"Qələmin səsi"ndən
xalqın sözünə
Böyük ənənələri olan Azərbaycan
şeirinin ən yeni dövrünü səciyyələndirən
mühüm ideya-sənətkarlıq xüsusiyyətlərindən
biri poetik forma ilə fikrin, mətləbin harmoniyasıdır. XX əsr boyu
uzun illər ərzində Azərbaycan şeirində
zamanın diqtə etdiyi tərənnüm daha çox nikbin
ruhlu lirikanı qanadlandırmışdır. Bir qədər sonra isə heca vəznli tərənnüm
şeirlərindən sərbəst şeirə doğru
paralel bir yaradıcılıq başlandıqca, tədricən
fikir poeziyası diqqət mərkəzinə çəkilmişdir.
Poeziyada həmin proseslərin
yaşandığı keçən əsrin səksəninci
illərindən ədəbiyyat meydanında olan Yusif Nəğməkarın
yaradıcılığı üçün şeirdə tərənnümlə
fikir poeziyasının qoşa addımlaması və vəhdəti
səciyyəvidir. O, xalq şairi Səməd Vurğun ədəbi
məktəbinə xas olan tərənnümlə Azərbaycan
sərbəst şeir məktəbinin yaradıcısı Rəsul
Rzanın dəst-xəttini müəyyən edən fikir
poeziyasının sintezini yaratmışdır. Beləlikllə,
Yusif Nəğməkar Azərbaycan ədəbiyyatında tərənnüm
şeiri ilə fikir poeziyasının arasında
yazıb-yaradan, özünü ilhamla idrak arasında tapan bənzərsiz
şairdir.
Fikrimizcə,
Yusif Nəğməkarın 2014-cü ildə
"Yazıçı" nəşriyyatında çap
etdirdiyi "Qələm səsi" kitabında böyük
bir şeir buketini "Könül-idrak savaşında"
adı ilə təqdim etməsi təsadüfi olmayıb,
şairin yaradıcılığı üçün ilham və
idrak tərəfdaşlığının səciyyəvi
xarakter daşımasının göstəricisidir. Məsələn,
"Gözəllik müsabiqəsi" şeirində gözəlliyin
tərənnümü ilhamın, müsabiqənin mahiyyətinin
mənalandırılması isə idrakın
işığında ifadə olunmuşdur:
Bilmirəm
qəlb qırıb tərəf güdənlər,
Əsil gözəlliyi necə duyarlar?
Çaşıb
birinci yer təsis edənlər
Gözəli
gözələ qarşı qoyurlar
Nə fərqi,
tərif də yanlışsa, şərdir,
Daşı da daşa çək, çək, inci
olmaz.
Xaliq xəlq
etdiyi birincilərdir,
Xaliq yaradandan ikinci olmaz.
Görünsən
özgə cür, özgəsi gülər,
Qəlbin öz sevinci, qəmi gözəldir.
Kimlər
kimi seçir, özləri bilər,
Bizim gözəllərin cəmi gözəldir.
Beləliklə, Yusif Nəğməkar ən yeni
dövr poeziyamızın tərənnüm şeirlərini
fikir poeziyası ilə qovuşduraraq birlikdə ifadə edən
novator sənətkardır. Onun tərənnüm
şeirlərinin bədii mətnində tərənnümlə
fikir bir-birini əvəz etmir, tamamlayır. Bu cəhətdən
Yusif Nəğməkarın özünün sözə (tərənnümə)
və fikrə münasibəti bizim müşahidələrimizi
bir daha təsdiq edir:
Alışqan
meyllər sözləri çəksə,
Söz - siqar kölgəsi, bomboz tüstüdür.
Sözlər
fikirləri öldürəcəksə,
Söz - məzar, cümlələr qəbirüstüdür.
...Fikir
nemətindən susmaqla doydum,
Cəhrətək dil fikir əyirəcəkdir.
Biz
sözü dilimin altına qoydum,
Üstündə min fikir göyərəcəkdir.
Yusif Nəğməkarın fikir poeziyası nümunələri
olan şeirlərində tərənnüm poeziyasından gəlmə
qanadlı, obrazlı poetik vasitələr özünə yer
tapır. O, təkcə
sərbəst şeirlərində yox, əruz və heca vəznlərində
yazılmış poeziya nümunələrində də
dövrə, zamana, insana aid ciddi ictimai fikirlərini ilhamlı
poetik vasitələrlə ifadə etməyi bacarır:
Ötmək
- qəlb təntənəsi,
Susmaq - ürəyin yası.
Söz -
hikmət arabası,
Fikir sükansız olmur.
Nəğməkar,
saf könül seç
Ruh pak deyilsə,
tən heç!
Lap
gül ömür yolu seç,
Uğur tikansız olmur.
