Əsirli əsrlər
Əsrlər,
əsirlər yallısı
Romandan
parça
Görə-görə gəldiyim, ağrıları, doğruları alınlarından oxumağa çalışdığım adamlardandı yazdıqlarım. Onların "Rəngli günlər"indən, "Boz aylar"ındandı sonuncu nəsr kitablarım. "Əsirli əsrlər"i də yazıçı sınağıma hazırlamışam. Kitaba adını qondurmuş romanı hekayət məcrasına görə ən uzaq mənzilli hesab etmək olar. Özünü Adəm, Həvva dövrünün nübar bəndəsi hesab edən Əlbəndənin həm yaşadığı, həm də yaşamadığı bir ömür Qazançı dağının bulaqlarından irmaqlanıb bu günümüzə gəlib çatır.
Bu da ondan
bir parça...
(Tam axarına qoşqu amacıyla).
Əsirli
əsrlər
Bu dünya aldıqca nəfəsindi, qaldıqca qəfəsindir.
Mövlanə
Cəlaləddin Rumi
Biri varmış, biri yoxmuş,
Çeyrançölün kəndləri çoxmuş, biri
də ucqarındakı Yuxarı Əskipara imiş.
Biri varmış, biri yoxmuş, həmin kəndlərin yeniyetmələri
çoxmuş, biri də Yuxarı Əskiparalı Əlbəndə
Bəndəroğlu imiş.
Və bu dünyanın içi Ceyrançöl
qarışıq obaları, oymaqlarında dünyanın
İbtidasından qalmış, insan əli-ayağı dəyməmiş
yerləri çoxmuş, onlarında bir parası yuxarı
Əskiparanın bəxtinə düşübmüş.
Və yenə, bu dünyanın hər eli-obasında
yaşından qabağa getmiş yeniyetmələr
çoxmuş, onlarında biri (bəlkə də yer kürəsi
üzrə birincisi) Yuxarı Əskiparanın bəxtinə
düşübmüş.
Həmən, kürə birincisi hesab edilə bilən
Əlbəndənin kəndlərinin üst tərəfində,
Qatır körpüsünün üst yanı qoşa
dağdağan ağacı altında dünyasının iki səmtinə
(dünənlər dünəninə və sabahına) boylana
bildiyi yer varmış. Onlardan dünənə səmitlənəni
Coğaz çayının sal daşları, qayaları
arasından axtığı tərəfdən, camaatın
Qala kəndi adlandırdığı, Qazınax şəhərinin
qədim xarabalarına doğru uzanırdı. Həm də əvvəlini ot-alaf basmış,
sonrasını kol-kos keçilməz etmiş bir
c\ığırla.
Sabahlar sabahına gözünün yolu Qatır
körpüsündən keçib böyük karvan yoluna
qovuşurdu ki, o da əsrlərcə Qala kəndinin
karvanlarını dünyanın hər səmtinə apara
bilmişdi.
Qoşa dağdağanın, həmin ocaq
ağaclarının altı, əslində Əlbəndənin
yaşadığı ömürlərinə səyahət
meydanı idi.
(dünyanın əvvəlindən indisinə
kimi yaşadığını hesab edir, bundan sonra da öz
süsən-sünbül eşqinə qovuşana kimi bu
ağ-qara, qarı dünyasına gəlib-gedəcəyini
düşünürdü).
Əlbəndə hər ötənlərə
boylanışı sonrası, həmin ömürlərdən
(yəni, dünyanın əvvəlindən) zamandan
özünü qoruya bilib əmanət kimi qalmış
yadigarları da ziyarət edirdi.
Coğazın
arasıyla axdığı sarp daşların çoxu Adəm
dövründən qalma idiki zamanın yağmuru,
ildırımı üzərlərində bir az
əl gəzdirə bilmişdi. Onların çoxunu öz məlum
və naməlum heykəltəraşı yeliylə, seliylə,
zəlzələsi, vəlvələsiylə yonub,
yonqarıb, adam, at, quş şəklinə
salmışdı.
Hər dəfə
də belə səhayətləri sonrası yuxusunda
yaşadığı ömürlərin birinin içinə
düşür, nakam ölümlərinin biri sonrası qantər
içində oyanıb xeyli müddət özündə ola bilmirdi.
Gözünü harasa dikib həm canlı, həm
cansız bəndəyə bənzəyən Əlbəndənin
həmin görkəmi ata-anasına divan tuturdu. Ana əllərini
dizinə döyə-döyə sanki özünü
körükləyib gözündən nəmli
qığılcımlar çıxarırdı. Atası dözə bilməyib ayağını
eşiyə qoyur. Ordan özünü
Qazançı dağına tutub çiynindəki
dağların ağırlığından qurtarmağa
çalışırdı. Dilinə gətirməyə
cəsarət eləməyib ürəyindən keçirirdi.
