Ömrün urasında yaşanan və
yazılanlar
II yazı
1990-cı illər - Qarabağ. Sabir Əhmədlinin əsərlərində
konflikt, çarpışma daim işlək olub. Sovet dövründə yazdığı əsərlərdə
həmin qütbləşmə, çarpışma mühitlə
qəhrəman, xeyirlə şər, doğru ilə yalan
arasında gedirsə yazıçının 90-cı illərdən
başlayaraq Qarabağ müharibəsinə həsr etdiyi
romanlarda metafizik anlamda çevrilmə baş verir. Bu dəfə yazıçını
düşündürən nəsnələr "olumla
ölüm, cənnətlə cəhənnəm, ruhlar aləmi
ilə həqiqət dünyası, zalımlıq və
adillik" (Famil Mehdi) məqamları olur.
Sabir Əhmədli bu dövrdə xalqımızın
üzləşdiyi bəlaları nəsrə gətirən və
bunu epik panoram təsvirləri ilə canlandıran nadir
yazıçılardandır. Təsadüfi deyil ki,
bu illərdə yazıçının yaratdığı
bütün əsərlər, onların mövzu və əhatə
dairəsi çağın diqtə etdiyi reallıqlara adekvat
olaraq yazılır. "Kütlə", "Yanvar
hekayələri", "Axirət sevdası",
"Kef", "Ömür urası" və
ölümündən sonra çap olunan "Yazılmayan
yazı" əsərləri Sabir Əhmədlinin bir
yazıçı kimi ölkədə yaşanan situasiyalara həssas
yazıçı baxışıdır. Meydan prosesləri,
milli azadlıq hərəkatı, 20 Yanvar faciəsi,
Qarabağ münaqişəsi, erməni təcavüzü,
Sumqayıt hadisələri, qaçqınlıq problemi, yurd həsrəti
motivləri və başqa bu kimi müharibənin ardınca gətirdiyi
bəlalar çeşidi yazıçının əsərlərindən
başlıca xətt olaraq keçir.
"Kütlə" romanı 1980-ci illərin
sonlarında alovlanan meydan hərəkatına həsr edilən
əsərdir.
Meydanlara axışan xalq, tribunalarda xalqı mübarizəyə,
azadlıq uğrunda mücadiləyə səsləyən
ziyalılar, eyni zamanda bu ağır gündə, insanların
ərzaq məhsullarının çoxunu talonla
aldığı bir zamanda yuxarı eşalonda
çalışan partiya işçilərinin firavan
yaşayışı və s. bu kimi məsələlər əsərdə
geniş əksini tapıb. Ad məsələsində
həssas olan Sabir Əhmədlinin romanını "Kütlə"
adlandırmasını təsadüfi saymırıq. Burada bir amal uğrunda küçələrə
axışan insanların yumruq kimi birliyi ilə bahəm
onların fərqli ambisiyalar, ideologiya və
dünyagörüş nəticəsində kütlə
olaraq qalması da nəzərdə tutulur.
Yazıçı eyni zamanda Meydanı yalnız görünən
qüvvələrin deyil, həm də "görünməz
dalğa"nın idarə etdiyini
anladır.
Sabir Əhmədli hələ yenicə haqq səsini
qaldırmağa çalışan xalqın
toplandığı Meydanı bütün detalları ilə
təsvirə çalışır, insanların
psixologiyasının qatlarını açır, qınaq və
ittihamlar, üsyana hazır olmamağın fəsadları,
düşüncədəki natamamlıqları təsvir edir. Bəzən
bu təsvirlərdə qarışıqlıq hakim olur, sanki
Kütlə ab-havası əsərin daxilində də
yaşanır. Bu da ondan irəli gəlir ki,
müəllif o dövrə dair müşahidə etdiyi
bütün nəsnələri mətnə hopdurmağa
çalışır, qarışıq üslub,
dolaşıq dialoqlarla yüklənən əsərdə bəzi
yerlərdə nəzərə çarpan çaparaqlıq,
cilalanmamış fikirlərin təqdimi xaotik bir dalğa
yaradır. Buna baxmayaraq, "Kütlə"
romanı xalqın üzləşdiyi problemləri incəliklərinə
qədər əhatələyib içinə almaq
baxımından, tarixilik nöqteyi nəzərindən dəyərli
nümunədir. Həmin proseslərdə
iştirak edən elə bir siyasi lider, yaxud ziyalı zümrəsi
yoxdur ki, romandan adı keçməsin.
