Düşüncə
zamanının diskurs zamanı
Elnarə
Akimovanın tənqidçi profili üzərinə
Ədəbi prosesdə həmişə giley,
narazılıq müstəvisində xatırlanan tənqidin
son zamanlarda işi daha da çoxalıb; indi yazılan əsərlər
əvvəlki kimi barmaqla sayılacaq qədər deyil. Elə yazarlar da az deyil, özü də müasir texnoloji
imkanlar sayəsində dünya bədii düşüncəsində
boy göstərən təmayüllər, "izm"lər,
cərəyanlar dərhal milli düşüncəyə daxil
olduğu zamanda "kimin kim" olduğunu müəyyənləşdirmək,
əsl sənəti bəlirləmək xeyli çətin
olur. Ədəbiyyatda yeni bədii
axtarışlar baş verir, yeni üslublar gəlir, yeni
imzalar özünü təsdiq edir. Bədii
düşüncənin polifonizmi, mürəkkəbliyi, zənginliyi,
bütün janrlar üzrə inkişaf istiqamətləri,
ayrı-ayrı imzaların ədəbi mühit sistemində
yeri və mövqeyi tənqidin intensiv axtarışlar
aparmasını zəruri edir. Burada hər
şey tənqidin ədəbi prosesə nə dərəcədə
nüfuz etməsindən asılı olur; milli bədii
düşüncənin hansı yolda və necə hərəkət
istiqamətində olmasını, ədəbi prosesdə nələrin
baş verdiyini, hansı tendensiya və təmayüllərin
getdiyini üzə çıxarmaq tənqidin üzərinə
düşür. Çox şey ədəbi
tənqidin bədii düşüncənin inkişaf
perspektivlərini düzgün müəyyənləşdirməsindən
və dəyərləndirməsindən asılı olur.
Keçən onilliklərdə tənqidin
çox zaman ideologiya ilə bir yerdə olması təcrübəsi
bizə yaxşı tanışdır. İndi
isə başqa bir tendensiyanın şahidi oluruq; ədəbi
orqanlar, saytların bolluğu kontekstində dərc olunan məqalələrdə
meyarsızlıq sindromu yaşanır; ədəbi tənqiddən
baxanda ədəbiyyatımızın inkişaf xətti ilə
mövcud reallıq arasında böyük fərqlər ortaya
çıxır. Bəzən də ədəbi
tənqid sosial şəbəkənin qoyduğu problemlər səviyyəsinə
enərək obyektivlikdən və elmilikdən
uzaqlaşır. Belədə ədəbi prosesi kompleks
şəkildə qiymətləndirən, estetik fikrə əsaslanan,
hər şeyə şəxsi münasibətlər səviyyəsindən
baxmayan peşəkar tənqid (əslində, tənqidçi
elə peşəkar olmalıdır, lakin indi o qədər tənqidçi
tipi formalaşıb ki, onları ayırmaq üçün
peşəkar terminindən istifadə etməyə məcbur
olduq!) dövriyyəyə girməli, tənqidçi fərdi
çıxarılarını deyil, ədəbi inkişaf
qanunauyğunluqlarını əsas götürməlidir.
Filologiya
elmləri doktoru Elnarə Akimova peşəkar tənqidçi
ünvanını yazdığı məqalələri,
obyektiv qiymətləndirmələri, bədii mətni sənətkarlıqla
təhlil etməsi, nəzəri-estetik təhlilləri, ədəbiyyatın
inkişaf meyillərinin, qanunauyğunluqlarının hərəkət
istiqamətini düzgün dəyərləndirməsi, tənqidçi
vicdanı və vətəndaşlığı (məhz vətəndaşlığı!)
ilə qazanıb. "Düşüncə zamanı
- ədəbi tənqid diskurs kimi" kitabı (elmi redaktor və
ön sözün müəllifi filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Azər Turan, rəyçilər akademik İsa Həbibbəyli
və fəlsəfə elmləri doktoru Niyazi Mehdi) bunu deməyə
və bu qənaətə gəlməyə əsas verir.
