Sabir Əhmədli - iki epoxanın
yazarı
I yazı
Sabir Əhmədli Azərbaycan nəsrinin yeni meyarlarla
qurulmasında, fərdi bədii ədaları ilə onun
üslub, tipaj, problem və düşüncə yeniliyi səviyyəsində
yenilənməsində əvəzsiz rolu olan
yazıçılarımızdandır. Milli
düşüncənin ən həssas məqamlarına
toxunmaqda, cəmiyyətin yaralarını bədii təcəssümün
predmeti etməkdə xüsusi yerə və dəyərə
malikdir.
1960-cı illərdən başlayaraq nəsrdə
güclənən bir çox əlamətlər bir neçə
yazıçının yaradıcılığında daha sərt
boyalarla təzahür etdi ki, onlardan biri də Sabir Əhmədli
idi. Qəhrəman
olaraq seçilən adi insanların daha çox
düşündürücü obraz qismində səciyyələndirilməsi,
ailə-məişət mövzularına üstünlük
verilərək mənəvi-əxlaqi məsuliyyət
yükünün artırılması, romantikadan imtina edib əvəzində
psixoloji dərinliyə meyillik, istehsalat aləmlərində
robotlaşmış personajları cəmiyyət həyatının
içərilərinə salıb onların individual, fərdi
başlanğıca köklənmələrinə yol
açması, təhkiyədə daha çox
obrazlılığın və reallığın önə
çəkilməsi kimi əlamətlər Sabir Əhmədli
ustalığının hələ zahiri, görünən tərəfləridir.
Görünməyən tərəfləri isə
daha çoxdur və onun bir nasir kimi fərqliliyi bu tərəflərin
səciyyəsindədir.
Hekayələri - yolun əvvəli. 1961-ci ildə çap olunan
ilk kitabında yer almış beş hekayə
ilə nəsrə yeni bir imzanın gəlişi bəlli
olmuşdur. 1951-1963-cü illər arasındakı bir dönəmi
çevrələyən bu mərhələdə Sabir
Əhmədli "Poçtalyon" (1951),
"Arabaçı" (1953), "Əsgər oğlan"
(1955), "Bir payız axşamı" (1957), "Sevimli
şəhər" (1958), "Murov" (1958) və başqa
hekayələri ilə ədəbi tənqidin diqqətini cəlb
etmişdir.
Yazıçı
haqqında ilk məqalələrin müəllifi olan ədəbiyyatşünas
alim İmamverdi Əbilov 1962-ci ildə onun "Azərbaycan"
jurnalının 1961-ci ilin dekabr sayında çap olunan
beş hekayəsi haqqında elə "Beş hekayə
haqqında" adlandırdığı məqaləsində
yazırdı: "Sabir Əhmədov seçdiyi mövzuya
ürəksiz, laqeyd münasibət bəsləmir,
gördüklərini, müşahidə etdiklərini
saf-çürük edib bədii şəklə sala bilir, surətin
daxili aləminə nüfuz etməyi bacarır, fərdin
psixoloji vəziyyətini onun hərəkət və fəaliyyəti
ilə, cəmiyyətdəki mövqeyi ilə şərtləndirir".
Sabir Əhmədli hələ ilk hekayələrindən
başlayaraq təlim, tərbiyə, əxlaq, mənəviyyat
məsələlərinə böyük önəm
vermişdir. Təsadüfi deyil ki, ilk hekayələrindəki
olaylar məktəbdə və onun ətrafında cərəyan
etmiş, ilk qəhrəmanları müəllim, şagird
olmuş, istedadın dəyərləndirilməsi,
lovğalıq, eqoizm kimi insan xislətinin naqis tərəflərinin
tənqidi kimi məsələlər kiçik mətnlərinin
bədii təcəssüm predmeti olmuşdur. "Pərvazlandılar"
hekayəsində özündən müştəbeh
şagirdin xarakterindəki mənfi çalarların müəllim
tərəfindən islah edilməsi, "Çinar odunun
qoxusu"nda çürük ənənələrə
üsyan, "Qurumuş meşənin nağılı"nda
istedadlı insanlara yol açmaq, onların itib-batmasına yol
verməmək, "Ova gedəndə, ovdan qayıdanda"
hekayəsində saxta şöhrətpərəstliyin, əməyə
əsaslanmayan yalançı lovğalığın tənqidi,
"Oğul" hekayəsində müəllim işləyən
şəxsin uzun illərdən sonra rayona
dönüşü kimi problemlər diqqət mərkəzinə
gətirilmişdir. O da maraqlıdır ki, Sabir Əhmədlinin
başladığı bu yol sonradan daha şaxəli, daha
sistemli və təkmil şəkildə davam tapmış,
hekayələrindəki məktəb məkanı, müəllim
obrazları institut və orda çalışan müəllimlər,
rəhbər işçilərin canlandırılması ilə
əvəz olunmuşdur. Həmçinin şəhərdən
yurda dönüş edən qəhrəmanlar, mənəvi-əxlaqi
baxımdan natamamlıq kompleksi yaşayan personajlar da
yazıçının hekayələrindən romanlarına
daxil olaraq daha qabarıq, daha iri planda görünməyə,
cəlb olunmağa başladılar.
