Xor və kor həqiqət
Həqiqət niyə kor olsun ki?
Bunu mən qədim Afina kişisi Sofoklisdən
soruşmalıyam əslində. Çünki məhz
o, həqiqəti kor adlandırıb. Amma
ustad Sofoklu mən indi haradan tapım ki, ondan cavab alım?
Miladdan öncə 90 ilə yaxın bir ömür
yaşayıb, Salamin döyüşündən geri
dönüb, sonra xor rəhbəri olub, sonra pyes-filan yazıb,
sonra da ölüb çıxıb gedib... Hərçənd
çox maraqlıdır, bu əsil-nəcabətli yunan nə
səbəbə həqiqətə kor desin ki?
Onun
"Tiran Edip" tragediyası həqiqət konseptlərinin
fırlandığı bir əsər...
Klassik fəlsəfə
bəyan eləyir: "Həqiqət nəsnə barədə
informasiya adekvatlığıdır". Bu o
deməkmidir ki, yer üzündə cəmi nəsnələrin,
predmetlərin sayına bərabər sayda həqiqət
mövcuddur? Mövcuddur!!! Hm?.. Onda bir qəpik bir həqiqətdirmi? Əgər həqiqətdirsə, toplumdan kənarda
niyə dəyərsizləşir? Mühakimə
həqiqət sayıla bilərmi? Mühakimədə
doğru və yalan faizi həmişə bir-birinə
müsavidirmi?
Həqiqət
fəlsəfə labirintidir: gedirsən, gedirsən və hər
dəfə də qayıdıb yenidən başlamaq məcburiyyətilə
barışırsan.
Hərçənd mən güman eləyə bilərəm
ki, həqiqət niyə kordur. Çünki həqiqət, zatən,
bütün obyektiv informasiyalar kimi, ekzistensiyanı vecinə
almır: heç kəsə yazığı gəlmir,
heç nəyi fərqləndirmir, heç kimdən,
heç nədən qorxmur, olumu da, ölümü də
görmür, gözlərini zilləyib əbədiyyətə
baxa-baxa kor qalır və özünü o yerə qoyur ki,
guya heç kimi tanımır. O, hissiyyat fövqündədir,
sansara dışındadır.
Həqiqət
yaşadır, yaşamır: öldürür,
ölmür...
Həqiqət
Tanrı qədərdir, Budda qədərdir: di gəl,
ekzistensional gücü sıfırdır. Əgər
ekzistensiyası yoxdursa, ideyadır. İdeyadırsa,
mütləqdir, Allahdır, yaradılışdan üstdədir.
Sonucda həqiqət
də, Allah da yenə fikirdir, informasiyadır, müəyyən
mənada virtualdır: fikrin də, informasiyanın da
ekzistensiyası olmur. Gərçi olmursa, onu istiqamətləndirmək,
formalaşdırmaq mümkün...
Teatr
rejissoru Mikayıl Mikayılovun Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetində "Sabah"
qruplarının IV kurs "Aktyor sənəti" bölməsi
tələbələrilə hazırladığı
"Tiran Edip" tamaşası məhz fakt - informasiya -
doğru - yalan - həqiqət müstəvisində öz kompozisiya
və plastika obrazını tapır. Tamaşa Kamera
Teatrının estetik parametrləri hüdudlarında həll
olunub: böyük auditoriyaya hesablanmayıb.
Rejissor
Antik yunan dramaturqu Sofoklun pyesinə səhnə
adekvatlığı axtarmır, bu pyesin onda
oyatdığı fikirləri mizanlaşdırır, Edip
olayı ilə bağlı düşüncələrini
boş məkan içrə aktyor fakturalarında və
personajların fövqəladə vəziyyət zamanı rəftar
alqoritmlərində görükdürür: haradasa
tragediyanın "cinayət və cəza",
"şübhə və inam", "qorxu və cəsarət"lə
şərtlənən davranış paradiqmasını taxta
şüvüllərlə strukturlaşdırır; əsərin
emosional pafosunu, münasibətlər
çılğınlığını bədənlərin
qrafika mənzərəsilə "söndürür" və
bilərəkdən oyunun janrını konkretləşdirmir,
dahi İqor Stravinskinin ünlü dramaturq Jan Koktonun librettosu əsasında
bəstələdiyi "OEDİPUS REX" ("Tiran Edip"
latınca məhz belə səslənir: "Edipus rəks")
opera-oratoriyasının ad variantını janr qismində
tamaşanın proqramına ötəri qeyd edir. Rejissor disk-jokey kimi əsərləri
qarışdırıb Edip ideyasını tamaşaya Stravinskinin
musiqisilə gətirir.
