Epidemiyalar sənət tarixində
Dünyanın ortaq gündəminə çevrilən
Koronavirus sənətin və ədəbiyyatın da gündəmindən
düşmür. Ədəbiyyatın qələmindən
çıxan epidemiya mövzuları oxucuları gələcəyə
hazırlayır, həm də oxucuların qəlbində
ümid toxumları əkir. Epidemiyalar nəinki
ədəbiyyatda, sənətin digər sahələrində,
o cümlədən rəssamlıqda da öz əksini
tapmışdır.
İspan qripi Avropanı silib-süpürərkən rəssam
Edvard Munk Norveçdəki evində əlacsız
qalmışdı. Epidemiya ilə vidalaşacağını
deyərək özünü xəstə yatağının
qarşısında boyayır. Öz
portretini çəkir. Və məşhur
"The Scream" əsərini yaratmağa başlayır.
Fransız
rəssam Josse Lieferinxe öz tablosunda küçələrdə
can verən insanları öz boyaları ilə
canlandırır. Rəsmdə küçədəki
keşişlər xəstələrin əzab çəkməməsi
və sağalması üçün dualar oxuyur.
Koronavirusu öz tablolarında göstərən modern rəssamlar
da karantin günlərində fırçalarını yerə
qoymadı. Suriyalı rəssam Kuteybe Mamu çəkdiyi əsərində
virusun heyvandan bulaşacağını düşünərək
özünü küçə itindən qorumaq
üçün maska və əlində dərmanla iti
özündən uzaqlaşdıran bir tablo çəkir.
Hətta gələcəyi görən və hiss edən
ingilis rəssamı Uilyam Hit Robinson (1872-1944) dünyanın
izolyasiya günlərini hələ onun peyda olmasından 100 il əvvəl rəsm əsərində
göstərmişdir.
Antik ədəbiyyatda, dastanlarda
pandemiya
Distopik
dövrlər... Qlobal Koronavirus epidemiyası səbəbindən
hamımız evimizə sığınmışıq.
Epidemiya ilə insanların mübarizəsi ilk
yazılı mətnlərdən bəri ədəbiyyatın
mövzusu olmuşdur. Epidemiyadan bəhs edən
mətnlər "Gilqameş" dastanından
başlamış, Homerin antik "İliada" əsərinə
kimi günümüzə qədər gəlib
çatmışdır.
Suzan Sontaq "Xəstəlik metafora kimidir" adlı
kitabında insanlıq tarixinə damğa vuran epidemiyaların
zehnimizə göstərdiyi təsiri araşdırır. Eyni zamanda
"xəstə olmağımız haqqında
düşüncələrimizdə qurduğumuz cəza və
ya emosional xəyallar"a diqqət yetirir. Saqanın niyyəti xəstəliklərin
yaratdığı stereotipləri, fiziki olaraq xəstəliyin
özünü deyil, onun rəqəm və ya metafora kimi
istifadəsini müzakirə etməkdir.
Sontaqın vərəm, xərçəng və
HİV-lə bağlı əsaslı araşdırmaları,
Koronavirusun öhdəsindən gəlməyə
çalışdığımız günlərə
işıq salacaq mətnlərdir.
Elmin olmadığı dövrlərdə, insanların
xəstəliklərə qarşı mübarizəsi ilk
yazılı mətnlərin mənşəyi tanrılara
istinad edilirdi.
"Gilqameş" dastanının Enkidu adlı qəhrəmanı
ölümcül bir xəstəliklə cəzalandırılır.
Finlərin
"Kalevela" dastanında da epidemiyadan bəhs edilmişdir:
"Louhi, Pohjola qadınlara, kişilərə əmr edildi. Bilinməyən bir xəstəlik adalara tərəf
yayıldı. Bütün Kalevela yerə
sərildi".
Epidemiyalar antik dövrdə ən parlaq mətnlərin
yazılmasına səbəb olmuşdu. Homerin
"İliada" əsərində "Axaların Troya
düzənliyindəki gəmi düşərgəsində
Allah keşişin duasını eşitdi. Olimp dağının zirvələrində, ürəyindəki
qəzəb, çiynindəki oxları və yayı gecənin
qaranlığını yorğan kimi üstümüzə sərdi.
Qaranlıqda görünməyən hər bir
ox xəstəlik yayırdı. Əvvəlcə
qatırlar və itlər ox atəşinə tutuldu, sonra
doqquz gün ərzində o qədər yunan əsgəri
öldü ki, cənazə ağacı hər yerdə
yandırıldı".
