Moskva
dostlarım haqqında
"Mən"
olmağın tarixçəsindən
Sözsüz, Moskvada mənim otağıma
yığışan dostlarımın məclisində əsas
ifadəli, gülməli olaylar, söhbətlər qızlarla
olan sərgüzəştlər idi, əsas qəhrəmanlardan
biri də mən. Hərçənd deyə bilmərəm
ki, məndən ötrü ölən qıza rast gəlmişdim.
Məni bəyənənlərin heç biri mənim
dəlim deyildi. Hərçənd
çevrəmdəkilərdən kimin dəlisi vardı ki?!
Heç birimiz qızların ağlını
başından çıxaran oğlan deyildik, bircə Rəşiddən
başqa. Nataşa ölürdü ki, Rəşid
onunla evlənsin. Qız da Rəşid kimi
hündür və yaraşıqlı idi. Bədəni seksual doluluqda idi. Rəşid
müğənni Alsunun oğlan variantı idi. Babat gitara çalırdı. Fəlsəfə
fakültəsində necə oxuyurdu, Allah bilir. Çox vecsiz, ancaq yaman yaxşı oğlan idi.
Rəşid
mənim yanımda Barbara adında göyçək balacaboy
alman qızı ilə tanış olub
yaxınlaşandan sonra Nataşadan soyudu. Qız,
görünür, məni bizim azəri dəstəsinin
ağsaqqalı sayırdı, onun üçün şikayətə
gəldi ki, Rəşid məni atıb. Mən
də mənasız sözlərlə ürək-dirək
verdim. Əslində, Rəşid ona evlənib
Slovakiyaya getsəydi, bəlkə daha yaxşı olardı.
İndi Bakıda yaşayır, kök və ahıl bir adam olub.
Universitetdə almansifət sarı saçlı,
dombagöz, avropalı gözü üçün
yaraşıqlı olan bir rus oğlanla dostluq edirdim, Adıgey
Muxtar Respublikasından gəlmişdi. O mənə "Sokoloviç"
deyirdi, mən də bundan ləzzət alıb ona
Sokoloviç deyirdim. Bu jarqon xəstəliyinə
məktəbdən tutulmuşdum. Məktəbdə
uşaqlıq dostum Akiflə başlamışdım
"manıs" sözünü işlətməyə.
Musiqiçilər dünyasından kişini bildirən
"manıs", qızı bildirən "civi", pulun
olmadığını bildirən "kəlvə
buğur" deyimləri Akiflə mənim dilimə
düşmüşdü. Özü də
"manısı" mən "maans" kimi deməkdən
ləzzət alardım. Bu sözləri
biz ezoterik dildə danışmağın ləzzəti ilə
bir-birimizə deyirdik. Moskvada
"Sokoloviç"də belə söz oldu. Bu Sokoloviçlə mənim dostluğum qəribə
idi. Qafqazdan olmağımız bəlkə
də öz təsirini göstərmişdi. İkimiz də Don Juanlıq üstündə birləşmişdik.
O da fəlsəfədə aspirant idi. Qəribə
yerişi, oturuşu vardı, qız incəliyində, bilməyənlər
geyə oxşadardılar. Bir dəfə səhər
otağına gələndə gördüm ki, başında
biqudilər var, gülmək məni tutdu. O, pərt olub
dedi ki, Sokoloviç, indi hamı belə edir. Sarı
uzun saçları vardı, rus, alman, macar qızları
üçün doğrudan da yaraşıqlı idi.
Bizim dəstədə bir "anton" da vardı, Mirdamət
Seyidovun oğlu Artur. Anası serb idi, azəricən bilməsə
də, bir az başa düşürdü. Ancaq
o da millətçi olmuşdu, yanımızda
fırlanırdı. Evlənib
Çexoslovakiyaya köçdü və gənc vaxtında
hansı xəstəlikdənsə rəhmətə getdi.
Zahid Orucovun oğlu da tez rəhmətə getdi.
Bu sağlam görünən yaraşıqlı gənclərə
baxanda 68 il yaşadığımdan necə
nankor ola bilərəm.
Mirdamət Seyidov Mehdi Hüseynzadə ilə partizan hərəkatında
olmuşdu.
