BATMIŞ
GƏMİLƏRİN SƏSSİZLİYİ
Şərif Ağayarın “Arıların səssizliyi” hekayəsi haqqında
Bəzən bir
hekayənin, yaxud nəsr mətninin nümunəsində bir
yazıçının və daha çox onunla bərabər
içində bulunduğumuz gerçəkliyin sirlərini
öyrənmək, onlarla təmas qurmaq mümkün olur.
İçində olduğumuz gerçəkliyi biz həmişə
“dünya bizə tanış gəlir” formulu ilə tanıyırıq,
onu indiyə qədər əzbər bildiklərimizlə
tutuşdurur, həmin tanışlığın
yadlığa çevrilməsinə qədər yol gedirik. Hər
hansı hekayədəki adi bir mətləb hər şeyi dəyişdirə
bilər.
Nəsr mətnində,
təhkiyənin gedişində bir məqam olur, məhz həmin
məqamda nəqlin daxili hərəkətinin tempi bilinir
(üzə çıxır - !) və həmin
tempin “döyüntüləri” içində cızılan,
yaradılan məkanın bütün konturları
yavaş-yavaş aydınlanmağa başlayır və
sonrakı pasajlarda qəhrəmanın həyat tarixçəsinə
paralel olan, onu kəsib-doğrayan hər şey – bütün
təfərrüat və detallar mətndə olmasa da, sənin
üçün, sanki ayrıca bir “lövhədə”
işıqlanır. Yəni mətndəki işarələrin
açıldığı, özlərini
tanıtdıqları lövhə, məkan, virtual aləm. Nədir
bu?
Şərifin
“Arıların səssizliyi” hekayəsində adı keçən
hadisəni izləyə bilərik. İlk baxışdan hər
şey bizə qəribə, bəlkə də məntiqsiz
görünə bilər, sözlərin, onların vasitəsilə
cana gələn, ortaya atılan təsvirdəki
“anormallığı” (məsələn, hava hələ tam
ağarmayıb, amma qəhrəman dikdirdə oturan ixtiyar
kişinin dizlərinin yorğunluğu və çiyinlərinin
ümidsizliyini gözünün önündəymiş kimi
hiss edir) göstərə bilərik, ancaq bu
görüntü, bu “məntiqsizlik” bir azdan, yəni həm də
təhkiyədə “hava ağardıqca” (kadrlar
açıldıqca-!) tamamlanır, bizi ardınca çəkib
aparır. Söz hərəkəti yaradır və
özü, necə deyərlər, pasajlar adladıqca
görünməz olmağa çalışır. Məsələ
bundadır ki, insan nəyəsə peşman olanda,
hamının hansı səbəbləsə təklədiyi
adam qarşısında özünü daxilən təqsirli
bildikdə və bu hiss keçib getmədikdə, “qəsəbənin
altındakı Şor kanalın dikdirində” oturan kişinin
dizlərinin yorğunluğu ilə çiyinlərinin
ümidsizliyi məsafə nə qədər uzaq olsa da hiss
edilə bilər. Yəni həqiqət ola bilər. Ancaq, zənnimizcə,
biz bir şeydən narahat olduqda, xüsusən də onunla
bağlı ağrı, peşmanlıq hiss etdikdə uzaqdan
yaxşı görüb seçə bilmədiyimiz şeylərə
də haqq qazandırırıq, “elə belədir”, - deyirik.
Diqqət edin, ilk baxışdan bu “görünməyən”
adam hər səhər ora gəlir, dizlərini qucaqlayıb
oturur və hava ağardıqca bozumtul torpağın fonunda
astaca (yəni kadr-kadr...) seçilməyə başlayır.
Hekayə mətnində hər şey beləcə, yəni
kadr-kadr açılır, aydınlığa qovuşur, sonra isə ümumi təhkiyə
çevrəsinin içində yox olur, qeybə çəkilir.
