“Mən” olmağın
tarixçəsindən
80-ci illər.
Homo Sovetikus görməmiş homo kimi
Bu illərdə gördüklərimi, eşitdiklərimi,
hərdən də etdiklərimi bir gülməcədən
başlayım. İncəsənət İnstitutunun
rejissorluq üzrə öyrətməni Nəsir Sadıqzadə
institutun həyətində mənə Brejnevin
qarşılanması ilə ilgili bu olayı
danışmışdı. Brejnev
Bakıya 82-ci ildə gəlib getmişdi. O vaxt bunu
danışmaq qorxulu olardı. Bu üzdən
düşünürəm ki, Nəsir müəllim əhvalatı
mənə Aşkarlıq dönəmində söyləmişdi.
Tələbəsi ona deyibmiş ki, müəllim,
Brejnevi qarşılamaq üçün institutumuzun seçmə
aktyor tələbələri kimi gündə 3-4 saat məşq
edirdik. Tindən guya Brejnevi gətirən
qara volqa çıxan kimi bütün küçəni
bürüyən Şalaxo verilirdi (Şələkülüm
və ya Şələqoy sözünün gürcü
variantı - N.M.) və biz başlayırdıq oynamağa.
Bu məşqlər 3-4 gün çəkirdi,
Brejnev gəlib getdi. Ancaq o vaxtdan, müəllim,
qabaqdan gələn qara volqa görən kimi tullanıb
oynamağım gəlir.
Deyəsən, 90-cı illərin axırı idi, mənə
Avropadan telefon açıb Brejnev dönəmi haqqında
danışmağı xahiş etmişdilər. Söhbəti
duzlu etmək üçün Nəsir müəllimin
adını çəkib bu olayı
danışmışdım. Beş-on
gündən sonra baxdım ki, bu söhbətin yazılı
variantını İnternetdə elə veriblər ki, guya Azərbaycan
professoru Niyazi Mehdi həmin məşqlərdə olub və hər
dəfə qara volqa görəndə oynamağı gəlib.
İstədim materialı verənlərin
ünvanının tapım ki, düzəltsinlər. Sonra gördüm uzun məsələdir, ikiqat məzəli
əhvalat sayıb boş buraxdım.
80-ci illər
Sovetlərin son on ili oldu. Daha on il keçdi, XXI yüzil gəldi. Onun ilk illərində isə bəlli oldu ki, yeni nəsillərdə
Sovetlərə rəğbət yaranıb. Mən və mənim kimi anti-sovet, millətçi
adamlar (özümə "millətsevər" desəm,
neyçinsə şit gələr mənə) Sovet
dünyasına nifrətini indiyənəcən saxlayırlar.
Hər halda indiyənəcən bu
baxışlarına görə peşman olmuş
ağıllı adama rast gəlməmişəm. Bu üzdən şoka düşdüm universitet dərslərimdə
biləndə ki gənclərin başında Sovet
keçmişi Cənnət şəklindədir. Bunu təsadüfən bildim. Onlardan
soruşanda ki, Sovet dövrü haqqında nə bilirsiniz, bir
ağızdan qayıtdılar ki, o illər gözəl
imiş. Şoka düşdüm və həməncə
"barmağımı dişlədim": "Ayə, deyəsən,
bu uşaqlar atalarının, daha doğrusu, babalarının
sözünü deyirlər".
Bəs babaları niyə Soveti belə
ideallaşdırırlar? Axı, Sovetdə yaşayanda onlar bu
rejimə nifrət edirdilər! Necə olub onlar
talonla ət-yağ almaqlarını unudublar? Necə
unudublar ki, qreçka (qarabaşaq, ya qarabuğda) matah mal idi,
şəkər xəstələri tapa bilmirdi?!.
Sovetlərin hər sahəsi bəzən
haqsız, çox vaxtsa haqlı narazılıq
yaradırdı. Mənim kimi aydınlar o qədər
Sovetləri sevmirdi ki, hətta dünya çempionatında
onun yığmasını yox, Braziliya, İngiltərə
yığmalarına azarkeşlik edirdi, istisna Bonişevski
yığmada olanda olmuşdu. Futbolla
bağlı bu dediklərim hamıya aid deyildi, Soveti
duyğular qatında yox, düşüncə qatında sevməyənlərə
aid idi.