(Üzünü Qazançı dağına
ona görə tuturdu ki, onu bu həndəvərin müəqddəs
dərgahı hesab edirdi. Ona elə gəlirdi
ki, insan məskənlərinin ətrafında dağları
Allah-təala ona görə yaratmışdı ki,
vaxtaşırı növbəylə onların birinin
qaşından boylanıb bəndələrindən hal-əhval
tutsun).
- A
böyüklüyünə qurban olduğum, bizə yüz nəzir-niyaz
əvəzi bir oğul balası verdin, onu niyə bu hala
saldın?
Əlbəndəmizin
əlini çatılayıb Şəkərin dəlixanasına
aparıb salmamışdan yolunu bir Qazançının
başına sal, bizə də nəzərini salıb rəhmini,
əskik eləmə...
Ocaq dağdağanların altında Əlbəndə kənd
adamlarını da gözündən keçirirdi. (Hər dəfə
nəzərində içərilərini öyrənib, bilmək
istədiyi adamlar olurdu). Oğlana elə
bil belə bir görücülük verilmişdi. O kənddə
sirr kimi qalmış olayları çözələyir, onların
arxasında gizlənmiş gerçəyi görmək istəyirdi.
Demək olardı ki, hər dəfə də
bunu bacarırdı. Ən son birdən-birə
azar-çor tapıb ölmüş pəhləvan cüssəli
islamın ölümü onu yandırırdı. Axır ki, həmin sirin yumağının ipliyi əlinə
keçdi. İslam, Laxvan qarının cəbhədən
qara kağızı gəlmiş Cahadla alma
yapısı bir-birinə bənzəyirmiş.
Yuxarı Əskiparanın yeniyetmələr arası
çoxbilmişlərin dünya birinciyi hələ elan
olunmamış evladının xüsusi istedad sahibi
olduğundan kənd camaatının başda Müsəllim,
ayaqda alasəy Temi olmaqla hamının dalağı
sancmışdı. Bu dupduru gözlərində az qala
güzgülənmək mümkün olan uşağın
sabahından camaatın xeylisi ağız dolusu
danışmış bir ikisi də ağız büzməli
olmuşdu. Ağzı xoş sözlərlə
belə doldurmuşdular.
- Bu
uşaq ayağını Bakıya qoyun kimi, elm alıb kəlləsiylə
ən kəllə alimləri heç buynuzlamayıb yerinə
keçəcək.
Ağız büzənlərin (yəni Dəli Səmədin,
ciğan Rəfinin, Cadı Laxvanın) dodaqlarından qara suya
bənzər həmən kəlmələr
süzülmüşdü.
-
Çoxbilmişlər dimdiyindən cələyə
düşür, bunun da axırı Şəkərin dəlixanası
olacaq.
Yeniyetmə Əlbəndə dünyanın bütün
ağzını xeyrə açanları, onlara ağız
büzənləri qarışıq bütün əhalisini
yarandıqları gündən yer kürəsinin əsirlərcə
əsirləri hesab edirdi. Özünü də
dünyanın ilk sakinlərindən sayırdı. Ona elə gəlirdi ki, yaradan onun yaddaşını
cümlə bəşər əhlininki kimi söndürməyi
unutmuşdu. Həmin unutqanlıq hesabına da Adəmdən
atası Bəndərə qədər bu qoca sayılan
dünyanın bütün dövrlərində
yaşamış, hər dəfə də cavan yaşında
ömrüylə vidalaşmışdı (Bir\cə təsəllisi
o ola bilmişdi ki, hər ömründə
bir yaş qabağa gedə bilmişdi. Elə bu
inkişafına görə də ona uyğun öz
andını içmişdi. Öz məhəbbətimə
qovuşana qədər bu dünyaya gələcəyəm).
Əlbəndə həmin mətləblərini
çinadanında saxlayıb, özünü Şəkərin
dəlixanasından saxlamağa çalışmışdı. Bircə
özünün başqa bir vergisindən yeri gəldikdə
özünün müdafiəsi üçün istifadə
etmişdi. Həmin istedadının ilk hədəfi
biologiya müəllimləri Dəli Səməd olmuşdu
(ona ağız buranların ən savadlısı).
