AĞRILI ÖMÜR
Sabir ƏHMƏDLİ - 90
Xalq
yazıçısı, görkəmli nasir Sabir Əhmədli
yaşasaydı iyulun 10-da doxsan yaşı tamam olardı. Bu
yaxınlarda çapdan çıxmış
"Yazılmayan yazı" adlı kitabını mənə
gətirdilər. İki gün ərzində kitabı maraqla
oxudum. Həm bu mütaliənin təsirilə, həm də
Sabirin yubileyi münasibətilə həmişə dərin
hörmət bəslədiyim yazıçı haqqında
söz demək istədim. Əlbəttə, karantin müddəti
qurtarandan sonra S.Əhmədlinin layiq olduğu şəkildə
yubileyini keçirəcəyik. Yazıçılar Birliyinin
mətbuat orqanlarında isə elə bu yubiley günlərində
yazılar verməyi tapşırdım. Mədəniyyət
Nazirliyinə məktubla müraciət edib Sabir Əhmədlinin
son romanları da daxil olmaqla cildlərinin nəşr
olunmasını xahiş edəcəyəm.
"Yazılmayan
yazı"da belə bir yer var: "Anarla mənim münasibətlərim
pis deyildi, ehtiram göstərir, yanına gedəndə xoş
qarşılayır, çay gətirdir, səmimi söhbətimiz
olurdu".
Bu
sözlərə öz tərəfimdən onu əlavə edə
bilərəm ki, Sabirlə məhrəm söhbətlərimiz
tək Birlikdə, mənim sədr olduğum vaxtda deyil, daha əvvəllərdə
də olurdu, Moskvada Ədəbiyyatçılar evində səmimi
etiraflarla dolu söhbətimizi, Çənlibelə
(keçmiş Çardaxlı) kəndinə Sabirə
verilmiş mükafatı almaqçün maşınla birgə
getməyimizi, yol boyu ən müxtəlif məsələlərdən
danışmağımızı və demək olar ki,
bütün fikirlərimizin uyğun gəlməsi, bir
çox yazıçılara münasibətlərimizin eyni
olması məni sevindirirdi. 1990-cı ildə Xəlil Rza
Ulutürkün Bakıda formal olaraq keçirilən məhkəməsinə
Sabirlə birlikdə getmişdik və elə məhkəmə
salonundaca azad edilən şairi ürəkdən təbrik
etmişdik. Sabirə xoş münasibətim də yalnız
birlikdə çay içməklə məhdudlaşmırdı.
Hələ çox illər öncə "Nəsrin fəzası"
adlı geniş məqaləmdə onun "Yamacda nişanə",
"Yaşıl Teatr" "Qanköçürmə
stansiyası", "Toğana" əsərlərinin
geniş və xeyirxah təhlilini vermişdim. "Nəsrin fəzası"nda
yazdıqlarımı təkrar etməyə ehityac yoxdu, ancaq
orda ifadə olunmuş bir fikrimi burda də gətirməyi
lazım bilirəm. Yazmışdım ki,
"altmışıncılar" ədəbiyyatı deyəndə
yalnız bu illərdə ədəbiyyata gələnləri
deyil, daha əvvəlki vaxtlarda çap olunmağa başlayan
yeni tipli nəsr əsərlərinin müəlliflərini də
nəzərdə tuturam. Bu sırada
altmışıncıların həm zaman, həm ruh etibarilə
ən yaxın sələfləri İsa Hüseynovu və
Sabir Əhmədlini sayıram, Sabir də o vaxt bu
yazımı oxumuş, bəyənmiş və mənə təşəkkür
etmişdi. Odur ki, "Yazılmayan yazı"da bir məqam mənə
qəribə gəldi. Yazır: "Anar da gəlirdi redaksiyaya
("Ədəbiyyat qəzeti" nəzərdə tutulur -
A.). Cavan yazıçı Avropa tipli yazılar yazırdı.
Bunlar altmışıncı illərdə ədəbiyyata gəlmişdilər.
Altmışıncı illər ədəbiyyatını,
altmışıncı illərdə ədəbiyyata gəlmişlərlə
məhdudlaşdırırlar. Bu yanlışdır, diqqətli
olmaq gərəkdir. 60-cı illər ədəbiyyatını
60-cı illərdə ədəbiyyata gələn o vaxtkı
cavanlar deyil, bütün nəsillərin qabiliyyətli,
vicdanlı yazıçıları yaradırdılar".
