Xoş
niyyət, namuslu söz və xeyir əməl sahibi...
Mətbuatımızda
ortaya qəribə,
qəribə olduğu də maraqlı bir polemika
atılmışdı və onun əks-sədası hələ
davam edir: söhbət müasir ədəbi prosesdə ciddi
qadın imzalarının olub-olmadığından gedirdi. Söhbətə mən də cəlb edilmişdim və
həmin sual veriləndə yadıma ilk düşən
imzalardan biri Günel Eyvazlı oldu. Tərəddüd
etmədən onun “İşıq” esselər toplusunu ciddi ədəbiyyat
faktı adlandırdım.
“İşıq” kitabının adını çəkməyimə
isə yəqin ki, iki mühüm amil təkan vermişdi:
birincisi, Günel xanımın ədəbi prosesdə fəal
iştirakı, daim “hadisələrin gur yerində” olması;
ikincisi də onun yaradıcılığında qadın
faktının mühüm yer tutması. G.Eyvazlının
yaradıcılığını səciyyələndirmək
baxımından filologiya elmləri doktoru Elnarə
Akimovanın mülahizələrini dəqiq hesab edirəm:
“...Güneli maraqlandıran səbəblər zamanın mahiyyətindən
doğan problemlərlə bağlıdır: qloballaşma
dövrünün mədəniyyəti, onun milli-əxlaqi dəyərləri
üstələyən, laxladan neqativləri, getdikcə ucuzlaşan,
tənhalaşan və darıxan insan amili və qadın
faktı!”
Mən diqqəti G.Eyvazlının
yaradıcılığı üçün müəyyənləşdirici
amillərdən biri olan qadın faktına yönəltmək
istərdim.
Belə düşünürəm ki, onun “Qadın ədəbiyyatı”
adlı məqaləsi bugünkü ədəbiyyyatşünaslığımız
üçün maraqlı diskussiya hədəflərindən
biri ola bilər.
Məqalədə maraq doğuran,
müzakirə açmaq üçün əsas yaradan amillərdən
biri budur ki, müəllifin “qadın ədəbiyyatı”
anlayışına estetik hadisə kimi yanaşması
qadınların yaratdığı ədəbiyyatı bədii
söz sənətinin ümumi mənzərəsinin
işığına tutmağa imkan yaradır. Məqalədə ritorik şəkildə qoyulan “məgər
poeziyanın, yaradıcılığın, ruhun cinsi
varmı?” sualı düşünmək üçün
kifayət qədər əsas verir, bu suala təsdiq və ya
inkar cavabı vermək isə ciddi arqumentlər tələb
edir. Onu da deyim ki, bu məsələdə mənim qənaətim
Günel xanımın mövqeyindən bir qədər fərqlidir...
Ədəbiyyat tarixində qadınların
iştirakı və yeri maraqlı ictimai hadisə kimi
özünü göstərir. Xüsusilə bizim ədəbiyyatımızda
bu məsələsinin “Şərq incəliyi”nə
bağlanması özünü birmənalı şəkildə
doğrultmur. Müxtəlif dövrlərdə
Şərq mədəni sisteminin formalaşmasında
xüsusi yeri olan Azərbaycan ədəbiyyatında Məhsəti
Gəncəvi yaradıcılığı və şəxsiyyəti
müəyyən bir ədəbi epoxanı, həmin zəmanənin
sonrakı dövrlərdə də güclü əks-səda
verən mədəni sistemini təmsil edir. Sonradan uzun müddət ədəbiyyatımızdan
qadın səsi gəlmir. Qadın ədəbiyyatda
yalnız bədii obraz kimi görünür.
Azərbaycan
tarixinin son dərəcə ziddiyyətli bir dövrü olan
XIX əsrdə ədəbiyyatı yaradanlar arasında
Xurşidbanu Natəvan, Şahnigar xanım Rəncur,
Aşıq Pəri, Aşıq Zərnigar, Heyran xanım kimi
imzalar üzə çıxır. Paradoks isə
bundandır ki, Azərbaycan üçün Şərq-Qərb
sərhədlərinin söküldüyü XX əsrin əvvəllərində,
milli intibahımızın ən coşqun dövründə
milli özünüdərk psixologiyasının
formalaşmasında ədəbiyyatın rolunun yüksəldiyi
bir zamanda ədəbi prosesə ciddi təsir göstərən
qadın adları deyə bilmirik. Rus ədəbiyyatında
qadın poeziyasının başlanğıcı isə bizim
ədəbiyyatda qadın poeziyasının susqunluq dövrünə
düşür...