Müharibə başlamasaydı Səməd Əmiraslan
oğlunu da həkim xalatı üstən əsgər
paltarı geyindirilməsə idi bəlkə də
adının qabağına heç dəli adı da
qoşulmayacaqdı. Moskva Tibb İnstitunu fərqlənmə
diplomu ilə qurtarmış qafqazlı balası elə orda
öz alimliyinə qovuşacaqdı. Bütün kəndin
ağzını həyatın az qala dəli
azarına saldığı adamdan bir məlumat
düşmüşdü, əsirliyi zamanı faşistlər
onun peysərinə nemes xaçının
damğasını vurublar. Yuxarı Əskipara
şagirdləri də hərdən dərs zamanı Səməd
müəllim onlara arxa çevirən zamanlar ayaq üstə
qalxıb onun peysərinə boylanırdı. Axır günlərin bir günü uşaqları
"cinayətləri" üstə tuta bildi. (Kişi
təkuşaqların deyil kənd camaatının da onun
boynunu marıtladığından xəbərdar idi və
bundan bezmişdi) Əlinə düşən fürsətdən
istifadə edib
hirsini gülbeçələrin üstünə
tökdü.
- O
xalası göyçəklər, siz də boynumda xaç
görmək istəyirsiniz?
Sonra eləməyib tənbəllik köynəyini
soyundu. Peysərini şagirdlərə bir-bir göstərməyə
tənbəllik eləmədi.
-
Baxın, qarov gözlərinizə su verib baxın...
Ən sonda da Əlbəndənin qabağına gəldi.
- Sənin
ki, gözlərin adamın bu tərəfindən o biri
yanını görür. Sən niyə onlara ağıl verməkdən,
özün də mırrol pişiyə dönmüsən...
Əlbəndəni qulaqlayıb sinifin ortasına
çıxardı.
- Bu
bürüşük gədəni mən ağıllı
kamallı bilirdim. Bu gündən onun da tərbiyəsinə
krest qoyacağam. Bunun kirmiş-kirmiş saman altdan su
yeritdiyini hiss eləmişdim.
Həmin an Əlbəndənin çoxdan gözü
düşdüyü sinif yoldaşı qızda idi. Müəllimin kəlmələri onun da
üzgözünü gülüşə çəkmişdi.
Tovuzun gözü qabağında gülünc vəziyyətinə
düşməsi Əlbəndənin mənliyini zədələmişdi. Bəlkə də
zədəsi hələ qaymaqlamadığından hirsi
soyumuş Səməd müəllimə
cinadanınkıları boşaltmalı oldu. Halbuki Səməd müəllim özünə
sığışdırıb şagirdindən üzr istəmək
istəyirdi.
- Allah
Hitlerin evini o dünyasından da yıxsın. Müharibə
beynimi silkələyib. Hərdən
şüuruma yox, əlimə güc verdirir. İstədim hamınız bilə, kəndlə bir
eləyəsiz ki, boynumda nemes xacı yoxdu.
Bax Tovuzu gözü önünə gətirdiyindən
Əlbəndə sözünün qabağını kəsə
bilməmişdi.
-
Boynunuzda olmağına nemes xaçı olub. Onu
Məşə Səttar hamamında, elə Məşə Səttarın
özünə bir toğlu bahasına pozdurmusuz.
Bu sözlər cəbhədə düşdüyü
partlayışdan da qulaqbatıran olmuşdu. Kişinin
ayağı altdan yeri, başı üstən göyü
qaçırmışdı. İkinci dəfə
kantuziya keçirməmək üçün
özünü qabağındakının cazibəsindən
qurtarıb, uzaqlaşmışdı. Həm
də beynindən keçirə-keçirə. Bu
köpəyoğlunun ayaığı hələ Quru dərədən
o yana düşməyib, onları hardan
bilir? Qoyunu ciğan Rəfiyə gətirmişdim,
bəlkə o, Məşə Səttardan söz-söhbət
qoparda bilib (Amma nə Məşə Səttar bir ciğana sir
verər, nə də o bu alapaça uşağa söz
qandırar. Olsa-olsa Səmədin kölgəsini
qılınclayan Qareykəyə deyərdi. O da
eşidib-bildiyilə onun adını kösövdən betər
qaralayardı ciğan Rəfidən oğurluq qoyun
aldığının (yarı qiymətə başa gəldiyindən)
və Əlbəndəni qoyun kimi qulaqladığının
peşimançılığını çəkdi. Cigan Rəfinin yeməkxanasında zoğal
arağı içib onun gözünə baxmaq istədi.
Yol boyusa gözünə kəndlərinə
faraş meyvə satmağa gələn məzəmlinin asma tərəzisini
gətirdi. Hər ikisinin, Əlbəndəylə,
Rəfinin qurtdanquşluğunu çəkməyə
başladı. Rəfinin tərəzi
gözünü Əlbəndəninki basıb göyə
qaldırdı. Uşağın
könlünü əməllicə alıb, İskəndərinkivari
buynuzundan zurna çalmayacağına arxayın olmaq istədi.
