T.Mustafayinin
ədəbi proses divanı
Bugün
bizdə "Ədəbiyyat söhbətləri" geniş
yayılmışdır və bu zaman çoxlarının
heç yadına da gəlmir ki, ədəbi prosesə "ədəbiyyat
söhbətləri"ni ilk daxil edən
T.Mustafayi olmuşdur: "Ədəbiyyat söhbəti ədəbiyyat
olan yerdə var, ya əksinə: ədəbiyyat söhbəti
var isə, orda bəs ədəbiyyat var!" - manifestasiyası
ilə. Müəllif özü bu qənaətdədir ki,
"Ədəbiyyat söhbəti"ni
ümumən yeni bir janr, esse tipi kimi məhz o ərsəyə
gətirmişdir: "Mən janrı yaxşı bilirəm;
və hətta həmişə o iddiadayam ki, məhz bu adla:
Ədəbiyyat söhbəti ("ədəbi söhbət"
yox ha!) - onu ədəbiyyatımıza mən gətirmiş,
vaxtilə nə az, nə çox, yüz
yazı yazmış (bax: "press-Fakt" qəzeti, 1995-1997)
və elə ilk yazıdaca düsturunu vermişəm..."
(Tənqid.net jurnalı, ¹ 9, 2012, s. 37). Burada ədəbiyyat
ətrafında, ədəbiyyatın cəmiyyətdə
rezonansı haqqında olan ədəbi jurnalistika - "ədəbi
söhbət"dən fərqli bir janrdan söz edilir.
Bu, daha çox ədəbiyyat janrıdır, ədəbiyyatın
içindən gələn, ədəbi prosesi ifadə edən
ədəbi-tənqidi esseyə uyğundur...
T.Mustafayinin
"Ədəbiyyat söhbəti"ndə müstəqillik
dövrü ədəbiyyatının ilk gəlişmə
çağlarını, 1990-cı illərdə böyük
epoxal sınmalar içrə olan milli ədəbiyyatın
iç durumunu təsəvvür və dərk etmək cəhdlərini
görürük; müstəqilliyin gətirdiyi "ələmdən
nəşəyə" abhavası ilə yanaşı, eyni
zamanda total sınma prosesləri qarşısında həyəcan
və narahatlıq notlarını da hiss edirik: necə etmək
ki, əsrlərlə toplanmış ədəbi-nəzəri
təcrübə və biliyi yeni əyyamlara ötürmək
ola. Sanki "Ədəbiyyat söhbəti", uzun sovet
dönəmində hardasa özünü qoruya bilmişsə
də, hardasa da müstəqil gəlişmə mexanizmini
yadırğamış, himayəyə, nəzarətə,
ayrı-ayrı Adlara, İmzalara, Nüfuzlara
sığınmış milli ədəbiyyat proseslərini
"bərpa etmək", yaddaşına, özünə
qaytarmaq qayğıları ilə alışıb-yanır. İddia böyükdür; əslində, bu,
bütövlükdə müstəqilliyin gəlişdirməyə
başlatdığı və gəlişdirdiyi ədəbiyyatın
işidir; sadəcə T.Mustafayi "Ədəbiyyat söhbəti"ndə
həmin proseslərə güzgü tutmağa
iddialıdır.
T.Mustafayi
söhbətlərdə çağın ədəbiyyatını
iç-içə çevrələrlə çözməyə
çalışır; hər çevrə bitdiyində, necə
olursa, növbəti çevrəyə adlayır və
zaman-zaman müəllif özü də söhbətlərin
"konspekti", "metodolojisi", "mündəricəsi"
vurğuları ilə bunu xülasə edir. Nəticədə
T.Mustafayinin "Ədəbiyyat söhbəti" bugündən
dünənə tədricən, çevrələrlə enib
və eyni qaydada dünəndən bugünə cevrələrlə
qayıtdıqca Azərbaycan ədəbiyyatının tarixi və
bugününü sanki bütöv bir
sıxılıb-açılan, sıxıldıqca
açılan spiralvari inkişafda görür. Təbii
ki, T.Mustafayi Azərbaycan ədəbiyyatından, milli ədəbiyyatın
təşəkkülü, gəlişməsi və bugün
mövqeyindən mətnlərlə: adlar, əsərlər, əsərlərin
şərhi və təfsirində danışır. Və bu zaman mən "Ədəbiyyat söhbəti"ndə
daha iki çevrəni iç-içə görürəm.
Bir çevrə milli ədəbiyyatın təcrübə
sırasını (tarixini) cızırsa, digəri nəzəri
dərkini verməyə, eyni zamanda onu dəyərləndirməyə
tuşlanır. Ümumən, T.Mustafayiyə görə,
ədəbiyyatın praktikası və özünüdərki
vahid bir prosesdir; ədəbiyyat məhz bu qatlar bir-birindən
ayrıldıqda böhran keçirir, özünə-qayıdışa
hacət duyur...