Tamaşada
Sofoklun "Tiran Edip" tragediyası yox, mədəniyyət
və mənəviyyat müstəvisində "Edip
ideyası", bu ideyanın yaşarılığı, həqiqət
potensiyası reviziya edilir.
Yarıqaranlıqdır. Aktyorlar (Fidan, Mətləb,
Toğrul, Ziya, Tural, Gövhər, Elçin) arxa divar
qapısından qara keşiş cübbəsini xatırladan
geyimdə səhnə planşeti üzərinə
adlayırlar: başlarını örtüblər, üzləri
aydın görünmür; gözlərində isə qara
bayker eynəyi var. Əllərində tutduqları təqribən
iki metrlik taxta şüvüllər onları Niderland rəssamı
Piter Breygelin "Korlar"ına bənzədir:
elə bil ki, ayaqlarının altını çəliklə
yoxlaya-yoxlaya gəzirlər. Bu, yunan xorunun kilsə variantı
təəssüratını, misteriya təəssüratını
oyadır seyrçidə: xor kordur; təmsilçiləri zəncir
halqaları kimi, sanki bir-birinə bağlanıb əlaqəli
hərəkət eləyirlər. P.Breygelin məşhur
tablosu ilə parafraz aşkardır. Bir yandan da Stravinski
oratoriyasının sədaları... Bəstəkarın
ardınca M.Mikayılov da Edipi qədim yunan mədəniyyəti
kontekstindən qoparıb xristianlığa doğru dartır:
etiraf və tövbə modusunu aktuallaşdırır. Axı bir vaxtlar oratoriyalar Müqəddəs kitabənin
əhvalatlarına istinadən yazılırdı.
Fransız Kokto, rus Stravinski kimi azərbaycanlı rejissor
Mikayılov da Edip əsatirini müqəddəs rəvayətlər
cərgəsində görməyi tərcih edir.
Tamaşa üzləşmələr silsiləsi, üzləşdirmələr
sırası kimi qurulub. Ona görə ki, hədəf həqiqətdir.
Hökmdar sarayı bir növ məhkəmə salonudur: təşəbbüs
isə xordan gəlir. Xor prosesin təhrikçisidir, təşkilatçısıdır:
çünki şəhər əhli çətin,
ağır, günlər yaşayır, əlacsız azar
camaatı bezar edə-edə, insanları öldürə-öldürə,
davarı qıra-qıra dolaşır küçələri,
dalanları, evləri. Mikayılın təqdim
etdiyi kor xor qəribə bir mistik xristian hüznü, xristian kədəri
sərgiləyir. Rejissor fikrinin təkan
götürdüyü lokus mənə bəllidir: məhz
xristianlıqda, daha doğrusu, Antik dövrün klassika mərhələsi
ellinizmə, ellinizm nəsraniliyə dönüşdükcə
insanın bütün diqqəti öz batinində
fokuslanır, zahir isə artıq onun üçün
heç bir önəm daşımır: gözəllik batindədir,
zahiri formalarda yox. Xor zahirdir, ətrafdır, cəmiyyətdir,
çoxluqdur, Edip isə batin, fərd, təkcənə. Bu səbəbdən
tamaşanın rejissor dramaturgiyasından
çıxış edərək soruşuram:
xor həqiqətimi
axtarır;
xorla
söylənilən həqiqət həqiqətdirmi;
xor
ictimai psixozun fraqment-əlaməti sayılmazmı;
xor
azarla ilişikli hövsələsizlik, səbrsizlik göstərmirmi;
məgər Edipi faciəyə sürükləyən inadcıl xor
deyilmi?
Möhtəşəm suallardır və onların
heç birinə də birmənalı cavab yoxdur. Rejissor da tamaşada
heç nəyi qabartmır, yalnız mənaları
şirmayı piano dilləri kimi arabir
"dınqıldadır": amma buna rəğmən səhnə
məkanında TİRAN EDİP - XOR, GÜNAHKAR EDİP - XOR,
KOR EDİP - XOR qarşıdurması yaradır. Hərçənd
bu tamaşada iştirakçıların hamısı xor
üzvüdür və ehtimal edilir ki, onların
sırasından hər bir kimsə Edip ola
bilər. Çünki xoru təşkil edənlər də
elə bu personajlardır: Edip, Kreont, İokasta, Tiresi, qasid,
çobanlar... Bu xorda özgəsi gözə dəymir.
