"Sevgi
heykəli" önündə şair duaları -
"Poeziya
nədir" sualına verilən min möhtəşəm
cavabın içindən rahib Bremontun səsləndirdiyi bir
fikir, nədənsə, mənə daha uyar təsir
bağışlayır:
"Şeir duadır!"
Faiq
Hüseynbəylinin şeirlərini hər oxuyanda bu fikri
xatırlayıram: Şeir duadır! Bəlkə
ona görə ki, 90-cı illərdən sonra
poeziyamızın aqressiya, əsəb notlarına
bürünmüş, çöküş ritmində meydana
çıxmış şeirlərinin önünə
özünün həzin, sevgi ilə dopdolu olan ruh halı ilə
çıxır. Getdikcə ciddi problemə
çevrilən əxlaqlı düşüncə və
yaşam böhranını, dünyanın pozulmuş,
altı üstünə çevrilmiş nizamını məhəbbət
təlimi ilə xilas etmək missiyasını sərgiləyir
özündə. Gənc şairin bu yaxınlarda
"Ulduz" jurnalının layihəsi əsasında
çap olunan "Sevgi heykəli" kitabı ilə
tanışlıq zamanı diqqətimi cəlb edən
konseptuallıq, ehtiva elədiyi bir çox estetik-fəlsəfi,
ilahi-bəşəri sistemlər vəhdəti bu missiyanın
ciddi şüurlu-nəzəri əsaslara söykəndiyini bəlli
etdi.
Bir
parça buz kimi əriyir ömür,
Günəş hardan bilər buzun dərdini?
Od olub
eşq ilə yanmaq gözəldir,
Sonda kül çəkəcək közün dərdini.
Kiminsə
canına sadağa düşür,
Baxtına
sədd düşür, qadağa düşür...
Ayağım
özümdən qabağa düşür,
Həsrətlə daşıyır izin dərdini.
Geniş diapazonlu, romantik metaforaları ilə seçilən
Faiqin şeirlərində iki mühüm cəhət var ki,
onun şair kimi özəlliyini meydana qoyur. Linqvistik yöndən o, neçə
min il yaşı olan türkcədən məharətlə
istifadə edir. Estetik yöndən isə bəzən
hər cür metaforizmdən özünü
arındırıb metafizik sınırlara, həqiqi Sözə
çıxır. Bu şeirlərdə metaforizmi daxili
inersiyanın gücündən doğan energetik işıq
seli əvəzləyir və bu sakral, ruhani işıqda
metaforalar belə gözəgörünməz olur. Bəlkə buna görə Faiqin şeirlərində
pessimizmdən maksimum uzaqlaşıb oynaq ritmə, optimizmə
köklənmək hissi öndədir. Bu
artıq psixoloji amillə, klassik şeirdə olduğu kimi,
şairin içindəki Tanrı, sevgi və həqiqət
axtarışının uğurla bitəcəyinə inam
hissi ilə bağlıdır.
Faiq şair kimi fırçasını rəng palitrasının
işıqlı, açıq boyalarına batırır,
şeirlərinin semantik stixiyası təhtəlşüur aləmdən
xəbər verir. Belə bir misrası var: "gülüşünə
heyranam, əzaba gülən adam". Məncə, onun poetikasını qədim hind mətnləri,
dini-mənəvi təcrübəsi ilə müqayisə etmək
daha doğru olardı.
Hicrana qəhqəhə
çəkək,
Gülüb gedək uzaqlara.
Ömrü
dədə malı kimi
Bölüb gedək uzaqlara.
Faş eləyək
həqiqəti,
Sevgi adlı təriqəti.
Kim
yazıbsa bu qisməti,
Silib gedək uzaqlara.
Açılmaz
sirr uzaqlıqdı,
Ən gözəl yer uzaqlıqdı.
Ölüm
də bir uzaqlıqdı,
Ölüb
gedək uzaqlara!
Faiq
Hüseynbəylinin şeirlərində Orta əsrlərin
özünəməxsus ifadə tərzi, emosional siqləti,
dil stixiyası var və Faiq bu
mükəmməl birgəliyi, oğuz-azəri
stixiyasını nəinki bütün ruhu ilə hiss edir, həm
də genetik-psixoloji olaraq mətnə ötürməyə
nail olur. Onun şeirlərində əvvəldən
axıra, sanki bir obraz var və Faiq bir şair kimi bu obrazın
kontur və miqyasını meydana qoyur. Füzuli
təbirincə desək, "Aşiqü sadiq mənəm, /
Məcnunun ancaq adı var".
