Türkiyədən Nəriman Nərimanova baxış

 

Son vaxtlar Azərbaycanda Məmməd Əmin Rəsulzadə Nəriman Nərimanov haqqında yazılar mübahisələr çoxalınca sosial mediada Türkiyədə bəzi kəsimlər, xüsusilə ürəyi Azərbaycanla döyünən Azərbaycan kökənlilər bəzi qələm sahibləri Nəriman Nərimanov haqqında müsbət, mənfi görüşlərini yazaraq fikirlərini oxucularla paylaşdılar. Bu sıralar İstanbulda yaşayan mənim çox sevdiyim əziz dostum Azərbaycanın ən önəmli elm adamlarından professor Səlahəddin Xəlilov da bu mübahisələrə qoşularaq qısa da olsa Nərimanov haqqında görüşünü özünəməxsus şəkildə dilə gətirdi:

"Zirvənin əsl simasnı ancaq zirvədə olanlar görə bilər. Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə: "Nərimanov böyük insan idi. Böyük hərflərlə yazılan İnsan!" N.Nərimanovu ittiham edənlər gərək əvvəlcə vicdanları qarşısında cavab versinlər ki, onlar Nərimanın xalqı üçün etdiyinin mində birini ediblərmi?!"

Doğrusu, Türkiyədəykən Nəriman Nərimanova bizim baxışımız o qədər müsbət deyildi. Əlbəttə ki, bunun Nərimanov şəxsiyyətiylə əlaqəsi yox idi. Zatən onun həyatından, fəaliyyətindən, görüşlərindən Türkiyədə demək olar ki, hamı bixəbər idi. Onun adı kommunist ideologiyası ilə bütünləşmişdi. Milliyətçi Hərəkat Partiyasının bir zamanlar təsis etdiyi o zamanlar ən çox oxunan "Hər gün" qəzetində İğdırlı yazıçı Müslüm Oğuzun "Qan yolları bağladı" adlı romanı seriya şəklində yayınlandı. Romanda bolşeviklərin Azərbaycanı işğalından bəhs olunurdu. O zamanlar liseydə tələbə ikən bizlər romanı parça-parça oxumuş romanın təsiriylə Mustafa Sübhi, Nərimanov kimi kommunistlərdən nifrət etmişdik.

Rusların Polşaya qədər Avropanın yarısını kommunizm adı ilə əsarət altında tutmaları, Əfqanıstanı işğal etməsi Türkiyədə böyük qorxu nifrət ortamı yaratmışdı. Heç kim, xüsusilə gənclər marksist ideologiyası fəlsəfəsinin olduğu barədə maraqlanmamış bilməzdik. Müəllim məktəbinə ilk getdiyimiz vaxtlarda "solçuluq", "sosializm" haqqında məlumatımız belə idi: "Kommunistlər dinsizdirlər, namus bilməzlər rusdurlar".

Təəssüf ki, Nərimanova baxışımız necə idisə, Nazim Hikmətə eyni idi. Bir sözlə kommunistdirsə, xaindir deməkdir. O zamanın psixologiyasını izah etmə açısından bir xatirəmi bölüşmək istərdim.

Ərzurum Müəllim məktəbində oxuyarkən prof. Abdülbaki Gölpınarlının "Məlamilər" adlı kitabı əlimə keçmişdi. "Abi"lərimizdən biri əlimdəki kitabı gördü eynilə belə dedi: "Bu adam Nazim Hikmətin həbsdən çıxması üçün imza vermişdi, bunun kitablarını oxuma!"

Təbii ki, o an kitabı bir kənara fırladıb atmışdım. Bu düşüncə tərzi türk ədəbiyyatını, türk elmini ikiyə böləcək, istər sağ olsun, istərsə sol, bütün tələbələrin bir gözünün kor olmasına yol açacaqdı.

Halbuki prof. Gölpınarlı hələ Türkiyədə yeri doldurulmayan ən böyük şərqşünaslarımızdan biridir. "Məlamilər" kitabı hələ sahəsində tək orijinal bir əsərdir.

Nəriman Nərimanovla bağlı ilk tərəfsiz məlumatım Zəki Vəlidi Toqanın xatirələrini ünlü şair Atilla İlhanın Sultan Qaliyevlə bağlı yazdığı kitabı oxuduqdan sonra təkmilləşdi dəyişməyə başladı. Zəki Vəlidi Toqan xatirələrində hər kəsin Leninin "Millətlərə hürriyyət" şüarını mənimsədiyini Rusiya müsəlmanlarının müstəqil ola bilməsi üçün rus bolşevikləriylə birliyi yolu axtarıldığını yazırdı.

O kitablardan sonra dr. Rza Nurun "Həyat xatirələrim" adlı kitabını oxumuşdum. O kitabın 744cü səhifəsində Nəriman Nərimanovla Bakıdakı görüşündən yazmışdı:

"Komissarların başında Nəriman Nərimanov var. Bu zat ağlı başında bir adam. Məlumatlıdır. Yazıçıdır. "Şah İsmayıl"("Nadir Şah"olmalıdır) adlı bir romanı teatr ssenariləri var. Yaxından üzbəüz görüşdüm. Baxdım ki, yaxşı adamdır. Mənə güvəndi. Açıldı dedi ki: "Bolşeviklik deməkdir?! Bu rəzalət bizə gəlməz. Bir türkük, milliyətçiliklə yaşayarıq". Dedikləri çox xoşuma gəldi. Çox sevdim onu. Amma haqlı olaraq ruslardan yaman qorxur, bu işin zarafatı yoxdur. Dərhal insanı öldürürlər. Necə ki, bu zavallını da bir müddət sonra öldürdülər. Mənə Moskva haqqında yaxşı məlumat verdi. Gün gəlincə Nərimanov türkcə üçün latın hərflərini qəbul tətbiq edəcəyini söyləmişdi. Buna tərəfdar idi".

