Qarabağ ədəbi-mədəni
mühitinin XIX-XX əsrlər mərhələsinə qədər
onun keçdiyi tarixi inkişaf yolunun mənzərəsi
AMEA Məhəmməd
Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun Farsdilli əlyazmaların
tədqiqi şöbəsinin böyük elmi işçisi,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Səbinə
Əhmədovanın "Qarabağ ədəbi-mədəni
mühiti (XIX əsrin ikinci yarısı - XX əsrin əvvəlləri)"
adlı monoqrafiyası çapdan çıxıb.
Nəşrin elmi məsləhətçisi
akademik Teymur Kərimli, ön sözün müəllifi
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Yaqub Babayevdir.
Filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Raqub Kərimov və
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Gülbəniz
Babayeva kitabın rəyçiləri, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Əzizağa Nəcəfzadə isə elmi
redaktorudur. Monoqrafiyada XIX əsrin ikinci yarısında və
XX əsrin əvvəllərində Qarabağ ədəbi
mühitində yetişən sənətkarlar barədə
oçerklər təqdim olunub. Qarabağda doğulub
böyümüş, yaşayıb-yaratmış şairlər,
nasirlər və publisistlərin
yaradıcılığına ayrı-ayrı oçerklərdə
ümumi nəzər salınıb, bu vaxta qədər tədqiqatdan
kənarda qalmış məsələlərə toxunulub, təhlillər
aparılıb.
Əsərdə təqdim
olunan oçerklər həmin dövrlərdə Qarabağ ədəbi
mühitinin aparıcı simalarından olan Qasım bəy
Zakir, Sədi Sani Qarabaği, Mir Möhsün Nəvvab,
Xurşudbanu Natəvan, Növbəri, Həsənəli xan
Qaradaği, Abdulla bəy Asi, Mir Mehdi Xəzani, Xarrat Qulu, Məşədi
Məhəmməd Bülbül, Nəcəf bəy Vəzirov,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Firidun bəy Köçərli, Üzeyir Hacıbəyli və
digər şəxsiyyətlərə həsr olunub.
***
"Zəhmət
müvəffəqiyyətin rəhnidir" hikməti bəşər
tarixinin min illərlə ölçülə bilən həyati
sınağına bağlıdır. Bu hikmətin fəlsəfəsi
ictimai gerçəkliyin praktikasından qida alır və onun
sözdə təzahürü kimi
formalaşmışdır. Bütün sahələrdə
olduğu kimi, elmdə də zəhmət, əzabkeşlik
olmadan heç bir uğur qazanmaq mümkün deyil. Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Səbinə Əhmədovanın
da haqqında danışdığımız bu
monoqrafiyasının uğurunu təmin edən ilk növbədə
zəhmət və cəfakeşlikdir. Yeri gəlmişkən
onu da əlavə edək ki, müəllif elə bu
yaxınlarda filologiya üzrə fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsi
almışdır. Mövcud elmi əsər həm elmi
ictimaiyyətə, həm də onun özünün
özünə ən yaxşı hədiyyəsidir.
Çünki yenicə alim adını alan bir şəxs
üçün özünü alim kimi təsdiq edən bir
elmi əsərin ortalığa qoyulmasından şərəfli
heç nə yoxdur. Biz alimlik dedikdə məsələnin rəsmi
tərəfini nəzərdə tuturuq. Qeyri-rəsmi olaraq Səbinə
xanım daha əvvəllərdən özünü təsdiq
etmiş bir tədqiqatçıdır.
S.Əhmədovanın monoqrafiyası şimallı-cənublu bütöv və
böyük Azərbaycanın konkret bir regionun konkret bir tarixi
mərhələdəki ədəbi-mədəni mühitinin
tədqiqinə həsr olunmuşdur. Bəllidir ki,
kiçikli-böyüklü çeşmələr axıb
nəhrləri, nəhrlər də axıb ümmanları əmələ
gətirir. Biz Azərbaycanımızın ədəbi-mədəni
inkşafının tarix boyunca keçdiyi yolu, mənzərəni
canlandırmaqdan, təsəvvür etməkdən ötrü
onu əvvəlcə ayrı-ayrı tarixi mərhələlər
və ayrı-ayrı regionlar üzrə öyrənməliyik.
