Antiqlobalist sənətkarın
bəşəriyyətə ismarıcı - "Korluq"
romanı
İnsanlar tox, təminolunmuş
olanda yüksək ideallardan, ali prinsiplərdən daha
çox bəhs edirlər. Həqiqətən bu ideallar və
prinsiplərlə yaşayanlar isə adətən, bu haqda
danışmırlar, sadəcə onları həyata
keçirirlər. Həyatını maddi, fiziki ehtiyacları
uğrunda mübarizəyə həsr etməli olanlar zamanla ya
yorulur və ideallarından əl çəkib
ehtiyaclarının dalınca düşür, ya da o
ideallarından imtina etmirsə, ehtiyac onu sıradan
çıxarır. "Korluq" romanında insanlar ən
sonda itirilməli olanı - ümidi belə, itiriblər.
Qarşıda onları nə gözləyir? - bəyaz
"qaranlıq".
Joze Saramaqonun
"Korluq" romanında təhkiyə oradakı mövzu qədər
ağırdır. Bununla belə, müəllifin ironiyası
oxu prosesinə qəribə bir "əyləncə"
qatır. Kitabı yeni oxumağa başlayanda müəllifin
yazı tərzi, xüsusən dialoqların durğu işarələrsiz
və təhkiyə kimi təqdim olunması müəyyən
çətinlik törədə bilir. Az sonra isə artıq
mətnə elə aludə olursan ki, bu dəyişikliyin fərqinə
varmırsan. Saramaqonun stili unikaldır: onun az qala səhifə
boyunca uzanan, bununla belə, yormayan cümlələrdən
ibarət, yüngül akademik çalarlı, bütün mətni
müşayiət edən ləzzəti damaqda qalan incə
ironiyalı təhkiyəsi zövq verir. "Korluq"
romanında sətir aralıqlarında "İncil"ə,
dini rəvayətlərə və bədii əsərlərə
sıx-sıx göndərmələrin fərqinə varmaq mümkündür. Ümumiyyətlə, J.Saramaqonun yaradıcılığında dini
mətnlərin interpretasiyası əsas yer tutur.
Burada etik məsələlər
qabardılır; bir-birinin ardınca insanları saran korluq
metaforadır - ağlın, təfəkkürün,
düşüncənin, hətta qəlbin, bəsirət
gözünün korluğudur, mənəvi görməzliyi
ifadə edir. Müəllif kor olmuş insanları nahaq yerə
dəlixanaya yığmır.
"Korluq", bəlkə də, Saramaqonun ən
ağır əsəridir. Bununla belə, müəllif insan
psixologiyasının bilicisi kimi bu mənəvi bəlanın
diaqnozunu qoya bilib. Sosial eksperimentləri sevən Saramaqo üçün korluq
priyomu cəmiyyətə özünü göstərmək
məqsədi daşıyır. İnsan kritik situasiyalarda əsl
özünü tanıyır, sərhədlərini bilir.
"Korluq" cəmiyyətə özünü göstərən
güzgüdür - "buyurun baxın özünüzə,
əsl kimliyinizi görün, mahiyyətinizə varın"
deyir.
Səhv etmirəmsə,
Nobel nitqindədir, Joze Saramaqo deyir ki, insan Marsda həyat
axtarır, amma yanında acından ölənlərin fərqində
deyil... "Korluq" romanının əvvəlində
"Nəsihətlər kitabından" epiqraf verilir:
"Baxa bilən görəcək. Görə bilən yadda
saxlayacaq." Burada baxmaq, görmək yalnız gözün
ixtiyari nöqtəyə yönəlməsi anlamında deyil,
ağıl gözüylə, qəlb gözüylə
baxıldığı zaman idrak edildiyi, baxdığına
ürəklə yanaşıldığında görməyin
mümkünlüyü anlamındadır.
Roman xüsusi isimlərdən
arınmış şəkildə yazılıb. Yalnız
obrazların deyil, məkanların da adı verilmir. Burada
baş verənlər zamansız və məkansızdır,
hansısa konkret milliyyətə də aid edilmir; kim oxusa, orada
öz ölkəsini, şəhərini və
özünü görə bilər. Əsərdə həkimin
arvadından başqa heç kim görmür, hamısı
üçün dünya bir rəngdədir, əslində, rəngsizdir.
Bu insanlar görmə qabiliyyətini itirməklə hər
şeyi itiriblər, iş, ev, maddi imkanlar arxada qalıb, aralarındakı irqi, milli,
dini, sosial fərqlər silinib. Müəllifin məqsədi
insanı hər hansı milliyyətə mənsubluğunu
vurğulamaqdan daha üstün olduğuna, ideyanın bəşəri
olduğuna, ümumiyyətlə insana aid edildiyinə görə
adlandırmalara ehtiyac görməyib.
