Klassik şeirdə
mistik
yaşantının
metaforası
Klassik
Şərq, o cümlədən Azərbaycan poeziyası
müxtəlif yönlərdən öyrənilib. Sovet
dövründə ədəbiyyat, xüsusən poeziya lirika
totalitar kommunist ideologiyasının sənətdə ifadəsi
olan sosializm-realizmi nəzəriyyəsinin basıncı
altında birtərəfli materialist sosiologiya baxımdan
öyrənilib. Bəzi faktlar istisna olunmaqla, əsasən təftiş
və təhrif çağları VIII-XVIII əsrləri əhatə
edən əruzla yazılmış ədəbiyyat ərəb,
fars və türk şeiri dünyada ən zəngin çoxtəriqətli
bədii-fəlsəfi cərəyan olan sufizm təsəvvüfün
təsiri altında olub. Mənşəcə rus olan Amerika
alimi sufizmin ardıcıl tədqiqatçısı Aleksandr
Knış "Musulmanskiy mistisizm" monoqrafiyasında
yazır ki, Şərqdə Orta əsrlərdə sufizmin təsiri
altına düşməyən şair olmamışdı.
Bu, hər
şeydən əvvəl sufizmin İslam dini ilə təməl,
mənşə bağlılığı ilə əlaqədardır.
Bizim ana dilli klassik şeirimiz, hətta aşıq şeiri də
belə xüsusiyyətə malik idi: Qazi Bürhanəddin,
İmadəddin Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai və
Füzuli. Sufilərin yazdığı bəzi elmi əsərlər
də poetik dildə əruz bəhrlərində (xüsusən
ərəb ədəbiyyatında) belə idi. Ümumən,
Şərqin üç əsas dilində ərəb, fars və
türk dillərində yaranan fəlsəfi təlimlər bədii
formada idi. Eşqin tərənnümünə həsr
olunmuş (bu əsas mövzu idi) poeziya bədii-fəlsəfi
məzmuna və formaya malik idi. Bu, Şərqdə və
türk islam ədəbiyyatlarında "ülumi-ədəbi"ni
və "qəvaidi ədəbiyyə"ni
yaratmışdı. Bunların təməlində əsası
VIII əsrdə ərəb musiqişünası və
filoloqu Əbu Əbdürrəhman Xəlil İbn Əhməd
Əl Bəsri Əl Fərahi (718-790) tərəfindən
qoyulmuş əruz vəzni nəzəriyyəsi
dayanırdı. Bu dövrdə əruz ana dili ilə bərabər
öyrədilir, əruzu bilməmək ayıb
sayılırdı. Ona görə də əruz vəzni XIII əsrdən
başlayaraq şairlər üçün sınağa
çevrildi, dünya ədəbiyyatına ərəb, fars və
türk dillərində poetik şedevrlər bəxş etdi.
Əruzla şeir yazmaq böyük hünər və istedad tələb
edirdi, çünki əruzun bəhrləri çox möhkəm
ehkam idi.
Böyük
sufi nəzəriyyəçiləri - Əbu Nuayma əl-İsfəhani
(948-938), Həsən əl Bəsri (624-728), Əl-Qəzzali
(1058-1111), Mənsur Həllaç Miyanəçi (857-922),
Əl-Fərabi (950), İbn Sina (980-1037), İbn əl Ərəbi
(1165-1240), Şeyx Mahmud Şəbüstəri (1287-1320) öz
fəlsəfi əsərlərini şeirlə
yazmışlar.
Orta
çağlar şeirində metafora poetikanın komponentindən
çox, ilahi eşqin şiddətini ifadə edən bədii-fəlsəfi
anlayışın sinonimi kimi işlənilib. Poetik metafora bir
əşya, yaxud varlığı (insanın) əlamətin
başqa bir əşyaya, varlığa (çox zaman mücərrəd)
köçürülməsi ilə yaradılır. Təşbehdən
fərqli olaraq metaforada qarşılaşdırılan tərəflərin
biri iştirak etmir. Məsələn, ustad aşıq Ələsgər
"Dağlar" qoşmasında deyir:
Ağ
xələt bürünər zərnişan geyməz,
Heç
kəsi dindirib kefinə dəyməz
Sərdara
söz deməz, şaha baş əyməz
Qüdrətdən
səngərli qalalı dağlar.
Üç
misra poetik metaforada insana xas əlamət dağların üzərinə
köçülür.
Klassik
poeziyada metafora ilahi eşqin, məhəbbətin şiddətini
vermək üçün bir bədii-fəlsəfi vasitədir.