Sabir Əhmədlinin əsərləri hər şeydən
öncə iki fərqli dünyagörüşün, iki fərqli
dünyanın qarşı-qarşıya gəlməsi üzərində
qurulub. Yeni və kohnə dünya
qarşı-qarşıya gəlir, hətta dövrün tələbi
olan inqilabi-sosial, inqilabi-tarixi motiv belə bu əsərlərdə
ümumbəşəri ləyaqət və mənəviyyat
problemi səviyyəsinə yüksəlir. Bir tərəfdə sənayeləşən, modernləşən
dünya, digər tərəfdə isə insan əxlaqını
bu yeniliyin pozucu təsirindən uzaq tutmağa
çalışan qəhrəmanlar. Və bu paradoksal
situasiyadan yan motivlər də şaxələnir: urbanizə
prinsiplərinə assimilyasiya olunmuş insanların getdikcə
ailə bağlarından, ənənələrdən
qopması, modernləşən şəhərlilər,
yadlaşan kəndlilər, bir də heç nəyə
baxmayaraq, dəyərlərinə sadiq qəhrəmanlar.
İqtisadi inkişaf tempi yüksəldikcə, texniki
nailiyyətlər artdıqca insanlar da sanki robotlaşır, mənəvi
dəyərlər maddi-texniki dəyərlərə uduzur. Sabir Əhmədlinin məkan
dairəsindən asilı olmayaraq, bütün əsərlərində
harasa tələsən, kökü ilə bağları
qopmaqda olan, duyğuları öləziyən və qəddarlaşan
insan kütləsinə qarşı bir üsyan var. Sabir
Əhmədli sanki yeni nəslin üzünə hopan laqeydlik
ifadəsini söküb atmağa çalışır, milli
kimliyindən uzaq düşməkdə olan fərdin konfliktini
verirdi.
Müxtəlif simvol və metaforlarla, alleqorik
yanaşmayla reallığı göstərir, arxetipləri
statikliyin, dəyişməyin rəmzi olaraq nəsr məkanına
daxil edirdi. Bu mənada, onun bütün əsərlərini
"azıxa doğru" işarələmək daha
doğru olardı. Əsəd Cahangir "Kitabi-Dədə
Sabir" məqaləsində yazır:
"Yazıçı hər şeyin əsasında duran
mahiyyət kimi kişi başlanğıcını
götürür və bu başlanğıca qayıtmaqla
varlığın həqiqi mahiyyətinə dönüşün
zəruriliyini ilk hekayələrindən tutmuş son
romanlarına qədər bütün əsərlərində
ardıcıl olaraq əsaslandırır".
Mühit və şəxsiyyət amili. Yazıçının
nəsrə gətirdiyi yenilik cəhdi onun ilk növbədə,
şəxsiyyət amilinə münasibətilə izah
olunmalıdır. Sovet ideologiyasının hökmfərma
olduğu ən qatı dönəmdə belə
yazdığı əsərlərdə mövzudan, problemdən
daha çox insanın fərd, şəxsiyyət olaraq şəxsi
duyğularına istinad etməsi, daha çox qəhrəmanın
psixologiya və mənəviyyat məsələlərinə
önəm verməsi, onların davranış və əməllərinin
bütün müsbət və mənfi tərəfləri ilə
görüntülənməsi nəsrin yeni
yaradıcılıq sferasında doğuluşunun göstəricisi
idi. "Onun adı və imzası nəsrə
gətirdiyi təfsilat və təfərrüatlarla
bağlı olsa da, əsərləri "məişət
realizmi"nin çərçivəsindən
çox-çox kənara çıxır. Əslində
burada da "məişətçilik" psixologizmin,
açıq kinayə isə mətnaltı kədərin,
yanğının ifadə usulu kimi meydana
çıxır", - yazan ədəbiyyatşünas alim
Yaşar Qarayev haqlı idi. Mətnaltı kədər
və yanğı Sabir Əhmədlinin ilk əsərlərindən
sona qədər müxtəlif mövzu materialında işləndi.
İlk romanı olan "Aran"da Sabir Əhmədli
partiya təşkilatı katibi olan Talıbın simasında
müsbət və mənfi xüsusiyyətləri
özündə cəmləyən partiya işçisi
obrazı yaratmışdır. Sonralar
"Görünməz dalğa" romanı ilə birləşdirilmiş
"Aran" romanında nə sonluq xoşbəxtliklə
bitirdi, nə də qəhrəmanlar müsbət səciyyəsi
ilə seçilirdilər. Niyə? Sabir Əhmədli buna görə mühit faktorunu
qabardırdı. İlk dəfə olaraq,
insanın bədbəxtliyində ictimai-sosial mühitin rolu
olduğunu önə çəkirdi. "Görünməz
dalğa" Sabir Əhmədli üçün sosial
mühitin özü idi. Yazıçının ilk tədqiqatçısı
Fərhad Mədətovun kitabında oxuyuruq: "Ümumiyyətlə,
əsərdəki surətlərin hamısının
davranışında, hərəkətlərində, bir-birlərinə
münasibətlərində, xarakterlərində həmin
"görünməz dalğaların" mənfi təsiri
hiss olunur. Əsas qəhramanların heç
biri bu dalğalardan kənarda qala bilmir". Saxta plan
doldurmaları, yeniliklə köhnəliyin arasında
aparılan cəfəng, əsassız mübarizə,
insanların öz əsillərini danaraq yadlaşması
uğursuz yaşamlara, uğursuz ailə həyatlarına rəvac
verən amillər idi. Yazıçı
"görünməz dalğalar" deyərkən
bunları nəzərdə tuturdu və o, görünməyən
bu kimi nəsnələri görünən etməklə nəsrin
idilliyadan gerçəyə, romantikadan reallığa
doğru axınını dəyişirdi.