Tamamilə
razıyam. Sabirin rəyincə, "Avropa tipli hekayələr
yazdığıma" da sözüm yoxdur. Amma kim nə
deyir öz işidir, şəxsən mən həmişə
altmışıncılar ədəbiyyatı haqqında məhz
Sabirin dediyi kimi, yazmışam, bu mövzu da
yazılarımda, "Yazılmayan yazı"da ifadə
olunmuş bir fikirlə də tamamilə razıyam:
"Altmışıncı illər yeni mövqeli,
"antisovet" bir ədəbiyyatın
başlanğıcı idi".
Qədirşünaslıqla
xatırladığı bir epizoda görə də Sabirə
minnətdaram. "Ədəbiyyat qəzeti"ndə Rəsul
Rzanın "Qızılgül olmayaydı" poemasının
oxunduğu zaman Sabir fikrini belə bildiribmiş: "Bu poema
onunla fərqlənir ki, burada etiraf var. 37-nin baş verdiyi hər
birimizin bu işdə günahı olduğu etiraf edilir".
Yeri gəlmişkən, Sabirin "Dünyanın
arşını" romanı ideoloji cəhətdən kəskin
tənqidə məruz qalanda, əsər barədə, hətta
DTK-ya arayış veriləndə və ağsaqqal
yazıçılardan biri "Mən qoymaram ki, Sabir Əhmədov
mənim qurduğum kolxozu dağıtsın" deyəndə
Rəsul Rza gənc müəllifi müdafiə etmişdi.
"Yazılmayan
yazı" xatirələr kitabının böyük qismi
Sabirin Bakıya gələnəcən, yazıçı kimi
çap olunmağa başlayanacan keçdiyi ömür yoluna
həsr olunmuş səhifələri - onun doğma yerlərini
təsvir edən parçaları sırf nəsr əsəri
kimi maraqla oxuyursan. Əyalətdən paytaxta gəlmiş, iti
müşahidə qabiliyyətinə malik olan yazıçının
şəhər mühiti və Yazıçılar
İttifaqı barədə müsahidə və mülahizələrini
yüngül bir təbəssümlə oxuyurdum,
çünki bu nəql olunanlar mənə də tanış
idi və Sabir, bəlkə də, ilk dəfə bu məsələlər
barədə açıq söhbət edir.
"Respublikada
dəstəbazlıq, yerliçilik baş alıb gedirdi.
"Bakılı qədeşlər" bir ayrı üstə
idilər. Onlar daha artıq respublikada ictimai-siyasi
üstünlüyü saxlayıb başçılıq
mövqelərini güdürdülər və
"rayonlıları, çuşkaları" susdurmaq
iddiasındaydılar. Yazıçılar İttifaqına
onlar elə də girişə bilmirdilər. Burada baş
mövqelər Qarabağ və qazaxlıların idi. Bunlar da
bir-birilə vuruşurdular".
Bu
sözlərin həqiqiliyi bir də ona görə vacibdir ki,
Sabir özü qarabağlı olsa da, dəstəbazlığa
qoşulmurdu. Bir də ki, Yazıçılar Birliyinin indiki
durumuna irad tutanların namuslu yazıçının bu
sözlərini xatırlamaları pis olmaz.
Yazıçı
kimi Sabiri ağrıdan və unuda bilmədiyi hadisələrdən
biri "Yamacda nişanə" povestinin "Novıy mir"
kimi mötəbər jurnalda çapa qəbul olunması və
sonra Xruşşov mülayimləşməsinin elə
Xruşşov sərtləşməsiylə əvəz
olunanda nəşr edilməməsidir. Yazır: "Əgər
onda redaksiya heyəti dəyişməsə, Tvardovski
üçcə ay da yaşasa idi, mənim işim
ömürlük dəyişəcəkdi. Hər halda mən
dünyada qiymətli sanılan bir jurnalda çap
olunacaqdım. Orda bir kərə nəşr olunmaq bəs idi!
Əsas ədəbiyyat SSRİ-də "Novıy mir"dən
çıxırdı dünyaya, Avropaya, Amerikaya. Heyif, min
heyif! O sayaq fürsət əldən getdi".