Hətta tibb elminin banisi sayılan Hippokrat belə, vəba
xəstəliyinin səbəbini tanrının qəzəbində
görürdü. O, həmçinin Sofoklun "Tiran Edip" əsərinin
də Allahın lənətinə tuş gəldiyini
vurğulayırdı.
Sontaqa görə, epidemiyalar ilahi bir cəza olsa da,
insanlar tərəfindən utanılası bir vəziyyət
sayılmırdı. Ancaq xəstəliyin utancverici olması, mənəvi
olaraq sərt meyarlar qoyulması xristianlığın gəlməsi
ilə başladı. Və beləliklə,
Orta əsrlərdə vəba, sifilis, cüzam xəstəliyinə
tutulan insanlar epidemiyanın səbəbini özlərində
deyil, başqa "günah keçisi" axtarmaqda
görürdülər.
Bu dövrlərdə Covanni Bokkaççonun
"Dekameron"u (1349-1353) qələmə alınmış
ən önəmli əsərlərdən biri hesab edildi və
Florensiyada, ən çox da yəhudilərdə və
qaraçılarda mənəvi və əxlaqi
çöküşə səbəb oldu.
Britaniya adaları baş verənlərdən ən
çox təsirlənən coğrafiya hesab edildi və
ingilis ədəbiyyatında bir yaddaş yaratdı.
Roman sənətinin ən qədim nümunələrindən
biri bütövlüklə bu məsələyə adaptasiya
olmuşdu. Daniel Defonun 1722-ci ildə nəşr etdiyi "Taun
ilinin gündəliyi" əsərində 1664-1666-cı illərdə
Londonu viran edən vəba epidemiyası təsvir edilmişdir.
Modern romanlar epidemiyaya yoluxanda
Edqar Allan Ponun "Qızıl ölümün
maskası" (1842) əsərində xalqın vəba xəstəliyindən
qurtulduğu bir vaxtda, zənginlərin əyləndiyi gecədə
xəstəlik əzrail donunda ortaya çıxır.
Alesandro Manzoni "Nişanlılar" (1827) əsərində
epidemiyaya, sadəcə, tarixi perspektivlə yanaşır. Çarlz
Dikkensin isə bir çox romanındakı səfalət mənzərələri
ilə yanaşı, nümayiş etdirdiyi epidemiya xəstəlikləri
də sosial yaralardan bəhs edir. "Qaranlıq Ev"i (1853) bu abzasla bitir: "O, Əlahəzrət
öldü. Öldü, ağalar və cənablar.
Çox hörmətli və izzətli olanlar və
olmayanlar. Bütün siniflərin ruhaniləri
öldü. Öldü, ürəklərində
Allahın bağışladığı, mərhəməti
daşıyaraq dünyaya gələn kişilər və
qadınlar. Və ətrafımızda hər
gün beləcə ölürlər".
Almandilli ədəbiyyata gəldikdə isə, Tomas
Mannın adı öndə çəkilən
imzalardandır. O, "Doktor Faust" əsərində sifilisi,
"Venesiyada ölüm" və "Sehrli dağ" əsərində
vərəmi əsas mövzu seçərək insanın
ölüm və xəstəlik qarşısındakı
duruşunu göstərməyə çalışır.
XIX əsr romanlarında vərəm xəstəliyi
xüsusi yer tuturdu. Çünki Sontaqa görə: "Romantik əzab olaraq
bilinən ədəbi və erotik münasibətlərin bir
çoxu vərəmdən və onun metafora ilə
çevrilməsindən qaynaqlanır. Xəstəliyi bildirən
bəzi əlamətlərin stilistik bir povestdə
danışıldığı və əsl ağrıya məhəl
qoyulmadığı üçün ağrı və iztirab
romantik bir an qazandı. Fərdi xəstəliklər
ideyası artıq vərəmdən başlamışdı,
insanlar ölümlə qarşılaşdığı an daha şüurlu şəkildə hərəkətə
başlamışdılar. Eyni zamanda XIX və
XX əsrlərdə insanlarda fərdiyyət düşüncəsinin
meydana gəldiyini görürük".
XX əsrdə davam edən vərəm mövzusu
başqa bir neçə görkəmli müəllif tərəfindən
də qələmə alınmışdır. Viktor Hüqonun "Səfillər",
Aleksandr Dümanın "Kamelyalı qadın", Çarlz
Dikkensin "Nikolas Niklbi, Dombey və oğlu", Turgenevin
"Ərəfə", Andrey Gidenin
"Əxlaqsız", Ceyms Coysun "Ölülər"
romanı ən yaxşı nümunələr arasında yer
alıb.