Sabir Əhmədlidən yazan əksər tədqiqatçılar
onun əsərlərindəki mühit-qəhrəman amilinə
həssaqlıqla yanaşmışlar. Əslində,
yazıçının əsərlərini bu amildən kənar
təhlilə cəlb etmək özünü tam
doğrultmur. Nədən ki, Sabir Əhmədli
üçün daim tənqid olunan, islah etməyə
çalışdığı, eybəcərliklərini
ifşa etdiyi iki tərəfin biri mühitdir, başlıca tərəfi
mühitdir hətta. Mühit naqisdirsə
heç bir inkişafdan, heç bir irəliləyişdən
söhbət gedə bilməz.
Sabir Əhmədlinin əsərlərinə 60-70-ci illər
nəslinin yaradıcılığı prizmasından
baxılsa, ondakı yeniliyin dövrə nə qədər
müxalif ruhda olduğunu görəcəyik. 1969-cu ildə
yazdığı "Dünyanın arşını"
romanında Cənub mövzusuna toxunub. "Yasaq
edilmiş oyun" romanının mövzusu isə 37-ci il hadisələrindən
götürülüb. Həmin illərdə ard-arda yaranan qəhrəmanlar
- Anarın "Ağ liman"ındakı Nemət, Əkrəm
Əylislinin "Adamlar və ağaclar"ının qəhrəmanı
Sadıq, eləcə də Sabir Əhmədlinin "Aran"
əsərindəki Talıb kimi obrazlar ənənəvi təhlilə
və yozuma gəlmirdilər. Bu qəhrəman
tipajı həyatı daha mənalı yaşamaq, insan ləyaqətilə
ömür sürmək kimi fəlsəfi qənaəti və
ovqatı daşıyırdı özündə.
"Aran"
romanında köhnənin təmsilçiləri olan kolxoz sədri,
mühasib və təhlükəli adam
olan Yavuz Süleymanlı və yeniliyi təbliğ və
müdafiə etməyə çalışan gənc qüvvələr
- Hidayət, Talıb, Nargilə, pambıqçı qızlar
üz-üzə qoyulur. Yeniliklərə
qısqanclıqla yanaşılması, iki cəbhə
arasında konfliktin dərinləşməsi iki fərqli
dünyanın, dünyagörüşün konflikti kimi
verilirdi əsərdə. Belə bir
mübarizə yazıçının 1969-cu ildə
yazdığı "Yamacda nişanə" povestində
daha natural boyalarla nəsrə gətirilir. Xeyirlə şər, doğru ilə yalan, haqq və
ədalətsizlik kimi ədəbiyyatın daim məşğul
olduğu məsələlər "Yamacda nişanə"
povestində daha kəskin qoyulmuşdur. Böyük
ideallarla yaşayan, dəliqanlı, gənc
Laçının faciəsi fonunda müəllif əslində
mühitdə insana olan münasibəti mərkəzə gətirirdi.
Laçın kimi doğru yolda olan və
doğruları ilə yaşayan insanlar bu yolda olmayanlar
üçün daim təhlükə mənbəyidirlər.
Əsərin qəhrəmanına müxalif olan
əslində rejimin özüdür, Həsənxanlar, milis rəisləri,
hətta qardaşı belə rejimin ruporu səciyyəsi
daşıyırlar. Amma az qala bir
ordu qismində olan bu çoxluğa qarşı
saflığı ilə müqavimət göstərməyə,
içlərinə çaxnaşma salmağa Laçın
adlı bir gənc bəs edir. "Yamacda
nişanə" povestində qəhrəmanın təsviri
ilə bağlı estetik, həssas rakurslar, dəqiq
seçilmiş ritm, dinamika qərarlaşıb. Müəllif sabitliyi fərdin daxili müqavivət
hissinə tabe edir.
Sabir Əhmədlinin əsərlərində
monumentallıq əsərlərinin həcmi və əhatə
dairəsinin vüsəti ilə ölçülməməlidir,
əksinə belə bir yanaşma böyük ədibin
yaradıcılığına münasibətdə haqsızlıq
olardı.
Onun əsərlərində əksinə reallığa
yanaşmanın introvert üsulundan, yəni, daha çox
iç təsvirlərinin dərinliyindən, metafizik
başlanğıcın önə keçməsindən,
daxili monoloqlara üstünlük verilməsindən bəhs
etməliyik. Bədii təsvirlərdə daha
çox milli koloritə köklənmək, milli mənəvi-əxlaqi
dəyərlərə önəm vermək, problemlərə
müasirlik prizmasından baxış vüsəti
yazıçının üslubunun əsas xüsusiyyətlərindəndir.
Sabir Əhmədlinin yazıçı kimi
özəlliyindən digəri, qəhrəmanlarının
xarakterini bir neçə detalda uğurla açması, təfsilata
varmadan obrazın daxili aləminə işıq sala bilməsidir.