Romanda korluğun səbəbi
göstərilmir, bu səbəbi personajların sonrakı
davranışları əsaslandırır. Hər şey elə
bir həddə qədər pisləşir ki, epidemiyanın
gözlənilmədən başlandığı kimi finalda
gözlənilmədən keçib getməsi sevinc və
xoşbəxtlik kimi görünmür. İnsan bu qədər
pisliyə, çirkaba batdıqdan, özünün bu qədər
mənfur olduğunu bildikdən sonra gözlərinin
açılması xoşbəxtlikdirmi?! Bu bəyaz korluq
fiziki mənada insanın gözünün qarşısına
pərdə çəksə də, özünə, kimliyinə
dönüb baxmaq üçün imkan yaradır və biz
insanın kritik anda heyvandan fərqlənmədiyini, sağ
qalmaq uğrunda mübarizədə vəhşiləşdiyini,
canavarlaşdığını görürük. Romanın
etik tərəfi mütaliə boyunca özünə bu
situasiyada necə davranacağın barədə sual verməyə
məcbur edir.
Romanda yeganə ən
xeyirxah, anlayışlı, fədakar insan, bütün
olanları gözü ilə gördüyü halda, insanların xilası
üçün mücadilə aparan həkimin
arvadıdır; zərif, lakin ədaləti bərpa etmək
gərək olduğu zaman "uf" demədən
öldürə biləcək qədər güclü
qadın. Təəssüf ki, itmiş ədalətin bərpası
da yalnız güc tətbiq etməklə mümkün olur.
Beləcə, korluğun səbəbinin insanın fitrətən
vəhşi olması, bir-birini əzməyə,
özünü ucaltmaq, xilas etmək üçün
başqalarını tapdalamağa hazır olmasının nəticəsi
kimi görürük. Bu bəladan salamat qurtaran, fiziki cəhətdən
məhv olmayanlar məhz insanlığını bir şəkildə
qorumağı bacaranlar, çətin məqamlardan keçmək
üçün hər mənada bir-birinə tutunanlardır.
Həkimin
arvadı içində olduğu xaosu, çirkabı görən
yeganə insandır və hər cür ağlasığmaz
çirkinliyə məhz mərhəmət gözüylə
baxır; ya haqq qazandırır, ya da göz yumur. Onun
gördüyünü ərindən başqa heç kim bilmirdi,
insanlara kömək etməyə və təkbaşına bu
qədər adamın yükünü çiyninə
götürməyə də bilərdi. Həkimin arvadı bu
dəhşətli situasiyada insanlığını sona qədər
qoruyub saxlayan yeganə adamdır. Onun görmə səbəbi
də digərlərindən fərqli - xeyirxah, mərhəmətli,
özü üçün başqalarının
rifahını qurban verən yox, özünü
başqaları naminə qurban verən olmasıdır. Elə
təkcə gördüyü halda əri ilə onu da
aparsınlar deyə "mən də koram" deyə yalan
danışması da özlüyündə bir qəhrəmanlıqdır.
Sevdiyinə sədaqət sevgidən daha ali duyğudur...
Romanda korluq
insandakı bütün çirkin xislətlərə
metaforadır, aşınmış mənəviyyatı ifadə
edir. Yalnız həkimin arvadının görməsi onun mənəvi
təmizliyinin, kamillik dərəcəsində
yaxşılığının göstəricisidir. Səhv
etmirəmsə, "Zumər" surəsindədir məşhur
ayə - "heç bilənlərlə bilməyənlər
eyni ola bilərmi?". Bilməyi görməklə əvəzləsək,
eyni məntiqi mənaya vararıq. O bu kor
"qövm"ün görən rəhbəridir, yalnız
o bu insanları ardınca aparmaq iqtidarındadır,
çünki yeganə görəndir, mahiyyətcə
xilaskardır. Adına peyğəmbər deyək, müqəddəs
hesab edək, Məryəm, lap İsa, ya da Nuh adlandıraq, fərq
etməz, onun əməllərinin mahiyyətində
xilaskarlıq var.
Müstəqim mənada,
fiziki korluq qaranlığa bürünər, romandakı
"bəyaz korluq" isə insanların vicdan korluğunu
ifadə edir. Psixologiyada "bəyaz korluq" fenomeni
insanların fərqində olmadığı, baxsa da görmədiyi,
yaxud görmək istəmədiyindən şüurunu
"söndürdüyü" nəsnələr
üçün istifadə edilir. Əslində, "bəyaz
korluq"dan daha çox İQ səviyyəsi
aşağı olan insanlar əziyyət çəkirlər.