Bütün bunları oxuduqdan sonra Nəriman Nərimanovla bağlı baxış müstəvim dəyişmişdi onun həyatı, Türkiyəyə verdiyi dəstək mövzusunda tədqiqatlar aparmış, Türkiyədə, Azərbaycanda "525ci qəzet"də yazılar yazmışdım. ("Azərbaycan Türkiyəyə az köməklik etməyib" məqaləsi)

Amma Türkiyədə təəssüf ki, bu mövzuda düşüncə o qədər dəyişməmişdi. Hətta N. Nərimanova qarşı Azərbaycanı könüldən sevən "Azərbaycan ürəyimdə bir şahdamardır" kimi kitablar yazan Yavuz Bülənt Bakilər kimi ziyalılar belə ona nifrətlə baxırdılar. Onun Azərbaycanı ruslara "satdığını" düşünürdülər.

2009-cu ilin oktyabrında Anar bir şeir şöləni üçün Almaniyaya gəlmişdi. O şeir şöləninə Yavuz Bülənt Bakilər türkmən alimi professor Sübhi Çiftçi kimi ziyalılar da gəlmişdi. Almaniyanın sənaye şəhərlərindən olan Disburqdakı bir su qülləsinin təpəsində yerləşən bir türk restoranında səhər yeməyinə getmişdik. Yemək əsnasında Anarla prof. Sübhi Çiftçi qarşılıqlı xoyrat oxuduqlarında hamımız maraqla dinləmişdik. Ardından Yavuz Bülənt Bakilərlə Anar həm Nazim Hikmət, həm Nəriman Nərimanov haqqında mübahisə etməyə başladılar. O günkü mübahisəni axşam gündəliyimə belə yazmışdım:

"Yavuz Bülənt Bakilər hirslə N.Nərimanovun kommunistlərə aldanaraq Azərbaycanı ruslara təslim etdiyini söylədi. Anar təmkinli idi. Onun ittihamlarına sakit bir tövrlə cavab verdi. Bir müddət sonra o da səsini yüksəltməyə başladı. Hər kəs diqqətlə onları dinləyirdi. Anar Nərimanovun Azərbaycan üçün Leninə çəkdiyi teleqraflardan, Qarabağ məsələsindəki diqqətindən, Atatürklə olan səmimiyyətindən Türkiyəyə verdiyi yardımdan söz açdı. Sonra da o, olmasaydı Azərbaycanda erməni mənşəli bolşeviklərinin iqtidarı ələ keçirəcəklərini Azərbaycanın parçalanacağını da vurğuladı".

Bu mübahisələrin üzərindən bir neçə il keçdi. 2014-cü ildə Yavuz Bülənt Bakilərlə İstanbul Böyükadada təkrar qarşılaşdıq. Xanımıyla orada istirahət edirdi. Biz ailəliklə oradaydıq. Bəzi günlər dəniz kənarında bir kafedə oturub söhbət edirdik. Bir söhbət əsnasında mən yenə onun Anarla olan mübahisəsini xatırlatdım. Yavuz Bülənt Bakilər yenidən hirsləndi. Bu dəfə ona Abdülbaki Gölpınarlı məsələsindən bəhs etdim. O zamanlar biz gənclərin necə bir düşüncə ilə "yarım oxumuş" hala gətirildiyimizi örnəklə açıqladım. Avropada heç bir yazıçının, ziyalının şəxsi vəziyyətinə, fəlsəfəsinə, düşüncəsinə baxılmadığını, onun səviyyəsinin dilə, mədəniyyətə göstərdiyi xidmətlə ölçüldüyünü izah etdim. Nazim Hikmətin Sovet İttifaqında türkcəni necə həyəcanla müdafiə etdiyini, öz xalqıyla həmişə qürur duyduğunu misallarla saydım.

İnandıra bildimmi onu, əmin deyiləm, amma Türkiyədəki düşüncə tərzini izah etməsi baxımından mənim üçün bir örnək olaraq yaddaşımda yer etdi.

Sadəcə insanın ideologiyasına, bir mövzu haqqındakı düşüncəsinə baxaraq onun bütün özəlliklərini yox saymaq, hətta xain elan etmək qədər doğru adildir deyə fikirləşmək lazımdır. Dünyanın heç bir yerində ziyalılarına, oxumuşlarına bizim cəmiyyət qədər qəddar baxan özü kimi düşünməyəni yox sayan heç bir cəmiyyət yoxdur. Buna görə həm fəlsəfə, həm ədəbiyyat, həm digər elmlər mövzusunda Qərbdən geri qalmağa davam etməkdəyik. Tarixə, tarixə bədəl şəxsiyyətlərə, mədəniyyət adamlarımıza bütöv baxmadığımız "mənim düşüncəm ən doğru düşüncədir", deyə dayatdığımız müddətdə bir yerə varmağımız əsla mümkün olmayacaqdır.

Məmməd Əmin Rəsulzadə kimi dəyərlərimizi daha da böyütmək üçün Azərbaycan ədəbiyyatında siyasi tarixində silinməz bir yer tutan Nəriman Nərimanov kimi bir şəxsiyyəti yox saymanın ağılla, vicdanla bir əlaqəsi olmaz.

 

Orxan Aras

Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 12 iyun. S. 32.