Məsələn, müəllifin "Yamacda nişanə"
povestində Laçının xarakterini ifadə etmək
üçün ümumiləşdirdiyi bir neçə
cümlə onu tip olaraq təsəvvür etməyə imkan
yaradır: "Qorxsalar da, qorxmasalar da, sevsələr də,
sevməsələr də, Laçın kiçik şəhərin
bir ərköyün, dəlisov balası idi. Ərsəyə
yetib, qənşərə çıxdığı gündən
adamların üz-gözü ona elə öyrəşmişdi
ki, buranı Laçınsız ağıllarına gətirə
bilməzlər. Küçədə,
dükanlarda, bazarda Laçın görünməsə, nə
dükan dükandı, nə bazar bazar. Əlləri gah
dalında, gah əsgərsayağı yanlarında yellənə-yellənə
girirdi bazara... Yerişində, hərəkətində elə
od, hərarət vardı ki, guya keçib
havaya kibrit çəksən alovlanacaqdı". Yaxud
"Dünyanın arşını" romanında əsərin
qəhrəmanı Arifin Araz həsrəti və müəllifin
bu həsrəti bir neçə kəlmə ilə təsvir
etməsi həm yazıçının özünün Cənub
ağrısını anlamağa, həm də həmin illərdə
mövzunun nəsrdə işlənmə səviyyəsini sərgiləməyə
imkan yaradır: "Mən bir üzü qırmızı,
bir üzü sarı körpü daşlarını göz
yaşlarımla yumaq istərdim. Alaq
basmış nəhəng qəbirə bənzəyən
torpaq körpüyə döşənib, o torpağı
qucaqlamaq istərdim. Mən
qan-qırmızı tuman-qofta geymiş elat
qızlarını doğma bacımtək bağrıma
basıb öpmək istərdim. Köçəri-tərəkəmə
gözəllərini lap yaxından görüb, onların bizə
necə bənzədiklərinə baxmaq istərdim. Mən heç bir zaman, ömrümdə heç
bir vaxt doğma bacımın, yeganə əziz Bənövşənin
həsrətini bunlar qədər çəkməmişdim".
Bakıdan
doğma rayonuna gəlib, orada qohum-qardaşı,
dost-tanışıyla birlikdə tətil keçirən və
yenidən şəhərə qayıdan bir filosofun yol xatirələri
təsiri bağışlayan "Dünyanın
arşını" romanında qaldırılan məsələlər
çox aktualdır. Dəyərlər pozulub,
meyarlar dəyişib, artıq hər kəsin öz
arşını var və əsərdə hər kəsin
dünya düzəninə münasibətdə öz
arşını ilə ölçmək prinsipi işləkdir.
Mövzusu sadə həyat həqiqətləri
üzərində qurulan bu romanda müəllif sosial
mühitin olduqca dərin qatlarına nüfuz etməklə bu
günün özündə belə heyrət doğuran cəsarət
nümayiş etdirib. Necə olub ki, sovet inzibati nəzarət
mexanizminin işlək və güclü olduğu bir dövrdə
Sabir Əhmədli mühitə, onun gerçəklərinə
bu qədər aydın baxış sərgiləyə
bilmişdir?!.
Yazıçı
Azad Qaradərəli yazır: "Onda inandığı Sovet
quruluşuna qarşı bir şübhə
yaranmışdı. Hətta o yeni
düşüncəyə gəlib çıxmaqdaydı.
Qorxulu düşüncəyə! O qədər qorxulu ki, bunu
embrioloqların dili ilə deməyə məcbur idi:
"Embrioloqlar maraqlı hal müşahidə etmişlər.
Ayrı-ayrı üzvləri, hissələri
yaradan hüceyrələr sonra birdən özləri
ayrıca, müstəqil varlıqlara çevrilmək istəyirlər.
Elə bil, dünyanın içində
ayrıca dünyalar törənir. Əvvəlcə tamı yaratmaq, tamın hissəsi olmaq
üçün könüllü birləşirlər, sonra
özlərini itirdikdə elə bil ayılıb, ayrılmaq
qəsdinə düşürlər. Qəribədir,
hər birləşmədə ayrılmaq həsrəti, hər
yüksəlişdə enmək ehtiyatı!" Təsəvvür edirsiniz? Bu sətirləri
1966-67-ci illərdə yazırsan və özün də
Yazıçılar İttifaqının partiya təşkilat
katibisən"!
Ailə bağlarının, insanların bir-birinə
inamının, haqq sözün çəkisinin itirilməsini
bədii boyalarla təcəssüm etdirən bu əsər XX əsr
Azərbaycan romançılığının
seçilmişləri sırasında qərarlaşır. Tənqidçi Vaqif Yusifli
yazır: "Dünyanın arşını" Azərbaycan
nəsrində öz fəlsəfi-publisistik yönü ilə
seçilirdi. Zahirən bir rayonda baş verən hadisələri
təsvir etsə də, əslində, problem əhatəli
idi"... Romanda kənd və onun problemləri
fonunda yazıçı ümumən bütün ölkənin
neqativlərinə fokuslanırdı. Filosof
Arifin cəmiyyətdə gedən proseslərə fəlsəfi
baxışı, baş verən sosial-ictimai hadisələrlə
bağlı mühakimələri onun həm də sosial
mühitə qarşı üsyanı statusu alırdı.
Roman kimi Haraylı kəndinin də adı
simvolikdir. Bu əslində, problemlər
içində qıvrılan, yaşamın acınacaqlı
hala gəldiyi bir mühitin harayıdır.
Yazıçı qəhrəmanın
çıxışı əsasında şüur
oyanışının labüd olacağını, kəndlinin
öz hüquqlarını, haqlarını tanıyacaqları
günün yetişəcəyini, öz müqəddəratını
onun taleyi üçün cavabdeh ola biləcək
şəxsə etibar etmək vacibliyini mətnaltı şəkildə
işarələyirdi: "Filosof danışır, öz səsini
eşidirdi. Kəlmələr guya
xırda-xırda çınqıllardı, göləmi,
çayamı düşürdü. Deyirdi:
-
Camaatı dolandırmaq lazımdır, camaatı. Bilirsiniz, kənddə camaatın rəyi şox
şeyi həll eləyir. (O, gözünün altınca
sədrə baxdı, sədr də ona baxırdı.) Əvəllər
bir qədər başqa cür idi, amma indi xalq… (yenə aramla başını çevirib sədri
görmək istədi. Sədr solmuş,
üzülmüşdü.) qətiyyən
yol vermir ki, təsərrüfatın, kəndin taleyi onun
başı üzərindən həll edilsin".
