Əli bəy
Hüseynzadə yaradıcılığında Yaponiya
Tarixdən məlumdur
ki, Yaponiya 250 ilə yaxın müddətdə dünyadan təcrid
olunma siyasətini həyata keçirmişdir. 1868-ci ildə
Meyci reformasından sonra qapılarını dünyaya
açmasıyla uzun müddət gizliliyini qoruyan Yaponiya
bütün dünyada maraq obyektinə çevrilmişdir.
Meyci hökumətinin həyata keçirdiyi islahatlarla Yaponiya
imperiyası sənaye sahəsində inkişaf edən
dünya gücünə çevrilmiş və ölkənin
qlobal təsirini artırmaq üçün hərbi
potensialından istifadə etməyə vadar olmuşdur. Birinci
Çin-yapon (1894-1895) və rus-yapon (1904-1905) müharibələrində
qələbə qazandıqdan sonra Yaponiya Koreya, Tayvan və
Saxalin adasının cənub hissələrinə nəzarət
etməyə başlamışdır.
XX əsrin əvvəllərində
Yaponiyanın iqtisadi-hərbi şöhrəti Azərbaycan ictimai fikrinin görkəmli
nümayəndələrindən olan Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə, Cəlil Məmmədquluzadə,
Əhməd bəy Ağaoğlu kimi qələm sahiblərinin
yaradıcılığına da nüfuz etmişdir. Bu
dövrdə yaradıcılığında Yaponiya
mövzusunun geniş şəkildə izlənildiyi mütəfəkkirlərdən
biri də Əli bəy Hüseynzadədir. Ə.Hüseynzadənin
yaradıcılığında Yaponiya ilə bağlı bir
çox məqamlara nəzər salındıqda görkəmli
ədib və ictimai-siyasi xadimin görüşlərində
gündoğan ölkənin yüksək mövqedə
dayandığı müşahidə olunur.
Ə.Hüseynzadənin ədəbi irsində mühüm yer tutan "Siyasəti-fürusət"
əsərində Mancuriya və Tsuşima məsələlərinə
toxunmaqla 1905-ci ildə rus-yapon müharibəsində
Rusiyanın məğlubiyyətinin səbəbinin
yaponların güclü inkişafında və geniş zəkasında
olduğuna işarət etmişdir. Sözügedən əsərin
"Teymurnamə" hissəsində Şərqdə,
xüsusilə də İranda müxtəlif yollarla - fala
baxmaqla, röyalardan məna çıxarmaqla,
övliyalıqla və digər vasitələrlə gələcəkdən
xəbərdar olmaq, bir təşəbbüsün xeyirli
olub-olmayacağını anlamaq kimi məsələlərdən
bəhs edilmişdir. Bu məqamda silah və texnikanın
keyfiyyətinə görə üstünlüyə malik olan
Yaponiyanın ruslar üzərindəki qələbəsindən
bəhs etməklə "bədməst" olanların nəinki
gələcəkdən, heç mövcud vəziyyətlərindən
də xəbərsiz olduqları diqqətə
çatdırılmışdır: "Şərabda və
ələlümum müsküratda mülki-Daranın əhvalını
və əhvali-atiyəsini bildirmək xassəsi
bulunmadığı şöylə dursun, hətta onunla bədməst
olan şəxslər öz hal və mazilərindən belə
bixəbər oluyorlar. Nərədə qaldı ki, gələcəği
kəşf edə bilsinlər. Eyş və işrətə
mübtəla olan Mancuriya generalları yaponların vəziyyətindən
xəbərdar ola bildilərmi?".
Ə.Hüseynzadə yaponların elmi-texniki tərəqqisinin dünya
üçün, eləcə də Şərq
üçün də əhəmiyyətli örnək
olmasına diqqət çəkmişdir.
Ə.Hüseynzadənin 1906-cı ildə "Füyuzat" jurnalının
yeddinci sayında işıq üzü görən
"Müzəffərəddin" adlı məqaləsində
Yaponiyanın bütün dünyanı lərzəyə gətirən
yüksəlişinin İranda oyanışa, dirçəlişə
səbəbiyyət verməsindən bəhs edilmişdir.
