"Yaşamaq haqqı"nda
Anarın "Yaşamaq haqqı" ("Qanun" nəşriyyatı,
2020) kitabını, nəhayət, oxuyub başa vurdum. Dizini
qatlayıb bu nəhəng kitabı yazmaq nə qədər
böyük zəhmət, vaxt və fədakarlıq
hesabına başa gəlibsə, onu oxuyub mənimsəmək
də, hər bir kəsdən xeyli dözüm, öyrənmək
ehtirası, vətəndaşlıq sevgisi tələb edir.
Hələ müəllifin ömürlük müşahidələri,
xatirələri, duyğuları, həyəcanları, təhlilləri,
götür-qoyları, gəldiyi nəticələr bir yana
qalsın, "Yaşamaq haqqı" necə daş kitabəyə,
yüzlərlə kitaba, arxiv sənədlərinə, rəsmi
mənbələrə, jurnal, qəzet materiallarına, radio,
televiziyanın göz və qulaq misafirliyinə bağlı
bir əsər olduğunu qabaqcadan qeyd etmək lazım gəlir.
Ancaq dediklərim oxucuları, xüsusilə, gəncləri
yazıçısının söykəndiyi mənbələrlə
tam tanış olmağa heç də məcbur
etmir. Hamının yerinə yazıçı
özü zəhmətə qatlaşıb. O, sələflərinin
əsərlərində vacib olan bütün məsələlərin
məğzini, cövhərini, şirəsini sıxıb
çıxardaraq axıcı və yüyrək bir dillə
bugünkü nəslə çatdırır. Dərsliklərdən,
kitablardan və digər mənbələrdən tarixin
ümumi mənzərəsini, rəsmi versiyasını bilənlər
milyonlarladır. Amma tarixin incəliklərinə,
"türfə əlamətlərinə" vaqif
olanların sayı çox azdır. Bu, ədəbi-mədəni
keçmişə də aiddir. Bu
kitabı millətimizin alın yazısını oxuyurmuş
kimi oxuyursan. Əsərin gələcək nəsillərə
nə dərəcədə aidliyini düşünəndə
isə mən özlüyümdə bu qərara gəlirəm
ki, Anarın "Yaşamaq haqqı" traktatı
soy-kökümüzü tanımaq, millətimizin haradan gəlib
hara getdiyimizi bilmək, milli təfəkkürü mənimsəmək,
əsl azərbaycanlı olmağın sirrini öyrənmək
həzzini və ləzzətini yaşamaq üçün,
indiki dildə desək, "yol xəritəsidir".
Yazıçı
bir millət olaraq yaşamaq haqqımızın olduğunu
tutarlı əsaslarla sübut etməklə yanaşı,
varlığımıza qənim kəsilənlərə, əngəl
törədənlərə, qəsdimizə duranlara,
işimizi əyənlərə, pozanlara,
azadlığımıza qadağa qoyanlara,
torpaqlarımıza təcavüz edənlərə, maddi, mədəni
sərvətlərimizə yerikləyənlərə
qarşı mövqeyini bölüşür,
çıxış yolları təklif edir.
Görmüşük, oxumuşuq, eşitmişik,
dünyada elə bir ölkə yoxdur ki, onun qonşu dövlətlərə
ərazi iddiası olmasın. Altı qitənin
beşində belədir. Çünki əvvəllər
dəqiq su, quru, hava sərhədləri olmayıb. Bu məsələ son yüzilliklərin
icadıdır. Köhnə iddialar qalmaqla
yanaşı, hələ də sərhədlər dəyişməkdə,
torpaq mübahisələri qızışmaqdadır. XIX yüzillikdən başlayaraq dünyada milli
şüurun oyanması, xalqların kimliyini dərk edib öz
müqəddəratı haqqında düşünməsi,
dövləti, dili, mədəniyyəti, sərvəti
uğrunda başlamış mübarizəsi bu gün də
davam edir. Tale elə gətirib ki,
dünyada bəlkə də, heç bir xalq bizim xalq qədər
öz tarixini, məlum coğrafiyaya mənsubluğunu, dilinin
doğmalığını, məhz özünün (!)
