Maestronun
portreti
Fazil Rəhmanzadənin "Ən
böyük Niyazi, ondan böyük yox!.."
kitabına ön söz
Dünya
yarananda hərəkət vardı, sonra səs yarandı, sonra
söz... Musiqi səslərin sözlərə
çevrilməsinin tarixçəsidir. Dünya
kinosunun da dili gec "açılıb", universal teatr dili
hesab edilən pantomim səsin sözə çevrilməsinin
tarixçəsidir. Bu, hələ
insanın sözləri tanımadığı dövrün
ifadə tərzidir. Dilin tarixi varsa, səsin
də tarixi var, səsin tarixi dilin tarixindən
çox-çox qədimdir. Səs
varlığın arxetipidir, dünyanın yaranış
çağının məhsuludur. Allahın
nəfəsi toxunan hər nəsnə səslə ehya bulub.
Körpə də doğulanda özünü
qığıltılarla ifadə edir, ağlayır,
gülür, əl-qol hərəkətləri edir, sonra səsləri,
daha sonra isə sözləri öyrənir. Səsin də bətnindən söz doğulur; səs
sözə, söz isə səsə can verir və beləliklə
harmoniya yaranır. Səs musiqinin mahiyyətini
yaradan əsas elementə çevrilir. Bu
haqda çox danışmaq olar, amma məqsədimiz səsin
və sözün tarixini araşdırmaq deyil.
Səs xəzinəmizdə dünya durduqca yaşayacaq
dahilərin ömür yolu, yaratdıqları incilər də
elə səsin, sözün digər obyektlərlə,
insanlığın tarixi ilə yanaşı dərk edilməsinə
yardımçı olub. Bizə məlumdur ki, səs, musiqi
özünü diskursiv şəkildə ifadə etmək istəyən
hər hansı bir elmi dərk üçün zəruri vasitəçidir.
Əksər hallarda səs sözün köməyinə
yetir, harmoniya vasitəsilə insanların duyğularına
hakim olur. Bu fikirləri yaza-yaza xəyal məni
ötən əsrin 80-ci illərinə, uşaqlıq
çağlarıma aparıb çıxarır. Cəmi-cümlətanı on üç-on dörd
yaşım olardı, mütaliəyə hədsiz həvəsimi
görən anam hər dəfə mənə təzə
kitablar alıb gətirirdi. Sinifdənxaric
xeyli kitablar oxumuşdum. Bizim ailə Zeynəb
Xanlarovanın vurğunu idi və günlərin bir
günü anam nəfis tərtibatla hazırlanmış
yaşıl cildli bir kitabı çantasından
çıxarıb stolun üstünə qoydu. Kitabın üzərində Zeynəb Xanlarovanın
rəngli şəkli vardı. Bu, Fazil Rəhmanzadənin
"Nəğmə dolu könül" kitabı idi. Uşaq öncə səsin sehrinə
düşür, sonra sözün cazibə qüvvəsi onu əhatə
edir. On üç-on dörd yaşlı
uşağın mənəvi dünyası hələ səslə,
harmoniya ilə tanışlıq mərhələsində
idi. Yeri gəlmişkən, onu da qeyd edim, biz xoşbəxt
nəsilik ki, gözümüzü dünyaya açandan
Üzeyir Hacıbəylinin, Müslüm Maqomayevin, Qara
Qarayevin, Fikrət Əmirovun, Niyazinin bəstələri ilə
böyümüşük. Zövqümüzün
formalaşmasında, kamilliyə gedən yolda bu musiqilər
bizə bələdçilik edib.
Jurnalistikamızın patriarxlarından olan ustad qələm
sahibi Fazil Rəhmanzadənin həmin kitabı mənim
üçün səsdən sözə keçid oldu; mən
o kitabı oxuduqca sözlərin harmoniyasını, rəngini,
qoxusunu hiss etdim. Zeynəb Xanlarovanın səsi
bütün Yer kürəsini dolaşıb, milyonlarla
insanın qəlbini fəth edib, haqqında yüzlərlə
yazılar yazılıb. Amma bu fenomen, bu
müstəsna hadisə heç bir yazıda, heç bir
kitabda "Nəğmə dolu könül"
kitabındakı qədər yüksək peşəkarlıqla
araşdırılmayıb. Həmin
kitabın müstəsna dəyəri də məhz bununla
ölçülür.
