Onlar
az sayları ilə cəmiyyəti irəli
apara bildilər...
Müzakirə
saatı: Milli ədəbi-mədəni düşüncə
tariximizə baxış
II hissə
Müzakirə
saatı: Milli ədəbi-mədəni düşüncə
tariximizə baxış - I hissə linkdə -
http://edebiyyatqazeti.az/news/muzakire/5232-biz-mehz-o-senedlerin-esasinda-real-tariximizin-menzeresini-yarada-bilerik
Yeni milli təfəkkürün və məfkurə
istiqamətinin düşüncədə və əməldə
ifadəsi necə keçir? Həm bədii fikrin,
həm də tarix və ədəbiyyat elminin bu istiqamətdə
həmrəyliyi necədir? Milli yaddaş mənəvi
sərvət kimi humanitar tədqiqat və təhlillərimizdə
öz əksini necə tapır? Bu suallara cavab tapmaq məqsədilə
"Ədəbiyyat qəzeti"nin Müzakirə saatına
qoşulurlar: Tarix üzrə fəlsəfə doktoru Firdovsiyyə
Əhmədova, filologiya elmləri doktoru Alxan Bayramoğlu,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Şahbaz
Şamıoğlu, filologiya elmləri doktoru Elnarə Akimova və
"Ədəbiyyat qəzeti"nin baş redaktoru Azər
Turan.
F.Əhmədova:
Prinsip, forma etibarilə bir-birinə bənzəyir. Mahiyyəti eyni idi.
Ş.Şamıoğlu:
Afrikanın şimalında da, Qafqazda da, Hindistanda da ilk mətbu
orqanlar müstəmləkəçilərin dilində
çıxıb. Qafqazda bu layihəni Qriboyedov
hazırlamışdı, o, qeyd edirdi ki, mətbuat
lazımdı, teatr yaratmaq lazımdı, məktəb
açmaq lazımdı. Bu, müstəmləkəçilik
siyasətinə xidmət edəcək məsələlər
olsa da, millətin ağıllı insanları oradan rasional məsələləri
götürdülər, milli mədəni-tərəqqi
işinə yönəltdilər. 1845-ci
ildə Tiflisdə rus teatrı açılır, canişin
Vorontsov Moskva Teatrının direktoru Gilyermova bir məktub
yazır. "Atak" məcmuəsinin
10-cu cildində 9-cu səhifədə onun məktubu dərc
olunur. Deyir ki, Stavropoldan kifayət qədər
pis bir truppa gəlmişdi, amma yerli camaat çox böyük
maraq göstərdi. Zənn edirəm ki, əgər
siz buraya teatr truppaları gətirsəniz, bu bizim Rusiya siyasətinin
burada daha çevik gerçəkləşməsinə
kömək edir, çünki teatra hədsiz maraq göstərdilər.
Dalınca nə baş verir? Mirzə Fətəli
Axundzadə haqqında Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
yazır: "Canişin erməniləri, gürcüləri,
rusları və azərbaycanlıları
çağırdı və dedi ki, komissiya yaradaq, sizin hər
biriniz də komediyalar yazsın. Gürcülər
də yazır, ermənilər də. Azərbaycandan
başqa heç kim yazası
olmadığı üçün iş düşdü
Axundzadənin boynuna". Beləliklə də
M.FAxundzadə məşhur komediyalarını yazmalı olur.
E.Akimova:
Cümhuriyyətin yaranmasında ədəbiyyat faktorunu biz o qədər
də önə çəkə bilmirik, çünki
çoxsaylı nümunələrimiz yoxdur.
F.Əhmədova:
Cümhuriyyət məsələsində mətbuat faktoru
önəmlidir, aparıcıdır.
E.Akimova:
Bəli, təkcə mətbuat. Ə.Ağaoğlu
"Üç mədəniyyət" əsərində
yazır ki, Fransa inqilabını yetişdirən onun ədəbiyyatı
oldu. Bizdə nə var? Bizim poeziyamız nəzirəçilik, komediyamız
məzhəkəçiliklə doludur. Avropa
tipində bir Şərq əsərimiz yoxdur deyir. Sədidəki didaktikanı tənqid edir.
A.Turan:
1905-ci ildə Rusiya hökumətinə təqdim edilən
petisiya var. Həmin tələbnaməni Əli bəy
Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağaoğlu, Adil Xan
Ziyadxan, Əlimərdan bəy Topçubaşov birgə
hazırlayıb. Özü də
Tağıyevin evində hazırlayıblar. Bəzi tədqiqatçılar yanılır ki, guya
"Həyat" qəzetinin nəşri üçün
icazə Qafqaz canişinindən alınıb. Elə deyil. Xatırlatdığım
petisiya Rusiya Nazirlər Kabinetinə ünvanlanmışdı
və Bakıda qəzet nəşri üçün
razılıq həmin petisiyanı təqdim edərkən
Rusiyanın Baş naziri Vittenin özündən
alınmışdı.
