Balaca
Şahzadə, yaxud uşaqlardan böyüklər
üçün həyat dərsi
Eqzüperinin
duası
1
Antuan de
Sent-Ekzüperi (1900-1944) Lionda, sığorta məmuru Jan-Mark
Sent-Ekzüperinin ailəsində dünyaya göz
açıb. Antuan ailədə beş
uşaqdan üçüncüsü idi. Dörd
yaşın tamamında atası beynə qan sızmadan
dünyadan köçür.
1908-ci ildə Lionda Müqəddəs Varfolomey xristian
qardaşlarının məktəbinə daxil olur, sonra
qardaşı Fransua ilə birlikdə Mansda Sent-Krua kollecində
təhsilini davam etdirir, burada 1914-cü ilə qədər
oxuyur. Daha sonra Friburda təhsil alır. 1919-cu ildə gözəl sənətlər və
memarlıq akademiyasında dinləyici olur.
1921-ci il taleyində dönüş nöqtəsi
sayıla bilər, bu zaman o, Fransada ordu sıralarına
çağırılır. Antuan Strasburqda 2-ci
qırıcı aviasiya polkuna yazılır. Əvvəlcə onu işçi qrupuna təyin
edirlər, daha sonra, nəhayət o, mülki təyyarəçi
olmaq üçün imtahan verir.
Alman faşistlərinə qarşı döyüşlərdə
iştirak edir, hərbi şücaətlər göstərir. Mexanik kimi
çox sayda ixtiraların müəllifidir.
Döyüşlərin bilində qəhrəmancasına
həlak olur.
Yaxınlarda Antuan de Sent-Ekzüperinin 115 illiyi tamam oldu. Məqsədim
bu gecikmiş yubileyi qeyd etmək, bu qəribə taleli
yazıçı haqqında avtobioqrafik mətn yazmaq deyil.
İnsan həyatda çox səhvlər edir, bəzən
istinadgah kimi bir şey tapır, ona sarılır, bəzən
də tapmır, sol əlinin ovuc içi qapanır. Həm də ümidsizliyə qapanır.
Başqa bir təsadüf də vardı. Onun "Balaca
şahzadə" əsərini fransızcadan dilimizə
çevirmişdim. Ön söz
yazmalıydım. Elə bir şey ki, həyatı
ilə yaradıcılığının kəsişdiyi
nöqtələri göstərə bilsin. Bilmirdim nədən başlayım. Birdən onun haqqında yazılanları axtararkən
iki şey çıxdı qarşıma. Həyat yoldaşı Konsuello haqqında xatirələr,
bir də başqa bir şey, yəni ən vacib bir şey.
Dua.
O, məlum
olduğu kimi pilot olub, təyyarə sürüb ömrü
boyu, Konsuello ilə də hava limanında tanış
olub, Argentinada. Onu təyyarəsinə dəvət edib,
havadaca deyib: siz məni öpmək istəmirsiniz? Ekzüperi
insanlara təsir etməyi bacarırdı, o bu sahədə az qala maq kimi güclü idi. Ordan qayıdanda
Andre Jid, o dövrün böyük fransız
yazıçısı belə demişdi: Ekzüperi
Argentinadan iki şeylə qayıtdı: həyat
yoldaşı və bir romanı. Həyat yoldaşı ilə
tanış olduq. Romanını
oxuyub sevdik.
Ancaq hər bir yazıçının ömründə
onun taleyi ilə yaradıcılığının kəsişdiyi
nöqtəni göstərən bir əsəri olur. Ya əlinə qələm alan kimi doğulur bu əsər, ya da çox
sonralar. Bəzən heç gəlmir, yolunu nə
qədər gözləsən də. "Balaca
şahzadə" belə bir əsərdir. Bütün dünya oxuyub və öz dilinə tərcümə
edib. Bu, həm də janrı, janr
xüsusiyyətləri etibarilə çox qəribə əsərdir.
Nəsrdirmi? Əlbəttə,
poeziyanın aşıb-daşdığı nəsr. Fəlsəfədirmi? Bəli,
bütün fəlsəfi təlimləri gözdən salan
bir əsər.
2
"Balaca şahzadə" uşaqların
böyüklərə həyat dərsidir. Uşaqlar bir planetdir, sirrini
az bilirik, yaxud bildiyimizi güman edirik.
