Sirlərlə oyun, yaxud nəsr məkanında
sirlərin oyunu
Bir çox bədii
əsərlərdə diqqət nə olur-olsun, gəlib
hansısa sirrin üzərinə yönəlir, bu sirr -
düyün, sanki qəhrəmanın, personajın mübhəm
bir cəhətini, onun üçün ən dəyərli
olan bir nəsnəni gizlədib saxlayır. Bu sirr bəzən
personaj üzərinə yox, hansısa əşya - detal
üzərinə də yüklənir, dövr və narrativin
tipindən asılı olaraq müəllif bunun
açımına ya diqqət yetirir, ya da bunu oxucunun
ixtiyarına tapşırır, ikinci halda həmin sirr
bütün əsər məkanında karusel kimi
fırlanır (yaxud belə bir effekt yaradır), bədii mətnin
bir sıra detal və motivlərinə toxunur, bəzi nəsnələrin
altında yaraların qaysaq bağlaması bilinir, yəni
üzə çıxır. Birinci halda isə bədii mətnin
funksionallığı sayəsində adı keçən
sirr narrativin özəyinə çevrilir.
Bədii əsər
məkanı həmişə gerçəklikdən
qaçır (müxtəlif bədii sistem və üslublarda
fərqli formada-!), bu ərazi qaçmağı,
özümlü olmağı, bir sözlə, fərq
yaratmağı bir növ "yalançı bənzərliklə"
həyata keçirir. Təsvirdə, təhkiyə prosesində
bəzən işarələr şəffaflığını
itirir, hansısa işarə birdən "yoxa
çıxır", yəni buraxılır və beləcə
bədii mətn məkanında "sirr illüziyası"
yaranır. Bəzən isə, tutaq ki, modernizm və
postmodernizmdə bu sirr, təsvir üsulu (metodu) əsərin
formasına çevrilir.
XIX əsr nəsrində,
deyək ki, Balzakın "Bəşəri
komediyalarında" bu tipli sirlərə tez-tez rast gəlmək
mümkündür və onlar bədii əsərlərin
strukturunu, onların üslub-kompozisiya
bütövlüyünü açmaqda yardımçı
olur. Elmi ədəbiyyatda bu üsul "barokko
illüziyası" adlanır, çünki barokko
üslubunda işarələrin yerinin boş
saxlanılmasına ehtiyac qaçılmaz idi. Bəzi poetik mətnlərdə,
xüsusən qafiyəli sərbəst şeirlərdə
hansısa qafiyənin yerinin boş buraxılması da
"barokko illüziyası"ndan başqa bir şey deyildir.
İşarənin qeyri-şəffaflığı istər-istəməz
onu bulmaq, içindıki sirləri çözmək
ehtirası yaradır. Təqdim edilən lövhə, təsvir
aktı xalis fiksiyadırsa, onun fonu yalnız və yalnız
realist düşüncə qatı olur. Beləliklə,
aşkar olanla (fon) sirli nəsnənin qarşıdurması
bitib-tükənməyən oyun stixiyası - sirlərlə
oyun ehtirası yaradır. Fermin Maksansın "Qar"
romanında (XXI əsr nağılı-!) bütün fantastik,
ilk baxışdan ağlasığmayan təsvir momentləri
həmin o "qaçmaq" stixiyası ilə
yaradılıb. Hərəkət, dinamika kəndirin üzərində
qərar tutub, hər şey, bütün əşyalar
uçurumla yaşamın arasından keçib gerçəkləşir,
özlərini tapır. Sonradan böyük sənətkar
olmuş, gözləri kor olsa da, rəngləri çox
yaxşı duya bilən samuray şair olmaq istəyən gəncə
ağ rəngi, əslində insanın içində
görünməyən nəsnələri təsvir etməyin
yolunu göstərir.
Transformasiya - buz içində yatan, ölən
qadının gənc bir qıza çevrilməsi təsvirəgəlməyən
ağın içindən (qarın içindən)
keçdiyinə görə "hiss edilmir", müəllif
janrlararası əlaqənin kamil nümunəsini yaradır -
roman bütün dünyanı üç misrada cəmləyən
haykuya çevrilir. Əsərdə Basyödən verilən
hayku elə "Qar" romanının özüdür.
Çatlayan su
bardağının səsi
(bu gecə su
dondu)
Məni yuxudan
etdi...
Samuray
döyüş səhnəsini xatırlayır. Düşmən
qılıncının onun çiyninə batması ilə mərminin
həmin düşmən əsgərinin başını
çiynindən qoparması eyni anda baş verir...
Jan Eşnozun
"Royal arxasında" romanında realist təsvir fonu təhkiyəyə
sakitlik, daha doğrusu, səssizlik effekti gətirir, bu isə
bir an sonra yatağından çıxacaq dağ
çayının dəliyini xatırladır. Anarın
"Ağ liman" və xüsusən "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi"ndə həmin
barokko illüziyası əsərin, bədii mətnin
funksionallığını şərtləndirirdi.