Fazil müəllimin sehrkar qələmi bu kitabdan əvvəl
də, sonra da olduqca qiymətli yazılar doğurub, Azərbaycan
mədəniyyətində iz qoymuş parlaq şəxsiyyətlər
haqqında kitablar ərsəyə gətirib. Fazil müəllim
həmişə axtarışda olan jurnalistdir, Azərbaycan
jurnalistikasına rəngarənglik, əlvanlıq, forma və
məzmun baxımından bir sıra yeniliklər gətirmiş
qələm sahibidir. O, bədii publisistikanın ən
gözəl nümunələrini yaradıb. Böyük
zəhmət bahasına ərsəyə gəlmiş
"Yol" kitabı bir tale romanı kimi oxunur,
dünyanın müxtəlif guşələrinə səpələnmiş
yurddaşlarımızın həyat hekayəti struktur
baxımından, sanki bir romanın süjet xətti olaraq ipə-sapa
düzülür. Müəllif bu kitabı yazmaq
üçün sadəcə, masa arxasına keçib təxəyyülünü
işə salmayıb, necə deyərlər,
"ayağına dəmir çarıq geyib, əlinə dəmir
əsa alaraq" dünyanın müxtəlif qitələrini
dolaşıb, vətən ayrısı olan
yurddaşlarımızın ayrılıq hekayətlərini
dinləyib, onların nisgilinə, ağrısına şərik
olub, onların iç dünyası ilə empati quraraq ürəyi
doğma el-oba həsrətiylə alışıb-yanan
insanlarla Azərbaycan arasında mənəvi körpü
yaradıb, Azərbaycanı öz ürəyində uzaq
ölkələrə daşıyıb,
soydaşlarımızın göynərtili ürəklərinə
su səpib. Fazil müəllimin
yazılarının əhatə etdiyi dünya geniş və
fikirli, düşüncəli, dalğın bir
dünyadır, bir ucu sızıltılı kədərdən,
romantik bir məsumluqdan başlayan, o biri ucu itkilərin,
aldanışların gətirdiyi təəssüflə,
harayla qurtaran bir dünyadır. Müəllifin
bu mürəkkəb, ziddiyyətli və rəngarəng
dünyasının realizə prinsipləri ənənəvi
prinsiplərdən yaxşı mənada kənara
çıxır. Gözlə
görünən, ağılla dərk olunan, hisslər və
duyğularla yaşanan bütün gerçək faktlara mənəvi-əxlaqi,
fəlsəfi problemlərə orijinal baxış,
qeyri-standart məna tutumu və obrazlar sistemi ilə mənalandırmaq
cəhdi Fazil Rəhmanzadə publisistikasının səciyyəvi
xüsusiyyətləridir.
Fazil Rəhmanzadənin
"Bu isimdə bir can..." ikicildliyi Azərbaycanın mənəvi
xəritəsidir. Bu əsərdə
xalqımızın minilliklərdən üzü bəri
keçdiyi tarixi yollar canlı mənzərələr kimi
gözümüz önündən keçir.
Ağrılar, acılar, məğlubiyyətlər, qələbələr,
imperiya istilaları, tarixin səhnəsində
qabarıb-çəkilmələr, Renessans dövrü, Cümhuriyyət çağı,
sovetizmin törətdiyi cinayətlər, repressiya
dalğası və nəhayət, yenidən mədəniyyətimizin,
incəsənətimizin intibah dönəmi... Bu
fundamental əsər azərbaycançılıq məfkurəsinə
söykənir, mükəmməl vətəndaş modeli təqdim
edir. Fazil Rəhmanzadə Azərbaycandan kənarda
da özünün iti zəkası, analitik təfəkkürü,
dəmir məntiqi ilə həmişə bədxah
qonşularımızın fitnəkar əməllərini
ifşa edib. "Bu isimdə bir can..."