Yazıçının oğlu Etibar Əhmədovun
müsahibəsində oxuyuruq: "Xalqın bir araya gəldiyi
bu hadisələrə atamın, eləcə də mənim
münasibətim çox yaxşı idi. Gündüz
o gedirdi, axşamlar isə mən. Atam gələndən
sonra Sabir Rüstəmxanlının, Xəlil Rza
Ulutürkün meydanda yüz minlərlə insanın
qabağında necə çıxış etməsi barəsində
rəğbətlə danışırdı. Deyirdi ki, şəxsən mən kütlənin
qabağında o cür çıxış edə bilmərəm".
"Kütlə" romanında tarixi qata nüfuz
müasir proseslərlə qoşa verilir. Müəllif
bu xətti əsərdə Adaş müəllim obrazı
vasitəsilə əyaniləşdirir. Nəşriyyat
işçisi, azadlıq hərəkatının alovlu
iştirakçısı, xalqın hürriyyətini ürəkdən
arzulayan Adaş müəllimi yazıçının
prototipi, avtobioqrafik obraz kimi də qəbul etmək olar. Hadisələrə soyuqqanlı tərzdə
yanaşan Adaş müəllim baş verənlərə
tarixin ibrət məqamlarından nəzər yetirir,
keçmiş olaylara ekskurs edir, fikirlərini ya özü, ya
da Asif, Qulamla paylaşır. Ermənilərin
zaman-zaman xalqımızın başına
açdığı oyunlardan, torpaqlarımızı
işğal etməsindən, törətdiyi vəhşiliklərdən,
ötən əsrin əvvəllərində zülmü ərşə
dayanan işgəncələrin vüsətindən bəhs
edir, 1915-ci ildə Türkiyəyə qarşı xəyanətlərini,
ziyalılarımıza qarşı riyakar və bədnam əməllərini
xatırladır. Müəllif Adaş
müəllim, Asif və Qulam obrazlarında proseslərə
daha ayıq, daha analitik münasibət izhar edə bilir.
Sabir Əhmədlinin 1990-1991-ci illərdə
yazdığı "Yanvar hekayələri" bizim nəsrdə
20 Yanvar faciəsinə həsr olunan hələlik ən
sanballı bədii nümunədir. Bu hekayələr
kitabında həmin hadisə ilə bağlı bütün
mənzərə bədii rakursdan məharətlə işlənib.
Öz azadlığı naminə meydanlara
axışan xalq, silahsız xalqa hücum edən sovet ordusu,
qana boğulan insanların fəryadı hekayələrin əsas
təsvir predmetini təşkil edir. Sabir
Əhmədli bu hekayələrdə insan hisslərini,
ondakı vətənpərvərlik duyğularını,
yurdu üçün əzmlə mücadilə etməsini
psixoloji nüans dəqiqliyi ilə ifadə etməyə
çalışır. Eyni zamanda rus
imperialist siyasətinin obrazı, bir xalq olaraq dəfələrlə
aldanışlarla üz-üzə qalmağımız kimi məsələlər
də hekayələrin içindən əsas xətt olaraq keçir.
Qeyd edək ki, kitabda yer alan "Dənizdən
gələn səda" hekayəsi ABŞ-da da
yayımlanmışdır. Hekayədə 20
Yanvar faciəsi ilə bağlı məqamlara, gizlin qatlara
varılır ki, məsələn, meyitlərin dənizə
atılması, yandırılması, ölülərə
edilən həqarətlər, izi itirmək üçün
onları sulara qərq etməklə bağlı faktlar və
s., - onların həqiqətə əsaslandığı
çox keçmədən etiraf edildi.
"Dənizdən
gələn səda" hekayəsi "son mənzili Xəzər
olan" oğlanın, beş
bacının tək qardaşının nisgilli, nakam taleyinə
həsr olunub. Rusların hücumu ilə 20
Yanvarda həlak olaraq neftdaşıyan gəmidə Dərbənd
sularına atılıb suitilərə yem edilən bu
oğlandan təsəlli olaraq geridə qalan anasına
yazdığı məktubdur. Yazıçı
o məktubdakı sözləri ümumən 20 Yanvar hadisələrində
itkin düşənlərin son xatirəsi kimi əbədiləşdirir.
O kəslər ki, onlara heç Şəhidlər
Xiyabanında dəfn olunmaq belə qismət olmadı:
"Alatoranda göyərtə kranları işə
düşdü. Türümlərdəki
bağlamaları çıxartmağa əl qatdılar.
Bəlkə, tonqal çatacaqdılar. Yox, bunların niyyəti özgə imiş. Brezent bağlamaları göyərtənin
qırağına sürüdülər.
"Raz!
Dva! Vzyali!" - meyit
çatılmış mafraşlar dənizə quylandı.
Sonra... sahibindən ayrı düşmüş qollar,
qıçlar, başlar tolazlandı.