Belə
bir şansın baş tutmamasına görə Sabirin pərişanlığını
anlamaq olar, amma mənim fikrimcə, xaricdə çap olunmaq,
dünyada tanınmaq nə qədər fərəhli olsa da,
yazıçının ən böyük uğuru öz
xalqı tərəfindən qəbul olunması, öz milli ədəbiyyatında
layiq olduğu yeri tutmasıdır. Buna isə Sabir Əhmədli
həm nail olub, həm də layiqdir. Sabir Əhmədlinin bu
kitabından indiyə qədər güman etdiyim, amma dəqiq
bilmədiyim bəzi məsələlər mənə faş
oldu. 90-cı illərin əvvəlləri barədə
yazır: "Onda Əkrəm Əylisli də Xalq Cəbhəsinə
yaxındı. İstəyirdilər ki, Yazıçılar
İttifaqının üstdən qələm çəksinlər.
Anargili eşiyə salsınlar və yeni Xalq Cəbhəsinə
uyarlı bir təşkilat - Xalq Cəbhəsinə sədaqətli
bir yaradıcılıq birliyi yaratsınlar. Bu işi Əkrəmgil
başlamışdılar. Məni də qoşmaq istəyirdilər.
Yazıçılar İttifaqına hücum çəkir,
Anarı, Çingiz Abdullayevi hədələyir, ultimatum
verirdilər: "Çıxıb getsinlər buradan! Getməsələr,
avtomat silahla gəlib əzəcəyik!". Bir kərə
Əkrəmin otağında, o da Yazıçılar
İttifaqının katiblərindəndi, amma İttifaqı
dağıtmaq istəyirdi, hə, onun necə bir
Yazıçılar İttifaqı yaratmaq istədiklərini
öyrənmək istədim. Sonra təklif etdim: "Bizim
sayılan, hörmətli ədiblərimiz də orda
olsunlar", İsmayıl Şıxlı, Bayram Bayramov,
İsa Hüseynovun adlarını çəkdim. Onda yeni bir
Yazıçılar ocağı yaratmaq istəyən cavan
Alışarlı incik halda mənə bildirdi: "Siz o
adamların adını çəkirsiniz, biz onlardan qurtulmaq
istəyirik". Aydın oldu, kimə tapşırılacaq,
kim olacaqdı yeni təşkilatın üzvləri. Dəlisov,
çılğın oğlanlarmı, bir sanballı əsəri,
yazısı olmayan xalqçılarmı? Hər hansı
yaradıcılq ocağının başçısı hər
şeydən qabaq, adlı-sanlı sənətkar,
yaradıcı insan, həqiqi yazıçı
olmalıydı, onu saysınlar. Elə bunun üstündə
də cəbhəçilərin yeni Birlik, İttifaq yaratmaq
istəkləri baş tutmadı".
Elə
bil Sabirin bu sözləri bu gün üçün deyilib. Sadəcə,
indi adlar, iştirakçılar, personajlar və aktyorlar dəyişib,
oyun həmin oyundur. Çox məmnunam ki,
Yazıçılar Birliyinin rəhbəri kimi Sabir Əhmədlinin
mənzillə təmin olunmasına yardım etdim, 1992-ci ildə
Əbülfəz Elçibəyin prezidentliyi dövründə
mənim təqdimatımla Milli Məclisdə ona Prezident təqaüdü
verilməsi haqqında məsələ qaldırdıq və
Heydər Əliyevin fərmanıyla bu da baş tutdu. Yeri gəlmişkən,
"Kef" romanının əsas mövzusu elə bu təqaüd
məsələsidir.
Əfsus
ki, bütün inadlı səylərimə və israrlı təşəbbüslərimə
baxmayaraq, Sabir Əhmədlinin Fəxri xiyabanda dəfn edilməsinə
nail olmadım. İndi yazıçının "Kef"
romanını oxuyanda orda məsul dövlət məmurunun
öz adı-familiyasıyla ən ağır sözlərlə
ittiham olunduğunu görəndə Sabirin niyə Fəxri
xiyabanda basdırılmamasının səbəbini
anladım.
Xalq
yazıçısı, Prezident təqaüdçüsü
uzaq bir Abşeron qəbiristanlığında torpağa
tapşırıldı. Sabirin kürəkəni, Rəşad
Məcid və bir neçə başqa yazıçıyla məzarını
ziyarət etdik, gül qoyduq.
"Yazılmayan
yazı"nı oxuduqca müəllifin ömrü boyu
çəkdiyi ağrılara şahid olur, dərdlərinə
acıyırıq.