Bu mənada, Faiqin şeirləri həm də
bütöv bir fəlsəfi sistemin içindədir.
Amma bütün yönləri ilə bizə tanış
və yaxın olan bu sistemi Faiq özünün
yaratdığı məna çalarlığında yeniləyə
bilir. İrfan düşüncəmizin estetik
potensialından yaradıcı şəkildə yararlanmaqla bərabər,
qədim şeirin məna və obrazlarının hərəkət
trayektoriyasını, onun vəzn, musiqi, rədif, qafiyə səhmanını
müasir interpretasiyada, bir növ, "tozunu alaraq" yeni
dövr poeziyamızın müstəvisinə gətirməyə
nail olur. Bu müstəvidə artıq
klassik şeirin dil-üslub imkanları, qramer, leksika, tələffüz
və ifadə tərzi fərqli estetik məkan yaradır, fərqli
süjet iyerarxiyası qururlar.
Sənə
gələn haqq yoludu, əfəndim,
Kölə canım xan da olsa, gələrəm.
Çağır
məni, səssizlikdən ürpəndim,
Can
üstündə can da olsa, gələrəm.
Dilə gətir
içimdəki rübabı,
Bu quluna rəva görmə əzabı.
İki nədir,
dünyaların hesabı
Beş də olsa, on da olsa, gələrəm.
Donub sənsiz
ömrüm-günüm, hər anım,
Həsrət dadır, qəm qoxuyur dörd yanım.
Çağır
məni hüzuruna, sultanım,
İki əlim qan da olsa, gələrəm.
Diqqət edək, qədim oğuz şeirinin ritm və
ölçüsü üstündə söz
imkanlarını meydana çıxarmaqla Faiq, əslində,
poetik mətnin yeni energetikasını yaratmış olur. Şair bəzən
sürrealist dildən, təhtəlşüur axından da
istifadə edir, mətnlərində intertekstuallıq
güclü şəkil alır, şeirlərinin semantik
yükü ağırlaşır. Poetik stixiyası
qoşma, gəraylı
kimi janrların stixiyasından zəmin alsa da, həmin
janrların arxitekturası modern düşüncə ilə
yenidən qurulur.
Mizrabını
sinəm üstə oynadan
Bir
eşq ilən durulmağım mübarək!
Sim
üstündə ocaq çatıb ruhuma
Pərdə-pərdə
kül olmağım mübarək!
Bir ilahi
eşqə varıb ürəkdən
Gözəlliyi görk elədim mələkdən.
Sevə-sevə
öc almışam fələkdən,
Çiliklənib
qırılmağım mübarək!
Qəm
şələsi ağır gəlir sağrıma,
Bir İlahi səs yetişər ağrıma.
Bu sevgini,
eşqi basıb bağrıma
Dönə-dönə
sarılmağım mübarək!
Budur
sözün məhəbbəti, nidası,
Yaman olur işvə-nazı, ədası.
Min illərin
yolçusuyam, qadası
Gəlib
səndə yorulmağım mübarək!
A.Blok yazır ki, "Hər bir yazarın üslubu onun
ruhu ilə sıx bağlıdır. Təcrübəli
insan üsluba baxaraq yazarın ruhunu görə bilər".
Əslində, kommunikativ və estetik imkanlar baxımından
mürəkkəb struktura malik üslubu ayırd etmək o qədər
də asan iş deyil. Bu çoxqatlılığın
içindən fərdiliyin ayırd edilməsi ancaq mətn həllində
reallaşır, dil normalarından tutmuş onun ekspressiv vasitələrindən
istifadəyə qədər təkrarsız münasibətdən
keçir. Bu mənada, Faiq şeirlərinin bütün
struktur qatlarında - ritm, süjet xətti, dil və başqa
komponentlərin təzahüründə keyfiyyətcə yeni
bütövlüyə, poetik tamlığa nail olur. Amma bu tamlığın, konseptuallığın əsas
vahidi söz, cümlə deyil, daha dərin səs, daxili obraz
və strukturudur. Və Faiq Hüseynbəyli
şeirinin poetik yükü də həmin obrazın, səsin,
eləcə də ondakı epitetlərin yüksək
sıxlığı hesabına formalaşır.
Hamam hamam
içində,
Təzə
zaman, təzə tas.
Sənə
nağıl söyləyim,
Ömrüm-günüm, qulaq as.