Çünki onu birdən-birə bütöv şəkildə
öyrənmək nə bir-iki nəfərin işidir, nə
də mümkün olan məsələdir. Deməli,
bütöv, əhatəli, miqyaslı bir iş görməkdən
ötrü həm regional, həm də tarixi dövrlər
üzrə tədqiqatlar zəruri və ilkin şərtdir. Səbinə
xanımın mövcud araşdırması da belə bir
ehtiyac və zərurətdən irəli gəlmiş, belə
bir gərəkli missiyanın yerinə yetirilməsinə
hesablanmışdır.
Müəllif bu
monoqrafiyasında Qarabağ ədəbi-mədəni
mühitinin XIX əsrin ikinci yarısı və XX əsrin əvvəllərindəki
tarixi mərhələsini araşdırma hədəfinə
çevirmişdir. Bəlli olduğu kimi, həmin zaman kəsimi
istər Şimali Azərbaycanın, istərsə də
Qarabağın tarixində fərqli, özünəməxsus
bir mərhələdir. Bu fərq, özünəməxsusluq
sözün geniş mənasında götürülməlidir.
Yəni deyilən fərq, özünəməxsusluq
ictimai-siyasi həyatdan tutmuş, ədəbi-mədəni,
maarifçi-pedaqoji hərəkata, iqtisadi-təsərrüfat
gerçəkliyinə qədər hər şeyi,
bütün ictimai reallıqları öz ağuşuna
alır. Bunun səbəbi isə
xatırlatdığımız dövrdən bir az əvvəl,
əsrin 10-20-ci illərində Şimali Azərbaycanın Rusiya
imperiyası tərəfindən işğal olunması idi.
Siyasi-inzibati işğal arxasınca başqa sahələrdə
də ciddi dəyişikliklərin baş verməsinə yol
açdı. Ədəbi-mədəni hərəkat da deyilən
gerçəkliyin tərkib hissəsi idi. Hər şeydən
əvvəl, deyilən istila faktı ilə Azərbaycanın
şimal hissəsinin üzü tədricən Sərqdən,
islam aləmindən ayrılıb Avropaya - Qərbə
doğru yönəldi. Artıq Şimali Azərbaycan və
onun tərkib hissəsi kimi Qarabağ həm şərq-islam,
həm də qərb-Avropa dəyərlərini özündə
birləşdirməyə başladı. Səbinə
xanımın tədqiqat zamanı görməli, fəhm etməli
və duymalı olduğu ən vacib cəhətlərdən
biri də məhz həmin məziyyət və problemə də
onun öz prizmasından baxmaq bacarığı idi. Həm də filoloq alim
sezdiyi, duyduğu, gördüyü bu həqiqəti öz
materialına lazımi şəkildə tətbiq etməyi
bacarmalı idi. Biz əminliklə deyə bilərik ki, müəllif
deyilən missiyanın öhdəsindən müvəffəqiyyətlə
gəlmişdir.
Araşdırma
zamanı Səbinə xanımın yerinə yetirməli
olduğu başqa bir zəruri öhdəlik də var idi:
Qarabağ ədəbi-mədəni mühitinin XIX-XX əsrlər
mərhələsinə qədər onun keçdiyi tarixi
inkişaf yolunun mənzərəsini yığcam da olsa
canlandırmaq. Çünki bu zaman Qarabağ Rusiyanın tərkibinə
daxil olsa da, baş verən ədəbi-mədəni
inkişafın bağları keçmişdən
üzülməmişdi. Yəni yeni dövrdə baş verən
tərəqqi və yeniliklər min tellə əvvəlkilərə,
keçmişə bağlı idi. Onun yeni dövrdəki
davamı, yüksəlişi idi. Əgər əvvəlki
çoxəsrlik inkişaf olmasaydı, indiki yüksəliş
də mümkün olmazdı. Əvvəlki inkişaf indiki tərəqqi
üçün bir fundament və bünövrə rolunu
oynayırdı. Səbinə xanım üzərinə
düşən bu öhdəliyi də layiqincə yerinə
yetirə bilmişdir.