Düzdür,
Sovetlərdə gənc mütəxəssis kimi bəzilərində
müftə ev almaq şansı vardı. Ancaq bu şans heç də hamıda olmurdu,
axı. Hər halda beş-on ildə yan-yörəmdə
5-6 gənc mütəxəssisə ev
verildiyini eşitmişdim, hamısı da Bakının ucqar
yerində və pis keyfiyyətdə. Mənim
özümünsə belə şansım heç yox idi, -
indi huşumdan çıxıb, anam, bacı-
qardaşımla 2 otaqlı öz mənzilimizdə
yaşadığıma görə, yoxsa növbəmin 10-15
il sonra çatacağına görə.
1985-ci ildən sonra mənim dosent kimi maaşım 320
manat, xanımımın baş müəllim kimi maaşı
280 manat idi.
Sovet rejimi üçün yüksək maaş!
Di gəl 1990-cı iləcən mənim kostyum
almağa pulum yox idi. Oğlanlarımın
uşaqlıq fotoları çox azdır, boyalı şəkilləri
isə təkəm-seyrəkdir - məncə, bunun nədəni
təkcə fotoqrafa aparmaq tənbəlliyi deyildi, həm də
pulsuzluq idi.
80-ci illərdə (elə qabaqkı illərdə də)
Sovet adamı bütün dükanlarda, bütün klinikalarda
uzun çəkən növbələrdə durmalı idi. Sovet insanının
"homo sovetikus" kimi türlü "özəlliklərini"
sadalayırlar, onların sırasına "ömrü
növbələrdə keçən adam"
tipini də salmaq olar. İndi biz növbələrə
o qədər yadırğamışıq ki, Super-marketdə
kassaya quyruqda üç dəqiqəlik duranda ürəyimiz
partlayır.
O indidir hər
məhlədə piştaxtalar qoyulub, dükancıqlar var. O
çağlarsa adam çörək almaq
üçün də xeyli növbədə
durmalıydı. Bu gündən o dönəmə
baxıb kommunistlərə qışqırmaq istəyirsən,
ay zalımlar, niyə mağazaların sayını
artırmırdınız ki, adamlar əziyyət çəkməsin?!
Görünür, bunun bir nədəni vardı
o qədər mağazalara tavar çatdırmaq olmazdı.
Mən çox kitabları, hətta Froydu, Losevi, Heqeli (əlimdə
karandaş) növbələrdə oxuduğumdan başım
qarışırdı, gözləməyin əzabını
elə də ağır keçirmirdim. Ancaq növbədə
mənim kimi kitab oxuyanı heç vaxt görməzdim. Avtobusda da görməzdim. Deyəsən,
Bakıda bir mən idim növbələrdə, avtobuslarda
kitab oxuyan (bir də bəlkə Rəhman Bədəlov,
Əli Abbasov). Deməli, böyük çoxluq
üçün növbə dəhşətli psitxolojt əzab
olmalıydı! Bəlkə bu üzdən
hamının sifətindən ağır həyatın
mısmırığı yağırdı?!
Sovet dönəmində hörmətli adamlar
sırasında partiya işçiləri, müəllimlərlə,
milis zabitləri ilə yanaşı satıcılar və
dükan müdirləri də vardı. Özü yəhudi
olsa da anti-yəhudiliyi ilə ad çıxarmış Otto
Vaynenqer (Hitler də onu bəyənirdi) 19-cu yüzil
üçün yazmışdı ki, Almaniyada hər yəhudi
gənc alman dostunun olması ilə evlərində
öyünür. Oxşar olaraq Bakıda da dükanda
satıcı və müdir tanışı olanlar özlərindən
razı qalırdılar ki, mağazada tanışları var.
Hətta DTK zabitlərinin, prokurorluq işçilərinin
mağaza işçiləri ilə dost olmağa
çalışdıqlarını özüm
görmüşdüm.
