Çətin -
geniş mövzu və uğurlu nəticə
İstedadlı,
yaradıcı tədqiqatçı
olmağın kökündə
qüdrətli
əmək, fədakar
zəhmət, zəkalı
elm-təhsil,
prinsipiallıq kimi
davamlı, səmərəli
yaradıcılıq
anlayışları dayansa
da, o, həm
də böyük
Allah vergisidir. Bəxtiyar Əsgərovu mən dərs dediyim illərdən
tanıdığım üçün
"istedad-yaradıcılıq" anlayışının,
adlarını çəkdiyim fədakarlıq, əmək-zəhmət-prinsipiallıq
və məsuliyyət hissindən savayı, onun Tanrı
vergisi olduğuna bir daha inandım, şəkkim-şübhəm
qalmadı. Zəhmət-əmək-məsuliyyət hissi o
zaman daha qüvvətli, cəlbedici, daha səviyyəli
sayılır ki, o, müasir tələb və prinsiplərə
uyğun yaradıcı xarakteri ilə fərqlənir. Mən
bunu, hələ on beş il əvvəl gənc tədqiqatçı
alim Bəxtiyar Əsgərovun yaradıcılıq fəaliyyətində
yarım əsrdən artıq elmi sahədə
çalışan insan kimi daha dəqiq, aydın hiss etdim. Həm
də dərs dediyim illərdən yaxşı
tanıdığım üçün deyə bilərəm
ki, o, Bakı Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini
həm bakalavr, həm magistratura, həm də aspirantura pillələrini
əyani şöbədə uğurla başa vurdu. İş
elə gətirdi ki, onun filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru dissertasiya işinin elmi rəhbəri mən oldum. O, XX əsrin
böyük nasiri, şairi, dramaturqu, ictimai-siyasi xadimi M.S.Ordubadinin yaradıcılığından
mövzu götürmüşdü, onun dramaturgiyasından
yazırdı. Bu da faktdır ki, böyük ustad M.S.Ordubadidən çox yazılıb. Onun
böyük yazıçı portretini elmi cəhətdən
əsaslandıran səviyyəli tədqiqat işləri
görülüb. Bu sahədə böyük alim Yavuz
Axundovun xidmətləri əvəzolunmazdır. Bəxtiyar
Əsgərovun yenidən M.S.Ordubadi
mövzusuna qayıtması, onun dram
yaradıcılığını mövzu kimi götürməsi
böyük cəsarət və müasir ədəbiyyatşünaslıq
elmi üçün, doğrudan da, yenilik idi. Belə ki, M.S.Ordubadinin səkkizcildlik "Əsərləri"ndə
onun cəmi 6 dram əsəri olduğu göstərilir. Bəxtiyar
Əsgərov isə müntəzəm olaraq M.S.Ordubadi
arxivini onun əlyazmalarından izləyərək, əksəriyyəti
hələ də çap üzü görməyən otuza qədər
irili-xırdalı pyesini - dramatik libretto mətnlərini də
üzə çıxardı, hər biri haqda elmi-nəzəri
səviyyəli mülahizələr söylədi; bir növ
M.S.Ordubadi irsinin tamamlanması üçün elmi fəaliyyətini
əsirgəmədi. Bununla yanaşı, haqsız
süründürməçiliyə, təxribatlara məruz
qaldı, get-gələ salındı, yerli-yersiz, lüzumsuz
iradlarla üzləşdi. Yolundan, səmərəli tədqiqatçılıq
fəaliyyətindən dönmədi, sınmadı, yeni dəlil,
əldə etdiyi elmi nəticə və faktlarla haqlı
olduğunu sübut edə bildi. Bu, əsl elm,
yaradıcılıq prinsipiallığı, böyük məsuliyyət
hissi idi. Maraqlısı odur ki, Bəxtiyar Əsgərov bundan
sonra da "dinc" durmadı. Səmərəli və
yorulmaz tədqiqatçılıq fəaliyyətini uğurla
davam etdirərək elmi-nəzəri tələblərə
cavab verən yeni tədqiqat əsəri ilə müasir ədəbiyyatşünaslığa
töhfə verdi. "Azərbaycan tarixi romanlarında
gerçəklik və bədii təxəyyül" adlanan
ikinci tədqiqat əsəri - filologiya elmləri doktorluğu
dissertasiya işində öz obyekti - mövzu dairəsi ilə