Günel xanımın qoyduğu məsələlərdən
biri qadın şairlərin, xüsusilə Məhsəti Gəncəvinin
və X.Natəvanın “kişi ədəbiyyatının”
cızdığı çevrədən, mövcud obrazlardan
kənara çıxa bilməməsidir. Xüsusilə incə ruhlu
bir qadın olan, müasirləri arasında şəxsiyyətinin
qadınlıq tərəfi daha böyük maraq oyadan Natəvanın
poeziyasında “biseksuallıq” (“ikicinslilik”) təəccüb
doğurur:
Tari-zülfündü məni böylə giriftar eləyib.
Nə gələ
başıma o zülfü-mütərra gətirir...
Günel
xanım bu misralarda qadına kişi
gözündən baxılmasını ənənə ilə
bağlayır: “Sadəcə, oturuşmuş fikirlər, qəlib
qafiyələr fikir olaraq eynilə xanım yazarın sətirlərinə
köçür. O isə bunun fərqinə varmır. Bunlar şairin istedadsızlığında deyil,
qadın ... üslübunun, daha doğrusu, poeziyada qadın xarakterinin
formalaşmamasından irəli gəlir”.
Mənə elə gəlir ki, burada müzakirə edilməli
məqamlar tapmaq mümkündür. Çünki poeziyada
sonrakı dövrlərdə də cinsi qeyri-müəyyənlik
müşahidə olunur. Bu, müasir ədəbiyyatda
da özünü qoruyub saxlayır.
Bu məsələdə aparıcı qüvvə
gözə çarpmasa da, janrın yaddaşıdır. Janr bədii
yaradıcılıqda sözün hərəkətini tənzimləyən
mühüm amillərdəndir. Çağdaş
fransız nəzəriyyəçisi Jerar Jannetin
arxitekstuallıq konsepsiyasının mahiyyəti bundan ibarətdir
ki, janrın hazır qəlibləri əksər hallarda
yazıçı iradəsinə tabe olmur. Belə deyə bilərik ki, janr yaradıcı
insanı bəzən özünün belə dərk etmədiyi
bir qüvvənin hökmü altında uzun zaman ərzində
cilalanmış, sabitləşmiş, daşlaşmış
qanunlar ilə hesablaşmağa, eyni obrazları təkrarlamağa
vadar edir. Qəzəl, qəsidə,
qoşma, gəraylı kimi sabit və sadə formalı
janrlarda bu xüsusiyyət nəsrin janrları ilə
müqayisədə özünü daha qabarıq və
aydın göstərir. İstər Natəvanın,
istər Şahnigar xanımın, istərsə də Heyran
xanımın yaradıcılığında janrın
yaddaşı şair fərdiliyindən öndə
olduğuna görə obrazlar aləmi dəyişməz
qalır.
Zəngin mütaliəyə malik G.Eyvazlı
yazılarında öz erudisiyasını nümayiş
etdirmir, bir-birindən uzaq obrazları, mədəniyyət
hadisələrini eyni müstəvi üzərinə gətirməyi,
onlar arasında paralellər qurmağı, müqayisələr
aparmağı bacarır. Onun səriştəsinin bəhrəsidir
ki, ədəbiyyatın əbədi mövzularından
danışan müəllif Leonardo da Vinçinin “Mona
Lizası”nın sirli təbəssümü
ilə Karamzinin “Zavallı Liza”sının qurumayan göz
yaşları arasında bütövlyü görüb
göstərə bilir.
G.Eyvazlı
Nizami əsərlərində Karma qanununu (kişi
və qadın münasibətlərini) şərh edəndə,
Əzizə Cəfərzadənin
yaradıclığındakı amazon ruhunu tutanda,
mifologiyanın ədəbiyyatda təzahürünü və
ya karnaval estetikasının incəliklərini axtaranda, təlxək
obrazlarının mədəniyyət tarixindəki yerini
müəyyənləşdirəndə, Pikassonun sənət
müəmmalarını açanda dünyanı və
dünyanın üstündə yaranan sənəti
bütöv göstərməyə nail olur...
Günel
son yazılarından birində “Avesta”nın
üç müqəddəs kəlamının dilində əzbər
olduğunu yazır: niyyət, söz və əməl. Mən
bu qənaətdəyəm ki, Günel xanımın
yaradıcılığı da xoş niyyətin, namuslu
sözün və xeyir əməlin bəhrəsidir...
Məti OSMANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 8 fevral. S. 29.