F.Əhmədova:
Bu qəzetin Azərbaycan dilində və "Azərbaycan"
adı ilə çıxması nəzərdə
tutulmuşdu, sonradan "Həyat" adı ilə çap
olundu. Bu haqda Solmaz xanım Topçubaşovun
arxivindən ərizə də tapdı. Sənədi
üçü imzalayıb.
A.Turan:
"Həyat" qəzetinin Bakıda çıxması
Bakının Qafqazda mədəniyyət mərkəzi kimi
önə keçməsini şərtləndirdi. Məfkurəyə hazırlıq dövrü Tiflisdə
başlamışdı, məfkurə uğrunda mücadilə
dövrü Bakıda reallaşdı. Dilarə
Seyidzadə xatırlatdığım həmin petisiyanı Azərbaycanın
ilk siyası platforması adlandırır. Mütalibənamənin əlyazısı qalır.
Əlyazmadakı xətt Əli bəy
Hüseynzadəyə aiddir. Deməli, ilk
siyasi platformamızı da qələm və düşüncə
adamlarımız yaradıb.
A.Bayramoğlu:
Onu yaradanları da bu cəmiyyət yaratmışdı.
A.Turan:
Şəxsiyyətin rolu, xüsusən, o dövrdə cəmiyyətin
rolundan qat-qat üstün idi.
F.Əhmədova:
Siz bayaq istiqlal yolumuzu 3 mərhələyə
böldünüz, amma onu bu bölgü ilə məhdudlaşdırmaq
olmaz. Mirzə Bala Məmmədzadə bunu
aparıcı qüvvə üçün təqdim edir.
Amma demək olarmı ki, Cümhuriyyət
dövründə istiqlal məfkurəsi cəmiyyətin
bütün alt qatlarına qədər gedib
çıxmışdı? Bu proses hələ indi də
gedir. Uğurlu bir məqam da var, molla məktəbləri,
mədrəsələrdən danışdıq. Bunun özünün də mütərəqqi cəhətləri
var. Bizim əksər Avropa təhsilli ziyalılarımız
ilk təhsilini harada almışdılar? Mədrəsələrdə,
molla məktəblərində. Nəyə nail olurdular -
ərəb dilini bilirdilər, Şərq ədəbiyyatını,
mədəniyyəti və tarixini yaxşı bilirdilər,
öz mühitini, dünyagörüşünü bilirdilər.
Gedib Avropa təhsili alanda da Qərb dəyərləri
ilə Şərqi müqayisə edir, hətta sintez edə
bilirdilər. Məsələn, Peterburqa gedir, rus
düşüncəsi ilə yaxından tanış
olur, onların həmyerlilər cəmiyyətini,
özünün onlar tərəfindən
aşağılandığını görürdü. İstər-istəməz özlüyündə
müqavimət hərəkatının ilk rüşeymləri
yaranırdı.
A.Bayramoğlu:
Şərqin özündə milli oyanış yaranmağa
başladı. Onu ifadə edənlər kim
idi? Milli Şura. Hamı
Milli Şuradakılar kimi düşünürdü? Yalnız 5-3%. Bu cəmiyyətdən
Axundzadə çıxır, Bakıxanov, Əli bəy
Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu və b. Məfkurəni
ifadə edənlər kiçik bir hissə olur.
F.Əhmədova:
Alxan müəllim, həmin ziyalıların gücü,
qüdrəti nə idi? Onlar proseslərin
arxasınca sürünmədilər. Onlar az sayları ilə cəmiyyəti irəliyə
apara bildilər.
A.Bayramoğlu:
Onları irəli aparan da həmin cəmiyyətin
sıxılması oldu.
Ş.Şamıoğlu:
Bəli, o şərtlər də vardı.
E.Akimova:
Və nəzərə alaq ki, cəmiyyət özü
büsbütün qaranlığın içində idi. Cəlil Məmmədquluzadənin təbirincə desək,
gözünü dünyaya açandan hər yeri qaranlıq
görür.
Ş.Şamıoğlu:
"Əkinçi" bağlanır, Kəşkül
bağlanır. 20-ci yüzillik başlayır,
Azərbaycan xalqının bircə "Şərqi-rus"u
var. Mən danışıram 1903-1904-cü illərdən.
Cəmi 13-14 ildən sonra bu xalq Cümhuriyyət
qurur. Bu necə baş verir? Mirzə
Balanın bir əsəri var: "Azərbaycan türk mətbuatı".
O deyir: "50 sənədə xalqımız böyük bir
yol keçdi". Söhbət gedirdi şəxsiyyətlərdən.
Onlar zamanın fövqündə
dayanırdılar, cəmiyyətin də öndə gedənləri
idilər.
