Gecə səsləri
Həyat - Allahın
gördüyü yuxudur! - X.L.Borxes
Bizi düşündürən nə varsa, o bizi
reallığımıza qaytaran amildir. Bir də var
bizim düşündüklərimiz və bizim bu həyatdan
istədiklərimiz. Hər zaman istədiyini
əldə etmək mümkün olmur, bax onda
şüuraltı qatda yığılıb qalan vulkanabənzər
püskürmələr bir gün özünü
işıqlığa çıxarmağa
çalışır.
Biz əlimizdə olmayanları da əldə etməyi
bacarırıq. Bu, yaradıcı insanlara xas olan yeganə
cəhətdir ki, onlar əmindirlər, gec-tez istədiklərinə
nail olacaqlar.
Yazıçı-publisist Novruz Nəcəfoğlunun
"Yuxuya gedib gecə" povestinin qəhrəmanı Həbib
kimi. Əsərin
adı da təsadüfi seçilməyib, elə əsər
qəhrəmanının da... Heç nə təsadüfi
yaranmır... Axı "Həbib" sözünün
anlamı sevgili, sevimli, əziz, dost deməkdir. Həbibin
axtarışında olduğu o səslə adının bir
bağlılığı varıydımı, görəsən?
Bəlkə də... Həyatda əlçatmaz
nə varsa gözəl görünür bizə. Bəzən
belə düşündüyün də olur: "Bu gün
çox gözəl gün yaşadım". Həqiqətən
də həyatın bütün çətinliklərindən
sonra içində dincəlmək, rahat nəfəs almaq, nə
bilim, seyrinə doya bilmədiyin gözəlliklər
önündə gözdolusu, ürəkdolusu, üz-üzə,
diz-dizə, göz-gözə qalmaq istəyirsən,
içini sevgilərə qərq etməyi bacaran bir dünya səadət
günün olur həmin gün. Bütün
ağrılarını unudursan, həyata
küskünlüyün keçib gedir, sanki incidiyin adamları
da bağrına basıb qucaqlamağa hazırsan... Və həmin
zaman sənə elə gəlir ki, dünyanı
qucağına basıblar... Həyat dünya
gözəlliklərini ayaqlarının altına sərir və
sən bütün bunların söz üstündə sətirlənən
yelpiyinə dönürsən. İçində
bir sim titrədir səba yelini, ürəyin bütün cənnət
quşlarının nəğməsindən daha gözəl
bir nəğmə çalmağa başlayır. Müəllifi
olacağın əsəri yazmağa başlayarkən eynən
belə olduğunu hiss edirsən. Vərəqlər
öz səadətindən doğan kəpənəksayağı
xoşbəxt-xoşbəxt qanadlanır önündə.
Bütün dünyanı bir alovun
işığına bələyir. Və sona qədər,
əsəri yazıb bitirənədək həmin işıq
səni tərk etmir... "Yuxuya gedib gecə"ni oxuyarkən də oxucu kimi belə bir
işıq selindən keçdim. Həbibin
yaşadıqlarına seyrçi olmaqla yanaşı, sanki
bütünlüklə onun başına gələnlərin
iştirakçısına çevrildim.
Povestin ilk səhifələrindən insanın daxili nur
dünyası bütün rəng çalarlarıyla ortaya
aşıb-daşır. Və çox-çox uzaqlarda
hamımızın yaddaşında bitib qalan bir kənd
ağbirçəyinin obrazını yarada bilir. Gülxar arvad ələyetən, hayaçatandı.
Amma bu, Həbib üçün belə deyil.
Bizi bəzən analarımız "Hal
anası" ilə qorxudardı, bax, sanki elə həmin
nağıllardan çıxıb gələn Hal
anasıdı Gülxar arvad da, balaca Həbibin hafizəsinə
ilişib qalıb.
Biz, əslində,
infrasəslər dünyasında yaşayırıq, belə
səslər bizi daim müşayiət edir: məsələn,
küləyin binalara, ağaclara təsir göstərdiyi
vaxtın səsi... Eşitdiyimiz ən zəif səs budaqdan
qopub yerə düşən yarpağın səsidir, sonra
pıçıltı, qışqırıq, göy gurultusu
və digər səslər gəlir...
Povesti oxuduqca Həbib bizi eləcənə kəndlərinə
qonaq çəkir, bulaqlarının başınacan dartıb
aparır. Ordan gələn Amanayla Nazgülün
pıçıltıyla etdikləri giley-güzarları kimi
uzanan yolun böyrünün üstündə saxlayır.
