Qafiyəm ol, uşaq təbəssümü
Vaqif Səmədoğlunun
poeziyasında uşaq
dünyası
Körpə gülüşlərindən
bir xalı toxunmuş olaydı,
salınaydı
bax o buludla
bu buludun arasında
salınaydı maviliyə.
Gözləri yumub,
batmaq olaydı kaş
maviliyə sərilmiş
körpə gülüşlərində...
Körpə gülüşlərindən xalı toxuyub buludların arasına sərmək, səmanı,
yeri, bütün kainatı körpə gülüşlərinə qərq
etmək arzusunda olan, dünyanın xoşbəxtliyini bunda görən Vaqif Səmədoğlu bu sevginin, bu xoşbəxtliyin
içində batmaq, boğulmaq istəyirdi. Vaqif Səmədoğlu uşaq
şairi deyildi, Humaya, Aygünə, Turala həsr etdiyi şeirləri nəzərə almasaq uşaqlar üçün
şeirlər də yazmayıb. Amma "qafiyəm ol, uşaq təbəssümü",
"körpələri bu
başdan bayraqlara bələyin", "uşaqtək
zəif, uşaq kimi inadkar həsrət",
"uğuna-uğuna Günəşə
gülən bu şən çocuqlar",
"kaş uşaqlara
yuxuda meh dəysin gecə"
- kimi poetik ifadələr və deyimlər körpə fidanların şairin poeziyasındakı
yerini, mövqeyini, sahib olduqları
statusu göstərir.
Şairin poetik "mən"i hətta uşaqların xoşbəxtliyi
üçün "bütün
qorxular kaş mənim ola" - deyir, Nesinsayağı onların
dünyasına kölgə
salacaq hər şeyi özünə götürməyə razı
olur.
Vaqif Səmədoğlu uşaqlar
üçün şeirlər
yazmasa da, düşünürəm ki,
onun bütün
poeziyası, bütün
yaradıcılığı elə uşaqlara danışmaq istədiyi nağıldır.
Vətəndən nəğmə demə,
qızım,
qar yağır...
Soyuq dəyər
"Vətən" sözünə,
üşüyər dilimiz.
Gizlət,
təmiz dəsmala
büküb,
oxuduğun nəğməni,
gizlət kuklalarının
arasında...
Gəl, qızım,
gəl.
nağıl danışım
sənə:
Biri vardı,
biri yoxdu, qızım,
bir nağıl vardı,
uşaqlar ondan xəbərsiz...
Bu şeir 1982-ci ildə
yazılıb, bizim nəslin nağıllara qulaq asan vaxtında. Şair öz
qızının simasında
onun bütün həmyaşıdlarına danışmaq
istədiyi nağıldan
xəbərsiz olmuşuq
biz uşaqlar. İndi
Vaqif Səmədoğlunun
şeirlərini oxuduqca
xəbərsiz olduğumuz,
şairin zamanının
bütün əzab və acılarını əks etdirən o "nağılı" oxuyuram
sanki. Qorxulu nağıldı, bu nağıllarda təkcə dinləyənin
yox, şairin özü demişkən,
hətta devlərin gözləri doludur, nəmlidir. "Vətən" sözünü
ən əziz əşya kimi, ən dəyərli ərmağan kimi təmiz dəsmala büküb kuklaların arasında gizlətməyi
qızına tövsiyə
edən şair özü bu kutsal kəlməni misralarının arasına
büküb, şimaldan
gələn soyuqdan, tufandan gizlətməyə,
qorumağa çalışıb.
Vətənin, bu vətənin
"yazıq", xoşbəxtliyə
qafiyə tapmayan şairinin nağılını
yazıb bizə.
Cəmi beş-altı misra ilə iztirabın, həsrətin, bir addımlığında durub
əlinin çatmadığı
arzuların, üşüyən
uşaqlıq xatirələrinin,
çıxılmaz dalana
düşmüş poetik
qəhrəmanın çarəsizliyinin
tablosunu yaradıb. Bu tablolar o qədər təbiidir ki, burada nəinki heyrətin, həsrətin,
qorxunun, sevginin rənglərini görürsən,
hətta ayaq altındakı yaş xəzəllərin, nəm
skamyanın qoxusunu da hiss edirsən. Bu tablolardan bir
qəmli uşaq gözləri boylanır sənə. O uşaq
ki, oxuduğu nağıllarda hətta
"devlərin də
gözləri dolur".
Taleyə bax, bütün
uşaqların oxuduğu
nağıllarda devlər
dəhşətli və
qorxuludur. Vaqif Səmədoğlunun nağıllarındakı
devin gözləri
isə dolub. Devin də gözlərini
yaşardan bu uşaq "39-da doğulub,
37-də tutulub". Uşaqlığı dustaqlıqda keçib.
"Elə bil ayrılıqdan süd əmib uşaqlığım"
- yazıb,
"dənizi xoşbəxt",
"sahili şən"
aləmin onun nəinki həyatına, hətta yuxularına belə aidiyyəti olmayıb.
Bu yuxu deyəsən yolunu azıb,
mənim yuxum deyil bu.
Bu lalələr, bu çəmən,
sevinib, uğuna-uğuna
Günəşə gülən
bu şən cocuqlar...
Bu röya mənim deyil,
bu dünya mənim deyil.