Amma - bunu
yazmasam səmimi olmaram - "Yazılmayan yazı"da
etirazımı doğuran məqamlar da var. Mənim barəmdə
bir neçə atmacasını mərhumun ruhuna
bağışlayıram. Lakin elə iradları var ki,
onları dəqiqləşdirməyə məcburam.
Yazıçılar
İttifaqına rəhbər seçiləndən az sonra
iş otağımda mənə qədər bu təşkilata
rəhbərlik etmiş 9 nəfərin fotolarını
asdım. Sabir yazır: "İttifaq sədrinin kabinetində,
qənşər bir yerdə Yazıçılar
İttifaqına başçılıq etmiş kommunist ədiblərin
iri şəkli vurulmuşdur. Niyə burada o bədbəxtlərin,
əslində, indikilərin hamısından qabiliyyətli
olan, Azərbayan ədəbiyyatı üçün dəyərli
işlər görmüş, qiymətli əsərlər
yaratmış talesiz yazıçıların şəkilləri
olmasın: Niyə? Ona görəmi ki, 37-ni yada salmaq əsla əlverişli
deyil?".
Vaxtilə
Yazıçılar İttifaqı partiya təşkilatının
katibi olmuş kommunist Sabir Əhmədovun bu sözləri
yazması qəribədir. Əvvəla, şəkilləri
asılmış Yazıçılar təşkilatının
mənə qədərki rəhbərlərindən ikisi elə
repressiya qurbanlarıdır. İttifaqın Birinci sədri
Kazım Ələkbərli güllələnmiş, ikinci sədri
Seyfulla Şamilov sürgün edilmişdi. İkincisi,
repressiya olunanların arasında da kommunist
yazıçılar vardı. Üçüncüsü,
repressiya olunanların bir qismi mətbuat səhifələrində
o biri qismini pantürkizmdə, millətçilikdə ittiham
ediblər. Hələ dözülməz işgəncələr
nəticəsində bir-birinin üzünə
durmaqlarını demirəm. Repressiya olunanların
qalanların hamısından dəyərli olmalarını demək
də, məncə, insafsızlıqdır. "Gedənləri"
ucdantutma ucaltmaq xatirinə "qalanları" daima
aşağılamaq dəb olsa da, ədalətli iş deyil və
həqiqətdən uzaqdır. Onu da xatırladım ki,
Yazıçılar İttifaqının rəhbəri
seçiləndən dərhal sonra binamızın
üçüncü mərtəbəsində repressiya
qurbanları - yazıçıların xatirəsinə həsr
edilmiş lövhə-barelyevin yaradılmasını
S.Şamilovun oğlu, istedadlı heykəltəraş Elcana
sifariş verdim. Keçmiş Sovet İttifaqı ərazisində
repressiya edilmiş yazıçıların xatirəsinə
həsr olunmuş yeganə lövhənin
açılışında talesiz ədiblərin salamat
qalmış övladları, qohumları, yaxınları da
iştirak edirdilər. Birliyə sədr seçilməyimin elə
ilk aylarında Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin,
Seyid Hüseynin yubileylərini keçirdik, Əhməd Cavad,
Mikayıl Müşfiq, Qantəmir haqqında, Hüseyn Cavid və
oğlu Ərtoğrul haqqında (Ərtoğrul haqqında
ilk dəfə! - A.) yazılarım çıxıb, Cavid
haqqında ikiseriyalı bədii filmin ssenari müəllifiyəm.
Odur ki, 37-ni unutdurmaq kimlər üçünsə əlverişlidirsə,
hər halda bu ifadə mənə aid edilə bilməz. Ən
azı ona görə ki, hər gün özümə
qarşı 37-ci il üsullarıyla "mübarizə"
aparanlarla üz-üzə gəlirəm.
"Yazılmayan
yazı" kitabında razılaşmadığım ikinci məqam
Sabirin "Ədəbiyyat qəzeti"nə redaktor təyin
olunması və sonra uzaqlaşdırmasıyla bağlı
olayların özünə uyğun şəkildə
yozmasıdır. Düz deyir ki, 35 il adi əməkdaş kimi
çalışdığı qəzetə Baş redaktor təyin
edilməsi mənim təşəbbüsüm idi. O da
doğrudur ki, bunu istəmirdi və mənim təkidlərimdən
sonra onu razı sala bildim. Amma, təbii ki, işdən
uzaqlaşdırılması haqqında məsələyə
subyektiv mövqedən yanaşır. Yubiley yazısında bu
mövqeni təkzib edən faktlardan söz açmaq yersiz
olardı. Qismət olsa, vaxt gələr bu barədə rəhmətliyin
ruhunu incitmədən həqiqəti konkret faktlarla
işıqlandıraram. Burada isə Sabir Əhmədlinin
sağlığında nəşr olunmuş son əsərləri
haqqında bir neçə kəlmə demək istəyirəm.
