Ə.Haqverdiyevin "Pəri
Cadu" dramında
demonik obrazlar sistemi: semantika və funksiya
Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev-150
XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq
dünya ədəbiyyatında, eləcə də Azərbaycan
ədəbiyyatında mifoloji obrazlar və mif süjetlərinə
maraq durmadan artırdı. Bu dövrə mifin intibah
dövrü də demək olar. Təbii ki, yeni dünyanın
marağını çəkən mif antik mif deyildi. O öz
texnikası və strukturu ilə antik və intibah dövrü
ədəbi nümunələrindən fərqli cizgilərə
sahib idi. Mifin arxetipik strukturu özünü mühafizə edə
bilmişdi.
XX əsr
Azərbaycan dramaturgiyasında mif motivlərinə, mifik
obrazlara müraciətin qaynaqlarının
araşdırılması müasir ədəbiyyatşünaslığın
bədii ədəbiyyatda mifopoetik təfəkkürün təzahürünə
çevrilən mifopoetik elementlərə marağın
artdığı bir vaxtda aktual problemlər sırasında
dayanır.
XX əsr
Azərbaycan dramaturgiyasında mifoloji obrazlara, mif elementlərinə
müraciət edən müəlliflər sırasında
Ə.Haqverdiyevin xüsusi yeri vardır. Folklordan gələn
mifopoetik obrazlar, süjet və motivlər onun
yaradıcılığında üstün yer tutur. Ədibin
"Dağılan tifaq" faciəsində və 1901-ci ildə
qələmə aldığı "Pəri Cadu" və
"Qırmızı qarı" dramlarında pəri, iblis,
dərviş, əcinnə, şeytan, qarı kimi mifoloji əsaslı
obrazlar və yuxu, qarğış kimi mifoloji elementlər
hadisələrin gedişatında yardımçı deyil,
aparıcı rol oynayırlar. Əsərdə mifoloji
obrazların arxaik təfəkkürdə yaşayan xüsusi
atributları ilə müstəqil qəhrəmanlar kimi
çıxış etməsi müəllif ideyasının
çatdırılmasında aparıcı rol oynayır.
"Pəri
Cadu"nun çap olunmasına çalışan müəllifin
əsərə və müasirlərinə münasibəti
onun Əziz Şərifə yazdığı məktubundan
aydın olur: "Azərnəşr" mənim
yazılarımı çap edir, amma "Pəri Cadu"nu
buraxmaq istəmir, səbəbi - mənim orada cin və şəyatin
ortalığa çıxartmağıma mövhumat mənası
verirlər". (Haqverdiyev Ə. Seçilmiş əsərləri.
I cild. 2005). Əsərdə xalq təfəkkürü
süni şəkildə qurulmuş bir şəbəkə
xarakteri daşımır. Əsərdə xalq
inanışlarında və İslam dinində nəfsi, təkəbbürü
təmsil edən İblis və iblisə tapınmaq Şərq-İslam
təfəkküründəki konturlarını saxlaya bilir. "Pəri
Cadu" pyesi mifoloji struktura malikdir. Təsadüfi
deyildir ki, ədəbi tənqid "Pəri Cadu" əsərinin
ideya-üslub xüsusiyyətlərini araşdırarkən də
fərqli mülahizələr irəli
sürmüşdür. "Haqverdiyevin
heç bir əsəri haqqında "Pəri Cadu" barədə
söylənilən qədər dolaşıq fikirlər,
mülahizələr söylənməmişdir. Tədqiqatçıların bir qismi onun realist, bir
qismi simvolizm, digər qismi idealist mahiyyətli, başqa bir
qismi realist-idealist pyes kimi qiymətləndirmişdir".
(Məmmədov K. Ə.Haqverdiyev. 1970). Təbii ki, bu kimi yanaşmalarda dövrün ideoloji
basqısının təsiri danılmazdır. Xalqın milli-mənəvi irsinin əsas
daşıyıcısı olan inam və etiqadların,
mifoloji obraz və motivlərin bədii ədəbiyyatdakı
təzahürləri dövrün siyasi baxışları ilə
üst-üstə düşmürdü.