Bundan öncə gələcəyi övliyalıqla öyrənməyə
çalışan alimlər elmin məcburiyyətini dərk
etməyə başlamışdırlar: "İran üləması
Avropanın şəşə`eyi-mədəniyyətindən
mütəəssir olmadılarsa da, lakin Yaponun vəlvəleyi-tərəqqiyyatından
istər-istəməz oyandılar. Bunların arasında
Əli Süavilər, Qaponlar bir-bir deyil, yüz-yüz
zühur etdi. Bunların çoxu bizim bəzi axundlarımızın
rə`yinə rəğmən elmül-əbdanın
lüzumunu dəxi dərk etdilər. Müctəhid Ağa
Seyid Məhəmməd kibi zəvati-kiram açdıqları
məktəblərdə fransızcanın dəxi təhsilini
məcburi qıldılar".
Bilindiyi kimi,
rus-yapon müharibəsi 1904-cü ilin fevralında
yaponların Rusiyanın Port Arturdakı qoşunlarına
sürpriz hücumları ilə başlamışdır.
İki ölkə arasındakı razılaşmaya əsasən
Rusiya qoşunlarını Mancuriyadan çıxarmalı
olduğu halda buna əməl etməkdən boyun
qaçırmışdılar. Nəticəsində isə
müasiri olduğu dövrdə ilk dəfə olaraq Asiya
dövləti Avropa ölkəsini məğlubiyyətə
uğratmışdır.
Bu tarixi hadisələrə
diqqət yetirən Ə.Hüseynzadə
"Xəyali-xam" məqaləsində Rusiyanın rus-yapon
müharibəsindəki məğlubiyyətini rəzillik kimi
qəbul etməmiş, Yaponiya kimi Uzaq Şərqdəki
qüdrətli dövlətlə Rusiyadan başqa heç bir
Avropa dövlətinin müharibə etməyə həddi
çatmadığını söyləməklə
gündoğan ölkənin XX əsrin əvvəllərində
dünya tarixində tutduğu mövqeyini önə
çıxarmışdır. 1905-ci ildə "Həyat"
qəzetinin 58-ci nömrəsində yayımlanan məqalədə
növbəti sətirlər qələmə
alınmışdır: "Bir də İspaniyadan gələn
məhud məktubun sahibi bihudə və əbəs yerə
seviniyor, çünki Rusiya yaponlarla müharibədən sonra
nə xaru zəlil düşdü və nə də Portsmutda
imzaladığı sülh müahidənaməsi müxəlli
şərəfdir. Rus dövlətindən başqa, heç
bir Avropa dövlətinin, nə Germaniya, nə Fransa və nə
də İngiltərənin bu qədər uzaqlarda on, on iki min
verst uzaqlarda, müharibə etmək həddi deyil idi".
1905-ci il sentyabr
ayının 5-də Yaponiya ilə Rusiya arasında
"Portsmut" sülh müqaviləsi imzalanmışdır.
Bu sülh müqaviləsinin şərtlərinə əsasən
Rusiya 1875-ci ildə işğal etdiyi Saxalin adasının
yarısını Yaponiyaya vermiş, Mancuriyadan əl çəkmiş,
Port Artur və Laodial yarımadası yaponların əlində
qalmışdır. Ə.Hüseynzadə "Portsmut"
müqaviləsinin heç də qalib Yaponiya üçün
şərəf olmadığını, əksinə
müharibənin təsiri ilə islahatlar keçirən
Rusiya üçün gələcək nəticələrin
min zəfərlərə bədəl olduğunu və cahanda
ən yüksək mərtəbələrə yüksələcəyini
diqqətə çatdırmışdır: "Vitte həzrətlərinin
hikmət və tədbirilə Amerikanın Portsmut nam bələdəsində
imzalanan sülh müahidəsinin əsla müxəlli şərəf
olmadığına isə bu gün Yaponiyanın paytəxtində
və sair böyük şəhərlərində baş
göstərən şuriş və ixtilallar böyük bir
dəlildir!.. Lakin bunların cümləsindən sərfnəzər,
Rusiyanın öz daxilində müharibənin tə`sirilə
vücuda gətirdiyi təcəddüd və islahat öylə
nafe` gələcəkdə nətayici-həsənəyi-məs`udəsi
mühəqqəq, öylə əzim bir hadisədir ki,
müharibə meydanlarında qazanılan min zəfərlərə
bədəldir, müadildir. O zəfərlərlə deyil, bu
təcəddüd və islah sayəsindədir ki, Rusiya
çox keçmədən ümum chanın düvəli-mütəməddinəsi
arasında ən bala mərtəbələrə süud edəcəkdir".