İnsan alaca qaranlığın içində yoxdur, ancaq dərd
və rüsvayçılığın, ən çox da
insanların əsassız təpkisinin səbəb olduğu həyata,
taleyə küskünlük var. Hava ağardıqca onun silueti
bozumtul torpağın fonunda seçilməyə
başlayır. Bu dünyada, yəqin, elə təsvir edilən
məkanda (qaçqınlar üçün
salınmış qəsəbədə) onu susqunluqdan kimsə
qurtara bilməz, çünki həyatında baş vermiş
hadisələrin acısı onu içinə
“batırmışdır”. Hekayədə təhkiyənin bir
ayrıca keyfiyyəti də var, hər şey burada öz
havasında, amma bir az da bilməyərəkdən
“tapılır”, təsəvvür edin, daim suyun altıyla gəzən
dalğıc birdən-birə orda haçansa qəzaya
uğramış gəmi görür, gəminin içindəki
əşyalar talelərindən qopub “boğulmuş” insanlar
haqqında nələr söyləyər?! Diqqət edin: “...Həyətə
çıxdım. Hava hələ tam
ağarmamışdı. Dikdirdəki adama uzun-uzun baxdım.
Onun yorğun dizləri və ümidsiz çiyinləri
içimi mərhəmət hissiylə doldurdu. Yanına getmək
qərarına gəldim. Şor kanala tərəf təzəcə
çıxmışdım ki, başı yaylıqlı
qadın göründü. Bu dəfə bir az tez gəlirdi.
Evlərdən on beş-iyirmi addım aralanan kimi qıyya
çəkdi:
“Dədəəəə!!!”
Nazik, gur, həyəcanlı
səs qəsəbənin mürgü vuran göylərini
diksindirdi. Heykəl adam bu səslə cana gəldi,
başı bədənindən yavaş-yavaş
çıxdı, boynu uzandı, səsə çevrilib
yerindən qalxdı. Mən ayaq saxladım. Qadın gəlib
lap yaxınlığımdan keçəndə, deyəsən,
onu tanıdım. Şəkurə idi”. Burda qəzaya uğramış gəmi
insanların taleyidir, su altında – ağrıların, qədərin
dərinliyində itib-batıb, nağılçıyla
oxucunun orda tapdığı hər bir şey artıq yeni
mövzudur, itmiş bəxtin, sınmış taleyin yeni
üzü, yeni dərdi, yeni faciəsidir. Yəni qayim-qədim
inanclarda söyləndiyi kimi, insan həyatında xoşbəxtlik
deyilən şey bir andır, elə bu üzdən daim, dəfə-dəfə
xatırlanır, insanı olub-bitmiş keçmişə
bağlayır, çünki insan onu bir daha yaşamaq istəyir,
ancaq bir an olduğu üçün daim damarlarındakı əsəb
özünü çoxaltmağa, təklikdən, bir
anlıqdan çıxmağa, ordan qurtulmağa sövq
edir, dərdsə bitmir, faciələr
çoxüzlüdür, istənilən mühitdə
çoxaldıqca çoxalır, ancaq özünü tükətmək,
izini yer üzündən silmək məqsədi ilə
çoxalır, amma... bitmir ki bitmir və o səhrayla (bir
an-!) bu dərya qovuşanda taledən ağır olduğu
üçün xoşbəxtlik suların dibinə
çökür, dərdsə, faciələrsə üzdə
qalır, dalğaların köpüyünə
qarışır.