Ömrünün
son illərində qələmə aldığı "Axirət
sevdası", "Kef", "Ömür urası"
yazılarında Sabir Azərbaycan ictimai-siyasi həyatının
90-cı ildə cərəyan edən hadisələrindən,
ermənilərlə Qarabağ qarşıdurmasından və
nəhayət, düşmənlərin açıq
istilasından sonra xarabazara çevrilmiş yurd yerlərimizdən
yanıqlı bir üslubda söz açır.
Əvvəlcə
"Azərbaycan" jurnalının müxtəlif illərdə
bir neçə nömrəsində dərc olunan romanlar
yazıçının həyatda olduğu zaman
çıxan son kitabında, "Axirət sevdası"
adlı trilogiyasında toplanmışdır. Elə "Axirət
sevdası" romanıyla başlayan kitaba "Kef" və
"Ömür urası" əsərləri də daxildir.
Yazıçının
son əsərlərinə xas cəhət - onların
avtobioqrafik xarakter daşımasıdır və müəllifin
Kişi adıyla yaratdığı obraz -
yazıçının özü -
hər üç romanın baş qəhrəmanıdır.
Məlum olduğu kimi, Sabir Əhmədlinin oğlu Məhəmməd
könüllü olaraq cəbhəyə getmiş, Qarabağ
uğrunda vuruşlarda döyüşmüş və Murovda
şəhid olmuşdur. Müəllifin -
yazıçının - Kişinin oğlunun sorağıyla
qarlı Murov dağına getməsi, onu dirilər,
yaralılar arasında axtarması, tapmadan Bakıya dönməsi
və mənzilində ciyərparasının ehsanına rast gəlməsi
- romanın ən təsirli səhnələridir, bu
parçaları həyəcansız, ağrısız oxumaq
mümkün deyil.
Amma, eyni
zamanda "Axirət sevdası"nda başqa mühüm bir
motiv də var. Bu motiv həyatının ən ağır
faciəsini yaşamış Kişinin təsəlliylə ovunmaq
istəyinin dinlə bağlanmasıdır. Əsərdə
din bilicisi Malik müəllimlə söhbətlər, müqəddəs
"Quran"ın surələrindən, ayətlərindən
gətirilən misallar - cənnət-cəhənnəm, Qiyamət
günü, Axirət dünyası, ruhlar aləmi barədə
mübahisələr birbaşa oğul itkisiylə bağlıdır.
Madam ki, şəhidlərin yeri cənnətdir və deməli,
Məhəmməd də indi behiştdədirsə və
dürüst ömür sürmüş Kişi də vəfatından
sonra cənnətə düşəcəksə, deməli,
oğulla atanın ruhları nə şəkildəsi yenidən
buluşacaq, görüşəcəklər. Amma, eyni zamanda
Kişi həyatının böyük bir qismini sovet illərində
yaşadığı və ateist təlimlə yetişdiyi
üçün ruhlara, cənnət-cəhənnəm
söhbətlərinə müəyyən qədər skeptik
yanaşır. Bu inamsızlıq, ikili, haçalı ovqat
çox dəqiq və dərin bir fikirlə ifadə olunub.
"Sovet ideologiyası o dünyanı da əlimizdən
aldı" - deyilir. Yəni yaxınlarını, əzizlərini
itirmiş insanların son təsəllisi, son ümidi, onun dərdini
azacıq da olsa ovudacaq son gümanı - o dünyanın
varlığı və axirətdə görüşmək
sevdasını da ateist təlimi alt-üst etmişdir.
İlk dəfə
"Azərbaycan" jurnalının 2002-ci il beşinci nömrəsində
dərc olunmuş "Ömür urası" romanına
girişdə müəllif "ura" sözünü izah
edərək yazır ki, "bostan, dirrikdən qalma son məhsulsa
"ura"dır. Oxuculara çatdırılan bu romanda
yazıçı ömrünün son yetirməsi -
"ura"dır. Bundan sonra nə yazsa həmin ad altında
gedəcək".
