Əjdər Olun qələminin səriştəsi
imkan verib ki, o bütövlüyü yaratsın
«Ədəbiyyat qəzeti»nin müzakirə
saatı
Bu yaxınlarda
Əjdər Olun "Lo" romanı çap olundu. Əsər
1980-ci illərin sonlarından başlayaraq 1993-cü ilə qədər
olan zaman kəsimində baş verənləri bədii təcəssüm
predmetinə çevirir. Biz daim həmin dövrü çevrələyən
prosesləri mətbuatdan izlədik, televiziyadan eşitdik,
publisistikanın dili ilə öyrəndik. Bəs bədii nəsrdə
bunun inikası necə oldu? Bir model olaraq Azərbaycan nəsri
bunu necə ifadə elədi? Konkret olaraq "Lo"
romanından çıxış edərək bu suallara cavab
vermək üçün "Ədəbiyyat qəzeti"nin
müzakirə saatına qoşulurlar: AMEA-nın müxbir
üzvü Tehran Əlişanoğlu, tənqidçi
İlham Abbasov, şair-esseist Fərid Hüseyn, "Ədəbiyyat
qəzeti"nin baş redaktoru, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Azər Turan və filologiya elmləri doktoru Elnarə
Akimova.
E.Akimova:
"Ədəbiyyat qəzeti"nin Müzakirə saatında
adətən, ədəbiyyatımızın müxtəlif
yaradıcılıq problemlərinə toxunuruq. Bu gün isə
ilk dəfədir ki, roman müzakirəsi etməyə
toplaşmışıq. Əjdər Olun "Lo"
romanını. Niyə məhz "Lo"? Sonuncu müzakirəmiz
milli ədəbi-mədəni düşüncə tariximizə
baxış idi. Orada belə bir məqam vurğulandı ki, XX
əsrin əvvəlindəki Cümhuriyyət əzmi, milli mənlik
şüuru əsr boyu yaşarılığını
saxladı və zamanı yetişincə öz bəhrəsini
verdi, 80-ci illərin sonundakı xalq hərəkatı ilə
nəticələndi... Bu hərəkatın əsas
ruporçuları, haqq səsinin carçıları isə
bizim milli ziyalılarımız oldular. Yazıçı
Əjdər Olun "Lo" romanı da bütün
bunların ehtiva olunduğu gərgin sosial ictimai-siyasi problemlərin,
dünya çapında xaotik proseslərin, azadlıq
mübarizəsinin, sovet hökumətinin süqutu ilə
aldığımız zədələrin, Qarabağ faciəsinin,
cəmiyyətdəki deqradasiya hallarının təsvirini
verdiyi üçün məhz bu romanı müzakirəyə
çıxarmağı qərara aldıq. İstərdim ki,
nəsrin peşəkarlarından biri olaraq Tehran müəllim
nəsrdə Azərbaycan obrazının necə əksini
tapdığını izah etsin. Oradan başlayaq və gələk
"Lo" romanına.
T.Əlişanoğlu:
Sözün düzü, Cümhuriyyət dövrünün nəticələri
o iki ildə bitmir. Həm ictimai həyatda, həm də ədəbiyyatda
onun dalğaları olub. O baxımdan, hətta 20-30-cu illər ədəbi
prosesində çoxlu ziddiyyətlər müşahidə
olunurdu. Orada aydın müstəqil Azərbaycan idealı və
sosialist Azərbaycanı idealı var. İki on il ərzində
o ideyaların qarşıdurması hiss olunurdu. Cümhuriyyət
dövrünün yetirdiyi dəyərlər 20-30-cu illər ədəbiyyatında
bilavasitə göstərməsə də alt qatda mütləq
olub. Bir yandan Cümhuriyyət dövrünün yazarları sağ
idilər, repressiyaya qədər bir çoxları o dəyərləri
daşıyırdılar. İkinci tərəfdən də,
quru yerdən ədəbiyyat yaranmır ki? Yeni gələn ədəbi
nəsil də o ideyaların polemikasında yenə
qarşıdurmalarla qarşılaşırdı.
E.Akimova: Bəs əsrin
sonunda, müstəqillik dönəmində
yaşadıqlarımızın nəsrdə ifadəsi necə
keçir?
T.Əlişanoğlu:
Bu haqda mənim məqaləm də var. 60-80-ci illər ədəbiyyatında
da, hətta sovet dövrü ədəbiyyatında da bir Azərbaycan
obrazı formalaşmışdı. İdealların və
gerçəkliklərin qarşıdurmasının Azərbaycan
obrazı idi. Bunun izlərini sonrakı dövrlərdə daha
yaxşı hiss edirik. Bu modeldən çıxmaq bir qədər
çətin oldu. Müstəqillik dövrü Azərbaycan
idealını ədəbi əsərlərdə tapana qədər
müəyyən bir zaman keçdi. Bunu, 90-cı illər
ab-havasını daha çox bu günün ədəbiyyatında
görürük. 90-cı illərdə nəsrdə daha
çox qarşıdurma şəklində idi, 60-80-ci illərdə
olduğu kimi. Gerçəkliklərlə idealın
toqquşması səviyyəsində.
İ.Abbasov:
Əslində, mən özümü ona
hazırlamışdım, düşünürdüm ki, bir
məsələyə toxunulmasa mən toxunaram. Keçən
dəfəki diskussiyanı çox maraqla oxumuşam. Və
istər-istəməz ordan başlamağı lazım
bilirdim. Elə oldu ki, Elnarə xanım özü oradan
başladı. Yüz il qabaq ədəbiyyat bizim tariximizi,
reallığımızı necə əks etdirirdi və
sonraya hansı inkişaf xətləri verdi. Əsər mənim
üçün, ilk növbədə, bu baxımdan
maraqlı olub. İndi dediyiniz söhbətə
qayıdıram. Mənim 1980-90-cı illər prosesini ehtiva edən
bir neçə əsər daha çox yadımda qalıb:
Sabir Əhmədlinin "Kütlə", Afaq Məsudun
"İzdiham" və "Azadlıq" romanları.
A.Abbasın "Dolu" romanı bir qədər fərqlidir.
Orada tematika daha konkretləşir, lokallaşır.
Bütün bunlar bizim ədəbiyyatımızda olub. Hətta
sizin dediyiniz Cümhuriyyət dövrü - o millətə
azadlığı dadızdırmaq ideyası- sovet
dövründə alt qata keçir. Yoxsa ki, tarix şans verəndə
bizim xalq o ideya, müstəqillik düşüncəsi ilə
meydanlara niyə çıxdı? Sovet dövründə nə
müstəqil siyasətimiz olmuşdu, nə də müstəqil
ideologiyamız. Bunları heç demək mümkün deyildi
və o səbəbdən adını da çəkmirdik.
Amma bunları ədəbiyyat ruhumuzda yaşatmışdı.
Təkcə Cavid və Cavadda yox, bizim o dodaq
büzdüyümüz Sovet ədəbiyyatında bu
ideyaların yaşanmasında Səməd Vurğunu, Rəsul
Rzanı, Mirzə İbrahimovu, Mehdi Hüseyni görməzlikdən
gəlmək olmaz. Onlar bu fikirləri ötürdü İsa
Hüseynovlara, İsmayıl Şıxlılara, bizim
60-cılara. Bizim ideologiyamız, təbliğatımız, təşviqatımız
sovet dövründə bu haqda bir kəlmə belə deməmişdi.
Bunu yaşadan isə sadəcə ədəbiyyat idi. Digər
sənət növləri - musiqi keçirə bilməzdi, rəssamlıq
yaşada bilməzdi, yalnız ədəbiyyat, onun vasitəsilə
də teatr, qismən də kino. Bu mənada Əjdər Olun əsəri
gözlənilən əsər idi. Olacaq deyə gözlənilən
yox, olsun deyə gözlənilən. Bəs niyə olmadı?