Deyəsən, sonralar KQB ajanı kimi xaricə
gedib-gəlirdi. Xanımım Dilarənin
dayısı Əhməd davadan sonra Almaniyada
qalmışdı. Deyirlər, arvadı
italyan qızı imiş. Həmin bu Mirdamət
onu da tanıyırdı və hər gələndə Dilarənin
nənəsinə ondan danışırdı. Bir dəfə
arvada söylədi ki, Əhməd deyir,
daha bizə gəlmə, səndən sonra gizli xidmətlər
maraqlanırlar, mənə problem yaranır. Əhmədlə
ilgili çox nəsnə qaranlıqdır. Dilarəgilin xatirəsində o, igid, əla oğlan
kimi qalıb. Ailəsinə bağlı adam
imiş. Bəs nədən davadan sonra
anasına, bacısına xəbər göndərmədi, niyə
60-cı illərdə yumşalma yarananda yenə xəbər
göndərmədi?
Görün adi yaşayışla yaşamış
"Niyazi" adında adamın yaşamında nə qədər
adi olmayan adamların, olayların çarpazlaşması
baş verib. Bunun mistikasını duyuram, ancaq onu
başqalarına anlatmaq üçün həmin adamları
maraqlı modelin şəbəkəsinə (toruna) düzməyim
gərək. Elə belə
danışanda isə adi görünür. Bir az da anladım. Mən hələ
Dilarəni tanımırdım ki, onunla evlənim. Onun dünyasında itkin düşmüş Əhməd
vardı ki, bütün vaxtı anası, nənəsi,
bacısı uşaqları üçün müqəddəs
xatirə idi. Bütün bunları bilməyən
mənim yanıma Moskvada Artur gəlirdi. Onun atası
Mirdamət isə 50-ci illərdə Dilarənin nənəsi
Leyla arvada oğlundan
danışırdı.
***
Sözsüz, məhz Moskvada tanıdığım
dostlarım arasında iki nəfər hamıdan yaxın və
əziz idi. Biri Əli idi. Məktəbi bitirən
kimi Gəncədən gəlmişdi və Bakı haqqında
heç bir təsəvvürü yox idi. Orada
rusca oxumuşdu, dil problemi yox idi. Adətən,
belə oğlanlar Bakıdan olurdular. Heç
cürə öyrəşə bilmirdim ki, Gəncədən
olasan, ancaq əyalət gəncinə yox, Bakı gəncinə
oxşayasan. Çox zirək atası
vardı, dekan olduğu üçün pullu idi. Əlini korluq çəkməyə qoymurdu, ancaq elə
tərbiyə vermişdi ki, pul məsələsində
Əli tələfxərc deyildi. Aspiranturanın
axırıncı ilində palto almağa pulum olmayanda onun
çamadanındakı paltonu geyməyə başladım:
paltonu çox ucuz qiymətə almışdı, şinelə
oxşayırdı.
Moskvada yemək rasionum çox kasad idi. Yeməkxana
yeməyi bezdirdiyi üçün tez-tez leço ilə
yumurta bişirib çoxlu çörəklə yeyirdim.
Macar dükanı vardı, "Balaton",
Əliylə, Zeynalla bəzən ora gedib paltar və ya yeməyə
konservlər alırdıq, təbii, böyük növbəyə
durmaqla. Məktəbdən təzə
ayrılmış Əli üçün mən, yəqin,
xasiyyətimə görə çox maraqlı idim,
zarafatlarıma ürəkdən gülürdü. Onun əla şahmat oynaması vardı.
O biri əziz
dostum Zeynalla, dedim ki, bizi güclü millətçilik,
türkçülük və anti-sovetizm birləşdirirdi. Zeynalın nəzakət göstəricisi kimi
qızbibi danışığı vardı. Uzun sürə bu səsə öyrəşə
bilmirdim. Axırda dedim ki, sənin normal seksual orientasiyana
quşqu yaradan bu səsin dəyişməlidir. İndən belə sən kimlə bu səslə
danışsan, mən hö-hö eləyəcəm ki, səsindən
nəzakət incəliyini götürəsən. Elə də eləyirdik.