Yazıçı bunu və minlərlə sualı
ünvanlayır hər birimizə: insan dünyada bircə dəfə
müdrik olur və o adamı əsla unutmamalıdır!
"Balaca şahzadə" insanlara nəyi təlqin
edir? Çox şeyi. Həyatın mənasını.
Mənalarını. Onlar
arasında baş verən faciə və bədbəxtlikləri.
Həyatda sevinc ilğım kimidir. Xoşbəxtlik də. Qiyamətə
qədər həyat belə olur. Ancaq bir
şey də var. Sən bir gül əkirsən. Səhralıqda. Onu göz
yaşlarınla sulayırsan. Səhrada tək-tənha
bitən bu çiçəyin həyat eşqi
işığa dönüb ulduzların qəlbində
cücərir və əslində, dərk edirsən ki, o
gül elə o ulduzun içində cücəribmiş.
Və harda olsan, o ulduzun altındasan. O
gülün necə nəfəs alıb-verdiyini hiss edəcəksən.
Bu mənada Ekzüperinin bədahətən
sevgilisinə baxıb yazdığı o dua yerinə
düşür. İnsan yaşamaq
üçün dua etməlidir. Geri qayıtmayan təmənnasız
dua...
Deyildiyinə
görə, təkrarsız və sirli Ekzüperi insanlar
üçün bir sıra vəsiyyət qoyub getmişdi:
"Məni yazdığım yerlərdə axtarın".
Demək onun əsl portreti də yazdığı əsərlərin,
xüsusən "Balaca şahzadə"nin
sətirləri arasındadır. Bir
yazıçı kimi onun səsi, mənəvi
konsepsiyası, vəzifə borcunu anlaması, həyatın
qayəsinə sədaqəti - bütün bunlar onun şəxsiyyətində
birləşən sabit keyfiyyətlər idi.
Ekzüperinin portretində əsas cizgilərdən biri
budur ki, o özünü həmişə insanlar və
insanlıq qarşısında borclu hesab edirdi. Onun həyatı göylərdə
keçirdi, bir yazıçı, xüsusən "Balaca
şahzadə"nin müəllifi
üçün bu məkan təsadüfi seçim deyildi. Onun bütün yaradıcılığı son dərəcə
aydın bir məkanda sirli-sehrli mistika tülünə
bürünmüşdü.
Əsərin
"İthaf" hissəsində belə bir məqam var:
"...Bu kitabı yaşlı bir adama həsr etdiyimə
görə uşaqlardan üzr istəyirəm. Bu, hesab edin ki,
çox ciddi bir səbəbdir: bu yaşlı şəxs bu
dünyada ən gözəl dostumdur. Başqa bir səbəb
də var: bu yaşlı adam hər
şeyi, hətta uşaqların adına yazılan
kitabları da anlamaq iqtidarındadır.
Üçüncü bir səbəb də var: bu
yaşlı şəxs Fransada yaşayır, burada o,
acdır, soyuqdan əsir". O dövr üçün bu,
Ekzüperinin müraciət etdiyi orijinal bir üsul idi. Ekzüperi nəyə görə povestinin qəhrəmanını
uşaqlar arasından seçmiş və onu yaşlı
dostuna həsr etmişdi. Bu heç də
təsadüfi deyildi. Onun inamına görə,
dünyaya uşaqların gözü ilə baxdıqda o, daha
təbii və olduğu kimi görünür. Ekzüperinin bu üsulu, əslində, bir mesaj idi.
Yəni böyüklər artıq
dünyanı korlayıblar, onu elə yerdən deformasiyaya
uğradıblar ki, düzəltmək mümkün deyildir.
Yəni böyüklər bu "əyrini",
bu əyilən yeri tapmaq və düzəltmək
üçün dünyaya uşaq gözü ilə
baxmalıdırlar. Ekzüperi üslubu etibarilə
çox orijinal bir yazıçı idi, onun üçün
yazmaq elə təyyarə sürmək qədər məsuliyyətli
bir iş idi.
Ekzüperinin hekayəsi forması və süjet
dolanbacları etibarilə son dərəcə gözlənilməz
və orijinaldır. Bu əsəri oxuyanda dünyada gizlin qalan
mətləbləri, hər gülün, çiçəyin
ətrini, qürubun və doğuşun gözəlliyini
özün üçün yenidən kəşf edirsən.