Kənd həyatının təsviri. Sabir Əhmədli
kənd həyatına, kənd mühitinin təsvirinə
xüsusi həssaslıqla yanaşmışdır.
İlk qələm təcrübəsi olan
"Arabaçı" hekayəsindən başlayaraq
"Aran", "Gülmalı kişinin axırı",
"Dünyanın arşını" romanlarına qədər
kənd həyatının sosial-iqtisadi problemlərini bədii
əsərlərinə gətirmişdir. Tənqidçi Qulu
Xəlilov onun ilk yazdığı "Arabaçı"
hekayəsinə işarə edərək yazırdı ki,
"sonralar da Sabir Əhmədov öz sənət
arabasından düşmədi, onu heç nəyə dəyişmədi.
Araba sözün geniş mənasında kökə,
torpağa, xalqa, onun mənəvi dünyasına
bağlılıq rəmzi kimi yadda qaldı, daim təkmilləşdi".
Bunu bir neçə səbəblər əlaqələndirmək
mümkündür. Əvvəla, yazıçı daha
çox yaxşı tanıyıb bildiyi, mahiyyətinə bələd
olduğu məqamları verməyə
çalışırdı və bu, daha doğru yoldur.
Böyük yazıçı Prust
yazırdı ki, hiss haqqında düşüncəni hissin
özündən fərqləndirmək lazımdır. Bu mənada, yazıçının daha çox mənən
yaşadığı, içindən keçirdiyi təsvirlərə
köklənməsi onun prosesləri daha çanlı, daha
inandırıcı və koloritli boyalarla qələmə
almasını şərtləndirir. Kənardan,
haqqında danışırmış kimi bir təəssürat
yaratmır. Bu mənada, Sabir Əhmədlinin
kənd mühitini təsvirə çəkməsi
qanunauyğun bir məsələ idi. Kənd mühitində
yetişən bir fərd olaraq kəndin özəlliklərini
təsvir etməkdə daha usta, daha mahir sayılırdı. Özü də dəfələrlə qeyd
edibmiş ki, "Mən ədəbiyyata kitabdan deyil, həyatdan
gələnlərdənəm". Əslində,
fikrin "kitabdan gəlməyə" antitezis kimi işləndiyi
bu məqamda müəlliflə mübahisə etmək də
olar. Nədən ki, kitabdan gəlmək elə
ədəbiyyata gəlməyin yoludur və bunu mütləq
şəkildə həyat-kitab qarşıdurmasına
çevirib üstünlüyü birinciyə vermək özünü
doğrultmur. Böyük ədəbiyyatı,
böyük əsərləri geniş mütaliəyə, dərin
dünyagörüşə malik yazıçı
yaradır. Həyatı tanımaq isə
ona yuxarıda qeyd etdiyim kimi, "hissin özündən
yazmaq" ustalığı üçün lazımdır.
Sabir Əhmədlinin kənd mühitindən
yazmasının digər səbəbi o zamana qədər bu
mövzunun daha çox işləkliyi, nəsrimizdə eninə
boluna istifadəsi ilə əlaqədar idi. 20-30-cu illərdən
başlayaraq milli nəsrimizdə elə bir yazıçı
adı çəkmək mümkün deyil ki, kənddən
yazmasın, orda gedən quruculuq işlərini, yenilənmə,
maariflənmə ab-havasını təsvirə çəkməsin.
Bu, dövrün tələbi idi,
yazıçılar da hekayələrdən tutmuş romanlara
qədər bütün janrlarda kənddəki hadisələrin
təsvirinə maraqlı idilər. Amma
Sabir Əhmədlinin, eləcə də həmin dövrdə
nəsrdə qələm işlədən
başqalarının fərqi nədə idi? Onlar kənddəki quruculuq işlərindən deyil,
ondakı əyintilərdən, yarıtmaz hallardan bəhs
edirdilər, daha çox insanı önə çəkir,
onun daxili aləminin təlatümlərinə diqqət
yönəldirdilər. Bu dəfə hadisəyə,
qəhrəmana, mühitə yanaşmanın arifmetikası dəyişirdi.
Bu vaxtadək nəsrdə haqqında uca səslə
danışılan, müsbət dəyər kimi qələmə
verilən amillər artıq artefakt səciyyəsi
alırdı.
Sosial-psixoloji qatlara eniş. Sabir Əhmədlinin romanlarında
yer alan qəhrəmanlar zamanla mənəvi
müxalifətdə olan obrazlardır. Kimi sona qədər
dirənib yaşayır, kimi isə fəal mübarizə
aparmayıb təslim olurlar. Yazıçı
bunu bəzən bir ailənin, bəzən də bir fərdin
nümunəsində təqdim edir. "Aran",
"Yasamal gölündə qayıqlar üzürdü",
"Dünyanın arşını", "Yasaq edilmiş
oyun", "Toğana" romanları sovet
ideologiyasının çürük siyasətinin, alt qatda
gizlənən qorxulu mahiyyətinin üzə
çıxmış nümunələri kimi onun antihumanist
mahiyyətinə tutulan güzgü idi. Məsələn,
"Yasamal gölündə qayıqlar üzürdü"
romanında idealın iflasını göstərməyə
çalışmışdır və bu
çöküş ruhunu qəhrəmanın oğlu və
qızının, eləcə də Büllur obrazının
nümunəsində ümumiləşdirmişdir. Həyatın amansız məngənəsi
içində boğulan, axıra qədər davam gətirməyib
təslim olan, mənəvi, ruhsal təmizliklərini qoruya bilməyən
faciə qəhrəmanları. Sabir Əhmədli
mühitin ziddiyyətlərlə dolu olduğu bu zamanda ideal həyat
tərzinin çətin olması fikrini önə çəkirdi.