kitabında bütün bunların hamısı təfərrüatı
ilə qələmə alınıb. Fazil
müəllim qələm adamı olaraq ekstrim vəziyyətlərdə
həmişə cəsarət, vətəndaş və
ziyalı mövqeyi nümayiş etdirib. Bu
əsərdə erməni yalanları dəlil-sübutlarla
ifşa olunur, münaqişənin tarixi kökləri
araşdırılır. Müəllif hər
cümləsində Əlahəzrət fakta əsaslanır.
Bu kitab erməni uydurmalarının
daşını daş üstündə qoymayıb, özlərinə
psevdotarix yaradan bu başabəla qonşuların
nağılları gerçək və həqiqəti əks
etdirən faktlarla, sənədlərlə təkzib olunur.
Bu baxımdan, "Bu isimdə bir can..." ikicildliyi Azərbaycanın
mənəvi pasportudur və gələcəkdə
yaşayacaq insanlara həqiqətləri nişan
verəcək əvəzsiz bir mənbədir, təzkirədir,
salnamədir. Fazil müəllimin bir qələm adamı
olaraq bu xalq, millət qarşısında ən böyük
xidmətlərindən biri də canından bir can kimi
ayrılan "Bu isimdə bir can..." kitabıdır. Tarixdən mədəniyyətə, siyasətdən
sənətə və fəlsəfəyə keçidlər
oxucunu, sanki bir stansiyadan başqa stansiyaya ötürür.
Məmləkətin hər bir insanı bu
kitabı oxumalıdır. Kitabın birinci cildinə
ön söz yazmış sənətşünaslıq
doktoru, professor Məryəm Əlizadə çox haqlı
olaraq qeyd edir ki, "Fazil Rəhmanzadə doğrudan da hərtərəfli
və ensiklopedik biliyə malik müqtədir qələm
sahibidir. "Bu isimdə bir can..." deyilənlərə
əyani sübutdur".
Ötən
il qafqazşünas alim, tarixçi Oleq
Kuznetsov Bakıya gəlmişdi, o, Azərbaycanla bağlı
hər zaman obyektiv, vicdanlı münasibət sərgiləyən
rus tarixçilərindəndir, qafqazşünas olduğu
üçün tez-tez Qafqaz bölgəsinə səfərlər
edir. Onunla söhbətimizdə dedi ki, Azərbaycan həqiqətlərini
özündə əks etdirən tarixi kitabları xarici dillərə
çevirib dünyaya çatdırmalısınız. İndiki dönəmdə buna çox böyük
ehtiyac var. Söhbət əsnasında ona Fazil müəllimin
kitabı haqqında məlumat verdim, diqqətini çəkdi.
Kitabı əldə edib oxuyacağını dedi və əlavə
etdi ki, o kitabı rusdilli, ingilisdilli oxuculara çatdırmaq
lazımdır ki, həqiqətləri bilsinlər. Mən də
bu fikirdəyəm və yəqin ki, gələcəkdə bu
vacib iş görüləcək.
Fazil müəllim jurnalistikaya obrazlılıq, metaforik
üslub, janrlararası əlaqə və bu kimi digər
yeniliklər gətirmiş qələm sahibidir. O, bir-birindən maraqlı əsərləri
ilə bədii publisistikamızı zənginləşdirib. Onun mədəniyyətimizdə, incəsənətimizdə
iz qoymuş görkəmli sənətkarlarımız Rəşid
Behbudov, Ələsgər Ələkbərov, Bədəlbəylilər
və digər korifeylər haqqında yazdığı
kitablar publisistik üslubla bədii üslubun sintezi üzərində
qurulub və oxucuların sevə-sevə oxuduğu kitablar
sırasındadır. Bu mənada Fazil müəllimi həm
teatrşünas, həm musiqişünas, həm ədəbiyyatşünas
adlandırmaq olar.