Başa düşdü ki, yoxsa səhərə
kimi gözləri gecədə kotan əkəcək. Yolunu Bəndəroğlular tərəfə
saldı. Müəllimi
qarşısında nəhəng ilan kimi dil çıxaran
gördüyündən Əlbəndə yumşaldı.
Və onun payıza dönmüş sifətinə
sözləriylə su səpdi.
- Arxayın ola bilərsiniz. Bundan heç ən
simsarlarım - dədəm, cijim də xəbər tutmayacaq.
- Demə
adının qabağına dəli kəlməsi
yapışdırılmış. Səməd
müəllimin hissiyyatı güclü imiş. Elə səhərisi sinifdə dərsindən qabaq
üzürxahlığına başladı.
-
Hamınız qarşısında, müəllimə
yavaşmayan hərəkətimə görə Əlbəndə
baladan üzr istəyirəm.
Həmin an hər ikisinin, Səməd müəllimin də,
Əlbəndənin də gözləri Tovuza dikilmişdi. Və hər
ikisi də rahatlanmağa başlamışdı.
...Əlbəndəyə ağız büzənlərin
ikin\cisi Laxvan qarı idi. Dərman Məhəmmədin
sağlığında onun ev-eşiyinin təmizliyi
qayğısına qalıb dolanışığını
yola vermiş bu arvad rəhmətliyin təbabət sahəsində
tökdüklərindən az-maz yığışdıra
bilmişdi. Ərinmi, madar oğlunu
müharibədə itirib dam altda yiyəsiz, köməksiz
qalandan sonra Laxvan qarı içində Dərman Məhəmməddən
yığışdırdıqları olan
bağçasının ağzını açmağa cəsarət
etmişdi. Qonşusu Tünəkə
Abdulla ayağını kərəntinin ağzına verib
özündən gedən zaman qarı dadına
çatmışdı (Həyətinin otunu
çatdığı zaman kərəntisi daşa ilişib
ağzını yazığın ayağına
çevirmişdi. Quş ürəkli kişi
də qanının fışqırdığını
görüb gözünü yummuş, özünü
itirmişdi).
Arvad əski yandırıb kişinin yarasına
basmış, qanı kəsəndən sonra da yaranın
üstünə Hasanağanın otundan bir xeylisini döşəmişdi. Kişini özünə gətirəndən
sonra əvvəl bal şərbəti,
sonra da bəhməz içirdib, itirdiyi qanın yerini
doldurmağa başlamışdı. Bütün
bunları eləyərkən rəhmətlik Dərman Məhəmmədi
gözünün qabağına gətirib, rəhmətlərinin
də ağzını açmışdı.
Abdullanın çaldığı zurnanın sədası
tezcə şenliyə yayılıb qarının əlinin
sayalığından xəbər vermişdi. Müsəllimin
Laxvan qarı barədə dedikləri dişi-başı
ağrıyanları arvadın qapısına tərəf
istiqamətləndirmişdi.
- Rəhmətlik
Məhəmməd, peyğəmbər evladı kimi bir şey
idi. Ayağını uzadandan sonra çörək
verdiyi dul arvadın yəqin ki, ağzına qurd düşməsini
istəməmişdi ucundan, qulağından sənətindən
onun da qulağında yuva salmışdı.
İkinci
dəfə yorğan-döşəkdə qalmış Hasan
ayağa,
şöhrətini də dağ başına
qaldırmışdı. Əslində həmin
müalicəsi də öz başına gələnlər
hesabına baş tutmuşdu. Dərman Məhəmməd
günlərin bir günü Laxman arvadın belinin tutuldutunu
görəndə köməyinə çatmışdı.
(Özünü naməhrəm bilib
hazırladığı əlacı onun belinə sürtmək
istəməmişdi.)
- Ala bunu
bir təmiz əskiylə belinə sürtərsən.
Düzdü bir az arıvuran təhər
acışdıracaq, amma ağırlığın,
uğurluğunu çıxaracaq.
Nə yaxşı Laxman soruşmağa ərinməmişdi.
- Bu nədi
əmi, qapqara zəqqutun kimi.
- Vərə
mumudu, arıların iynələrini içinə
döşürüb.
Sonra
Laxvan arvada bir qurud boydasını da verib
söyləmişdi.
-
Ağrın təzələnib eləcə özündə
hazırlaya bilərsən.
Burda bir az sözünə ara vermişdi. Bütün şenlik Laxvanın əri
Yaşılbaş Müsünün kefkomluğundan xəbərdar
idi. Elə ürəyini də içki
yatırtdı.
- Bu mumdan
bir azını arağın içində əridib belinə
sürtərsən.