olduqca geniş, əhatəli və təxminən iki əsrin
tarixi roman janrının inkişaf xətləri və meyilləri
ilə bağlı olan araşdırmasını ortaya qoydu. Təxminən
üç yüz səhifəlik bu elmi əsər dörd fəsildə
işlənmişdir. Mövzunun aktuallığı, əhatəliliyi
və genişliyi, həmçinin internet materiallarını
nəzərə almasaq, iki yüz qırx altı adda elmi ədəbiyyat
siyahısı belə bir fikir deməyə imkan verir ki, tədqiqatçı
son dərəcə vacib, zəruri, eyni zamanda çətin
bir mövzuya girişmiş və onu əsasən müasir
elmi tələblərə cavab verə biləcək bir səviyyədə
həll edə bilmişdir. Təxminən iki əsrdə
(XIX-XX əsrlər) yaranan, say etibarilə o qədər də
az olmayan, çoxsaylı yazıçılar və tarixi
romanların bağlı olduğu, ərsəyə gəldiyi
zamanın, dövrün ictimai münasibətlərinin
psixologiyasını qarışıq salmadan ümumiləşdirib
elmi həqiqət şəklində təqdim etmək,
heç şübhəsiz, böyük əməyin,
böyük məsuliyyət hissinin, müasir ədəbiyyatşünaslıq
elminin tələb və prinsiplərinə ciddi riayət etməyin
nəticəsində mümkün olmuşdur. Bunları qeyd
etməkdə məqsədimiz sözügedən elmi tədqiqat
əsərini tam genişliyi ilə təhlil etmək deyil.
Bununla yanaşı, belə bir ciddi elmi tədqiqatın bəzi
ümumi məziyyətlərindən danışmağı məsləhət
bildik. İndiyədək həm ayrı-ayrı tarixi roman
müəllifləri, məsələn, M.S.Ordubadi,
Y.V.Çəmənzəminli, Mir Cəlal, M.Hüseyn,
M.İbrahimov, İ.Şıxlı, İ.Muğanna, F.Kərimzadə,
Ə.Cəfərzadə və b. haqda geniş tədqiqat
işləri aparılıb, həm də
"yazıçı və tarix" mövzusunda elmi əsərlər
yazılıb, Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
geniş yer tutan "Dumanlı Təbriz",
"Qılınc və qələm", "Yolumuz
hayanadı", "Pərvanə", "Məşhər",
"Dəli Kür", "Qan içində" və s. əsərlər
haqda səviyyəli mülahizələr deyilmişdir. Əvvələn,
adını çəkdiyimiz tədqiqat əsəri əhatə
dairəsinə və çoxsaylı tarixi romanlar və yazıçılarla
bağlı olduğu üçün dörd fəslin hər
biri ayrıca tədqiqat mövzusu kimi götürülə və
işlənə bilərdi... Digər tərəfdən, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında tarix və tarixi bədii
nəsr - xüsusilə tarixi romanlar haqda çox
yazılıb, özü də geniş tədqiqat işləri
görülüb. Bu da faktdır ki, ədəbiyyatşünaslıqda
"yazıçı və tarix" mövzusunda yazılan əksər
əsərlər düzgün olaraq "tarixdə insan və
insanda tarix" faktı kontekstində tədqiqata cəlb
olunub. Bununla yanaşı, tədqiqatçılığın
başqa yaradıcılıq sahələrinə nisbətən
tarixi mövzulara münasibətin nisbətən ləng
inkişaf etdiyi, hətta tarixi mövzuda əsər
yazmağın son dərəcə çətin, böyük
zəhmət tələb etdiyi göstərilməklə,
tarixi romanlardan yazmağın daha çətin olduğu qeyd
edilib. Onda bəs nə üçün Bəxtiyar Əsgərovun
bu sahəyə yenidən müraciət etməsi elmi ictimaiyyətin
diqqətini bu qədər cəlb edir? Əvvəla, Bəxtiyar
Əsgərovun qeyd etdiyimiz belə bir mövzuya girişməsi
böyük bir cəsarət idi. Əsəri oxuduqca ona
çəkilən zəhmət insanı, həqiqətən,
valeh edir. Böyük ustad, alim-yazıçıların
"yazıçı və tarix" kəlamları yada
düşür. "Tarixdə insan, insanda tarix" faktı
haqda yenidən düşünməyə məcbur olursan.