Bu
kontekstdə prof. M.C.Paşayevin "Pəri Cadu" ilə
bağlı fikirləri diqqəti cəlb edir: "Əgər
əvvəlki əsərlərdə üz-üzə dayanan
düşmənlər vuruşursa, burada insanın əhval-ruhiyyəsinə
girən mənəvi düşmən ilə, şeytani
duyğularla mübarizə aparılır. Ona görə də
iş daha da mürəkkəbləşir və çətinləşir". (Mir Cəlal,
Hüseynov F. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı. 1982).
Əsərdə mifoloji obrazlar ilkin funksiyaları ilə
cıxış edir, dərviş də, iblis də, əcinnə
də öz arxaik strukturuna sadiq qalır. Sadalanan şər
ruhlu obrazların yaratdığı xaosu bərpa etməyə
çalışanlar sırasında yalnızca dərviş
və Niyazı görürük. Pyes müqəddimə
- apofyoza ilə başlayır. Müqəddimə
öz mistik ruhu ilə hadisələrin sonrakı
inkişafını hazırlayan məqamdır. Hadisələrin davam və inkişaf edəcəyi
məclislərdə qarşılaşacağımız əsas
qarşıdurma və onun tərəfləri məhz müqəddimədə
aydın olur. Burada antaqonist tərəflər
bəşəri əksliklər olan xeyir və şərdir.
Müəllif müqəddimədə dərviş
və iblis seçimində insanı təkbətək qoyur.
Türk mifoloji təfəkküründə dərviş
ikili funksiya daşıyan obrazlardandır. Türkdilli
xalqların nağıllarında dərviş xeyirxah,
sonsuzlara övlad bəxş edən, sevgililərə buta verən
nurani qoca, həm də xtonik zona ilə bağlı demonik
statuslu obrazlardandır. Mifoloji strukturlu
obrazlardan olan dərviş şaman-sufi kompleksinin
atributlarını daşıyır.
Türk mifoloji düşüncə sistemində dərviş
Yer Ana kompleksinin daşıyıcısıdır. Türk xalq
nağıllarında mifoloji strukturlu obrazları öyrənən
İ.V.Stebleva dərviş obrazının ikili xarakterini
aşağıdakı kimi dəyərləndirir: "Qəhrəmana
xeyirxah yanaşması, qoruyucu, məsləhət verən, dar
ayaqda olanlara kömək əlini uzatmaqla bərabər, dərvişlər
həm də qorxulu, sehrli gücə malik xtonik
başlanğıc kimi də çıxış edir"
(Stebleva İ.V. Oçerki tureükoy mifoloqii (Po materialam
volşebnoy skazki). 2002). İ.V.Steblevanın qənaətlərinə
görə, dərvişlər bəd ruhlarla - pəri, cin
kimi xtonik varlıqlarla əlaqədə olurlar.
Ə.Haqverdiyevin "Pəri Cadu" əsərində
dərviş obrazı müsbət plandadı, yəni Pəri
xanımı səbr etməyə çağırır. Pəriyə
dərdini suya danışmağı məsləhət
görən dərviş türk mifologiyasında su mifologemini
yada salır. Su mifologemi
yaradılış aktında iştirak edir, ikili xüsusiyyətə
malikdir. Həm həyat verir, həm də
ölüm gətirir. Qədim inamlara
görə, yuxunu suya danışarlar ki, xeyrə varsın.
Dərviş də Pəriyə dərdini suya,
dağlara, meşələrə danışmağı məsləhət
görür. Dərvişin əksi olan
İblis Pərini heç nəyə təkid etmir. O, Pərinin
çağırışına gəlir. Təsəvvüfdə
İblis Allahın dərgahından qovulmuş, rəhmətdən
uzaqlaşdırılan şər qüvvədir, təkəbbür
rəmzidir. Pərinin göyləri intiqama
çağırması anı onu İblislə
yaxınlaşdırır. İblisin
qisası Pərinin qisas çağırışları ilə
birləşəndə Qurban kimilərin faciəsi
qaçılmaz olur. Ədib İblisin səhnəyə
gəlişini də xarakterik cizgilərlə əks etdirir.
