Moskva aspiranturası. Bir az tələbələrdən,bir az qızlardan, bir az da ordan-burdan
"Mən"
olmağın tarixçəsindən
(əvvəli var)
Moskva Universitetində fəlsəfədən
hamının oxuduğu dərsliyə boyasına görə
öyrəncilər "bozat" ("serıy loşad")
deyirdilər, yəni hamı imtahana hazırlaşanda onu minib
çapırdı. Mən də fəlsəfə tarixini bu
kitabdan başladım.
Moskva tələbələri arasında qəribə
inqilabçı romantizm vardı, hətta sosializmdən
bezmişlərin arasında da. Çilidə Alyende
devriləndə universitetin qapısında pul
yığırdılar və o qədər kasıb tələbə
bu kampaniyaya qoşulurdu ki, daha demə. Otaqlarda Heminqueyin,
Çe Qevaranın saqqallı şəkilləri adi rekvizit
olmuşdu. Latın Amerikası
inqilabçıları öyrəncilər arasında sevilən
rəmzi fiqurlardan idilər. Bir dəfə
Bakıdan gəlmiş (indi Moskvada yaşayan) dostum Fərhadın
yaşadığı qız Anna bizi atasının məclisinə
apardı. Orada Argentina çayı olan Mateni daddım,
çox pis tamı vardı, onu necə
sevmək olar, qanmadım. Onlara evdən
aldığım dovğanı aparmışdım,
daddılar, çox bəyəndilər və təbii, bundan
mən elə mutlu oldum ki, sanki yabançılara Azərbaycan
möcüzəsini göstərmişəm.
Yaraşıqlı
bir kişi olan Annanın atası kommunist
yazıçı idi. Deyəsən, Latın
Amerikasında geniş tanınırdı.
DAS-da bir bolqar qızı vardı, söhbət edəndə
mənə acıq vermək üçün erməniləri
öyürdü. Mən isə onun bəndənizə
acıq verməsinə məzə ilə baxırdım
(düzgün reaksiya deyildimi?!). Bolqarların
türklərə nifrəti bizə olan baxışlarına
da təsir edirdi.
Həmin qız bir dəfə sevdiyi Ermənistana səyahətə
getdi. Gələndə universitetdə rastlaşdıq və
mənə söylədi ki, daha erməniləri
xoşlamır, səhv edib. Sevincək
soruşmadım nə olmuşdu, niyə baxışın dəyişdi.
İstəmədim fikri-zikri ermənilərdə
olan azəri kimi görünüm. Axı,
gerçəkdə də elə deyildim.
Bir island qızı da yadıma düşür. Adı Hilda
idi, səfir qızı. Rəqs edəndə
qucaqlaşırdıq, ancaq bədən
yaxınlığını həmişə yumora
çevirirdi. Bir dəfə məclisimizdə
söylədi ki, İslandiyada onlar ailəlikcə saunada
lüt çimirlər. Görünür,
onun da ilginc görünmək qırımı vardı və
bununla bizdə effekt yaratdı.
Ömrüm boyu huşumda qalmış, dərslərimdə
istifadə etdiyim başqa olay da DAS-la bağlıdır. Orada bir fin qızı
vardı, adı Liza idi. Mətbəxdə nəsə
bişirəndə söhbət edirdik. Birdən
onun qazanı pıqqapıq qaynadı, su vurub ət tikəsini
kafel döşəməyə tulladı. Qız
sakitcə əti elə də təmiz olmayan döşəmədən
götürüb qazana atdı. Mat qaldığımdan
qışqırdım: Neylədin, iyrənmədin?!