"Ömür
urası" da Sabir Əhmədlinin ağrıyla dolu və
ağrıdan doğulmuş əsəridir. Əsər sovet
qoşunlarının dəstəyilə əzəli Azərbaycan
torpaqlarını işğal etmiş, dinc əhaliyə
olmazın divan tutan daşnaklardan canlarını qurtararaq
Bakıya üz tutmuş qaçqın qafillərinin təsviriylə
başlanır:
"Mal-qara,
xırda, iri baş heyvan sürü-sürü
sürülür, baş götürüb gedirdi.
Maşın maşına dirənmişdi. İtlər
boğazındakı zənciri torpağın üstüylə
sürüyür toz qovzayaraq şütüyürdü. Yiyələri
yığışıb köklü-köməcli evdən
çıxanda köpəklər zəncirləri qoparıb
düşmüşdülər bunların ardınca.
Arvad-uşağın üzündən zəhər damır,
kişilər hirs-hikkədən çatlayırdılar".
Bu əsərdə
də Kişi adıyla təqdim olunan personaj, əvvəllərdə
dediyim kimi, bütün əlamətlərinə görə
müəllifin prototipidir. Kişi doğma yerlərə, erməni
raket hücumlarına məruz qalmış Cəbrayıla xəyalı
səfər edir. Xəyalları, xatirələri, arzu
olunanları real hadisələr kimi təsvir etmək də
"Axirət sevdası", "Kef", "Ömür
urası" romanlarında tətbiq olunmuş üsuldur. Bu kədərli
səfər - viran qoyulmuş, xarabazara çevrilmiş
yurdların, Kişinin duyduğu mənəvi əzabların
bədii təsviridir. Qrad-doluların söküb
dağıtdığı evlər, yaralanmış
ağaclar… Kişini insan müsibətləri kimi təbiətə,
ağaclara vurulmuş zədələr də
ağrıdır.
Cəbrayılın
yaraşığı, cavanların, sevişənlərin
görüş yeri Xan çinar da düşmən atəşinə
hədəf olub: "Budəfəki zərbənin biri
Çinara dəymişdi. Çinarın Çökək məhlənin
üstünə əyilmiş böyük bir şaqqası
qopub düşmüşdü yerə. Kişi
başını qaldırıb, ağacın qradla
dağıdılmış gövdəsinə baxdı.
Çinarın o şaqqasında qol-qanad elə bitmişdi,
orada, sanki bəmbəyaz bir qız çılpaq
uzanmışdı… Çətir uzanırdı onunla
yanaşı, qucurdu Çinar qızı Çinarəni".
Sabirin
böyük qardaşı, Vətən müharibəsində
şəhid düşmüş Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
Cəmil Əhmədovun Cəbrayılda, Çinar
meydanında büstü ucaldılıb, Kişi
qardaşının heykəlinin salamat qalıb-qalmamasıyla
maraqlanır. Heykəlin yerini dəyişiblərmiş, daha
doğrusu, Çinar meydanındakı büst muzeyin həyətində
qoyulmuş, başqa bir meydanda yeni, daha böyük heykəl
ucaldılmışdı. Kişiyə elə gəlir ki,
çox cavan yaşında həlak olmuş, elə o sinndə
ilk heykəli yapılmış qardaşı bu yeni heykəlində,
sanki şahidi olduğu dərdlərdən
qocalmışdır.
"Kişi
heykəli öpmək istəli. Qəribsəmiş, kövrəlmişdi.
Yeddi ildi üzünə həsrət qalmışdı onun.
Onu başqa bir iş heyrətə saldı. Hər gün bu
heykəlin önündən keçən, məktəbə
yollanan uşaqlar, qançəkərlər onun
bağçasına baxır, bitkiləri suvarır, bel
götürüb güllərin dibini, torpağı
yumşaldırdılar".
İşğal
olunmuş Azərbaycan kəndlərində erməni vandallar,
həm də maroderlər, ölüsoyanlar kimi rəftar edirlər.
Qocaman ağacları kəsib erməni mebel fabriklərinə
yollayır, qəbiristanlıqda məzarların mərmər,
qabro daşlarını oğurlayıb aparır, qəbrləri
açıb meyitlərin qızıl dişlərini
çıxarırlar.
Ən vəhşi
üsullarla əlinə keçəni qamarlamaq, məngirləmək,
haramla faydalanmaq alçaqların xüsusiyyətləridir.