Vaxtilə "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
dərc edilən bu məqalələrin hər biri ədəbi
prosesdə baş verən hadisələri, şəxsiyyətləri,
əsərləri təhlil süzgəcindən keçirməklə
yanaşı, tənqidin nüfuzunu və peşəkarlığını
qoruyub saxlayır. Məqalələrin bir
kitabda toplanması son illərin ədəbiyyatının
inkişaf istiqamətini, hərəkət xəttini göstərdiyi
kimi, Elnarə Akimovanın da tənqidçi obrazını
bir daha tanıdır. Bəri başdan qeyd edim ki, zaman
keçəcək, ədəbiyyatşünaslıq
dövrün ədəbi prosesini qiymətləndirərkən
müraciət etdiyi əsas və etibarlı mənbələrdən
biri tənqidçinin bu yazıları olacaq...
"Düşüncə zamanı - ədəbi tənqid
diskurs kimi" kitabı kontekstində Elnarə Akimovanın tənqidçi
profili daha aydın görünür. Burada toplanmış məqalələri
oxuduqca tənqidçinin intellekt və erudisiya dairəsinin
genişliyini, zənginliyini, axtarışlarının
intensivliyini görürük. Müəllifin
ədəbiyyatın müxtəlif sahələri,
formaları, janrları (bədii ədəbiyyat, elm, nəzəriyyə,
roman, hekayə, poema, poeziya, uşaq ədəbiyyatı,
analizlər və s.) ilə bağlı eyni elmi-nəzəri
səviyyədə söhbət açması
yaradıcılığının zənginliyini üzə
çıxarır. Tənqidçi profilinin
çoxyönlülüyü mövcud ədəbi proses
meydanını, onun inkişaf xəttini, perspektivlərini və
hərəkət istiqamətlərini yaxşı görməyə
və düzgün dəyərləndirməyə imkan verir. Nəzəri erudisiyası, elmi intellekti, bədii mətnə
obyektiv yanaşması ümumi dəyərləndirmələrdə
tamamlayıcı rol oynayır. Onun nəzəri
düşüncə sərhədləri də genişdir;
M.F.Axundzadədən tutmuş, bugünkü estetik
düşüncə zamanı ilə istənilən səviyyədə
diskurs aparır, konsepsiyalar irəli sürür, tarixən və
bu gün aparılan elmi diskussiyalarla bağlı yeni elmi nəticələrə
gəlir. "Azərbaycan
romançılığında itirilmiş zaman" məqaləsində
ümumən milli romançılığın inkişaf mərhələlərini
düzgün qiymətləndirir. Azərbaycan
romanının mövzu, problem, bədii-estetik dəyərləndirmə
baxımından zaman kontekstində gəldiyi nəticələr
elmiliyi ilə seçilir. Tənqidçi
ədəbiyyat tariximizin bütün dövrlərinə
yanaşmada obyektiv elmi-nəzəri qanunauyğunluqlar
kontekstindən çıxış edir. Bu
cür təhlillər dövrün xarakterini və romanın
inkişaf mərhələlərini üzə
çıxarmağa xidmət edir. İ.Şıxlı
və İ.Hüseynov romanlarına münasibətdə də
eyni tendensiya davam edir; tənqidçi hər iki
yazıçının milli nəsrdə gördüyü
işin mahiyyətini açır.
Müasir Azərbaycan romanına tənqidçi
münasibətində yaradıcılıq
axtarışlarının başqa bir keyfiyyətini də demək
gərəkir; yəni tənqidçi dövrün
romanlarını təhlil edərkən daha çox ədəbi
hadisə və ona yaxın olan nümunələrə
müraciət edir. Tənqidçinin bu romanlara müraciəti
ədəbiyyatımızda tutduğu ehtiyacdan irəli gəlir.