Buna ancaq mənəvi müvazinəti güclü insanlar qadir
ola bilərdi. Yazıçı Hikmət
obrazında belə bir qəhrəmanın varlığı
ilə əxlaqi deqradasiyaya meydan oxuyur, az
da olsa mühitə qarşı dayanan qəhrəmanların
varlığını önə çəkirdi. Heç nəyə
baxmayaraq öz fərdiliyini qoruyub saxlamağı bacaran "Mən"!
Yazıçının nəsrdə önə
çəkdiyi əsas başlanğıc bu idi.
"Yasamal gölündə qayıqlar üzürdü"
romanında Büllurun son anının təsviri ilə
bağlı belə bir epizod yer alır:
"Bu dəyərli, az tapılan sovqatın,
yadigarın hər biri gətirildiyi gün yəqin
uşağı-böyüyü əməllicə
sevindirmiş, kiçik bir bayram olmuşdu. Bunlar
görünəndi. Mücrülərdə,
sandıqlarda, çamandanlarda, məxmər qutularda, qumaş
düyünçələrdə, Billurun gizlincində daha nələri
vardı, nə tanqah yatırdı, Allah bilirdi.
Kirimişcə baxışdılar.
-
Bütün bu dəfinədə bircə şey
çatmır.
- Mən.
- Sən!
- Mən
olsam bunlar olmayacaqdı.
- Ən böyük sərvət ürəyin fərəhidi. Qalan
hamısı heç-puçdu".
Suyu qalxan Yasamal gölü və dəyərlərindən
əl çəkməyən, bataqlığa, çirkaba
bulaşmayan qəhrəmanlar romanda simvolik planda birləşir,
sabaha daha inamlı bir baxış
formalaşdırırdılar. Ümumiyyətlə,
Sabir Əhmədli yaradıcılığında alt qata
meyillilik, fikrin sətiraltı formada inikası, simvolik şəkildə
təqdimi əsas yer tutur. Bunu yazıçının tədqiqatçısı
Ruhiyyə Nağıyeva da öz əsərində qeyd edib:
"Sabir Əhmədov qəhrəman və mühit probleminin
bədii həllinə çalışarkən eyham, mətnaltı
ifadə, bədii detal, metafora, simvolik obraz və sairdən məharətlə
istifadə edir. Biz bunu "Yasamal gölündə qayıqlar
üzürdü" romandakı tabut, quruyan göl,
"Yaşıl teatr" əsərindəki oyuncaqlar,
heyvanxana, "Qanköçürmə stansiyası" povestindəki
kəsilən buğa, "Yasaq edilmiş oyun"
romanındakı uşaq oyunu, "Toğana"
romanındakı yetim dana, sürüdən
ayrılmış quzu, "Azıxa doğru"
romanındakı mağara, "Aran" romanındakı
pambıq sahəsi və s. təsvirlərində daha aydın
görürük".
Sabir Əhmədlinin əksər əsərlərinin qəhrəmanları
ziyalılardır. Cəmiyyətin intellektual kəsimi.
Yazıçı niyə əksər qəhrəmanlarını
bu dairədən seçir? Düşünən
beyinlər daha uzaqgörən olmalı, mühitdəki
naqislik dalğasını yarmağa, eybəcərlikləri dəf
etməyə digərlərindən daha artıq səy göstəməlidir...,
- bunumu təlqin eləmək istəyirdi?! Bəs bu zümrənin özü naqis olanda, öz
içindən çürüyəndə necə,
ümidsizliyə yol açılmırdımı?
"Dünyanın arşını", "Toğana",
"Yasamal gölündə qayıqlar üzürdü"
romanlarının qəhrəmanları filosof Arif, Adil, Mayis,
Hikmət, eləcə də "Aran", "Gedənlərin
qayıtmağı", "Dünyanın
arşını", "Yaşıl teatr" kimi
romanların qəhrəmanları daha çox islah etməyə
çalışır, bunu görməyəndə
ümidsizliyə uğrayırdılar.
Bütün hallarda yazıçı kolliziyada olan qəhrəman
tiplərini üz-üzə qoyurdu. "Toğana"
romanında məsələn, konflikt mənəviyyatla mənəviyyatsızlıq,
maddiyatçılıq arasındadır. Azərbaycan
ziyalılarını mənəvi-psixoloji çirkabdan xilas
etmək istəyən Adillə Mayis, cinayət işləri
üzrə mütəxəssis olan, hiyləgər, maddiyyat
düşkünü Fatehlə vuruşur.
Yaxud "Yasamal gölündə qayıqlar
üzürdü" romanında şöhrət qazansa belə
sadəliyindən, ləyaqətli həyat tərzindən uzaq
düşməyən Hikmət hiyləgər, saxtakar Səlimlərə,
meşşan həyat tərzi keçirən Billurlara
qarşı sonadək müqavimət göstərir. Hətta ailəsində
belə mənəvi disharmoniya hökm sürürsə, qəhrəmanın
hansı boğucu şəraitdə fəaliyyət göstərməsini
təsəvvür etmək çətin olmur.
Sabir Əhmədlinin ziyalı həyatını təsvirə
çəkən digər "Azıxa doğru",
"Toğana" romanlarında da eyni yarıtmaz aqibət
yaşanır.
"Toğana" romanında mühitin naqisliyi qəhrəmanın
daxili monoloqunda belə təsvir edilir: "İnsan hər
gün əl-üzünü yuyur. Həftədə
bir-iki dəfə də hamama gedir. Bu, təmizlikdir.