Mən "əziyyət" deyirəm, amma insan fərqində
olmadığının əziyyətini də çəkmir
heç. Baxın intellektual kəsim cəmiyyət
üçün həmişə narahatdır, onların sənət
zövqündən tutmuş, özlərini inkişaf etdirmək
istəməməyinə qədər hər şeyin dərdini
çəkir. Yer üzündə heç nəyi
düşünmədən, daim başqalarını
qınayan, özünə baxmağı ağlının
ucundan belə keçirməyən insanlar qədər bəxtəvəri
yoxdur. Onlar nə sözlərini, nə özlərini, nə
də əməllərini ölçüb-biçər, beləcə,
ölçüsüz-biçisiz həyatlarında yalnız
beyinlərinə yerləşə biləcək qədəri
ilə xoşbəxt olarlar. Onları ölkənin, cəmiyyətin,
dünyanın problemləri maraqlandırmır. "Toyuq
korluğu" insanlara dünyanı xoşbəxtlik rəngində
göstərir.
İnsanların
bir-birini görməsi, başqa cür ifadə etsək,
sevgisi, xeyirxahlığı, qayğıkeşliyi görməni
şərtləndirir, birinin ürəyində yaranan gözəl
duyğular digərinin ürəyində əks-sədasını
tapır. İnsanı görməyə qoymayan içində
özünə yer etmiş qorxularıdır - hər kəs
özü üçün qorxur, hərə
özünün maraqlarına xidmət edir. Yalnız
özünü qoruyan insan ətrafına biganə qalır,
lakin zamanla biganəlik göstərdiyi məsələlər
üst-üstə yığılıb artıq onun da qurtula
bilməyəcəyi bir bataqlığa çevrilir. İnsan
öz cəhənnəmini özü yaradır.
Çünki pislik yoluxucudur, izi qalır. "Korluq"
romanında yalnız öz xilasına yönəlik addımlar
atan insanlar məhv olurlar, həkimin arvadı Nuh misalı
arxasınca apardığı insanları isə birgə hərəkət
etməyə sövq edir, bir-birlərinin maraqlarını
tapdalamağa imkan vermir.
Saramaqo, bilindiyi
kimi, antiqlobalist idi. Elmi-texniki tərəqqinin müsbət tərəflərini
görməklə yanaşı, çağdaş dünyada bədbəxtliyin
də artdığı fikrində idi. Müasir insanın həyatında
ona heç də vacib olmayan onlarla nəsnə yer tutur, insan
bu lazımsız şeylər uğrunda mübarizə
aparır: göz qamaşdıran parıltı, bahalı
aksesuarlar, bir-birinin bəhsinə min bir əziyyətlə
başa gələn telefonlar, avtomobillər və s. Halbuki
yaşamaq və xoşbəxt olmaq üçün insana bu qədəri
lazım deyil. Elmi-texnologiyanın inkişafı həyatımızı
asanlaşdırdıqca, əlçatanlıq artdıqca
hüzurumuz qaçır, lazımsız əşyalar, lazımsız
adamlar böyük bir lazımsız kütləyə
çevrilib həyatımızı çirkaba bulayır.
"Korluq" romanında insanların gözünün
tutulması bu mənada cəza da sayıla bilər, lütf də.
Axı bu korluq epidemiyası olmasaydı, insanlar nə qədər
yanlış yaşadıqlarının, mənasız şeylər
uğrunda mübarizə apararaq həyatlarını çətinləşdirdiklərinin
fərqində olmazdılar. O klinikada bir neçə
günlük nahar üçün
üst-başlarındakı ən qiymətli əşyalarından
imtina edən, veriləcək qiymətli əşyaları
qalmadıqda istəmədən bədənlərini təslim
edən insanlar üçün ən vacib olanı sağ
qalmaqdır. İnsan yüzilliklər boyu nələri öyrənib,
nələrə sahib olub, amma kritik situasiyalarda heç
düşünmədən hamısından imtina edə bilir.
Bu baxımdan "Korluq" həm də Joze Saramaqonun
antiqlobalist düşüncələrini əks etdirən romandır.
Romanın atmosferi
o qədər ağırdır ki, hərdən kitabı
qatlayıb bir tərəfə qoymaqdan özünü zorla
saxlayırsan. Çılpaq həqiqətin bunca iyrəncliyi adamı ürpərdir.