Fikirlər bizə uzaq ulduzların
işığı kimi çatır. O, bu
dünyanı, sanki fəzanın hansı yerindəsə qərar
tutaraq təsvir edir. Ona görə bu
görüntü orijinaldır. Bu nöqtədən
o, ölkəsini yox, bütün Yer kürəsini
görür, sözünü təkcə onun dilində
danışdığı insanlara deyil, bütün bəşəriyyətə
deyir. Ona qədər şairlər,
yazıçılar yerin hər hansı nöqtəsindən
kosmosla əlaqə, rabitə yaratmağa can atırdılar,
Ekzüperi, həmnin nöqtədən qopur, imtina edir, təyyarəsini
sürüb uzaq ulduzlara yol alır. Uşaq
xəyalı, uşaq müdrikliyi ulduz işığı
kimidir, onu görmək və ona baxıb yaşamaq
lazımdır. Bu, artıq ayaqlarının
mismarlandığı, yapışıb qopmadığı
bir yer deyil, burdan fəzaya qanadlandığın və geri
döndüyün bir yerdi, yəni "insanların
planeti"dir. Ekzüperi XX əsrin çox maraqlı
nağıl süjetini və onun əsasında orijinal
biçimli nəsr nümunəsini yaradıb.
Ekzüperi
baxış bucağını radikal şəkildə dəyişdiyinə
görə əsərin - "Balaca şahzadə"nin sətirlərinə bütün
insanlığın müdrikliyi cəmlənib. Məsələn,
tülkünün şahzadəyə dediyi sözlər:
"...yalnız ürəklə yaxşı görmək
olur. Ən əsas şeyləri gözlə görmək
olmur...". Qızılı
saçlı şahzadə quzuya rəsmini çəkdiyi
qutunun deşiyindəın baxır. Bax, elə
buna görə də o, insan sözlərinin və əməllərinin
dərindən dərin mənasını anlaya bilirdi. Bəsirət
gözü uşaqlarda olur!
Müəllif deyir ki, həyatda ən önəmli
şeyləri gözlə, gözünə eynək taxıb
və ya mikroskopla baxıb görmək olmaz. Əks halda məsələn,
balaca şahzadənin onun planetində tək-tənha
qalmış qızıl gülə məhəbbətini necə
izah etmək olardı. Ümid, inam, fəhm,
intuisiya - bu hisslər heç zaman ürəksiz insanlara nəsib
olmur. Dünyada ən böyük pislik, ən
dəhşətli şər ürəyin kor olmasıdır.
Yalnız möcüzə və həqiqi məhəbbət
ona "gözünün nurunu" qaytara bilər.
Balaca şahzadə əvvəldə insanları
axtarırdı, sonra ona belə bir şey məlum oldu ki,
insanların olmaması yaxşı deyilsə də, insanlarla
da pisdir. Böyüklərin neyləməsi də ona tam
qaranlıqdır. Bu dünyada nə qədər
mənasız şey varsa, içi güclə doludur, harda həqiqi
və gözəl şey varsa - onlar zəif və
gücsüzdür. İnsanda olan
bütün gözəl şeylər - insanın zərifliyi,
doğruçu olması, səmimiyyəti və dostluq etmək
keyfiyyəti - bunlar zəifdir və gücsüzdür. Ancaq günlərin bir günü bu baş-ayaq
dünyada balaca şahzadə bilmədiyi həqiqətlə
üzləşir, bunu onun üçün dostu tülkü
açır. İnsanlar bir-birinə laqeyd
və yadlaşmış olmamalıdırlar, onlar bir-birlərinə
möhtacdırlar, hansısa dar ayaqda bir dostu xatırlasan, bu
elə günəşin şəfəq saçmasına
oxşayacaqdır. Bir-birinin dalınca
altı planeti gəzib-dolaşan şahzadə onların hər
birində bu planetin əsas keyfiyyətini əks etdirən həyat
əlamətləri ilə rastlaşır. Balaca şahzadə
bu planetlərdə insanı məlum çərçivədən
çıxaran bütün qüsurları
böyüdülmüş fokusda görür və
müşahidə edir: hakimiyyət ehtirası, lazımsız
qürur, sərxoşluq, yalançı alimlik. Məhz bu məqamda balaca şahzadə insan
mühakiməsinin doğruluğuna şübhələnir.
