Qapımızın alın yazısı
...Atam və əmilərim
qurşağa qədər
soyunub köhnə evimizin sal daşlarını
linglə uçurub dağıdırdılar. Növbə
qapıya çatanda işə kənardan rəhbərlik və nəzarət edən babam dedi: "Ay Kamal, qapının üstündəki daşı
bu yana qoy,
o biri evdə lazım olacaq". Atam onsuz da istidən
lap təntimişdi. Tozdan və
tərdən kirpikləri
bir-birinə yapışmışdı.
Qorxusundan kişiyə
cavab qaytarmadı...
Babam dediyi daşın üzərində
kufi xətti ilə nəsə yazılmışdı. Kişi hər
dəfə bizə gələndə qapının
ağzında bir anlığa dayanır, çəliklərinə dirənib
(müharibədə bir
ayağını itirmişdi),
başını qaldırıb
həmin yazını
pıçıltı ilə
oxuyurdu. Ondan sonra
içəri girirdi.
Babamın savadı yox
idi. Yazını molla Xaloğlu
Musaya oxutmuşdu.
Sağ ayağı olmadığına görə
evə birinci çəliyi girirdi.
Dəmir qapılara, meşin qapılara öyrəşə,
isinişə bilmədim. Gözlükləri olan qapıları heç sevmədim.
Köhnə qapıları xatırlayırsınızmı? Köhnə
qapıların qəmli
səsini eşidibsinizmi?..
Gəlin
etiraf edək: sevdiklərimizin qapılarını
sonuncu dəfə nə vaxt ziyarət
etmişik? Axı, qapılar övladlarının
və nəvələrinin
yolunu gözləyən
yaşlı ata-analar kimidir.
Hər qapının
mütləq ziyarətə
ehtiyacı var.
Getmədiyiniz, açmadığınız, döymədiyiniz
qapılara sayğınızı,
sevginizi bildirin və etiraflarınızı
söyləyin. İnanın: qapılar da sizi anlayar və
bağışlayar...
Fikir veribsinizsə,
dərgahların, hücrələrin
qapıları alçaq
olur. Möminlər camelərin qapı
alınlığındakı yazıların - kitabələrin
altından əyilib qutsal məkana daxil olurlar. Çünki təkəbbürünüzü,
yekəxanalığınızı qapının o tərəfində
buraxmalısınız. Qorqud Ata necə söyləmiş: "Könlü
təkəbbürlü olanı
Tanrı sevməz".
Türk şairi Behcet Necatigilin "Gece vakti bir sokağı
düşünmek" adlı
gözəl bir şeiri var.
O, aydınlık yerlerde anlardı beni,
Eger anlamaksa bu.
Egildiyimdendi,
Alçak kapılardan demin benim geçişim.
İncə dərəsində Hacı
Mahmud əfəndi türbəsinin
("Göy türbə")
qapısından həmişə
boynumuzu büküb keçdik. Hər dəfə də
içimizin ilahi işıq ilə dolduğuna inandıq.
Bizdə qapının üstünə
"alınlıq" deyirlər. Nə gözəl sözdür!
Oğuz bəyləri
ağ alınlarını
yerə qoyub ibadət edirlər. "Ağ alnında beş kəlmə
dua qıldıq, qəbul olsun!" ("Kitabi-Dədə Qorqud").
Qapıların alınlığı Qaşqay-Kərkük
nişanlı qızlarının
alınlarını süsləməsinə
bənzəyir. Deyəsən, o da "alınlıq"
adlanır.
Qapının alınlığı - qapının
alnı. Qapıların da alın yazısı
olur! İnsanın alnına nə
yazılırsa, o da baş verir. Ev də belədir
- qədəri-yığvalı qapı alınlığındadır...
Qapı alınlığındakı (alnındakı)
mübarək yazı
evi, binanı qutsal mətnə, qutsal mənalar məkanına çevirir. M.Kayahan Özgülün
bir məqaləsində
oxumuşdum ki, İstanbulun Nuruosmaniyyə
Kitabxanasının qapısının
alınlığında ərəbcə
bu mübarək hədis yazılıb.
"Utlubül-ilme minel mehdi ilel-lahdi"
("Beşikdən məzara
qədər elm tələb
edin").
Bəlkə də evlərimizi şər qüvvələrdən,
bədnəzərdən qapıların
alın yazıları
qoruyur?! Ona görə də
bu yazıları magiyanın elementi kimi qavrayırıq.
Qapı alınlığında yazılar
mütləq söz kimi qəbul olunur.
Şuşada İbrahimxəlil xan Cavanşirin tikdirdiyi, qızı Gövhər ağanın da əsaslı təmir etdirdiyi Cümə məscidinin girəcəyindəki
"qapıların hər
üçünün üstündə
daş lövhələr
vardır ki, bu lövhələrdə
müxtəlif kitabələr
həkk olunmuşdur.
Birinci balaca qapı üzərində (Şərq
tərəfdə) yazılmışdır:
Peyğəmbər, - Allahın
ona salam
və salavatı olsun, - dedi: Allaha ibadət edin! Guya sən onu görürsən, əgər
görməsən, o səni
görür və əbd sözündə üç hərfdən
- (ayn), (be), (dal) hərflərindən ibarətdir.
Əbd sözündəki
ayn (onun Allah bəndəsinin) Allaha aid olmasını, be onun
(Allah bəndəsinin - R.K.) başqasına qarşı
olan fəzilətdir. Dal isə onun görünməyən
və pərdəsiz Allaha yaxın olmasıdır. Həqiqəti olmayan (yəni inamı olmayan - R.K.) yalan ibadət köynəyini geymək iddiasında olmaqdan şiddətli (ağır)
günah yoxdur".
Orta qapı üzərində
kitabədə isə
yazılıb: "Doğrudan
da, Allah kərimdir. Onu razı salmaqdan ötəri qapısına
əyilən əlacsız
bəndələr üçün
kəramət arzulayır".
Ortada olan böyük qapının yuxarısında
balaca lövhələrdə
"Allah, Məhəmməd, Əli, Fatimə, Həsən və Hüseyn" sözləri
yazılmışdır. İki kiçik lövhə arasındakı böyük
lövhədə farsca
aşağıdakı mənzumə
həkk olunub.
"Şişə şəhərinin
banisi ki,
həşəmət və
mərtəbə etibarilə,
Onun taxtının qübbəsi
ayın sərapərdəsinə
tənə vururdu.
Yəni
fələk şövkətli
olan sərdar İbrahim xan
Ki, onun qapısına
bütün dünya xanlarının sığınacağı
idi.
Onun parlaq və mübarək günlü
bir Gövhəri var idi ki,
Bunun üzünün işığı
günəşin başına
tac idi.
Bu məscid və mehrabı bina edən
həmin pak olan Gövhər oldu.
Behişt əhli tamamilə buna şahiddirlər.
Dua edənlərin qələmi
onun tarixini belə yazır:
Bu Gövhər həmişə
Allahın sədəfi
içərisində olsun"
(bax: Həsən İxfa Əlizadə
"Şuşa şəhərinin
tarixi").
***
...Köhnə evin daşlarını, o cümlədən
qapının alınlığındakı
o daşı neynədilər?
Yadında qalmayıb.
Ağ mişar
daşından evimiz tikildi. Evi iki dəfə
sel basdı. Atam və qardaşım dünyalarını dəyişdilər.
Atam həmişə peşmançılıqla
deyərdi ki, gərək o daşı qapının alınlığına
qoyaydım?! Kişinin
sözünə baxmadım...
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 8 fevral. S. 11.