Seçkinin ədəbiyyat
havası
1
Neftçalanın
tanınmış ziyalılarından söz düşəndə
ilk növbədə şəxsən tanıdığım
adamları, görkəmli qələm sahiblərini, indi
artıq haqq dünyasında olan İmamverdi Əbilovu, Əjdər
Ağayevi, Tofiq Abdini xatırlayıram. Çünki
onların hər biri haqqında unudulmaz xatirələrim var.
Köhnə iş yoldaşım, yazıçı, pedaqoq
Allahverdi Eminov, aktyor Nadir Hüseynov, bu gün də doğma
ocaqlarından ayrılmamış qələm dostlarım
Soltan Abbas, Zabil Pərviz də respublikanın ədəbi, mədəni
mühitində Neftçalanı həmişə ləyaqətlə
təmsil etmişlər.
Milli Məclisə
seçkilər mənə Neftçalanı bir daha gəzib-görmək,
rayon camaatı ilə yaxından tanış olmaq imkanı
verdi. Xatirələr təzələndi, köhnə
mübarizə yoldaşlarımı, xalq hərəkatının
fəallarını aradım, yaşlı Neftçala
ziyalılarını ziyarət etdim, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin yerli üzvləri ilə, eləcə
də həvəskar şair və nasirlərlə
görüşdüm, "Kür-Xəzər" ədəbi
məclisinin bir toplantısında iştirak etdim.
Rayona elə ilk gəldiyim
gün görkəmli ədəbiyyatşünas-alim, filologiya
elmləri doktoru, professor, respublikanın Əməkdar müəllimi
İmamverdi Əbilovun evini, onun işığını
qoruyan, yolunu davam etdirən oğlu Etibar müəllimi ziyarət
etdim. Təsadüfən evin başqa bir övladı,
"Ədəbiyyat qəzeti"nin baş redaktoru,
araşdırmaçı-alim, gözəl qələm sahibi
Azər Turan da Bakıdan gəlmişdi. İmamverdi Əbilov əfsanəvi
bir şəxsiyyət idi, evi də Azərbaycanın fikir mərkəzlərindən
biri idi. Səməd Vurğundan başlayaraq bir çox
böyük söz və sənət adamı, üstəlik
respublikamıza gələn tanınmış şəxslər
bu evin qonağı olublar... İmamverdi müəllim
onların xatirəsini, avtoqraflarını,
bağışladıqları kitabları səliqə ilə
qoruyub saxlayıb. Mənim də bu evə ilk gəlişimdən
qırx beş ildən artıq vaxt keçir. İmamverdi
müəllimin kitabxanası bir xəzinədir və söhbət
zamanı Etibar mənim də illər öncə bu kitabxanaya
düşmüş avtoqraflı kitablarımı tapıb gətirdi.
Bu kitablar o uzaq illəri yadıma saldı, onda İmamverdi
müəllimlə məktublaşmaqla yanaşı, bir
neçə dəfə məktəbli Azərdən də məktub
almışdım və onun düşüncə
genişliyi, mənəvi yetkinliyi ürəyimi qürurla
doldurmuşdu...
Övladları
heç nəyə toxunmayıblar, bütün otaqları, dəhlizi
dolduran kitabxana sahibinin sağlığında olduğu kimi
qalır. Məncə, bu azdır, Mədəniyyət Nazirliyi
bu evi bir muzeyə çevirməlidir. Muzeyin yanında bir oxu
zalı tikilsə, bu kitab xəzinəsi həm də
neftçalalıların üzünə açılar...
Unudulmaz
görüşlərimizdən biri də Xıllı kəndində
oldu. Rayonun çox hörmətli, qocaman müəllimlərindən
Xanoğlan Məmmədova baş çəkməyə
getmişdik. Onun həyət-bacasının səliqə-sahmanı,
bağ-bağatın, sanki rəssam əli ilə çəkilmiş
kimi mükəmməl düzəni diqqətimi cəlb elədi.
Xanoğlan müəllimin yaşı səksəni keçsə
də, iti hafizəsi, mükəmməl nitqi, ölkədə
baş verən hadisələri diqqətlə izləməsi,
dəqiq mülahizələri gənclərdə qibtə
doğuran bir səviyyədədir. Məni çoxdan
yazdığım bir şeirimlə qarşıladı:
Qılıncam,
ovxarım sözlə, inamla,
Min ilin
başında yurdun səsiyəm.
Özüm bu
günlərə kül ola-ola
Gələcək
günlərin pərvanəsiyəm...
