Müharibə filmlərinin
uşaqları
Filmdən həyata...
Müharibə
filmlərində tamaşaçılara ən çox
uşaqlarla bağlı epizodlar təsir edir. Çünki
uşaqlar böyük tamaşaçıların ən həssas
yeridir. Bəzən rejissorlar uşaqları çəkdikləri
epizodlarda həddindən artıq sentimentallığa da
varırlar. Bəzi filmlərdə uşaq obrazlarıyla
pafosun gücünü artırırlar.
Uşaq
obrazları həmişə, bütün sənət sahələrində
təsirlidir, ancaq filmlərdəki uşaqlar bir ayrı
cür təsirlidir.
Son illər
müharibə mövzusunda çəkilmiş yerli filmlərdəki uşaq obrazları təkcə müharibənin
içində, təsirində deyillər, birbaşa mərkəzindədirlər.
Qarabağ mövzusunda çəkilmiş filmlərimizdə
uşaqlar müharibənin mərkəzində
göstərilməklə qalmır, onlar hətta müharibədə
sıravi əsgər kimi iştirak edə bilirlər.
1995-ci ildə
Ənvər Əblucun ekranlaşdırdığı
"Ağ atlı oğlan" filminin 12-13 yaşlı məktəbli
qəhrəmanı Murad
(Abbasqulu Əbluc) nənəsinin
danışdığı nağılların təsiri ilə
cəbhəyə yollanır. O, "Ağ atlı
oğlanın nağılı"nın qəhrəmanı
kimi romantikcəsinə nahaqqın üzərində haqq
mübarizəsi aparmağa, şərin üzərində qələbə
çalmağa gedir. Məşhur
nağıldakı qəhrəman hər dəfə
ağ paltarda, ağ atın üstündə meydana
çıxanda xalq xeyirin qələbəsinə şahidlik
edir. Murad da meydana ağ rəngə boyadığı
tankında çıxmaq istəyir. Film nikbin tonlarla başa
çatsa da, hələ şərin üzərində qələbə
çalınmamışdır, haqq nahaqqa qalib gəlməmişdir.
Tamaşaçı Muradın timsalında ədalətin qələbə
çalacağına inanaraq, kinozalı tərk edir,
ekranın qarşısından çəkilir. Ancaq bu həm
də o deməkdir ki, ədalətin qələbəsi gələcəyə
qalıb.
Rejissor
yarımçıq qalmış müharibəni
Muradların başa
çatdıracağı mesajını verir, bu çətin
vəzifə Muradın çiyinlərinə yüklənib,
yeni nəslin, gələcək nəslin.
2002-ci ildə
animasiya rejissoru Elçin Hami Axundovun çəkdiyi
"Cavanşir" adlı animasiya filminin qəhrəmanı
valideynləri ermənilər tərəfindən
öldürülmüş, qisas məqsədilə cəbhəyə
yollanmış, döyüşlərdə ağır
yaralanmış, hətta şücaət göstərmiş
məktəbli oğlandır.
Həkimlər
onu həyata qaytarmaq uğrunda vuruşduqları zaman, onun
yuxusuna tarixi qəhrəmanlarımız - Babək,
Cavanşir, Cavad xan girir, onu məğlub olmamağa,
güclü olmağa çağırırlar. Əməliyyat
uğurla başa çatır, filmin sonunda gənc Cavanşir
gözlərini açır.
Bu filmdə
də müharibənin gələcək nəsillərə
bir əmanət olduğu mesajı verilir.
Bu mesajla
uşaqlarımız hər zaman rastlaşır. Dərsliklərindəki
mətnlərdə, hekayələrdə, şeirlərdə,
müəllimlərinin söhbətlərində, şəhidlərin
dəfnində rəsmilərin çıxışında və
s.
İkinci
Dünya müharibəsindən bəhs edən filmlərimizin
uşaq qəhrəmanları əsasən
arxa cəbhədə göstərilirdi və onların balaca boynuna böyüklərin öhdəlikləri, vəzifələri düşürdü. "Bizim Cəbiş
müəllim", "Şərikli çörək",
"Mən ki gözəl deyildim" filmlərində arxa cəbhədəki uşaqlar
böyüklərə əllərindən gələn
köməkliyi edir, üzərlərinə düşən vəzifə
və borcu yerinə yetirməyə səy göstərirlər.
"Şərikli
çörək" filminin balaca qəhrəmanları
qonşularına su daşıyır, yun çırpır, zəhmət
əvəzində bir tikə çörək qazanırlar.
Filmin əsas qəhrəmanı Vaqif kartoçkalarını
itirir, ancaq düşdüyü ağır vəziyyətdən
qətiyyəti, mənəvi gücü, ağlı sayəsində
çıxır. O, qırçı Məhəmmədin
yanında işə girir, çalışır, bazarda su
satır. Onu evlərinə yeməyə dəvət edən
qoca, yaşlı ər-arvadgilə də çörək yemək
üçün getmir. Bəzi yaşıdları kimi bazardan
oğurluq da etmir.
"Bizim
Cəbiş müəllim" filminin yeniyetmə qəhrəmanları cəbhəyə kömək məqsədilə
metal parçaları toplayır, səngər qazırlar.
"Mən
ki gözəl deyildim" filminin yeniyetmə qəhrəmanı
Səidə qoca poçtalyona məktubları
ünvanlarına çatdırmaqda kömək edir. O, getdiyi
ünvanlarda tez-tez anaların-ataların nalələrini
eşidir, bağrının başına od düşür.