Bu ehtiyacı doğuran isə yazarın şəxsiyyəti
deyil, romanın ədəbi prosesdəki yeri və
mövqeyidir. Anarın "Göz muncuğu",
Elçinin "Baş", Şərif Ağayarın
"Arzulardan sonrakı şəhər" və s.
romanların təhlili zamanı yazara münasibətdən
çox, ədəbi fakta münasibət üstünlük təşkil
edir. Burada ikinci bir məsələ ortaya
çıxır; tənqidçi müraciət etdiyi
romanların müəllifləri üzərindən deyil (bu
bizim ədəbi tənqidin ən zəif yeri, "axilles
dabanı"dır, halbuki bu cür məqalələri ədəbi
tənqid nümunəsi hesab etmək çətindir!), bədii
mətn üzərindən təhlillər aparır. Elnarə Akimova tənqidinin üçüncü
bir özəlliyi də var; o da ələ aldığı bədii
mətni (burada romanı!) oxucuya danışmır, yaxud onun
bütün parametrlərini açmır, mətni vacib
rakurslardan təhlilə cəlb edir, dərininə enir,
yazarın demək istədiklərinə daha çox önəm
verir. E.Akimova tənqiddə məhz bu yolu
tutur, yazar ilə oxucu arasında təkcə körpü rolu
oynamır, əsərdə görünməyən tərəfləri,
yazarın cəmiyyətə yönəlik mesajlarını
üzə çıxarır, özünün bədii-estetik,
nəzəri görüşlərini də qataraq yeni bir ədəbi
mətn ortaya qoyur. Şərif
Ağayarın "Arzulardan sonrakı şəhər" əsərini
təhlil edərkən də bu yolla gedir; təkcə əsəri
təhlil etmək, müəllifin demək istədiklərini
deməklə kifayətlənmir, həm də onun buna qədərki
yaradıcılığı ilə bağlayır və əsərin
müllifin öz yaradıcılığında və ədəbi
prosesdə yerini müəyyənləşdirir. Şərif Ağayarın bu əsərə qədərki
"Gülüstan", "Kərpickəsən kişinin
dastanı", "Haramı" əsərlərinin estetik
məhvəri bizə yazıçının keçib gəldiyi
nəsr modelinin özəlliklərini anladır.
"Arzulardan sonrakı şəhər" romanı struktur,
problematika, süjet xətləri, kompozisiya quruluşu və
s. baxımından təhlil edilərək produktiv nəticələrə
gəlinir. Tənqidçi əsərdəki bəzi
ştrixləri dünya ədəbiyyatı ilə
bağlayaraq çağdaş milli nəsrin
inteqrasiyasını əlaqələndirir. Umberto Ekonun
"Uşaqlar öz oyuncaqları, taxta arabaları, çərpələngləri
ilə oynarkən və eyni zamanda bu oyunlar vasitəsilə ətraf
dünyanı və gələcəkdə edəcəkləri
hərəkətləri müəyyənləşdirirlər"
fikri ilə Ş.Ağayarın Həsən obrazı
arasında bir bağ görür: "Bu mənada Həsənin
yuxuları düşüncədən ötürülən
mesaj funksiyasındadır. Yuxu və xəyalların,
fantaziya və xatirələrin var olduğu məqamda
dünyada arzulardan sonrakı şəhərin
yaşarılığına inam həmişə diri
qalır".
