Söz və onun
mifoloji buxovları...
"Dilimiz və mifologiya" əsərindən
I yazı
1. Son zamanlar
dilçilik mövzuları, sanki tükənmiş kimidir.
Magistr və namizədlik, doktorluq dissertasiyalarına nəzər
saldıqda şahidi oluruq ki, mövzular bir-birilə, elə
bil, "itələşir", ya da bir-birinə xeyli
yaxın dururlar. Çox zaman isə bu mövzuların, sadəcə,
adları başqadır, mahiyyət, məzmun isə az, ya
çox dəyişdirilmiş hala salınmış təkrardan
savayı bir şey deyil. Get-gedə dilçilik ritorikası
genişlənir, yeni çalarlar kəsb edir, amma
mövzuların tam, ya da qismən eyniliyi imkan vermir ki,
dilçilik təfəkkürü inkişaf etsin, irəliləsin,
nəhayət, yeni üfüqlərin axtarışına
çıxsın.
Morfologiya və
sintaksis, fonetika (fonologiya) və leksika istiqamətində yeni
üfüqlər nadir hallarda görünür. Ədalət
naminə onu da qeyd etmək lazımdır ki, belə bir
halın öz daxili məntiqi də yox deyil. Çünki
başqa bir baxışa görə, hər bir
iddiaçı, hətta artıq müdafiə olunmuş hər
hansı mövzunu yenidən, başqa rakursdan işləməyi
bacarmalı, öz müstəsna tədqiqatçı qabiliyyətini
ortaya qoymalıdır. Ancaq bu, məsələnin, necə deyərlər,
tamam başqa bir tərəfidir, problemin kökündən
istiqamətinin dəyişdirilməsidir və biz indi
xüsusi müzakirə tələb edən bu məsələdən
danışmaq istəmirik. Bizi bu yazımızda dilimizin
öyrənilməsinin (dilçiliyimizin) mövcud vəziyyəti
və qarşısındakı üfüqlər maraqlandırır.
Yeni tədqiqat istiqamətləri düşündürür.
Bu istiqamətlərdən biri üfüqdə ilğım
kimi sayrışır. Dilimiz və mifologiya adlandıra biləcəyimiz
bu istiqamət iki böyük qolun birləşməsindən
yarana bilər, onun içindən cürbəcür bir-birini
tamamlayan (təkrar etməyən!) mövzular çıxa bilər
və nəhayət, ən vacibi, bu birləşmə "hər
bir dilçilik sahəsinin öz reallıq və mifoloji
qatı vardır" ideyasından çıxış etsək,
dilçiliyin bütün sahələrinə nüfuz edə
bilər. Dil və mifologiyanın bir-birilə əlaqəsi,
bir-birini bəzən aşkar, bəzən gizli şəkildə
dəstəkləməsi, bir-birini "yaşatması", həm
leksik, həm fonetik, həm də qrammatik müstəvilərdə
özünü göstərir. Bizi bu yazımızda leksik
müstəvinin əsas obyekti olan "söz" vahidi
maraqlandıracaq.
2. "Dilimiz və
mifologiya" istiqaməti dilçilərə çox mətləbi
əyan edə bilər. Əvvəla, bu onu göstərər
ki, dilçiliyimizin potensialı hələ tükənməyib.
Və bu potensialın yeni aspektlərini müəyyənləşdirmək
və öyrənmək məqsəd şəklində
qarşıya qoyularsa, son nəticədə, bu yeni
yanaşmaların işığı ənənəvi
fonetika, leksika, qrammatika məsələlərinin də üzərinə
düşə bilər. Beləliklə, bizi, belə deyək,
"bezikdirmiş" mövzular qarşımızda yeni forma
və hətta mahiyyətdə zühur edərlər.
