Tanrıya şükür,
hələ də ateistəm
İkinci Dünya müharibəsindən
sonra öz ölkəsi İspaniyaya
film çəkilişi üçün
dəvət edilən,
"Viridiana" filmilə
ortalığı qarışdırıb
yenidən ölkəni
tərk edən Bunuelin burjua, faşizm, din mövzularına
yenidən fərqli ampluada müraciət etməsi və eyni zamanda bütün
insanlığa: "Həqiqətənmi
inanclarınız və
dəyərləriniz möhkəmdir?"
- sualını ünvanlayıb kənara çəkilməsi və
bu günümüzdə
də tənqid olunan film yaratması onu dahi rejissor
olaraq tanıtmağımıza
imkan yaradır.
Kim idi Viridiana?
Bir monastırda rahibə olaraq təhsil alan bütün
dəyərlərdən və
həyat gerçəkliyindən
məhrum olan bu qızcığaz özünü tamamilə
Tanrıya həsr etsə də, heç gözləmədiyi
bir anda həyat bütün acı çılpaqlığı
ilə pərdələrini
onun üzünə açır. Onu oxudan xalasının
əri xalasının
ölümündən sonra
Viridiananı (Silvia Pinal) öz
bağ evinə dəvət edir. Biz ilk bu səhnədə
qızın cinsi istək və ehtirasdan qorxduğunun şahidi oluruq ki, Viridiana bu
təklifi rədd edir. Ancaq onun tək vəli-nemətini bu cür rədd etməsi digər rahibələrdə qəzəb
oyadır. Əlacsız qızcığaz özü
də bilmədən dəyərlərini, inancını
və Tanrını birdəfəlik tərk edərək real həyata
atılır.
Bu həyatda onu nə gözləyirdi?
Bunuel öz dəyərlər
sistemində Tanrını
rədd etsə də, bu filmdə
Viridiananın inancına
və saf Tanrı axtarışlarına
rəğbətlə yanaşır. Bunuel bu filmilə, əslində, Tanrını
yox, insanlığı
müzakirə obyektinə
çevirir.
"Biri, Tanrının bütün o parlaqlığı
ilə var olduğunu sübut etsə belə, davranışlarımda tək
bir dəyişiklik belə olmazdı" - deyən Bunuel və qəhrəmanı Viridiana
Tanrının bütün
o parlaqlığına inansa
da, həyatın özü ilə tanış olduqdan sonra acı reallıqların qarşısında inancını
yenidən sorğulamalı
olur. Çünki xalasının əri
tərəfindən guya
xalasına bənzədiyi
üçün sevgi
etirafı alması, rədd cavabından sonra ona edilən
zorakılıq, evinə
bütün günahlarını
yumaq üçün
topladığı dilənçi
və kasıbların
bütün əxlaq pərdələrini qaldırıb
ona xəyanət etmələri, Viridianada
"Tanrının ədaləti
həqiqətən varmı?
İsanı məhv edən
həmin bu cəmiyyət mərhəmətə
layiqdirmi?" - sualları ilə baş-başa qoyur.
Xalasının ərinə (Fernando Rey) qarşı
özünü qoruma
mövqeyində olan qızcığaz, ona rədd cavabından sonra intihar edən
kişinin xəbərini
eşidərək bağ
evinə geri dönür. Ona ən çirkin
yolla sahib olmağa çalışan bu insanın intiharı qarşısında özünü
günahkar hiss etməsi
onun da bir
İsa olduğuna dəlalət etmirmi?
"Küllər peşmanlığın
və ölümün
rəmzidir. Peşmanlıq rahibə olacaq
sənin üçün,
ölüm də mənim üçün olsun. Yaşlı adam mənəm".
Təmiz bir həyat üçün çırpınan
saf qızcığazın
əlində sadəcə
peşmançılığın qalması və son səhnədə yaşlı
adamın ögey oğlu ilə qumar masasına əyləşməsi kimin
məğlub olduğunu
göstərirdi, sizcə? İnsanlığın yaxşılıq instinktinimi?
Tanrınınmı? Yoxsa bu tale qarşısında
aciz qalanlarınmı?
Bir milçəyin hörümçək
toruna düşərək
çırpınması və
qurtulsa belə, şüşəyə dəyib
pəncərə arxasındakı
həyata qayıda bilməməsi və sonda ölümü taleyin bir parçası
deyilmi? Sevgisindən gözü kor
olmuş rahibin gözəl göyərçin
Esmeraldanı ölümə
yollaması və Viridiananın da insanlığın vəhşi
ehtirasının qurbanı
olması Hüqoyla Bunueli eyni ortaq
məxrəcdə birləşdirmirmi?
Bəs nəyə görə ilk
əvvəllər sözdə
kilsəyə və rahibə Viridianaya dərin minnətdar olan və çəkinən
dilənçilər "Sonuncu
axşam yeməyindən"
sonra bütün əxlaq çərçivəsindən
azad olub evin köhnə sahibinin ölmüş arvadının gəlinliyini
yerdə sürüyərək
təhqir edir, onlara açılan evi talan edərək,
onlara şərəfli
həyat bəxş edən Viridianaya təcavüzə belə
cəhd edirlər? İnsanoğlu həqiqətən dərində bu qədər şeytani hisslərəmi sahibdir?
Yaşlı kişinin
özünü asdığı
iplə oyun oynayan qulluqçunun balaca qızla, təhqir olunmuş, inancları məhv edilmiş Viridiana obrazı ilə, talan edilmiş mənzil və yaralı göyərçinin
yolunmuş qanadlarıyla,
masadakı ən bahalı şərabla
Bunuel nə demək istəyirdi?
Son olaraq nəyə
görə "Sonuncu
axşam yeməyi"
tablosu?
Da Vinçi bu
tablonu çəkərkən bütün obrazlara model axtarıb tapması və sonda
sadəcə iki nəfərə model tapa bilməyib İsa və onun qatili hesab olunan
İudayla eyni modeldən
istifadə edərək fərqli iki obraz yaratması xilaskarla qatilin eyni bədəndə
birləşməsi Bunuelə nə demişdir?
Bəlkə Viridiana xilaskar
İsa olmaqla bərabər,
eyni zamanda öz yeganə sahibi -
xalasının ərini və inancının da
qatili İuda idi?
Akifə Abbas
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 15 fevral. S. 21.