üzsüz adam
olan Zamanlının alnına da əyri-üyrü hərflərlə,
sanki onun heç kimin görmədiyi yerdə olduğu yazılmışdı.
Alın yazısında, sanki həyatı, taleyi əks olunan yazıçı taleyi ilə barışıb gözə dəymədən
arxa sırada yaşayır. Təbii, alın
yazısını Allah yazır.
Əgər bu yazı Zamanlının alnı kimi yazılarsa...
İyirmi bir kitabı nəşr olunan və bu kitabları
dost-tanışa hədiyyə
edən Zaman Zamanlı universiteti bitirib ortalıqda qalanda Həşim müəllim onu - sevimli tələbəsini
Veteranlar Şurasında
işə düzəldir. Həyatda yeri
axırıncı sırada
olan Zaman Zamanlının cavanlığı
kimi qocalığı
da sakitcə ötüb keçir.
Bir gün yaşadığı kar,
kor həyatdan gedir...
Tənqidçilər, radiolar televiziya kanalları həyatda belə bir yazıçının
olduğunu, sanki onun ölümündən
sonra bilirlər.
Yuxarıdan onun xatirəsini əbədiləşdirmək üçün
yaşadığı evin
qarşısına barelyef
vurulması göstərişi
verildikdə isə məlum olur ki, Zaman Zamanlının
heç vaxt şəxsi mənzili olmayıb. Şəhərin
müxtəlif yerlərində
kirayə yaşayan yazıçının evi
olmadığı üçün
barelyef Veteranlar Şurasına verilir...
Neçə-neçə yazıçının, Söz
adamının həyatına
həsr olunmuş hekayənin mövzusu Knut Hamsunun da diqqətindən
kənarda qalmayıb. Burdan belə nəticəyə
gəlmək olur ki, keşməkeşli dünyada yazarların, Söz adamlarının həyatını bir-biri ilə identik edən bir neçə
cəhət var: istedad, maddi çətinliklər və
Sözdən utanmaq...
Aclıqdan o yana...
Knut Hamsunun "Aclıq"
romanının baş
qəhrəmanı Kristianiyada
(Oslo) qəzetlərə məqalə
yazıb pul qazanmaq istəyən yoxsul bir gəncdir. O, adətən,
yazdığı bir məqaləyə görə
5 kron alır. Bu pul onun ancaq bir neçə
gün qidalanmasına
yetir. Gənc yazarın ciddi
sosial mövzuları əhatə edən məqalələrini qəzetlər
həvəssiz alırlar.
Knut Hamsunun adsız
qəhrəmanı başqa
işlərdə işləmək
istəsə də, onu işə götürmürlər.
Pulu olmayan qəhrəman kirayədə
qaldığı evlərdə
ona aid əşyaları
lombarda satmaqla çörəkpulu qazanır. Köşə yazarı olan gənc yemək tapmaq üçün küçələrdə veyillənməklə
günlərini keçirir.
Gənc qəhrəman tələbə
Petersendən götürdüyü
yorğanı, paltosundan
kəsdiyi düymələri
və öz eynəyini lombarda vermək istəsə də, bunları qəbul etmirlər. Bunlar onun yeganə şəxsi əşyaları
idi.
Sublimasiya üçün şansı
qalmayan, yazıları
qəbul edilməyən
gənc günlərlə
ac qaldığı üçün
başgicəllənməsi, ürəkbulanması və
əsəb gərginliyindən
əziyyət çəkir,
zəifləyir. Aclıqdan öləcəyini düşünən qəhrəman
ac qaldığı zaman
ağac qabıqları
çeynəməklə mədəsini
aldadır. Aclıqdan əziyyət
çəkdiyi günlərin
birində limana gələn gənc yazarı Rusiyaya yola düşən bir gəmidə işə götürürlər.
Beləcə, qəhrəman
aclıqla keçən
həyatdan xilas olur...
Xilasa gedən və getməyən yollar...
"Aclıq"da və
"Barelyef"də iki
oxşar həyatı
görürük. "Aclığ"ın
qəhrəmanı ilə
"Barelyef"in qəhrəmanı
qələmlə çörəkpulu
qazanırlar... Buna görə onların həyatı bir-birinə bənzəsə də,
"Aclıq" əsərinin
qəhrəmanı sonda
bu həyatdan xilas olur, "Barelyef"in qəhrəmanı
isə həyatını
nəsr yazmağa həsr edir və ömür boyu həyatın arxa sırasında qərarlaşaraq bu dünyadan köçür.