Bakı mağazalarının müdirləri ayrı aləm
idi. Onlar, adətən, bakılı olurdular (İçəri
Şəhərli, mərdəkanlı, nardaranlı). Partiya və dövlət yetkililərinə yox, qədeş
ağsaqqalarına oxşayırdılar. Danışıqlarında
bakılı-qədeş ünsürləri olardı, orta
bakılılardan səliqəli, bahalı geyimləri ilə
ayrılırdılar. Əslində, bu
zümrə haqqında ayrıca araşdırma
aparılmalıdır, örnəyin tapmaq lazımdır ki,
Bakı "zavmaqları" ilə rayon müdirləri nədə
fərqlənirdilər.
80-ci illərdə hamı korrupsiyadan nalə çəkirdi. Bir dəfə
bu korrupsiya şikayətinin primitivliyi məni çox sinirləndirdi,
çünki ağlıma gəlmişdi ki, Brejnev dönəminin
sosial-iqtisadi modeli təmiz sosialist model deyil. Üzdə o dururdu, alt planda isə kölgə
iqtisadiyyatı, korrupsiya dururdu. Əgər
sosializm modelindən bu axırıncıları
çıxsaydın, birinci lap qısır, axta bir şeyə
çevrilərdi. Brejnev dönəminin
amansızlığı onda idi ki, kölgə
iqtisadiyyatını çıxsan, ölkədə tavar
qıtlığı, kafelərdə yemək
qıtlığı, yeni zövqlərə cavab verən
mallar azlığı çarxa çıxardı. Buna baxmayaraq periodik olaraq sex işlədənlər,
satıcılar, mağaza müdirləri tutulurdular ki, camaata
göstərilsin "siz sosializmdə"
yaşayırsınız. Yadımdadır,
bu düşüncəmi ilk dəfə Rəhmana söyləmişdim.
Mən kölgə iqtisadiyyatını təmizə
çıxarmırdım. Sadəcə,
adamların ona nifrətinin bəsitliyi onda idi ki, bir nəsnəni
anlamırdılar. Sovet sosializmində o əsas,
ancaq gizlindən işləyən strukturlardır. Tənqid hədəfi Sovet sosializmi olmalıdır
ki, kölgə iqtisadiyyatı olmadan adamlara ciddi heç nəyi
verə bilməz.
90-cı illərdə bu düşüncəmin
oxşartısı korrupsiya ilə bağlı yarandı. Korrupsiya bir
çox toplumlarda gerçək iqtisadi mexanizmə
çevrilir. Bununla mən pis olanın
primitiv tənqidinə qarşı çıxırdım, yəni
anti-korrupsiya tənqidində korrupsiyanın gerçək
iqtisadi mexanizm kimi işləməsini gözdən
qaçırmaq olmaz.
"Homo
sovetikus"un kimliyini və necəliyini,
sözsüz, 80-ci illərdə mən də tapmaq istəyirdim.
Düşüncəm üçün
materialı çevrəm və özüm verirdim. Axı, mən də "homo sovetikus" idim. Ancaq içimdə gedən bu düşüncələri
yığcam konseptə, yazıqlar olsun, yalnız 2006-cı
ildə yığa bildim. Bu konsept
"görməmişlik" anlayışı oldu. Bu
koqnitiv-bilimsəl tapıntımdan Sovet dönəminə
qayıdıb deyə bilərəm ki, "homo sovetikus"un bir başlıca özəlliyi onun görməmiş
olması idi. İrəlidə söyləmişəm
ki, nə rus, nə ingilis dilində bizim bu sözün əvəzini
verən kəlməni tapa bilməmişəm.
"Görməmiş" dilçilik, ritorika və
poetika baxımndan elə də güclü söz deyil, ancaq nədən
onu başqa dillərə kalka (hərfi) çevirəndə
bütün ləzzəti itir? Bu sorunun cavabı
dilçilik üçün ilginc nəsnələr
açır. Azərilər "görməmiş"
kəlməsini yuxarıdan aşağı baxdıqları
qadınla, oğlanla, ailələrlə bağlı işlədə-işlədə
ona güclü qınaq, ələ salma, yazıqlama
duyğuları yığmışlar. Bu söz dəmir
tozlarını özünə çəkən maqnit kimi acgöz,
miskin, yaxşı nəsnələrin həsrətində olan oğlanların,
qızların, orta yaşlı qadın-kişilərin
xarakterik baxışlarını, davranışlarını
özünə toplamışdır.