Öz atası da cəbhədədir, özü də əsgər
yolu gözləyir. Bütün bunlara körpə ürəklə
dözmək olduqca çətindir.
"Tənha
narın nağılı" filminin qəhrəmanı balaca
Sadıq da müharibədə çətinlik çəkən,
müharibənin ağır sınaqlarından nəcibləşərək
çıxan qəhrəmanlardandır.
Müharibə
filmlərinin qəhrəmanları olan uşaq
obrazlarının hamısını bir cəhət birləşdirir.
Onlar hamısı yaşından tez böyüyür, hətta
"qocalırlar". Ancaq bütün hallarda bu qəhrəmanlar
müharibədən sonra qəddarlaşmırlar, əksinə
daha da nəcibləşir, paklaşır, insani hisslərə
sahib olurlar.
Əvəzində
isə nə qədər
uşaqlığı qoruya bilsələr də,
uşaqlığın qayğısız sevincləri
azalır. "Şərikli çörək" filminin
yağışın altında rəqs edən, oynayan balaca qəhrəmanları,
oyuncaqları olmasa da, dizlərinin gözünə
üz-göz çəkib, gəlinciyə oxşadan, bu
xırda sevinclə xoşbəxt olmağı bacaran balaca
qız obrazları, parislilərin
necə yaşadığını öz gözləriylə
görmək üçün axışan, növbə
üstündə cığallıq edərək dalaşan
balaca oğlanları bütün çətinliklərə rəğmən
uşaqlığını yaşamağı bacaran balaca və
güclü adamlardır.
Müharibə
filmlərindəki uşaq obrazlarından danışanda
yadıma həm də müharibənin içindən
keçməyinə, dəfələrlə ölümlə
burun-buruna gəlməyinə, atasının gözlərinin qabağında öldürülməsinə
baxmayaraq, yenə də xoşbəxtliyini,
uşaqlığının sevincini bir an da olsun itirmədən
böyüməyə davam edən yəhudi Coşua obrazı
da düşür.
İtalyan
rejissor Roberto Benininin 1997-ci ildə çəkdiyi "Həyat
gözəldir" filmi
İkinci Dünya müharibəsində yəhudi bir ailənin
yaşadığı dəhşətlərdən bəhs
edir. Film tragikomediya janrındadır, bir çox nüfuzlu
mükafatlara layiq görülüb. 1998-ci ildə Kann Film
Festivalının ən böyük mükafatına, 1999-cu
ildə Oskar mükafatının bir neçə
nominasiyasına layiq görülüb.
Filmin baş
qəhrəmanı Quido Orefice (Roberto Benini) Arrezodan gələn
gənc, kasıb italyan yəhudisi
yerli məktəbdə müəllimə işləyən
Dora ilə ailə qurur. Dora varlı, yəhudi olmayan kübar
ailədəndir, anası onu varlı-hallı məmura ərə
vermək istəyirdi. Dora isə nişan mərasimində
eqoist və imkanlı nişanlısını tərk edib
Quido ilə atın tərkində qaçır.
Onların
bir oğulları dünyaya gəlir. Sadə və xoşbəxt
həyat sürən ailənin hüzuru müharibənin başlanması nəticəsində
pozulur. Quidonu əmisi və balaca oğlu Coşua ilə birgə
qatara mindirirlər, Coşuanın doğum günündə yəhudi
düşərgəsinə aparırlar. Yəhudi
olmamasına baxmayaraq, Dora dalaşa-dalaşa yəhudi
qatarına minir, ərinin və oğlunun dalınca
yollanır və əsir düşərgəsində
qadınlar ayrı, kişilər ayrı
saxlanıldığından, əriylə oğlundan ayrı
düşür.
Quido var
gücü ilə çalışır ki, balaca Coşua həqiqətləri
bilməsin, özünü xoşbəxt hiss eləsin, elə
bilsin ki, bir oyunun içindədirlər və oyunun sonunda
lazım olan xalı yığsalar, Coşua ad günündə
arzuladığı tankın üstündə evlərinə
qayıdacaq.
Film boyu
Coşua anasını tələb edir, evə getmək istədiyini
bildirir, yorulur, bezir, amma hər dəfə atası onu sakitləşdirməyi,
ümidləndirməyi bacarır. Baxmayaraq, özü də bu işlərin axırının
necə qurtaracağını
bilmirdi, o, bir şeydən əmindir ki, Coşuanın
uşaq qəlbini yaralamaq, sarsıtmaq olmaz, Coşua
özünü xoşbəxt hiss etməlidir, atasına
güvənməlidir. Coşua sabaha inamını bir dəqiqə
də olsun itirməməli,
sabahın dərdini çəkməməli, müharibədən yaralı, qəlbisınıq
çıxmamalıdır.
Quido həyatı
bahasına da olsa, buna nail olur. Filmin sonunda Quido faşistlər
tərəfindən güllələnir, Coşua və
anası sağ qalır, bir-birinə qovuşurlar.
Coşua
böyüyüb ağlı kəsəndə atasının
onun sağ qalması uğrunda, onun xoşbəxtliyi
üçün necə fədakarlıq
göstərdiyindən danışır.
Sevinc ELSEVƏR
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 18
iyul.- S.10.