Bu, bir məşəqqətdi. Bizi yandıran o idi ki,
başımıza gətirdikləri bəs deyilmiş, ardımızca
söyüş yağdırır, təpiklə vurub
bağırırdılar: "Vot vam Şaxidlyar
xiyabanı!"
Bir də gördük ki, ana, üstümüzdə
vertolyotlar dolanır. Köməyimi gəlmişdilər?
Endi, az qaldı dalğalara toxunsun. Qapı açıldı, oradan dənizə
atılmağa başladılar.
Paraşütləri yox idi, dalğaların arasına
düşür, batır... çıxmırdılar. Hə, bunlar
desant deyilmiş, eləcə bizdənmişlər. Amma onları vertolyotla gətirmişdilər.
Beləcə,
başı Həştərxan, ayağı Lənkəran - dəniz
oldu məzarımız, can ana".
Amerikalı
ədəbiyyatşünas, Azərbaycan ədəbiyyatı
üzrə mütəxəssis Betty Blair hələ
1990-cı illərin əvvəlində ingilis dilinə tərcümə
edərək "Azerbaijan International" dərgisində nəşr
etdiyi bu hekayəni belə təqdim edirdi: "Sabir Əhmədlinin
üslubu sürreal hesab oluna bilər. "Dənizdən
səda" hekayəsində xaotik gecədə
öldürülmüş bir oğul anasına məktub
dilində ölümünü və ölüsünü təsvir
edir. Bu müddətdə dəniz cəsədi
kənara atıb, suitilər cəsədlə
çarpışır".
Müəllifin
həmin silsilədən çap olunan "Cəza",
"İşığı söndürmə",
"Şəhidlər Xiyabanı", "Qisas",
"Heç nə" hekayələri də şəhid ata
və anaların harayını, emosional
baxışlarını, övlad itkisinin onlara hansı
psixoloji zərbə vurduğunu, erməni quldurlarının bədnam
əməllərini, xalqımıza olan mənfur niyyətlərini
meydana qoyur.
"Kütlə" və "Yanvar hekayələri"
Sabir Əhmədlinin yazıçı, vətəndaş
olaraq xalq, millət qarşısında mənəvi cavabdehlik
hissindən hasilə gələn əsərlərdir. Ölkənin
çətin günündə baş verənlərə
tarixi qiymətin verilməsində, onun taleyüklü məsələlərinin
ədəbiyyata gətirilməsində bu əsərlərin
müstəsna rolu oldu.
Qarabağ məsələsi Sabir Əhmədlinin
bioqrafiyasında izini dərin qoymuş,
yazıçının müharibə faktoruna
çağdaşlarından daha həssas yanaşmasına,
mövzunu davamlı təsvir predmetinə çevirməsinə
səbəb olmuşdur. Hələ "Ədəbiyyat qəzeti"nin
1993-cü il mart-aprel aylarında "Qarabağın qarlı
səngərləri" adlı publisistik yazısında
yazıçı Füzuli və Cəbrayıl bölgəsində
apardığı müşahidələrini oxucularla
bölüşərkən cəbhədə
rastlaşdığı bütün reallıqları təfərrüatı
ilə nəql etmiş, erməni qüvvələrinin dinc əhaliyə
tutduqları divanları, onların yaşadıqları ərazilərə
qəfil basqın etmələrini, əliyalın insanların
çarəsizliyini, eyni zamanda belə ağır günlərdə
arxa cəbhədə aparılan oyunları, vəzifə hərisliyi,
dəstəbazlıq, ön cəbhədəkilərin vəziyyətinə
biganəlikləri və digər bu kimi amansız gerçəkləri
sərt formada sərgiləmişdir. Sonrakı illərdə
müharibə mövzusu yazıçının
yaradıcılığında daha çox o kontekstdən
işlənmişdir ki, dünyanı idrak, özünü dərk,
son problematikası, heçlik duyğusu önə
keçmiş, iç yaşantıları, mənəvi
iztirabları ancaq bu məqsədin ifadəsinə yönəlmişdir:
"Məni ölüm düşündürür"!
Ölüm haqqında düşünmək
üçün Sabir Əhmədlinin böyük
ağrıları vardı. Qardaşını
Böyük Vətən müharibəsində itirən
yazıçı 1994-cü ildə Qarabağ uğrunda
aparılan savaşda oğlu Məhəmmədi də itirmişdir.
Bütün bu iztirablar yazıçının "Axirət
sevdası", "Kef" və "Ömür
urası" romanlarında əksini tapmışdır.
