Dil tariximiz yenidən yazılmalıdır
Sovet dövründə
dil və mədəniyyət sahəsində
tədqiqat əsərləri,
o cümlədən dil
və mədəniyyət
tarixləri məlum konseptual prinsiplərə əsaslanırdı. Bu prinsiplər
bütün sovet dövrü alimləri tərəfindən əsasən
qeyd-şərtsiz qəbul
edilirdi. Eyni ilə
rəsmi, qələmə
alınmamış hakim tendesiyalar
mövcud idi ki, tədqiqatçılar
onlara riayət etməli idilər.
Ehkama çevrilmiş
həmin prinsip və tendensiyalar dövlət siyasəti ilə bağlı elmin, o cümlədən yazılan tarixlərin obyektivliyinə, sözsüz
ki, mane olurdu.
Məsələn, siyasi baxımdan
Azərbaycan dili və mədəniyyətinin
tarixləri bilavasitə,
üzvi surətdə
əlaqəli olduqları
türk və islam mədəniyyəti
kontekstindən bu bölgə mədəniyyətlərinin
ayrılmaz bir hissəsi kimi yox (bu, pantürkizm
və panislamizm kimi səciyyələndirilirdi),
vahid qapalı bir sistem kimi
və ya Zaqafqaziya və sovet xaqları mədəniyyəti bölgələri
kontekstində öyrənilirdi.
Bu halda da
diqqət, əsasən
Azərbaycan-rus dil və mədəni əlaqələrinə verilirdi.
Dil və mədəniyyət
tariximizin obyektiv tədqiqinə ciddi maneə olan səbəblərdən biri,
yenə də siyasi mövqelərlə bağlı, xalqın etnogenezisinə müasir elmdəki münasibət idi.
Hazırda hökmran ehkam və tendensiyalardan azad olmaq imkanından
istifadə edərək,
mövcud tədqiqatların,
eyni zamanda dil tarixinin də
yeni tədqiqi və nəşri həyata keçirilir.Yeni
nəşrlə əlaqədar
mütəxəssislər dil
tarixi elminin bəzi prinsipləri ilə bağlı öz fikirlərini bildirmək istəyirlər.
Dilçilik və dil tarixi
elmlərinə marksizmin
millət haqqında təlimi ilə bağlı "Əzık
narodnosti" - "Xalq
dili" və ya "Milliyəqədərki
dil", "Naüionalğnıy
əzık" - "Milli
dil" kateqoriyalarından
istifadə yeni nəşr zamanı ciddi daşınıb-düşünülməlidir. Bu təsnifat müxtəlif baxımlardan süni və əsassız sxemdən başqa bir şey olmadığına
görə yeni nəşr zamanı çox güman ki, ondan imtina
edəsi olacağıq.
Son etibarilə adıçəkilən
anlayışlardan istifadə
etnoqraf və tarixçilərimizin "Xalq"
və "Millət"ə
verdiyi təriflərlə
yəqin ki, uzlaşacaq. Azərbaycan dilinin zaman etibarilə təşəkkülü
və onun dövrləşdirilmə (mərhələşdirilmə)
prinsipləri yenidən
düşünülməli və dilin xalqla
həmzaman olması (dilsiz xalq və
xalqsız dil qeyri-mümkündür) nəzərə
alınaraq elmi cəhətdən əsaslandırılmalıdır.
"Yazıya qədərki"
dövrün zaman sərhədlərini göstərərkən,
sərhədlərin şərtiliyi
mütləq qeyd edilməli və qəbul edilən hüdudlar elmi baxımdan əsaslandırılmalıdır. "Yazıya qədərki"
dövrün dil abidələrinin tədqiqi
metodikası, tədqiqat
zamanı seçilən
elmi meyarlar bir daha düşünülməli
və bir daha müzakirə olunmalıdır.