İkinci, bu istiqamətin
frontal (bütün dil aspektləri üzrə) öyrənilməsi
yeni bir dilçilik müstəvisinin müəyyənləşdirilməsinə
gətirib çıxarar. Mifologiyanın əsas instrumentlərindən
biri olan "söz" və təbii ki, digər dil vahidləri
yeni intellektual kontekstə daxil olar. Bu birləşmiş
istiqamətin adını şərti olaraq
"Mifolinqvistika", yaxud "Linqvomifologiya" qoymaq olar.
Bizə görə, "Mifolinqvistika" adı daha
uyğundur.
3. "Mifologiya
dilçiliyə, ədəbiyyatşünaslığa nə
verir?" sualı bir sıra görkəmli dilçiləri
ciddi şəkildə maraqlandırmışdır. XIX əsrin
ortalarından və XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq
Humbolt, Şlegel, Miller, Potebnya, Veselovski, Freyzer, Baxtin, Lotman,
Bart və başqaları bu problemin müxtəlif dillərin əsasında
maraqlı tərəflərini öyrənmişlər. Azərbaycan
dilçiliyində, təəssüf ki, haqqında
danışılan məsələnin bu və ya başqa tərəflərini
xüsusi tədqiqat obyektinə çevirən yazıya rast gəlinmir.
Məsələnin fəlsəfi istiqamətdə
araşdırılmasını (Niyazi Mehdi) nəzərdə
tutmuruq. Bu boşluğun doldurulması dilçiliyimizin ciyərlərinə
yeni nəfəs gətirmək acısından son dərəcə
vacibdir.
Beləliklə,
dilimiz və mifologiya deyərkən, ilk olaraq o sualı vermək
lazımdır ki, dilimizin hansı elementi, hansı vahidi
mifologiya ilə sıx surətdə bağlıdır? Cavab
olaraq onu söyləmək olar ki, yuxarıda deyilən kimi
bütün sahələrdəki bütün elementlər bu və
ya digər dərəcədə mifoloji təsəvvürün
məngənəsində ("əsirliyində") olublar. 1
nömrəli əsir isə, əlbəttə ki,
leksikanın əsas vahidi olan sözdür.
4. Primitiv
insanın formalaşması onun mifoloji təsəvvürünün
yaranması və inkişaf etməsilə bağlıdır.
Bu formalaşma prosesinin əsas göstəricisi olan dil, beləliklə,
özü özlüyündə deyil, insan təfəkkürü
və təsəvvürləri ilə bir yerdə inkişaf
yolu keçməyə məhkum idi desək, səhv etmərik.
Dil və mifoloji təsəvvürlərin belə birgəliyi
uzaq primitiv dövrdən başlayıb ta ki, insanın real
dünyanı real və adekvat şəkildə dərk etməyə
başladığı dövrə qədər - tarixin
başladığı, yəni yazının
başladığı dövrə qədər uzanıb gəlir.
İnsanın mifoloji təsəvvürlərə
"yox" deməsi ilk növbədə onun dilinə təsir
edir. Bu zaman dil elementləri öz müstəqimliklərinə
qayıdır və biz onları ən azından məcaz kimi
qəbul etməyə başlayırıq. Biz indi ən vacib məqama
yaxınlaşdıq. Mifoloji təsəvvür dil ilə
asanlıqla ayrılmaq istəmir. İndiyənə qədər
dil onun üçün son dərəcə etibarlı istehkam
olmuşdu. Və belə bir məcburi (təfəkkürün
inkişafı öz qarşısında heç bir maneəyə
baxmır!) "ayrılıq" zamanı gəldiyində
mifoloji təsəvvür dil qalasının sərhədləri
içərisinə özündən "xatirələr"
qoyur. Ən asan şəkildə bunu leksik müstəvidə
həyata keçirir.
5. Sözün
müstəqim və məcazi mənalarına diqqət yetirək.