Kifayət qədər
iqtisadi-siyasi gücə malik olan yaponların maddiyyatla yetinməyib
hər tərəfli inkişaf üçün mənəviyyat
məsələlərinə önəm vermələrinin
vacibliyi də Ə.Hüseynzadənin diqqət
mərkəzində olmuşdur. Asiyada oyanışın
Yaponiyadan başladığını önə çəkən
ədib, hətta İranda dirçəlişin də
yaponların tərəqqisindən irəli gəldiyini
söyləmişdir. Ə.Hüseynzadə
Yaponiyada islam dininə qarşı meyllərin
çoxalması ilə yaponların daha ziyadə bir qüvvətlə
Asiyaya hökm edəcəyi qənaətini ifadə
etmişdir. 1906-cı ilin sentyabr ayında "Həyat" qəzeti
tətilə getdikdən iki ay sonra Ə.Hüseynzadənin
baş redaktorluğu ilə yayınlanmağa başlayan
"Füyuzat" jurnalının ilk sayısında ədibin
iki aylıq müddət zərfində həyati-aləmdə
baş verənlərə nöqteyi-nəzərini
özündə cəmləşdirən "İcmal" məqaləsində
də "Yaponiya" mövzusu aktuallığını
itirməmişdir. Müəllif Rusiyadakı vəziyyətə
nəzər saldıqdan sonra üzünü Şərqə
- Yaponiyaya çevirərək yazmışdır: "Şərqi-əqsadə
yaponlar Koreya və Mancuriya əndişəsindən xilas olub nəzəri-cahangiranələrini
başqa məmalikə əz cümlə Filippin cəzairinə
çeviriyorlar, bir az amerikalılar ilə pozuşuyorlar. Bu
kimi səbəblərlə bir an boş durmayıb qüvayi-bərriyyə
və bəhriyyələrini bir qat daha təzyidə
çalışıyorlar. Lakin sadə maddiyyat ilə iktifa
etmiyorlar, mənəviyyatlarını dəxi islaha qoyluyorlar,
tədqiqi-ədyan ilə məşğul oluyorlar. Bəzi rus
və Avropa qəzetələrinin, hətta bizzat yapon mühərrirlərindən
bir neçə zəvatın rəvayətlərinə
baxılırsa, yapon cəmaəti arasında dini-islamı qəbula
xeyli meyl edənlər bulunuyormuş. Bu sayədə yaponlar
daha ziyadə bir qüvvət və şövkət
qazanıb bütün Asiya cəmaətinə pişvalıq
edəcəklərini ümid ediyorlar".
Ə.Hüseynzadənin "Dünya qaçan ki, tazələnüb
növbahar olur, Qanlu yaşımla yer yüzü həp laləzar
olur" misraları ilə başlayan, 1907-ci ildə
"Füyuzat" jurnalının 19-cu nömrəsində
yayınlanan "Əhvali-aləm və diri müstəhasələr"
adlı məqalə olduqca diqqətəlayiqdir. "Asiyanın
oyanması Yapondan başladı" deyən ədib
fransız Emil Zolyanın "Roma" adlı əsərinə
müraciət edərək, Zolyanın haqlı olaraq mədəniyyətin
Şərqdən Qərbə doğru, yəni Çindən
başlayaraq Avropaya, ordan da Amerikaya keçdiyini qeyd
etmişdir. Lakin mədəniyyət hərəkətinə
davam edərək Amerikadan Yaponiyaya keçmiş və yenidən
Yaponiyadan bütün Asiyaya yayılmaqla Şərq
xalqlarının oyanışına təkan vermişdir.
Uzun illər
Avropanın müstəmləkə siyasətinə məruz
qalan Şərq xalqları XX əsrin əvvəllərindən
etibarən yeniləşmə dövrünə daxil
olmuşdur. Rus-yapon müharibəsində Rusiyanın
uğursuzluğa düçar olması Avropanın sərmayədarlıq
siyasətini sarsıtmış, yeni müstəmləkə
yolları bağlanmış, mövcud müstəmləkələri
isə təhlükəli hal almış, Asiya və Afrikada
insanların öz varlıqlarını dərk edib hərəkətə
gəlmələrinə səbəb olmuşdur: "Şimdi
yenə kəmakan mədəniyyət Şərqdən Qərbə
toğru hərəkətinə davam edərək, Amerikadan
Yapona keçdi. Yapondan yenidən Çinə və
bütün Asiyaya keçmək üzrədir. Avropayı
"Sarı təhlükə" namilə Asiya mədəniyyəti
təhdid ediyor. Avropanın üzərinə Şərqdən
mühib bir mövc gəliyor. Rusiya-Yapon müsadiməsi bu
dalğaya qarşı ilk müdafiə oldusa da, lakin əncamı
böyük bir müvəffəqiyyətsizlikdən ibarət
qaldı ki, bunun nəticəsində Avropanın sərmayədarlıq
mədəniyyəti təməlindən sarsıldı. Avropa
üçün müstəmləkə yolları
bağlandı və əllərindəki müstəmləkələr
də təhlükə təhtinə girdi".
