Analar,
Poçtalyonlar
***
Böyük Vətən müharibəsi illərində,
o zamanın təbirincə desək, Süleyman Rüstəm də
qələmini süngüyə çevirən şairlərdən
biri idi. O, həm
də ön cəbhədə oldu, batalyon komissarı, siyasi
işçi kimi əsgərləri vətən uğrunda qələbəyə
ruhlandırırdı. Akademik Bəkir Nəbiyevin "Azərbaycan
ədəbiyyatı Böyük Vətən müharibəsi
illərində" monoqrafiyasında belə bir fakt diqqətimizi
cəlb elədi: "Leytenant R.Rəsulov Mozdok cəbhəsindən
Bakıya, doğma bacısı Məryəmə göndərdiyi
12 noyabr 1942-ci il tarixli
məktubunda yazırdı: "Bir əlimdə
S.Rüstəmin "Gün o
gün olsun ki" şeirini
tutub, o biri əlimlə sənə məktub yazıram. Məryəm, bu şeir nə gözəl
yazılmışdır. Döyüş ara
verərkən onu öz əsgərlərimə dəfələrlə
oxumuşam. Vətəndən, ailəmizdən, şeir-sənətdən
söhbət düşən kimi onlar həmin şeiri məndən
təkrar oxumağı xahiş edirlər... Bu yaman günlərin
axırına çıxacağımıza, düşməni
əzəcəyimizə və qələbə
çalacağımıza inamımı mən də həmin
şeirin hamımızın əzbər bildiyi misraları ilə
demək istəyirəm:
Gün o
gün olsun ki, qurtarsın dava,
Dağılsın buludlar, açılsın hava.
Gün o
gün olsun ki... Süleyman Rüstəmin
müharibə illərində yazdığı bu şeir
davanın qurtarmasını böyük həsrət və
intizarla gözləyənlərin hamısının dilinin əzbəri
idi. (İndi ərazimizin iyirmi faizinin
işğal olunduğu bir zamanda biz yenə həmin misranı
xatırlayırıq. Gün o gün olsun ki...
Gün o
gün olsun ki, nişanlı qızlar,
O el
gözəlləri, o şanlı qızlar
Ölməz
bir həvəslə verib qol-qola,
Güllərlə çıxsınlar yar gələn
yola.
"Xoş gəldin!"
səsləri əks etsin dağa,
Üz-üzə
toxunsun, dodaq-dodağa,
Başlansın
düyünlər, başlansın toylar,
Titrəsin
çalğıdan evlər, saraylar,
Yaxası
ordenli igid yar gəlsin,
Xəbəri
gəlməyən oğullar gəlsin!
Gün o
gün olsun ki, şair Süleyman,
Görsün
üfüqlərdən çəkilib duman...
Süleyman
Rüstəm müharibə illərində "And" (And
olsun ilhama, and olsun şeirə, Əlimdən silahı qoymaram
yerə" Faşizmi döndərrəm bir ovuc külə")
"Görüş" ("Döz, dəysə oğul,
güllə harandan... Aslan məməsindən süd əmibsən,
Oğlum, gəl öpüm bir də yarandan"), "Gözlə"
("Desələr öldü, yalandır! Ölümümdən
qorxma Görəcəksən məni qarşında həl-əlbət,
gözlə!), "Lenin şəhərində" ("Qəsbkar
ordular sənin qapında Ya təslim olacaq, ya məhv
olacaq!"), "Marşala" ("Misralarım əsgər
kimi düzülmüş cərgə-gərgə,
Döyüşəcək cəbhədə onlar mənimlə
birgə", "Ayrılıq" ("Nə qədər
həyat var, ölməyəcəyəm, Döyüşə
gedirəm, qalma nigaran") və s. şeirləri, müharibədən
sonra isə "Qafurun qəlbi" poeması onun
"süngüyə çevrilmiş" qələmindən
çıxmışdı. Ancaq Süleyman
Rüstəmi müharibə illərində daha çox məşhurlaşdıran
onun "Ana və poçtalyon" şeiri oldu. Bu şeir müharibədən sonra da
poeziyamızın ən gözəl incilərindən biri
olaraq qaldı. Şeirdəki Ana və Poçtalyon obrazları o qədər təbii və
koloritli idi ki, heyranlığını gizlədə bilmirdin,
özünü gah ananın, gah da poçtalyonun yerində
hiss edirdin. Bu, təkcə şeir deyil, həm də
nəzmlə yazılan bir müharibə romanı idi.