Kimsə bu
misraları onun qədər həm gözəl deyə, həm
də yüksək peşəkarlıq və sayğı ilə
təhlil edə bilməzdi. Bu söhbətlə Xanoğlan
müəllim, əslində, Neftçalada başlanan
görüşlərimə xeyir-dua verdi.
Sonrakı günlərdə
Soltan Abbasa da baş çəkdim, seçilmiş əsərlərinin
5 cildliyini vərəqlədim; Zabil Pərvizin, Ənvər
Əliyevin şeirlərini dinlədim.
Yenicə bələdiyyə
sədri seçilmiş Gülqədəm Mirzəzadənin
"Səmavi" şeirlər kitabının və bəstələdiyi
mahnıların lirik ovqatı onu gündəlik işindən,
kənd həyatından qoparmır, əksinə, camaat
üçün məşğuliyyət yerləri açmaq
səylərini artırır, qadın inkişaf mərkəzi
və anaların hüquqlarının qorunması ilə
bağlı plan və arzuları genişlənir.
Görüşlərimizin
ən fəal təşkilatçılarından olan şair
Fərhad Əzizbəyli ilə indiyədək yaxından
tanış olmaq imkanı tapmadığıma təəssüfləndim.
Çünki o, Neftçalada yaşasa da,
yaradıcılığı, kitabları əyalət səviyyəsindən
çoxdan çıxmışdır və
çağdaş poeziyamızın seçilən nümunələri
ilə səsləşir. Bunu təsdiq etmək
üçün 2019-cu ildə nəşr edilmiş və
sayca ikinci olan "Zəmanət" şeirlər toplusunu
gözdən keçirmək yetərlidir.
Həyatdan 23
yaşında, nakam getmiş ilahiyyatçı-şərqşünas
Əbil Əbilovun fəlsəfi düşüncələrinin
və gündəliyindən parçaların
toplandığı və ölümündən sonra nəşr
edilmiş "Sevda türküsü" kitabından günlərlə
ayrıla bilmədim. Gənc yaşından Şərqin, Qərbin
poetik və fəlsəfi cərəyanlarını mükəmməl
şəkildə öyrənən, Nəsiminin aşiqi olan,
vəhdət-i vücud və hürufizm haqqında
yazılarının mükəmməlliyi ilə heyrət
doğuran Əbil Tanrıdangəlmə, fitri bir istedad sahibi
olmuşdur. Atası Etibar müəllimə "kaş o
kitabı mənə verməyəydin" deməkdən
başqa söz tapmadım. Çünki kitabı oxuyandan
sonra belə bir təfəkkür və qələm sahibinin
vaxtsız vəfatı adamı daha çox yandırır.
Yalnız o kitabı oxuyandan sonra böyük dostumuz
İmamverdi Əbilovun ailəsinin və bütövlükdə
Azərbaycan şərqşünaslıq elminin Əbilin
şəxsində nə boyda bir alimi itirdiyini təsəvvür
etmək olur.
2
Neftçalanın
yetişdirdiyi qələm sahibləri arasında rayonun ictimai,
mədəni, pedaqoji həyatında xüsusi xidmətləri
və yeri olan nasir, publisist Ruhəngiz Əşrəfqızının
(Nəcəfova) yaradıcılığı haqqında
ayrıca danışılmalıdır. Heyif ki, onun nəşr
olunan roman, povest və hekayələri, publisistikası ədəbi-tənqidimizin
diqqətindən kənarda qalmış, yetərincə dəyərləndirilməmişdir...
Ruhəngiz
xanım müəllimdir, indi Xolqaraqaşlı kənd orta məktəbində
direktor vəzifəsini daşıyır; rayonun lider
qadınlarından biridir. Kitabları, təşkilatçılıq
qabiliyyəti, mükəmməl natiqlik məharəti ona
xüsusi hörmət qazandırıb. Bir müddət
Neftçala şəhərində Heydər Əliyev
adına Mərkəzin direktoru olub.
Ruhəngiz
xanım Neftçalanın Qırmızıkənd kəndində
həkim ailəsində doğulub. Ata tərəfi
muğanlı, anası Qazaxın Şıxlı kəndindən
Eminovlar nəslindəndir. Kür coşqunluğu, Araz
saflığı birləşib onun xarakterində.
Seçki
görüşlərindən vaxt tapanda Ruhəngiz
xanımın bir neçə kitabını oxudum və elə
ilk əl atdığım "Bir kəndin tarixi" əsərində
(Bakı, "Araz" nəşriyyatı, 1999) onun bir
publisistdən, jurnalistdən daha çox nəsr ustası
olduğunu gördüm. Kitab xoş bir niyyətlə
yazılıb: müəllif doğulub boya-başa
çatdığı kəndin tarixini qələmə alıb.