Ə.Hüseynzadənin müasiri, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurucusu Məhəmməd
Əmin Rəsulzadənin 1909-cu ildə oxuculara təqdim olunan
"Parlament nə vəziyyətdə
açılır?" adlı məqaləsində də
eyni şəkildə Yaponiyanın Şərqdə yenilik və
təkamülün yarandığı ilk ölkə olaraq,
Asiyada oyanışa səbəb olduğu diqqətə
çatdırılmışdır: "Şərqdə
yenilik və təkamülün ilk yarandığı yer
Yaponiya olmuşdur. Şərqin ucqarlarında okeanın
ortasında hər yerdən kənar və əsrlərlə
adı bilinməmiş qalan bu ölkə öz misilsiz
fütuhatları ilə son illərdə Şərqdə
insanların oyandığını və mədəniyyətin
yüksəldiyini avropalılara sübut etdi. Yaponların
ruslar üzərində qələbəsi Asiya və Afrikada
ümumi bir hərəkata bais oldu".
Ə.Hüseynzadənin yuxarıda qeyd edilən "Əhvali-aləm və diri
müstəhasələr" əsərindəki
"sarı təhlükə" məsələsi ədibin
"Tiflis erməni-müsəlman ictimainə dair bir-iki
söz" məqaləsində də izlənilir:
"İmdi nə çarə ki, yaponlar basılmadılar...
Zorla da basmaq olmazdı! O halda mərəzin Tokiyo nam
mehraqından və "sarı təhlükədən"
heç bəhs etməyə dəyməz!". Bəs nədir
bu "sarı təhlükə"?
Yaponiya ilə
Osmanlı arasında diplomatik münasibətlər XIX əsrin
yetmişinci illərində sultan II Əbdülhəmidin
dövründə başlamışdır. Bu iki nəhəng
dövlətin imperialistlərə qarşı birləşməsi
ilə Yaponiyada islamın təbliğatı da
başlanmış və bununla da Qərbə qarşı
"təhlükə" yaranmışdır. Ə.Hüseynzadə irsinin tədqiqatçısı
Ofeliya Bayramlı "sarı təhlükə"nin
izahını aydın şəkildə verərək
yazır ki, XIX əsrin ikinci yarısında Rusiya təhlükəsinə
Osmanlı ilə Yaponiyanın birləşməsi
bütün Avropa imperialistlərini qorxuya salır. Məlumdur
ki, Osmanlı dövləti xarici siyasətində panislamizmdən
yapışır. Yaponiya da 1905-ci il müharibəsindən
sonra Qərb xristianlarına qarşı mövqeyini qorumaq
üçün "İttihadi Şərq" siyasəti
çərçivəsində Osmanlı dövlətilə
panislamizm siyasətində birləşir. Yaponiyada islam dininin
təbliğatının aparılması o zaman bütün
Avropa dövlətlərini qorxuya salır. Çünki bir
zamanlar Yaponiya Şərq siyasətində buddizmdən
yapışaraq sarı təhlükə adı ilə Qərbi
qorxuya salmışdır.
Ə.Hüseynzadənin
1905-1909-cu illərdə "Həyat",
"Füyuzat", "Tərəqqi" kimi dövri mətbuatda
yayınlanmış "Röya", "Cilvəgahi-hüquq",
"Əhvali-aləm və diri müstəhasələr",
"İntiqad ediyoruz, intiqad olunuyoruz", "Yazımız,
dilimiz, "ikinci il"imiz" və digər məqalələrində
də öz aktuallığı ilə seçilmiş
Yaponiyanın ədibin görüşlərində yüksək
mövqedə dayandığını müşahidə
etmiş oluruq. Milli mücadilə tariximizdə mühüm
yer tutan Ə.Hüseynzadə yaradıcılığında
Yaponiya mövzusuna müraciət etməklə milli məsələlərin
həllində bir örnək göstərmişdir.
Gülnar Yunusova
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-14
mart.-S.18