Yaşadığımız bu böyük hadisələr bizə
necə təsir etdi? Biz nələr görmədik ki? 300-400
ildə yaşanacaq hadisələrin təkcə
müşahidəçisi deyil, həm də
iştirakçısı olduq. Qırğınlar
gördük, ictimai formasiyanın dəyişməsini,
komendant saatlarını, terrorları və s. yaşadıq.
Əjdər Olun təmsil etdiyi nəsil - 80-ci illər nəsli
çox şeylər yaşadı. Bu, mütləq ədəbiyyatda
özünü göstərməli idi.
E.Akimova: Gələk
gerçəklərə. Əjdər Olun "Lo"
romanı nə dərəcədə gerçəkləri təcəssüm
etdirə bilir?
A.Turan: Təbii
ki, "Lo" publisistika ilə prozanın qovuşuğundan
yaranmış önəmli və son illərin ən
maraqlı nəsr nümunələrindən biridir. Həm də
biz onun oxucuları, yəni o illərin şahidləri müəllifin
təbiriylə bu romanın "əhalisi" ilə
qaynayıb-qarışmırıq, əksinə, bu romanın
yerli əhalisiyik. "Lo" həm də salnamə-romandır.
Odur ki, bu romanı başqa romanlardan fərqli olaraq, öz ərazimiz
kimi müzakirə edə bilərik. Azərbaycan ədəbiyyatından,
təbii ki, qiyaslandırmadan, müqayisə etmədən
analogiyalar aparsaq, öncə Azərbaycanda 2500 illik Turan
tarixini əhatə edən "Siyasəti-fürusət"
yada düşəcək. Anarın milli düşüncənin
tərcümeyi-halı kimi yazdığı və millətimizin
sosial-ədəbi-siyasi mənzərəsini bütün əlvanlığıyla
əks etdirən "Yaşamaq Haqqı" traktatı yada
düşəcək.
İ.Abbasov:
Əjdər Ol "canlı roman" adlandırır əsərin
janrını. O terminlə bağlı Əjdərlə
söhbətimiz oldu. Müəllif əsərini belə
adlandırıb. Bunu övladı doğulan valideynin ona ad
qoyması ilə müqayisə edə bilərik. Ona
müdaxilə etmək olmaz ki.
E.Akimova:
"Canlı roman"ı nə mənada qəbul edirsiz?
İ.Abbasov: Mən
canlı romanı - diri, günün nəbzini tutan,
günün nəfəsini daşıyan roman kimi başa
düşürəm. Əsərin bir yeri var ki, müəllif
özü qeyd edir "heç kəsin adını dəyişmirəm".
Bir-iki nəfərin adı dəyişdirilib, öz
adını da dəyişib. Daha estetik ifadə edib "hər
şey necə var elə". Hər şeyi olduğu kimi demək
- bu müəllifdən böyük cəsarət tələb
edir. Buna nail olursa daha yaxşı, olmasa cəhdin özü də
təqdirəlayiqdir.
E.Akimova: Sizcə,
bu qədər naturallıq əsərin xeyrinədirmi?
İ.Abbasov:
Orada naturallıq nə var ki? Xeyrinə olan məqamlar da var, əksinə
də... Mənim üçün dəyər
ölçüsü istedaddır. İstedad varsa, naturalda da
gözəl əsər yarana bilər, antinaturalda da. Bəzən
bizdə sovet dövrü əsərlərindən
danışarkən müxtəlif metodlardan danışılır.
Amma fikrimcə, heç bir metod keyfiyyət göstəricisi
deyil. Keyfiyyət göstəricisi incəsənətdə
yalnız istedaddır. İstedadın varsa, gözəl əsərlər
yaradacaqsan, ədəbiyyatı "izm"lər yaratmır,
istedad yaradır. Məsələn, "Sakit Don" sosialist
realizminin bütün prinsiplərini ehtiva edən bir
romandır, amma dünya ədəbiyyatının şedevrlərindən
biridir.
T.Əlişanoğlu:
İlham müəllim, "Sakit don"u yox,
"Oyanmış torpaq"ı sizin prinsipinizə
uyğunlaşdırmaq olar.
İ.Abbasov:
Misal üçün, bizim ədəbiyyatda mürtəce romantizm
də var, amma realist əsərlər daha üstündür
deyə bilərikmi? Məsələn, fransız ədəbiyyatında
kim desə ki, Balzak Hüqodan üstündür, bu realist, o
romantikdir, onu ciddi saymazlar.
E.Akimova: Gəlin
söhbəti mövzudan çox uzaqlaşdırmayaq, romana
qayıdaq. 90-cı illərin müstəqillik ideyaları,
müstəqilliyin özü, müstəqilliyin zamanı
romanda əksini necə tapıb? Bu, ümumən, ədəbiyyatda,
poeziyada, digər sahələrdə necə əks olunub
bunları bilirik. Bəs bunun roman dərki necədir? Əsl
sualımız bu idi.
T.Əlişanoğlu:
Bu poeziyada da, incəsənətə öz təsirini göstərib,
amma roman dərki nə səviyyədədir? Sabir Rüstəmxanlının
"Xətai yurdu" romanı var ki, 80-ci illərin hadisələri,
hətta 88-ci il meydan hərəkatı canlı şəkildə
orada da təsvir edilib. İndi bir qədər janra gələk.
Nə qədər uzaq görünsə də, roman
janrının sərhədləri mütəhərrikdir.
Çoxlu romanlar yazılır. Əjdər Ol canlı roman
yazır, Rasim Qaraca avtobioqrafik romanla o dövrü əks
etdirməyə çalışır. O gün biz bir kitab
müzakirə etdik - Kənan Hacı gerçək roman yazmaq
istəyib. Hamısı 90-cı illərin əvvəllərindən
bəhs edir. Ancaq sual yaranır ki, yazıçı nə məqsəd
qoyur və hansı masştabda bunu əhatə edir? Bu
baxımdan deyə bilərik ki, bizim ulu öndər Heydər
Əliyevlə bağlı tədqiq etdiyimiz layihədə
Elmira Axundovanın 6 cildliyi publisistik roman kimi təqdim olunub.
Heydər Əliyev və epoxası tamamilə oradan da
keçir.
E.Akimova:
Dövrün xronikasını yaratmaq baxımından, bəli!
T.Əlişanoğlu:
Biri o dövrə gerçək roman baxışı sərgiləyir,
Əjdər Ol da canlı roman variantında təqdim edib. Mənə
elə gəlir ki, mətndən çıxış edərək
bu dövrün roman dərki bu əsərdə necədir, - məsələsini
araşdıraq. Sonra baxaq ki, bu həqiqətənmi canlı
roman dərkidir? Müəllifin təklif elədiyi janr
uyğun gəlir, ya yox?
E.Akimova: İstəyirəm
Fəridə söz verək. Biz o dövrdən keçən
nəsilik. Sənin nəzərində Əjdər Ol Azərbaycan
gerçəklərini əsərdə nə dərəcədə
aça bilir?
F.Hüseyn:
Əjdər müəllimin əsəri "canlı
roman" adlandırması dövrlə bağlıdır.
İndi dünyada belə bir tendensiya yaranıb ki, müəlliflər
özləri əsərlərini adlandırırlar.
İ.Abbasov:
Janrını...
F.Hüseyn: Daha
doğrusu, janrını özləri təyin edirlər.
Əjdər Olun da canlı roman adlandırmasının səbəbi
odur ki, ona qədər yazılan əksər romanlarda müstəqillik
qazanandan sonra baş verənlər əks olunurdu, burada isə
prosesin özü, necə müstəqil olmağımız
verilib.1987-ci ildən başlayaraq 93-cü ilə qədər
olan zaman kəsimi. Başdan sona qədər
xatırlamaları çıxsaq, qəzet materiallarından,
stenoqramlardan olan çıxarışları çıxsaq,
roman, sanki indiki zamanın ritmi ilə yazılıb.