Azərbaycanlılar bu sözü eşidən kimi
söz özü ilə onların başına həmin
semantik dənəcikləri gətirir və o dənəciklərə
görə biz "görməmiş" sözündən
xeyli dərinlikləri açan kəlmə kimi ləzzət
alırıq.
Həmin sözü ruscaya çevirəndə (ne vidavhiy)
ancaq lüğətdəki əsas anlamı qalır, bu
sözdən bizlərə görünən situasiyalar, adam üzləri, tipləri rus tərcüməsində
qalmır.
Bir dilin sözünün olduğu kimi başqa dilə
keçməsinin nədəni elə budur, sözün həmin
mədəniyyətlə ilşlənə-işlənə
yığdığı çalarlar. "Heç
hənanın yeridir?!" - bu deyim
adi cümlə olardı, özü ilə Məşədi
İbadın filmdəki üzünü,
davranışını daşımasaydı. Həmin
deyimi gürcücəyə çevirsən, adi cümlə
alınacaq. Ancaq gürcülərin azərilərlə
bir işdə-gücdə olan adamları "O olmasın, bu
olsun" filmindən sonra min situasiyada azərilərin
""heç hənanın yeridir?!" deyimini eşitsəydi,
güman ki onun tərcüməsini yox, özünü
işlədib ləzzət alardılar. Kənd
təsərrüfatı ilə bağlı gürcü dilinə
keçmiş bizim sözlərin çoxu ona görə
keçməmişdilər ki, onlarda o sözlərin
qarşılığı yox idi. Ona
görə keçmişdilər ki, bizim sözlər daha
çox kənd təsərrüfatı ilə bağlı
işlək olduğundan özünə daha çox situasiya,
mimika toplamışdılar. Qısası, belə deyə
bilərəm: "Əgər iki qonşu xalqdan birində
içmək anlamında "gəl vuraq" deyimi daha
çox gülməli situasiyalarla, ilginc adamlarla, kültür
baxımdan tutumlu olaylarla bağlı olursa, bu deyim tərcüməsiz
o biri dilə keçir". Bu səbəbdən
bizim sözlər gürcü, erməni, Dağıstan dillərində
belə çoxdur. Bu səbəbdən
rus dilində tatar sözləri belə çoxdur. Elə bu səbəbdən də bizim dilimizdə
fars-ərəb sözləri çoxdur. Latın
və yunan sözlərinin ovsununu isə elm və reklam
yüksəldib. Bir çox latın-yunan
kökənli terminlər var ki, adı sözlərdir və
onların qarşılığı o biri dillərdə də
var. Ancaq o biri dillərdən fərqli olaraq həmin sözlər
elmi deyimlərdən özlərinə ağıllı
semantik çalarlar topladıqlarından ayrıca ovsun-maqiya
qazanıblar. Froydun "narsis" termini bizim nərgiz
gülümüzün adında da var, ancaq psixoanalizin
yaradıcısının və ardıcıllarının
yazılarında "narsist-narsistlik" termini o qədər
gözəl düşüncələrdə, disputlarda
işlənib ki, biz məqaləmizdə kiminləsə
bağlı "nərgiz adamdır" deyəndə çəlimsiz,
"narsistdir" deyəndə isə güclü deyim
alırıq. Sən "bilmirəm"
sözünü çoxlu və türlü tipli gözəl
qızların dilindən səsləndir, sonra da onu bir-iki
maraqsız adamın dilinə sal, görəcəksən ki,
"bilmirəm" sənə o qızların işvə-nazını
daşıyır və onda maraqsız adamların izi-tozu da
yoxdur. Bu anlamda Azərbaycan türkcəsinin işlənmə
məkanı böyük və geniş olanda onun sözləri
təkcə sözlükdəki "arıq" mənalarını
daşımır, özləri ilə çoxlu semantik
çalarlar da gətirirlər. Dükan, qəzet
adlarında Avropa sözlərinin ("reytinq",
"favorit" və s.) maqik ləzzət verməsi bizim bu
görməmişliyimizdəndir.