Olanlar getdikcə daha çox dəhşət saçır,
situasiya ola bildiyincə daha çox qaranlıqlaşır,
çirkab sözün hər iki mənasında bataqlıq
kimi insanları içinə çəkir. Aclıq,
ölümlə sonuclanan xəstləliklər, sağ qalmaq
uğrunda insanların bir-birinin boğazını çeynəməsi,
bir qarın yemək üçün alçaldılan, ən
iyrənc formalarda təhqir edilən insanlar... Bu qədər
pisliyin yaşandığı qaramat bir mühitdə hər
hansı bir yaxşılıqdan, sevgidən bəhs etmək
absurd kimi görünür. Lakin həkimin arvadı bu
qaranlığın içində, ölülər
dünyası, korlar mühitində qəlbinin
işığı ilə öz ruhunu və ətrafındakıları
qorumağa, xilas etməyə nail olur. Onun simasında
xeyirxahlıq və sevgi, sədaqət və
qayğıkeşlik cəm olaraq kiçik qrupun vicdanına
çevrilir, qaranlıqda yolunu itirmiş insanlara mayak olur,
çıxış yolu göstərir.
Rejissor Fernandu
Meyrelleşin roman əsasında çəkdiyi
"Korluq" filmi haqqında isə çox yüksək
fikirlər deyə bilmirəm. Çünki "Korluq"
roman olaraq yalnız süjet xətti ilə deyil, məhz J.Saramaqonun yozumunda, onun təqdimatı və
üslubunda mükəmməllik qazanır. Bədii mətn
mütaliə prosesində oxucunun təsəvvüründə
vizuallaşır və əksərən əsərin ekran həlli
tənqidə məruz qalır. Nadir halda əsəri oxuyub
filmindən tam razı qalmaq olur. "Korluq" filmində
müəyyən çatışmazlıqlar var, amma fikrimcə,
bunlar daha
çox romanı oxuduğumuza görə özünü
büruzə verir - qeyri-ixtiyari beynimizdə ikisinin müqayisəsi
gedir və film romana uduzur. Ötənlərdə "Ədəbiyyat
qəzeti"ndə intermediallıq silsiləsindən
"Ədəbiyyat və "yeddinci sənət"
adlı yazımda bu məsələdən ətraflı bəhs
etmişəm deyə, üzərində çox durmuram.
Əsərdə
Saramaqo adlardan imtina yolu ilə məkan və milli mənsubluq
fövqündə bir mətn yaratmağa nail olursa,
Meyrelleş bu "beynəlmiləlliyi" korların müxtəlif
irqlərə mənsubluğu ilə vurğulayır. Mənə
elə gəlir, filmin əsas qüsuru kifayət qədər
"çirkli" olmamasındadır. Romanda
oxuduqlarımızla təsəvvür etdiymiz çirkab filmdə
səthi nəzərə çatdırılır. Bəlkə
də, ekran əsərində bunu çatdırmaq asan
olmayıb, ya bəlkə də heç rejissor
qarşısına belə bir məqsəd qoymayıb. Hər
halda, mən filmi izləyərkən rejissorun belə bir
ağır əsəri ekranlaşdırma cürətini
alqışlamışdım. Aktyor oyunu isə elə də
ürəkaçan deyil. Final səhnələrinin
ixtisarı, xüsusən, romandakı tək yaşayan
qarı ilə bağlı hissələrin filmdə yer almamasını
çox da böyük qüsur hesab etmirəm. Nəticə
etibarilə, 2 saatlıq filmdə rejissor əsərin əsas
fikrini çatdıra bilib. Bu romanı öz
ağırlığı ilə ekrana köçürmək
üçün yəqin rejissora bir az da dəli cəsarəti
lazımdır. Məsələn, sonuncu şedevrindən sonra
düşünmüşdüm ki, "Korluq" filmini L.Triyer çəksəydi, burada "Cekin
tikdiyi ev" filmindəkindən daha dəhşətli olan o cəhənnəmi
daha "gözəl" yarada bilərdi.
"Görmək"
sekvili ərsəyə gələnə kimi Saramaqo daha 3-4
roman yazıb. Hətta bu arada Ədəbiyyat üzrə Nobel
mükafatına da layiq görülüb. "Görmək"
romanında oxucu artıq "Korluq"dan bizə tanış
olan, gözləri açılmış qəhrəmanlarla
yenidən qarşılaşır və bir daha şahid oluruq
ki, J.Saramaqo öz üslubuna, ideyalarına
sadiqdir.
Mətanət VAHİD
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020. - 19 iyun-S.8;9