T.Mustafayi
sonucda "Ədəbiyyat söhbəti"ni
adı görklü Məhəmməd Füzulinin Qəzəl
divanı üzərində köklədiyini bəyan edir. Müəllif bu fikrə tədricənmi gəlir, ya
əvvəlindən, hər həftə oxucu ilə dialoqa girərkən
"qəzəl de ki, məşhuri-dövran ola" tələbinimi
hiss eləyir? Hər bir halda artıq birinci çevrədə
T.Mustafayinin ədəbi prosesdə "Füzuli məqamı"na çıxdığı və üzərində
düşündüyünü görürük.
Bütövlükdə isə, görünür, T.Mustafayinin
gəldiyi qənaət belədir ki: Azərbaycan ədəbiyyatı
ümumən Füzuli kökü-zəmini-məxrəci
üzərində dayanmaqda davam edir, "Mirzə Fətəli
üsyanı" olsa-olsa, C.Cabbarlının dediyi təki, bu
"tilsimi sındırmış", ondan beləsinə gələn
milli ədəbiyyatımız isə həmin etiraz və
etirafın çağdaşlıq mənzərələri,
təzahürlərindən ibarətdir. Mən
özlüyümdə bu məsələni belə başa
düşdüm: necə ki, Məhəmməd Füzuli
özünə-qədərki Məcnunluq epoxasını
"yalan", "əfsanə" bəyan edib, oradan
götürüb-gəldiyi enerjini, gücü, fəlsəfəni
Yeni dövrə, zamana, o cümlədən Azərbaycan
varlığına ötürə bilir, eləcə də
Mirzə Fətəli-Mirzə Cəlil epoxası Məhəmməd
Füzuli "minnəti"nin (F.Köçərlinin ifadəsidir)
altında əzilmək istəməyib, ondan
aldıqlarını çağdaşlığa
ötürmək əzmindədir...
T.Mustafayinin "Ədəbiyyat söhbəti" milli ədəbiyyatın
dekonstruksiyası cəhdidir. Daha gənc tədqiqatçılar
1990-cı illər ədəbiyyatımızda postmodern təzahürlər
axtardıqda, bunu çox vaxt dəbə yozmuşdum. "Ədəbiyyat söhbəti" məni bu
mövzuda bir daha düşündürdü. Çox
sayda gizli və açıq ədəbiyyat sitatları da,
hiper- və inter-tekstuallıq da, həyat və ədəbiyyat
sitatlarının sərhədsiz yanaşdırılması və
bəzən bir-birindən çox uzaq elmi və
naşı-primitiv rakursları bir bütövə gətirmək
səyləri də, ənənəyə və ənənəçiliyə
müəyyən ironiya tərzi də və
bütövlükdə söhbətlərin özünəxas
sintetik, mürəkkəb, "süni üslubu" da həmin
fikrə gəlməyə əsaslar verir. Müəllif
özü dilinin anlaşılmaz, "quş dili"
olması barədə iradlara mətbuatda dəfələrlə
cavab vermiş, bunu mətləbinin dərinliyi və eyni
zamanda "elmi traktat" əvəzinə "qəzet
divanı" janrında yazması ilə əsaslandırmışdır.
Doğrudan da, 1990-cı illərin mətbuat bumunda, oxucu ilə
ünsiyyətin ən yaxın məsafəsini qəzetlər
təyin edirdi və təsadüfi deyil ki, T.Mustafayi
"Ədəbiyat söhbəti"ni o
illərin mədəniyyət sahəsində ən populyar nəşrlərindən
olan "Press-Fakt" qəzetində gerçəkləşdirmişdir.
O zamanlar "qəzet köşələri"ni bugünün internet ünsiyyəti mənziləsində
qəbul etsək, hardasa üslub sərbəstliyini də
anlamaq olur.
1995-1997-ci
illərdə az qala hər həftə oxucu ilə dialoqa girən
T.Mustafayi daha sonrakı dövrlərdə də "Ədəbiyyat
söhbəti"ni ədəbi prosesə təkrarən təklif
etmiş, müəyyən rezonans doğurmuşdur da. 2003-də
"Yeni Azərbaycan" qəzetinin "Ədəbiyyat"
əlavəsində il boyu söhbətlərin
birinci çevrəsi dərc olunmuşdur; hazırkı nəşrin
haşiyələrində (snoskalarda) verilmiş şərhlər
məhz o zamanın qeydləridir. Bütövlükdə
"Ədəbiyyat söhbəti" şərhlərlə
birgə 2006-2009-cu illərdə Tənqid.net portalına da
yerləşdirilmiş, saytın fəaliyyətinin
dayanması ilə dövriyyədən
çıxmışdır. Sonuncu "söhbət"dən
o da aydın olur ki, müəllif "Ədəbiyyat söhbəti"ni 1997-ci ildə tamamladıqdan sonra, dərhal
kitablaşdırmaq istəmiş, çapına vəsait
tapmamışdır. T.Mustafayinin "Ədəbiyyat
söhbəti" kitab şəklində ilk dəfə
çap olunur.