Şəri təmsil edən İblis, Şamama
Cadu, yeddi əcinnənin göy gurultuları, ildırım sədaları
altında Pərini bir statusdan digərinə keçirirlər.
Bu dəyişimi müəllif qəhrəmanın
adında da əks etdirir. Yeni statusda Pəri
daşıdığı adın mifoloji strukturuna bir qədər
də yaxınlaşır. Türk mifoloji
sistemində pərilər həm xeyirxah, həm də bəd
ruhlar kimi çıxış edir. Xalq
inanışlarında dönərgə funksiyaları ilə
də tanınan pəri obrazları şaman təsəvvürlərində
də bu statuslarda iştirak edirlər. Ə.Haqverdiyev
iblisin əsatiri obrazını yaradarkən onun dini təsəvvürlərdəki
mahiyyətindən uzaqlaşmır.
Orta əsrlər ədəbiyyatından mövzu və
ideya baxımından fərqlənən XIX-XX əsrlər ədəbiyyatı
İblis obrazını müxtəlif parametrlərdə təsvir
edir. Hər bir milli ədəbiyyatın
yaratdığı obraz o xalqın minillik inanclarının,
dini təsəvvürlərinin daşıyıcısı
kimi çıxış edir. Xristian
mifologiyasında iblis şərin simvoludur. Türk mifoloji düşüncə sistemində
konkret olaraq İblis obrazı iştirak etmir. Bu sistem
daxilində şəri təmsil edən bəd ruhlardan
alarvadı (albastı və ya hal anası), şeytan və s.
bu kimi mifoloji (demonik) obrazlar vardır. Türklərin
inanc dünyasına İslamın gəlişindən sonra
nüfuz etmiş iblis obrazı şərin, məkrin simvoluna
çevrilərək, xalq yaradıcılığının
müxtəlif sahələrində və bədii
düşüncədə özünə yer tapa bildi. Rəvayətlərdə, nağıl süjetlərində
iştirak edən şərin təmsilçiləri bədii
ədəbiyyatda müəllif ideyasının
çatdırılmasına xidmət etməklə
yanaşı, öz ilkin funksiyaları ilə də
qarşımıza çıxırlar. Bu
isə təhtəlşüur hadisəsi idi.
Əsərdə əsas hadisələrin başvermə
məkanı kimi meşə təsvir olunur. Mifik təfəkkürdə
meşə şər ruhların toplandığı,
yığışdığı məkan olaraq qəbul
edilir. Pəri Cadunun sonrakı həyatı
haqqında məlumatı artıq əcinnələrin dilindən
eşidirik. Mifoloji təfəkkürdə
demonik varlıqlardan hesab edilən əcinnələr xalq
arasında bəzən də vurğun deyə
adlandırılır. "İslamın
özü ilə gətirdiyi cinlər, əcinnələr
haqqında təsəvvürlərin formalaşması bu təsəvvürlərin
türk xalqlarının Al ruhlu, bizdən yeylər və b.