Əgər keçmiş SSRİ məkanında - o illərdə
yazılan ən yaxşı ədəbiyyat nümunələri
haqqında söhbət açılarsa, "Ana və
poçtalyon"un adını
çəkməmək günahdır.
Dörd
ay vardı, ananın gözləri yol çəkirdi,
Başqa bir dərdi yoxdu, oğul dərdiydi dərdi.
Sorurdu: -
"Balam hanı?"
- Hər cəbhədən
gələndən
Ondan xəbər gəlməyir, xəbər gəlir
öləndən.
Yerəmi batdı oğlum, göyəmi
çıxdı oğlum?
Bəlkə mən yanılmışam, əzəldən
yoxdu oğlum?!
El bilir, uşaqlıqdan o, naxələf olmayıb.
Ürəyimə
damıb ki, oğlum tələf olmayıb...
Poema belə bir psixoloji, hiss-həyəcan doğuran
intizar motivi ilə başlayır. Bu motiv müharibə
dövrü poeziyasında aparıcı motivlərdən biri
idi. Əgər o dövrün
poeziyasına diqqət yetirsək, anaların, sevgililərin
-nişanlı qızların, qardaş və bacıların
həsrətini izləyərik. Lakin
müharibə poeziyasında arxa cəbhənin ən nigaran
obrazı analar idi. Süleyman Rüstəm
o illərdə müharibə ilə bağlı çoxlu
şeirlər yazdı, amma ən çox yadda qalan, illər
keçdikcə, nəsillər bir-birini əvəz etdikcə
"Ana və poçtalyon" unudulmadı, çünki bu
şeirdə yalançı patetika, oxuculara zorla
sırınan ritorika və saxta pafos yox idi. Bu şeirdə heç bir döyüşdən, səngərdən
ölüm-dirim qovğasından söz
açılmırdı, amma Müharibə obrazı
şeirin hər bir misrasında görünürdü. S.Rüstəmin analar haqqında neçə
şeiri var, amma bu şeirdə elə bir ana təsvir olunurdu
ki, o, bütün poeziyamızın çox mükəmməl
və bir də təkrar edilməyəcək anasına
çevrilirdi. Çox maraqlıdır ki,
müharibə illərində bir çox şairlərin
şeirlərində Ana obrazı ən sevimli, ən munis bir
obraz kimi diqqəti cəlb edirdi. Səməd
Vurğun "Ananın öyüdü"nü
yazmışdı. Bir sözlə, müharibə mövzusu Anaların
öyüdlərindən və intizarından
başlayırdı.
Qalxırdı
yatağından dan yeri söküləndə...
Hər
qapı açılanda, hər qapı döyüləndə,
Dikilirdi ananın gözləri bir nöqtəyə.
Sevinirdi:
- "Oğlumdan bəlkə məktub var!" - deyə.
Bura qədər şeirin Ana intizarı rəsmlənir. Çox sadə,
bir misrasında belə qeyri-təbii, qeyri-səmimi heç nə
yoxdur. Şeirdə təbiilik və səmimiyyəti
zorla quraşdıra bilməzsən, o gərək şairin
öz daxilindən gələ, ana dilinə
bağlılığından gələ. Süleyman
Rüstəm müharibə illərində "Gün o gün olsun ki",
"Ana və poçtalyon" və daha çox "Təbrizim"
şeirlərində Azərbaycan dilinin nəyə qadir
olduğunu, hansı poetik incəliklərlə süsləndiyini
daha kamil, daha mükəmməl şəkildə ifadə
etdi.
"Ana və
poçtalyon"da
Poçtalyon obrazı da S.Rüstəmin elə Ana
obrazı ilə bərabər tutula biləcək səviyyədəydi.
Səhv etmirəmsə, bu, poeziyamızda ilk
Poçtalyon idi. O, bizim odövrkü şairlərimizin
yaratdıqları əməkçi-qurucu-zərbəçi
obrazlarından fərqlənirdi. O, saxta pafosdan uzaq idi.