Biri
varmış, biri yox,
Dəvələr dəllək imiş.
Allah da
yer üzündə
Tənha
imiş, tək imiş...
İlhama
gəldi bir gün,
Murada çatdı Allah.
Torpaqdan, sudan, oddan
Adam yaratdı Allah.
Nəfəs
verdi insana,
"Havalı
olsun", - dedi.
Həsrət
verdi insana,
"Halalı
olsun", - dedi.
Sevgi verdi insana,
Gözlərində yaş olsun.
Nifrət
verdi insana,
Sevən könlü daş olsun.
Yaratdı!
Saldı Tanrı
İnsanı bu qəmlərə.
Sonra da rəhm
eylədi
Bəndeyi-adəmlərə.
Mən hər zaman kitabların adlarına həssas
olmuşam. "Sevgi heykəli" kitabının da yalnız
akseoloji məqamına deyil, həm də
daşıdığı simvolikaya yönəlsək diqqət
hədəfində eşq dünyaduyumunun işlənmiş bədii
mozaikasını görmək çətin olmur. Faiqin
şeirlərində sevgini həyat kimi yaşamaq var,
eşq burada ən ali dəyərdir. Poeziyamızda
estetik nizamsızlığın hökm sürdüyü
mövcud reallıqda bu şeirlər normativ, requlyativ
funksiyası ilə də diqqət çəkir. Həm zəngin təxəyyül və inanc məntiqinə
istinad etməsi, həm də bayağı psevdofəlsəfi
ritorikanın poetik element səciyyəsi aldığı
indiki zamanda bədiiliyi qoruma çabası ilə. Bu mənada, "Sevgi heykəli" kitabı
gerçəkliyin təbiiliyi və mistik-sufi ekstazı ilə
ayrıca mənəvi-psixoloji hadisədir. Sevgiyə həsr
olunan şeirlərdə belə hikkənin, mazoxist
davranışın at oynatdığı bu dövrdə bu mətnlərin ruhani
abstraksiyası insanı özünə çəkir. Faiq sözü sadə şəkildə, bəzəyib
düzəmədən emosiyalarının təcəssüm
şəklinə çevirir. Şeirlərində
modelləşdirdiyi gerçək içində
özünü gizlətmir. Əksər
şeirlərindən adının keçməsi də
bununla bağlıdır. Onun şeirləri
öz yaşantılarından çəkdiyi avtoportretlərdir.
Şeirlərdə
misra-misra özüməm,
Beş-on nəfər duyan varsa, bəsimdi.
Yar
yanımda yar deyilsə, eybi yox,
Ruhu ilə mənə yarsa, bəsimdi.
Faiqin şeirlərindəki bu yenilik yalnız məzmun
qatında deyil, həm də formal planda gerçəkləşir. Hecanın ən
gözəl nümunələrini yaratmaqla illərdir
aparıcı mövqedə dayanan sərbəstə meydan
oxuyan Faiq Hüseynbəyli bu mətnlərlə həm də
zamana qarşı olmağın örnəyini verir. Çeslav Miloşun fikrini bir balaca dəyişib desək,
"metafizik hisslər" "təmiz formanın gərginliklərində"
ifadə olunur, amma bu, formanın məqsəd üzərində
qeyri-şərtsiz üstünlük qazanması demək
deyil. Faiqin mətnlərində məqsəd həm də
poeziyamızda hakim olmuş metafizik qiyamın özünü
belə tanrısal duaları ilə tərksilah etməkdir:
Sənin
hüzuruna Faiq adında,
Bu boyda-biçimdə yük gətirmişəm.
Bağışla,
İlahi, sevmişəm səni,
Bağışla, arada şəkk gətirmişəm.
Gəlmişdim
dünyaya söz yaratmağa,
Qəmə gülümsəyib, dərdə batmağa.
Kömək
et, az qalıb sənə çatmağa,
Tut mənim
əlimdən, çək... gətirmişəm...
Faiq Hüseynbəylinin şeirləri "Sevgi heykəli"
önündə şair dualarıdır. "Heyrət, ey
büt"- ifadə olunan məna və hikmət budur! Bu duanın
özülündə və rəmzində isə İlahiyə,
insana, eləcə də dünyəviliyə xas olan
bütün dəyərlər birləşir, eyni bədii
hökmün iradəsi naminə mənəvi sərvət
statusu daşıyırlar.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 8 fevral. S. 13.