İki qadının çəkişməsində tez-tez kənd
içində baş verən bir az ürəkağrıdan,
bir az da üzgüldürən hadisələrə
güzgü tutur. Bütün səslər
içində isə Həbib yenə də itirib
axtardığı və qəfildən onu yerindən edən
qıyha səsinin dalısıyca təntiyir. Həm özü uşaqlığından gəncliyinə
ötür, həm də bizi eyni dönəmdə maraqlı
hadisələrin tən ortasında, ancaq səhnəarxasında
saxlamağı bacarır. Bu arada Məsiylə
rastlaşırsan, kişiyəbənzər, ancaq həm də kişilərə
dov gələ bilən arvaddı Məsi. Hiss edirsən ki, bu
"məsi"lərdən dövrümüzdə də
çoxdu, sadəcə, azca fərqli simayla, daha geyimli-kecimli
və bir az da hiyləgər, necə deyərlər,
saman altdan su yeridə bilən. Məsinin bir fikri var: "Birtəhər
əlimə bir kişi keçirim...".
Və bu obrazın dalısıyca adını çəkmədiyi
bir başqa qadın obrazı gəlir... Papaqçı
dükanında özünə-başına
yaraşdırıb seçdiyi papağı kişinin əlindən
alıb satıcıya qaytaran və söylənən
qadın: "Sən hara, özbaşına papaq seçmək
hara?".
Yerini dəyişə bilən hadisələr, doğma
obrazlar bizə keçmişlərdən və eşitdiyimiz
yarıyuxulu, yarıayıq səslərdən, hər nə
varsa, hamısını xatırlamağa başlayırıq. Hafizəmiz
gün kimi aydınlanır. Əsər davam edir... Və...
şirin "huuy" səsini qonşu
qadının dilindən eşitdirir bizə Həbib, dost evindən
boylanır səslər...it yuvasında qırılır... Çox zaman səni feyziyab edir, ancaq, eyni zamanda da
ağrı doğura bilir. Axtarışa
çəkdiyi hisslərin içindən gələn hər
səsə, pıçıltıya, qıyhaya qulaq kəsilirsən.
Həbib özlüyündə var-gəl etdikcə
onun daxilindən gələn səslərə də qulaq
şahidliyi edirsən.
Hər
bir oxucuda daimi bir sual olur: "Görəsən, müəllifin
özüdürmü əsas qəhrəman?".
Və bu suala cavab axtarır oxucu. Yazıçı bu povestdə hardasa
keçmişlərdən gələn səslərin
axtarışında olarkən obraz olaraq Həbibi öz
simasından uzaqda tutur, maraqlı bir sürpriz olacaq, sanki oxucu
bunu gözləyir. Ancaq povestin dərinliklərinə
düşüb üzübəri yol aldıqca məqam və
yaratdığımız Həbib obrazını
özümüz üçün heykələ çeviririk.
Onu heykəlləşdirib, "dondurub",
özümüzü onun yerinə qoya bilirik. Müəllifi elə əsas qəhrəman kimi kəşf
edəndə də artıq Həbib bizim üçün əlçatmaz
və göydəndüşmə olur. Yol
üstündə durub Həbibin çalpaşıq səslər
gələn tərəfə boylanışından xəbər
verən Qoytuləli və onun başına gələnlər
əsərin əsas lətidir. Sanki burda
müəllif deyə bilmədiklərini də Qoytuləlinin
çiyninə "şələləyib". Çək
ha, çəkəsən, Qoytuləli də bir yuxunun-eləcənə
buna səs də demək olar, bir səsin-çağırışın
dalısıyca hara desən gedəsidi, eynən Həbib
kimi...
Səslər bir-birini əvəz etdikcə daha da
qatqarış hala gəlir. Onları bir ucdan ilmə kimi
çözmək də istəyirsən, çözməmək
də... Əsərin bu yerində durub hardasa gecələr
yata bilməyənləri düşünürsən, bunun dərd
əhli olanı var, xəstəsi olanı, körpəsi
olanı var. Həbib isə öz otağında təkliyiylə
birgədi, oxucunun səhnə arxasından
boylandığını nəzərə almasaq. Hərdən ona elə gəlir ki, deyəsən, nəhayət,
ölüm-zülümlə axtardığı o sədanın
izinə düşüb. O sədanı
xatırladığını, səs sahibini
tapıb-tanıdığını düşünəndə
üzünə, ötəri də olsa, sevinc
işartısı yayılır...