Müəllifin
yerinə yetirməli olduğu üçüncü bir missiya
da vardır. Bu, Qarabağ ədəbi-mədəni mühitində
baş verən prosesləri Azərbaycanın başqa
regionları ilə əlaqələndirə bilmək
bacarığı idi. Çünki bütün tarixi
dövrlərdə ölkənin hər hansı bir regionunda
baş verən proseslər digər regionlarla bu və ya digər
dərəcədə bağlı olur. Bu bağlılıq
yalnız ədəbi-mədəni inkişafa aid olmayıb,
bütün sahələri özündə ehtiva edir. Deyilən
problemi yetərincə anlayan müəllif tədqiqat
zamanı xatırlatdığımız bu məsələyə
də həssas yanaşa bilmişdir. O, tədqiqat obyekti kimi
götürdüyü tarixi mərhələdə Qarabağ
ədəbi-mədəni mühitində baş verən hadisələri
Azərbaycanın başqa regionlarında baş verən
proseslərlə lazımi şəkildə əlaqələndirə
bilmişdir.
Bəllidir ki, XIX əsrin
ikinci yarısı - XX əsrin əvvəlləri
xalqımızın tarixində milli intibah dövrü kimi səciyyələnir.
F.Köçərli XIX yüzilliyin
70-80-ci illərini milli intibahımızın "sübh
çağı" kimi dəyərləndirir. Əlbəttə,
milli-mədəni intibahın çeşidli və məxsusi
cəhətləri, əlamətləri vardır. Bu
dövrün hər hansı bir problemini araşdıran tədqiqatçı
özü həmin cəhətlərə, əlamətlərə
bələd olmalıdır. Bunsuz obyektiv araşdırma
aparmaq, düzgün qənaətlərə gəlmək,
dürüst təhlillərə varmaq mümkün deyil. Səbinə
xanım iş görərkən
yarımçıqlığa, tələskənliyə yol
verməmişdir. O, həmin zaman axarının rəngarəng
ədəbi-mədəni hadisələrini öyrənmiş,
mənimsəmiş və elə buna görə də
düzgün mülahizələr söyləyə bilmiş,
inandırıcı nəticələrə gəlmişdir. Tədqiqatçı
danışarkan bir qayda olaraq faktların məntiqindən
çıxış edir. Söylədiyi nəzəri fikirləri
dəlillərlə möhkəmləndirir.
Monoqrafiya
oçerkçilik prinsipi əsasında
yazılmışdır. Əvvəlcə irihəcmli
giriş verilir. Burada Qarabağın lap qədim
çağlardan başlayan ictimai-siyasi həyatına nəzər
salınır. Yadellilərin hücumları, onların törətdikləri
vəhşiliklər xatırlanır. Eyni zamanda Qarabağın
ədəbi-mədəni keçmişinə ekskurs edilir. Belə
bir mənzərəni canlandırmaqla müəllif nəzərə
çatdırmaq istəyir ki, Qarabağ tarixin dərin
qatlarından başlayaraq mədəniyyətin, elmin, ədəbiyyatın
beşiyi olmuşdur. XIX-XX yüzilliklərdə baş verən
mütərəqqi ədəbi-mədəni hadisələr də
xeyli dərəcədə öz qidasını
keçmişdən alır. Əlbəttə,
keçmiş ənənə yeni epoxanın mütərəqqi
hadisələri, baxışları, tələbləri ilə
uzlaşır. Yeni məzmunda, yeni keyfiyyətdə üzə
çıxır. Qərbdən gələnlərlə Şərqdə
olanlar üzləşir. Müasir epoxanın tərəqqipərvər
ziyalıları Şərqdən nəyi götürmək,
Qərbdən nəyi əxz etmək məsələsində
kifayət qədər usta, ayıq, səriştəli, məsuliyyətli
hərəkət edirlər. Milli maraqları, vətən və
millət təəssübkeşliyini, onun tərəqqisi
üçün nələr etmək lazım gəldiyini dəqiqliklə
nəzərə alırlar. Nəticə misilsiz
uğurların qazanılmasına gətirib
çıxarır. Bu uğurlar mədəniyyətin, ədəbiyyatın,
maarifin, sənətin müxtəlif sahələrini əhatə
edir.