Bu
üç əsəri ilk trilogiya adlandıran və
"Qarabağ müharibəsi mövzusu ümumən ədəbiyyatımıza
bu trilogiya ilə girir", - yazan AMEA-nın müxbir
üzvü Tehran Əlişanoğlunun "Sabir Əhmədlinin
Qarabağ trilogiyası" adlı məqaləsində
oxuyuruq:
"Axirət
sevdası" üç romandan ibarət trilogiyadır; əgər
eyni adlı birinci romanda Müharibə ilə üz-üzə
İnsanın Əbədiyyət axtarışları (ruhi
varlığı) predmet seçilmişsə, "Kef"də
müharibə şəraitində İnsanın
başlıca olaraq nəfsi - cismani yaşamları hədəfdədirsə,
"Ömür urası"nda yazıçının diqqəti
bu dəfə İnsanın mənəvi siması, "yer
sakini"nin məğzi-mənası, Yer ölçüləri
üzərindədir.
Romanın poetexnologiyası barəsində təzə nəsə
deməyə lüzum yox. Ümumən bu yaşda, bu yetkinlikdə
yazardan təzə bədiiyyat istəməyin özü
yanlış olar; bu yenə də həmən XX əsr Avropa
romançılığıdır ki, İnsanın mənəvi
(sosial, psixoloji, ekzistensial, altşüur...)
dünyasını verir qəhrəmanın düşüncə
selinin qabağına və oxucu ilə bahəm
baxır-görsün sonu nə olacaq"...
"Axirət sevdası" və "Ömür
urası"nda tale, ölüm, ruhun fəlsəfəsi,
fanilik və əbədiyyət haqqındakı
düşüncələr aparıcıdır. İtirdiyi torpağı ilə
bağlı narahatlığını yanıqlı bir dillə
qələmə alan yazıçı qəfil
intonasiyanı, ritmi dəyişir və hadisələrin
obyektivi müəllifin mənəvi
yaşantılarının dərin qatına fokuslanır:
"Məni ölüm düşündürür"! Bundan sonra daha çox fəlsəfi mündəricə
önə keçir. Bu fəlsəfi
düşüncə ilə yüklənmiş obraz
yazıçının özüdür. Sabir Əhmədlinin yazıçı, vətəndaş,
ata kimi duyğularını danışdırdığı əsərdir
"Axirət sevdası". Roman boyu qəhrəmanın
- özünün daxili nitqi, şüur axını, irəli-geri
zaman dönümlərinə sıçrayışları,
oğlu Məhəmmədin itkisi ilə bağlı
yaşadığı dərin psixoloji-hissi sarsıntıları
o qədər dərin işlənir ki, oxucu
yazıçının şəxsi kədər və
iztirabının fonunda bütöv vətənin
yaralarını, portretini görür.
"Axirət sevdası" romanındakı əsas surət
yazıçının oğlu Məhəmməd olsa da o,
romana təhkiyəçinin xatirələri,
düşüncələri, yaddaş qəlpələri əsnasında
adlayır. Təhkiyəçi isə yazıçının
özüdür. Oxucu yazıçının
seçdiyi belə bir bədii üsul vasitəsilə
müharibə və onun acı reallıqları, oğlu Məhəmmədin
ön cəbhəyə könüllü qoşulması, az sonra şəhid olma faktı ilə
tanış olur.
Oğlunun ardınca cəbhə bölgəsinə
yollanan ata onu Beyləqanda, Goranda, Gəncədə, Murovda
axtarmalı olur. Ordan Gəncəyə, dostunun evinə qayıdır. Bu zaman ona Məhəmmədin yaralanması xəbərini
verirlər və o, dərhal Bakıya üz tutur. Və...
Evə daxil olunca oğlunun hüzür məclisi ilə
qarşılaşır:
"Orta-böyük otaqda çəhrayı ipək
örtük salınmış cənazə qoyulmuş,
anası başdan oturmuş, xalaları, qonum-qonşu cənazə
dövrəsində halay qurub əyləşmişdilər.
- Y O X!
Yox! Yox... Ola bilməz. İnanmaram! Məhəmməd,
balam mənim! İnanmaram! - cənazənin
ayağında çöküb, dizin-dizin onun üstünə
can atdım.
-
Açın üzünü! Götürün
örtüyü! Mən onu görmək istəyirəm!.. Mən səni haralarda
axtardım, balam?! Gəlibmişsən, özün gəlibmişsən!
Məndən qabaq gəlib çıxmısan
evimizə".
Bu
kiçik parçada müharibə məşəqqətlərini,
onun insan həyatına qatdığı acıları dərk
etmək üçün hər şey var. Oğul itirən
atanın ağrıları, canını vətən
üçün könüllü sipər edən
oğullarımızın nakam taleyi, insan həyəcanlarının
ekstaz biçimdə təqdimi və bütün bu mənəvi
yaşantıların sonda insan psixologiyasına vurduğu zərbələr.