Həmin vərə mumundan da bir xeylisi
boxçasında, qaydası da başında, yaddaşında
qalmışdı. Elə Dərman Məhəmmədin
özünü gözü qabağına gətir-gətirə,
sözlərini qulaqlarında cingildədə-cingildədə
özünü ayağa qaldırmışdı. Əlbəttə ürəyində kişiyə rəhmət
oxuya-oxuya. İlk müalicəsində Abdulla kişi həyətinə iki anaş toyuq
buraxmışdı.
- İkisi də yumurtadan kəsilən deyil. Gündə iki yumurta ürəyinə
qut ola bilər.
Kişinin əli yüngül olmuşdu. Diriliyinə
paypüşün ağzı açılmışdı.
Sonralar camaat bu qarıya göylərdən vergi verildiyinə
də inanıb hər dərdə ondan dərman istəmək
fikrinə düşmüşdü. Pay-püşlə
özünü tutduğundan sonra tamahı da ona güc gəlib
əlləm-qallam işlərə əl atdırmağa
başlatmışdı.
Oğlunun dəli azarına düşəcəyindən
qorxub Laxvan qarını onun üstünə gətirmişdilər. Elə yeniyetmə
Əlbəndəylə cindar arasında Səhlədər
uçandan betər uçrum da həmən zamandan
başlamışdı. Onun cinlərini
hürkütməyə gəlmiş qarı oğlanın
gözündə cin sifətində
görünmüşdü.
Yenicə gözlərini ötən günlərindən
çəkib, bu gününə döndərmiş Əlbəndəni,
laxvan qarını görəndə elə bil cin vurdu.
Qışqırtısından
ağzıdualı anası da, çibişdanı dualı
Laxvan qarı da az qala dualıq oldu.
- Bu
Əskiparamızda Laxvan cildinə düşmüş,
içində əqrəb gizlənmiş Mələksimə
qarını tezcə gənidin. Yoxsa onun
içindəki ilan-çayanlara qurban etdikləri islamlardan
Mal meydanında car çəkəcəyəm.
Hər iki arvad ağızlarından "bismillah" kəlmələri
tökülə-tökülə qapını üzlərinə
ələk elədi.
Əlbəndənin işlətdiyi İslam kəlməsi
Laxvan qarının dalağını əqrəbdən betər
sancmışdı. Dalağının qanını kəsmək
üçün, tüstülənə-tüstülənə
əski yandırmağa tələsdi. Yol boyu ürəyindən
keçirə-keçirə:
- Bu
vurğun vurmuş dəbərə göz, dəmbərçək
gədənin ağzından çıxan İslam kəlməsi
nə idi?
Həva müəllimə onu oğlunun üstə ikinci
dəfə gətirmək istəyəndə yanını
çəkəsi oldu.
- Kənardan-kənara
işimi görəcəyəm. Oğlunun qəsdinə
duran əcinələr əcinəsi qara Mələksimadı.
Onun hələm-hələm cadısından
qurtaran olmur. Bu günlər tifili eşiyə-bacaya
çox elə buraxmayın. Hər tərəfdə
Mələksimanın vurğunu var ki, onu vura bilər.
Laxvana həvvanın dilağızı və gətirdiyi
fərə eyni vaxtda səsləndi.
Bir neçə gün sonra Əlbəndə növbəti
Coğaz çayı boyu keçi damına səfəri
zamanı büdrəyib ayağını möhkəmcə zədələdi. Ocaq
dağdağanlara qədər sürünə-sürünə
bitəhər özünü yetirə bildi. Ordan onu Çil Vəli atının tərkində
gətirdi. Həvva müəlliməni
qorxutmamaq üçün dilağız elədi. (bu adam həmişə atıyla
dolandığından, adındakı çilləri
uçurtmuşdu, son zamanlar Madyan Vəli deyirdilər. Atıyla o simsarlamışdı ki,
danışığı kişpərtiyə bənzəyirdi.
Bunun səbəbini Müsəllim kişi
zərgər dəqiqliyi ilə yoza bilmişdi. Atı
at yanına bağlayanda belə olur. Ona
görə də çil Vəli atı hesabı Madyan Vəliyə
çevrilmişdi).
- Elə
bir şeyi yoxdu, bekaraca ayağını xamladıb. Heç Laxvan qarıyı gətirməyib
özün təpitmə qoyarsan.
Həmin gün həm Vəli, həm də Həva
müəllimə barmağını dişləməli
olmuşdu.
Əvvəli Çil, sonrası madyan Vəli Əlbəndəni
qucağına alıb evə aparanda oğlan minnətdarlığını
belə bildirdi.
- Sən
neçə min il əvvəl Qaşqa
talada da məni ilan vuranda qucağında oymağa gətirmişdim.