Yusif Nəğməkar üçün şeir, hər
şeydən əvvəl, onun özünün
yazdığı kimi, "qələm səsi"dir. Onun qələmə
verdiyi məna Azərbaycan şeiri üçün tam yenidir. Yusif Nəğməkarın
şeirində qələm şairin proobrazıdır. Onun sözlə səsin fərqli və bənzər
xüsusiyyətləri haqqındakı tezisləri də yeni
olmaqla bərabər, həm də şeirdə tərənnümlə
fikrin vəhdətinə dair baxışların canlı ifadəsidir.
Fikrimizcə, Yusif Nəğməkar
üçün söz - tərənnümün, səs -
fikrin poetik daşıyıcısıdir. Onun
ümumiləşmiş şəkildə "qələm səsi"
adlandırdığı poeziyası orijinal sözdən və
bənzərsiz səsdən yoğrulmuş mükəmməl
sənət nümunəsidir. Yusif Nəğməkar
sözlə səsin arasında yazıb-yaradan, onları
ideya-sənətkarlıq baxımından bir-birinə
bağlayan fərqli şairdir.
Konkret ictimai mətləbi orijinal poetik vasitələrlə
tərənnüm edən şeirlərində fikir şeirin
ağırlıq təşkil edən tərəfini müəyyən
edir. Bu cəhətdən o, özünün ustadı
kimi böyük ehtiramla bəyan etdiyi xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadənin sənət yolu ilə
qaynayıb-qarışır. Lakin Yusif Nəğməkar
heç bir halda mütəfəkkir şairimiz Bəxtiyar
Vahabzadəni təkrar etmir. Yusif Nəğməkarın
vətəndaşlıq lirikası Bəxtiyar Vahabzadənin fəlsəfi
poeziyasının yaradıcılıqla davam etdirilməsindən
ibarət olub, cəmiyyət hadisələrinə poetik
münasibəti ifadə edən orijinal sənət örnəkləridir.
Bu müdrik fəlsəfi poeziyaya Yusif Nəğməkar
öz yaradıcı əlavələrini etmiş, fərqli
baxışların meydana qoymuşdur. Ustadı
Bəxtiyar Vahabzadə də Yusif Nəğməkarın
şeirlərindən söz açarkən onun "hadisələri,
gördüklərini ümumiləşdirməyi bacaran"
şair kimi təqdim etməsi ilə şairin
yaşadığı mühitin hadisələrinə həssas
poetik münasibətini nəzərdə tutmuşdur.
Yusif Nəğməkarın Vətən şeirlərində
tərənnüm aparıcı görünsə də, fikir
əsas qayəni müəyyən edir. Ümumi ruhu etibarilə tərənnüm
poeziyası nümunəsi olan "Azərbaycan olmaz"
şeirinin hər bəndində orijinal,
düşündürücü və ibrətamiz fikirlər
obrazlı şəkildə ifadə olunmuşdur:
Can
söyləyib verməsək can,
"Can"dan
Azərbaycan olmaz.
Qovuşmasa
nəfəslə qan,
Qandan Azərbaycan olmaz.
Qüdrət
yoğrulsun cürətdən,
Vətən
baxmasın qürbətdən,
Əsli
yox, quru söhbətdən,
Şandan
Azərbaycan olmaz!
Göründüyü kimi, Yusif Nəğməkar həyatının
mənasına çevirdiyi poeziyanı yalnız yaratmaqla,
yaxud məsuliyyətli bir sənət yükünü
daşımaqla qalmır. O, bütün varlığı ilə
ürəkdən bağlı olduğu bədii sözün
keşiyində dayanmışdır. Ustad Məhəmməd
Füzuliyə müraciətlə yazdığı "Sən
şeir yazmağı tərgit, Füzuli" adlı
şeirində səsləndirdiyi mətləblər
sözün qədr-qiymətini qorumağa
çağırışın vətəndaşlıq
yanğısı ilə mənalandırılmış poetik
əks-sədasıdır. Bu, şeirə-sənətə
şair-vətəndaş münasibətlərinin ciddi poetik
təzahürüdür. Yusif Nəğməkarın
"Sən şeir yazmağı tərgit, Füzuli"
şeiri şeir yazmağın kütləviləşməsinə,
vaxtilə ustad şairimizin "şeir bazarının
kasadlaşması"ndan doğan narahatlığının
yenidən ədəbiyyatın inkişafında buxova
çevrilməsinə etirazı ifadə edən kəskin
"etiraznamə"dir. Təsadüfi deyildir ki, vaxtilə
akademik Bəkir Nəbiyev Yusif Nəğməkarın
böyük sənət uğrunda apardığı
mübarizəni haqlı olaraq "nəcib missiya"
adlandırmışdır. Yusif Nəğməkarın yerindən
duran hər kəsin şairlik etdiyi bir mühitdə
böyük ədəbiyyatın yoluna kölgə salan
bütün maneələrə qarşı etirazı
böyük ədəbiyyat uğrunda mübarizəyə sədaqətinin
ifadəsidir:
Alim də,
fəhlə də şeir azarında,
Təbi
löyün-löyün hər yazarın da
Elə
ucuzluqdu söz bazarında
Sən şeir yazmağı tərgit, Füzuli.