Bu mənada "Axirət sevdası" əsərinin
əsas leytmotivini təşkil edən fanilik və əbədiyyət
haqqında düşüncələr heç nahaq deyil.
Vaqif Yusifli yazır: "Sabir Əhmədlinin "Axirət
sevdası" romanı bu ata dərdini əbədiləşdirən
bir əsər kimi yarandı. Bu roman "Ata
ağrısı" da adlana bilərdi. İlk
dəfə idi Azərbaycan bədii nəsrində
Yazıçı-Atanın oğul itkisindən doğan
dağ boyda dərdi ilə üzləşirdik".
Əlbəttə, əsərin içinə
aldığı çox problem, çox mənzərə
var. Müharibə ritmi əsərin hər səhifəsində
duyulur.
Düzdür, müəllif savaş səhnələri
canlandırmır, buna baxmayaraq yazıçının həm
arxa, həm də ön cəbhədə görüb
şahid olduğu reallıqlar, əsgərlərimizin orduda vəziyyətlərinin
qənaətbəxş olmaması, silahsızlığı,
əyin-başlarının nazikliyi, belə bir çətin
durumda, onların ölüm-qalım savaşında
canları ilə əlləşdikləri bir zamanda müxtəlif
rayonların icra başçılarının toy-büsat
qurmaları, öz eyş-işrətlərindən
qalmamaları haqqında təhkiyəçi yol boyu
düşünür, ağrıyır.
Romanda
şəhidlik ali bir məqam olaraq mənalanır
"Olum, Ölüm eyni hadisədir. Birindən
insan, o birindən ruh doğulur. Ölüm
də Doğuluşca heyrət oyatmalı, seviclə
qarşılanmalıdır. Ölüm əbədi
ömrün başlanmasıdır. Ölüm
məqamında doğulan ruh - işıqdır".
Məhəmmədin ölümündən sonra əsər
ölümlə bağlı, ruhun fəlsəfəsi ilə
bağlı metafizik qata enişi ilə davam edir. Yazıçı
əsərdə ruhsal müstəvidə olan
düşüncələrini ilahiyyatçı müəllim
obrazı kimi təqdim etdiyi Maliklə söhbətində
bölüşür. Bu artıq "Məni
ölüm düşündürür", - yazan müəllifin
gəlib çatdığı nöqtədir... Bəli, müharibə ölüm haqqında
düşündürür, müharibə insan ruhunun
ölümü tanıyıb dərk etməsinə daha
yaxşı yol açır. Hələ olsun sinəsinə
qardaş, oğul dağı çəkilmiş
yazıçı ruhu ola. Bir az təəssüf, bir az da təmkinli nəzərlərlə
baxıb anladır ki, "Başlıcası sağlıqdır,
hər şey gəlib yerini alacaq. Evlər təzədən
tikiləcək, şəhərlər, kəndlər əzəlkindən
abad qurulacaq. Ötən müharibədə
Kiyev, Varşava, Rostov yerlə yeksan olmuşdu. İndi
gedin baxın! Beş dəfə özündən artıq
tikilmiş, böyümüşdür... Amma
gedənlər, ölənlər qayıtmayacaq. Ölümdən qayıdış yoxdur".
"Kef" romanında yazıçının
toxunduğu problemlər çoxyönlüdür. Bir yazıçının
ailəsindən başlanan hekayət az
sonra ictimai sferaya adlayır. Əsərin
mövzusunu ölkəmizdə gedən ictimai-siyasi proseslər,
ərazi bütövlüyü uğrunda
çarpışmalar, milli müstəqilliyimizin bərpa
olunması, qaçqınların öz doğma ocaqlarına
qayıtması, savaş ruhunun dirçəldilməsi,
müharibənin fəsadlarının aradan
qaldırılması kimi məsələlər təşkil
edir. Romanla bağlı bir müsahibəsində
yazıçı deyirdi: "Baş verənləri mürəkkəb
bir axın şəklində görmək lazımdır.
Ən ağıllı və fərasətli adam
odur ki, bu axında cəmiyyəti hansı xəttin səciyyələndirdiyini
ayırd atməyi bacarıb, öz işlərini o istiqamətdə
qurur. sənət adamları, məsələn,
yazıçılar da dövləti idarə edən, onun
siyasətini müəyyənləşdirən adamlardan
köməklərini əsirgəməməlidirlər".
Nəhayət, yazıçının
sağlığında çap olunan "Ömür
urası" romanı. Bu məqama diqqət edək: son kitab "Axirət
sevdası" (2003), son əsər isə "Ömür
urası" (2000-2001)!