Əlbəttə ki, müstəqim məna sözün daha qədim,
ilkin mahiyyətidir. Sonrakı qazandığı və zəbt
etdiyi məna "dayanacaqları" ilkin müstəqim mənanın
süni peykləri kimi onun başına fırlanır. Hər
hansı sözün bir müstəqim mənası
olmalıdır. Bütün digərləri həmən peyklərdir.
Biz indi dediklərimizi "söz" leksik vahidinin müstəqim
və sonrakı mifoloji, məcazi mənaları əsasında
təsbit etməyə çalışacağıq.
"Söz"
vahidi ilə bağlı ilkin müstəqim məna
"söz demək" birləşməsində
özünü göstərir. "Söz demək",
"söz danışmaq" ilkin mənalar kimi ideal şəraitdə
"bir anlayış bərabərdir bir ifadə vasitəsinə"
məntiqinə uyğundur. Bu birləşmə, ümumiyyətlə,
"danışmaq" sinqulyar feilinin sintaktik törəməsi
rolunu oynayır. Əsl dram bundan sonra yaşanır.
"Söz" vahidinə bağlı bütün digər
birləşmələr daha sonra artıq dilin
gücsüzlüyünün, bir qədər də kəskin
desək, dil xəstəliyinin (Miller, Potebnya) nəticəsində
yaranır. Çünki dil yeni yaranan situasiya və
anlayışlar üçün yeni formal vahid yarada (icad edə)
bilmir, arsenalında olan vahiddən istifadə edir. Bu isə
"söz" vahididir. Paralel olaraq
qarşısıalınmaz şəkildə digər köməkçi
faktor özünü göstərir: məcazlaşma baş
verir. Məcazlaşma özünün konkret təzahüründə
meydana çıxır. Onun konkret təzahürü
personalaşma aktı ilə üzə çıxır.
"Söz"lə bağlı bütün digər (ilkin
müstəqim məna daşıyandan başqa) birləşmələrdə
personalaşma faktoru əsas rol oynayır və bu zaman, sanki
birləşmənin canı yox olur, yerində yenicə təzahür
etmiş ruhu baş qaldırır. Aşağıdakı
misallarda bunu aydın şəkildə müşahidə edə
bilərik:
- (1) "söz
almaq". Sözü, sanki kimdənsə alırsan.
Alırsansa, deməli, alınan maddi bir nəsnədir.
İlkin olaraq bu birləşməni elə belə də qəbul
ediblər.
- (2) "söz
vermək". Kiməsə sözü maddi əşya kimi
vermək. İlkin məna budur.
Yəni "söz
vermək", "söz almaq" proseslərini anlayıb (dərk
edib) dilə daxil etmək istəyəndə yeni leksik vahid
yaranmalı idi, amma o yaranmayıb, məhz "dil xəstəliyi"nin
nəticəsində "söz" leksik vahidindən bir daha
istifadə edilib. Nəticədə, köhnə vahid yeni
anlayışı da əlavə yük kimi ifadə etməyə
məcbur qalıb. Və bu zaman öz
"azadlığını", sanki itirib, mənəvi
varlıqdan fiziki varlığa (personaya) çevrilib.
Özü fiziki varlıq olub, amma kənardan
anlayışın ruhu kimi görünüb.
6. Bir neçə
başqa misala diqqət edək:
- (3) "Söz
qaytarmaq"; (4) "Söz güləşdirmək"; (5)
"Sözə baxmaq"; (6) "Söz sahibi olmaq"; (7)
"Sözü qorumaq"; (8) "Söz atmaq"; (9)
"Söz qaytarmaq"; (10) "Söz oynatmaq"; (11)
"Söz azdırmaq; (12) "Sözü yerə salmaq";
(13) "Söz yedirtmək"; (14) "Söz
yağdırmaq"; (15) "Söz kəsmək"; (16)
"Söz düzəltmək; (17) "Sözü
uzatmaq"; (18) "Sözə sitayiş"; (19)
"Söz eydirmək" və s. və i.a.