Sonralar bu olayı düşünəndə anladım
ki, ət qazanda qaynayanda mikroblar ölür. Görünür,
o fin qızının məntiqi belə idi ki, havadan
dodaqlarımıza qonan toz-torpaq elə yerə
düşmüş ətin toz-torpağı kimidir. Bu olaydan dərslərimdə sonuc
çıxardım ki, səliqə və təmizkarlığın
sınırları mədəniyyətdən-mədəniyyətə
dəyişir. Bizim aftafadan istifadə etməyimiz
təmizkarlıq göstəricisidir, avropalı
üçünsə murdarçılıqdır, yəni
necə əlini elə batırandan sonra elə həmin əlinlə
də yemək yeyirsən?! Noolsun ki, onu
yuyursan.
***
Aspiranturanın
ikinci ili universitetin əsas binasına
köçdüm. Burada ikigözlü mənzillərin
ortaq hamamı, tualeti vardı. Deyəsən,
otağım 11-ci mərtəbədə idi. Qonşum Buryatiyadan olan ər-arvad idi, onların
otağından gələn iy məni öldürürdü.
Burada
koridordakı ortaq mətbəxdə tanış
sözlər eşitdim, baxdım ki, iki oğlan
danışır. Elə bildim bizimkilərdəndir.
Danışdım, aydın oldu ki,
Kıprısdan gəlmə türk tələbələridir.
Birinin adı Doğan, o birisininki Soysal idi.
Doğan iri cüssəli, saqqallı və
yaraşıqlı oğlan idi (bir az Demis
Russosa oxşayırdı, axırıncının
populyarlığının şiddəti də bu vaxta
düşürdü). Soysal hündür,
Puşkin bakenbardlarında olan yapışıqlı oğlan
idi. Beləcə, dostluğumuz
başladı. Bəlkə də onlar mənim
ilk gördüyüm türklər idi. Bu
oğlanları universitetə kommunist olduqları
üçün götürmüşdülər. Kommunist Partiyası Siyasi Bürosunun üzvü
Ponamaryov dünya kommunist hərəkatını himayə
edirdi. Bir dəfə Doğan
öyündü ki, Ponamaryovun qəbulundan gəlirəm.
Mən içimdəki antisovetizmə görə
belə nəsnələrə pietet duymazdım. Ponamaryov, sözsüz, böyük funksioner idi.
Doğan, yəqin, gözləyirdi, əsim-əsim əsib
soruşacam, onun özünü gördün, nə dedin ona? Mənimsə düşüncəm başqa yerdə
idi.
Doğanın
arvadı fin qızı idi, iki aydan bir yanına gəlirdi. Bu zaman o, otağına çəkilib itirdi, qız
isə biş-düş edirdi. Yaşar
Kamalı Doğan mənə tanıtmışdı, deyirdi
ki, finlər onu çox sevirlər və Nobelə təklif
edirlər. Doğanın arvadı çox
sakit, yaxşı qız təsiri
bağışlayırdı. Bakıya
qayıdandan sonra eşitdim ki, ayrılıblar. Qız güman Doğanın iş-güclə
arası olmayan kommunist xasiyyətinə dözməyib.
O, bir dəfə
Elmi kommunizm üzrə aspirant olan polyakla söz davasına
çıxmışdı. Soruşdum nə
üstündə? Bəlli oldu ki,
polyakın kommunizmə qarşı söylədiklərinə
görə. Dedim a, Doğan, sən hər yerdə
ideoloji savaşla məşğul olacaqsan?!
Doğanla aramızda ideoloji söhbət olmazdı. Mən
antisovet düşüncələrimi ona söyləməzdim.
İnanmıram ki, söyləsəydim,
qovğa salardı, ancaq nəsə məni bu söhbətdən
çəkindirirdi. Doğanla
dostluğumuz, deyəsən, ürəklərin dərinlərinə
çatan deyildi. Mən onu daha çox türk olduğu
üçün çox istəyirdim, o isə... qonşuda məndən
başqa kim vardı ki, ürək söhbəti
eləsin?!