Əsrlər boyu ən azı qonşuluqda dinc
yaşadıqları başqa xalqa bu zooloji nifrətin,
görünməmiş qəddarlığın, inanılmaz əzazilliyin
səbəbi nədir? Normal insan şüuruyla bunu dərk etmək
çətindi. Atəşlə öldürdüklərini
didib, parçalayıb, yarıb ürəklərini
çıxarmaq, ovuclarının içinə qoymaq insan
davranışı deyil, hansısa yırtıcı heyvana
xasdır.
1915-ci ildə
Türkiyədə baş vermiş və miqyası dönə-dönə
şişirdilmiş hadisələr, sözdə
"soyqırımı" haqqında, türk zülmü
haqqında erməni ədəbiyyatında yüzlərlə
kitab çıxıb. Azərbaycanlılara qarşı
androniklərin, droların, amazaspların, njdelərin,
lalayanların-balayanların əzazilliyi haqqında bədii əsərlərimiz
müqayisə edilməyəcək dərəcədə
cüzidir. Hələ erməni maraqlarına xilmət edən
"öz" cızma-qaralarımızdan
danışmıram, "Ömür urası", sanki
çox illər öncədən bu sayaq təxribatlara
qarşı əsl həqiqəti əks etdirən cavab kimi
yazılmışdır. Romanda erməni qəddarlığının
çeşidli örnəkləri təsvir edilir.
Tükürpərdən, qandonduran dəhşətli səhnələri
burda yenidən əks etdirib yaralarımızın
qaysağını qoparmaq istəmirəm. Ancaq normal insan
şüuruyla dərk oluna bilməyən quduzluğun
yalnız bir nümunəsi barədə romandan
parçanı sitat gətirirəm: "Bir də baxırlar
ermənilərin əlində olan kənd səmtdən,
Arazdan ayrılma arxın içiylə bir ağartı gəlir
üzü bəri. Bu ağ tül gəlinlik geyimində
başında fata olan yetmiş, səksən sinnində bir
qarı imiş. Qarı ölməyibmiş".
Məlum
olur ki, "ermənilər qarını tutub gətirirlər
kənd klubuna. Burada dığalar bir toy mərasimi düzəldirlər.
Kəndin dükanından bir tül gəlin geyimi tapır,
fata düzəldir və qarını geyindirirlər gəlin
libasına. Başlayıb zurna-balabanlı bir toy vururlar. Sonra
qarını aparırlar qurduqları gərdək arxasına.
Orada binamus dığalar qarını zorlayırlar.
Götürüb gətirib atırlar arxa-kanala. Ölər-ölər,
ölməz getsin qoy özününkülərə söyləsin
ona necə toy qurublar".
Bu oyunu
çıxaranları insan cinsinə aid etmək olarmı?
Oğlu Məhəmmədin
Murovda snayper gülləsinə tuş gəlməsi barədə
də "Ömür urası" əsərində Kişi
qüruruyla, təmkinlə və ancaq bir yerdə
danışılır. Xalçaçı qızlardan biri
köks ötürüb Kişiyə deyir: - Sizin oğlunuzun
başına gələni də eşitdik. Murovda şəhid
olub. "Qızı qəhər boğdu. Kişi dilləndi:
- O, yayda buraya gəlir, evin işinə əl tuturdu".
Dözülməz
dərdi, ömrün ən böyük
ağrısını övlad itirməyin faciəsini mərdanəliklə
yaza bilən böyük hərflə Kişi -
xalqımızın dözüm və mətanət rəmzidir.
Odur ki, kişi yazarın əsərin sonundakı sözləri
də ümid ismarışı kimi səslənir: "Hər
şey yerini alacaq. Dağılmış şəhərlər,
kəndlər yenidən qurulacaq, əvvəlkindən də
abad olacaq. Qaçqın-köçkün yurda qayıdacaq.
Bircə şəhidlər qayıtmayacaq. Onlar biryolluq
köçüblər".
"Ömür
urası" bu cümlələrlə bitir. Bizə isə bu
sözlərə sidq ürəkdən inanmaq, şəhidlərimizə
rəhmət oxumaq, dərdlərimizi yazan dəyərli
yazıçıya, ağrılı bir həyat
yaşamış Sabir Əhmədliyə
minnətdarlığımızı bildirmək qalır.
ANAR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 11
iyul.- S.2-3.