İlk yada düşən tarixi romanlarda bəhs olunan
zamanı, həmin şəraitdə formalaşan insanların
psixologiyasını axtarmaq, görmək istəyirsən. Bəxtiyar
Əsgərov bəhs etdiyi tarixi romanlarda bu fakta xüsusi diqqət
yetirmiş, tarixçi kimi yalnız qabarıq hadisə, əhvalat
və vəziyyətləri yox, yazıçı kimi
zamanın psixologiyasının necə
araşdırılmasını, bununla da
"yazıçı və tarix" faktına
aydınlıq gətirməyi elmi cəhətdən əsaslandırmağa
çalışmışdır.
"Azərbaycan
tarixi romanlarında gerçəklik və bədii təxəyyül"
yəni gerçəkliklə təxəyyülün sərhədləri
ilk dəfə ədəbiyyatda - müəllifin
monoqrafiyasında XX əsrdə yaranan bir sıra görkəmli
tarixi romanlar üzərində yüksək elmi səviyyədə
təhlil olunur. Onların bədii xüsusiyyətləri,
insanları, qabarıq tarixi hadisələri barədə
yüksək elmi-nəzəri təhlillər aparılır.
Xüsusilə, bir sıra əsərlərdə tarixi
müraciətin səviyyəsizliyi, tarixi şəxsiyyətlərin
imkan və bacarıqlarından qeyri-səmimi istifadə etmələri,
hətta tarixi faktların təhrif olunduğu da tədqiqatçı
tərəfindən elmi dəlillərlə sübut edilir. Bəxtiyar
Əsgərovun tədqiqatçılıq bacarığı
"Romanlarda tarixin təhrifi, yaxud bədii təxəyyülün
sərhədsizliyi", "Ədəbi şəxsiyyətlər
və hadisələr tarixi və bədii təxəyyül
kontekstində", "Cənubi Azərbaycanda milli azadlıq
hərəkatının bədii inikasında tarixilik və bədiilik",
"Yazıçı təhkiyəsində milli yaddaş,
tarixilik və bədii şərtilik"
yarımbaşlıqlarında özünü daha qabarıq göstərir.
Bəxtiyar Əsgərovun
elmi-nəzəri üslubu, hadisələrə, obrazlara, tarixi
şəxsiyyətlərə yanaşma faktı bir neçə
tarixi romanın təhlilində özünü daha aydın və
qabarıq şəkildə göstərir. O, yalnız tarixi
romanların uğurlarını deyil, nöqsanlarını da
göstərməkdən, elmi dəlillər və tarixi
faktlarla sübut etməkdən çəkinmir.