Hər ömrün müəyyən mövsüm
dayanacağı var. Öz qazancının dalısıyca
ömrünü sərf edənlərin isə bir
dayanacaqları olur, onda da yorulub durduqca nəfəs dərirlər. Xədicə
o gün yenə böyük şəhərin
avtovağzalında başına gələnləri bir
ağrı telinin üstünə sərib "küləkləyirdi".
Həbib onun gözlərinin içinə
baxaraq eşitdiyi qıyha səsini də, sanki onun qəzəbdən
alcalanmış göz bəbəklərinin içində
tapacaqdı. Bu dəfə oxu hədəfə
vurmuşdu, Xədicə yanıqlı-yanıqlı
danışırdı. Həbibə də
bu lazımıydı. Kimisə
danışdırıb dinləmək.
Həbibin
beynini qurdalayan ən ağrılı axtarış səsi,
tükürpədici qıyhası küçəyə
atılmış bir körpənin səsi qədər faciəli
və dəhşətli də ola bilir. Bəzən, ya da yox, hətta çox zaman insan
havalanmaq dərəcəsinə gələndə ürəyindən
ya oynamaq istəyi keçir, ya da qəşş eləmək.
Hər iki hal bayatı qədər acı verir ürəyə...
Müəllif də
əsərin atılmış körpə səsinin gəldiyi
yerində bu bayatını çağırır:
Biyabanın
daşı üstə,
Giryan ağlar yaşı üstə.
Bir
körpənin başı üstə,
Ağac eylə, bitir məni.
Ağrı böyüyür, şişir və çərçivəsini
dağıdır. İliyindən-sümüyündən
taa ürəyinəcən işləyir. Nüsrətın
başına gələnlərdən söz
açılır. Həbib sanki burada da ad
dəyişdirir, Nüsrətə çevrilib onun
başına gələnləri bizə danışır.
Küçəyə atılmış
çağa səsi qeyri-ixtiyari bizim də əsəblərimizi
tarıma çəkməyi bacarır. Nə qədər
olsa da, real həyata qayıtmaq istəməsək də qayıdıb
bütün eşidə biləcəyimiz səsləri dinləyib-dinşəyirik.
Bu zaman müəllif
haqlı olaraq qanlı tariximizə güzgü
tutur və bizlərə, Qarabağ savaşı zamanında
amansız düşmənin zorundan qaçan bir ananın, səsi
eşidilməsin deyə sinəsinə basaraq boğulmaq həddinə
çatdırdığı körpəsinin ağrı səsini
eşitdirir. Həmin gecə səhər açılmırdı
ki açılmırdı...
İnsan bütün ağrılara dözə biləcəyini
zənn edir. Ancaq bir çox hallarda ona elə gəlir ki,
ağrıdan qorxduğu kimi heç kimdən və heç
nədən qorxmur. Başqasının
ağrısını özünə götürmək
mümkündürmü? Əlbəttə!
Doğrudur, başqa insanın bu ağrıdan necə
yüngülləşəcəyi bilinmir. Amma sizdə də yaxınınızı narahat edən
bədən hissəsi ağrıya bilər. Bütün bunlar təsdiq olunmuş faktlardır.
Müəllif də öz ağrılarından
qurtulmaq üçün əsərin bu yerində Vahid və
Səfər obrazını ortaya çıxarır. Və
özü də kənardan onlara ikrah hissi ilə baxır... Onları özünəməxsusluqla ifşa edir.
Mənfi enerjidən qurtulmaq üçün bir
çıxış yolu axtarır. Bu dəfə
hardansa yadına dünyanın ən gözəl nəğməsi
olan "Hop-hop" quşunun nəğməsi
düşür. Həzin bir bahar mehi kimi hisslərinə
sığal çəkərək onu ağuşuna
alır... Oxucu bu nəğmənin bitməyini
heç istəmir. O da Həbiblə birlikdə
dünyanın ən gözəl nəğməsinə çevrilmiş bu
nəğmənin sədaları altında dalısıyca gəzdiyi
qıyhanın ayrımtılarını tapmağa
başlayır. Bəlkə elə ruhunun
qidası elə bu səsdir, deyib özünü gecənin
budaqlarından asır. İnsanın ac ruhunu doyura bilən
bir nəğmə nə qədər eşidiləbilən
olursa, insan ikiqat o boyda bir boşluğa düşür həmin
nəğmə bitincə...