XX əsrdə epidemiyalarla əlaqədar ən diqqətəlayiq
roman Albert Kamünün "Taun" əsəridir. 1947-ci ildə
yazılmış bu romanda vəba nə cəza, nə də
zülmün xəbərçisi deyil; Kamü qəfil
ölümün həyatı və insanı mövcudluğu
problemlərinə ciddilik gətirdiyini ortaya qoyur.
Birinci Dünya müharibəsinin sonlarında
ABŞ-ın Kanzas ştatında, Avropadan qayıdan
amerikalı əsgərlərin gətirdiyi xəstəlik bir
neçə günə başqa 48 əsgərin
yoluxmasına və ölümünə səbəb oldu. İspanlar bu
virusa "İspan qripi" adı vermişdilər.
Buna səbəb Birinci Dünya müharibəsində
iştirak edən ölkələrin hərbi
senzurasının orduda və əhali arasında baş
vermiş epidemiya barədə xəbərlərə icazə
verməməsidir. Elə buna görə də xəstəliyin
ispan qripi olaraq adlandırılmasının əsas səbəbi
virusun yayılmağa başlamasının ardından ilk
reaksiyanın müharibə iştirakçısı olmayan
İspaniyadan gəlməsi idi. Belə ki,
bir çox dünya dövlətləri baş verən hadisələrə
bir ad verə bilmədikləri halda, İspaniya mətbuatı
və cəmiyyəti yeni bir virus dalğasının
yayıla biləcəyi məsələlərini müzakirə
edirdi. Nəticədə neytral İspaniya
1918-ci ilin may-iyun aylarında pandemiya elan edən ilk Avropa
ölkəsi oldu.
Virciniya Vulfun şüur axını texnikası ilə
qələmə aldığı "Missis Dellouy" (1923)
romanı "İspan qripi"ndən bəhs edir. Vulf, sanki
oxucunu savaşdan sonrakı London küçələrində
gəzdirir.
Birinci Dünya müharibəsi başa çatır və
Britaniya cəmiyyəti müharibə travmasının öhdəsindən
gəlir. Yeni bir dövr başlayır. Romanın əsas
qəhrəmanı olan Klarisa Dolvey, döyüş
başladığı gündə (13 iyun 1923-cü il) müharibənin bitdiyinə sevinir və bədənindəki
xəstəliyin təzahürlərini izləyir.
Anton Çexov "6 nömrəli palata" əsərini
karantin günlərində qələmə alıb.
Yazıçının belə bir əsər
yazmağı təsadüfi xarakter daşımır. 1892-ci ildə
yazılan əsər Rusiyanın vəhşilikdən və
qabalıqdan qurtulmaq arzusunda olduğu illəri əhatə
edir. Çexov illərlə vərəm xəstəliyindən
əziyyət çəkmişdi.
Yunanların "ftizis", yəni ərimə adı
verilən vərəm xəstəliyinə "ağ vəba
adı verilmişdi.
XIX əsrin əvvəllərində Avropa əhalisinin
70%-nin vərəmə yoluxduğu təxmin edilir. Vərəm təkcə
yoxsullara deyil, eləcə də kral ailəsi üzvlərinə,
zadəganlara və incəsənət adamlarına da yoluxub.
Molyer, Anton Çexov, Friderix Şiller, Frans
Kafka; bəstəkarlardan Frederik Şopen, Paqanini kimi şəxsləri
də qeyd etmək olar.
Bu gün deyə bilərik ki, epidemiyanı fəlakət
kimi şərh edən bir çox roman distopikdir. Bunun səbəbi
elm və texnologiyanın hər şeyin öhdəsindən gələcəyi
düşüncəsinin ortaq olduğu bir dövrdə, aradan
qaldırılmayacaq sirli bir virusa rast gəlinməsidir. Məhz bu səbəbdən bu gün
yaşadığımız reallıq bizə distopik
görünür.
Məqaləni bitirərkən yuxarıdakı cümlələrin
Covid-19-la həyatımıza toxunduğunu və Vircinya Vulfun
keçmişdən bizə bir əl uzatdığını
görərik.
Dünyanın bütün
canlıları, o cümlədən özümüzün necə
dəyişdiyini başa düşməyə
çalışarkən bu təcrübəni səsləndirən
ədəbiyyatın epidemiya və pandemiya
yaddaşının keçilməz bir iz qoyduğunun
şahidi oluruq. Və yaşadığımız həyatı
yenidən sorğuya çəkməyimizə səbəb
olur.
Dəniz Pənahova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 18
iyul.- S.23.