mifoloji personajlarla bağlı görüşlərin, yerli
inanışların müəyyən mənada da
kontaminasiyası nəticəsidir". (Bəydili
C. Türk mifoloji sözlüyü. 2003.).
Dramda İblisin funksiyalarını bölüşən əcinnələrin
Pəri Cadunun əhvalatını nağıl diliylə verməsi
müəllifin bacarıqla istifadə etdiyi üsuldur. Ə.Haqverdiyev mifoloji obrazlarla yanaşı, əsərə
nağıl elementləri də gətirir. Əsərdə mif süjeti funksionallığını
itirib nağıl süjetinə çevrilə bilir. Ə.Haqverdiyev bu kiçik parçada nağıl
strukturunu qorumuşdur. Nağılın
"Biri vardı, biri yoxdu" və "O, yerə
keçdi, sən də dövrə keç" formulu ilə
müəllif şifahi janrın elementlərini yazılı ədəbiyyatla
birləşdirir. Birinci əcinnə
söylədiyi nağılın süjetini Pəri Cadunun həyatından
alır. Pəri Cadunu hörümçəyə,
onun qurbanlarını milçəyə bənzədən əcinnə
mətn içərisində paralel mətn yaradır. Burada Pəri Cadu hekayətinin sonluğu
açıqlanır. Hadisələrin
sonluğunu qabaqcadan işarət etmək müəllifin
yazı texnikasının özünəməxsus cəhətləridir.
İkinci əcinnənin "Onda gön suya
verildi, qurtardı" (Haqverdiyev Ə. Seçilmiş əsərləri.
II cild. 2005 ) - sözləri Pəriyə verilən
vaxtın sonuna işarədir. Pəri Cadu insan
övladına qənim kəsilənədək
güclüdür, bu nifrət və məkrin sonu elə onun
da sonu idi. Bütün qurbanlarını nəfsinin
gücünə toruna salan Pəri Cadu İblisin Şamama
Cadunu incitməmək əmrini də unudur. Bu statusda Pəri yaman, şərir qüvvələrin
bütün atributlarını dəqiq bilir. Əcinnəyə qaranquş donuna girib
uçmağı əmr edən Pəri Cadu
düşdüyü dünyanın kodlarını ən
xırda detallarına qədər öyrənmişdir. Quşlar mifopoetik ənənədə kosmik zonalar
arasında əlaqə yaradan, ilahi mahiyyətin simvolları
kimi çıxış edir. Avrasiya
mifoloji sistemlərində quş kainatın iki fərqli
sferalarda başlıca vasitəçi olaraq
düşünülmüşdür. Pəri Cadunun
çağırışına yetişən Şamama
Cadunun: "Qaranquş gəldi, xəbər gətirdi. Amma mən hərçənd ala qarğaya
döndüm, amma ondan cəld uçub gəlmişəm"
(Haqverdiyev Ə. Seçilmiş əsərləri. II cild. 2005) ifadəsi onun dönərgə
funksiyasını təsdiqləyir.
Ə.Haqverdiyev əsərdə istifadə etdiyi
obrazların adlarını seçərkən də təsadüfi
gedişlər etmir. Əsərin qisasçı qadın qəhrəmanı
Pərinin adı və fəaliyyəti öz semantik
xüsusiyyəti ilə bir bütündür. "Pəri" sözünün farsca mənası
görünməyən, gizli güc deməkdir. Mifoloji təsəvvürlərə görə pərilər
istədikləri zaman görünməyə bilirlər,
onların sehr, tilsim gücü olur. "Avesta"da
"parika" kimi verilən pəri obrazları əksərən
qadın cinsinə aid edilir. Onlar cismani
gözəlliyi ilə insan övladının
ağlını başından ala bilir. Bəzi
tədqiqatçılar pərilərin ağlı başdan
almasını cin vurmaq, dəli olmaq kimi fəaliyyətini
şaman-sufi kompleksi ilə əlaqələndirirlər.
Ə.Haqverdiyev də Pəri xanımdan Pəri Caduya
çevrilən, bununla da ilkin funksiyasındakı dönərgəlikdən
yararlanan Pəri mifoloji arxetipik obrazında onun ilkin strukturunun əsaslarını
qoruyub saxlayır. Mifoloji mətnlərdə pəri
qızları qeyri-adi gözəlliyi ilə bəni-insanı
valeh edir. Əsərdə Pəri Cadunu vəsf edən
Qurbanın: "Dövlət burada, gözəllik də səndə
bir payədədir kim, cəmi aləmi
axtarasan, ələ keçməz. Bu
qızıl zülf, bu qələm qaşlar, bu yaqut dodaqlar,
bu ahu baxışlı gözlər harada tapılar?"
yaratdığı obrazda diqqətimizi çəkən əsas
element Pəri Cadunun qızılı saçları oldu.