Bəs adamın içərisini, daxili nə
yuyur? Axı, insanın ruh və mənəvi
varlığı da pas atıb, qrum bağlayır. Bundan, əl-üzünün
yuyulmadığından daha artıq ziyan çəkər və
ziyan törədər. Bunun
üçün ən yaxşı vasitə təbiətin
qoynudur".
Bu romanda artıq təbiət-cəmiyyət
qarşıdurmasının bütün tərəfləri
göstərilir, müəllif təbiətin insan həyatında
təmizləyici rolunu qəhrəmanı Adil müəllimin
düşüncələrində, onun Mayısla dialoqunda
üzə çıxarır. İnsan yalnız mənəvi
təmizliyi ilə təbiətdəki yerinə,
başlanğıcdakı ilahi saflığına qayıda
bilər, yalnız onunla qaynayıb qarışdıqda ruhsal
müvazinətini bərpa etməsi mümkündür.
Urbanizasiya problemi. Sabir Əhmədlinin
"Toğana"sı urbanizasiya məsələsini ciddi
şəkildə nəsrə gətirən romandır. Rəngarəng, çəkici meqapolis mənzərələri,
yoxsa kənd dəyərləri, huzur, saflıq amili?
Psixologiya üzrə alim olan Adil müəllimin
düşüncələri əsasında oxucu Toğana
yaylasında dincələn üç ailənin daxili ailəmi
ilə tanış olur. İnsan
həyatını asanlaşdıran elmi-texniki inqilab, yoxsa mənəviyyat?
Bütün hallarda dəyərlərini itirməyən, mənəvi
keyfiyyətlərindən uzaqlaşmayan insanlıq! Onu qorumaq hər
nə qədər çətin və məşəqqətli
olsa da: "Eh rəhmətliyin oğlu, nə qoyub nə
axtarırsan. Hanı üstündə bircə
ləkəsi olmayan mütləq ləyaqət, mənəvi
yüksəklik? Mütləq heç nə
yoxdur. Mən sənə nisbətən
yaxşıyam, sən o birinə nisbətən
şükürlüsən. Hamı bu nisbətdədi".
Sabir Əhmədlinin əksər əsərləri
urbanizasiya prizmasından, torpağa, kəndə, doğma yurda
bağlılıq aspektinin qabardılması amilindən dəyərləndirilə
bilər. Amma həmin dövrün bir qism
yazıçılarından fərqli olaraq, Sabir Əhmədli
bütün sosial bəlaları, əxlaqsızlığı,
mənəviyyatsızlığı urbanizasiya ilə əlaqələndirmir.
Ona görə kəndin və kəndlinin
problemlərinin kökündə şəhər və şəhərli
amili dayanmır. Belə bir mövqeni milli
prozamızda İsa Hüseynov, İsi Məlikzadə, Sabir Azəri
və başqalarının yaradıcıllığında
da müşahidə etmək mümkündür. Sabir Əhmədli üçün kənddən
şəhərə axın etmək məsələsi, təbiətin
insan mənəviyyatında təmizləyisi funksiyası
ön planda olsa da ümumən, insan xislətinin naqisliyi onun
özünün çatışmazlığı kimi dəyərləndirilir.
Belə bir çatışmazlığa isə
rəvac verən sosial problemlərin şəhərlə
birlikdə kəndi də çevrələməsidir.
Yazıçının "Azıxa doğru"
romanı fikirlərimizə sübutdur. Roman qəhrəmanı
Valeh kənddən şəhərə üz tutur və
yaşının yetkin çağlarında yenidən geri
dönür. Yazıçı müxtəlif
zaman mərhələlərini irəli-geridönüm
sıçrayışları ilə eyni bədii müstəviyə
gətirir. Yaşanan ömür,
keçmişin həsrəti və gələcəklə
bağlı arzu və xəyallar. Romantik
düşüncəli Valeh şəhərdən yorulub, onun
səs-küylü həyatından qaçıb kəndə
sığınmaq niyyətini romanın əvvəlində dostu
ilə olan qısa dialoqu sərgiləyir:
"- Maşallah, yaxşısan. Lap oğlan
kimisən. Elə burdanca təyyarəyə
minib birbaşa Soçiyə, Moskvaya uça bilərsən.
- Hə,
sən də yaxşısan. Nə olub sənə?
-
Üzülmüşük əşi, biz. Şəhər
üzüb. Yorulmuşuq".
Bu əsərlərdə ümumən insan
darıxır, nə şəhərin urbanist təhnalığında,
nə də kəndin statik ab-havasında özünü tapa
bilmir. "Azıxa doğru" romanında olduğu kimi.
Belə bir qarşıdurmada yazıçı
seçim olaraq qəhrəmanını şəhərdən
kəndə, ordan da azıxa - mağaraya doğru meyilləndirməklə
modernləşən dünyanın ifrat tələbləri ilə
qədim yaşayış tərzindəki minimalizmi
üz-üzə gətirir. Bu yerdə
Platonun "Mağara haqda mif" alleqoriyasını
xatırlamamaq olmur. Mətnin məzmununa
görə, mağarada zəncirlənən insanlar
üçün mağaradan kənar reallıq yoxdur. "Real dünyadan onlara sadəcə dumanlı
kölgələr gəlib çatır" və bu insanlar
yalnız o kölgələri vahid gerçəklik hesab edirlər.
