Şikar duası...
Hekayələr
Bu dağ kəndinin
bircə girişi olduğu kimi, bircə də
çıxışı vardı. Əslində, giriş həm
də çıxış idi. Ancaq köhnə dəyirman
yolu da var idi ki, o yolla qarşı dağın ətəyindəki
obalara at yolu ilə getmək mümkün idi. Feldşer
İsbi də (əsl adı İsbəndiyar idi,
"İsbi" deyirdilər) elə bu yolla altındakı
boz atı dəhmərləyib ünvana tez yetişmək istəyirdi.
Kəndin avtomobil yolunun qurtaracağındakı yaşıl
aynabəndli evdə yaşayan Həsən kişi hər hənirtiyə
özünü çölə atıb bir xəbər
tutmasa rahatlanmırdı. Bu dəfə də rus
nalının taqqıltısına bayıra
çıxıb kimin hara getdiyini bilmək istədi. Bir də
baxdı ki, feldşer İsbi atın başını
buraxıb köhnə dəyirman yoluna...
- Ayə,
İsbi, qadan alım, səhər tezdən xeyir ola, o
tayamı gedirsən? - soruşdu
Həsən kişi.
- Hə, əmi,
(Həsən kişi İsbinin doğmaca əmisi idi) gecə
balaca gədə yuxuda qorxub, səhərə kimi yatmayıb.
Dedim gedim molla Əmirə bir qorxu duası yazdırım gəlim.
- Ay sənin
başına dönüm, illaf yerinə düşdü.
Ə, qardaşoğlu, bu qış girəndən mən bir
dovşan da vurmamışam. Nə təhər şeydirsə
şikarım alınmır. Keçən qış iki qaban,
üç əlik vurmuşdum. Həmən qoşalülədir
də... Bə niyə indi bu çöllükdə
qabağıma bir tülkü də çıxmır?
- Əmi,
qurbanın olum, tələsirəm, de görüm sənə
köməyim nə ola bilər?
- Ayə, onsuz da
ora gedirsən, molla Əmirə basa sal mənə bir şikar
duası yazsın bağlayım tüfəngin
qundağına, görək nə çıxır...
"Baş
üstə, əmi" deyən İsbi bayaqdan bu söhbətə,
sanki qulaq asan boz madyana elə bir qamçı vurdu ki,
yazıq heyvan yuxudan ayılmış kimi
götürüldü.
İsbi molla
Əmirin yanına getməyində olsun, bir az da Həsən
kişinin kimliyindən danışaq.
Həsən
kişi İkinci Dünya müharibəsinin veteranı idi.
Özünün dediyinə görə, Berlinə kimi
döyüş yolu keçmişdi. Çoxlu medalları da
vardı. Rayon mərkəzinə bir işin dalınca gedəndə
onları səliqə ilə yaxasına
yapışdırardı. Müharibədən qayıdanda əynində
gətirdiyi hərbi mundiri isə heç vaxt əynindən
çıxarmamışdı. Deyirdi ki, bu mundirdən Stalinin
qoxusunu alıram... Amma orasını da bilmirdi ki, iki
qardaşını - Şahvələdlə Kərəmi 37-də
Stalin güllələtmişdi: birini qaçaq, o birini kulak adı ilə... Nə
isə... Bu ayrı söhbətdir.
Hə, kişi
müharibədən qayıdandan sonra ovçuluğu
özünə peşə seçib dağ-daşı
dolanar, meşələri gəzərdi. Amma, deyilənə
görə, çox sərrast nişan almağı vardı,
quşu gözündən vurardı. İndi -
qışın bu oğlan çağında, hər tərəfin
qarla örtülüb ovu nişana gətirdiyi bir məqamda
şikarının boşa çıxması kişini yaman
yandırırdı. Güman ancaq molla Əmirin şikar
duasına qalmışdı...
Gün əyiləndə İsbi kəndə dönürdü.
Yolda yadına düşdü ki, paho, şikar duası
yazdırmaq yadından çıxıb, indi əmisinə nə
cavab verəcək. Atın cilovunu çəkib yerə
düşdü. Xurcundan feldşer məntəqəsinin
hesabat dəftərini çıxarıb (bu dəftəri həmişə
özü ilə gəzdirirdi) oradan bir varaq cırdı. Sonra
bir qələm də tapdı. Ağ varağı qalın dəftərin
üstünə qoyub ərəb əlifbasına oxşayan
"hərflərdən" döşədi. Molla Əmirin
qorxu duasını cibindən çıxarıb diqqətlə
"upakovkasına" baxdı: üçkünc
bükülmüş kağız idi. Şikar duasını
da eynilə onun bükümünə oxşatdı və
atı minib kəndə tərpəndi. Kəndə girmək
üçün mütləq yaşıl aynabəndli evin - əmisi
evinin yanından keçməliydi, başqa yol yox idi. Hava təzəcə
qaralmağa başlayırdı. İsbi əmisigilə
yaxınlaşırdı. Atın ayaq səsinə Həsən
kişi yenə çölə atıldı:
- Ayə,
qardaşoğlu, gəldinmi?