Ruhuna həmişə
baş əyirik biz,
Hər
beytin önündə qaş əyirik biz,
Bağışla,
bir ucdan döşəyirik biz,
Sən şeir yazmağı tərgit, Füzuli.
Bu müqəddəs
yolu öyən-peşiman,
Sənətdə
döşünə döyən - peşiman,
Bizlərə
"şair-xalq" deyən peşiman,
Sən şeir yazmağı tərgit, Füzuli.
Yusif Nəğməkar ictimai baxışları ilə
sevgi dünyası qoşa addımlayan şairdir. Onun
ayrı-ayrılıqda ictimai mövzularda yazılan və
sevgi notları üstündə köklənən kifayət
qədər təsirli və oxunaqlı şeirləri
vardır. Eyni zamanda, Yusif Nəğməkar
ictimai mövzularla sevgi motivlərini bir yerdə mənalardıran
orijinal şeirlərin də müəllifidir. Onun ictimai mövzuda yazılmış şeirlərində
vətən və insan sevgisi ilə bir yerdə, həm də
sevgi-məhəbbət duyğuları da dil açıb
danışır. Yaxud Yusif Nəğməkarın
məhəbbət lirikasında ictimai motivlər öz əksini
tapmaqdadır. Şairin 2020-ci ildə
çapdan çıxmış "Sevgi məbədi"
adlı şeirlər kitabı sözün geniş mənasında
insanlıq, bütövlük, mərdlik, sədaqət
haqqında şeir məbədidir. Yusif Nəğməkarın
sevgi şeirlərinin qalibiyyət bayrağı zəngin insan
mənəviyyatı üzərində ucadan insanlıq və
sədaqət andıdır.
Yusif Nəğməkarın şeir dili sadə,
aydın, axıcı və obrazlıdır. Yusif Nəğməkar
Azərbaycan şeir dilinin nəğməsini, ahəngini,
ritmlərini təbii şəkildə səsləndirməklə
əsl poeziya nümunələri yaradır. Bu mənada təxəllüsü kimi qəbil etdiyi
"Nəğməkar" sözü onun yalnız mahnı
mətnləri kimi nikbin ruhlu şeirlər yazmasını
deyil, şeir üslubunun ahəngini, təbii ritmlərini,
ürək döyüntülərini dilləndirməyi sənət
kredosuna çevirmək andına sədaqətini ifadə
edir. Yusif Nəğməkar bütün
yönləri, xeyri-şəri ilə, böyük
uğurları ilə əbədi Vətəni Azərbaycanın
nəğməkarıdır.
Poema yaradıcılığı sahəsində də
Yusif Nəğməkarın özünəməxsus
uğurları vardır. O, janr baxımından liro-epik poemaların müasir
dövrdə ən yaxşı yaradıcılarından
biridir. Yusif Nəğməkarın
poemalarında süjetdən çox poetik mühakimələr,
lirik ricətlər, haşiyələr özünə yer
alır. "Sizli" poeması xalq
şairləri Rəsul Rza və Nigar Rəfibəyli
haqqında oda kimi səslənir. Yusif Nəğməkarın
"Şər şənbə" poeması müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadənin "Şəhidlər" poemasından sonra
"qara yanvar - şəhidlik" mövzusunda bu janrda
yazılmış ən yaxşı bədii əsərdir. "Vəslin edamı" poeması Qarabağ hadisələrinin
fonunda insan və zaman haqqında təsirli poetik elegiya-monoloq
kimi səslənir. Xalq şairi Bəxtiyar
Vahabzadəyə həsr olunmuş "Bəxtiyar"
poeması vətəndaş şair - zaman və Azərbaycan
mövzusunda dərin ictimai məzmuna malik bədii ümumiləşdirmələri
ilə səciyyələnir. "Zal
ağacı" çoban həyatı və elat
dünyası haqqına oxunaqlı və yaddaqalan poema
-balladadır.
Yusif Nəğməkar üçün poema insan və
zaman haqqında monoloqdur. Şairin poemalarında süjetin təqdimatı
ilə yanaşı, düşüncə hakimdir. Ona görə də Yusif Nəğməkarın
poemaları şairin özünü də təqdim edir.