Ədəbi yazı dilimizin yaranması dövrü yenidən müəyyən
edilməlidir. Bu dövrü
XIV-XV əsrlərdən, Nəsimi
və Həsənoğludan
başlamaq düzgün
deyil. XII əsrin birinci yarısında Azərbaycanda
yaşamış Xilafətin
canişini Məsud ibn Namdarın 1111 və 1112-ci illərdə
yazdığı "Hekayət,
məktubat və şeriyyat" toplusundan məlum olub ki, XII əsrdə türk dili elitar şeir dili kimi Azərbaycanda
mövcud imiş.
Qətran,
Xaqani, Nizami kimi dahilər yaratmış, VIII-X əsrlərdə
Orxon-Yenisey abidələrini,
Mahmud Kaşğarinin "Divanü-lüğət-it türk",
Yusif Balasaqunlunun "Kudatqu bilik" əsərlərini dünya
mədəniyyəti xəzinəsinə
bəxş etmiş, daha sonra yüksək
fəlsəfi poeziyanın
türkdilli Sultan Vələd,
Yunus və Said Əmrə, Qazi Bürhanəddin irsi ilə zənginləşdirən,
türkdilli mədəniyyət
bölgəsinə üzvi
hissə kimi daxil olan Azərbaycan
ədəbi yazı dilinin tarixini XIV-XV əsrlərdən hesablamaq,
sözsüz ki, səhvdir. Bu müddəanın
səhvliyini hər şeydən əvvəl Həsənoğlu, Qazi Bürhanəddin, Nəsimi
ədəbi dilinin inkişaf səviyyəsi sübut edir. Yeri gəlmişkən, "Folklor"
və "Ədəbi
dil" anlayışlarının
məzmunu da müəyyən fikir söyləməyə və
qəbul edilmiş təsnifatların mübahisəli
olmasına dəlalət
edir. Məsələn,
kim deyə
bilər ki, folklor abidəsinin dili ədəbi dil deyil və
yaxud XV-XVIII əsrlərdə
deyilmiş Atalar sözü, Bayatı və Dastanlar "Yazıya qədərki"
dövrə aiddir. Toxunduğumuz məsələlər dil tarixi tədqiqatçıları
qarşısında duran
çoxsaylı problemlərdən
ancaq bir neçəsini ehtiva edir. Beləliklə, Azərbaycan dili
tarixinin konseptual prinsiplərinin düşünülməsi,
tədqiq və əsaslandırılması, dil
tariximizin yenidən işlənilib çapa hazırlanması ərəfəsində
ən mühüm vəzifələrimizdəndir.
Müzakirə üçün toplamaq istədiyim başqa bir məsələ "Milli dil" anlayışı, bu dilin yaranma tarixi
və inkişaf mərhələləri ilə
bağlıdır. Əvvəla, bu problemin əsas
meyarı - "Millət"
anlayışı müasir
elmdə müəyyən
edilməyib. Sovet dövrü
ədəbiyyatında isə
milli dilin yaranması, inkişaf zamanı XIV-XV, XVII-XVIII və
XIX əsrlər göstərilirdi.
Milli dilin təşəkkül
tarixinin müəyyənləşməsinə,
zənnimizcə, Oğuz
qrupuna daxil olan türk xalqları yazılı abidələrinin müqayisəli
tədqiqi aydınlıq
gətirə bilər.
Milli dilin inkişaf mərhələlərinə gəldikdə
isə, bu mərhələlərin əsas
faktoru kimi millətin siyasi mövqeyinin götürülməsi,
bəlkə də, düzgün olardı.
Məlumdur ki, milli dil və milli
ideologiyanın dövlətlə
bağlılığı müasir aləmdə qəbul edilmiş həqiqətlərdəndir.
Söylənilən baxımdan milli dilimizin inkişafında XII əsr,
XV-XVI əsrlər, XIX əsrin
sonu - XX əsrin əvvəli, XX
əsrin 20-90-cı illəri
və XX əsrin son
20 ili ən əlamətdar, bəlkə
də, mərhələ
səviyyəsinə yüksələn
dövrlər hesab edilə bilər.
Vaqif Aslanov
filologiya elmləri doktoru
Ədəbiyyat qəzeti .-2020.- 18 iyul.- S.7.