- Hə, əmi,
gəldim.
- Dua
yazdırdınmı?
- Bəs nə.
Budey ha...
İsbi
üçkünc kağızı əmisinə verəndə
onu da xatırlatdı ki, duanı dərhal parçaya
büküb böyür-başını tikmək
lazımdır, molla Əmir belə dedi.
Bir həftədən
sonra feldşer İsbi kəndin bu başından o
başına kimi "obxoda" çıxıb sakinlərin
səhhətindən hali olmaq istəyəndə Həsən
kişi ilə də görüşdü:
- Əmi, necəsən?
- qorxa-qorxa soruşdu.
- Ayə,
qardaşoğlu, halal olsun o molla Əmirə. Tilsimi
sındırıb ey. Bir həftəyə iki əlik vurmuşam.
Duanı da sən deyən kimi elədim. Parçaya
saldırıb tüfəngin qundağına
bağlamışam. Allah sənə də
cansağlığı versin...
İsbi isə
utana-utana:
- Əmi,
borcumuzdur, - dedi.
Meşəbəyinin papağı
Bu kənddə
qadınların qeybət yeri bulaq başı, kişilərin
söhbət yeri köhnə xırman idi. Beş-altı
kişi bekarçılıqdan yenə
yığışmışdı köhnə xırmana.
Biri ordan
danışırdı, biri burdan. Bir zamanlar (çox da
uzaqda olmayan zamandan danışıram) bu köhnə
xırman yerində öküzə vəl qoşub taxıl
döyərdilər, yəni buğdanı
qılçıqdan ayırıb dəyirmana
hazırlayardılar. İndi nə əkən vardı, nə
biçən. Xış, kotan, vəl, köhnə dəyirman
dövrü köhnə adamların xatirəsində
qalmışdı. Nə isə... Söhbətin şirin
yerində xırmana yığışanların nəzəri
qarşı dağın ətəyində görünən
qaraltıya dikəldi. Çərkəz kişi hamını
qabaqladı:
- Sən öl,
bu meşəbəyi Zamana oxşayır, atının
yorğalığından tanıyıram...
Qaraltı bir
azdan aydınlaşmağa başladı. Bəlli oldu ki, bu gələn
Zaman imiş. O, artıq kəndin qənşərinə
çatmışdı. Bayaqdan dillənməyən Es
Musanın (o, "S" markalı buldozer işlətdiyinə
görə belə ayaması vardı) ağzı
açıldı, özü də necə
açıldı:
- Əə, bu
vicdansız yaşamağa qoymur da bizi. Keçən həftə
gəlib o yetim Ələmdarın mal tövləsinin
üstünə döşədiyi tiri, pərdini
tökdürüb yerə, özünə də cərimə
yazıb gedib. Ələmdar da mal-heyvanı yığıb
yaşadıqları otağın bir tərəfinə, aradan
da çətən çəkib ki, arvad-uşaq inəyin,
camışın ayağı altında qalmasın. Yazıq
neyləsin, qışın günü, üstü
açıq tövlədə salamat heyvan qalar? Görəsən,
indi nəyə gəlir? Meşədə bir ağac kəsəndə
iyi onun burnuna birgünlükdən
dəyir...
Çərkəz
kişi yanındakılara baxıb, kepkasının dimdiyini
bir az yuxarı qaldırıb qürurla dilləndi:
-
Əşşi, fikir eləməyin, onu elə günə
qoyacağam bir də bu kəndə dönə bilməsin...
Meşəbəyi
Zaman kəndə girəndə xırmana
yığışanları görmüşdü. Odur ki,
atı onlara tərəf sürdü. Yerə düşüb
salamlaşdı. Birinci sözü bu oldu:
- Hanı Eldar?
Kəndin
kişiləri bir-birinin üzünə baxdı. Araya ani bir
sükut çökdü. Çərkəz kişinin
qalın səsi sükutu pozdu:
- Ay Zaman
qağa, neynirsən Eldarı, neyləyib ki?
Öz atından təzəcə
düşən Zaman indi də cin atına mindi:
- Ə, Çərkəz,
neyləyəcəm Eldarı, qaynadıb suyunu içəcəyəm?
Sənin o bacın oğlu Şahbulaq tərəfdəki
meşədə iki cökə, bir palıd ağacı kəsib.
Kəsəndə görüblər. Amma hara dürtüb
yeri-yurdu bilinmir. Özü də yoxa çıxıb...