Vəli:
Olmuya deyilənlər düzdü. Bu tifilin hərdən
huşu-başı yerində olmur. Allah eləsin bu dəfəki
ağrıları tərəfdən olsun...
Həva
müəllim: Laxvan analardı, atalardı. Bundan
sonra bir kəlməsinə də şəkkim olmayacaq. Allah öldürmüş Mələksimanın
vurğusuna gəldi balam. Gərək bu dəfə
toğlu aparam Laxvana. Əlindən nə gəlir
hamısını çömçələyib qaba, cəmə
çəksin.
Əlbəndənin Laxvan qarıyla çilik-ağaca
qalxması, anasının ona görə toğlu
bağışlamasından sonra başladı. Vəzir
çayı səmtində rastlaşanda özünü
saxlaya bilmədi.
-
Utanmırsan müəllimə anamın başına corab
hörüb, toğlusunu alırsan...
Arvad onun gözlərin nifrət dolu qoşalüləyə
döndüyünü gördü. Özünün bir
atımlıq barıtıyla həmin atəşin
qarşısını almağa çalışdı.
- Səni
vurğun vurdu, görürəm yenə ağlın
başına gəlməyib mənə dəyib-dolaşan
xeyir tapmaz. Elə- eləyəm ki, nə bu
dünyalıq olarsan, nə də o.
Bax burda Əlbəndə sözlərini qara buludlar kimi
toqquşdurub ildırım çaxdırdı.
- Yoxsa mənə
də İslam kimi içində şüşə
qırıntıları olan xörək yedizdirib halvamı
çaldırarsan. Bu dəfə qabağındakı
dünyanı əvvəlkindən indisinə kimi görmüş
adamdı, dünya yaşındakı yeniyetmədi...
O
danışdıqca Laxvan qarı güməşirdi. Qarşısındakını özündən betər
əsl cadugər hesab edirdi. Tilsimləndiyindən
oğlanın ətrafına çəkdiyi dairədən
ayaq kəkara qoyub qaça da bilmirdi.
- Əgər günahların hesabı ocaq
daşlarından da qapqara kəsləri əyəfindən
tökməsən sənin törətdiklərindən
Mastının qara zurnasından betər düdük
çalıb daşqalaq elətdirəcəyəm.
Laxvan arvadın gözlərinə qaranlıq
çökmüşdü. Onun özündən
gedəcəyindən ehtiyatlanan Əlbəndə ordan
uzaqlaşdı. Arvad gözlərini açıb onu
görməyəndə həm seivndi həm də təşvişləndi:
Həvva müəllimə dünyaya əməllicə
cin-şeytan gətirib. Bismillah-bismillah, bismillah.
Laxvan arvadın kükünə birə
düşmüşdü. Və həmin birələrdən
can qurtarmağa yollar axtarırdı. Həmin
günlər evini birə yuvasına bənzətmək
olardı. Arvad dərman otları
toplamağa getdiyi Arançını xatırlayırdı.
Çünki orda ilk dəfə dünyanın ən
çox birəsini görə bilmişdi.
Meşəbəyi Mayıl atından düşən
kimi sözünü at kimi çapmağa
başlamışdı.
- Yenə
erməni kirvələrinlə araqlayırdınmı? Demirsənmi atının kişnərtisi gəlməyəndə
meşəni qırıb-çatarlar.
-
Tapşırdığın gülün, otun şələsini
çatmışam. Yolunu gözləməkdən
yəqin ki, quruyub çöpə dönüblər.
- Mənə
elə qurumuşları lazımdı, kərvəsini
vermişəm, əlini uzadıb-eləmə.
- Gələcək
zakazların üçün bir az bərilə...
- Hələ
bir baxım şələnə.
Mayıl meşəbəyi komasının
qapısını açanda birə buludu özünü
çölə təpmişdi. Laxvan arvad
bissimillahını işə salmışdı.
- Xeyirli
zibil olsalar belə artmazlar.
- Gərək
gərməşoy yarpağı tüstülədəm.
Laxvan arvad birələrindən qurtarmaq üçün
gərməşoy yarpağı (ona bənzərini
axtarırdı). İkisi birdən yadına
düşdü. Şəkər dəlixanasının
baş hakimi Namiqin qızını göy
öskürüyünü kəsmişdi. (ovçu Göyüşə göy qarğa
vurdurub ətini yedirtmişdi. Yəqin ki, həkim
xahişini qulaq ardına vurmazdı. Əvvəl
qılığına girib Həvva müəllimi oğlunun
müalicəsinə razı salardı. Sonrada
Namiq vasitəsiylə Əlbəndəni dəli azarına
saldırıb həmişəlik oralıq edərdi.