Soysalla da
dost idik. O, ilin çox vaxtı qara şalvar, köynəkdə
olurdu. Hərdən başqa paltarda görünəndə adam çaş qalırdı. Sonralar dərslərdə
bu effektdən danışdım: hər gün eyni paltarı
geyirsən və birdən yenisini geyəndə hadisə yaradırsan.
Çünki hadisə normanın pozulmasıdır (Yu.Lotman)
Bir azərinin, iki türkün eyni dildə
danışması ruslara qəribə gəlirdi. Bir dəfə
qızlarla idik. Soruşdular ki, diliniz
birdir? Gördüm Soysal nəsə
mızıldanır. Duydum ki, o,
yabançı kimi görünmək effektinə azərilərlə
bir dildə danışmasının zərər
vurmasından qorxdu. Üz vurmadım,
vursaydım "elə deyil" - deyib min söz söyləyəcəkdi.
Ürəyimdənsə "minnətin olsun" keçdi,
çünki tarixən ruslarda türklərin vəhşi
döyüşçü imici olan bir yerdə MDU
yataqxanasında bizlər, - azərilər
"maraqlı oğlanlar" kimi tanınırdıq. O
çağlar universitet yataqxanasında nə gürcülərin,
nə ermənilərin belə dəstəsi vardı,
çünki Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə yaranmış məqsədli aspirantura
proqramının onlara dəxli yox idi. Bizə isə
dəxli olduğu üçün MDU-da bütün sahələr
üzrə Azərbaycandan gəlmə çoxlu aspirant
oxuyurdu.
Universitetin
binasında bir az keçəndən sonra
qonşuma Gəncədən gəlib oxuyan Əlini gətirdim
(soyadı Məmmədov idi, ona Əliko ayamasını
qoymuşdum). İndiyənəcən dostuq, Dillər
Universitetinin professorudur. Otaqları dəyişəndə
həmişə onu özümə qonşu aparırdım.
Bizdən yuxarı mərtəbədə
sonralar Bakı Universitetinin rektoru olmuş Abel və onun dostu
Eldar qalırdı. Onların bütün
günü laboratoriyada keçirdi, axşam yataqxanaya gələndə
çox yorğun olurdular. Bu anlamda əsl
araşdırmalarla filosof aspirantlar yox, kimyaçı
aspirantlar məşğul olurdulər. Biz
kef çəkəndə o yazıqlar kolbalarda maddələri
qaynadıb reaksiyaları izləyirdilər.
Mənimlə bağlı Abelin sevimli məzəsi o idi
ki, Niyazi gəlib bizdə yemək qoymur. Bir dəfə
zarafatımızda belə oyun oldu: mən soyunub tumanda dəhlizə
çıxdım. Abel qapını
bağladı, ancaq heç vecimə də olmadı,
çünki atletik bədənim elə idi ki, qızlardan
utanmazdım. Oğlanlar isə heç.
Ömrüm boyu toplumun elit qatına yüksəlmiş
çox adamla yolum kəsişib. Onlardan biri Abel idi.
İkincisi, indi yüksək vəzifə tutan
bir hüquqşünas idi. Universitetin
binasına köçəndə dostluq etdiyim Zeynal (Məmmədli)
onunla yaxın idi və jurnalistikada bir yerdə oxumuşdular.
Həmin oğlan sonradan hüquqa keçsə
də, Zeynalla dostluğunu saxlayırdı. O, dəfələrlə
iki yoldaşı ilə mənim otağıma gəlirdi. Dosta çevrilməsək də, ortada Zeynal
olduğu üçün mehriban idik. Onunla
yanıma gələn oğlanlardan biri otağımın
açarının yerini bildiyi üçün mən 4-5
gün başqa yerdə qalanda qızla bura gəlirdi. Bir dəfə otağımda olanda bunu duydum,
açarın yerini dəyişdim. Mənə
deməyib gəlməsi xoşuma gəlməmişdi,
yaxşı oğlan olsa da.