A.Bayramoğlu:
Onlar haradan çıxmışdılar. Bu
kütlədən çıxmışdılar da.
F.Əhmədova:
1905-ci ildən sonrakı çoxşaxəli fəaliyyət
birdən-birə ortaya çıxmadı ki. Sadəcə,
1905-ci ildə yaranmış imkandan məharətlə istifadə
elədilər. Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
fikri var: Milli şüur 1905-ci ilə qədər milli məktəb
və mətbuatdan irəli getmirdi. Sonra artıq
imkanlar yarandı və irəli getdilər.
A.Bayramoğlu:
1905-dən də əvvəl başladı. Niyə
başladı?
F.Əhmədova:
Nə var idi? Teatr vardı. Mətbuat
vardı.
A.Bayramoğlu:
Xeyr, "Əkinçi" ilə başlayan "elmi-əbyan,
yoxsa elmi-ədyan, yəni dini elmlər, yoxsa dünyəvi elmlər"
müzakirəsi 1905-ci ildə "Həyat" qəzetinin səhifələrində
də "Bizə hansı elmlər lazımdır?" şəklində
qarşımıza çıxdı. "Kəşkül"də
milli mənlik məsələsi qoyulmuşdu, sonradan davam
edirildi. "Qafqaz" qəzetində M.Şahtaxtlı
yazırdı: "Qafqaz müsəlmanlarını necə
adlandırmalı?". Çünki
ucdantutma hamısına tatar deyirdilər. Burada
artıq fərqləndirmə başlamışdı. Sonrakı dövrdə isə Azərbaycan dilində
qəzet yox idi, rus dilində olanlarda çıxış
edirdilər. XIX əsrin sonu- XX əsrin əvvəllərində
müxtəlif siyasi dərnəklər yaranırdı.
F.Əhmədova:
Bəs hədəf nə idi? Ziyalılar
arasında milli özünüdərki formalaşdırmaq,
yoxsa toplum üçün bu mesajları verirdilər?
A.Bayramoğlu:
Ziyalılarda şüur formalaşmalıdır ki, topluma
ötürə bilsinlər.
F.Əhmədova:
Amma birdən-birə, 1905-ci ildə məsələn,
Topçubaşov birdən-birə Rusiyada
"İttifaqi-müslimin" yaratdı. Hədəf
cəmiyyətə onu təlqin eləmək idi.
A.Bayramoğlu:
Ədəbiyyatda yavaş-yavaş siyasi ab-hava yaranmağa
başladı. S.S.Axundovun "Yuxu",
"Qonaqlıq", A.Divanbəyoğlunun "Fəhlə"
hekayələri bu ab-havanı əks etdirirdi. Artıq 1905-ci ilə qədər fəhlələr
də ayağa qalxdılar. Sabir 1906-cı ildə
yazırdı "Fəhlə, özünü sən də
bir insanmı sanırsan?". Beləliklə, maarifçi düşüncəyə
siyasi ab-hava hopmağa başladı və məfkurəyə
doğru getdi. O dövrə qədər bolşeviklərin
də, daşnakların da, hümmətçilərin və
müsavatçıların da, hamısının məqsədi
eyni idi. Məqsəd əzilən kütləni
istismarçı kütlədən xilas etmək, inkişaf
etdirmək idi.
F.Əhmədova:
Yox, burada erməni daşnakları istisna edək. 90-cı ildən siyasi platformaları vardı. Əzilən kütlə onlara uyğun gəlmir.
A.Bayramoğlu:
Cəlil Məmmədquluzadənin özü də
"Bütün ölkələrin proletarları, birləşin"
şüarı ilə çıxış edir.
F.Əhmədova:
Alxan müəllim, Azərbaycan ziyalısından
danışmıram, daşnak partiyasının imkanları
var idi, siyasi-sosial düşüncəsi vardı.
A.Turan:
İsmayıl bəy Qaspıralının Bakı xatirələri
var. Bir çayxanada kiməsə qəzet bağışlamaq
istəyir. Adam qəzeti istəmir ki, əgər
bu kağız pul deyilsə nəyimə lazımdır?
Amma ermənilər elə həmin dövrdən
aktivləşməyə başlamışdılar.
F.Əhmədova:
Burada xalq və millət anlayışlarını
ayırmalıyıq.
A.Bayramoğlu:
Əvvəl özünüdərk, sonra milli-mənəvi
şüur, sonra siyasi düşüncə yaranırdı. Hakimiyyət məsələsinə gələndə
bayaqdan bir olan maarifçilər də,
müsavatçılar da ayrıldılar. Müsavat da oradan yarandı. Hüquq
bərabərliyi məsələsinə gələndə
bolşeviklərin, hümmətçilərin,
müsavatçıların yolları ayrıldı.