Əyanilik naminə, T.Mustafayinin "Ədəbiyyat
söhbəti" ilə bağlı bir sıra
etiraflarını, qeydlərini də yazıya əlavə etməyi
lazım bilirəm.
T.Mustafayi bir obrazdır. Bunu mən
yaratmışam. Necə ki, Məhəmməd
Füzuli - Məcnunu, Migel de Saavedra Servantes - Don Kixotu.
Məqsəd nədir; guya T.Mustafayi
dağılmış, dağınıq vəziyyətdə
olan ədəbi prosesin strukturunu, layihə üzrə, kərpic-kərpic
bərpa edəsiymiş. Yəni təkbaşınamı?
Bakı,
Qaraçuxur, 05.04. 2003
Adım-soyadım
haqqında
Bir gün üç yaşlı qızımdan
adını soruşdular. Gözləmədiyimiz halda: Mustafay
Maral Tehran qızı, - söylədi. "Ədəbiyyat
söhbəti"nə imza toqquşdurarkən bu mənim gərəyim
oldu. "-ov", "-yev"
sonluqlarından elliklə imtina zamanı idi və mən əvvəlcə
elə beləcə də "T.Mustafay" formasının
üzərində dayanmaq istədim, yanlış-naxış
məsəlini anaraq. Sonra fikirləşdim ki, bu
qeyri-adi variant tamam yersiz olan əlavə qıcıq yaratmaqla
oxucunun nəzərini yayındıra bilər. Dilimizdə tamamən mümkün
"T.Mustafayi" məxrəcini seçməli oldum. Təsəllim də vardı; əski əlifba ilə
(əlif-beylə) yazılışda bu ad hər iki variantda
oxuna bilərdi.
Məqamlar
çevrəsi
Əlbəttə,
"Ədəbiyyat söhbəti"nin
çevrələr, həm də bütöv bir spiralın
çevrələri üzrə davam tapacağını mən
az sonra anladım. İlk əvvəl ədəbiyyat
durumunun az-çox dayandığı faktoloji müstəvini
cızmağa çalışırdım. 13 yazıdan ibarət birinci çevrə belə
yarandı. Say göstəricisini məzmun-mündəricənin
özü diqtə edirdi. Sanki fırfıra effekti üzərindəydi:
yazını hər dəfə konkret bir mövzu-məqama
sıxır-kökləyir-fırlayır, əvəzində
bütöv çevrələr dalğası
alırdın... O da aydındır ki, hər yazı digərinə
ayaq verirdi; söhbət bütöv bir sıradan gedir...
Növbəti yazılar daha iki məqamı - "ədəbiyyat"
anlayışının proses mənasını və
gerçək ədəbi prosesdə konkret sənətçi
mövqeyini diqqətə çəkir...
Bakı,
Qaraçuxur, 21.03. 2003
T.Mustafayi
və Ədəbiyyat söhbəti haqqında
T.Mustafayi mənim müstəqillik illəri ədəbi
prosesində işlətdiyim ilk imzadır. Elə imza
kimi də düşünülmüşdür. Ədəbiyyat
söhbətini də məxsusi bir janr olaraq, ədəbi
proses barəsində qəzet söhbəti, guşə
yazısı kimi mən düşünmüşəm.
Tanınmayan bir imza və ilk əvvəl diqqəti çəkməyən
yazılar, düşündüyüm kimi də, milli ədəbi
prosesə girməkdə mənim "troya atım" ola bildi...
18 mart 2006
Sayğılı
oxucu!
100+1
yazıdan ibarət "Ədəbiyyat söhbəti"nin ardını sayta yerləşdirməkdə
davam edirik. Vaxtilə: dili olduqca qəlizdir, - deyə təpki
aldığından, 1996-1997-dən bəri söhbətlərin
bu hissəsi təkrar dövriyyəyə gətirilməmişdir.
Halbuki köşə yazıları, "qəzet
divanı" kimi yazılsa da, konseptual səciyyə
daşıyırdı. Burda qəlizlik nəzəri
biliklərin oxucu ilə ardıcıl kontakt zamanı
yaranmış məxsusi dil-üsluba
sığışdırılmasından doğurdu; odur ki,
söhbətlərin əvvəlində olmamış oxucu
üçün bu dildən bəhrələnmək çətin
olurdu. Sayğılı oxucu, mətnlərin bugün
ikiqat ağırlıq törədəcəyini bilsəm də,
əvvəlki mətnlərə istinad imkanları da
ortada...
27.08.2009
T.Mustafayinin
"Ədəbiyyat söhbəti"ni
çapa hazırlarkən, 25 il əvvəl qələmə
alınmasına rəğmən, konseptuallığı və
əlahiddə ədəbi-nəzəri enerjisi ilə hələ
də təsirini itirmədiyini gördüm. Əminəm
ki, elmi-ədəbi ictimaiyyət, filoloji dairələr, ədəbiyyat
maraqlıları kitabdan zövq və fayda ala biləcəklər.
Tehran
Əlişanoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 8 fevral. S. 14.