2006-cı ildə Sovet dönəmindəki bizlərin
görməmişliyindən yazanda onu da tapdım ki, görməmişlik
təkcə tavar qıtlığından gəlmir. Söz-düşüncə
və başqa azadılqlar yoxdursa, dükanlar dolu olsa da,
adamlar mənəvi yöndən görməmiş
qalırlar. Buna çarpıcı örnəyi
İran verir. Ora camaatı musiqi, içki görməmişləri
olduqlarından bayramlarda Azərbaycana, Ermənistana,
Gürcüstana axışırlar.
Yenə qayıdım "görməmiş"
sözünə. İndi baba olmuş adamlar nəvələrinə
Sovet dünyasını öyəndə unudurlar ki, bu
dünyanın adamları (içi mən qarışıq)
görməmiş idilər. Bu adamlar Kubinkadan Malboro siqareti,
çex piyvəsi alanda böyük nemətə
çatmış kimi kefdə olurdular. Mən
Moskvada oxuyanda hər bir qız fürsət tapıb bildirirdi
ki, ya qardaşı, ya əmisi, ya xalası xaricdə
yaşayır və ya xaricdədir. Bunun mənası
o idi ki, "mənə saqqız, siqaret, brend paltar tapmaq
problem deyil".
Mən Moskvada görməmişliyi yüksək partiya
yetgilisinin tanıdığım balalarında da
görürdüm. Onlara baxanda universitetdə oxuyan fransızlar, ingilislər
kasıb ola bilərdilər, ancaq görməmiş
deyildilər. Çünki dünyanı gəzmək,
pulu olanda ən yaxşı cins şalvarı almaq onlara problem
deyildi. Bu anlamda Sovetlərin evini görməmişlik
yıxdı. Ancaq yeri gəldi, onu da deyim.
Üçüncü dünya adamlarının
kapitalizmə görə görməmiş olmayan
adamlarından Batıya qarşı başqa təhlükələr
çıxdı. Misirdə, Səudiyyədə,
Suriyada adamlarda saqqız, cins, viski, maşın, paltar görməmişliyi
yox idi. Görməmişliyi olmayan bu adamlar
arasından terrorçular çıxdı, çünki
onlarda Sovet adamı kimi Batı dünyasına pərəstiş
yox idi. Mənim gördüyüm Rusiyada gənclərin
çoxunda Amerikaya, Avropaya pərəstiş vardı və
bunun bir nədəni onların görməmişliyi idi.
İndiki Rusiya adamlarından bu görməmişlik
gedib və görün necə Batı uyqarlığı
üçün onlar təhlükəyə çevriliblər.
Öncələr Batıya aşağıdan
yuxarı baxan ruslar indi super marketlərə, butiklərə
görə daha görməmiş deyillər. Və bu
üzdən Qərbə aşağıdan yuxarıya
baxmayıb dörd yana güc göstərən
dövlətləri ilə öyünürlər. İqtisadi, mənəvi-kültür gücü
olmayan bu dövlət hər yerdə konfliktlər yaradır
ki, onu saysınlar.
İndiki babaların Sovetləri belə sevməsinin mənim
üçün bir izahı var. Görünür, onlar
düşüncə, mədəniyyət
azadlığını bizim kimi millətçilər qədər
sevmirdilər.
Məntiqlə orta insan yaxşı
dolanışığı özgürlükdən
üstün saya bilər və bu anlamda Səudiyyə vətəndaşlarının
çoxu banklarda olan pullarına görə öz siyasi rejimlərini
Batı demokratiyasından üstün tutur. Ancaq axı
Sovetlər Səudiyyə deyildi ki, adamlarına yaxşı
dolanışıq versin. İndiki babaların
(nənələrin) yadına salım. 80-ci
illərdə hamınız həkimlərin cibinə pul
qoymaqdan, məktəbdə müəllimlərə hədiyyə
göndərməkdən bezib deyinirdiniz. İnstitut
müəllimlərinin pulla imtahanda qiymət yazması normal
hal olmuşdu. Pul almayan müəllimlərin
çoxu isə bununla öyünməyib də sanki
ayıblarını gizlədirdilər, çünki mənəviyyat
o qədər korlanmışdı ki, rüşvət almayan
müəllimə axmaq kimi baxırdılar.
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 4
iyul.- S.8-9.