Bu, arxeologiyaya və qədim kitablara, arxiv materiallarına
söykənən tarix deyil, adamların şahid olduğu,
insanların yaddaşına yazılmış, canlı və
real tarixdir. Bir kəndin tarixi bizə həm də
Muğanın keçmişini, yaşadığı çətinlikləri,
üzləşdiyi faciələri, eləcə də
çaylarını, göllərini, gəmilərin yan
aldığı sahilləri, daim təbiətlə
çarpışmada olan, selə qoşulub axan,
yurdlarını tərk edən, lakin sonradan yenə
qayıdıb gələn cəsur insanlarını, bu yerlərin
adət-ənənələrini, yetişdirdiyi məşhur
şəxsiyyətləri, repressiya qurbanlarını,
böyüklərini tanıtdırır. Təkcə
tanıtdırmır, həm də sevdirir.
Kitab belə
başlanır: "Su kəndi ağzına götürüb
aparırdı. Qamış, taxta parçaları, müxtəlif
ev əşyaları suyun lal, lakin güclü axınına
tabe olaraq sürətlə üzürdü. Haradansa suyun
güc verib çıxardığı bir qurumuş ağac
gövdəsi kəhrəba rəngli nehrə ilə
yanaşı üzürdü. Onlar bir-birinə sürtünə-sürtünə,
dəyə-dəyə irəliləyirdi. Birdən
kötük güclü bir təkanla nehrəyə dəyib
onu parça-parça etdi.
...Günəş
göyün qərb bucağında buludların ətəyindən
sürüşüb ətrafa son, sönükləşmiş
şüalarını saçırdı".
Bu, müəllifin
doğma kəndinin Kür-Araz daşqınlarında tez-tez
yaşadığı bir təbii fəlakətin rəsmidir.
Rəssam fırçasından çıxmışa bənzəyən
canlı bir mənzərədir. Bu rəsmi yalnız sel fəlakətini
görüb yaşamış adam belə ustalıqla çəkə
bilərdi. Sel oxucunu da alıb aparır, sanki... Cavad bəyin
ailəsini, selə qarışıb axan heyvanlarını
xilas etmək üçün vurnuxduğunu əks etdirən
bu başlanğıc böyük yazıçımız
İsmayıl Şıxlının "Dəli Kür"
romanının təsvirlərini xatırlatdı mənə.
Ruhəngiz
xanımın bir-birindən maraqlı hekayə və povestlərinin
çoxunun mövzusu kənd həyatından
alınmışdır. Buna görə də "Kəndimizin
dəmir atları" (Bakı, "Müəllim" nəşriyyatı,
2003) və "İtmiş povestlər" (Bakı,
"Araz" nəşriyyatı, 2007) adlı kitabları da
elə "Bir kəndin tarixi"nin davamı kimi oxunur. Erməni-bolşevik
qırğınlarında, repressiya və İkinci Dünya
müharibəsi illərində, 1990-cı ilin Qara
yanvarında, Qarabağ savaşında nə qədər
qurbanlar versə, dəyərli insanlarını itirsə də,
bu kənd yaşayır, öz adət-ənənələrini,
toyunu-şənliyini, əkinini-biçinini davam etdirir; nəsillər
dəyişilir, sistemlər çökür və yenisi
qurulur, böhranlar adamları imtahana çəkir, lakin həyat
dayanmır; cavanlar cəbhədə, vətənlə
qürbət arasında, ailələr kəndlə şəhər
arasında, Muğan sellə quraqlıq arasında, insan ləyaqəti
ehtiyacla harınlıq, məhəbbətlə xəyanət
arasında, yer üzü işıqla qaranlıq
arasında... Ruhəngiz xanımın həyatın bu təzadlı,
lakin canlı və qırılmaz axarını böyük təravət
və koloritli lövhələrlə əks etdirir. Etnoqrafik zənginlik,
iti müşahidə. İnsanlara və təbiətə
böyük sevgi onun nəsrinin başlıca əlamətlərindəndir.
Hekayə hekayə dalınca, esse esse dalınca və hər
birində kəndin ocaqlarını sönməyə qoymayan
halal adamları, yuxarıda təsvir olunan nehrə kimi ehtiyacın
amansız kötüklərinə çırpılıb
dağılan ailələr, montyor, sürücü,
inşaatçı, müəllim, həkim,
balıqçı, tələbə, şagird...