90-cı illərin ilk illərində "Çeşmə"
qəzetinə görə 4-5 nəfəri tutanda, Zeynalın
sözlərinə görə, mənim də adım
siyahıda varmış. Qəzetin çapına, yayımına dəxlim yox
idi, ancaq Müsavat qərargahındakı otağımdan bir əcaib
kişi nüsxələri satmağa
aparırdı. Zeynalın dediyinə görə,
onun vəzifəli dostu məni o siyahıdan
çıxartdırmışdı. Deyilən
düzdürsə, necə ona minnətdar olmayasan?!
Əgər siyahıda qalsaydım, tutulsaydım, bütün
bioqrafiyam başqa yönə gedərdi: Çeşməçilər
bir il sonra türmədən
çıxanda uluslararası qurumların nümayəndələri
gəlib onlara mühacirət təklif etmişdi. Tutulsaydım, çıxanda universitetdə dərs
deyə bilməzdim, bu üzdən əlacsız qalıb ailəmlə
İsveçrəyə, ya Almaniyaya gedərdim... heç də
xoşuma gəlməyən perspektiv. Hərçənd
güman ki, hansısa Batı Universitetinin professoru olardım, əvəzində
doğma məmləkətdən stimullar
almadığımdan öyündüyüm bir çox məqalələri
yazmazdım.
Mən Moskvada oxuyanda qardaşım Elçin də tarix
fakültəsində oxumağa gəlmişdi. O, Partiya karyerası etmək
istədiyindən gecə-gündüz düşüncə mədəniyyəti
qıtlığında olan yazıları öyrənməyə
məhkum idi. Zeynalı məktəbdən
tanıyırdı. 8, ya 9-cu sinidə
oxuyan Elçinin çox qəribə hərəkəti
olmuşdu (mən bunu edə bilməzim). Birdən-birə
Yasamaldan şəhərin mərkəzindəki 132 saylı məktəbə
keçmək istəmişdi. İstədi
və keçdi. Beləcə, hər
gün Yasamaldan düşüb şəhərin mərkəzinə
dərsə getməyə başladı. Bizi
8-9-cu sinfəcən anamız qorxusundan şəhərə tək
buraxmazdı. Elçinsə o
yasağı sındırdı. Bu məktəb
elit sayılırdı və azəri bölməsində
elitar görünmək istəyənlərin xeylisi öz
aralarında rusca danışırdılar. Beləcə, Elçin rusdilli oldu. İndi Londonda öz dilimizi xeyli unutduğundan mənimlə
axıracan azəricən danışa bilmir. Rusca yazılmış iki romanın müəllifi
(ikisini də "Qanun" çap edib, biri isə daha qabaq
Almaniyada çıxıb) Elçin indi Azərbaycan
meyxanasının, muğamının dəlisidir. Öncələr kosmopolitliyi ilə öyünən
bu qardaşımın əsas ürək ağrısı Ermənistanın
torpaqlarımızı tutması olub. Hərçənd
gəncliyində də Qarabağ savaşına duyğusuz
baxmırdı, millətçiliyi zəif olsa da, gedib orada
vuruşmaq istəyirdi.
Bax, mənim bu qəribə xasiyyətli qardaşım
Elçin Zeynalı çox yaxşı oğlan kimi öyəndən
sonra onunla tanışlığım asanca dərinləşdi. Mənim kimi
Zeynal da millətçi idi, ona görə də
yaxınlığımızın ideoloji kökləri
vardı. Beləcə, universitetdə üç dost
olduq - Zeynal, mən, Əli (ağsaqqalları mən idim). Sonra bu üçə Kamal da qoşuldu, onun Əli
və Zeynalla dostluğu indi də qalır və davamlı
görüşürük. Daha sonra bizə
gələcək kinorejissor Cahangir də (Mehdiyev) qoşuldu.