Gözü ilə şahidlik edən, baş verənləri
görən birinin dili ilə yazılıb. Roman elə o
şahidin sözü ilə bitir ki, "mən romandan
çıxdım". Bu da qəhrəmanın prosesi
yaradanın hadisələrin iştirakçısı
olduğuna işarədir. Əsərin canlı olması
bununla bağlıdır. Əjdər Ol kifayət qədər
obyektivliyi qorumağa çalışıb. Məsələn,
xalqın beynindəki fikir ondan ibarətdir ki, müstəqilliyi
biz qazanmışıq. Bunu o prosesin böyük hissəsi
kimi yox, azərbaycanlaşdırılmış variantı təqdim
edir - şərqləşdirmək, fərdləşdirmək
formasında. Əjdər Olun obyektivliyi xüsusilə, əsərdə
bir neçə məqamda - xalqın məqam gələndə
ingilis bayrağı olmasını referendum məsələsində
çox yaxşı açır. Yaxud Səttar xan zavodunun
açılması. Sanki xalq güman edir ki, bir dənə
silah zavodu açmaqla Rusiyaya qarşı gələ bilərik.
E.Akimova: Elədir,
əsərdə xalqın aldanışı, sovet
dövrü ilə bağlı illüziyaların puç
olması ilə bağlı onlarda yaranmış deqradasiya
halı, depressiv durum çox yaxşı əksini tapıb.
F.Hüseyn: Bəli,
bu aldanlamalar, illüziyalar yaxşı işlənib. Və ya
Əbülfəz Elçibəylə bağlı hissədə
xalqın inanmağı ki, "kəndinə gəl"
sözünə görə çıxıb gedir. Yəni
gülünc bir şeydir. İnsanlar o qədər tribunaya
öyrəşmişdilər ki, fikrin yalnız kiminsə
vasitəsilə onlara çatdırılmasını
mümkün hesab edirdilər.
A.Turan: Xalqın
yaddaşında bu, epizodik bir zarafatdır. Ciddiyə
alınması mümkün deyil.
İ.Abbasov:
Xalqa o cür təqdim edirdilər, lakin onun yaddaşında elə
bir fakt yoxdur.
F.Hüseyn:
Əsərdə də bu, meydan hərəkatının,
prosesin bir hissəsi kimi verilib.
A.Turan:
Romandakı "Üzeyir bəy Hacıbəylinin ev-muzeyinin
yarımzirzəmi baxış salonunda AXC-nin keçirdiyi ilk
konfransda həyəcanlanan millətsevər alim Xudu Məmmədov
ürəyini tutub yerindəcə keçinərək
böyründəki adamın üstünə
aşmışdı" cümləsindəki informasiya məni
xeyli düşündürdü. Əvvəla, ölkənin
say-seçmə ziyalılarını,
ağsaqqallarını Xalq cəbhəsinə maraq deyil,
Qarabağın taleyi bir araya gətirib və onların da Xudu
Məmmədovun dünyasını dəyişdiyi gün Xalq
cəbhəsinin tədbirində iştirakının və
nigaranlığının səbəbi Qarabağın
başına gətirilən oyunlar olub. Digər tərəfdən,
gözəl olmazdımı, Xudu Məmmədovun üstünə
yıxıldığı böyründəki adam da o mətnə
daxil ediləydi. O mənada ki, Xudu Məmmədovun
böyründəki adam da sıradan biri deyildi, oxucu bilir ki,
bu, görkəmli musiqiçi Fərhad Bədəlbəyli
olub. Qarabağın taleyi Üzeyir bəyin mənzilində
müzakirə olunur və bütün millətin dəyəri
olan Xudu Məmmədovun Qarabağ xiffətinə dözməyən
ürəyi partlayır və Azərbaycanın böyük
pianoçusu Fərhad Bədəlbəylinin qucağında
can verib, dünyasını dəyişir. Hələ üstəlik,
əlbəttə, 1988-ci ildə Azərbaycan Televiziyası belə
xəbərləri dərhal işıqlandırmır, yaxud
heç işıqlandırmırdı. Amma həmin gün,
filarmoniyada Müşfiqə həsr olunmuş tədbir
televiziya ilə canlı yayınlanırdı və tədbirdə
yazıçı Anar çıxışına Xudu Məmmədovun
vəfatı ilə bağlı xəbəri
çatdırmaqla başladı. Bütün ölkə Xudu
Məmmədovun ölümündən agah oldu. Və
şübhəsiz ki, bu hadisənin özü də xalq hərəkatının
daha da vüsətlənməsinə səbəb olmaya bilməzdi.
Çünki Xudu müəllim xalq hərəkatının
ideya müəlliflərindən biri olmuşdu... 50-100 ildən
sonrakı oxucunun bunu Əjdər Olun romanından oxumaq
haqqı yoxdurmu?
T.Əlişanoğlu:
Mən belə başa düşürəm,
yazıçı bəlkə də romanın o dediyiniz tipi
ilə - salnamə yolu ilə
getmək istəməyib. Canlı roman kimi ancaq Anar öz əsərində
bu məqamı sala bilərdi. Canlı roman kimi əsərin
baş qəhrəmanı yoxdur və müəllif birdən-birə
əsərə girir və bizi də cəlb edir,
başlayır danışmağa. Siz 50-100 ildən sonra
deyirsiz, amma mən romanı ilk dəfə oxuyanda, indi də hər
hansı səhifəsini açıb oxuyanda, "bu hər kəsin
romanıdır" fikri ilə qarşılaşıram.
Bilmirən nəşriyyatın və ya müəllifin
sözüdür, amma mən də özümü o
romanın içində hiss edirəm. Hər hansı yerində
o dövrü, tarixi yaşamış biri kimi, kənarda və
proseslərin içində yaşamış insan kimi romanda
özümü hiss edirəm. Amma romanı oxuya-oxuya daima bir tərəddüdüm
olub. Bu haqda müəllifə də demişəm. İndi də
o tərəddüdü axtarıram. O vaxt da Əjdərə
dedim ki, bunu daha çox indiki nəslə oxut. Hətta lap gənc
nəslə oxut. Məsələn, indi Fəridi buraya
çağırmısız. Fərid də deyir ki, bu,
obyektiv romandır. Mənim üçün maraqlıdır.
Obyektivlik anlayışı mürəkkəb
anlayışdı, haradan çıxdı? Fəridin də
belə deməsi maraqlı gəldi. Yəni Fərid də
bunu canlı roman kimi hiss edə bilirmi? Sizin dediyiniz kimi 50 ildən,
100 ildən sonra gələcək nəsil də buna canlı
roman kimi yanaşacaqmı? Öz romanı kimi baxacaqmı?
A.Turan: Fərid
də, Elnarə də daha gəncdirlər. O dövr
bunların yaddaşında bizim yaddaşımızda
olduğu kimi deyil. Doğrudur, Əjdər Ol nəyi lazım
bilibsə onu yazıb. Həm də qeyd edib ki, "Lo" hər
kəsin romanıdır". Demək ki, bir oxucu kimi, həm də
mənim romanımdır. Müəllif yalnız bunu yazmağı
lazım bilmişəm deməklə hər nə qədər
haqlıdırsa, oxucu da bəs filan məsələni niyə
yazmamısınız deməklə o qədər
haqlıdır.
T.Əlişanoğlu:
Onun canlı dediyi məqam ondan ibarətdir ki, bu qəhrəmanın
içindən keçir.
E.Akimova: Məncə,
biz əsərdə olmayanlardan yox, olanlardan danışaq.
Bayaq Fəridin vurğuladığı məqam var idi. Əsərin
hüdudlarının ehtiva olunduğu zaman kəsimi. Müstəqilliyin
qurulması - 1988-93-cü illər.
T.Əlişanoğlu:
Hətta Çernobıl faciəsi, SSRİ-nin
dağılması mərhələsinə də toxunur. Bir
az da əvvələ gedir, 85-86-cı illərə...