Hələ uşaq ikən onun qələminin sehrinə
düşmüşdüm. Heç ağlıma
gəlməzdi ki, zaman keçəcək, tale məni
jurnalistikaya gətirəcək və jurnalistikada ustad
sandığım Fazil Rəhmanzadə ilə sıx
ünsiyyətimiz yaranacaq və bu ünsiyyət yaxın
dostluğa çevriləcək. Dostluq
sözü bəlkə də çoxlarına qəribə
görünə bilər, aramızda uzun bir zaman fərqi var,
mən hələ dünyaya gəlmədiyim vaxtlarda Fazil Rəhmanzadə
Azərbaycan jurnalistikasında brend imzalardan birinə
çevrilmişdi. Amma mən o mənada
özümü xoşbəxt hesab edirəm ki, lap gənclik
çağlarımdan ağsaqqal dostlarım olub. Fazil müəllim də mənim ağsaqqal dostumdur,
onunla hər görüşümüzdən zəngin təəssüratlarla
ayrılıram. Bu insan sözün əsl
mənasında məktəbdir, örnəkdir. Söhbətimiz elə siftədəncə tutdu və
düzünü deyim, bundan gizlicə bir qürur hissi
keçirdim. Onun həssaslığına,
yüksək davranış mədəniyyətinə,
özünəməxsus səmimiyyətinə, ziyalı təmkininə
heyran olmuşdum. Söhbətlərimiz bəzən
saatlarla uzanırdı və mən bu söhbətlərdən
sonsuz dərəcədə mənəvi qida alırdım.
Fazil müəllimlə beləcə
dostlaşdıq və bu gün də bu dostluq ustad-tələbə
müstəvisində davam edir. Mən bu
gün də ondan nələrisə öyrənməyə
çalışıram.
Mütəmadi
görüşlərimizdən birində Fazil müəllim
Azərbaycan musiqisinin sütunlarından olan maestro Niyazi
haqqında yazdığı "Ən böyük Niyazi,
ondan böyük yox!.." kitabının
əlyazmasını mənə təqdim etdi və xahiş
etdi ki, oxu, fikirlərini yaz. Sözün
açığı, həyəcanlandım. Fazil müəllimin kitabına ön söz yazmaq
böyük məsuliyyətdir. Özü
də Niyazi kimi virtuoz sənətkar haqqındakı kitabdan
yazmaq üzərimə ikiqat məsuliyyət yükü qoyur.
Mən bu kitabı sonsuz maraq hissiylə oxudum.
Bu kitab təkcə Niyazinin ömür və sənət
yolunu əhatə etmir, həm də Azərbaycan musiqisinin XX əsrdə
keçdiyi inkişaf yolunu əks etdirir. Kitab
tarixi faktoqrafiya baxımından olduqca zəngindir. Bir məqam da diqqəti çəkir; Niyazinin sənət
yolunda maneə yaratmaq istəyən cılız insanlar onun xarizmasının
kölgəsində qalırlar. Əsər
bir neçə bölümdən ibarətdir və bu
bölümlər bütöv bir mozaikanın tək-tək
qiymətli daşları kimidir, hər biri
ayrı-ayrılıqda müstəqil əsər kimi oxunur.
Kitabda Niyazi-Həcər sevgisi ayrıca bir xətt kimi
işlənib.
Çoxlarına bəllidir ki, Niyazinin Həcər
xanıma sevgisi sonsuz olub və bu sevgidə ən böyük
fədakarlığı da məhz Həcər xanım edib.
Tarixdə dahi erkəklərin kölgəsində
qalmış çox qadınlar olub. Amma Həcər
xanım o qadınlardan deyildi. Bu qadın
Niyazinin dahiliyini tam mənada dərk etmiş, özünü
hər an ona fəda etməyə hazır bir insan idi. O,
Niyazinin sözün əsl mənasında qoruyucu mələyi
idi. Fazil müəllim onların sevgi tarixçəsini
ayrıntılarıyla qələmə alıb.