Qəribədir, insanlar bir yerə yığışan
kimi xorla oxumağa başlayırlar. Nədən ki, bu,
onlara birgəlik duyğusu və arxayınlıq bəxş
edir.
Xorla oxumaq xorla düşünmək vərdişi
yaradır.
Xor həmişə "istehkamdır". Orada gizlənmək
imkanı var. Ona görə toplum xoru sevir. Xor isə daim solo ifaçıları
qısqanır.
Bütün dünya tiranlarının müəllifi
xordur.
Edip (M.Abuşov) də məhz xor cərgəsindən
ayrılır, səltənət taxtını işarələyən
qısa nərdivan kürəkli stuldan tacı
götürüb başına qoyur. Bu,
tarixən həmişə belə olur: xor arzularına
çatmaq üçün öz sıralarından birini
hökmən tiran eləyir; başqa
sözlə, tiranı istəklərinin girovuna çevirir. Arzuları gözləmək limiti bitdikdə isə
xor tiranla vidalaşır. Aktualdırmı?
Yetərincə! Məgər xor Sfinks üzərində qələbə
çalmış Edipi qəhrəman bilib tiran
kimi təsdiqləmirmi? Azar, taun tiran Edipi
devirmək bəhanəsimi, ya daha nə? Yoxsa tirana
qarşı ruhsal-mənəvi demarş?
Tamaşa M.Mikayılovun rejissurasında Edipin
öz-özü ilə görüşüdür; müxtəlif
həyat vəziyyətlərini müxtəlif cür
yaşamış Ediplərin qarşılaşdırılmasıdır. Bu kontekstdə xor artıq
funksional şəkildə Edipin güzgüsü statusunda
çıxış edir: xor-güzgü onu hər dəfə
bir cür görüb göstərir - qəhrəman Edip,
tiran Edip, kor Edip, şikəst Edip, didərgin Edip, müdrik
Edip. Mikayılın rejissor frazalarından aydın oxunur ki, tiran Edipi xor-güzgü yaradıb və elə
xor-güzgü də onu məhv eləyir. Odur
ki, tamaşanın qəhrəmanı qismində Edip deyil də,
xor qavranılır. İ.Stravinski də,
J.Koktonun dekonstruksiyasından itələnərək, xoru
"OEDİPUS REX" oratoriyasının qəhrəmanı
eləmişdi. Praktiki olaraq xor
(çağdaş dönəmdə mass-media, internet sitələri)
hər işə, hər cür ictimai psixozu yaratmağa
qadirdir.
Deməli, hipotetik şəkildə xorun Edipi şərləməsi
mümkündür.
Niyə də yox?
Məgər xoşbəxt və firavan yaşayanlar,
sosial nərdivanın zirvəsinə çatmış adamlar
həmişə başqalarından daha çox müzakirə
və mühakimə obyekti olmurlar? Xor, yəni camaat onlar
haqqında kefi istədiyi fantastik şayiə-hekayətləri
çoxaldıb tirajlamağı və yaymağı sevir, hətta
bundan həzz alır. Sonucda isə
doğru və yalan bir-birinə elə
qaynayıb-qarışır ki, gerçək dünya mif
içində itib-batır.
Amma paradoks da ondadır ki, xor tiranlara həmişə
lazımdır.
Mikayıl
mizanlarla, səhnə obrazları ilə düşünmək,
danışmaq virtuozluğuna malik bir rejissor səriştəsi
nümayiş etdirir bu tamaşada: artıq addıma,
davranışa, jestə, mimikaya rast gəlmirsən; hər şey
musiqi fraqmentləri, işıq dəyişmələrilə
birgə saniyəsinəcən
ölçülüb-biçilib və dəqiqliklə
mizanlara yığılıb. Mikayılın rejissor
dramaturgiyasında birmənalı heç nə yoxdur: hər
şey polifonikdir.
Tamaşa
hipotetik olaraq üç hissəyə bölünür:
Əməl, Etiraf, Cəza.