Bu detal mifik Sarı qız obrazını
xatırladır. Türk xalqlarının
mifoloji görüşlərindəki Sarı qız obrazı
öz funksiyasına görə Al anası, albastı kimi
adlarla bilinən dağ ruhu ilə bağlıdır. İnama görə, Sarı qızın telindən əldə
edən kimsə onun sahibi olur. Albastının
antropomorf obraz kimi xarici görkəmini təsvir edərkən
onun uzun, sıx sarı saçları mütləq olaraq
vurğulanır. (Murodov O. Drevnie obrazı
mifoloqii u tadjikov dolinı Zerevşane. 1979). Noqayların inamlarına görə, Sarı qız
cinlərin hakimidir. Eyni adda noqay xalq
nağılı da mövcuddur.
Əsərdə adı ilə əməlləri
arasında paralellik olan obrazlardan biri də Qurbandır. Onomastik vahidin
semantikası ilə obrazın daşıdığı
funksiya arasında da bütünlük vardır. "Qurban" sözü arxaik düşüncədə
qurbangətirmə ritualını yada salır. Demək olar ki, bütün qədim mədəniyyətlərdə
qurbanlıq öz sakral mahiyyətlidir. Qurban
zahiri görkəmcə də gözəl olmalıdır,
çünki o seçilmişdir. "Saxa türkcəsində
"qurban" mənasında "kerex" sözü
vardır ki, araşdırıcılara görə, bu, əski
türk yazılarında "ölüm" anlamıyla
bağlanan "kegek" sözündən gəlir. (Bəydili C. Türk mifoloji sözlüyü. 2003.). Pyesin finalında Qurbanın öz nəfsinə,
Pəri Cadunun məkrinə, Şamama Cadunun tilsimlərinin
qurbanına çevrilməsi onun üçün əvvəlcədən
hazırlanmış dövrənin qapanması olur.
Sufilərə görə, nəfs maddi aləmin
qaranlığında qəflətə düçar
olmuşdur, onun təkamülə ehtiyacı vardır. Bütün
şər və pis əxlaq nəfsdən doğar. Nəfs bəndə ilə Haqq, qəlb ilə ruh
arasında pərdədir. (Göyüşov
N. Təsəvvüf anlamları və dərvişlik rəmzləri.
2001). Ə.Haqverdiyev də nəfs və
insan qarşıdurmasını əsərdə Pəri
Cadunun, Qurbanın, Hafizə xanımın, Rəhimin
simasında yaradır. Əsərin əvvəlində
"əfradi-məclis"də təsvir olunan obrazlar
içərisində İblis, Şamama Cadu, əcinnə, dərviş
kimi mistik obrazların kimlikləri bəllidir, onlar öz əbədi
statusunda təqdim olunurlar. Əsərdə
transformasiya insanlarda baş verir.
Yaşayışından, taleyindən, arvadından
narazılığı ilə Qurban əsərin müqəddiməsindəki
Pəri xanımın əhvalatını yada salır. Əgər Pəri
xanımı düşdüyü yoldan dərviş xilas etməyə
çalışırsa, Qurbanı yoldaşı Niyaz tənbeh
edir. "Pəri Cadu"da obrazların adına
fikir verəndə görürük ki, onların hər
birinin onomastik kodları şifrələnmişdir. Bu sıraya Niyaz obrazını da aid edə bilərik.
Niyaz gözü tox, ədalətlidir. Təsəvvüfdə "niyaz"
sözünün mənası aşiqin Haqqa olan ehtiyacı və
bədəninin Haqq qarşısında kiçikliyi deməkdir.
Bədənin niyaz sifəti, Haqqın isə naz
sifəti vardır.