Çərkəz
kişi səsini bir az yumşaldaraq meşəbəyinə
bir addım da yaxınlaşdı:
- Ay sağ
olmuş, qələtdir eləyib, cəriməsini, cəzasını
da nə təhər desən çəkər. Amma, qağa,
başına dönüm, belə hövsələdən
çıxma, düşək bizə bir çay içək,
qar təzə yağanda hinduşkanın da yeməli vaxtı
olur, bir onun da dadına baxaq... Eldar da harda olsa axşam
xarabasına gələcək də...
Meşəbəyi
bu təklifi o şərtlə qəbul etdi ki, Çərkəz
kişi Eldarı bu axşam tapıb onun hüzuruna gətirsin.
Xırmandakı
toplantı dağıldı, Çərkəz kişi ilə
meşəbəyi Zaman mehribancasına, deyə-gülə
üz qoydular kəndin aşağı məhəlləsinə.
Axşam yeməyinə hazır olan hinduşka kababına tut
arağı da əlavə olunanda daha Eldar söhbəti yaddan
çıxdı. Çərkəz kişi "əziz"
qonağını əzizləməkdən yorulmadı.
Meşəbəyi də "tutovkanın" hər badəsindən
sonra Çərkəz kişiyə "palıd da, cökə
də, ulas da, vələs də sənə qurbandır" -
deyirdi.
Gecə
yarıdan keçənə kimi "ley-pey" davam etdi. Zərnigar
xala otaqların birində onlara yer saldı. Hər şeydən
danışıb yorulan və içkidən xumarlanan Çərkəz
kişi də, Zaman da yorğan-döşəyə girən
kimi yuxuya getdilər.
Səhər
açılanda meşəbəyi hamıdan qabaq yerindən
sıçrayıb geyinməyə başladı.
Axşamkı arağın təsirindən hələ tam
ayılmamışdı. Hərəkətlərini tənzimləyə
bilmirdi - ayağı bir tərəfə gedirdi, başı
bir tərəfə. Amma işi çox olduğundan geyinib
getməli idi. Altdan-üstdən nəyi var geyindi, amma
papağını tapa bilmədi. Gördü Çərkəz
kişi elə şirin yatıb ki, oyatmağa qıymadı.
Sonra çıxış yolu tapa bilməyib onu
çağırdı:
- Çərkəz
kişi, ay Çərkəz...
Çərkəz
kişi yuxulu-yuxulu dilləndi:
- Hə, hə,
noolub ki?
- Əə,
heç nə, papağımı tapa bilmirəm ki,
çıxım gedim...
- Əməlli
axtar.
- Əə,
vallah tapmıram...
Çərkəz
kişi şalvarını geyinib yuxulu-yuxulu otağı
axtarmağa başladı. Meşəbəyinin qaragül dərisindən
hazırlanmış papağı yoxa
çıxmışdı. Birdən o biri otaqdan səs gəldi,
bu, Çərkəz kişinin sonbeşiyi Rəsulun səsi
idi:
- Dədə, ay
dədə, burda bir papaq var, gətirim?
- Ə, bəri
gətir görüm - dedi Çərkəz kişi.
- Rəsulun gətirdiyi
papaq meşəbəyinin idi.
Çərkəz
kişi oğlundan soruşdu ki, bəs onu hardan tapdın,
oğlu da cavab verdi ki, anamın yatağından...
Çərkəz
kişi yapışdı meşəbəyinin xirtdəyindən:
- Ay
oğraş, mənnən çörək kəsib
arvadıma da sataşırsan? İt oğlu it. Sən öl səni
öldürəcəm...
Özünü
itirən meşəbəyi "paxmeldən" ayılıb
Çərkəz kişiyə and-aman eləməyə
başlasa da vəziyyət qəlizləşdi. Çərkəz
kişi Zamanı əməlli-başlı döyürdü.
Bunlar tutaşanda sonbeşik Rəsul özünü
çölə atıb qonşulara xəbər verdiyi
üçün həyətə tökülən kişilərdən
ikisi meşəbəyini zorla Çərkəz kişinin əlindən
aldı. Yazığın ağzı-burnu qan içindəydi.
Kəndin kişiləri "hadisə yerinə" gəlib
meşəbəyinin üzünə tüpürdülər,
üstəlik, atının quyruğunu kəsib,
yalmanını qırxdılar və onu şərəfsiz
şəkildə yola saldılar.
O zamandan sonra
meşəbəyi Zaman bir də o kəndə üzükmədi,
kənd camaatı isə bu fürsətdən yararlanıb
meşədə düz-əməlli bir ağac da qoymadı.
Amma bu işin
qurma olduğuna inanan da oldu, inanmayan da. Əslində, Çərkəz
kişi meşəbəyinin papağını
arvadının yatağında tapanda öz papağını
itirdi...
2020
Adil Cəmil
Ədəbiyyat qəzeti. – 2020. – 29 fevral.
–S.26.