Hekayə təhlilinin nə qədər çətin və
mürəkkəb olduğunu peşəkar tənqidçilər
yaxşı bilirlər. E.Akimova bir tənqidçi kimi
çağdaş Azərbaycan hekayələrinin təhlilində
elmi-nəzəri prinsiplərə əsaslanır, hekayədəki
hadisələrin dərinliyinə enir, bu hekayələrin
yazarın yaradıcılığındakı və
çağdaş hekayəçilikdəki yerini və
mövqeyini bəlirləyir. Tənqidçi
burada bir arxeoloq kimi hərəkət edir; hekayənin ümumi
görünüşünü, məzmununu deyil, alt
qatlarını və süxurlarını
araşdırır. Elçin, Vaqif Nəsib, Meyxoş
Abdulla, Orxan Fikrətoğlu, Şərif Ağayar,
Qanturalı, İlqar Fəhmi, Əlabbas, Mübariz Örən,
Yaşar Bünyad, Həmid Piriyev və b. hekayələrinin təhlilində
mətndə olanlardan daha çox, mətnin
doğurduqlarını estetik düşüncə
mövqeyindən diskursa cəlb edir. Çünki
tənqidçinin görəvi mətnin gözlə görünən
tərəflərini deyil, alt qatlarını, verdiyi bədii-estetik
mesajları çatdırmaqdır. Bu mənada tənqidçinin
"Əlabbasın hekayələri: yeni dünyanın yeni
olmayan qəhrəmanları" məqaləsi fikrimizi əsaslandırmaq
üçün zəngin material verir. Ona görə bu məqalə
üzərində dayanıram ki, Əlabbas çağdaş
nəsrimizin görkəmli nümayəndələrindən
biri olmasına rəğmən, ədəbi tənqid
yaradıcılığına az müraciət
etmişdir. Həm də Əlabbasın nəsri
mətndəkilərdən daha çox mətnaltı
mesajları ilə xarakterikdir; yəni bu mesajları üzə
çıxarmaq, təhlil etmək üçün obyektiv tənqidçiyə
ehtiyac vardır, həm də elmi-nəzəri, estetik
yanaşma gərəkir. Yalnız bu zaman
Əlabbasın bir yazıçı kimi nəsr
potensialını, zənginliklərini, üslub özünəməxsusluğunu,
dilinin milli koloritini bütün detalları ilə əks
etdirmək mümkündür.
Tənqidçinin Əlabbas
yaradıcılığının mümkün istiqamətləri
- sosial, mənəvi-əxlaqi axtarışları,
obrazlarının orijinallığı, ideya-məzmun
qatı, hadisələri epik-lirik, psixologizm qatları müstəvisindən
əks etdirməsi elmi-nəzəri səciyyə daşıyır.
Yazıçının "Gəlin", "Qul",
"Arvanada dəfn", "Ovçu" və b. hekayələri
tənqidçi intellektinin süzgəcindən keçərək
özünün yeni həyatını yaşayır və
istər-istəməz tənqidçinin belə bir fikri
ümumən mövcud elmi-tənqidi fikrin yazıçı
yaradıcılığı ilə bağlı yekun fikri kimi
mənalanır: "Əlabbas daha ideya-tərbiyəvi əhəmiyyəti
olan məsələləri təhlil predmetinə çevirir.
Sosial-psixoloji nəsrin özəlliyindən irəli gələn
əsas məqamı - cəmiyyətin insan üzərində
dominantlığını irəli çəkməklə gərginliyi
artırır... Ümumiyyətlə,
Əlabbasın hekayələrində "daxili səs" əsas
obraz kimi iştirak edir. Qəhrəmanlar
daha çox öz vicdanının mühakiməsinə
buraxılır, daim öz daxili "səs"ləri ilə
çarpışmada təsvir olunurlar".