olduğunu dönə-dönə sübut etməyə israrla
çalışmayıb. Qədim İran, Roma, Bizans,
Monqollar, Teymurlular, Rusiya İmperiyası dövrlərindən
bəri indi Güney Azərbaycanı hesab edilən ərazi və
Azərbaycan Respublikasının yerləşdiyi məkan ucqar
kimi basqılar altında olub. Nəhənglər
həmişə ya birbaşa, ya hansısa toplumların əlilə
onu əzib, sərvətini talayıb, mənəviyyatına rəxnə
salıb, kimliyi danıb, torpaqlarını qamarlayıb,
insanlarını müxtəlif üsullarla, əzablarla məhv
edib, didərgin salıb. Bizə "moğol",
"pers", "müsəlman", "tatar" rəsmi
adı qoysalar da, çox vaxt alçaldıcı, təhqiramiz
adlarla (basurman, çernomazıy və s.)
çağırmağı da unutmayıblar.
Çar
imperiyası həm Arazın o tayındakı
soydaşlarımızdan (Rəsmi İran da bizi Osmanlı əhalisinə
yad tutmaq üçün "müsəlman"
adlandırırdı, guya Türkiyədəkilər müsəlman
deyildi), həm də Osmanlı türklərindən
ayırmaq üçün bizi Rusiya ərazisində əsarətə
saldıqları tatarlara tən tuturdular.
Dövləti, rəsmi dili, milli pasportu olmayan sadə,
savadsız Qafqaz tatarı çaşbaş
qalmışdı. Özünü Ömər Faiq Nemanzadə
demiş - şamaxılı, mağaralı, qafqazlı,
sünni, şiə "müsəlman"ı bilirdi, vəssəlam.
Milli dövlət yox idi, güc ziyalıların boynuna
düşmüşdü. Onlar "Dildə,
fikirdə, işdə birlik" (İsmayıl bəy
Qaspıralı) deyib haray çəkirdilər. Mirzə
Cəlil "Molla Nəsrəddin"də nəşr
etdirdiyi "Azərbaycan" felyetonunda (Anar bu əsəri ilk
Azərbaycan essesi hesab edir və ədəbiyyatımızda
Mirzə Cəlili həmin janrın banisi sayır)
yazırdı: "Ah unudulmuş vətən, ah yazıq vətən!
Dünyalar titrədi, aləmlər mayallaq
aşdı, fələklər bir-birinə qarışdı,
millətlər yuxudan oyanıb gözlərini açdılar
və pərakəndə düşmüş
qardaşlarını tapıb dağılmış evlərini
bina etməyə üz qoydular".
"Yaşamaq
haqqı"nın müəllifi həm Məmmədağa
Şaxtaxtının "Kəşkül" (1890) qəzetindəki
məqaləni, həm Üzeyir bəy Hacıbəylinin
"Dil" felyetonunu misal gətirir. ("Molla
Nəsrəddin" jurnalında da bu məzmunda bir felyeton var
- Ə.O.).
- "Hansı millətdənsən?
- Müsəlman
millətindən.
- Nə
dinindənsən?
- Müsəlman
dinindən.
- Nə
dili danışırsan?
- Müsəlman dili".
Mirzə
Cəlil isə dərs keçməyə məcbur olur:
"Mənim anam kimdir? Dilim nə dilidir? Vətənim haradır?
...Mənim
anam rəhmətlik Zöhrəbanı bacı idi". "Dilim türk-Azərbaycan dilidir", vətənim
"Azərbaycan vilayətidir".