Bayaqdan
mövcudluğu bilinməyən adamın cana gəlməsi,
havanın tam ağarmadığı məqamda yalnız
yorğun dizləri və ümidsiz çiyinləri
dumanlı şəkildə görünən insanın
özünü bildirməsi təhkiyədəki ritmin,
aşağı templə irəliləyən (“közərən”
-!) dinamikanın nəticəsidir, bu məqamda sözlə
yaradılan təsvir insana çevrilir, donmuş, susqun heykəl
canlanır, yəni fantastik bir şeyi təsəvvürünüzə
gətirin, şəhərimizdəki heykəllərdən
biri uzun illərin sükutunu qırıb, yerində ləngər
vurub harasa gedir, şəhərin qaranlığından
adlayıb, yalnız özünün bildiyi
aydınlığa yollanır. Elə bil insanın
öldüyü, canını tapşırdığı
anda yaddaşının işartısı daim
açılmaq, geri qayıtmaq istəyir... Dəhşətli
bir olayın təsiri ilə haçansa başı bədənindən
ayrılan bu heykəl adamın indi, məhz bir dəfə
bütün insanların əvəzinə ölmüş,
darmadağın olmuş qızının səsiylə
başının bədənindən yavaş-yavaş
çıxması bir az da təhkiyənin o tayından bizə
boylanan fantastikadır. Əslində, bu dediklərimizdən məqsəd,
təkcə hekayədəki semantik məzmun, mənaların
bir-birinə qarmaq kimi keçib nələrəsə yön
verməsi deyildir, tam başqa bir şeydir. Zənnimizcə, bədii
mətn (nəsr əsərində) təkcə forma deyil,
forma içində formadır, təqribən bu şəkildə:
təhkiyənin o tayında qətrə-qətrə
yaradılan fantastik ovqat hekayənin realist təhkiyə
forması ilə oppizosiya təşkil edir, bu əkslik, ziddiyyət
zamanla ciddiləşir (yəni hekayə - təhkiyə
zamanı boyunca -!), həyatı, içində olduğumuz
gerçəkliyi başqa, indiyədək ağıl eləmədiyimiz
müstəvilərdə göstərir və beləliklə,
iki formanın sürəklə bir-birini əvəz etməsi
dinamikası yaranır. Bunsuz hekayəni həyat, gerçəklik
adlı müstəvidən ayrı təsəvvür eləmək
mümkünsüz olardı. Və bu olduğuna görədir
ki, həyatın tanınmaz hala saldığı insanların
üzü də həmin o heykəl adamın fikriylə
getdiyi, yalnız özünün bildiyi
aydınlığın hesabına tanınır və sonra...
yoxa çıxır. Yəni qaçqınlıq, həyatın
birdən-birə dəyişməsi taleyin bilinənlərlə,
göz deşən reallıqlarla bilinməyən,
görünməyən nəsnələrin arasında gizlənməsidir
həm də. Belədə, bir insanı günün aydın
işığında görməyə də bilərsən,
yaxud gecənin zil qaranlığında dizlərinin
yorğunluğunu, çiyinlərinin ümidsizliyini sezə,
dərindən və ağrıyla hiss edə bilərsən.
Mətndə müəllifin bəlkə də təsadüfən
işlətdiyi adi bir cümlə də belə bir konstruksiya
və kompozisiya həlli daxilində fərqli şəkildə
mənalanır və hekayədəki insanların taleyinə
təsir edir. Diqqət edin: “...Mədət kişini
axırıncı dəfə on beş il əvvəl qəsəbənin
mərkəzindəki çayxanada görmüşdüm.
Onda bu evlərdən əsər-əlamət yox idi. Şəhərə
gedən asfaltın yaxınlığında kiçik
yanacaqdoldurma məntəqəsi, maşın təmiri sexi, bir
çayxana, ətrafda beş-on fin evi vardı.
Çayxananı qarğı-qamışdan düzəldib
içini-çölünü saman-palçıqla
suvamışdılar. Dörd tərəfdən geniş dəhlizlə
əhatələnmiş bu xudmani yer mənə peyğəmbərin
Mədinədəki məscidini xatırladırdı”. Dərhal
düşünürsən, axı bu
qarğı-qamışdan düzəldilmiş
çayxananın Mədinədəki Peyğəmbər məscidinə
nə dəxli var? Sonrakı cümlə bunu müəyyən
dərəcədə aydınlatsa da, şübhəsiz ki, həmin
cümlə hekayənin sonuna qədər, bəlkə ordan da
o yana... təsir edir, funksionallaşır: ... Aranın
dözülməz istisindən qaçan dağ adamları bu
kölgəliyə girən kimi toxtayırdılar...