İlk
sufilər Allahdan başqa heç nəyi olmayan zahidlər,
asketik mistiklər idi. İlk bakirə və müqəddəs
sufi qadın olan Rəbiyyə əl Ədəvi (IX əsr)
deyirdi: "Mən sənə məxsusam, mənim hisslərim
(ehtiraslarım) sənindir". (bax: Filiştinskiy. İstoriya
arabskoy literaturı, M, 1991, s. 320). Tədricən dini hədis
və zikrlərdə ifa olunan mistizm poeziyaya keçir, insan
obrazının xarakteri-mahiyyəti kimi poetikləşir. X əsrdən
XVIII əsrə qədər səkkiz əsr lirik şeirdə
mistik yaşantı bədii fəlsəfi məzmun kimi
iştirak edir. Bu mistik anlayışlar şeirdə emosional gərginliyi
qüvvətləndirən vasitələr kimi
çıxış edirdi. Bu cəhət Mənsur əl Həllac
Miyanəçinin (857-922), İbn əl Ərəbinin, əl
Qəzzalinin, İbn əl Fəridin (XII əsr), Nəsiminin
(XV əsr) lirikası üçün səciyyəvi idi.
İbn
əl Ərəbi (Əşş Şeyx əl Əkbər)
"Tərcüman əl Aşyak" poemasında öz
görüşlərini şərh edir. Bu əsəri o,
İspaniyadan, Əndəlusdan Məkkəyə gedərkən
İmam Zahir İbn Rüstəmin qeyri-adi, ilahi hüsnə
malik Nizam adlı qızına vurulandan sonra 1201-1203-cü illərdə
yazmışdı. Bu gözələ vurulanda o, Allahın
varlığını hiss edir və ona qovuşduğunu
duyur.
İbn
əl Ərəbi məhəbbəti üç yerə
bölürdü: ilahi, mənəvi, təbii. İlahi məhəbbət
digər ikisinin mənbəyi idi. Mistik eşq "Allahı
varlığı ilə vəhdəti hiss etmək, bu məhəbbətin
realığını dərk etməkdir. Hər cür
yaradıcılığın səbəbi məhəbbətdir,
eşq hər şeyi vahid varlığa (Allaha)
qaytarır". (Filiştinskiy İ.M. İstoriya arabskoy
literaturı, M, 1991,s. 358) .
Gözəlin
bədənində hüsnündə Allahın
varlığını hiss edəndə mistik yaşantı
baş verir. Onu Allahla vəhdətdə duyur və hiss edir.
Əslində, bunu özünə təlqin edir. Gözəgörünməz
varlığı duymaq üçün güclü fəhm
lazımdı. Burada ağıl (Əql iştirak etmir, burada qəlb,
bəsirət gözü iştirak edir. Bu elə bir ekstaz həddir
ki, onda insan ayağı yerdən üzülür, reallıq
itir, aşiq yerlə göy arasında, əslində məkansızlıq)
bulur. Bu məkansız mühitdə bədənlər itir, bədənləri
ali həzz - ruh idarə edir.
Qəzəlin
iki böyük ustadı hürufi şair İmadəddin Nəsimi
ehtiras doğuran, coşqu və pafos yaradan səslərdən,
Məhəmməd Füzuli daha çox ruhu sakitləşdirən
səs və ifadələrdən istifadə edib. Nəsiminin
bəzi beytlərinə nəzər salaq:
Həqqin
kəlamı məndədi, sanma məni həqqdən iraq
Çünki
könüldür ərşi-həqq, bəs ərşi - rəhman
olmuşam.
Allahın
kəlamı-nitqi məndədir, məni Allahdan uzaq sayma. Mənim
qəlbim Allah eşqinin səmasıdır ona görə də
mən Allah eşqi olmuşam. Mən Allah eşqindən ibarət
bir mistikəm, mən reallıqda yoxam, o varsa mən yoxam, mən
elə oyam:
Nəsiminin
məkanı laməkandır
Məkansız
aşiqin həqqdir məkanı.
Nəsimi
də Allah kimi məkansızdır. Məkansız aşiqin
sevgisi haradırsa məkanı da oradır, haqq-təala insan
oğlu özüdür.
Gəl,
ey könlümdə can, canda bədənsən,
Nə
candasan, əcəb kim, canü tənsən.
Səni
dil necə şərh etsin, a can, kim
Nə
bilsinlər səni kim, can, nədənsən.