A.Turan: Hadisələr
yazıçı təxəyyülündən gəlmir. Həyatın
içindən gəlir. Ona görə də həyatı
olduğu kimi əks etdirməyə çalışan bu əsəri
müəllifin deyil, millətin yaşantıları kimi oxumaq
bizim haqqımızdır. Əslində, bu haqqı da bizə
Əjdər Olun özü verir. Bildiyimiz tarixlərdir. Müəllifin
özünün qeyd etdiyi kimi, hər kəsin
romanıdır. O romanın içindəki bioqrafiya bizimdir,
hamımızındır. Onu öz
yaşantılarımızı təkrar
yaşayırmış kimi oxuyuruq. Bəzən həyat
romanda elə ədəbiyyat səviyyəsindədir. Məsələn,
Əjdər Ol Qazaxıstan hadisələrini
yazıçı müşahidəsi ilə qısa, lakonik və
dəqiq təsvir edib: "Aydınca hiss elədim ki, ilahi,
qazaxların indi dosta nə qədər böyük
ehtiyacları var"...
İ.Abbasov:
Əsərin əsas xüsusiyyətlərindən biri birinci
şəxsin dilindən verilməsidir. Roman janrında nadir təsadüf
edilən məqamdır. Bu cür epik təsvirlər olan
romanlarda hadisələri birinci şəxsin dilindən vermək
çətindir, belə halda müəllif özü
şahid olmalı, öz müşahidəsindən istifadə
etməlidir. Publisistik detalların üstün olduğu bir
situasiyada hadisələri bədii əsərə çevirmək,
insan mənəviyyatından, düşüncəsindən,
insan təfəkküründən keçirmək problemi
yaranır. Məncə, bu baxımdan əsər artıq
alınıb. Biz orada personajların təkcə həyatını,
təsvirini görmürük, daxili
yaşantılarını da hiss edirik. Hərçənd bu,
çətin idi. Publisistik panoramın içində o
yaşantıları vermək çətindir. Birinci şəxsin
dilindən danışılan təhkiyədə digər
insanların mənəvi dünyasını vermək çətindir.
Bu mənada Əjdər Ol bilərəkdən reportaj salnaməsinə
getmədi. Gedə bilərdi, publisistik qatın güclü
olması müəllifi ona təhrik edirdi. Məsələn,
Elmira Axundovanın romanının adını çəkdiz.
Elmira Axundovanın əsəri tarixidir, realdır, amma
publisistikdir.
T.Əlişanoğlu:
Axı onun niyyəti də o deyil. O, Heydər Əliyevin
portretini yaradır. O başqa janrdır.
İ.Abbasov: Heydər
Əliyevin publisistik portretini yaradır.
E.Akimova: Mənim
sualım yaranır. Dedik çətin janrdır, təhkiyə
birinci şəxsin dilindəndir. Bəs müəllifin niyyəti
nədir? Niyə hadisələri bu roman tipi ilə vermək
istəyir? Bəlkə biz niyyəti düz tuta bilmirik?
İ.Abbasov: Bəlkə
də biz niyyəti dəqiq bilmək üçün müəllifin
özünə müraciət etməliyik.
T.Əlişanoğlu:
Təsəvvür edək ki, müəllif mətndə
ölüb, yoxdur. Mətn var ortalıqda, biz də ona istinadən
çıxış edirik.
İ.Abbasov: Mən
də onu deyirəm ki, müəllif yoxdur. Öz fikrimi, fərziyyəmi
deyə bilərəm. Fərziyyəmi deyirəm ki, müəllif
- konkret olaraq bizim müasirimiz, bizimlə birlikdə bu hadisələri
yaşayan Azərbaycan vətəndaşı Əjdər Ol,
hətta şairliyində də qətiyyən o romantik
xülyalara dalan adam deyil. Çox ayıq, həyata, insanlara
münasibətdə realist, rasional yanaşan bir insandır.
Hadisələrə ayıq yanaşır və öz romanını
yazır.
T.Əlişanoğlu:
Sizcə, o romanın qəhrəmanı və Əjdər Ol
eyni şəxsdirmi?
İ.Abbasov: Qətiyyən
yox.
T.Əlişanoğlu:
Bəs onda niyə onları müqayisə edirsiz? Niyə ondan
qəhrəman kimi danışırsız? Bu, avtobioqrafik
romandırmı ki?
İ.Abbasov: Mən
müəllifdən danışıram. Niyə belə
yazıb? Məni düşündürən odur ki, niyə o
özünü lirik qəhrəman kimi göstərir? Müəllifi
təhlil etmək istəyirəm...
A.Turan: Əsərin
məziyyəti ondadır ki, 1988-1993-cü illərdə
baş vermiş hadisələri ədəbiyyat faktına
çevirib, ədəbiyyatlaşdırıb.
E.Akimova: Kifayət
qədər yayğın, şaxəli proseslər, insan
münasibətləri, məkan, zaman hüdudları bir roman
daxilinə yerləşdirilib. Azər müəllim ədəbiyyat
faktına çevrilməkdən bəhs etdi. O zaman belə
deyək, bütün sadaladığımız proseslər nə
qədər ədəbiyyatlaşa bilib? Yaxud bütün bu məsələlərin
bir roman daxilinə sığdırılması vacib idimi?
T.Əlişanoğlu:
Bizi nə üçün janr bu qədər
maraqlandırır? Çünki ədəbiyyatlaşma elə
janrın uğurudur. Elnarə xanım, siz də məqalənizdə
bu məqama toxunmusuz. Bu romanda, sanki 5 roman var. Ona görə də
bu janr belə maraqlıdır. Çünki ədəbiyyatlaşma
o janr vasitəsilə baş verir. Salnamə,
yazıçı niyyəti əgər ictimai-siyasi hadisələri,
zamanın ab-havasını vermək idisə və ya janr
olaraq baxsaq, ictimai-siyasi roman yazsaydı böyük bir qat kənarda
qalacaqdı. Avtobioqrafiyadan gələn, özüylə,
şəxsi həyatı ilə bağlı obrazlar, cizgilər
kənarda qalacaqdı. Avtobioqrafik roman yazırsa, - orada
görünür ki, tam onu da istəmir. Çox
çalışır ki, əsəri ora gətirsin, lakin niyyəti
o deyil. Əjdər Olun həyatını orada görə
bilmirik, ədəbiyyat həyatını da kölgədə
saxlayır. Bizdə tərəddüd oyadan məqam da budur -
o zaman yazıçı qarşısına nə məqsəd
qoyub? Çətinliyi odur ki, sanki canlı roman yazıb. 5
roman metaobrazına gəlsək, bir romandan digərinə
çox ustalıqla keçir. Çünki peşəkar qələmi
var, indiyə qədər elə bir janr yoxdur ki, Əjdər
Ol o janrda özünü təsdiqləməsin. Bu isə onun
ilk roman cəhdidir. Mənim beynimdən ancaq o keçir ki,
sanki bu əsər Əjdər Olun böyük məğlubiyyətidir.
Sanki janr məsələsində roman Əjdər Olun kürəyini
yerə vurub. Bunun səbəblərini necə açarıq?
Məsələn, oxucu kimi götürüb oxuyuram və
aydın olur ki, hər yerində kifayət qədər detallar
da var, ədəbiyyatın incəlikləri də var. Ancaq
hardasa da tərəddüd yaranır ki, bu nədir?
Yazıçı nə demək istəyir, vurğusu nəyin
üzərindədir? Axı janr Baxtinin nəzəriyyəsindən
bilirik ki, janr xronotop üzərində qurulmuş bir
şeydir. Müəllifin nə demək istədiyi onun fəlsəfəsini
ifadə edir. Burada daha çox nəyi demək istəyir,
aşılamağa çalışır? Bəzən olur
ki, hər şeyi demək istəyəndə heç nə
alınmır. Bəzən olur ki, oxuduğum zaman çox
şey hiss edirəm, sonra da öz-özümə deyirəm,
onsuz da bütün bunları bilirəm də. Bəs Əjdər
Ol, mənə təzə nə dedin? Bax o məqam gəlir
ki, nədir bu obyektivlik? Yoxsa ki, roman sizdə bu hissi yaradır?