Valeh kəndə qayıtmaq istəyir, qayıdır da. Ancaq kənd
onun qoyub gəldiyi kimidirmi? Məgər
sürətli dəyişimlər, elmi-texniki inqilabların
dalğası, sürətlə gedən mənəvi
aşınma kəndə də gəlib
çatmayıbmı? Yenə də
sistemin, mühitin naqisliyi. Valeh müəllim
halallıqla, öz qazancı hesabına kənddə ev tikmək istəyir. Ancaq
jurnalist kimi bir-iki yazı yazmaqla bu işin mümkün olmayacağını
anlayır. Dostu, qardaşlığı, eləcə də
digər yaxınları Valeh müəllimə ev
tikməkdə, yurd salmaqda hər bir köməklik edəcəklərini
söz versələr də praktiki olaraq heç bir iş
görmürlər. Yazıçı kənddəki
pozulan mənəviyyatı raykom katibi Balayev obrazında
ümumiləşdirmişdir. Yenə də
kolliziya, yenə də üz-üzə qoyulan dəyərlər.
Bu dəfə raykom katibi Balayevlə toqquşan
Valehdir, sadə kəndli, qarovulçu Orucdur.
Valeh müəllim rejim qanunlarının hakim olduğu
bütün dairələrdə, bütün ərazilərdə
naqisliyin epidemiya kimi yayıldığını, insanların
mənfəətpərəst, riyakar olduğunu görür. Ona görə də kəndin
yaxınlığındakı sakit bir guşəyə
? Azığ mağarasına çəkilir.
"Azıxa doğru" romanının
urbanist mühitdən cana doymuş qəhrəmanının
doğma yurda gəlişinin Azıx mağarasına - ən qədim
insan məskəninə səyahətlə sonuclanması
müəllifin "nicat ilkinlikdədir" kimi romantik qənaətindən
qidalanır" (Təyyar Salamoğlu).
Valeh müəllim öz qərarsızlığı
ucbatından heç yerdə yurd sala bilmir. Nə şəhərdə,
nə də kənddə. Bu mənada,
yazıçının onu Azıx mağarasına yönləndirməsi
sıradan məqam sayılmamalıdır. Bu, həm də insan oğluna düşünmək,
ibrət üçün seçilən mənəvi ərazidir.
Doğulduğu yurdun qədrini bilməsi, onun tərk
edib başqa məkanlara üz tutmaması üçün
özünüdərk təlimidir. Bu mənada, ədəbiyyatşünas
tənqidçi Akif Hüseynlinin qənaətləri dəqiqdir:
"Azıxa doğru! - biz bunu belə
qavrayırıq ki, yəni tariximizi tanımağa,
torpağımızın qədimliyini duymağa,
xalqımızın varlığına qovuşmağa
doğru! Azıxa doğru! - yəni mənəvi
simamızı mühafizə etməyə, yurdumuzu - məskənimizi
qəlbimizdə ucaltmağa, onun
şamını-çırağını həmişə
alışdırmağa doğru!".
Sabir Əhmədlinin povestlərində
yaratdığı qəhrəmanlar daha üsyankar ruhu ilə
seçilirlər. "Yamacda nişanə" povestinin qəhrəmanı
Laçın, "Qanköçürmə stansiyası"nın qəhrəmanı Hüsən kimi. Bu qəhrəmanlar,
xüsusilə Hüsən obrazı ilə müəllif
mühitin ağır basqıları altında əzilən
bir obraz yaratmış, mühitin rəzilliklərini, insan
qanına susayan dəllalları, qanını pula satıb
sonra həmin pulla araq alıb içən əyyaşları,
qəssab işləyən qəhrəmanın həyatı,
fərqli düşüncə tərzinı prozaik müstəviyə
gətirmişdir. Sabir Əhmədlinin əsərlərini istər
ictimai-sosial qayəsi və prinsipləri, istərsə də
bədii sənətkarlıq səviyyəsi ilə ciddi
yaradıcılıq nümunəsi hesab edən ədəbiyyatşünas
alim Kamil Vəli Nərimanoğlu qeyd edir:
"Qanköçürmə stansiyası"nda məlum
sosial bəlanın "bədii-psixoloji mənzərəsi o
qədər ustalıqla verilmişdir ki, yalnız sovet cəmiyyəti
üçün deyil, bütün totalitar cəmiyyətlər
üçün dəhşətli bir mənzərə olan
"Qanköçürmə stansiyası" örnək
kimi, sənət nümunəsi kimi yaşayacaq".
***
Gördüyümüz kimi, Sabir Əhmədli 50-ci illərin
sonu, 60-cı illərin əvvəllərində
yazdığı hekayələr və "Aran" roman ilə
əməkçi insanı əsas obraza çevirdi. 80-ci illərdə
yazıçının yaradıcılığında
başqa mühüm keyfiyyətlər önə keçdi.
Urbanizasiya problemləri, sosial-psixoloji dərinliyə
meyil, ziyalı, intelektual obrazların hiss, düşüncə
aləmlərinin təsviri ilə sosial mühitin
reallıqlarını açıb göstərmək təmayülü
işlək oldu. Sabir Əhmədlinin 90-cı illər
yaradıcılığı isə onun milli-azadlıq hərəkatına,
Qarabağ münaqişəsinə, metafizik
başlanğıca müraciəti ilə dolğunluq
qazandı, dəyişən zaman və mühit kontekstində
qəhrəmanın həyata, cəmiyyətə ümumbəşəri
dəyərlər prizmasından yanaşması dünyadərk
məqamı kimi mənalandı, varlıq və yoxluq
hüdudunda hərəkətə gələn ruhun ucalıq səviyyəsi
nəsrimizin yeni estetik dəyər və ümumbəşəri
çalar kəsb etməsinə yol açdı. Bu haqda
artıq növbəti yazımızda...
Elnarə
AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 4
iyul.- S.4-6.