Üzünçün
qül-hü vəllahu əhəddir,
Həqiqət möcüzü, həqqdən gələnsən.
Vücudun
zati-mütləqdir məgər kim
Nəyə
kim baxar isəm onda sənsən,
Nə yerdənsən səni heç kimsə bilməz.
Qədim
eposumuz "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında Allah barəsində
deyilir: "Ucalardan ucasan, kimsə bilməz necəsən".
Eləcə də Allahın məkanı bilinməz.
İslam dininə görə, Allah VII göylərdədir.
Orta əsr (sufi) düşüncəsinə
görə, Allaha qovuşmaq üçün mənəvi təkamülün
4 mərhələsini keçməlisən: şərihət,
təriqət, mərifət, həqiqət. Bu
poeziyaya görə, Allah sevən ürəklərdədir, hər
aşiqin onu ilahi məhəbbətlə sevənləri qəlbidir.
Allahı insanın eşqi yaradır, o, ilahi
eşqdən doğulur. İnsanın
Allaha tam şəkildə qovuşması yalnız
ölümündən sonra mümkündür. Dinə
inanan bütün insanlar cənnətə düşmək
istəyirlər, bunun üçün əvvəlcə
ölmək lazımdır, lakin heç kim
ölmək istəmir. İnsanı Allah bir bədəndə
iki ruh kimi birləşdirmir, bu yalnız eşq sayəsində
mümkün olur. Aşiq məşuqunu öz
varlığında hiss edir.
Mənsur
Həllac deyirdi: "Öldürün məni, mənim
etibarlı dostlarım, mənim ölümüm-mənim həyatımdır.
Mənim üçün ölmək, yaşamaq deməkdir,
yaşamaq mənim üçün ölmək deməkdir... Mənim üçün həzz ən böyük əzabdır"
(Filiştinskiy İ.M. İstoriya arabskoy literaturı, s...)
Duyğusal insan, daha doğrusu, mistik onu əhatə edən hər
şeydə, aləmdə Allahı və yaxud onun əlamətlərini
görür. Bütün hallarda Orta əsrlər
şairini (və alimi) Allaha qovuşduran start
meydançası konkret insanın, gözəlin
hüsnüdür.
Səni
bu hüsni cəmal ilə, bu lütf ilə görən
Qorxdular həqq deməgə, döndülər insan
dedilər.
Bu beytin
müəllifi Nəsimiyə görə, hüsn
"Quran" ayəsidir: "Üzün çün qul-hulvəllahu
əhəddir", "bədri cahanın danəsidir",
"cəmalın rovzeyi rizvan deyilmi",
"ömrümün sübhü üzündür bəxtimin
şamı saçın \\ getmə ey dilbər gözümdən,
sübhümü şam eyləmə" , "bu necə
hüsnü surətdir ki, nur ehsan edər ayə".
Böyük
türk sufi, mütəfəkkiri şair
Mövlana Cəlaləddin Rumi yazır: "Onu bil ki, biz bu
görünən bədəndən ibarət deyilik. Biz bu bədəndən savayı Allah ilə bərabər
yaşayırıq". Allahdan dinə enmə, dindən
Allaha qalx! - mənim həqiqətim belədir...
Mistik yaşantı sufinin həyat tərzidir. Orta
çağlar insanının obrazı daha çox bu
yaşantının metaforası ilə yaradılır. İlahi məhəbbətlə sevən insanın
bütün arzuları sevgilisinə qovuşmaq cəhdi ilə
bağlıdır.
Əslində,
sufizim ehkamlarına sığmayan Mövlana Məhəmməd
Füzilinin qəzəllərində hüsn dünyanın
güzgüsü, eşqin səbəbi kimi tərənnüm
olunub:
Hüsnün
olduqca fizun eşq əhli artıq zar olur
Hüsn nə miqdar olursa, eşq o miqdar olur.
Bu
hüsn insanı öz varlığından yox edir:
Heyrət
ey büt surətin gördükdə lal eylər məni
Surəti - halım görən surət xəyal eylər
məni.
Yaxud:
Ey mələksima
ki, səndən özgə heyrandır sana
Həqq
bilir insan deməz, hər kim ki insandır
sana.
"Elmsiz şeir əsassız divar olar, əsassız
divar qayətdə bietibar olar" - deyən dahi Füzuli elmlə
şeirin vəhdətini həqiqi sənətin cövhəri
hesab edir, "şeir fəziləti də bir ayrı elmdir və
kamil növlərindən möhtəbər bir
növdür" qənaətinə gəlirdi.