Ayrılıqla sevginin, yuxuyla aşkarlığın sərhədində
olan qəhrəmanın düşüncələri
ilğıma dönür. Məhz həmin o sərhəd
situasiyası irreal olanı reallığın ayağına
verir, ayrılıq aşiqi divanəyə yox, ilğıma
aldanmağa sürükləyir. Həm də, yuxarıda
xatırlatdığımız kimi,
bu hal bir qayda olaraq bədii əsərdə aydın
(aşkar) olanla sirli olan arasındakı qarşıdurma şəklində
bəllənir. Zəif nəsr əsərlərində bu sirr
üzdə (dərhal oxunan), mükəmməl, istedadla
yazılmış və qurulmuş nəsr əsərlərində
isə "dodaqdəyməzə" qədər enmiş
tapmaca formasında mövcud olur.
Mərhum
yazıçı Şahmarın hekayələrindən
danışmaq bu mənada yerinə düşərdi. Onun ilk
hekayələrindən olan "Köynək" bu kontekstdə
maraqlıdır. Hekayənin ekspozisiya hissəsi məktubla
açılır. "Hörmətli məktub. Atama, anama, nənəmə,
əmimə, qardaşlarıma və Cəmilin
uşaqlarına öz mehriban salamlarımı göndərirəm.
Dədə, mənim barəmdə nigaran qalmayın.
Yaxşıyam, yaxşı da dolanıram. Son zamanlar məktub
almıram sizdən. Bilmirəm niyə yazmırsınız? Bəlkə
avqustda gəlmədiyimə görə məndən
inciyibsiniz? Dədə, vallah gələcəkdim, məni
kamandirovkaya göndərdilər. Bu yaxında gələcəyəm.
Yazın görüm necə dolanırsınız,
salamatlıqdırmı, pilləkəni düzəltdinizmi, əmim
bizə gəlib-gedirmi? Cəmil yenə köhnə yerindəmi
işləyir? Ev alıbmı? Deyin ona diklik eləməsin,
kiçiyin-böyüyün yerini bilsin. Prorabnan prorablıq
eləməyin axırı yoxdur, vallah. Deyin başını
sal aşağı, işini işlə. Nənəm nə təhərdir,
yaxşıdırmı? Gözü sulanırmı yenə?
Keçən ay on manat göndərmişdim, görən
alıbmı? Mənim sizə bir işim düşüb, dədə.
Çox fikirləşdim yazım, yazmayım, sonra dedim qoy
yazım. Bilirsiniz ki, nə vaxtdır institutu
qurtarmışam, elə o vaxtdan da burda işləyirəm.
Amma nə xeyri? Nə ev almışam, nə vəzifəm
artıb. Yüz dəfə getmişəm direktorun yanına,
deyir elə gözlə, gözlə. Çıxıb getmək
istəyirdim, amma fikrimi dəyişdim. Bu yaxında bizə
yeni direktor müavini gəlib. Doğru deyiblər ki,
adamdan-adama fərq olarmış. Bu ayrı cür adamdır,
ay dədə, cavandır özü, amma iş biləndir,
qoçaqdır. Burda onun başına and içirlər. Məndən
də razıdır, xətrimi istəyir. O gün məni
çağırdı, söhbət elədik. Soruşdu ki, nəyi
gözləyirsən, kimi gözləyirsən, niyə
yatıbsan? Dedi: bizim direktora ümid olma o öz
hayındadır. Ay dədə, yalan-gerçək, deyir sənin
işin mənim boynuma. Azı bir aya şöbə müdiri
olarsan, deyir. Amma bir az pul lazımdır, deyir. Bunsuz olmaz, deyir.
Çünki neçə adamı görməlidir, neçə
adamla danışmalıdır. Cəmi beş yüz, altı
yüz manat. Məndə o qədər pul hardandı, ay dədə.
Yaşlı bir qadın işləyir bizdə. Yazıq havaxtdan
çalışırdı ki, xaricə getsin. Həkimlər
qoymurdu, deyirdilər şəkərin var. Həmin oğlan
onun sənədlərini ikicə günün içində
düzəltdi. İndi arvad ona gecə də, gündüz də
alxış eləyir. Bir sözlə xeyir-şərə
yarayan adamdır. Mən hələm çoxunu yazmıram. Məsələ
bax bu yerdədir, ay dədə. Dedim, gənəşim sizə,
görüm nə deyirsiniz, beyninizə batsa, qol
qoyarsınız. Onda... Əgər pulun olsa... Mən də bir
mərtəbəyə çatsam əvəzini
çıxaram, sağlıq olsun.