F.Əhmədova:
Respublikaçılıq, cümhuriyyətçilik
düşüncəsində liberal-millətçi də,
sosial-demokrat da eyni dəyəri paylaşır. Amma
leqal olaraq bu xalqın inkişafında respublikanı hədəf
götürürdülər, respublika quruluşunu
bütün quruluşlardan üstün tuturdular. Burada heç biri tam olaraq ayrılmır. Alxan müəllim, siz klassik siyasi düşüncə
ilə yanaşırsınız. XIX
yüzilin sonunda Azərbaycan ziyalısı ictimai məzmunlu hədəf
uğrunda mübarizə aparırsa belə siyasi çalar
var. Hamısı çıxış yolunu məktəb və
teatrda görürdülər, çünki bu yollarla leqal fəaliyyət
göstərə bilirdilər. Nərimanov
da bu yolla gedirdi. Bu yollarla xalqı maarifləndirə
bilirdilər. Sonra mətbuat imkanı varsa,
imkan daha çoxalardı. Arxivlərdə
kifayət qədər ərizələr var, qəzet və
jurnal təklifləri ilə bağlı. Hər
dəfə rədd cavabı alıblar.
A.Bayramoğlu:
1905-ci ildə artıq siyasi düşüncə də
formalaşırdı. "Qonaqlıq" hekayəsində
artıq kimdir? Deyir, "cəmiyyəti
biz formalaşdırırıq". Artıq
maarifçi siyasi şüur da yaranır.
E.Akimova:
Mən istərdim bu məqamda bir məsələyə
toxunaq. Cümhuriyyət yaranana qədər
müəyyən siyasi aşamalardan keçmiş şəxsiyyətlərdən.
Məsələn, ötən ilin dekabr ayında Ədəbiyyat
İnstitutunda bizim Mühacirət ədəbiyyatı
şöbəsinin Əhməd bəy Ağaoğlunun 150
illik yubileyi ilə əlaqədar keçirdiyi son dərəcə
maraqlı və mübahisəli notlarla yadda qalan
konfransında bu məsələ ilə bağlı
çoxlu fikir haçalanmaları yarandı. Əsas
mübahisə predmeti də o oldu ki, məsələn, Əhməd
Ağaoğlu yaradıcılığının ilk illərində
paniranist mövqeyə sahib idi və hədəfi heç də
Cümhiyyət quruculuğu deyildi.
F.Əhmədova:
Ağaoğludan danışsaq deyə bilərik ki, o
özünü İran sivilizasiyasının içində
görürdü. Amma İran sivilizasiyası hər
hansı etnik sivilizasiya da deyil, müəyyən məqamlar
var. Ə.Ağaoğlunun İran məzhəbi ilə
yazdığı Parisdə elədiyi məruzə idi. 23 yaşlı gəncin mövqeyi onun bütün həyatı
boyu olan baxışlarını əks etdirə bilməz.
Bu gün İranda yaşayan minlərlə azərbaycanlı
var ki, özünü iranlı hesab edir. Özümüzü
qafqazlı bilirik. Qafqazlarda yaşayan
türk onların etnik düşüncəsinin başlanğıcıdır.
Etnik anlamda o özünü türk bilirdi.
Cümhuriyyətçiliyə qarşı
olub-olmamasına gəlincə. Söhbət
onun 1918-ci ildə qurulmuş Azərbaycan Cümhuriyyətinə
münasibətindən gedirdi. Amma
Ə.Ağaoğlu kimi bizim əksər
ziyalılarımız həmişə quruluş olaraq respublika
idarə sistemini daha üstün tutublar, modern dəyərləri
təbliğ ediblər. Sadəcə, Azərbaycan
Cümhuriyyətinin elan olunmasının şərtləri və
şəraiti Qafqaz islam ordusuna ehtiyacı
yarandığı şəraitdə həll edildiyindən,
düşünən beyinlərin xalqın aqibəti ilə bağlı
narahatlıqları olub. Ona görə də
düşünürdülər ki, osmanlı
ilə birləşərlərsə, xalqın xilası
mümkün olar. Lakin 1918-ci ilin iyun ayında Azərbaycana
gəlir, proseslərin içində olur. Qayıdandan
sonra İstanbulda səfərdə olan Rəsulzadə ilə
görüşür, onlarla birlikdə fəaliyyət
göstərir, yenidən buraya qayıdır. Paris nümayəndə heyətinin tərkibində
Fransaya gedir. Yəni onun Azərbaycan
Cümhuriyyətinə qarşı olması tezisi real deyil, həqiqəti
əks etdirmir.
A.Bayramoğlu:
Ə.Ağaoğlunun müsahibəsi var, orada deyirdi. 1918-ci ildə çıxıb gələndə,
gördüklərinə inanmır.
