Aləm Kəngərlinin bədii həqiqəti
"Qatarda 18 əhvalat"
Son bir
neçə ildə oxuduğum ən yaxşı hekayələr
kitabı, istisnasız
olaraq yazıçı
Aləm Kəngərlinin
"Qanun" nəşriyyatında
çap olunan "Qatarda 18 əhvalat" kitabıdır desəm, yanılmaram (əlbəttə,
zövqlərin parametrlərinin
müxtəlif olduğunun
da fərqindəyəm, hətta
heç kim mənim kimi düşünməyə də
bilər). Kitabı çox böyük sevgilə oxudum (2007-ci ildə Şəmkir rayonunda yaşayıb-yaradan
istedadlı yazıçı
Müzadil Aqilin "Çəpər" adlı
kiçikhəcmli kitabını
da beləcə sevgilə
oxumuşdum). Gözəl,
rəvan dilinə, təhkiyəsinə heyran
qaldım. Kiçikhəcmli
18 hekayədən ibarət
olan kitabı, əslində, bir oturuma da oxumaq olardı (burda uyğun zaman seçimi də yox deyil).
Amma, nədənsə,
hər hekayədən
sonra fasilə verməli oldum. Fasilə verməli oldum, - deyəndə hekayələrin təsirindən
fasilə verdim. Çünki bu yığcam hekayənin hər birində irihəcmli əsərlərin
daşıdığı qədər
dəyər var. Zənnimcə,
yazıçının birinci
uğuru budur.
Hər birimizin addımbaşı
qarşılaşa biləcəyimiz
həyat hadisələrinin
Aləm Kəngərlinin
hekayələrində əbədilik
qazandığına bir
oxucu olaraq çox sevindim. 18 əhvalat, əslində, Aləm Kəngərlinin müşahidəçisi olduğu
18 həyat həqiqətinin
18 bədii həqiqətə
çevrilməsidir. Professor Cavanşir Yusiflinin kitaba yazdığı
"Ön söz"dəki
həqiqətlər, həm
də Aləmin hekayələrindəki bədii
həqiqətdən gəlir.
"Qəfil görüş",
"Kupedə", "Ehsan", "Qonaq", "Oğru",
"Dilənçi", "Sanatoriyada", "Seçim",
"Qonaq","Dilənçi",
"O olmasın, bu olsun" və digər hekayələrində
ibrətamiz məqamlar
çox oxunaqlı bir dillə təqdim olunur. Bu baxımdan kitabdakı istənilən hekayəni
götürüb üzərində
fikirlərinlə gərdiş
eyləyə bilirsən.
"Sanatoriyada" hekayəsi daha spesifikdir. Hekayə elə rahat dillə təqdim olunur ki... Burada təsvir
olunanlar kənddən
şəhərə məhz
sanatoriyaya gələnlərdən
kimin başına gəlməyib ki... Bunları böyük yazıçımız Seyran
Səxavətin illər
öncə yazdığı
"Sanatoriya" povestini
oxuyanda da düşünmüşdüm
(mahiyyətləri ayrı-ayrı
olsa da). Aləmin qəhrəmanı Həsən
kişi ömrünün
təqaüdə çıxma
ərəfəsində, həyatında
ilk dəfə olaraq sanatoriyaya gəlir. Hər il cəhd
eləsə də bir ömür boyu Həmkarlar Təşkilatı ona sanatoriyaya göndəriş
verməyib. Artıq pensiyaya çıxmasına
az qalmış və onun arzusu
çin olub... Və sonra sanatoriyada
Həsən kişinin
başına gələnlər...
Hər dəfə tibb işçilərinə
pul verib prosedurları qəbul edəndə, sanki belə olmalıymış
kimi düşünürsən.
Bir tibb bacısına pul vermədiyinə görə,
səhərə kimi özünü narahat hiss
edir və səhər açılan
kimi gedib ona on manat verib,
üstəlik də üzrxahlıq edir.
Həsən kişi bu yaşa qədər sanatoriyaya gəlmədiyindən
ürəyində bəlkə
də bir rahatlıq tapır. Hekayənin
canındakı həqiqət
Həsən kişinin
bir ömür boyu sanatoriyada olmaq istəyi və ixtiyar çağında bir dəfə olandan sonra "yaxşı ki, indiyə qədər sanatoriyada olmamışam" demək
istəməsidir... Sadəcə
demək istəməsi...
Amma demir, bunu yazıçının
təhkiyəsi oxucuya
diktə edir.