Həbib insanlardan üz çevirib heyvanlara, quşlara
üz tutur.
İtlərdən vəfa, atlardan sədaqət görür,
bu da "Hop-hop" quşu nəğməsi... Bütün çıxılmazlarından baş
götürüb eşitdiyi qıyha səsini boş meydan
bilir, "Səməndər" adlı atını o
meydanın içində səhərə qədər səyirdir.
Oxucusunu da tərkinə alıb çapır,
özünü də, oxucusunu da yorulmaqdan xilas edir. Pay-piyada bu boyda bir qıyhanın dalısıyca nə
qədər gəzəsidir ki? Çarığı
deşilib, çuxası yırtılıb, azuqəsi bitib...
Əslində,
"Səməndər" də bir quş
adıdır. Əfsanəyə görə, Səməndər
quşu balalarının qanad açıb uçduğunu
görəndə sevincindən polad dimdiyini çaxmaq
daşı olan caynağına vurur. Bu
zaman onun qovdan olan tükü alışır və o, yanaraq
külə dönür. Müəllif bu dəfə
atını Səməndər quşuna bənzədir və
onunla dərdləşmədən keçmir. İnsanın dili var, sənin sirlərini yaya bilər,
ancaq heyvanların dili, ağzı yoxdur, ürəyini
boşalda bilərsən deməkdir. Əslində,
öz atına elə öz-özündən şikayət
edir... Burda real həyatdan boylanaraq dostlarına
bir at seçir müəllif. Qələm
dostu Aydını bir ata, güzar yoldaşı Səbuhini də
digər atının belinə mindirib özünə həmfikir,
yanına yoldaş edir. Nədənsə,
oxucuya elə gəlir ki, artıq gecənin bu yerində Xeyir
Allahı Hörmüz Şər Allahı Əhlimənə
qalib gəlir. Qaranlıqlar işığa qovuşur,
düyünlər çözülür... Ürəyi
axtardığı səs ilə bütövləşir...
Sinəsinin altındakı göyərçin yemləyən
bir qadını gecəsinə qonaq gətirir. Bu zaman
oxucuları da yaddan çıxarıb onunla baş-başa
qalmağı seçir. Povestin bu yerində oxucu müəllif
üçün "axtardığını, axır ki,
tapdı" - deyə düşünür... Maləsəf,
yanılır, özünə sadiq qalır
yazıçı, bu zaman içində də bir niyyət
sahibidir: Görəsən tanımaq istədiyi qıyha səsinin
sahibini tapacaqmı? Bütün suallarına cavab verəcəkmiş
kimi baxır o Qadına... Qaranlıq
Qadının gözlərinin çuxurunda daha aydın
görünür. Müəllif o Qadını həyatından
keçən bütün qadınlardan seçərək
özü bu əsər üçün
yaratmışdı, sanki istədiyi zamanda həyatına gətirə
bilir, gecəsini aydınlaşdırır, ürəyinin
pasını atdırır, ağrılarını ovundurur...
Onunla tapmaca dilində danışmağa
başlayır. "Tanış olun" - deyir, bu "Səs"di,
bu "Sus", bu da "Əfsus"du... Amma Əfsus ki, Səs
Susur...
Dünyada bu adlar altında bütün maneələri
aşaraq öz sədasına qovuşmaq istəyir Həbib. Məktublarlaşmaları,
mesajlaşmalarla davam edir, ancaq hamısı da şüuraltı,
səssiz və oxunaqsız...
Məndən
qaçma, mənə yürü,
Məndə
məndən də çox sən var!..
Səs
sahibi yaxınlaşır... uzaqlaşır...
doğmalaşır... ögeyləşir... Müəllif
bütün səslərin, sədaların içində
sabahın şirin yuxusunun ağuşunda
mışıl-mışıl uyuyan Həbibin axtarışına
son vermədən bizi yenə də maraqda buraxır...
"Mövcudluğun əbədi
olmadığını dərk edən insanlar özlərini
buna uyğun aparırlar". Yenə Borxesə üz
tuturuq...
Bəzən öz arzusuna
çatsın deyə, bütün dünyanı gəzməyə
hazır olur insan, Novruz Nəcəfoğlu da yuxusuna haram qatan
qıyha səsinin dalısıyca sübhəcən
gözüaçıq qalır. Əlinin
çatdığı, ününün yetdiyi nə Tanrısı bilir
Ədəbiyyat.-
2020.- 7 mart.- S. 27.
AY Bəniz ƏLİYAR