Fazil Rəhmanzadə bu böyük sənətçinin
həmmüasiridir, onun sənətkar olaraq yaşam tərzinə
şahidlik etmiş, onunla bağlı müxtəlif hadisələrin
canlı şahidi olmuş bir jurnalistdir. O, Niyazi haqqında bir
çox həqiqətləri dərindən bilən, onun mənsub
olduğu şərəfli Hacıbəylilər nəslinin
tarixini araşdırmış bir tədqiqatçıdır.
Niyazi haqqında bu cür dolğun, əhatəli, faktlarla zəngin
bir kitabı yalnız o yaza bilərdi və yazdı da! Kitab sadəcə, olmuş hadisələrin
ardıcıl silsiləsi kimi deyil, müəllifin
özünün də iştirakçısı olduğu,
maraqlı, oxunaqlı formaya salınmış süjet elementləri
kimi təqdim olunur və dialoqlar formasında davam etdirilir.
Maestronun həm şəxsi, həm də
yaradıcı həyatında yaşanmış təbəddülatlar
bədii mətn elementlərindən istifadə edilməklə
oxucuya çatdırılır. Niyazinin
çevrəsində əsən, şəxsiyyətinin və
bədəninin ayrılmaz parçası olan, getdiyi hər
yerə, hər məkana daşıdığı, sanki onunla
birgə doğulmuş bir rüzgar vardı.
Bütün insanları öz təsiri altına alan bir rüzgar idi bu. Dirijor çubuğundan ətrafa
yayılan səs dalğaları, sanki onun şəxsiyyətini
də sehrə bürüyürdü. Fazil Rəhmanzadə
bu sehrin, bu mifin doğurduğu səbəbləri zərgər
dəqiqliyi ilə sözlərə çevirib. O, sanki
bir medium olaraq maestronun ruhu ilə əlaqəyə girib onu
yenidən danışdırır, onunla dialoqa girir. Kitabın ən maraqlı bölümlərindən
biri də "Dialoqlar" bölümüdür. Bu dialoqlar, sanki əsərin yaranması
üçün ilkin daxili şərtə, təməl
nöqtəsinə çevrilir.
Kitabda dünyanın ən məşhur bəstəkarlarının
Niyazi haqqında fikirləri, xatirələri yer alır. Niyazini
uğura aparan yollar ayrıntılarıyla təsvir olunur, ona
qarşı edilən haqsızlıqlar ürək
ağrısıyla müəllifin qələmindən
süzülür.
Kitabda, həmçinin dirijorluq sənətinin tarixinə
geniş nəzər salınır, Niyazinin sənəti Azərbaycan
və dünya musiqisi kontekstində araşdırılır. Niyazi bəşəri
musiqinin dahisi olsa da, daim milli lad üzərində gəzişmələr
edirdi və milliliklə bəşəriliyin sintezindən
ölməz əsərlər doğulurdu. Böyük sənətçilər içində
doğulduqları ölkənin, məmləkətin dünya
mədəniyyətinə bəxş etdiyi ərməğanlardır.
Niyazi də bu qəbil insanlardan idi. Kitabda bu məqama da xüsusi diqqət yetirilir.
"Ən böyük Niyazi, ondan böyük yox!.." non-stop oxunan kitablardandır. İnsan və sənətkar şəxsiyyətinin
təhlili, onun güclü və zəif tərəflərinin
ustalıqla təsviri kitabın üstün məziyyətlərindəndir.
Bu mənada Fazil Rəhmanzadə də Azərbaycan
mədəniyyəti ilə dünya mədəniyyəti
arasında körpüyə çevrilmiş insanlardandır.
O, sıradan bir jurnalist deyil, həm də salnaməçidir,
yazıçıdır.
"Ən
böyük Niyazi, ondan böyük yox!.."
kitabı orijinal yanaşmaları ilə, fərqli mövqeyi
ilə istisna əsərlərdəndir. Bu mənada
kitab mədəni yaddaşımızda öz yerini tutacaq.
Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 8 fevral. S. 20-21.