Bu işıqlı aləm
ona görə şairə yad idi ki, onun
"uşaqlığının meşəsində" ocaqlar
çatılmışdı. İsti, xoş
xatirələrdən çox,
yaddaşında uşaqlığından
"kimsəsiz park", "üşüyən nəm
skamyalar" qalmışdı.
Ona görə Vaqif Səmədoğlunun poeziyasına
həsrətin, ayrılığın
poeziyası da demək olar. Bu həsrətin poetik
obrazı maraqlı tərzdə təqdim olunurdu. Günəş bir gün göy üzündə bir daha batmamaq
iddiasıyla dayanır.
Zahirən pis görünmür.
Günəş işıqdı, istilikdi, həyatdı.
Amma şair gözlənmədən
bu mənzərədən
doğan və bizim görmədiyimiz həsrəti görür
- bütün dünya
gecə həsrətiylə
dolur. Yaxud, şair qaranlıqda
yanan şamları uşaqkən ölmüş
günəşin şəklinə
bənzədir. Başqa
bir şeirdə "Başın üstən yana-yana köçər durna qatarı..."
- deyir. Durna qatarının köçməsi
onsuz da hicrandı, ayrılıqdı,
payızın gəlişidi,
amma bu durna
qatarı Vaqif Səmədoğlunun
şeirindən yana-yana
köçəndə bu
ayrılıq daha niskilli olur.
Həmişə olmasa da adətən, uşaqlıq
çağı yaddaşda
ömrün qayğısız,
şən illəri kimi qalır və xatırladıqca rəngli və ilıq ovqat yaratmış
olur. Amma Vaqif Səmədoğlunun
poetik qəhrəmanı
haqqında bu sözləri deyə bilmirik. Onun uşaqlığı böyük Azərbaycan şairi Səməd Vurğunun ocağında,
bir çox cəhətdən zəngin
mühitdə keçsə
də, izləri o qədər də fərəhli və urəkaçan deyil.
Ağlayıb qucağa alınmadığım
uşaqlığın yaraları
bu gün açılır bir-bir.
Uşaqlığımın qanı damır
bu günün torpağına...
Bu yaraları
Heç nəylə sarımaq olmaz daha.
İndi
öz qanına bulana-bulana
oturasan gərək,
qulaq asasan
uzaqda ağlaya-ağlaya
ölən
uşaqlığına...
Anasına xitabən yazdığı
şeirdə "bir-iki
lay-lay qoy yoluma, ana, bəlkə uzaqda-uşaqlıqda öləcəyəm"
- deyən şairin bu bədbin poetik fotoları, düşünürəm ki,
təkcə onun yox, elə o nəslin, o epoxanın bütün uşaqlarının
ağ-qara rəngli qəmli fotolarıdır. Yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, repressiya görmüş,
dünya müharibəsi
yaşamış, yasaqların,
qadağaların, çərçivələrin
hələ uşaqkən
sərhədlərini tanımaq
və səbəblərini
anlamaq nikbin poetik qəhrəman yaratsaydı oxucuyla səmimi ünsiyyət alınmazdı. Və Vaqif
Səmədoğlunun fərqliliyi,
özəlliyi ondadır
ki, bu səmimi
ünsiyyəti yarada bilmiş, oxucunu yazılmamış şeirlərin,
ürəkdə qalan
sözlərin dərdinə
inandıra bilmişdir.
Yenə
gözlərim yol çəkir,
yenə qulağım
ana dili sorağında
yenə qürbətdə
bir kəlmə eşitmək həsrəti
Vətən haqqında
Və yenə sabah
yox,
yenə hər gün-bu gün.
Vaqif Səmədoğlu
uşaqları hələ
körpə ikən bayrağa bələməyi
tövsiyyə edirdi. Gün gəlir
həmin uşaqlar onun şeirlərində bayraq görəndə gözləri dolan, köksü qabaran qəhrəmana çevrilir.
Vaqif Səmədoğlunun
bir qədər narahat, bir qədər
çılğın, bir
qədər də ərköyün poetik
"mən"i bir şeirində olduqca təmkinli və qayğıkeşdir. Bu şeirdə
şair vətən övladlarını ön
cəbhəyə yola
salan bir ata təşvişi və həyəcanı ilə canlanır. Həssas şair vətənin övladı kimi şeir yazanda ərkyanalıq və ötkəmlik nümayiş
etdirirdisə, gənc
və "qarayanız
balalar"ı davaya göndərəndə o qədər
kövrək və nisgilli görünür.
Evə şikəst gəlməyin...
Bığ yeri tər balalar,
Ürəyi nər balalar,
Yurda nökər balalar,
Bizim əsgər balalar...
Maraqlıdır, şair bu dünyayla
vidasında da "matəm bayrağı"
kimi hələ illər əvvəl bir sarı çiçəkli
uşaq paltarını
seçmişdi. Xoşbəxt görünən, uşaq
təbəssümünü şeirinə qafiyə seçən, oxuyanda dilini,
xatırlayanda yaddaşını
yandıran "nağıllar"
müəllifi şairin
vidası üçün
külək Bakının
küçələrində həmin gün nə ağ, nə qara, nə
üçrəngli bayraq,
məhz sarı çiçəkli uşaq
paltarı dalğalandıracaqdı.
Aygün Bağırlı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 12 iyun. S. 5.