Azərbaycandan Aşiyana bir ziyarət:
Qasım Qasımzadənin Aşiyan qeydləri
Qasım Qasımzadə Türkiyənin
"İhlamur" ədəbiyyat dərgisində
Türkiyənin
"İhlamur" ədəbiyyat dərgisinin 2020-ci ilin iyun
sayında Qasım Qasımzadənin 1968-ci ildə Türkiyə
səfərinə dair xatiratından Tofiq Fikrətin Aşiyan
məskənini ziyarətinin ayrıntıları və Tofiq
Fikrətə həsr etdiyi şeiri dərc edilib. "Azərbaycandan Aşiyana bir ziyarət:
Qasım Qasımzadənin Aşiyan qeydləri"
başlıqlı bu yazını türkiyəli oxuculara ədəbiyyat
araşdırmaçısı Mesut Kaplan təqdim edib.
Şairin qeydlərinin və
şeirinin Azərbaycan dilində əslini təqdim edirik.
...Bosforun
sıx və uca ağaclarla örtülü bir yerinə
çatdıq. Qarşımızda sola burulan və
meşəli, qayalı dağ ətəyinə doğru dikələn
bir yol dururdu, piyada yolu. Düşdük.
Çox hündürə qalxmalı olsa belə,
qocalı-cavanlı hamı tələsir, Tofiq Fikrətin
yaşayıb-yaratdığı Aşiyan deyilən malikanəyə
can atırdı. Fikrətin vətəninə
hələ ilk dəfə daxil olarkən yaşlı nəslin
nümayəndələri - S.Rüstəm, R.Rza, N.Rəfibəyli,
H.Şərifov və b. böyük sənətkarın
misralarını əzbərdən deyir, xatirəsini yad
edirdilər.
Bosforun uca və son dərəcə şairanə
guşəsini aşiyan edən mütəfəkkir şairin
öz zövqü ilə düzəltdiyi həyətə,
onun ömür-gün keçirdiyi üçmərtəbəli
imarətə gəldik. Şair təbiətli Jalə adlı bir qadın
(dediyinə görə, əsli Dərbənddəndir) Azərbaycandan
gəldiyimizi bildikdə riqqətə gəldi, bizi Aşiyanla
tanış etməyə başladı.
Fikrətin sonralar bu həyətə
köçürülmüş qəbir daşı üzərindəki
misralarını hüznlü bir qiraətlə oxudu:
Sükuni-xab
əzəli ehtiyaci-faniyyət,
Bu
ehtiyaci-fənanin şu daş nişanəsidir...
Burada Fikrətin vaxtilə üç gözəl
adlandırdığı üç sevimli ağac, sanki
yaşıl saçlarını məhzun-məhzun bu qəbrin
üstünə töküb şairə yas saxlamaqdadır.
Bu həyət qayalı-meşəli bir dağın təbii
parçasından ibarətdir. Təbiəti öz
bakir gözəlliyində sevən şair burada hər guşəni
sünilikdən, "mədəni" müdaxilədən
qorumuşdur. Sevdiyi misralarını köklü-köməcli
qayalara həkk etdirmiş, yonulmamış çopur,
köntöy daşlardan özü stol,
stullar və hovuz düzəltdirmişdir. Daşdan
süzülüb çıxan bulaq öz təbii axarı ilə
bu hovuzu doldurar, aşıb-daşar, ağacların, güllərin
arası ilə həzin mahnı deyə-deyə
çıxıb gedərmiş. İndi isə... Fikrətin
çıxıb-düşdüyü pilləkənlərlə
qalxıb onun gün-güzəran keçirdiyi, şah
misralarını yaratdığı, sultan Əbdülhəmid
istibdadına qarşı üsyanla, atəşlə dolu:
Zülmün
topu var, gülləsi var, qələsi varsa,
Həqqin
də bükülməz qolu, dönməz üzü
vardır!
- kimi misralarını yazdığı
otaqları gəzdik. Binanın bir mərtəbəsində
onun əlyazmaları, lövhələri (mən ilk dəfə
onda bildim ki, Tofiq Fikrət həm də istedadlı rəssam
imiş), əşyası qoyulmuş, ikinci mərtəbəsindəki
otaqlar isə ən yaxın dostu, sənət həmkarı
Əbdülhəq Hamidin həyat və fəaliyyətinə
həsr olunmuşdur.