Amma Həvva müəlliməyə həmin barədə
ağzını açmağa peşiman oldu. Arvad elə
vay-şivən elədi ki səsinin yeli onu evinə döndərdi.
Birinci gərməşovu tüstülədə bilməyib,
ikincisinə əl atdı. Vaxt itirmədən
ciğan Rəfini çənəsinin altına sald.
Çaşbaş Rəfi arvadın sözlərindən
özünü bir az da itirəsi oldu.
- Bu kəndin
səydəş gədəsi Əlbəndə hardansa iyləyib-çiyləyib
İslama şüşə qırıntıları yedizdirib
öldürdüyümüzü bilib.
Qazdan ayıq Rəfi əlüstü cinayətə
şəriklikdən yaxasını çəkmək istədi.
-
Öldürdüyümüzü yox,
öldürdüyünü.
- Sənin
o ciqan kəllən üçün məni kəlbətinliyən
kimi dilimi çıxarıb sənin adını verəcəyəm.
-
Yaxşı, yaxşı, bir səydəşin sözüylə
niyə qorxub adtını batırırsan. İslamın
canı çoxdan batıb torpağa qarışıb, kim təzədən sənə günah
yükləyə biləcək?
- Bu gədədən
can qurtarmaq lazımdı. Zurnasını çaldı,
ikimizə də Ceyrançöl silisçiləri
"Qazağı" üstə oynadacaq.
- Deyirsən,
mən də əlimi qana batırım.
- Hələlik
gözünün odunu al, dilini qarnına qoysun. Özü
də onun başını əkməyin özü də
çox elə müşkül deyil. Bütün
günü qatır körpüsü tərəfdəki
dağdağanların altında sülənir. Sonra da Coğaz yuxarı fızıllıqlarda
eşələnir. Nə biləsən, bəlkə
də Qala kəndinin xəzinələrinin birinin qoxusunu
alıb. O tərəfdə qayaların birindən
uçub ayağını zədələmişdi. Madyan batmış atının tərkinə
almasaymış oralarda qurd-quşa yem olacaqdı.
- Bizim nəsildə
baş yeyən olmayıb, onu nə qayadan itələyən,
nə də Coğazın ağzına verən deyiləm. Gözünü qorxutmaq boynumun borcu olsun.
-
Özün ölç-biç, elə elə ki,
boğazın kəndirə, yanın-canın it ağzına
keçməsin.
Rəfi
isti-isti təhlükəni hiss eləyə bilməmişdi. Təhlükənin
ağrısı bir az sonra rişəsini
atdı. Qandırdı ki, Əlbəndə
bildiklərini ağzından qaçırsa, qaşınmayan
yerdən qan çıxarmağa hazır olanlarda, fürsəti
qaçırmayıb yollarını Əskipara dərəsinə
salsalar, arvadı məngələnində sıxsalar birinci
onun adını verəcək. İslamın
dimdiyindən Nəzifəni saldırmaq üçün ona
bir düyə verib öldürtdükdüyünü ala
qarğa kimi qarıldayacaq. Gələnlər
də cadugərlə işləri olmayıb dərisini
soyacaqlar. Var-dövləti, iki mərtəbəli
evini satmaq hesabıyla da onların əlindən canını
qurtara bilməyəcək.
Elə səhəri yolunu Qatır körpüsü səmtinə
saldı. Ovçu sayağı bərəsini seçdi.
Həmin gün Bəndəroğlu həmin səmtdə
görünmədi. Rusqusunun
üçüncü günü "şikarı" bərəsinə
yaxınlaşdı. Oğlanı
gözüylə yeməyə başladı. Bu ətcəbala oğlana əl
qaldırmağın qanqarğış olduğunu
bütün varlığı ilə anladı. Onu şirin dilə tutub, yeri gələrsə ilan
kimi dil çıxarmağa da hazırlaşdı.
Bərəsindən
çıxıb gözünü ot
basmış cığıra zilləyən yeniyetməyə
yaxınlaşdı. Əvvəl-əvvəl
üzünü bozardıb ehyamla danışmaq istədi.
- Buralarda
qurda quşa yem olmaqdan qorxmursanmı o quzu bala.
- Kimi,
kimi, sən Rəfini canavar hesab eləmirəm, a dayı.
Uşağın baxışları onun canına,
qanına işləyir, içindən-çölündən
xəbərdar olduğunu bildirirdi. İlk kəlmələri
də Rəfini həm təəccübləndirmiş, həm
də rahatlamağa başlamışdı.
- Belə
çıxır ki, heç Rəfi dayını canavar
ağzınada verməzsən.
Qəribədir ki, elə bil onu tale
danışdırır, qabağındakı ilə bir-birlərini
başa düşdükləri bir dillə.