Bu misallara da
yuxarıdakı meyarla yanaşa bilərik. Birləşmələrin
feil hissəsi birinci hissənin personalaşmasını, sanki
bəri başdan motivləşdirir. "Söz" burada əyani,
maddi əşya, persona kimi özünü göstərməyə
başlayır.
(3) Nəyi
qaytararlar? Əlbəttə, maddi olan nəyisə.
(4) Nəyi güləşdirərlər?
Əlbəttə, persona olan kimisə.
(5) Nəyə
baxarlar? Əlbəttə, görünən nəyəsə,
kiməsə.
(6) Nəyin sahibi
olarlar? Əlbəttə, maddi və persona olmuş nəyin,
kiminsə.
(7) Nəyi
qoruyarlar? Əlbəttə, nəyisə, kimisə və s. və
i.a. Bütün misalları bu şəkildə izah etmək
mümkündür.
Biz
görürük ki, mifoloji təsəvvür bir körpü
kimi mənəvi, ruhani varlığın konkret, maddi varlığa
keçidini şərtləndirir. Bu keçid, eyni zamanda
maddi varlığın ruhani varlığa keçididir. Bu
ikisi bir yerdə, eyni zamanda baş verir.
Mifoloji təsəvvürə
görə "necə yazırıqsa, elə də
oxuyuruq". Bu təsəvvür bizi sözün ilkin,
müstəqim mənasından qanadları üstə alıb
uçurur, yeni semantik ənginliklərə ( bəlkə
də, daha doğrusu olardı: dərinliklərə!)
aparır. Əgər biz deyiriksə, "qarşı yatan
Qara dağdan bir oğul uçurdunsa, degil mana"
("Kitabi-Dədə Qorqud"), o zaman həqiqətən də
dağın yatmasına və nə zamansa oyanacağına
inanırıq. Mifoloji təsəvvür budur. Məhz bundan
sonra bütün digər məcazlar və frazeoloji fiqurlar
formalaşmağa başlayır.
Dil isə artıq
"tənbəlləşib". O, yeni leksik vahid
"icad" etmək istəmir, onun hələlik sonlu
lüğəti (bizim anladığımız "sonsuz
lüğət" dil inkişafının sonrakı mərhələlərində
formalaşır) bu hal üçün yeniliyin üzünə
qapalıdır. O, köhnə formadan istifadə etməyə
üstünlük verir. Və nəticədə, bir tərəfdən,
mifoloji təsəvvürdən uzaqlaşır, digər tərəfdən,
yenə də onun buxovlarından tam şəkildə azad ola
bilmir. O, haman ifadələrin dərin qatlarında öz ilkin
ruhunu (mifin xatirəsini) bu gün də qoruyub saxlayır.
7. İndiki halda
mövzu ilə bağlı biz "söz" leksik vahidi və
onun "mənəvi" derivatlarından
çıxış edərək bu hissəni
tamamlayırıq. Tədqiqatın başqa söykənəcək
vahidləri az deyil. Bununla bağlı tədqiqat
üçün maraqlı görünən bir obyekt kimi
"ad" leksik vahidini misal göstərə bilərik. Zaman
boyu məlum "dil xəstəliyi"nə tutulmuş və
ondan indi də tam yaxa qurtarmamış "ad"
sözü, əlbəttə ki, ciddi şəkildə tədqiqata
cəlb edilə bilər. Ad qoymaq, ad almaq, ad vermək, ada layiq
olmaq, adı qorumaq və s. kimi ifadələrin taleyi mifoloji təsəvvürün
məhsulu olan "söz" və onun birləşmələri
qədər maraqlıdır.
Təfəkkür
tariximizi, əsl dil tariximizi (ədəbi dil tariximizi deyil!!!)
öyrənmək üçün haqqında
danışdığımız istiqamət dilçiliyimizə
gözəl imkanlar verə bilər.
Kamal Abdulla
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-14
mart.-S.6.