Nədən çıxış edib bu fikrə gəlirsiz? Həyat
biliyinizdən, ya o dövr haqqında məlumatlarınızdan?
F.Hüseyn:
Baş qəhrəmanın obrazı kifayət qədər
görünür. Yataqxana ilə bağlı məqamlarda
xüsusən. Sadəcə, bu romanda heç kəsin taleyi
tamamlanmır. Əsərdə 4 obraz var. Nə Qaranın
taleyi tamamlanmır, nə baş qəhrəmanın, nə Fərəhlə
bağlı süjetlər tam açılmır, həm də
müstəqilliyin obrazı da naməlum qalır. Paralelliyin,
prosesin özü də tam həll olmur. Mənim xüsusi diqqətimi
çəkən obyektivliyin bir başqa tərəfi də var.
Ola bilsin dövrümüz yazıçıya icazə vermir,
ola bilsin gələcəkdə başqa yazıçı tərəfindən
yazılacaq. Romanda çoxlu həqiqətlər var, lakin o həqiqətləri
doğuran həqiqət özü yoxdur, çünki o həqiqətlərin
hamısını deyir, izah edir, lakin bu həqiqətlər
niyə oldu. Bax onu demir, ya da deyə bilmir və romandan da elə
çıxır. Bu prosesin özü də sual doğurur. Bu
publisistik romandırmı, - sualı da yaranır. Fikir verirsizsə,
15 respublika içində Azərbaycanı müstəsnalaşdırıb
göstərmək var. Məsələn, Özbəkistanla
bağlı xatirələr verilib. İnam Kərimova deyilib
ki, Xalq Cəbhəsini gücləndirin. Qorbaçovla olan hissədə
o deyir ki, Ermənistan məsələsinə güc vermək
lazımdır ki, onlar artsın. Göstərmək istəyir
ki, müstəqillik o prosesin içində bizim əldə
etdiyimiz bir vasitə idi. Hər şeyi inqilab ruhunda təqdim
etmək indiki dövrün də aldanışıdır, o
dövrün də aldanışıdır...
E.Akimova: Fərid,
deyirsən dövrün həqiqəti. Bu bəlli bir
şeydir. Bəs insan həqiqəti necə idi? Əsərdə
necə qoyulub və yazıçı ona qədər
çata bilib?
F.Hüseyn: İndiki
dövrdə həqiqəti nə qədər deyə biliriksə,
Əjdər Ol da o qədər çatdırıb.
E.Akimova: Mətnin
həqiqəti. Bəs roman təcrübəsi nə qədər
işləkdir?
T.Əlişanoğlu:
Məsələ ondadır ki, roman indiki dövrdən
yazılmayıb axı. Roman, sanki məsələni
zamanın içindən qoymaq istəyir. Deyirsiz ki,
yazıçı o hadisələri yazanda senzura hiss eləyir?
Yəni qələminə mane olurlar?
F.Hüseyn: Ola
bilər...
T.Əlişanoğlu:
Yəni müəllif bu əsəri yazıb 2010-2018-ci illərdə.
Bəs onu nə məcbur edir ki...
İ.Abbasov:
İnsana senzura lazım deyil, insan həqiqəti görməyə
və ifadə etməyə qorxur. Bütün dövrlərdə
belə olub. Söhbət Əjdər Ola kiminsə
qadağasından getmir. İnsanın,
yazıçının insan haqqında, insan xisləti, onun
taleyi haqqında yazmaq, onu sona qədər izləmək və
görmək xofu var. Məgər hər şeyi demək olur?
T.Əlişanoğlu:
Yazıçı o şəxsdir ki, qorxmadan deyə bilir.
İ.Abbasov:
Yazıçı heç vaxt insanlıq xislətindən
çıxa bilməz. Nəyə gətirirəm. Deyirsiz ki,
insan kimi özümü orada görürəm.
Canlılıq budur. Tehran Əlişanoğlu Azərbaycanın
bugünkü ədəbiyyatşünasları içində
ən real, güclü və düşüncəli bir
insandır. Heç bir halda oxucu Tehran Əlişanoğlu ədəbiyyatşünasdan
qopub oraya gedib girmir. Hətta peşəkar ədəbiyyatşünas
özünü orada adi oxucu kimi gedib görə bilirsə,
deməli, müəllif istədiyinə nail olub. Əsər
oxucu üçün yazılıb, Əjdər Ol bu əsəri
bizim müzakirəmiz üçün yazmayıb ki.
T.Əlişanoğlu:
Bizim müzakirəmiz də oxucu üçündür. Belə
müzakirələrdə əsərin ikinci qatı da meydana
çıxır.
İ.Abbasov:
Bizim müzakirəmiz ədəbiyyatşünaslıq
faktıdır, bədii ədəbiyyat faktı deyil. Tehran
Əlişanoğlu özünü oxucuya çevirib mətnə
daxil ola bilirsə, özünü orada tapırsa, demək,
müəllif məqsədinə nail olur.
T.Əlişanoğlu:
Çevrilməyə ehtiyac yoxdur, mətn varsa, oxucu da var.
Başqa tərəfdən deyək. Oxucu kimi özümü
hiss edirəm, görürəm, amma sonda soruşuram,
yaxşı, Əjdər Ol mənə əlavə nə
dedi? Zaman yox, roman mənə nə dedi? Mətnin nə dediyi
maraqlıdır.
E.Akimova: Bəli,
deyirik canlı romandır, qəhrəman baş verən tarixi
prosesləri qələmə alıb. Amma onsuz da bu faktları
sənədli tarixi materiallardan, publisistik yazılardan
oxuyacağamsa, bəs bədii mətnin mənə verdiyi nədir?
İnsan həqiqəti vurğulandı. Məsələn,
şəxsən məni İlham müəllimin təbirincə
desəm, hələ bir oxucu kimi, müəllifin 20 Yanvar,
Xocalı hadisələri ilə bağlı təsvirləri
qane etmədi. Bunu məqaləmdə də qeyd eləmişdim.
Mən o məqamları əsərdən oxuyub
sarsılmalı idim.
İ.Abbasov: Bu
artıq bədiiyyat söhbətidir, əgər elədirsə,
o zaman nail olmayıb.
T.Əlişanoğlu:
Əjdər Olun orada bir neçə obrazı var.
Yazıçı kimi o materialları götürüb
müxtəlif povest və hekayələr yaza bilərdi. Təbii
ki, niyyəti başqa olsaydı. Amma canlı roman dediyimiz roman
təhkiyəçi qəhrəmanın üzərindədir.
Bütün yükü öz üzərinə
götürüb, nə demək istəyirsə onun vasitəsilə
deyir. Əgər o hadisələrin baş qəhrəmanına
təsiri ondan artıq deyilsə, o vurğularda bir qədər
çətinlik çəkir. Deyək ki, o fərdin
romanını yaratmaq istəyir, lakin fərdin içinə
getmək məqamında ictimai "mən" olur. Sanki
zamanın içərisində "ictimai mən"i izləməyə
çalışır, "fərdi mən"i yox. Bilirsiz,
ictimai "mən"i fərdi "mən" formatında təqdim
etmək istəyir. Mənə elə gəlir mücərrədlik
yaradan da budur. Uğursuzluq, məncə, burdadır. Biz o
analoqlara baxanda, müxtəlif dövrlərə aid əsərlərdə
müxtəlif cür işlənir. Seymur Baycanın
"Quqark" əsərində qəhrəmanın
uşaqlıq xatirəsi kimi, qəhrəmanın həyatından
bir məqam kimi keçir, Sabir Rüstəmxanlıda o, məhz,
ictimai-siyasi hərəkatın üzvüdür və
ictimai-siyasi vurğu ilə keçir. Mənim ən çox
diqqətimi çəkən Maksim Qorkinin "Klim Samgin"
romanı var. Qorkinin həm çox sevilən, həm də
digərləri qədər uğurlu sayılmayan
romanlarındandır. Belə böyük epoxal məsələni
o qoymuşdu: inqilablar epoxasında bütün inqilabi
epoxanın içində olan, zamanın içində olan,
zamanın yanında addımlayan fərd. Zaman və epoxa
yanında qalır. Qəhrəman hər yerdə olur. Fikrimcə,
Əjdər Ol məhz, o fərdin romanını yaratmaq istəyib.