F.Əhmədova:
O məsuliyyət digər hökumət nümayəndələrində
də vardı. Dünyanın aparıcı
dövlətləri Bakı ilə bağlı
ölüm-dirim savaşında idi. 1918-ci il
qırğınından çıxan bir xalq bu hadisələrin
qarşısında necə dayana bilər deyəndə
Ağaoğlu çıxış yolunu Osmanlının dəstəyində
görürdü.
A.Bayramoğlu:
Y.V.Çəmənzəminli "Azərbaycan muxtariyyəti"
əsərində yazır ki, 1917-ci ilə qədər biz
yalnız muxtar hüquqlar uğrunda mübarizə
aparırıq.
F.Əhmədova:
Özü də mədəni-muxtar hüquqlar uğrunda.
A.Bayramoğlu:
1917-ci ildə artıq məhəlli muxtariyyət, sonra Azərbaycan
muxtariyyəti.
Ş.Şamıoğlu:
Ə.Ağaoğlunun hansı sivilizasiyaya aid olma məsələsinə
toxunmaq istəyirəm. Parisə gedənə qədər
əsl şərqli idi. Kifayət qədər
imkanlı və imtiyazlı şərqli. Şərqi
çox gözəl bilirdi. Avropada bir
çox filosof alimlərdən, Reymandan dərs aldı və
23 yaşlı gənc bir oğlanın şiəliklə
bağlı məruzəsi böyük əks-səda
doğurdu, bir çox Avropa dillərinə tərcümə
olundu. Hətta ona deyirlər ki, bu məruzədən
sonra Qafqaza qayıtma, Şərq səni yeyəcək.
O dövrdə Cəmaləddin Əfqani ilə
görüşür.
A.Turan:
Əhməd Ağaoğlunun düşüncəsinin
bütünlüklə dəyişməsində Cəmaləddin
Əfqaninin rolu müstəsnadır.
Ş.Şamıoğlu:
C.Əfqani Şərqdən çıxmışdı,
Avropanı gözəl tanıyırdı. O bilirdi ki,
artıq dünya dəyişir, xalqlar öz yolunu
tapmalıdır. O da deyirdi ki, Şərq xalqları
üçün də konstitusiyalı bir quruluş
lazımdır. O vaxt Ə.Ağaoğlu elə
düşünürdü ki, biz müsəlmanıq, islam dünyasının yeganə
çıxış yolu İranın ətəyindən
yapışmaqdı. O, Avropada təhsil aldığı illərdə
də yazırdı ki, İranla oynamayın, o partlamağa
hazır qalmış bombadır. Çox
sonralar dərk etdi, türk xalqlarının nicat yolu,
çıxış yolu demə İranda yox, Türkiyədəymiş.
A.Turan:
Əhməd Ağaoğlu Parisdən Azərbaycana qayıdanda
yolüstü İstanbula gedir, burda yenə də Cəmaləddin
Əfqani ilə görüşür. Məncə,
bizim bildiyimiz, tanıdığımız Ağaoğlu
Renanın cazibəsindən Cəmaləddin Əfqaninin təsiri
ilə qurtulub.
F.Əhmədova:
Sosial-mədəni mühitlərin siyasi-ictimai
baxışların formalaşmasında böyük rolu var.
M.Ə.Rəsulzadənin İran fəaliyyəti dövrü,
N.Nərimanovun Odessa mühiti. Mühitlərin təsiri
mütləqdir.
A.Bayramoğlu:
Ə.Ağaoğlu niyə deyirdi ki, Azərbaycan ayrıca
respublika ola bilməz?
F.Əhmədova:
1918-ci ildə M.Ə.Rəsulzadə ilə
Ə.Ağaoğlu eyni vaxtda Azərbaycana qayıdırlar və
"Azərbaycan" qəzeti hər ikisindən müsahibə
alır ki, Azərbaycanın müqəddəratını necə
görürlər? Hər ikisi gələcəyi
Zaqafqaziya Konfederasiyası şəklində
görürdülər. Bu, təhlükəsizlik
baxımından real görünən bir şey idi. Topçubaşov elə ömrünün
axırına qədər Zaqafqaziya Konfederasiyası uğrunda
mübarizə apardı.
A.Bayramoğlu:
Ə.Ağaoğlu da Turançılığı türk
xalqlarının birliyi olaraq görürdü.
Ş.Şamıoğlu:
Gerçəklik deyilən bir şey var. İndinin
özündə də hansısa bir dövlət öz
müstəqilliyini elan edə və deyə ki, mən müstəqiləm,
bu real olmaz. Hər hansı bir xalqın bunu edə
bilməsi üçün daxili amillərlə yanaşı,
beynəlxalq amillər də rol oynayır. Təsəvvür
edin ki, 1918-ci il may ayının 26-da
gürcülər bizdən də 2 gün qabaq öz müstəqilliyini
elan etmişdi. Almaniyanın təşviqi ilə.