Ekzüperi
hekayəsinin elə ilk səhifəsində əsərinin əsas
ideyalarından birini ön plana çəkir: dostluq. Onun fikrincə, dostluq bu dünyadakı yadlaşma və
digər qüsurların buzunun qırılmasında
böyük rol oynayır.
"Balaca
şahzadə"nin əsas özəlliklərindən
biri də budur ki, əslində, böyüklər
üçün yazılan bu kitab sürətlə
uşaqların auditoriyasına daxil oldu.
"Balaca
şahzadə"nin proobrazı kimi
folklordakı səyyar süjetli sehrli nağılları
götürmək olar: gözəl şahzadə məhəbbətinin
alınmaması səbəbindən doğma evini tərk edir
və xoşbəxtlik və macəra axtarışında
yolların ağına düşür.
Ekzüperi bu süjeti götürüb dəyişdirir
və ona ironiya ilə unudulmaz naxışlar salır. Başqa bir cəhət:
balaca şahzadə obrazı avtobioqrafik keyfiyyətlərə
də malikdir, həm də bəzi keyfiyyətləri etibarilə
müəllifdən uzaq tutulur, başqa xüsusiyyətlərlə
süsləndirilir.
Əsərin
səhifələrində balaca şahzadə planetləri gəzib-dolaşır,
müxtəlif insanlarla tanış olur. Müəllifin təhkiyəsində təqdim edilən
fantastik dünyalar bir-birindən fərqlənir. Bu planetləri müxtəlif xarakterli insanlar idarə
edir. Bu yaşlı insanlar onda qəribə
təəssüratlar oyadır. Planetlərin
birində kral xeyirxah olsa da, hər şeyin məhz onun əmrinə
görə icra edilməsini istəyir. Günlərin
birində onun qarşısına bir sərxoş insan
çıxır. İçdiyinə, eyş-işrətlə
məşğul olduğuna görə bu adam
utanır. Ancaq utanc hissini unutmaq
üçün içməkdə davam edir. Biznesmenlə
rastlaşarkən şahzadə birə-on təəccüblənir,
bu adam gecəli-gündüzlü
payına düşən "ulduzları" və ya fənərləri
saymaqla məşğuldur, hər dəqiqə fənəri
yandırıb-söndürür və yuxu yatmağa bircə
dəqiqə vaxtı da qalmır. Şahzadənin rastına
çıxan coğrafiyaçı alim onu daha çox təəccübləndirir,
bu adam səyyahların dediklərinə
qulaq asıb qalın-qalın kitablar yazır, ancaq öz
planetində nələrin olduğundan xəbərsizdir. Bütün bunlar süjetin yalnız zahiri tərəfidir.
Süjetin daxili qatında başqa mətləblər
yatır. Əsərin bütün fəlsəfəsi
məhz buradadır. Üst qatda xəfifcə hiss edilən
ironiya dərin qatlarda fəlsəfi mənaların
açımına gətirib çıxarır. Məsələ belədir ki, alman idealist
filosofları belə bir tezislə çıxış edirdilər
ki, insan Allaha bərabərdir, insan elə Yaradanın
özü kimi ideya yarada və onu həyata keçirə bilər.
Ancaq insan mənəvi ipostasları unudaraq
yalnız maddi olan şeylər uğrunda yaşamağa
başlayır. Dünyada şər o zaman
kök atmağa başlayır ki, insan Allaha tən olduğunu
unudur. Yalnız uşaq ürəyi, həm
də həqiqi sənətkarın qəlbi merkantil maraqlardan
uzaqdır və şərə qulluq etmir. Məhz bu səbəbdən romantiklərin
yaradıcılığında uşaqlıq kultu qabarıq nəzərə
çarpır. Buna görə də əsərdə
varlıq fəlsəfəsi bir müddəa kimi qoyulur - real
varlıq keçicidir, ideal mövcudluq əbədi. İnsan ömrünün mənası ideal olana
maksimum yaxınlaşmaqdadır. Balaca
şahzadə əlində əsa, ayağında
çarıq bütün dünyanı gəzib-dolaşaraq həyatın
gizli mənalarını axtaran bir obrazdır.
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 5 iyun. S. 30-31.