-
Arxayın ol, sənin bir düyə hesabı İslamı
öldürdürmədiyini bilirəm. Onu Laxvan
qarı oğlu Cahadı itirəndən sonra
tapdığı xəstəlik hesabına məhv eləmişdi.
Həmin xəstəliyin adı da paxıllıqdı.
Oğlundan sonra ərsəyə çatan
cavanları gözü yemir, ona yedirtmək istəiyrdi. İslamın da axırına oğluna bənzədiyinə
görə çıxmışdı. Bu
qoca faqqı sənin Nəzifə tərəfdən
marağına görə toruna salmışdı. Evinə çağırdığı
yadındadımı. Həmən zaman bəxtiqara
İslama şüşə qırıntılı xörəyi
yediktmişdi...
Rəfi həmin gecəni gözü önünə gətirdi.
- A Rəfi,
nə verərsən elə eləyim ki, Nəzifə sənin
qismətin olsun.
Halbuki Nəzifə bir gün əvvəl ondan Rəfiyə
yar olmayacağını söyləyib qaralamışdı.
- İnanmağa inanmıram, maral kimi bir düyəni
dirriyinə bağlayaram.
Rəfi özünü saxlaya bilməyib qarının
qarasını qılıncladı.
- Ay sənin
imanına kəndin bütün tazılarını
bağlayım küpəgirən qancıq.
Bu xəbər Rəfinin qanını üzünə
vurub onu pazıya döndərmişdi. Cağaza knib
üzbaşını yudu, özünü sərinləşdirməyə
çalışdı. Qayıdıb bu dəfə
dil çıxarmağına başladı.
- Ay
oğul balası indi iş elə gətirib ki, o imansızla
bir çatıyla bağlanmışıq. Bundan
payonlular duyuq düşsə on barmağıyla məni
göstərib kəndirimi kəsməyə
çalışacaq.
-
Arxayın ol ay dayı, sənin yetim Yusifi öz hesabına dəfn
eləyib ehsanını verdiyinə görə heç vaxt adına ziyan gətirmərəm. Qurban olsun o
imansız sənin kəkilinə...
Rəfi özünü saxlaya bilməyib Əlbəndənin
alnından öpdü. Uşağın alnı elə bil
dodaqlarını ballandırdı və ordan şirəli
sözləri süzüldü.
- Bundan
sonra bilki sənin Rəfi adında bir dayın var. sənə
hər üzünə dayılıq eləməsəm anam
Qaytanın südü burnumun iki deşiyindən gəlsin.
Əlbəndənin üzü rəfinin indiyə kimi
görmədiyi bir rəngə çəkildi. Bu bəlkə
də dünyanın yeddi rəngindən ilahi tərəfindən
hazırlanmış göyqurşağıvari bir çələng
idi. Amma görünur göyqurşaqlarının
özü rənglərini uşağa pay göndərmiş
bir mənbəədən ola bilirmiş. Həmin ilahi rənglərin onlara uyğun sədası
səsləndi.
- Deməyə
bacarcağını inanmasam da yenə məndən söyləməsi,
Laxvan qarıya de ki, üzü dərgahına
yaxınlaşır, yalançı müalicəsini
boxçasına büküb özünün, ruhunun
xilasına çalışsın. Cavada qurban
verdiyi İslam da, yerdə qalan taytuşlarında onu
oğlunun xətrini istəyənlər idi. Cahadın ruhunu yaşatmaq üçün onları
tələf etmək yox, yaşatmaq lazımdı. Öz hər xətləriylə hələlik
adının gölgəsində daldalandığı Dərman
Məhəmmədin gorunu yandırır, bir azdan
özününkündən də cəhənnəmin
odları püskürəcək. Öz rəhmətini
qazanmağa başlasın. Buna
Allahının da, onun peyğəmbərinin də son nəfəsə
kimi verdiyi möhlət var.
Rəfi də tilsimlənmişdi. Elə bil həmin
kəlmələri qarşısındakı yeniyetmə deyil,
dünyanın indiyə kimi yetirə bildiyi bütün
ağsaqqallar söyləiyr.
Ordan hərəsi bir görünməz at üstə
ayrıldılar. Çiyinlərindən Qazançıdan ağır da
götürülmüş Rəfi həmin gecə yuxusunda
bir ağ atın yalmanında bakıda
hüquqşünaslıq oxutduğu qardaşı Əfinin
yanına çapmağa başladı.
Əlbəndə də ən zil qara bir
köhlənlə, ən zil qara bir yuxusuyla keçmişindəki
ən zil qara bir ömür-gününə doğru az
çapıb - üz çapmağa başladı...
Vaqif Nəsib
Sarıhüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 12 iyun. S. 26-27.