Yazıçı taleyi
Nə qədər
bədbəxt yazıçı
var. Hər iki qəhrəman neçə-neçə
yazıçının ümumiləşmiş
obrazıdır. Heç vaxt heç
kimdən nəsə ummayan, ehtiyac içində yaşadığını
heç kəsə bildirməyən nə qədər istedadlı yazıçı, şair
var ki, abırlarına
qısılıb oturublar.
Yazdıqları oxunmur, istedadlı
olduqlarını bilirlər,
amma onları görməzdən gəlirlər.
Sözün abrına qısılanlar
niyə belə yaşamalıdır axı?
Gərək Zaman Zamanlı
kimi sakitcə bu dünyadan köçələrmi onları
ölümlərindən sonra
tərifləsinlər? O adam həyatda
olmayandan sonra kimə lazımdır həmin təriflər?
Cabir Novruz necə demişdi?
"Sağlığında sevindirin
təmizləri,
Siz həyatda
bu amalla addımlayın.
Sağlığında ifşa edin xəbisləri,
Satqınlara sağlığında satqın deyin,
Tülkü deyin tülkülərə,
aslan deyin aslanlara.
Sağlığında qiymət verin insanlara...".
Zaman Zamanlının
taleyini yaşayanların
kaş vaxtında dəyəri bilinəydi. Onda Söz
də dəyərdən
düşməzdi.
Tənhalıq və bədbəxtlik
Knut Hamsun "Aclıq"da xüsusi olaraq qeyd edir ki,
qəhrəmanını bədbəxtliyə
düçar edən,
onun iztirablarını
artıran bir nüans da tənhalıq
olur. Qəhrəmanın keçirdiyi sarsıntılar,
özüylə, alter-eqosu
ilə etdiyi mübahisələr, daxili
çəkişmələr, əslində, onun necə tənha, yalqız, kimsəsiz olduğunu anlatmağa xidmət edir. Knut Hamsunun yarıavtobioqrafik
romanı sayılan bu əsər bir insanın ən ağır sarsıntılara məruz
qaldığı psixoloji
vəziyyətlərdə belə
həyata necə davam gətirə bildiyini maraqlı şəkildə anladır.
"Xilaskar ilhamımın
gəlməsini gözləyirəm.
Qarmaqarışıq fikirlər beynimi
qurdalayır, batmaqda olan günəş kədər və məyusluq gətirir.
Artıq
payız gəlmiş,
hər şey yuxuya getməyə başlamışdı. Bu,
o demək idi ki, həyat təslim olmaq istəmir, ölümə
qarşı mübarizədə
əlindən gələni
əsirgəmir".
Dünyanın bir küncü...
"Aclıq" romanının
da, "Barelyef"in də qəhrəmanını
miskin günə qoyan həm də tənhalıqları
olur. Nə qədər belə
kimsəsizlər, tənhalar
var ki, istedadlı
olsalar da kimsə buna dəyər vermir, onları görməzdən
gəlirlər. Kaş
ki, belə olmayaydı... Dünyanın
bir küncündə
oturub ölümlərini,
Əzraili gözləyənlərin
də dərdlərinə
şərik olanlar tapılaydı... Belə olsaydı Zaman Zamanlı kimilərin də sonu o cür olmazdı...
Anton Pavloviç Çexov deyirdi: "Özünü
tənha hiss edən adam üçün
hər yer çöl-biyabandır". Hər
iki qəhrəman insanlar arasında, sanki çöl-biyabanda idi...
Zamandan uzaq...
Təranə Vahidin "Barelyef"
hekayəsinin qəhrəmanı
Zaman Zamanlının həyatı oxucunu çox mütəəssir
edir... Ətrafımızda azdırmı zamandan
uzaqda qalan zamanlar?
Məmməd Araz istedad haqda deyirdi:
"Gərəksiz tərif də yuxuya bənzər,
Uyudar qələmi iş üstündə də.
İstedad elə bir toxuma bənzər,
Göyərər bir quru daş
üstündə də".
Zaman Zamanlı kimi istedadlı yazıçıların,
şairlərin o cür
həyat yaşaması,
çox ağrılıdır,
utancvericidir... Zaman keçdikcə
onların qədir-qiyməti
bilinsə belə, çox gec olacaq. Çox...
Təranə Vahidin ötürdüyü
subliminal mesaj da elə budur. Yazıçının
bu hekayəsi o cür insanlara vaxtında, zamanında qiymət verilməsini diktə edir...
Xuraman Hüseynzadə
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 8 fevral. S. 6.