Əslində, ziyalılarımızın həyəcanlı
müraciətləri, kimliyimizin sübutuna
çalışmaları təkcə öz avam, savadsız
soydaşlarımıza aid idi. Ziyalılar,
gözüaçıqlar həqiqəti bilirdilər. "Şərqi rus" qəzetinin baş yazarı
Məhəmmədağa Şahtaxtının
yazdığı kimi, həm Şərq
yazıçıları, həm də Avropa coğrafları əhalimizi
məhz Azərbaycan türkü adlandırıblar. Bu, həm də Cənubi Qafqazda ermənini,
gürcünü öz adı ilə çağıran,
onları yerli xalq, bizi isə gəlmə hesab edən
çar Rusiyasının rəsmi dairələrinə milli
mövqe açıqlaması idi.
Məhəmməd
Hadinin "Ey ol vəqti görən məsud, unutma, bizləri
yad et" misrasına uyğun olaraq, kitab ən
qədim mənəvi tariximizdən başlayıb
ardıcıllıqla bu günə qədər davam edir və
gələcəyə ("Azərbaycan haqqında
düşüncələr", "Odlar yurdunun küləkli
şəhəri") ismarışlar edir.
Yazıçı
çalışır ki, millətimizin mədəni tarixində
az-çox xidməti olmuş hər bir kəsi ansın,
heç kim diqqətdən kənarda
qalmasın. Bir teleçıxışında Anar təxminən
belə dedi ki, mən həyatım boyu bir kitab üzərində
işləmişəm, ayrı-ayrı kitablarım həmin
böyük kitabın hissələridir. Müəllif
xalqımızın bütün mənəvi xəzinəsinə
varislik edir. Millətimizin
yaratdığı dəyərli nə varsa,
hamısını uc-uca calayır, birləşdirir və
keçmişimizi, indimizi, gələcəyimizi bütöv
görür.
Düzü, hərdən təəccüblənirəm,
siyasət, dövlətçilik, ədəbiyyat, mədəniyyət,
incəsənət tariximizdə "Kitabi-Dədə
Qorqud"dan üzü bəri elə bir işartılı məqam
yoxdur ki, Anar onun barəsində irili-xırdalı nəsə
yazmasın.
Onun yaradıcılığının strukturu belədir: əvvəldən
axıra qədər bildiklərini ardıcıl düzmək,
onlara nəfəs vermək və oxucuya təqdim etmək. Arada yaddan çıxan nəsə qalıbsa, geri
qayıtmaq, buraxılmış boşluğu doldurmaq.
Min beş yüz illik ədəbiyyat
tariximizdə tək-tük müəllif olar ki, Anar onlar barəsində
yazmasın. Bəlkə, bu onun otuz ildən artıq
Yazıçılar Birliyinin sədri, həm SSRİ Xalq
Deputatları Sovetinin, həm neçə
çağırış Azərbaycan Respublikası Ali
Sovetinin deputatı, müxtəlif cəmiyyətlərin,
redaksiya heyətlərinin üzvü, daxildə və xaricdə
keçirilən saysız-hesabsız mötəbər məclislərdə
Azərbaycanı təmsil etməsindən irəli gəlir?
Düzdür, dediyim amillər də bu və ya digər
dərəcədə öz təsirini göstərib. Ancaq məsələnin
başqa tərəfi də var. Heç bir vəzifə sahibi
və qələm əhli ilə onun müqayisəsini aparmaq
istəmirəm. Hər şey Anarın
mayasından, yaradıcı təbiətindən irəli gəlir.
Qədirşünaslıq, elə bu deməkdir.
Kitaba qayıdaq, səhifələrini vərəqləyək. XIX
yüzilliyin əvvəllərində Çar
Rusiyasının Cənubi Qafqaza təcavüzü nəticəsində
Azərbaycan ərazisi parçalandıqdan sonra onun şimal
hissəsinin yeni tarixi başlanır. Müəllif
Abbasqulu ağa Bakıxanovun "Gülüstani-İrəm"
adlı tarixi əsərindən misal gətirir: "1228-ci
ilin (1813) 12 oktyabrında iki dövlət arasında sülh
risaləsi bağlandı. Qarabağ, Gəncə,
Talış, Şəki, Şirvan, Bakı, Quba, Dərbənd
xanlıqlarını, bütövlükdə
Dağıstanı, Gürcüstanı və onlarla həmsərhəd
olan vilayətlərin Rusiya təbəəliyində
olduğunu İran tanıdı, onlara aid hər hansı
iddiadan əl çəkdi". Türkmənçay
müqaviləsi (1828) daha iki vilayəti İrəvan və
Naxçıvan xanlıqlarını siyahıya əlavə
etdi və Rusiya Qafqazda tam sərbəstləşdi.