"Ömür urası" Sabir Əhmədlinin həyat,
ruhlar aləmi, iki dünya ilə bağlı narahat
düşüncələrinin mətnləşdiyi son
ünvandır. Bu həm də yazıçının
özünün gəlib çatdığı, nəfəs
dərdiyi son duracaqdır- ömür urasıdır. Necə
ki, əsərin əvvəlində yazır:
"Bağlar
sovulanda yığılan bara el aparında
"peşxudr" deyirlər. Biçilmiş
zəmidən düşən tək-tük sünbül
"başaq" adlanır. Bostan, dirrikdən
qalma son məhsulsa "ura"dır. Məsəl var:
"Gedər bostan urası, qalar üzün qarası."
İnsan ömrünün sovulan çağına da
"ura" söyləmək olar. Oxuculara
çatdırılan bu romansa yazıçı
ömrünün son yetirməsi - "ura"dır. Bundan sonra nə yazsa, həmin ad altında gedəcək".
Bu əsər də Qarabağ mövzusuna həsr olunub. Yazıçı son
günlərinə qədər itki ilə barışa bilmir:
qardaş, oğul, dost, torpaq itkisinin hər biri
yazıçının qəlbində izini qoyur. "Yeddi il keçmişdi. Günə
çevir bu yeddi ili, gör neçə
gecə-gündüz eləyir. Onun hər anı ürək
ağrısı, af-ufla doluydu", - yazır əsərində.
Burada da müharibənin insan psixologiyasına
vurduğu zərbələr, yurdunun talanmasına biganələşən,
doğma ocaqlarını qaytarmaq üçün tərpəniş
göstərməyən insanlar, düşmən əməllərinin
önündə unutqanlığımız əsas qınaq
predmetnə çevrilir. Bəzi hallarda
yazıçı qələmi daha dərin məqamlara
işləyir, ziddiyyətlərə tuşlanır, oxucunu
amansız gerçəklərlə üz-üzə qoyurdu.
Məsələn, paytaxtda boş gördükləri şəhər
evlərini qanunsuz mənimsəyən qaçqınların əməllərini
Sabir Əhmədli sərt üslub və yalın dillə tənqid
edirdi: "Yerli əhali illərdi Bakıda, Sumqayıtda ev növbəsinə dayanıb kooperativ mənzil
tikintisini gözləyirdi: tikinti başa gəlsin, onlar mənzilsizlikdən
qurtulub, rahat bir yaşayışa qovuşsunlar. Onların bu
umudunu qaçqınlar büsbütün puç etmiş,
zorla soxulmuşdular yarımçıq qalmış binalara, mənzillərə...
Yurdu işğal edilmiş qaçqın,
evsizlikdən əzab çəkən - tavanasız yoxsulun
göz dikdiyi mənzili zəbt etmişdi".
Amma əsər büsbütün bu motivlər üzərində
qurulmayıb.
"Ömür urası" Sabir Əhmədlinin
xəyallar aləminə virtual səyəhətidir. Savaş bitmiş, Qarabağ azad olmuş, itirdiyimiz
torpaqlar geri alınmış, qaçqınlar öz
yurdlarına qayıtmışlar. Əsər
Sabir Əhmədlinin həm xəyalının, həm də
gələcək arzularının təsviri, sabaha nikbin
baxışı ilə qapanır.
Yazıçı
Həmid Herisçinin fikrinə görə,
"Bakı-Mincivan qatarı"nda Cəbrayıla
gedib çıxan tənha müəllim obrazı Sabir Əhmədlinin
özüdü". Yol boyu trilogiyanın qəhrəmanı
olan Kişi bir zaman müəllim işlədiyi yurdunun kənd-kənd,
oba-oba sorağına çıxır. Ermənilərlə
qonşuluqda yaşamalarını xatırlayır,
işğala az qalmış tikdirdiyi evin
izi ilə az qala hər dağın, daşın əvvəlki
biçimini axtarır. Reallıqsa danılmazdır.
Ermənilərin kənddə
dağıtmadığı, viran qoymadığı heç
nə qalmayıb. Evlər, muzeylər,
tarixi abidələr, heykəllər, qəbirlər xarabazara
çevrilib. Sabir Əhmədli sovet
dövründə yanaşı, dinc şəraitdə birlikdə
yaşadığımız erməni məsələsinə
həssaslıqla yanaşır. Qeyd edək ki,
yazıçı hələ 1984-cü ildə nəşr
olunan "Göy gümbəz" kitabındakı "Qəribə
səyyahlar" (1973) adlı hekayəsində "Qara
limanı", "Madğa" kimi sözlərlə
Qarabağla bağlı müəyyən işarələr
etmişdir. Bu artıq Sabir Əhmədli fəhminin
gücü idi. İndi budur, illər ötmüş,
"deyilənlər başa gəlmiş"dir.