Zeynal bir ara məndə aldanış
yaratmışdı ki, xətrimi o qədər çox istəyir,
məni o qədər çox sayır ki, xoşuma gəlməyən
davranışdan çəkinər. Bir dəfə
nəsə ciddi məsələ ilə bağlı səhər
saat 10-da otağıma gəlməliydi. Bizdən
bir mərtəbə yuxarıda yaşadığından bu,
problem olmamalıydı. 3 saat gözlədim,
sonra gəldi. Bəlli oldu ki, yuxusuz olub
(Moskvada onun əsas şikayəti yuxusuzluq idi). Gecikdiyindən utandığı üzündən,
sözündən görünmürdü, elə bil heç
nə olmamışdı. Bundan bildim ki,
Zeynalın utancaq gənc imici görüntüdür. Ancaq ilişkilərimiz, doğrudan da,
böyük-kiçik qardaş ilişkiləri idi. O,
qızların xoşuna gəlsə də, qızları əldə
etmək üçün heç nə etmirdi (Bakıda
qalmış sevgilisi Sevdaya sadiq qalmaq istəyirdi). Onu hamı çox istəyirdi. Elə
Moskvada Kamalın da yaxın dostu oldu.
Yaraşıqlı bir oğlan olan Zeynal söhbətdə
hər nəsnədən xəbəri olan erudit təsiri
bağışlayırdı. Mənə təsiri
rus poeziyası ilə, konkret desəm, Voznesenskini sevməsi ilə
oldu. Rus dilini pis bilməsəm də,
Puşkindən savayı rus şairləri məndə
sarı simi tərpətmirdi. Zeynalın
etgisi ilə dəyişdim. Mənim ona təsirimsə,
düşünürəm, yazdığı məqalələrin
dili ilə bağlı oldu. Azəricən
bir yazısını mənə oxudu, səliqəli, hamar,
ritorik ruhlu əlaçı yazısı. Dedim, Zeynal,
ayıbdır belə hamar, əlaçı
yazısını yazmaq. Məncə, bu sözlərdən
sonra üslubunu dəyişdi.
Sonralar eyni iradı tələbəm olmuş Aydın
Talıbzadəyə də söylədim. O da əlaçı tələbənin
üslub qəliblərində yazısını mənə gətirmişdi.
İradımdan sonra üslubunu deyişdi. İlginci odur ki, bu iki istedadlı gənc elə bil
himə bənd imiş. Birinci tənqiddən
onunla öcəşmədən öz üslublarını
tapdılar və ikisinin də üslubu çağdaş Azərbaycan
söyləm (narrasiya) kültüründə örnəksəldir.
Zeynal mənim
qızlarla sərgüzəştimə ləzzətlə
baxırdı, hətta bir az bununla
öyünürdü də. Sonralar
yaşlı vaxtımızda Bakıda "Kolxoz" dediyimiz məclisdə
toplaşanda Qulu Məhərrəmliyə, İlhama,
Şahbaza bəndənizin qızlarla bağlı macəralarından
danışanda mən qadınların sevimlisi, parlaq və
uğurlu Don Juan kimi alınırdım. Bilmirdim,
mənim yadımdan çıxardığım
uğurlarımı yadıma salır, yoxsa mənim imicimi
yaratmaq üçün şişirdir. Özünü
içəridən görməklə dişarıdakılara
necə görünməyin arasında dəhşətli
uçurumu belə hallarda duyursan. İndi də
qanammıram, içəridən özümə baxanda
yanlış olaraq yaxşı sifətləri özümdə
az görürəm, yoxsa qıraqdan
baxanlara yaxşı görünməyim gerçəyə
uyğundur?
Moskvada azərilərin qızlarla bağlı sərgüzəştlərindən
bir parlaq səhnəni bir dostum mənə söyləyib. Deyir ki, taksi
ilə qadınla görüşə tələsirdim. Sürücü gürcü idi. Soruşdu kimlə görüşürsən, filan?
Düşüb qadının yanına gələndə
gördüm gürcü arxamda durub. Demə,
qadının əri imiş. Birtəhər
aralanıb getdim. Sabahı
gözümü açıram, görürəm,
gürcü başımın üstündə durub. Başladı soruşmağa, "zemlyak", sənin
mənim arvadımla "yaxınlığın" olub?
Dedim sən nə danışırsan?! Yox,
işlə bağlı ona sözüm vardı.
Niyazi Mehdi
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 22 fevral. S. 19.