Buna uyğun da tamaşada üç Edip var. Konseptual
baxımdan bu, rejissor üçün son dərəcə
mühümdür. Mikayıl Mikayılov Ediplərin
sayını üçə çatdıranda
xristianlığın "Ata, Oğul və Müqəddəs
ruh" motivini eyhamlaşdırır və öz
personajının bəraətini burada bulmağa
çalışır. Körpəsini
öldürtməyi sifariş etmiş Layın (Ata)
günahı böyükdür, yoxsa Edipin (Oğul)? Öcalan ruh-kabus nəslin lənətini izləyib də
Oğulu Ata qatili olmağa təhrikmi edir? Məgər
Edip rüsvay olmaqdan, günah işlətməkdən qorxub da
Korinf şəhərindən qaçmırdımı? Onda Edip öz şəcərəsindən daha
yüksəkdə dayanmırmı?
Mikayıl burada bir rejissor-düşünər kimi Edipin
özü ilə, Edip əhvalatı ilə
xristianlığın əsas doqmasını, "Ata,
Oğul və Müqəddəs ruh"
üçlüyünü, yunanca trinitas ideyasını təftiş
eləməyə başlayır. Bəlkə
xristianlıq Edipdən, Edip sindromundan və yunan demosunun
hüdudsuz azadlığından qurtulmaq üçün
"Ata, Oğul və Müqəddəs ruh"
üçlüyünü kamil sevgi ittifaqı kimi uydurub?
Təsadüfi deyil ki, xor tamaşada, sanki xristian motivlərinə
köklənərək günah axtarır, günahkar
axtarır. Məgər
rəmmal kor Tiresi (Z.Ağayev) xordan olub da xorun fikrini, istəyini
səsləndirmir: demirmi ki, atasını öldürüb
anasına evlənmiş, övladları qardaş və
bacıları olmuş bir kimsə aşkarlanmayınca,
ifşa edilməyincə, şəhərdən qovulmayınca
xor-camaat azardan əziyyət çəkəcək?
Tamaşada Ediplərin bir-birilə əvəzlənməsi
eynəklərin birindən digərinə ötürülməsi
ilə bildirilir. Bu da hakimiyyətdə olan Edipin gözləri
görə-görə kor olmasına işarədir. Təsadüfi deyil ki, I Edip (M.Abuşov) səltənəti
II Edipə (E.Əmirov) təhvil verəndə öncə ona
eynəyini ötürür. III Edipin
ifaçısı isə rəmmal və kor Tiresini oynayan aktyor
Z.Ağayevdir. Edipləri dəyişə-dəyişə,
bir koru digərilə əvəzləyə-əvəzləyə
rejissor öz fikrinin apogeyinə çatır: əsl bəla
şəhəri sarmış azar deyil, hökmdarın,
tiranın mənəvi, ruhsal korluğudur, bəsirət
gözündən məhrumluğudur.
M.Abuşovun
I Edipi Edip-enerjidir, aldadılmış uşaq-qəhrəmandır.
E.Əmirovun II Edipi hələ də həqiqətə
şübhə ilə yanaşan Edip-tirandır. Ol səbəbdəndir
ki, II Edipin rolu İokastanın qardaşı hökmdar Kreontun
ifaçısına tapşırılıb.
III Edipsə kor Edipdir.
Rejissor bu məqamda Ediplə Tiresini eyniləşdirir,
onları bir-birinə bərabər tutur: əgər rəmmal
Tiresi öncədən kor idisə, amma hər şeyi daxildən
"görüb" bilmək qabiliyyətinə malik idisə,
tragediyanın sonunda Edip gözlərini çıxarıb kor
olur, Tiresiyə tay olur. Rejissor öz fikrində israrlıdır:
insan varlandıqca, hakimiyyət, hüdudsuz səlahiyyət,
şan-şöhrət, şərəf sahibi olduqca
gözü görə-görə heç nəyi
görmür, görmək də istəmir. Bax,
budur, Edipin əsas günahı.
İokastanın
(G.Şabanova) da gözü eynəklidir: oğlunu tanımayan
ana kor kimi yozulur rejissor tərəfindən. Layın
ölümündən nə keçmişdi ki, o, ərə
gedirdi? Bu məqamda Ediplə Hamlet
doğmalaşmırmı? Niyə İokasta ənənənin
müdhiş quluna çevrilirdi: görmürdümü ki,
Edip ondan yaşca xeyli cavandır?