Epoxa, zamanın içərisində olan fərdin ümumiləşmiş
obrazını yaratmaq istəyib. Formatları, sanki xeyli dərəcədə
qarışıq salıb.
E.Akimova: Əsərdə
Əjdər Olun portret oçerklərindən, eləcə də
hekayələrindən gələn təcrübə
özünü göstərir. Bəs roman təcrübəsi
nə qədər işləkdir?
T.Əlişanoğlu:
Roman xronotopunu axtarmalıyıq. Bunu zaman və məkan vəhdətində
həll edir. İctimai zamanı götürüb fərdin
bioqrafiyasına yerləşdirməyə
çalışır. Lakin nə ona tam əməl edir, nə
də buna. Məncə, uğursuzluq oradan başlayır.
Çünki çoxlu başlanğıclar da var. Romanın
proloqunu oxuyanda gördüm ki, Çernobıldan
başladı, mənə çox maraqlı gəldi.
Düşündüm ki nə gözəl
başlanğıcdır. Çernobıl, müharibə, SSR
və s. Yəni qəhrəmanın xəstəliyindən
zamanın xəstəliyi çıxacaq.
E.Akimova: O
vurğu sonradan qəhrəman və qardaşının
üzərinə keçir.
T.Əlişanoğlu:
Bəli, əsas xətlərdən biridir əsərdə - qəhrəman
və qardaşı Qara. Hər yerdə Qaranı deyirlər,
amma fərd olaraq özüdür. Yəni o Klim Samginlik məsələsi
var. Bu xətti müəyyən qədər izləyir.
İlk roman təcrübəsi ilə əlaqədar
vurğunu harda vurmaq məsələsi
çaşqınlıq yaradır. Əjdər Olun peşəkar
qələmi bizi kifayət qədər aldada bilir. Hadisəni əvvəldən
axıra qoya bilir əsərin içərisinə. Ancaq
vurğunu hara salmaq məsələsində, bəzən bizdə
postmodernizmdə olduğu kimi həyatla əsər
arasındakı fərq aradan qalxır, - elə bil ki, orda bir
az aldanır və roman fəlsəfəsinə, xətlərinin
birinin üzərində axıra qədər dayanmamaq məsələsinə
köklənmir.
F.Hüseyn: Məsələn,
Babayar obrazı var. Hesab edirəm ki, olmasaydı əsər
çox şey itirməzdi. Yaxud düşünmürəm
ki, kamança ustası Habil Əliyevin müstəqillik
prosesində parlaq obrazı var.
E.Akimova: Əvəzində
rolu olanlar sizə elə gəlmirmi ki, çox da önəmsənməyib.
Məsələn, Xəlil Rzanın obrazı daha parlaq,
B.Vahabzadənin obrazı daha aparıcı ola bilərdi.
T.Əlişanoğlu:
Bax görürsüz, biz müəllifin qoyduğu iki məsələ
arasında qalmışıq. İctimai-siyasi zamandanmı
danışmaq istəyirik, yoxsa fərdin romanından
danışmaq istəyirik?
F.Hüseyn:
Müəllif, məncə, bunu hiss etdirmək istəyir ki, mən
bu söhbətləri içəridən bilirəm. Yəni
"mətbəx söhbətlərini bilirəm" məsələsini
hiss etdirmək istəyib. Xəlil Rza ilə Vaqif Səmədoğlunun
bir fraqmenti var. Xəlil Rza çox uzun danışandan sonra
aşağı düşəndə Vaqif Səmədoğlu
deyir ki, bəlkə o şeiri bir də deyəsən. Sanki bir
ironik çalar var.
A.Turan: O Xəlilin
obrazı deyil axı. Xəlil Rza tribunalara çıxanda vəcd
halında olurdu. Milli ruhu lərzəyə gətirən
şeirlər oxuyurdu və Vaqif Səmədoğlu
doğrudanmı, elə bir söz deyib? Nəsə az
inandırıcı göründü mənə.
Hamımız bilirik ki, o dövrdə bir qeyri-müəyyənlik
var idi. Kütlə meydandaydı. Ölkənin ən
aparıcı adamları meydandaydı. Bəxtiyar Vahabzadə,
İsmayıl Şıxlı, Vaqif Səmədoğlu, Anar
meydandaydı. Və təbii ki, meydanın aparıcı
siması Sabir Rüstəmxanlı idi. Bir sözlə,
xalqın inandığı adamlar meydandaydı. Amma hakimiyyətin
münasibəti meydanda deyildi. İndiki gənclik bunu bilməsə
də, o illərin şahidi olanlar çox dəqiq
xatırlayır ki, baş verən proseslərə dövlətin
münasibəti sadə xalqa aydın deyildi, yaxud xalq hərəkatına
rəsmi münasibət çox mənfi idi və o zaman
1988-ci ilin noyabrında verdiyi bir müsahibədə Elçin
Əfəndiyev "Bu, əlbəttə ki, böyük bir
xalq hərəkatıdır" - deyib prosesə
aydınlıq gətirmişdi. Elçin nə iqtidarı, nə
müxalifəti təmsil edirdi, hər iki tərəfdə qəbuledilən
adam idi. Elçinin bu təyinatı şəxsən mənim
üçün bir aydınlıq yaratmışdı o zaman.
Bu faktın da yeri romanda aydın şəkildə
görünür. Çünki belə faktlar o dövrün
daxili mahiyyətini ifadə edən hadisələrdir. Canlı
romanda, real hadisələri və tarixi elə real da əks
etdirən romanda belə faktlar niyə olmasın?
T.Əlişanoğlu:
Azər müəllim, roman o epoxanı, o dövrü yada
saldı. Mənim üçün maraqlıdır ki, Əjdər
Ol əsəri nə üçün avtobioqrafik roman kimi yox,
bu şəkildə yazıb?
F.Hüseyn: Onda
müəllifə böyük aqressiya gətirərdi.
İ.Abbasov: Yox,
sualtı daşlardan yan keçə bilərdi.
A.Turan: Məncə,
sonrakı nəsil üşün bu romanda qənimət məqamlar
da var, məsələn, romanda siyasi aktivlər, hərəkatçılar
dəqiq ştrixlərinə qədər işlənib. Etibar
Məmmədovun intonasiyası, müraciət tərzi, əslində,
onun xarakterini açır. Əbülfəz Elçibəyin
varlığını, kimliyini bütün detallarıyla
ortaya qoyur. Amma yazıçılara, şairlərə
münasibətdə belə davranmır. Məsələn, mən
romanı oxuduqca onu düşünürdüm ki, Fərman Kərimzadənin
yeri heçmi görünmür "Lo"nun içində?
Əsl loya düşən o deyildimi? Tutaq ki, Fərman Kərimzadənin
dünyasını dəyişdiyi gün SSRİ Xalq
Deputatları Sovetinə seçkilərdə Dağlıq
Qarabağdan Zori Balayan deputat seçilmişdi. Roman
üçün gözəl bir paradoks təşkil edə
bilməzdimi bu? Yaxud Fərman müəllimin ömrü, son əsəri
- "Təbriz namusu" və ölümü... Yaxud
İsmayıl Şıxlı. Məhz bu əsərdə, yəni
Əjdər Olun dediyi kimi, həm də mənim canlı
romanıma çevrilən bu əsərdə İsmayıl
Şıxlının yeri əlahiddə olmalı deyildimi?