O dövrdə Azərbaycanın müstəqilliyini elan edən
şəxslərin özləri belə əmin ola bilmirdilər ki, lazımi şərait
yetişib ya yox? Vinsonun 14 maddədən ibarət
prinsipləri vardı. Vinson bizim nümayəndə heyətini
qəbul etmişdi, Topçubaşov israrla başa salmaq istəyirdi
ki, yox biz siyasi-ictimai cəhətdən azad ola
bilərik. Bizim torpağımız,
bayrağımız, gerbimiz var və s. Onlar özləri də
təklif edirdilər ki, yaxşı olardı Qafqaz xalqları
Rusiyanın tabeliyində Konfederasiyada birləşsin. 1920-ci ildən sonrakı hadisələrdə əksər
ölkələr, xüsusən, Avropa seyrçi mövqe
nümayiş etdirdilər. Ə.Ağaoğlu
kimi bir çox elm xadimi vardı ki, Cümhuriyyətə
ehtiyatla yanaşır, lazımi məqamın yetişib-yetişmədiyini
düşünürdülər. Sabah nələr
baş verəcəyini təxmin etməyə
çalışırdılar. Çox
bulanıq, tutqun ab-hava var idi, ziddiyyətlərlə dolu
günlər yaşanırdı. Biz indi
düşünürük, bəzən tələbələr
də deyirlər ki, nə üçün o vaxt silahlı
mübarizə aparmadılar? Lap vuruşsaydıq da,
200-300 min adam itirsəydik də o tarixi
şərait Azərbaycanın müstəqilliyini qəbul
etmirdi. İndi də bütün dünya bilir
ki, Qarabağ Azərbaycanın tərkib hissəsidir. Amma şərait onların xeyrinədir. Həmin dövrdə Azərbaycanın müstəqilliyinə
bir çoxu kimi Ağaoğlu da ehtiyatla yanaşırdı.
Hətta Milli Şuranın əksər üzvləri
bu məsələyə şübhəylə
baxırdılar. O tərəddüdlər 23 ay ərzində
özünü doğrultdu. AXC süqut etdi.
A.Bayramoğlu:
Süqut etmədi, işğal olundu.
F.Əhmədova:
Nəticə etibarilə eynidir. İşğal
nəticəsində süqut etdi. Biz bu il
AXC-nin tanınmasının 100 illiyini qeyd edirik. Amma onun tanınma prosesində də məhvə məhkum
olunma dayanırdı. Çünki
tanıyan ölkələr arxasınca heç bir ordu ilə,
güc ilə gənc respublikalara təminat vermirdi. Halbuki, onlar bilirdilər ki, Qafqazdakı ölkələrə
ordu göndərilməsə bolşevik təcavüzündən
qorunmaları mümkün olmayacaq. Deyirdilər,
silah-sursat veririk, amma ordu göndərmirik. Deməli, bu tanınmanın arxası sağlam
deyildi.
Ş.Şamıoğlu:
Əsas budur ki, millət artıq milli şüurun nə
olduğunu anlamışdı, azadlığının
dadını bilmişdi. Bayrağımızın
rəmzləri həmin dövr ziyalılarının fəaliyyət
istiqamətlərini aydın göstərir.
F.Əhmədova:
İlk 3 rəng Azərbaycan xalqının milli kimlik ifadəsi
ilə yanaşı, bir də fəaliyyət kursunu özündə
əks etdirir. Burada dini inanc və Azərbaycan
xalqının dominant qüvvəsini, etnik kimliyini təşkil
edən türkçülük rəmzidir. Amma qırmızı rəng müasirlik,
avropalaşmaq, modernləşmək kimi bütün anlamlarda
hər bir dövrün elmi-texniki nailiyyətlərinə
toxunan rəmzlərdir. Düşünürəm ki,
bundan mükəmməl formul ola bilməz.
Düzdür, bizim Azərbaycan Cümhuriyyətinin
Milli Şurası elə 1918-ci ildə parlamentində bir qanun
qəbul etdi. Orada da yazılıb ki, bu
Cümhuriyyət Azərbaycan ərazisində yaşayan
bütün xalqların Cümhuriyyətidir. Azərbaycanlı anlayışı vətəndaşlığı
ehtiva edir. O dövrdə azərbaycanlı sözü
yox, Azərbaycan türkü ifadəsi işlənirdi, dilə
də Azərbaycan türkü deyilirdi. Bu barədə
Ziya Göyalp, Əli bəy Hüseynzadə, C.Əfqani də
yazıb. Mahiyyət etibarilə necə
qoyuluşundan asılı olmayaraq bayrağımız
müasirləşmək, modernləşmək, mübarizlik
ifadə edir.
Ş.Şamıoğlu:
Cəmaləddin Əfqani normal, modern cəmiyyət yaratmaq istəyirdi.