E.Akimovanın araşdırmaları çox zaman hər
hansı bir janrın hərəkət istiqamətini
bütün dolğunluğu ilə əhatə edir; bu zaman tənqidçi
yaradıcılığının ümumiləşdirmə
və qiymətləndirmə mexanizminin ən müxtəlif
yolları ilə qarşılaşırıq. Bu cür
araşdırmalarında ayrı-ayrı janrların inkişaf
yolları, tendensiyaları təhlilə cəlb olunur. "Ədəbi proses" çətiri altında
dərc edilən, çox zaman hesabat xarakterli olan bu cür
yazılar onun nəzəri-estetik düşüncə tərzinə
yaddır. Tənqidçinin icmal məqalələrində
isə janrın mövcud durumu təhlil edilir, inkişaf mənzərəsi
yaradılır, ədəbi prosesdəki meyilləri, mərhələ
və problem kontekstində analiz olunur. "Janrın
qürubu, yoxsa ədəbi laqeydliyimiz?" məqaləsində
poema janrı tarixi və çağdaş zaman diskursunda
müqayisə olunaraq müəyyən nəticələrə
gəlinir. Məqalənin adının
doğurduğu suallara cavab axtarırıq və onu
tapırıq; dövrün poema janrını bir məqalədə
problematik şəkildə araşdırmaq nə qədər
çətin olsa da, tənqidçi çağdaş
dövrdə müşahidə olunan çoxsaylı
xüsusiyyətləri sistemli şəkildə ümumiləşdirməyə
nail olur.
Elnarə Akimovanın tənqidi mətninin əsas
xüsusiyyətlərindən biri elmilikdir; hər hansı bir
əsərə, yaxud yazarın
yaradıcılığına tənqid estetikasının
prinsipləri ilə yanaşır. Bəzən onun tənqidi
mətnlərinin sərhədi ədəbiyyatşünaslığın
sərhədləri ilə qarışır, yaxud birləşir.
Bu onun həm də bir elm adamı, ədəbiyyatşünas
olmasından doğur, tənqidini daha da elmi edir,
fundamentallığını artırır, ömrünü
uzadır. Tənqidçinin bu əsərləri
elmi prinsiplərə söykənir, bu zaman onu bir ədəbiyyatşünas
kimi görürük. Məhəmməd Hadi, Hüseyn
Cavid, Mikayıl Rəfili, Rəsul Rza, Əli Kərim, Bəxtiyar
Vahabzadə, Məstan Günər, Vaqif Səmədoğlu,
Vaqif Bayatlı Odər, Ramiz Rövşən, Məmməd
İsmayıl, Çingiz Əlioğlu və b. haqqında
yazdığı məqalələrdə bizə
yaxşı məlum olan sənətkar obrazlarına yeni rakursdan
yanaşır. Bu yanaşma məqalələrin
adlarında da görünür. "Cümhuriyyətə
gedən yolun şairi -Məhəmməd Hadi", "Cavid
yaradıcılığı yeni düşüncə aspektləri
ilə", "Rəsul Rza şeiri, yaxud şəklin müəllifi
- zaman", "Ağ bir zanbaq kimi açıldı zəhər
(Əli Kərimli poeziyası)" və s. məqalələrində
ədəbiyyatşünas-tənqidçi mövqeyindən
yanaşır, çağdaş elmi düşüncəyə
yeni çalarları ilə tanıdır. Bu
cür yanaşma Elnarə Akimovanın tənqidçi
estetikasının hərəkətliliyini təmin etmiş
olur. Tənqidçinin klassik mətnə
və yazara yeni estetik düşüncə müstəvisindən
baxması ədəbiyyata konseptual baxışın yeniliyindən
irəli gəlir. Bu mətnlər sayəsində biz
yaradıcılıq portreti məlum sənətkarların
yeni yönləri və aspektləri ilə tanış
oluruq.
Çağdaş şairlər V.Səmədoğlu,
M.İsmayıl, R.Rövşən, M.Günər, V.Bayatlı
yaradıcılığı ilə bağlı
yazıları onu bir poeziya tənqidçisi kimi
tanıdır.
Bu şairlərin hər birinin poetik üslub xüsusiyyətlərini
bədii mətnə dayanaraq təhlil etmək, onu dünya
poeziyası ilə kontekstdə dəyərləndirmək,
intonasiya zənginliklərini üzə çıxarmaq, poetik
sistemin özəlliklərini fərqləndirmək, forma və
məzmun planında təhlil etmək tənqidçidən
poetik duyum, estetik bədii zövq və dəyərləndirmə
meyarları tələb edir.