"Pəri Cadu"dakı Niyaz obrazının xarakteri
adının mənasına yaxındır. Niyaz
insanların acgözlüyünü qınayır. Pəri
Cadunun, Şamama Cadunun toruna düşən Qurban, təbii ki,
şəxsi nəfsinin qurbanı olur. Əsərin
məzmunundan aydın olur ki, Qurban bir tora deyil, ikili tora
düşür. Bu torun birini Pəri
Cadu hazırlayırsa, ikincini Şamama Cadu hörür. Şamama Cadu Pəridən qisas almaq
üçün Qurbanı Hafizə xanımla
yaxınlaşdırır. Şamama Cadu
dondan-dona düşür, bu isə xtonik varlıqlar
üçün xarakterik hal sayıla bilər. Şəkildəyişmə, dönərgəlik
demonik varlıqlar üçün xarakterikdir. Mifoloji strukturlu obrazın öz cildini magik yolla dəyişdirməsi
konkret olaraq əsərdə Əcinnə və Şamama Cadu
tərəfindən həyata keçirilir. Ə.Haqverdiyev müraciət etdiyi obrazların
mifoloji strukturunu da saxlamağa müvəffəq olur. Şamama Cadu Pərinin
çağırışına gələndə ala
qarğaya, Hafizə xanımın qapısında qoca
qarıya dönür, finalda Səlimənin cildində
Qurbanın gözünə görünür.
Ə.Haqverdiyev mifoloji obrazların real həyatdakı
oxşarlarını da yaradır. Pəri Cadunun və
Şamama Cadunun insanlar arasındakı oxşarı Hafizə
xanımdır. Pəri Cadu şər
qüvvələrin köməyi ilə neçə-neçə
qurbanları öz toruna salırsa, Hafizə xanım da Qurbanla
var-dövlət hesabına evlənir, yeni statusa can atır,
nökərlərinə ona ağa deməyi tələb edir.
Hafizə xanımın İblis
qoşunlarını köməyə
çağırmasına ehtiyac yoxdur. Onun
daxilindəki qəddarlıq dördüncü məclisdə
özünü büruzə verir. Hafizə
xanımın Qurbana, Sayada, Əmraha və Səliməyə
qarşı münasibəti onun daxilindəki şərdir.
Əsərdə mifoloji obrazlardan biri də Şamama
Cadudur.
Şamama Cadu ilə əsərin müqəddiməsində tanış oluruq. Həmin səhnədə
o, fəaliyyətsizdir, amma onun haqqında İblisin qoyduğu
şərt Şamama Cadunun statusunu müəyyən etmiş
olur. O, bir gözü kor, dondan-dona düşə bilən
varlıqdır. Şamama Cadu türk mifoloji düşüncəsində
bir gözü kor, cildini dəyişə bilən, dönərgə
funksiyasını yerinə yetirən, bəzi məqamlarda Hal
anası, Qara Albastı, Ulu Ananın arxaik nümayəndəsi
olan Qarı obrazlarının atributlarını
daşıyır. Şamama Cadunun ilk fəaliyyətini
birinci məclisdə onun dönərgə qismində cildini dəyişməsində
görürük. Dönərgəlik
demonik təbiətli, xtonik zonaya aid olmaq, sakral xarakteri ilə
seçilən mifoloji obrazlara aid funksiyadır. Dönərgəliyi xarakterizə edən bir əsas
cəhət də obrazın mifoloji korluğu, görünməzlik
keyfiyyəti ilə bağlıdır. Hər
hansı bir obraz dönərgəlik statusunda keçid,
inisiasiya mərhələsində olur. Şamama
Cadu Pəri Cadunun çağırışına gələndə
də, Qurbanı gətirmək üçün əmr alanda
da dönərgə funksiyasını icra edir. Qarının dalınca qaranquş donunda uçan əcinnədən
fərqli olaraq Şamama Cadu ala qarğa donuna girir. Qarğa mifoloji obraz olaraq ölüm və həyat
arasında mediator rolunda çıxış edir,
yaradılışın müxtəlif elementləri -
yeraltı dünya, yer, göy, su, günəşlə əlaqələndirilir.