O başa düşürdü ki, Şərq kontekstindəki
insanlar müsəlmanlardı, lakin müasirləşmək
üçün Qərb modeli də lazımdı. Bunun konseptual əsasları Əli bəy
Hüseynzadə tərəfindən
hazırlanmışdı. Əli bəy
Hüseynzadə bunu bir məqaləsində deyib üstündən
keçmədi, bütün yazıları və məqalələrində
bu məsələ sistemli şəkildə işlənirdi.
A.Bayramoğlu:
Ziya Göyalp özü də fikrin Əli bəydən gəldiyini
qeyd edir.
Ş.Şamıoğlu:
Yenə aparacam Axundzadəyə. "Kəmalüddövlə
məktubları"nda normal bir cəmiyyətdən
danışır və deyir ki, Avropada parlament deyilən bir
şey var, ayrı-ayrı qurumlara da nazirlər deyirlər.
A.Turan:
Şeyx Cəmaləddin Əfqaninin milliyyətçi
görüşü fərqlidir. 1911-ci ildə
"Türk yurdu" dərgisində onun iki yazısı -
"Səadətin altıguşəli qəsri" və
"Vəhdəti-cinsiyyə" məqalələri dərc
olunub. "Səadətin altıguşəli
qəsri"ndə milli kimlik məsələsi belə
qoyulurdu ki, sən özünün yer üzündə bir mələk
olaraq yaradıldığına inanmalısan və öz millətini
bütün başqa millətlərdən daha üstün
bilməlisən. "Vəhdəti-cinsiyyə"
məqaləsində isə o, Hindistanda milli ruhun oyanmasına
cəhd edirdi. Şeyx din və dil birliyindən
danışsa da, hüquqi islahatların vacibliyindən
danışsa da, türkləşmək, islamlaşmaq,
avropalaşmaq məsələsini prinsip kimi irəli
sürmür. Varsa, yazıbsa, irəli
sürübsə, bu onun hansı məqaləsindədir?
Hansı əsərindədir?
Ş.Şamıoğlu:
Cəmiyyətin müasirləşməsi, müasir dövlət
quruculuğu məsələsi Axundzadədən
başlayır. Axundzadə yaxşı başa
düşürdü ki, Azərbaycanın həmin dövrdə
beynəlxalq hüququ subyektiv deyil, ona görə də
ümumşərq kontekstindən baxırdı. Ancaq
bunun davamı bir az daha inkişaf etmiş
formada C.Əfqanidə var. Əfqani də ayrıca bir coğrafiyadan,
ayrıca bir ərazidən danışmır. O deyirdi: Şərq
xalqları üçün, ora ərəblər də
daxildir, türklər, farslar da daxildir, - müasir dövlət
quracaqsansa, bu dövlət konstitusiyalı, amma
"Quran"ın ehkamları əsasında olmalıdır.
Hər kəs özündən əvvəlkindən
irəli gedir. Əfqani geriyə
boylanır Axundzadəni görür, Əli bəy
Hüseynzadə boylanır Axundzadəni və Əfqanini
görür və b. Bu məsələlər XX əsrin əvvəlində
xeyli durulaşır, cilalanır. Həmin
məsələ barəsində Ə.Ağaoğlunun
düşüncələri də var, Mirzə Cəlilin,
İ.Qaspıralının düşüncələri də
var, amma məsələ nədədir? Bunların
heç biri deyil, bu triada konseptual şəkildə ilk dəfə
Əli bəy Hüseynzadə tərəfindən qoyulub.
"Füyuzat" da bunun gerçək
nümunəsidir, "Füyuzat"da onun yazıları var,
başlıqda yazıları var hətta.
A.Turan:
Milli ideologiyamız, yəni haqqında söhbət gedən
triada bir məqalədə, hətta bir məqalənin bir
cümləsində yalnız Əli bəy Hüseynzadədə
var. Başqa heç yerdə, heç kəsin
yazısında yoxdur.
F.Əhmədova:
Bəli, o cür formada məhz Əli bəy Hüseynzadəyə
məxsusdur. Yəni bayraqda ifadə olunan rənglər
formasında, onun sözlə ifadəsi yalnız Əli bəy
Hüseynzadəyə məxsusdur.