E.Akimovanın tənqidi
yaradıcılığını çoxşaxəli edən
faktorlardan biri də portret yaradıcısı
olmasıdır, yəni o, həm də tənqidin tənqidi
ilə məşğul olur. Ayrı-ayrı ədəbiyyatşünas
və tənqidçilərin yaradıcılığı ilə
bağlı yazdığı yazılarda onu bir portret
ustası kimi kəşf edirik. İsa Həbibbəyli,
Azər Turan, Vaqif Yusifli, Tehran Əlişanoğlu, Cavanşir
Yusifli, Rüstəm Kamal, Məti Osmanoğluya həsr etdiyi məqalələrdə
hər birinin fərdi portret cizgilərini düzgün müəyyənləşdirir,
onların ədəbi fikir arenasındakı yerini,
mövqeyini doğru qiymətləndirir. Bu qiymətlər
tənqidçinin şəxsiyyətə münasibətindən
daha çox, elmi mətnlərinin ədəbi fikrimizdəki
mövqeyindən irəli gəlir.
E.Akimovanın tənqidi struktur baxımından
çoxqatlı, məzmun və ideya cəhətdən
çoxsəslidir. Burada klassik tənqiddən gələn
sistemlilik, ədəbi düşüncə vüsəti,
obyektivlik, elmilik, ümumiləşdirmə konseptinə fərdi
yaradıcılıq xüsusiyyətlərini də əlavə
edə bilərik. E.Akimovanın orijinal tənqidçi
üslubu var; bu üslub sakit tərzdə başlayır,
yavaş-yavaş nəzəri-estetik mənbələrlə
yüklənərək bədii mətnin dərinliklərinə
enir. Hər hansı bir fikri söyləyərkən
şəxsi "Mən"indən çıxış
etmir, elmi, nəzəri konsepsiyaya söykənir. Heç zaman bədii mətni birbaşa tənqid
etmir; onu tərəzinin "yaxşı" və
"pis" gözünə qoymur, fikirlərini gətirdiyi
çoxsaylı arqumentlərlə əsaslandırır.
Təhlillərdən çıxan arqumentlərlə
oxucu da, yazar da razılaşmaya bilmir. Obrazlılıq
və emosionallıq onun tənqidinin qoşa
qanadlarıdır. E.Akimova tənqidçi
üslubu vaxtilə M.Əlioğlu, A.Əfəndiyev, Y.Qarayev
yaradıcılığında yeniləşən ədəbi
tənqidə yeni çalarlar gətirir. Bu
çalarlar onu poetik obrazlı, emosional tənqidin nümayəndəsi
hesab etməyə əsas verir. Görünür,
buna görə də məqalələri oxunur, oxucunu
özü ilə aparmağı bacarır.
E.Akimova tənqidçi profili hər cür stereotipdən
uzaqdır; dili, üslubu, təfəkkür tərzi yenidir. Ədəbiyyatın,
ədəbi prosesin ayrı-ayrı hadisələri haqqında
dəqiq müşahidələri, obyektiv dəyərləndirmələri
elmi mətninə nüfuz və etibar gətirir. Hər yerdə tənqidçi nüfuzunu qoruyur,
heç zaman dövrdən, ideologiyadan irəli gələn
konyunkturaya getmir. Ədəbi prosesi vicdanla
izləyir, əsərlərin təhlilə cəlb edilməsində
şəxsi münasibətlərdən yox, ədəbi fakt
amilindən çıxış edir. Elnarə
Akimovaın "Düşüncə zamanı - ədəbi
tənqid diskurs kimi" kitabı onun tənqidçi profilinin
zənginliyi, çoxqatlılığını, çoxsəsliliyini,
akademizmini ifadə etməklə həm də ədəbiyyatşünaslıq
elminin son illərdəki ən uğurlu faktlarından biri kimi
mənalanır.
Bədirxan
ƏHMƏDLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 12 iyun. S. 18-19.