Jalə
xanım Fikrətin əsərlərinə çəkilən
illüstrasiyalarla (xüsusən "Sis" şeiri əsasında
çəkilmiç İstanbulun duman içərisindən
görünən simvolik mənzərəsi çox məharətlə
işlənmişdir) tanış edə-edə
bizi şairin yataq otağına gətirdi. Bura
yarıqaranlıq idi. Köhnəlmiş pəncərəsi
içəridən taxta ilə qapanmışdı. O,
"Mən buranı gələn səyyahların
hamısına göstərmirəm, - dedi. Burada canlı bir
lövhə var ki, onu əziz qonaqlardan, Fikrətin gözü
ilə təbiətə baxmağa qadir olan sənət
adamlarından əsirgəsəm qəbahət iş görərəm.
Gəlin, yaxın gəlin, dünyanın ən
gözəl pəncərəsinə tamaşa eyləyin.
Bunu heç yerdə görməmişsiniz və
bir daha görməzsiniz".
Dünyanın
ən gözəl pəncərəsi! O, həmin pəncərəni
taybatay açdı: Bosfor. Uzaqdan görünən
silsilə dağlar, yaşıllığa
gömülmüş imarətlər, çəmənlik-çiçəklik,
qədim qala divarları. Pəncərin
çərçivəsi həcmində Bosforun misilsiz,
seçilib bir yerə cəm olmuş mənzərəsi, elə
bil ki, gözümüz önündə dayanan canlı təbiətin
bir guşəsi deyil, mahir rəssam əli ilə çəkilən
əsrarəngiz bir lövhə üfüqdən asılmışdır.
Həmin lövhə indi də
gözümün önündədir.
Aşağı mərtəbəyə endik. Otaqlardan biri
isə vaxtilə Tofiq Fikrətin qonşuluğunda yaşayan
gözəl qadın, intellektual şəxsiyyət və sənətkar
kimi məşhur olan şair Nigarın kitabxanası
üçün ayrılmışdır. Türkiyənin tarixinə, mədəniyyət və
ədəbiyyatına dair zəngin, həm də nadir kitablar
toplanan bu otaq günün müəyyən saatlarında
oxuculara xidmət edir. Burada şairənin
ağzı bağlı bir sandığı da
saxlanılır. Vəsiyyətinə görə, gələn
il açılmalıdır. Aşiyana gələn cığırla dönərkən
"Firidun Nigar" yazılmış qapının
yanından keçdik. Bu ev şairənin
oğluna məxsusdur. Qocalıb kimsəsiz
qaldığından, ehtiyac üzündən o bu gözəl
malikanəni bir amerikalıya kirayə vermişdir.
Əziz Nesinin təklifi ilə sahil çayxanasında əyləşdik. Gözümüzün
qarşısında Bosfor çağlayır, ləpələri
mavi ilan kimi qıvrılıb açılır, dağ
çayı kimi axırdı. Belə bir mənzərəli
yerdə hər stola bir samovar və armudu stəkanlar
sifariş verən Əziz Nesin özünəməxsus təmkinini
az qala saxlaya bilmir, necə deyərlər, əldən-ayaqdan
gedirdi. Kağız halva, küncütlü
çörək və digər milli çərəzlər
alıb gətirir, həssaslıqla hər birimizə tək-tək
yanaşıb qonaqpərvərlik göstərirdi. Mehmanxanalı, malikanəli, saraylı,
kafe-restoranlı sahildən uzaqlaşıb sola burulduq. Mirmehdi Seyidzadənin təşəbbüsü ilə
Əbdülhəq Hamidin qəbrini ziyarət üçün
İstanbulun "Zingir Quyu" adlı qəbiristanlığına
gəldik. Burada sənətkarın ağ
mərmərdən üstü götürülmüş məzarı
uzaqdan diqqəti cəlb edirdi. Başdaşına
"Əbdülhəq Hamid Tarxan, 1852-1937"
yazılmış və sinə daşı üzərinə
şairin "Məqbər" şeirindəki məşhur
misraları həkk edilmişdir:
Bu taş cebinimə benzer ki, ayni maqberdir,
Dışı sükut ilə zahir, deruni meşherdir.
Bir neçə gün sonra Türkiyə hərbçilərinin
həyatına aid bir filmə baxdıq. Burada Fikrətin
və Hamidin mübariz şeirlərini oxuyub yaydığı
üçün cavan mütərəqqi zabitlərdən
birinin təqib olunduğu göstərilirdi. Hər iki sənətkarın kitabları tez-tez nəşr
olunmaqdadır. Müasir oxucuların onların əsərlərinə
olan tələbindən də görünür ki, türk gənclərini
mütərəqqi ideyalara yönəltməkdə Hamidin və
Fikrətin bədii irsi öz əhəmiyyətini
azaltmamışdır...
Qasım
Qasımzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 11
iyul.- S.6