E.Akimova: Əjdər
Ol özü demişkən, romanda sıxlıqdır. Bir
neçə obraz bir obrazda birləşir. Azər müəllim,
bəlkə o səbəbdən bir obrazda
axtardığımızı başqa obrazda da
axtarmalıyıq?
A.Turan: Xəlil
Rza dünyasını dəyişəndən sonra
İsmayıl Şıxlının bir məqaləsi
çıxmışdı. Şəhidlərin birinci
ildönümünü xatırladaraq yazırdı ki, yanvar
qurbanlarının - şəhidlərin ili idi. Matəm
izdihamı dalğalanırdı. Evdə televiziya
qarşısında oturmuşdum. Şəhidlər
xiyabanı ilə Ali Sovet və "Moskva" mehmanxanası
arasındakı dairəvi meydança ilə insan seli
fırlanıb axın-axın qəbirləri ziyarət edirdi.
Birdən meydançanın ortasındakı yaşıl dairədə
təkcə dayanan bir insan gördüm. Uzun saqqallı,
başında papaq. Qoltuğunda qovluq olan bir insan. Bu, Xəlil
Rza idi. Duruşundan məyusluq və kədər
yağırdı. Elə bir bu insan seli onu bir kənara
atmışdı. Gərəksiz, lazımsız, öz tarixi
rolunu oynayıb unudulmağa məhkum edilmiş adam kimi...
Yadıma bolqar yazıçısı İvan Vazovun "Səfillər"
əsərindəki Makedonski surəti düşdü.
Bütün ömrünü Bolqarıstanın
azadlığına, inqilaba həsr edən, hər cür məhrumiyyətlərə,
sürgünə, zindana dözmüş şikəst
Makedonskini qələbədən sonra heç kim
xatırlamır, bu səfil inqilabçını hamı
unudur... İsmayıl Şıxlı sonra da əlavə
edirdi ki, dünyanın çox qəribə,
ağlasığmaz işləri var...
E.Akimova: Bu
artıq özü bir mətndir.
A.Turan: İndi
tarixə 30 illik bir uzaqlıqdan baxanda adama elə gəlir ki,
sanki Azərbaycanı yazıçılar idarə edirmiş,
təkcə Azadlıq meydanındakı mitinqləri deyil,
ölkəni də, xalqı da ədəbiyyatçılar
idarə edirmiş. Kim etiraf etməz ki, Bəxtiyar Vahabzadənin,
Sabir Rüstəmxanlının meydanda səslənən
sözü Vəzirovun, yaxud Mütəllibovun kabinetdə səslənən
sözündən daha kəsərli idi.
İ.Abbasov: Həmişə
elə olub. Bütün sovet dövründə. Bir Mir Cəfər
Bağırovun dövrünü çıxmaq şərti
ilə.
T.Əlişanoğlu:
O dövrdə dediyiniz kimi ədəbiyyat idarə edib. Bəs
bu gün, bu əsər neyləmək istəyir?
İ.Abbasov: O
dövr başqa idi, bu dövr başqa. İndi ədəbiyyat
idarə edə bilməz.
T.Əlişanoğlu:
Bu romanın əhəmiyyəti nədir?
A.Turan: Əhəmiyyətli
tərəfləri çoxdur, təbii ki... Amma mən də
bir oxucu kimi, romanda görmək istədiyim nöqtələri
axtarıram. 1990-cı ilin mayında axşam Mirəli Seyidovla
birgə bulvarda çay içirdik. Ondan "Boz Qurd nədir?"
- deyə soruşdum. "Mən Boz Qurdu görmüşəm"
- dedi. "Nə zaman?" "20 yanvarda... Küçədəydim.
Qəfil atışma başladı. Bayıldım. Bir də
gözlərimi açanda başımın üstündə
bir qaraltı gördüm. Gavur olduğunu zənn etdim. Bir az
tərəddüdlə mənə tərəf əyilmiş
adamın gözlərinə baxdım. Boz Qurd idi". Təsəvvür
edirsiniz, 1990-cı lin 20 yanvarında Boz Qurd Mirəli Seyidovu
xilas etmişdi... Öz əsərləriylə
insanlarımızda milli mənlik şüurunu
formalaşdıran Mirəli Seyidov nə üçün bu
romanda yalnız bir dəfə "Çənlibel" təşkilatının
yığıncağında və epizodik şəkildə
olsun?
T.Əlişanoğlu:
Mətn belədir ki, nədirsə odur. Amma bunun fonunda siz
artıq bir roman danışırsız. Əhəmiyyəti
budur ki, o dövrdən yeni şeylər ortaya
çıxarırıq. Hər kəs buraya əlavələr
edə bilər.
İ.Abbasov: Bu əsər,
bu predmet olmasaydı biz indi oturub bunları müzakirə edəcəkdik?
A.Turan: Əjdər
Olun "Lo" romanı ilə Azərbaycanda canlı
romanın əsası qoyulur. Bu mənada romanın ədəbiyyat
tərəfi önəmlidir. Digər tərəfdən, dəqiq
ifadə edilsə "Lo" elə 1988-1993-cü illərin avtoportreti mislində bir
romandır...
E.Akimova:
Özü də bunu deyir əsərdə. Hər kəsin tərcümeyi-halı
ola biləcək bir əsərdir. Amma, məncə,
romanın daha önəmli cəhəti budur ki, baş verən
proseslərin yalnız Azərbaycan üçün
reallığını izləmir, bütün dünya
kontekstində bu məqam işləkdir. Bütün
dünyanın narahat obrazı əsərdə əyaniləşir.
Zənnimcə, "Lo" romanının bu müstəvidə
yazılan digər əsərlərdən fərqli cəhəti
də budur. 80-ci illərin sonlarından başlayan baş verən
kataklik hadisələr, xaotik proseslər bütün
dünyadakı dramatizmin mənzərəsi fonunda təqdim
edilir.
İ.Abbasov:
Əjdər Olun yaxşı, sırf bədii cəhətdən
portret və situativ hekayələri var. Bu, iki tip hekayədə
uğur qazanmış müəllifin ilk roman cəhdidir. Bəlkə
də ilk hekayədən uğurlu hekayə yazmaq olar, amma
romandan uğurlu roman yazmaq çətin məsələdir.
"Lo" romanı bunları yazmış
yazıçının həmin üslubla hadisələri təqdim
etdiyi bir əsərdir. Mənim üçün bir uğuru
da bu söhbətləri aktuallaşdırması oldu. Demək
ki, nəyəsə nail oldu.
T.Əlişanoğlu:
Təbii ki, nail oldu. Əjdər Olun qələmindən o qədər
bitkinlik görmüşük ki, romanında onu axıra qədər
görə bilmədik.
E.Akimova: Sizcə,
buna nə mane oldu?
T.Əlişanoğlu:
Mənə elə gəldi ki, fərdi tale və zamanın
yanaşı qoyulması. Elə formatda qoyub ki, sanki epikliyə
daha çox getməyə qorxub. O epoxanı "Klim
Samgin"lə ona görə müqayisə elədim.
"Klim Samgin" alınıb dörd cild. Bir insanın
doğumundan ölümünə qədərki həyatı
və paralel zaman irəliləyir. Format bundan ibarətdir ki,
onda bir ümid, gözləntimin təsəllisini tapıram. Fəridin
dediyi senzura onun qarşısını almasa, Əjdər Ol
bunu epopeya kimi davam etdirib 2-ci romanı hazırlasa əla
olardı. Burada zaman da bitmir, bəlkə də bu canlı
romanı bioqrafiyaya yerləşdirə-yerləşdirə
üzərinə yeni roman da gəlsə baxış
tamamlanması olardı.