Yazıçı isə heç vəchlə olanlarla
barışa bilmir: "Türk görəndə əsim-əsim
əsən erməni gör bizi doğma yurddan
qaçırtmış, yurd-yesir etmişdi: "Ara musurman!
Yeddi ermənini bir dərədə tək görmüsən?"
deyib də ələ saldığımız,
sarıdığımız erməni başımıza nə
müsibətlər gətirdi! Qorxaq, quşürək
sandığımız dığalar, haylar tarix boyu nə qədər
uduzmuşdular, nə ki hayıfları vardı bizdə,
hamısını aldılar"...
Sabir Əhmədli qələminin həqiqətləri
boyasız təqdim etmək səriştəsi burda da işə
düşür. Yazıçı ittihamına tuş gələn
yalnız erməni vəhşiliklərinin hüdudsuzluğu
olmur, həm də ermənilər gəlməmiş
boşalmış yurdda, mahaldakı evlərin talan olması
faktı mətnə gətirilir. Eyni zamanda müharibə
yaşanan bir dövrdə hökm sürən disharmoniya,
ölkənin iki qütbündə ayrı atmosferin
mövcudluğu, torpağı qorumaq əzmində birlik yarada
bilməməyimiz, insanları düşmən önündə
tərksilah, əliyalın buraxılması, üstəlik,
müxtəlif dünya birliklərinin bu haqsızlığa
göz yumması, erməni ilə olan iş birlikləri
Kişinin düşüncələrindən keçən
fikirlər qismində qərarlaşır: "Dünya ermənilərin
mənafeyini güdür, bütün xaçpərəst aləmi,
Avropa, Amerikada sakinləşmiş erməni diasporu onlara
yardım edir, havadarlıq göstərirdi. Bizimkilərsə
iqtidar-müxalifət cəbhəsinə bölünüb,
bir-biriylə çəkişir, öcəşir,
bitib-tükənməz didişmədən qurtarıb,
Qarabağın azadlığından ötrü iş görə
bilmirdilər...".
Bir əsərin bədii təsir gücü insan
ağrısı və həqiqətini meydana qoymaqdısa
"Ömür urası" romanında bu səviyyə yetərincə
dolğun işlənib. Tehran Əlişanoğlu düz
vurğulayır ki, "Sabir Əhmədli, tələb
olunduğu tək, ədəbiyyatımızda ilk dəfə
Qarabağ müharibəsi mövzusunu qlobal yanaşma müstəvisində
çözməyə cəhd edir". Tənqidçi
əsaslandırır: "Romanda bir leytmotiv var - İnsan! Və bu, təkcə əsas personaj - azərbaycan
Kişisinin simasında təcəssüm tapmaqla qalmır;
yazıçı təfərrüatları, faktları,
yaddaşdan və bilavasitə lövhələri,
epizodları, hadisələri danışdırmaqla geniş
insan mənzərələri yaradır; eyni zamanda anti-insani səhnələrə
vurğu salır. S.Əhmədli insanlarımıza
qarşı neçə-neçə erməni vəhşiliyinin
konkret, faktik təsvirini verərkən, sakit
görünür; lakin bu, niyyəti duru bir qələmin
toxdaqlığıdır, müharibəyə öz rəngində
yanaşmaq gərəkdir: "Kişi öz həyətinə
yaxınlaşmaqda özünə bununla təsəlli verirdi:
erməni işğalçılarının törətdiyi
bütün cinayətlər Nürinberqsayaq bir məhkəmədə
açılmalı, ifşa edilməlidir. Yalnız
qırdığı dinc əhali, körpələrin
intiqamı yox, qətlə yetirilmiş ağacların da cəzası
verilməliydi. Bağ-baxçalara amansızcasına
divan tutmuş qəsbkarlardan məhv etdikləri bitkilərin də
qisası alınmalıdı"...
Romanda son səhnədə yurduna qayıtmış
Kişi burada ilk xalçaçı qızlarla
rastlaşır. Bu həm də yurda bağlı
olmağın təkrarsız milli çalarda ifadəsidir.
Məhz xalça toxuyan qızların yurda ilk sahib
çıxması! Amma onlar həm də Kişinin şəhid
olmuş oğlunun arzularının şahidləridir:
"Kişi hal-əhval tutdu. Xalça Birliyinin
başına nə gəldiyini soruşdu.
Qızın baxışları taxtapuşu
sökülmüş alt-üst evin üst qatına
dolandı. Pəncərələri
çıxarılmış otağın önündə,
eyvanın tavanına dikildi. O, köks ötürüb
dedi:
- Sizin
oğlunuzun başına gələni də eşitdik...
Murovda şəhid olub...
Qızı
qəhər boğdu, kişi dilləndi:
- O, yayda
buraya gəlir, evin işinə əl tuturdu.