Əql
yar olsaydı, tərki eşqi yar etməzmidim,
İxtiyar olsaydı, rahət ixtiyar etməzmidim.
Digər
tərəfən bu qərara gəlirdi:
Ey
Füzuli, qıl kəmali-fəzl kəsbin, yoxsa mən,
Kamili-eşqəm dəxi özgə kəmali neynərəm.
Burada adi insan ağlından söhbət getmir. İnsan
ağlı yer həqiqətlərini dərk etmək
imkanına malik müdrik ağıldır. Səma həqiqətlərini o cümlədən
insanı kamilləşdirən Allah eşqini dərk etmək
üçün mistik yaşantının metaforası
lazımdı. Bunu "dahi qəlb şairi" məhəbbət
dastanı olan "Leyli və Məcnun" poemasında əyaniləşdirir.
Bir epizodu
şərh edək: Leylini zorla İbn Səlama ərə
verirlər - "Olsaydı əldə ixtyarım, olmazdı səndən
özgə yarım". Öz bakirəliyini qorumaq
üçün Leyli bir fənd işlədir, zifaf gecəsi
yanına gələn İbn Səlama deyir: məktəbdə
oxuyarkən bir münəccim mənim falıma
baxmışdı, sən cinnisən demişdi, kim sənə yaxınlaşsa cin onu vuracaq, o
öləcək. İbn Səlam bu sözü
eşidib çıxır gedir. Əslində,
Leyli deyirdi ki, mən Məcnunluyam, varılığım
büsbütün Məcnundan ibarətdir. Səlamətin oğlu İbn Səlam qorxur, bu niyyətdən
əl çəkir. Leyli səhraya
düşür, Məcnunu axtarır. Ona
rast gələndə Məcnun onu qəbul etmir. Onda fədakar
Leyli deyir:
Leyli mənə
aruziyi-canım
Kamü-dili-zarü
natəvanım
Muştaqi-cəmal
idim həmişə
Möhtaci
vüsal idim həmişə
Gəl
yanıma, fövt qılma fürsəti!
Dil nəzəri-vüsali
qamətindir
Gər canım isə əmanətindir.
Çün
düşdü macalın etmə ehmal
Gəl nəzrini tut, əmanətin al.
Məcnunun
cavabı mistk yaşantının bədii fəlsəfi
idealı, daha doğrusu, onun metaforasıdır:
Cismimdəki
indi özgə candır
Sənsən
halə mənimdə canım
Gözdə
nurum cigərdə qanım
Məndə
olan aşikar sənsən
Mən
xud yoxam, ol ki var-sənsən!
Gər mən
mən isəm, nəsən sən ey yar,
Və sən sən isən, nəyəm məni-zar.
Orta əsrlərin təsəvvüf poeziyasında
eşqin ən şiddətli insanın özündə
olmayan məqamı aşiqin yox olması özünü məşuqədə
dərk etməsidir. Füzuli Leylini ən yüksək
metaforada - Allah simvolu kimi işləyir. Bu
mərtəbədə ölmək metaforu
yaşantının xoşbəxt yekunu, zirvəsidir. Bu, müəyyən mənada vəhdəti-vücuddur,
irfaniliyin çatdığı son mənzildir.
Hürufilər
deyirdi: "İnsan həqdən qopmuş nur
parçasıdır". Sonda bu nur məhəbbət şəklində
öz mənbəyinə qayıdır: "Canı canan diləmiş
verməmək olmaz, ey dil" deyirdi dahi şair Füzuli. Can
ruhun metaforasıdır.
Coşqun
cəngavər şair Nəsimi də bu metaforadan istifadə
edir:
Canımın,
cana, vüsalın can içində
candır,
Canə canu canə canu canu həmcanandır.
Can necə
tərk eyləsin, ey can səni
Çünki canın canısan, ey canımız.
Bura da söz oynatmaq ustalığı, sözü bir
çox mənalarda işlətmək istedadı
reallaşıb.
Poetik metaforadan fərqli olaraq, mistik metaforada
qarşılaşdırılan tərəf olmur, o, xəyal
edilir, fəhm olunur. Füzuli dərk et demir "fəhm
qıl" deyirdi. İlahi eşq mistik məhəbbət
sayəsində insan Allahı özünə endirir,
özündə reallaşdırır, daha doğrusu,
özündə dərk edir. İnsanın
qüdrəti də bundadır. "Vadiyi-vəhdət,
həqiqətdə, məqami-eşqdir".
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 4 iyul.- S.28-29.