Aktyorlar səhnədə, sanki bəbir plastikası ilə
davranırlar ki, bu da onların sənət müəllimi Xalq
artisti Mehriban Zəkinin apardığı
çalışmaların keyfiyyətindən irəli gəlir. Aktrisa
G.Şabanovanın İokastası da öz jestlərində və
yerişində son dərəcə yumşaq və
eleqantdır, baxmayaraq ki, tarıma çəkilmiş sim təəssüratı
oyadır seyrçidə. Ümumilikdə,
tamaşanın bütün iştirakçıları səhnədə,
özü də ayaqyalın, elə yeriyirlər ki, onların
addımlarının səsi belə eşidilmir; əlbəttə,
bir neçə məqamdan savayı, harada ki, rejissor addım
səslərilə tamaşanı ritmləndirmək təşəbbüsündə
bulunur.
Taxta
şüvüllər aktyorların plastikası və
hissiyyatını ölçü çərçivəsinə
qaytaran vacib oyun atributlarıdır: onları pafosdan və
aşırı teatrallıqdan qoruyur, fərdi reaksiyanın hər
məqamda canlı qalmasını şərtləndirir. Aktyorların davranış manerası, bir pozadan digərinə
keçidlərin yumşaqlığı bu taxta
şüvüllərin hesabına uzaqdan-uzağa
samurayların və kunq-fu ustalarının döyüş
plastikası ilə "baxışır". Bütövlükdə quruluşçu rejissor
tamaşanın kompozisiyasını və hərəkət
partiturasını səhnə fəzasında taxta
şüvüllərlə "toxuyur", zaman və məkan
modifikasiyasını onlarla cizgiləndirir və
tamaşanı dinamikləşdirir. Xor
saraydan Delfə, yəni qeybdən xəbərlər söyləyən
fal evinə gedərkən iştirakçılar səhnə
güzgüsünə perpendikulyar bir cərgə düzəldib
ard-arda dayanırlar, şüvülləri təyyarə pərləri
kimi hərlədib zaman və məkan içrə səyahəti
(fləşbək) obrazlaşdırırlar. Şüvüllərin kombinasiyası hərdən
saray qapısı, hərdən qəfəs, hərdən də
məngənə olur səhnə fəzasında; elə bil
ki, eyləmçi personajları
"sıxışdırıb" onları həqiqəti
söyləməyə məcbur edir.
Aktyor
ifaları kəskin şəkildə bir-birindən fərqlənmir:
hərə öz funksiyasını qədərincə yerinə
yetirib mizanda açılan mənanın dəqiqliyi
üçün işləyir. Yalnız Ediplər
bir-birini əvəzləyəndə aktyorlar bədən
"sındırmaları" ilə ekstaz məqamını
işarələyirlər, bir növ, ruhun vücuddəyişmə,
"mən"in transformasiya prosesini şəkilləndirirlər.
Tamaşa bütövdür, tamdır, möhkəm
struktura malikdir, əvvəldən axıra kimi hər bir
kiçik epizod semantikləşdirilib. Belə də
demək olar ki, tamaşa haradasa asketikdir, minimalizm həddindədir,
mizan rəsminə, aktyor plastikasına görə isə
çox yaraşıqlıdır. Səbəb
də bu ki, tamaşa vahid bir üslub içindədir və hər
bir niyyət, cəhd tamaşanın məna qatlarını hədəfləyir.
Quruluşçu rejissor M.Mikayılov Sofoklun "Tiran
Edip" əsərini tragediya kimi yox, ekzistensional dram kimi təfsir
edib görükdürür. Onun üçün Edip taleyi girov
götürülmüş, aldadılmış
günahsız, tiran olmağa vadar edilmiş, anası ilə
evləndirilmiş və xəcalət,
peşmançılıq coşqusu ilə gözlərini
çıxarıb özünü dünya
qaranlığının içinə atmış bir
laboratoriya dovşanı, sınaq dovşanı qədərincədir.
Çünki daima xordan, xorun münasibətindən və
qərarlarından asılıdır. Burada da
rejissor Edipin ayrı bir bəraətini bulur və ona
qarşı simpatiyasını gizlətmir.
Tamaşa konseptualdır, yozumlar mozaikasından
ibarətdir, ədəbi mənbəyə
düşündürücü və polifonik yanaşma sərgiləyir;
quruluş mədəniyyəti, aktyorların ifa
manerası baxımından isə kifayət dərəcədə
müasirdir, çağdaş teatr dəbi sistemindədir,
bircə ötən əsrin 70-80-ci illər teatr rejissurası
üçün səciyyəvi kurant tipli saat əqrəblərinin
taqqıltısından savayı: hərçənd bu,
tamaşanın səs və fikir partiturasında mənatörədici
faktordur...
Aydın Talıbzadə
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 22 fevral. S. 4-5.