Muğanın səhərləri və axşamları,
Aylı gecələri, quşları və
cırcıramaları, kəndarası yolların gizlinləri,
doğulan və ölən sevgilər, Rusiya sevdasının
qırdığı sevgilər, qaçırılan
qızlar, taleyə boyun əyməkdən başqa yolu qalmayan
ata-analar... Ruhəngiz Əşrəfqızı bu həyatı
dadlı-şirəli bir dillə öz əsərlərinə
köçürür.
Muğanın qızaran və qaralan üfüqləri,
ümid dolu səhərləri, qərib axşamları,
yağışı, qarı, torpağının ətri, bir
sözlə, başqalarına solğun görünə bilən
təbiəti Ruhəngiz xanımın nəsrində
ardıcıl təsvir obyektidir və bəlkə də
heç bir başqa mətndə onun əsərlərində
olduğu qədər canlı, real-romantik boyalarla əks
etdirilməmişdir.
Ruhəngiz
Əşrəfqızının yazı tərzi və
üslubu da maraqlıdır: "Bir kəndin tarixi" - bədii
publisistika nümunəsi olaraq sözçülükdən
uzaq bir tərzdə, daha çox sənədlərə.
adamların xatirələrinə söykənərək, dəlilli-sübutlu
yazılıb, şəxslərin portreti bəzən
onların öz qeydləri ilə tamamlanır. "Kəndimizin
dəmir atları"ndakı hekayələr realist boyalarla
çəkilib, burda da hər hekayə bir həyat hadisəsindən
qidalanır, bəziləri novella kimi gözlənilməz
sonluqla bitir. Esselərin bir çoxu dastan didaktikası tərzində
qələmə alınıb; keçmiş olaylar bu gün
üçün həyat dərsi kimi təqdim edilir.
"İtmiş
povestlər"də isə sevgi mövzusunun gətirdiyi
qanadlı-romantik üslubla öz həyat yolunun, ailə
tarixinin, xiffət dolu xatirələrin gətirdiyi zərif
psixoloji üslub iç-içədir.
Müəllimlik
Ruhəngiz xanıma yeniyetmələrin, məktəbli gənclərin
öz yaşları üçün təbii olan
yaşantılarını, ilk məhəbbətin gətirdiyi
psixoloji burulğanları, ilk görüşlərin xoşbəxtliyini,
ayrılıq acılarını, həyat yolunun
başlanğıcında keçilən tərəddüdləri
yaxından müşahidə etmək imkanı vermişdir və
bütün bunlar onun əsərlərində pedaqoji sərhədlər
qorunmaqla gözəl təsvir edilir.
Müəllifin
"Qayıdış" romanı bu gün
üçün aktual olan bir mövzuya yeni dövrün gətirdiyi
problemlərlə üzləşən adamların taleyinə,
həmişə olduğu kimi yenə də gündəmdən
düşməyən şəhər-kənd münasibətlərinə
həsr edilmişdir. Çətinliklər, işsizlik
adamları şəhərə üz tutmağa məcbur edir.
Şəhər bir cazibə mərkəzinə dönüb.
Torpaqdan ayrı düşən insanlar şəhərin
evsizliyinə, ağır şəraitinə baxmayaraq, geri
dönmək istəmirlər. Bu ikili həyat sevgiləri
yarıda qoyur, ailələri dağıdır, yüz illərlə
formalaşmış milli əxlaq və adət-ənənələri
sınağa çəkir. Ruhəngiz Əşrəfqızı
bu iki ailəni, kəndi və şəhəri eyni dərəcədə
maraqlı detallarla təsvir edir. Qüdrət və onun ailəsi,
yoldaşı Zəminə oğlu Aqşin əsərin əvvəlində
hansı həvəslə şəhərə can
atırlarsa, burda işləyib ev-eşik sahibi olurlarsa, əsərin
sonunda Aqşin eyni həvəslə öz şəhərli həyat
yoldaşı Günellə birlikdə kəndə
qayıdır. Ata ocağının sönmüş
işıqlarını yandırır.
Ruhəngiz
xanımın yaradıcılığına bu kəndlərin
qorunmasına, ata ocaqlarının daim gur yanmasına yardım
edən güclü bir yurd-torpaq sevgisi hakimdir.
Çağdaş qadın nəsrimizdə onun xüsusi və
bənzərsiz yeri var.
Haraya
və nə məqsədlə getməyimizdən asılı
olmayaraq Ədəbiyyat havası həmişə nəfəsimizi
genişləndirir.
17.02.2020
Sabir Rüstəmxanlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020. – 22 fevral.
– S. 18-19.