Tanımayan
tapılmaz məhlədə poçtalyonu,
Hamı istərdi onu, hamı sevərdi onu.
Onu
tanıyırdılar adamlar addımından,
Bir bayramdı çantası dolu gəldiyi zaman.
Anaya şad xəbərlər gətirmişdi vaxtilə.
İndi
kağız almayan ana gələrək dilə,
Söylədi
poçtalyona bir neçə acı kəlmə:
"Məktub
olmasa, bir də sən bu həyətə gəlmə!".
Poçtalyon
söz demədi, dilsiz dayanıb durdu,
Elə
bil dağ başında onu ildırım vurdu...
Burada Mir
Cəlal müəllmin "Süleyman Rüstəm" məqaləsində
bu cümlələri xatırlayıram: "Şair
poçtalyonu da eyni təbii, səmimi və aydın bədii
rənglərlə təsvir etmişdir. Poçtalyon
quru bir idarə qulluqçusu, sadə bir icraçı
deyildir. O, öz peşəsinin müqəddəsliyini
duyur və qiymətləndirir. Hər ailəyə
məktub gətirdikcə, evlərdə sevinc yaratdıqca,
öz vətəndaşlıq vəzifəsini yerinə
yetirdiyini duyduqca ruhu təzələnir, ürəyi
açılır, ömrü uzanır. O, heç kəsi
məktubsuz, xoş xəbərsiz qoymaq istəmir".
Ananın
gözlərində sual gördü bir yığın,
Başını yerə dikib dayandı xeyli
dalğın.
Sinəsini
ötürüb sonra küçəyə
çıxdı,
Fikirlər, düşüncələr həssas qəlbini
sıxdı.
Deyirdi
öz-özünə: - ananın haqqı vardır,
Geniş
dünya oğulsuz onun qəlbinə dardır...
Müharibə illərinin ən yaddaqalan, həmişə
arzulanan, həm sevinc, həm də qara kağız paylayan,
amma həmişə gözlənilən insanıydı
poçtalyonlar. Onlar quru, soyuq, duyğusuz adam deyildilər.
S.Rüstəmin şeirində də
poçtalyon elə ananın özü qədər həssasdır.
Ananın dilindən
"bir də bu həyətə girmə!"
sözlərini eşidəndən sonra ikili bir intizar
yaranır. Ana da onu gözləyir və dediyinə
peşmandır.
Bu qoca
poçtalyon da anaya bir dərd oldu;
Yolunu gözləməkdən hər gün gözü
dörd oldu.
Heç
olmasa poçtalyon bu həyətə gələndə,
Məktub
alan qonşular sevinəndə, güləndə,
Ana
düşündü: "Bəlkə qəlbini
qırdım onun,
Kim bilir,
nə gəlibdir başına poçtalyonun...
Dərdli
ananın artdı indi birə on dərdi,
Bir
doğma oğul dərdi, bir də poçtalyon dərdi...
Müharibə və fəlakət insanları, heç
bir-birinə qohum olmayan adamları mənən birləşdirir,
ana ilə poçtalyon arasında umu-küsü hər ikisinə
dərd verir.
Amma budur, bir gün küçə
qapısı çox sürətlə açılır və
qoca poçtalyon anaya oğlundan məktub gətirir. Beləliklə, dərdin sonu çatır, ana da,
poçtalyon da - hər ikisi sevinir.
Mərhəmətli,
möhtərəm anayadır bu kağız!..
Hamı
bir səslə dedi: "Gözlərin aydın, ay
qız!"
Ana,
gözləri yaşlı, ətir saçdı dilindən,
Tez
öpdü poçtalyonun məktub verən əlindən...
Beləliklə, Azərbaycan poeziyasının çox
qiymətli incilərindən biri - "Ana və
poçtalyon" şeiri buradaca bitir. Süleyman
Rüstəm bu şeirlə milyonların qəlbinə qələbə
tonqalı yandırır. Şeir Azərbaycan
döyüşçülərinin dillərinin əzbərinə
çevrilir. Üç il keçəcək,
müharibə bitəcək, amma "Ana və
poçtalyon" şeirinin yaydığı poeziya
işığı heç vaxt sönməyəcək.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 9 may. S. 11.