A.Turan:
Ziya Göyalp bunu Əli bəy Hüseynzadədən 10 il sonra deyib, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
isə Ziya Göyalpdan da sonra deyib. Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə bunun belə olduğunu bir neçə dəfə
iqrar edib, "Azərbaycan Kültür Gələnəkləri
və Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı"
əsərində də üç ümdənin - əsasın
Hüseynzadəyə aid olduğunu təsdiq edib: "Beynəlmiləl
demokratiya prinsiplərinə dayanaraq qurulan bu Cümhuriyyət
- mavi, qırmızı, yaşıl - üçrəngli
bayrağıyla Azərbaycan kültür gələnəklərinin
bir xülasəsini rəmzləndirirdi. Mavi rəng
türklüyün, yaşıl rəng islamlığın,
qırmızı rəng də
çağdaşlığın əlamətiydi. Vaxtilə
"Füyuzat" məcmuəsinin fazil mühəriri
"Türk qanlı, islam imanlı və firəng fikirli
olalım" - demişdi. Eyni şüar sonra
"Açıq söz" qəzetinin
başlığı altında bulunmuşdur" - deyə
yazıb. Yaxud "Qafqaz müsəlmanları" əsərində
Rəsulzadə baxın nə deyir: "Ziya bəyin sonralar
"türk millətindənəm, islam
ümmətindənəm və Qərb mədəniyyətindənəm"
şüarı ilə ifadə etdyi mənanı, Hüseynzadə
Əli bəy "türk qanlı, islam imanlı və firəng
qiyafəli olalım" formulu ilə bəyan etmişdi".
A.Bayramoğlu:
Doğrudur, düstur şəklində bunu ilk dəfə
Əli bəy Hüseynzadə deyir, sonra yavaş-yavaş onu
cilalayırlar.
Ş.Şamıoğlu:
Əksəri Çar Rusiyasından getmiş aydınlar idi ki,
türklüyə xidmət edirdilər. Yusif Akçura,
Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd Ağaoğlu -
osmanlıda elə türkçülüyü buradan gedənlər
daha çox qabartmışdır.
F.Əhmədova:
Bu məsələyə müraciət etməyi
düşünmüşdüm, amma unutdum. Yaxşı
ki, yada saldız. "Qardaş köməyi"
dərgisi ilə bağlı konfrans keçiriləndə dərgini
bütün vərəqlədim. Məlum
oldu ki, Osmanlı cəmiyyətində
türkçülüyün dərk olunması, milli kimliyin əks
olunması, əsasən, Qafqaz türkləri ilə
bağlıdır. Dərginin özündə
çox yazılar var.
E.Akimova:
Mən istərdim müasir dövrə gələk. Çağdaş dönəmdə bu prosesdə, yəni
Cümhuriyyət təfəkkürünün qorunmasında,
təbliğində ədəbiyyat nə dərəcədə
impulsu saxlaya bilib?
F.Əhmədova:
Milli azadlıq hərəkatının son dönəmi 88-ci
ildən başlayaraq aktiv fazaya daxil oldu. Öndə
gedən ziyalıların əsas qismi bizim ədəbiyyat
xadimlərimiz idi. Ədəbiyyatın cəmiyyətə,
daha çox alt qatlara, onların fikrinə, düşüncəsinə
daha çox təsir eləmək imkanı hansısa akademik tədqiqatlardan
daha çoxdur. Mətbuat daha çevikdir,
cariliyi saxlayırsa da, ədəbiyyat duyğuları,
emosionallığı, bədiiliyi saxlayır və onun
qoyduğu iz mövqeyini uzun müddət qoruyur. Bu baxımdan çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatı
ictimai-siyasi ab-hava ilə bağlı ən aktual prosesləri
nə dərəcədə cəmiyyətin alt qatlarına
apara bilir? Bax bu mübahisəlidir.
E.Akimova:
Bəs Cümhuriyyətçilərin nəşri və tədqiqi
məsələləri nə yerdədir Firdovsiyyə
xanım?
F.Əhmədova:
Cümhuriyyətçilərin, Cümhuriyyət quranların
əsərləri təkcə o dönəmlə kifayətlənmir,
çünki bunu quran insanların irsi XIX yüzildən
başlayan bir irsdir. Azərbaycan
ziyalılarının ədəbi-siyasi irsinin nəşrinə
hər zaman ehtiyac var. Dövlət səviyyəsində
yubileylərin keçirilməsi zamanı arxiv sənədləri,
ayrı-ayrı materiallar çap edilir. Sovet
dönəmində yubileyi qeyd olunan insanın
külliyyatı, topluları nəşr olunurdu. Bu
gün də proses sistemli şəkildə qurulmalıdır,
külliyyatlar çap olunmalıdır. Bizim
mühacir irsimiz var, böyük bir mətbuat irsimiz var. Mənə
elə gəlir ki, bütün bu işlərdə
yaxınlıqda işıq ucu görünəcək. Mən şəxsi arxivlərdə saxlanan sənədlər
üçün də narahatam. O sənədlər
işlənməli, çap olunmalıdır. Çoxu
atılır, bir dəfə işlənilib məhv edilir və
s. Sənədlərə ehtiyatla yanaşılmalıdır.
Sovet dövründə qayçılanıb
hazırlanmış, ideoloji tərəfləri
çıxarılmış materialların yenidən
çapı həyata keçirilməlidir. Onlarda bizim tariximiz yatır.
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 15 fevral, S. 10-12.