Mədət
kişi... Onu söyən hər kəslə
razılaşıb dərdini içində çəkən,
bir an olsun belə, bu dərddən ayrı düşməyən,
başqa heç nə düşünməyən,
üzündə uşaq məsumluğunun təbəssüm
kimi oynaşdığı bu adam içindəki bütün
maneələrdən azad olub, ona görə də çayqovuşanı
da, sonra ən qəribəsi o yerlərdə arıların səsini
(əslində, səssizliyini -!) də eşidə bilir. Və
bu təkcə taleyin, növrağının
pozulmadığı keçmişlə qovuşmaq, onunla bir
olmaq istəyi deyildir, eyni zamanda başa gələn fəlakətin
bir fatal səhvin ucbatından hələ nələrə səbəb
olacağını bilməklə bağlıdır.
Arıların beçə vemək məqamı.
“...Arıların beçə verməsi ayrı aləm idi.
Əvvəlcə çayın kənarındakı
söyüdlərə qonur, yumaq kimi toplaşırdılar.
Onda arıların səsi bir-birinə qarışıb həzin,
hüznlü nəğməyə oxşayırdı. Mədət
kişi palıd ağacının qabığından düzəltdiyi
qovuğu götürür, içini şirələyir,
arılar yığışan budağı kəsib ehmalca
qovuğun içinə qoyurdu. Beləliklə, arı
yumağı şirələnmiş qovuqda həbs olunurdu.
Arıları qovuqdan köçürəndə canlı
yeşiklərin biri də artırdı. Beçə
vaxtı sərvaxtlığı əldən versən,
arılar qonduğu ağacdan havalanıb kəndin quzeyindəki
meşəliyə uçardı, ömür-billah tapa bilməzdin”.
Kimlər səhv etmişdi, nə baş vermişdi, bu qədər
insan, bütün el-oba nəyin güdazına getmişdi?
Talelər pozulmuş, ömür xəritələri ani
çınqıdan alışıb külə
dönmüşdü... Bu səhvlərin nəticəsi
ağır olur və bir daha düzəlmir.
Hekayənin
belə deyək, bütün varlığı ilə ifadə
etdiyi bu mətləb (və neçə-neçə
başqa mətləblər -!) süjet-kompozisiya planında
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, iki üsulla təzahür edir;
birincisi və əsas olanı hekayə məkanında hər
şeyin, sonradan hadisəyə çevriləcək
anların kadrlarla görüntülənməsidir,
başın bədəndən çıxması, çiyinlərin
görünməsi, deməli, həm də dəryanın
dibinin üzünə çıxması hadisəsi
dalğa-dalğa təhkiyə boyunca yayılır, amma əvvəlki
sürət dinamikası dəyişmir, yəni həmin
kadrların üzə çıxması üfüqi zaman oxu
boyunca əyaniləşir. İkincisi isə bu kiçik
ömür kadrları üzə çıxdıqca, öz
biçimində ifadə olunduqca suyun dibinə
kömülmüş gəminin min illər çəkən
səssizliyinin gerçəkləşməsi, bütün
insanlardan və əşyalardan sıyrılıb yalnız
bir adamın gözünə görünməsidir. Bu isə
hadisələrin zaman boyunca ifadəsinin şaquli xəttidir.
Bu iki xəttin çarpazlaşması Mədət kişini
Şor gölə qədəm basıb onu vurub keçməyə
sövq edir, çünki ömür bitmiş, hesab
kitabları qapanmış, yurdundan qovulmuş, taleyindən didərgin
düşmüş insan ölümlə həyatın
arasında vurnuxmadadır. Yəni bu insanları hara
köçürsələr də, sabah onları ailə-ailə
bu qəsəbədən aparıb hərəsinə bir qurulu
ev versələr də, onlarla taleləri arasında o Şor
göl həmişə duracaqdır, insanların o gölə
baş vurmaq, onu keçib arıların səssizliyinə
qovuşmaq həsrəti həmişə diri qalacaqdır.
Cavanşir
YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-19 iyun.-
S.10;11