Hekayələrin hər birində
insanlara ağrı yaşadan halların olması, bəlkə də Aləmin müşahidələrinin ali
zirvəsidir. Bu müşahidələr
Taleh, Könül, Səfər kişi, Nicat, Sevil müəllimə,
Barat kişi, Fatma xala, Səməd, Gülər, Fərman müəllim, Cəfərxan
kişi və başqalarını üzə
çıxardı. Aləm
Kəngərlinin dediyi
kimi, bu adamlar uydurma deyil, həyatdan götürülmədir. Amma
biz oxucu olaraq, yazıçı onları
bədii həqiqətə
çevirəndən sonra
tanımışıq. Bu ağrılı,
əzablı, çalın-çarpaz
ömür yolu pillələrini, əslində,
əvvəllər Aləmin
şeirlərində də
görmüşdük:
Könül verdim arammadım,
Oxşanmadım, daranmadım.
Sevinməkçün yaranmadım,
Məndə kədər boldu,
neynim...
...Dostoyevskinin
bir sözünü tez-tez təkrarlayıram. Deyir ki, şəkli
gözəl çəkmək
başqa şeydir, gözəl şəkli çəkmək başqa
şey. Deyək ki, professional olmayan rəssam, gözəl bir qızın və yaxud gözəl
bir mənzərənin
şəklini çəkmək
eşqinə düşər.
Sonradan biz ona baxanda cizgilərindən başa düşərik ki, bu adam
gözəl bir qızın şəklini
çəkmək istəyib,
amma alınmayıb.
Professional rəssam isə
gözəl olmayan bir şeyi - məsələn, ilanı,
bataqlığı, qurbağanı
elə gözəl çəkər ki, saatlarla tamaşasına dayanmaq olar. Bu baxımdan Aləm Kəngərli sözlə
şəkli gözəl
çəkir.
Deyirlər, hərə bir
missiya ilə həyata gəlir (mərhum Nüsrət Kəsəmənli demiş:
Hər kəs taleyilə gəlir həyata). Ən ağrılı missiya isə dünyaya, insanlara yaxşılıq
etmək, kiməsə
həyan olmaq missiyası daşıyanlarındır
(burda elədiyin yaxşılığa görə
peşman olmağa qədər uzun bir yol var).
Aləm Kəngərlinin
"Missiya"sında... Hekayənin
qəhrəmanı Sevil
müəllimədir. O, işini
sadəcə şagirdlərə
dərs keçməklə
bitmiş hesab etmir. Onları narahat edən qayğılarla maraqlanır.
İlkinin narahatlığını
onun davranışından
sezir. Birdən-birə
dərslərində axsaması
və bəzən dərsə belə gəlməməsi onu çox narahat edir. Və bu
narahatlığın nədən
qaynaqlandığını öyrənənə kimi
təlaşdan xilas ola bilmir. İlkin
valideynlərinin boşana
biləcəyindən, Sevil
müəllimə isə
İlkinin hələ
səbəbini bilmədiyi
narahatlığından əndişələnir.
Səbəbini biləndən
sonra isə onun ata-anasını barışdırmaq üçün
sabah onlara gedəcəyini planlaşdıranda,
bunun müəllimənin
öz ailəsində
narazılıq yaradıb-yaratmayacağını
belə düşünmür.
Yaxşılıq dediyin
budur. Bu, Aləmin gördüyü, tanıdığı,
bir az da yazıçı olaraq görmək istədiyi müəllimdir.
Aləm Kəngərlinin kitabındakı
bu hekayələrin hamısını bir bütöv əsər kimi də götürüb
haqqında nəsə
yazmaq olar. Çünki bu hekayələrin qaynağı
bir yerdən gəlir: Dünyada yaxşı olmayan hər şeyə bədii bir üsyan. Amma haysız-küysüz bir üsyan... Sadə və saf yaşantıların
içində hələ
də boy göstərən
belə ağrıverici
məqamlara yazıçı
yanaşması.
Kitabdakı bu hekayələrin
hər biri haqqında yazmaq fikrindən uzağam. Bu, kitabı oxuyub məni kimi düşüncələrə dalmaq istəyən yüzlərlə oxucunun haqqına girmək kimi olardı...
Eşitdiyimə görə, bu yaxınlarda "Qatarda 18 əhvalat" kitabı Rusiya Federasiyasında da nəfis şəkildə
çapa hazırlanır.
"Biləcəridən o yana tanına bilmirik" fikrinə yönəlik olaraq biz
"Moskvadan da o yana tanına bilərik" - demək istəyirəm. Ən azından, Aləm Kəngərli kimi yazıçıları
sevməklə, qorumaqla,
sevə-sevə qorumaqla...
Vasif SÜLEYMAN
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-29
fevral.-S.28-29.