Xtonik zona ilə bağlı olan qarğa bir
çox xalqların mifoloji təsəvvürlərində
demonik statuslu obrazlardan hesab edilir. Şərin
müjdəçisi rolunda çıxış edən
qarğa obrazına şaman mətnlərində də rast gəlmək
mümkündür. Bir sıra şaman mətnlərində
qarğanın qadın və kişi
başlanğıcları arasında mediator qismində
iştirakı da təsvir olunur. Mifoloji mətnlərdə
qarğa antropomorf və zoomorf varlıq kimi
çıxış edir. Bəzi şimal
xalqlarının mifoloji təsəvvürlərində
qarğa təkgözlü təsvir olunur ki, bu da onun o biri
dünya ilə əlaqəsinə birbaşa işarədir.
"Demonik personajların asimmetrikliyi motivinin belə geniş yayılmasının kökləri də arxaik mifoloji təsəvvürlərdən gəlir. Həmin təsəvvürlərə görə, bu varlıqlar ya axsaq, topal, ya da təkgözlü, təkayaqlı təsəvvür olunan xtonik ruhlardır". (Bəydili (Məmmədov) C. Türk mifoloji obrazlar sistemi: struktur və funksiya. 2007).
"Pəri Cadu" əsərində Şamama Cadunun dönərgə, hal anası, şeytan kimi xtonik əsaslı obrazların ümumiləşdirilmiş obrazı kimi təsviri müəllifin xalq inam və mifologiyasına yaxşı bələd olmasını sübut edir. Qurbanın, Hafizə xanımın yanına gələndə qoca qarı cildinə düşən Şamama Cadu son səhnədə Səlimənin səsindən və görüntüsündən istifadə edərək növbəti qurbanını da məhv edir, onun qanını içir. Çobanın: "Hamısının da ciyərini qarı yeyir" ifadəsi ilə Şamama Cadunun Hal qarısının da funksiyalarına sahib olması üzə çıxır. Hal anası, Albastı kimi mifoloji varlıqların bir digər xüsusiyyətini də, yəni bu varlığın adının semantikasında gizlənən mahiyyətə - hiylə, kələk, al dil anlamlarına uyğun olan hər şeyi tərsinə etmək Şamama Cadunun da təbiətində vardır. Belə olmasaydı, Pəri Cadunun Qurbanı başqaları kimi yox, qan tökmədən gətirmək əmrini tərsinə həll etməzdi. Öz qurbanlarının ciyərini yemək mifik təfəkkürdə hal anası tərəfindən həyata keçirilir ki, bu qurbanlar da əksərən qadınlar olurdu. Şamama Cadu mifoloji simvolik obrazlardan şeytanın da atributlarına da sahiblənir.
Beləliklə, "Pəri Cadu" əsərindəki mifoloji obrazların, demək olar, hamısı xtonik zonaya məxsusdur və demonik obrazlar silsiləsinə aiddir. Əsərdə qarşılaşdığımız iblis, əcinnə, Şamama Cadunun daşıdığı funksiya baxımından onda hal qarısı, şeytan, dönərgə tipli mifik personajların əlamətlərinin cəmləşdirilməsi, həmçinin Pəri Caduda pəri qızlarının, həmçinin Sarı qızın bənzər xüsusiyyətlərin olmasını bir yerə cəmləşdirdikdə aydın olur ki, bu obrazların hamısı Ulu Ana, Yer Ana mifoloji kompleksinin atributlarını daşıyır.
Müəllifdən: Bu günlərdə AMEA
Folklor İnstitutunun əməkdaşı Aytac Abbasovanın
imzası ilə təqdim olunan "Pəri Cadu" əsərində
xtonik varlıqlar" məqaləni oxudum və Şərqin
böyük mütəfəkkiri M.Füzulinin bu misrasını
xatırladım: "Hünərin eybdir əmma, dediyin eyb hünərdir"
.
Pərvanə Bəkirqızı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 18
iyul.- S.26-27.