Vaxtın
sahili...
Esse
Tofiq
Hüseynoğlunun xatirəsinə
Ömrünün son illəri daim vaxt
azlığından gileylənirdi. Vaxta ehtiyacı
vardı - ona rahatlıq verməyən arzularını
özüylə məzara daşımaq istəmirdi. Ancaq arzu və idealları bir ömrün
sınırlarına sığacaq qədər məhdud
deyildi. İndi düşünürəm
ki, ölüm onunçün həyatın bitməsi deyil,
bir hovur dincini almaq üçün illərin axarından
sıyrılıb sahilə çıxmaqdı - vaxtın
sahilinə.
Yayınlanan əsərlərilə bağlı bəzi
tanıtım məqalələri nəzərə
alınmazsa, sağlığında onun haqqında
yazılmadı, elmi yaradıcılığı dəyərləndirilmədi,
yubileyə çevrilməli olacaq doğum günləri
unuduldu.
Sıradan bir alim deyildi, son dərəcə sadə və
təvazökar olması səbəbindən üzdə
görünmürdü. Kim bilir, bəlkə bilərəkdən
görünmək istəmirdi.
Ömrü boyu çox haqsızlıqlarla üzləşmiş,
adı siyahılardan silinmiş, layiq olduğu dəyəri
almamışdı. Ancaq bunun qüssəsini çəkmirdi,
həyata fəlsəfi yanaşdığından baş verənləri
təbii qarşılayırdı. Zamanın
hər şeyi sahmana salacağı, yerbəyer edəcəyi
düşüncəsində idi.
Universitetdə oxuyarkən müəllimim olmuşdu. Yalnız tələbəlik
illərində deyil, sonrakı dönəmlərdə də
mənim üçün müəllim
ucalığını qoruyub saxlaya bilmiş az
sayda şəxsiyyətlərdən idi. Bir
çox yazılarımın sətirləri arasında onun
deyimləri, ifadələri, fikirləri yer alır. Yalnız elmə deyil, fəhmə, məntiqə
söykənən mühakimələri ilə hesablaşmamaq
mümkün deyildi.
Həmişə qayğılı
görünürdü. Sevinəndə belə
üz-gözündə yuvalanan təbəssümün
arxasında kədər cizgiləri aydın sezilirdi.
Sovet rejiminin ən sərt dönəmlərində yeridilən
ideologiyanın puçluğunu, mənasızlığını,
dağılmağa məhkumluğunu anlayırdı. Hələ
ötən əsrin yetmişinci illərində universitetdə
siyasi icmalçıların mühazirə oxuduğu
auditoriyada onun istehzalı yanaşımı aydın duyulurdu.
Dərin mütaliəsi ona geniş dünyagörüşü,
fərqli baxış tərzi, yüksək ədəbi
zövq qazandırmışdı. Sərrast
müşahidə qabiliyyəti vardı; nəyi oxumaq, nələrə
diqqət yetirmək gərəkdiyini yaxşı bilirdi.
Nəhəng informasiya məkanında zəruri
olan məqamları seçmək qabiliyyəti vardı.
Həyatın başban-başa rəngləndiyi,
sözün çürüdüldüyü, dəyərsizləşdirildiyi
toplumda sözü sözdən seçməyi bacarır, əsl
sənəti fərqləndirirdi. Bəlağətlə
danışan alimləri "şirin bülbül",
tükənmiş yazarları "doymuş məhlul"
epiteti ilə fərqləndirirdi. Əxlaqın,
mənəviyyatın çökdürüldüyü insan
tünlüyündə şəxsiyyət
çatışmazlığından əzab çəkirdi.
Hamılaşmış cəmiyyətin bazar təfəkkürü
fonunda ədəbiyyatın, mədəniyyətin dəyərini
itirməsi onu ruhən əzirdi. Yaza bilmədiklərinin,
içində düyünlənən, kimsə ilə
paylaşılması mümkün olmayan düşüncələrinin
ağrısını yaşayırdı.
Ancaq bütün çətinliklərə rəğmən
zəmanə adamına çevrilmədi. Onu dövrələyən
saxtalıqlara, əyriliklərə bulaşmadı, əxlaqını,
saflığını qoruyub saxladı.
1993-cü ilin aprelində Kəlbəcər işğal
ediləndə dözə bilmədi, ön cəbhəyə
getdi, günlərlə döyüş səngərlərində
əsgərlərə həyan oldu.
Elmi həyatını bütünlüklə Yusif Vəzir
Çəmənzəminlinin
yaradıcılığının
araşdırılmasına həsr etmişdi. Sadəcə ənənəvi
təhlillərlə kifayətlənmir, sovet
repressiyasının qurbanı olmuş
yazıçının tarixi romanlarının mətninə
hopdurulmuş sirləri, gizlinləri, sətiraltı mənaları
çözürdü. Xüsusilə,
"Qızlar bulağı" romanında mifoloji süjet
hörüyünün, mürəkkəb metaforalarla
yüklü təsvirlərin yozumunda yazıçını
məhbəsə aparan səbəbləri aşkarlamağa
çalışırdı. Ən çox işlətdiyi:
"Bu gün basılan kitablar kəsilən pullardan qiymətlidir"
- deyimi, kitablarına qoyduğu - "Ədəbiyyatla
yaşayıram", "Söz - tarixin yuvası"
adları da Yusif Vəzirin yazılarından
qaynaqlanırdı. Araşdırdığı
yazıçının şəxsiyyətinə və əsərlərinə
olan heyranlıq zamanla onun xarakterini şəkilləndirmişdi
- başqa cür ola bilmirdi.
Milli ədəbiyyatın dünyada təbliği,
tanıdılması üçün gərəyincə
işlər gördü. "Böyük
Ukrayna Ensiklopediyası"nda klassik və müasir Azərbaycan
ədəbiyyatı ilə bağlı məqalələrin
mühüm bir qismi onun imzası ilə yayınlandı.
İçində türk sevgisi
çağlayırdı. Dəmir pərdənin
hökm sürdüyü dönəmdə ilk ayaq
basdığı ölkə Türkiyə olmuşdu. Yazılarından zərif bir xətt kimi keçən
türklük sevdası onu heç bir zaman tərk etmədi.
Son görüşümüzdə Azərbaycan
poeziyasında durna motivi ilə bağlı araşdırma
üzərində işlədiyini söylədi. Onun bu mövzuya müraciəti
mənim üçün gözlənilməz olduğundan
duruxdum: yaşının bu çağında həsrət,
ayrılıq, qəriblik rəmzi olan durna motivinə dönməsini
istəmirdim. Qalxıb məqalənin əlyazmasını
gətirdi, bəzi yerlərini oxumaq istəyirdi. Ancaq özündə deyildi,
baxışlarımız qarşılaşınca
duyğulandığını hiss etdim - yazını oxumaqdan
vaz keçdi.
Ölüm xəbərini duyunca son
görüşümüzdəki durna mövzusu ilə
bağlı məqamı xatırladım. Nədən
bir ömür marağını çəkməyən bu
mövzuya həyatının son günlərində üz
tutmuşdu? Biri-birinin ardınca
doğmalarının onu tərk etməsilə tənhalığa
qapıldığı üçünmü? Yoxsa işini itirərək sevdiyi sənətinin
xiffətini çəkdiyi üçünmü? Ya bəlkə dünyasını Vətəndə
deyil, qürbətdə dəyişəcəyi ürəyinə
damdığındanmı?
Bu suallar
cavabsız qalacaqdı...
3-6 may
2020
Vaqif Sultanlı
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 9 may. S. 28.