Monoqrafiyanın əvvəlində
Qarabağın ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni
keçmişinin yığcam xülasəsi; Qarabağın
dirçəlişində Pənahəli xanın fəaliyyəti
və rolu; XIX əsrdə yeni tipli məktəb və maarif hərəkatı
və onun ədəbi-mədəni mühitə təsiri; ədəbi
məclislər və onların ədəbiyyatın
inkişafında rolu; Azərbaycanın digər bölgələrində
baş verən mütərəqqi hadisələrin Qarabağ
ədəbi-mədəni həyatına təsiri; klassik ədəbi
ənənənin, xüsusilə də Füzuli ədəbi
ənənəsinin davamı və poeziyada təzahürü;
M.P.Vaqif ədəbi məktəbinin Qarabağ şairlərinə
təsiri və s. Təbii ki,
göstərilən bu cür mətləblərin şərhi
problemin təbiətindən doğur. Bunlar müəllifin məsələyə
əhatəli, hərtərəfli bir nəzərlə
yanaşdığını aydın şəkildə
göstərir.
Artıq qeyd
etdiyimiz kimi, kitabda XIX əsrdə və XX əsrin əvvəllərində
Qarabağ ədəbi mühitində yetişən sənətkarlar
barədə oçerklər verilir. Bu zaman haqlı olaraq ədəbi
növlər nəzərə alınır və oçerklər
də ədəbi növlərə uyğun olaraq
düzülür. Yəni əvvəlcə şairlərə
(poeziyaya) həsr olunmuş oçerklər verilir. Bu
oçerklərdə dediyimiz dövrdə Qarabağ ədəbi
mühitindəki poeziyanın inkişafı qabardılır və
öz elmi şərhini tapır. Əlbəttə, həmin
şairlərin sayı az deyil: Qasım bəy Zakir, Sədi
Sani Qarabaği, Mir Möhsün Nəvvab, Xurşudbanu Natəvan,
Növbəri, Həsənəli
ağa xan Qaradaği, Mirzə Ələsgər Növrəs,
Məmo bəy Məmai, Mirzə Həsən Qarabaği
Yüzbaşov, Abdulla bəy Asi, Məşədi Əyyub
Baki, Mir Mehdi Xəzani, Xarrat Qulu, Məxfi, Məşədi Məhəmməd
Bülbül, Bəhmən Mirzə Qacar. Əlbəttə,
haqqında söz açılan dövrdə Qarabağda
yaşayıb-yaradan şairlərin sayı daha çoxdur və
təbii ki, bir kitabda onların hamısını əhatə
etmək mümkün deyil.
Monoqrafiyaya daha
sonra Qarabağda doğulub böyümüş nasir, dramaturq
və publisistlər barədə oçerklər
sıralanıb. Həmin ədəbi şəxsiyyətlərə
bunlar daxildir: Nəcəf bəy Vəzirov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Süleyman Sani Axundov, Yusif Vəzir Çəmənzəminli
və b. Onu da qeyd edim ki, əsərdə Firidun bəy
Köçərli və Üzeyir Hacıbəyli
bölümləri xüsusi məhəbbətlə işlənmişdir.
Göründüyü
kimi, tədqiqatçı mümkün qədər Qarabağ
ədəbi mühitinin aparıcı ədəbi
simalarına diqqət yetirməyə cəhd göstərir.
Biz filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru S.Əhmədovanın
bu elmi əsərini gərəkli, dəyərli bir
araşdırma kimi təqdir edirik. Onun hər bölməsindən,
hər səhifəsindən böyük axtarış, ciddi zəhmət
boylanır. Belə bir monoqrafiyanın ərsəyə gəlməsi
bizim başqa regionlarımızın ədəbi-mədəni
mühitlərini öyrənmək üçün bir stimul
verir.
İnanırıq
ki, elmi ictimaiyyət S.Əhmədovanın
elmi əsərini rəğbətlə qarşılayacaq.
Yaqub
Babayev
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-19
iyun.-S.23.