İncimə məndən,
ay dədə.
Cəmilin
uşaqları necədir? Camal məktəbə gedirmi?
Nazlı dil açıbmı?
Hələlik bu
qədər, di sağ olun.
Oğlunuz
Yusif".
Bu diplomatik
girişdən sonra Yusif cavab gözləyir. Onun
hesablamasına görə, gözlədiyi şey uzağı
bir həftəyə gəlməlidir. Bir az geciksə də
yetişir, amma bağlama şəklində. Bağlamadan kənddəki
həyətlərində bitən meyvələrin qoxusu
düzü-dünyanı götürür. Ruhdan düşür.
Ancaq tələbəlik illərini xatırlayır, belə
hallarda anası hərdən bağlamanın içinə
gizlincə pul qoyardı. Yusif bağlamanı açır, dəlicəsinə
pulu axtarır. Yeşiyin lap dibindən bir uşaq köynəyi
çıxır. Uşaqlıqdan üzü bəri
bütün həyatı çözələnir.
Bağlamadan çıxan əşyanın - sirli detalın
yada saldığı anımlar mətnin
funksionallığını bəlirləyir. Məktəbə
inspektor gələcəkmiş. Ağ köynək geyə
bilmədiyinə görə kədərlənir,
uşaqların yanında rüsvay olur, gözləri yaşla
dolub-boşalır, ancaq əsas bu da deyil, həmin günün
axşamı indi bu heyva və narın dərildiyi
ağacların altında özünə söz vermişdi:
bu hadisəni heç vaxt unutmayacaq. Ancaq illər keçir,
unudur, adi məişət qayğıları, həyatın
önə çıxardığı
sıxıntılı adiliklər hər şeyin
üstünü kəsib bir pərdəylə örtür, bədii
mətn məkanına sirli detalın bu şəkildə daxil
olması həmin pərdəni qaldırır. Bu kontekstdə
sirli detal-əşya iki funksiya daşıyır, bir tərəfdən,
qəhrəmanın bütün daxili aləmini, bütün
künc-bucağı işıqlandıran nəsnəyə
çevrilir, digər tərəfdən isə, həmin şəffaflığa
qarşı bu sirrin özünü qoyur, yəni insanın
aldığı zədələr, psixoloji zərbələr
qəlbinin dibinə endikcə dodaqlarındakı,
üzündəki uşaq təbəssümü yoxa
çıxır.
Elə Məqsəd
Nurun "Əmi" hekayəsində rastlanan (Aqil N.Quliyevin
pulqabısından heç kəsin gözünə
görünmədən düşən və qoyub
qaçdıqları kəndə uçan...) sirli detal -
körpə qaranquş lələyi bədii mətnin
funksionallığını açıq müstəvi üzərinə
gətirir. Şahmarın hekayəsində olduğu kimi bu
sirli əşya da keçmişə - onların
uşaqlığına aiddir, əmisi oğlu tərəfindən
bıçaqlandıqdan sonra pulqabısından
uşaqlıqda çəkdirdikləri, o zaman bir yerdə
olduqları şəkli çıxarır. Ailənin
oğlan uşaqlarını sünnət eləmişdilər.
Şahmarın hekayəsində həmin detalın
funksionallığı qəhrəmanın içinə
yönəlib, bununla onun uşaqlığı ilə indi
düşdüyü vəziyyətin çarpaz düşən
yerləri analiz edilir. Məqsədin hekayəsində isə
ictimai motiv - qaçqın düşəndən sonra
insanların əxlaq və mənəviyyatının
pozulması, ən məhrəm, insanı duyğulandıran
xatirə və detalların da onu susdura bilməməsi...
faktoru bütün kəskinliyi ilə verilib. Ancaq dediyimiz kimi,
bu çılpaqlıqla yox. Hekayədəki bütün
detallar - bar verməyən tut ağacı, bir zamanlar
Qaragüney kəndinin bütün evlərini tikən bənna
əmisinin indi dünyanın müxənnət işlərinə
bulaşması, sonra uzun-uzadı namaz qılması... əslində,
o körpə göyərçin lələyinin
uçmasının, köməyə, yardıma yetişməsinin
qabağını alır. Erkək tut düşərsiz, iri
şəhər müxənnətdi...
Yuxarıda sirli
detallar və oyunlarla bağlı bütün cizgilər Məqsədin
hekayəsində tamamlanır, Şahmarın hekayəsindən
fərqli olaraq həmin detal artıq burada heç kəsin
gözünə görünmür, insanlar, hətta onu bir
zamanlar əmisi oğluna acıqlı olduğundan əzib-bürmələyib
pulqabının bir küncünə qoyan Aqil N.Quliyevin
gözlərinə də...
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti. – 2020. – 29 fevral.
–S.23.