Qız
üst qatı, eyvanın tavanını göstərdi:
-
Oranı rəngləyirdi. İşdən gedəndə
görmüşdük. Anası
çağırırdı: "Ehtiyatlı ol,
yıxılarsan!" Bibisinin, sizin bacınızın
toxumçuluq idarəsinə də baş çəkirdi...
Bibisinə deyibmiş: "Mən xalçatoxuyan qız
alacam!"
Kişi kəsik
ağacların dibinə axan suya baxdı, dilləndi:
- Hər
şey yerini alacaq. Dağılmış şəhərlər,
kəndlər yenidən qurulacaq, əzəlkindən də
abad olacaq. Qaçqın-köçkün
yurda qayıdacaq. Bircə şəhidlər
qayıtmayacaq. Onlar biryolluq
köçüblər.
Xalçaçı qız üst qatdan
gözünü yığıb, müəllimlə
sağollaşıb, düzəldi yola".
"Ömür
urası" Avropa standartlı bir romandır,
... qaldırdığı yükün çəkisinə
görə burda biz bəlkə bir onda çaşa bilərik
ki, romanı Nobel mükafatçısı yox, Sabir Əhmədli
yazmışdır. "Ömür
urası"nda yazıçı lokal yozumları,
yalançı pozaları qıraraq etnoqrafik, məişət,
mənəviyyat, vətəndaşlıq, millət və
ümumən insanlıq sırasından hadisələri və
ziddiyyətləri ustalıqla bəşəri məzmuna
yığa bilmiş; aya, olmadı elə oldu belə, kiminsə
yanında gözüqıpıq görünməyimizdən
qorxmamışdır. Romanın uğuru məhz
ondadır ki, burda vətən hissi, vətənə, Vətən
torpağına bağlılıq fərdi məzmununda
qavranılır. Kişinin yurdla təması o qədər
ibtidai və eyni zamanda düşüncəli, sivilizasiondur ki,
istəsə də üçüncü bir kəsin bura girməyə
yeri yoxdur..." (Tehran Əlişanoğlu).
Yazıçının ölümündən sonra
işıq üzü görən, 80 illik yubileyinə həsr
edilən "Yazılmayan yazı" müəllifin ən
iri həcmli romanı kimi avtobioqrafik səciyyə
daşıyır. Romanda müəllifin dünyaya göz
açdığı Cəbrayıl rayonunun tarixi ilə
bağlı faktlar, məktəb və tələbəlik illəri
ilə bağlı xatirələri, Bakıya gəlişi,
müəllim kimi rayonda çalışması, ədəbi
mühitlə münasibətləri, Cənub mövzusu,
çox sevdiyi Ziyarat dağı, "onun hər iki
yanından Araza doğru uzanan qollar", Qarabağ silsiləsi
haqqında məlumat, nəsil şəcərəsi, ailə
üzvləri, 20 yaşında müharibədə həlak
olmuş qardaşı Cəmil Əhmədovun məzarını
"Qardaşlıq qəbiristanlığı"ndan
tapması və başqa bu kimi tərcümeyi-halının
bir çox səhifələri əbədiləşib.
***
Tənqidçi
Südabə Ağabalayevanın 1999-cu ildə
yazdığı "Bu ömür deyilən bir kiçik
möhnət" məqaləsində
yazıçının ibrətli həyat yoluna aydın, dəqiq
vurulmuş naxışlar yer alıb: "Yazıçı
Sabir Əhmədli çox yollara yolçu olub, çox yerləri
gəzib, amma onun ömründə getdiyi iki yol var ki..
Yolların biri Sabir Əhmədli qardaşı - Sovet
İttifaqı qəhrəmanı Cəmil Əhmədovun adına Polşa torpağına gedib. Şimali Qafqazdan Polşayadək vuruşub, Cəbrayıla
heykəl olub "qayıdan" qardaşının qəbrini
ziyarət edib.
Beş il əvvəl Sabir müəllim bir də yola
çıxdı. Məhəmmədi görməyə getdiyi
yol labirint oldu, oğlunu soraqladığı yollar səmtini
Bakıya yönəltdi... Və Yasamaldakı evin həyətində
qurulmuş yas mağarında bitdi.. Burada Sabir müəllimin yolçuluğu başa
çatdı. Bu yolun sonunda Sabir müəllimi
Şəhid Atası adı gözləyirdi".
Şəhid
Atası! Azərbaycan nəsrinə qazandırdığı
təkrarsız bədii örnəklərin müəllifi
olmaqla bərabər Sabir Əhmədlinin ömrünün
urasında qazandığı bu ad ona Tanrı tərəfindən
verilmiş Seçilmişlik haqqının ən şərəflilərindəndir,
məncə.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 11
iyul.- S.4-5.