O, 5-ci sinfəcən Kamalla, sonra mənimlə oxumuşdu,
Moskvada isə Ali Rejissorluq İnstitutuna qəbul olmuşdu. Haçan yanımıza gəlirdi,
yaradıcılıq uğurundan danışırdı.
Bir dəfə dirənib institutlarına
apardı ki, yapdığı montajı bizə göstərsin.
Getdik və onun üstünə qışqırdıq: alə,
elə bu?! Cahangir 2-3 dəqiqəlik basketbol
oyununu montaj etmişdi. Beləcə, Cahangir onu dolamaq
üçün mənə, Kamala yaxşı bəhanə verdi.
Bütün
bu olaylar, yəni dostların yanıma yığılması,
otağımda bəzən rus və başqa yabançı
qızların, oğlanların iştirakı ilə olan
çay məclisləri rusların "tusovka", ingilislərin
"parti", bizim isə "məclis" (məclis
üş-şüaranı yada salın) dediyi ləzzətli
məkanı əmələ gətirirdi. Bu məkanda
rusların gözündə yaxşı oğlanlar olan azərbaycanlıların
qibtəediləsi dostluğu vardı. Deyəsən,
qıraqdan bizə elə də baxırdılar. Bəzən hansı rus qızları isə
soruşurdu, siz yığışıb neyləyirsiniz ki,
darıxmırsınız?
Rus öyrənciləri yığışanda araq
içirdilər. Biz isə çay içirdik və bu,
ruslara əcaib gəlirdi. Bəzən
qonaqlarımız alman qızları da olurdu. Bir dəfə
onlardan hansısa bizim azərbaycanca
danışığımıza qulaq asıb dedi, nə
gözəl diliniz var!
Universitetdə bir dostumuz da vardı, Eldar, atası
tanınmış filosof Zahid Orucov idi. Çox qəşəng
oğlan idi. Beləcə, mənim
çevrəmdə Rəşid Axundzadə də daxil olmaqla
gənc "bəyzadə" qırımlı,
yaraşıqlı oğlanlar dəstəsi
toplanmışdı. Qıraqdan baxanlara,
görünür, bu dəstə nəsə magik, çəkimli
görünürdü. Bizim
vaxtımızda universitetdə azəri qızlar da oxuyurdular,
sonralar onlardan ikisi çox tanınmış xanım oldu.
Qoca vaxtımda onlarla söhbət edəndə
sezdim ki, bu qızlar bizə nəsə öygü ilə
baxırdılar, qız uşaqları olduqlarından bizim həyatı
yaşaya bilməzdilər, ancaq onların gözündə nəsə
mifimiz vardı. Sonradan Dilarə mənə
söylədi ki, nişanlananda kimlərsə ona demişdi ki,
bu oğlandan çəkin, Moskvada adı şorgöz kimi
çıxıb.
Bizim dəstənin dili azəricən idi. Mən Rəşidi,
Eldarı "anton" adlandırırdım, rusdilli
olduqları üçün anton alması
kimi hibrid sayırdım və bundan onlar bərk pərt
olurdular. Rusdillilər öyrəşmişdi azəri
dilliləri çuşqa saysınlar. Birdən-birə
özləri bu "çuşqalardan" ayama alanda pərt
olmuşdular. Bəlkə də pərt
olduqları üçün çalışırdılar
bizimlə birtəhər də olsa azəricən
danışsınlar. Rəşidin
anası tatar idi, atası iqtisad müəllimi. Bacısı Leyla Axundzadə sonra ünlü sənətşünas
oldu və faciəli qəzaya düşüb öldü.
Rəşid çox yaraşıqlı,
hündür, qenetik olaraq atlyot bədənli oğlan idi, azəricən
pis danışdığı üçün cürbəcür
fəndlərlə eyibini örtürdü. Bir qızla yaşayırdı, adı Nataşa idi.
O, ukraynalı olsa da, Çexoslovakiyadan gəlmişdi.
Niyazi Mehdi
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 15 fevral. S. 20-21.