E.Akimova: Bəlkə
bu janrın açıqlığı filan, bu da müəllif
priyomudur? İtirilmiş nəsil, itirilmiş zamana işarə
mövzusunda.
T.Əlişanoğlu:
O bitkinliyi də vermir axı. Onda başqa xronotopdur. Əgər
"düşüncə roman" janrında olsaydı, yəni
bütün hadisələr yerində olmaqla qəhrəmanın
zaman haqqında fikirlərini, düşüncələrini əhatə
etsəydi başqa. Burada fərd istəyir ki, zamanı
göstərsin və kənarda qayıtsın öz içinə,
zamanı göstərsin qayıtsın içinə, bu şəkildə
davam etsin.
F.Hüseyn:
Burada atmosfer məsələsi də var. Əhvalatlar ki,
çoxdur, əhvalatlarla real hadisələr tez-tez aralanır,
bitişir və dəfələrlə təkrar olunur, bu bizi
atmosferdən çıxarır. Bizdə bir pərakəndəlik
duyğusu yaradır. Məsələn, əhvalatı oxuyuruq,
bir yerdə dayanırıq, növbəti dəfə oxuyanda əhvalat
dəyişir deyə, biz başqa atmosferdə yanaşa
bilmirik. Amma əsərdə real hadisələrin təsviri
ağızdan eşidilən hadisələrdən çox təsirlidir.
Sumqayıt hadisələri məsələn... Xalqı
ironiyaya alışdırmaq məsələləri, meydanda
qurulan çadırlar, insanların bəzən oraya kabab yeməyə
gəlməsi və s.
E.Akimova: Bəli,
SSRİ-nin dağılması, meydan prosesləri və s.
çox bişkin işlənib əsərdə.
T.Əlişanoğlu:
Mənə elə gəlir ki, bunların hamısında
Əjdər Olun yazıçı qələminin gücü
rol oynayır, nəinki bu romanın gücü. Təsəvvür
edin, hadisələr elədir ki, bu qədər zamanı
canlı saxlamaq müşkül məsələdir. Lakin
yazıçı bizi elə ustalıqla hadisədən-hadisəyə
keçirir ki, hiss eləmirsən. Və məncə, Əjdərin
qələminin səriştəsi imkan verib ki, o
bütövlüyü yaratsın. Ancaq yenə də deyirəm,
bəlkə də ora gəlib çıxırıq ki,
İlham demiş, Əjdər Ol bundan artıq şey istəməyib,
ki, romanla epoxanı, zamanı təqdim eləsin. Bundan
böyük iddiada da olmayıb bəlkə də.
İ.Abbasov: Bu
az şeydir məgər?
T.Əlişanoğlu:
Mən sizə deyim ki, bu yalnız Əjdər Olun problemi
deyil. Azərbaycan ədəbiyyatı romanı qoya bilmir
ortaya. Çox güclü hadisələri olan əsərlər
var, baxırsan ki, roman əhatəsi var, romanın
özünü qoya bilmir ortaya amma. Məhz romanı, roman nəzəriyyəsini
nəzəriyyəçi kimi yox, roman fəhmi ilə dərk
eləmək qabiliyyəti çatışmır. Bilirsiz, bu
bəzən səriştə, təcrübə ilə də
olmur. Hər bir hekayəçi, təhkiyəçi
romançı ola bilmir. Roman bir janr kimi yeni dövrdə, ən
yeni dövrdə gəlişmiş sahədir ki, yeni növ
kimi ona baxmaq istəyirlər. Görürsüz, başqa
janrları da içinə alaraq konkret xronotop ətrafında
toplaya bilir. Başqa sözlə desək, rəssamlıqla
roman yazmaq olmaz, roman arxitekturadır.
İ.Abbasov: Yəni
için hekayə ilə dolubsa hekayə, roman ilə dolubsa
roman yazmalısan. İndi Əjdərin də içinin
dolması birinci romanda bu qədər alınıb.
T.Əlişanoğlu:
Bu baxımdan, biz Əjdər Olu suçlaya da bilərik ki, nə
qədər əsər məhv eləyib bir romanın içərisində.
E.Akimova: Məsələn,
əsərdəki Qönçəxanımla Səmədağa
məsələsi, ayrıca necə gözəl hekayə,
yaxud povest mövzusudur.
T.Əlişanoğlu:
Düzdür, biz burada tənqidi məqamlara toxunuruq. Ancaq nə
deyiriksə deyək, bu canlı romanın qəhrəmanı
ki yoxdur, bax o fərdin romanı var, Əjdər Ol onu yaza bilər.
Hətta daha mükəmməl. Mənə elə gəlir, o,
fərdin romanını yazmaq istəsəydi əsər daha
çox qazanardı. Romanın içərisində
görünür fərdin romanı.
İ.Abbasov:
Qaranın taleyi, Fərəhin taleyi qaldı
yarımçıq. Bəs nədi həyat? Canlı roman həyat
deməkdir də. Həyat bitdi bəyəm, Fərəhin
taleyi də bitə? Dünya ədəbiyyatında
oxuduğumuz bütün romanlarda qəhrəmanların taleyi
axıra qədər gedib çıxır? Heç
çıxması vacib də deyil.
T.Əlişanoğlu:
Mənə elə gəlir, Əjdərin
artırdığı o canlı sözü özünün
hiss elədiyi o boşluğu doldurmaq üçündür.
F.Hüseyn:
Romanın adı ilə bağlı, mənə elə gəldi
ki, bu "Lo", əsərin adı
yaradılışın çevrilmiş variantıdı. Yəni
müstəqillik dövrü, biri var Allahın
yaradılışı, bir də var insanın
yaratdığı müstəqillik.
İ.Abbasov: Yox,
yüz faiz o deyil. "Lo"ya düşmək mənasındadır.
T.Əlişanoğlu:
Mənə elə gəlir, Elnarə xanım məqaləsində
onun təfsirini daha yaxşı, daha düz verib. Yəni həm
ictimai-siyasi proseslər mənasında loya düşmək...
E.Akimova: Həm
də yazıçı tərcümeyi-halını gətirmək
mənasında.
T.Əlişanoğlu:
Bəli, bəli.
E.Akimova: Ötən
il biz Ədəbiyyat İnstitutunda belə bir mövzu işləmişdik:
Ədəbiyyatda Heydər Əliyev idealı. Bu əsərdə
də Heydər Əliyev obrazı keçir.
T.Əlişanoğlu:
Bu barədə, bir neçə gün əvvəl bir status
paylaşmışdım. O fikir ki, roman Heydər Əliyev
haqqındadır, dürüst deyil, Heydər Əliyevin
obrazı əsərdən qismən keçir. Ancaq o fikir ki,
Heydər Əliyevin bir xilaskar kimi gəlib özünü
yetirdiyi Azərbaycanı bürümüş "lo"
haqqındadır, o doğrudur. İctimai-siyasi "lo", ailə-məişətdə
"lo" və s.
F.Hüseyn: Heydər
Əliyevin daha təcrübəli idarəedici olması əsərdə
xüsusi heyranlıqla keçir.
E.Akimova: Simvolik
olan həm də nədir? Bizim hamımızın hazırda
içində olduğumuz Heydər Əliyev epoxasıdır.
"Lo" əsəri də məhz o dövrə qədər
gəlir və artıq burada dayanır, burada müəllif
dairəni qapadır, sanki. Məncə, biz də elə burda
bitirək söhbətimizi. Hər birinizə redaksiyamıza gəldiyinizə,
iştirakınıza görə təşəkkür edirik.
Əjdər Ola da sağ ol deyirik ki, bu qədər söz deməyə
imkan verən, epik panoramlı bir əsər meydana qoyub.
Ədəbiyyat qəzeti. – 2020. – 29 fevral.
–S. 16-19.