Monoqrafiyanın məziyyətlərindən biri də budur ki,
Bəxtiyar Əsgərov bəhs etdiyi hər bir tarixi romana son
dərəcə obyektiv elmi tələb və prinsiplərlə
yanaşır, polemik nəzarəti bütün fəsillərdə
yüksək səviyyədə gözləyir, hər bir
romanın təhlilində elmi obyektivliyinə nəzarət
edir, onu azalmağa qoymur. Monoqrafiyada elmi-nəzəri ədəbiyyata
bələdçilik yüksək səviyyədədir. Bəxtiyar
Əsgərov tarixi roman məsələsinə nəinki əsər
müəlliflərinin ehtiyacları səviyyəsində, əksinə,
ona ustad, professional alim tənqidçilərin; Məmməd
Arifin, Mir Cəlalın, Mehdi Hüseynin, M.C.Cəfərovun
və digər nəzəriyyəçilərin orijinal tələb
və prinsipləri əsasında yanaşır. Monoqrafiyada bu
haqda olduqca zəngin məlumatlar yer almışdır.
"Azərbaycan
tarixi romanlarında gerçəklik və bədii təxəyyül"
monoqrafiyasının mövzu-obyekt dairəsi əhatəli və
geniş olduğu kimi, ideya-məzmun-göstəricisi də
son dərəcə geniş və əhatəlidir. Bəxtiyar
Əsgərov təxminən iki əsrlik tarixi roman mühitini
diqqətlə izlədiyi, araşdırdığı
üçün, tarixi roman müəlliflərini də
ardıcıllıqla "tarixdə insan və insanda
tarix" faktı kontekstində araşdırmağı əsas
elmi meyar kimi gözləmişdir. Bu barədə monoqrafiyadan
çoxlu nümunələr, misallar gətirmək də olar
ki, buna lüzum görmədik. Əsərin sonunda verilən ədəbiyyat
siyahısı monoqrafiyanın sanbalı haqda aydın təsəvvür
yaradır.
Monoqrafiya zəngin,
bədii və elmi-nəzəri material bolluğu ilə diqqəti
cəlb edir. Bunun bariz nümunəsi olaraq əsərdə
"Yazıçı və tarix", "Sənətkar və
ulu keçmiş", "Yaradıcı insan və
prinsipiallıq, məsuliyyət hissi" kimi sənətkarlıq-yaradıcılıq
məsələlərinə aydınlıq gətirilir.
Xüsusi başlıqlar və yarımbaşlıqlarla verilməsə
də, monoqrafiyada bədii nəsrin-tarixi roman
anlayışının hüdud və imkanları elmi-nəzəri
aspektdə təhlilə cəlb olunur. Bu baxımdan
böyük nasir, alim, dramaturq, ictimai xadim Mehdi Hüseynin
"Yazıçı və tarix" elmi əsərinin səviyyəli
şəkildə təhlilə cəlb olunması yüksək
maraq doğurur. Bəxtiyar Əsgərovun üslubunda, təhlil
üsulunda yeknəsəqlik hiss olunmur. O, hər bir tarixi roman
müəllifinə, hər bir tarixi əsərə həm fərdi,
həm də ictimai-müasir ədəbiyyatşünaslığın
tələb və prinsipləri əsasında yanaşır.
Ona görə də monoqrafiyada məqsəd, fikir
aydınlığı açıq hiss edilir. Bəxtiyar
Əsgərovun monoqrafiyasında tezislər şəklində
verilən, şərhi-həlli açılması zəruri
olan bir çox yaradıcılıq-sənətkarlıq məsələlərinə,
xüsusilə də "tarixi roman-yazıçı və
tarix" faktına "tarixdə insan, insanda tarix" prisipləri
ilə yanaşma, elmi nəzəri təhlillərin həmin
istiqamətdə aparılması açıq hiss edilir.
Monoqrafiya tarixi
roman anlayışı ilə bağlı istiqamətverici
xarakterə də malikdir. Monoqrafiyanın müasirlik və
tarixilik funksiyasını da qeyd etmək tamamilə
mümkündür. İstəyirik ki, müstəqil ölkəmizin
ictimai-siyasi həyatında da yaxından iştirak edən gənc
alim Bəxtiyar Əsgərov başladığı bu
elmi-yaradıcılıq yolunu sonadək davam etdirsin və bu
yolda ona tükənməz uğurlar arzu edirik!
Abdulla
Abasov
Ədəbiyyat qəzeti.-2020.-14 mart.-S.19.