O, poemalarındakı hadisələri və insanları
"öz köynəyindən" keçirərək
oxuculara çatdırır.
Yusif Nəğməkarın
yaradıcılığında türk dünyası
mövzusu xüsusi yer tutur. Onun türk
dünyasına həsr olunmuş şeirlərində milli-mənəvi
birlik ideyası özünün qabarıq əksini
tapmışdır. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi ilə Türkiyə Cümhuriyyəti
səfirliyinin müsabiqəsinin qalibi olmuş
"Çanaqqala" poemasında Yusif Nəğməkar
ölkələrimiz arasındakı birliyin tarixi köklərinə
və böyük gələcəyinə gur işıq
salmağı bacarmışdır. Son zamanlarda
yazdığı "Azərbaycan - türk
bayrağı" şeiri qardaş ölkələrimizin
milli birlik marşı kimi səslənir:
Doğma
yurdların can səsi,
Cümhuriyyət iradəsi.
Məslək,
amal təntənəsi
Azərbaycan -Türk bayrağı.
Nəticə etibarilə deyə bilərik ki, müstəqillik
dövrü Azərbaycanın şeir bayrağını
şərəflə daşıyanların sırasında
Yusif Nəğməkarın da özünəməxsus
mühüm yeri və xidmətləri vardır. Yeni tipli
şeir formatı meydana qoyan Yusif Nəğməkar
çağdaş dövrün böyük poeziyasını
yaradanların cərgəsində ədəbiyyat
yolçuluğunu geriyə baxmadan uğurla davam etdirməkdədir.
Yusif Nəğməkarın "qələm səsinin"
bənzərsiz poetik ifadəsi olan şeirləri və
poemaları müasir dövrün oxucusuna dünyanı, həyatı
və insanı dərindən qavramaq, doğma torpağa sədaqətlə
xidmət etmək duyğuları aşılayır. Şairin
"Qələm səsinin" əks-sədasından
yoğrulmuş şeirləri və poemaları "öz qəlbinin
səsini eşidənlərin" müdrik
poeziyasıdır. Yusif Nəğməkar
haqlı olaraq bu fikirdədir ki, "qələm səsinin
diapazonu, xalqın səsinin diapazonuna uyğun olanda, o səs
ictimailəşir və insanlar sevinəndə də, kədərlənəndə
də, düşünəndə də, mübarizə
aparanda da, o səsi dinləməyə ehtiyac hiss edirlər".
İnamda demək olar ki, Yusif Nəğməkarın
poeziyası zamanın, vətənin, insanın və
gerçəkliyin səsi kimi oxunur. Ədəbiyyatda
böyük yol keçmiş və özünəməxsus ədəbi
təcrübəyə malik olan istedadlı şair Yusif Nəğməkar
öz oktavasında "qələmin səsini" qəlbinin
səsinə və xalqının sözünə çevirməyi
bacarmışdır. O, artıq artıq tərcümeyi-halına
çevrilmiş sözə-sənətə ürəkdən
xidmət etmək vəzifəsini məsuliyyətlə həyata
keçirməklə daha böyük sabahlara işıq
salmaq yollarında inamla və ümidlə addımlamaqda davam
edir:
Qanadını
çırpma gəl,
Xəyal-duyğu uçarı.
Cınğırını
çıxarma
Qələm-hikmət açarı.
...Hələ
susur bu dünya
Daşsa da söz bulağı.
Ya qələmin
səsi yox,
Ya aləmin qulağı.
Amma yoxun
önü yox,
Ümidin
olaq ardı
Qələmin
səsi də var,
Həm də var qulaqları.
Yusif Nəğməkar tərənnüm
poeziyasını sözün qanadlarında həyata və
insana doğru yaxınlaşdırmış və fikir
poeziyasına qol-qanad verərək ona əlvanlı bir poetik rəng
və nəfəs gətirmişdir. O, vətəndaşlıq
lirikasını uca səslə çağırışlar
etmədən "qələm səsinin" təbii
notları ilə mənalandırmaq missiyasını həyata
keçirməyə istiqamətləndirmişdir.
Beləliklə, Yusif Nəğməkar müxtəlif
istiqamətlərdən gur şəkildə axıb gələn
çaylar kimi daşıb-coşan tərənnüm
şeirlərini təbii bir görkəmə və dərinliyə
malik göllər kimi müdrik görünən fikir
poeziyasını bir-birinə yaxınlaşdırmaq
üçün sənətdə mühüm addımlar
atmışdır. Bu gün o, tərənnüm şeiri ilə fikir
poeziyasının bir yerdə böyük nəğməkarıdır
- Yusif Nəğməkardır!
Uğurlar
olsun!
9 iyul 2020-ci il
İsa HƏBİBBƏYLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 11 iyul.- S.12-13.