Tabeçilik, inzibati-ərazi bölgüsü, hakim dil,
idarəçilik prinsipləri başqalaşır. Yeni dövlət
formatına uyğunlaşma dövrü uzun çəkir.
1747-ci ildə
Nadir şah Əfşarın ölümündən və mərkəzi
hökumətin dağılmasından sonra Gəncə,
Qarabağ, İrəvan, Şəki, Quba, Bakı, Lənkəran
xanları statuslarının saxlanması ilə bağlı
çar generalları ilə bağladıqları əqdnamələrə
baxmayaraq, Türkmənçay müqaviləsindən sonra
qısa bir müddətdə məhv edildilər. Xanlıq torpaqları, mülkləri hökumətin
yaratdığı komissiyalarda bəylik kağızı
alanlar arasında bölüşdürüldü.
Payı az düşən "quru bəylər"in
sayı-hesabı olmadı və sərvət, nüfuz
uğrunda qarşıdurma, didişmə başlandı. (Çarizm dövründə Azərbaycanda işlənən
"bəy" termini ilə, Osmanlı dövlətində
hallanan "bəy" kəlməsi arasında böyük fərq
olub. Əgər "bəy" qonşu
ölkədə adi müraciət forması idisə, Azərbaycanda
titul, imtiyaz, mal-mülk sahibi mənasında
anlaşılırdı). Qətl, cinayət
törədib hökumətdən gizlənən
qaçaqların sayı artdı. Qaçaq
düşənlər təkcə kəndlilər deyildi.
Onların arasında haqsızlığa
dözməyən əsl bəylər də vardı. Ön və arxa Qafqazın quberniyalara bölünməsi
Rusiya imperiyasının bu ərazilərdə
oturuşmasının başlanğıcı idi.
Anarın
bu kitabının müəyyən hissəsi məhz XIX əsrin
ortalarından başlayan maarifçilik hərəkatından
və ondan sonra davam edən milli mücadilənin müxtəlif
mərhələlərində "yaşamaq haqqı"
uğrunda mübarizə aparan insanlara həsr olunub.
Əlbəttə, ölkədaxili mübarizə hər
yerdə, hər zaman olub və olacaq. Hakimiyyət, sərvət,
mənafe həmişə cəlbedicidir. Əgər
mübarizə varsa, orda güc, fənd, tərəfkeşlik,
hiylə, xəyanət, mərdimazarlıq, paxıllıq,
badalaq da işə düşəcək. Müstəqilliyini
qazanmamış ölkədə yaşamaq uğrunda
çarpışmalar daha amansız, daha sərt qayda-qanunlarla
müşahidə olunur. Asılı
dövlətlərin həm içərisində, həm də
kənarında saysız-hesabsız imperiya nökərləri
cövlan edir. Mirzə Fətəli Axundovun sözləri
yada düşür: " Sömürgəçidənsə,
yenə despota rəhmət".
"Yaşamaq haqqı"nda yaxın tariximizdə Azərbaycanı
idarə edənlərin təxminən eyni ssenari üzrə
aradan götürülməsi prosesi izlənib. Nəriman Nərimanovdan
üzü bəri bütün yüksək vəzifəli
milli dövlət xadimlərimiz eyni məngənədə
sıxılıb. 1920-ci il aprel
inqilabından əvvəl də, sonra da neft Bakısında
hakimiyyətdə təmsil olunan erməni millətçiləri
və "Daşnaksütun" partiyası millətimizə
və dövlət strukturlarında mövqe tutan azərbaycanlılara
qarşı açıq və gizli mübarizə
aparıblar. Əgər Şaumyanın
başçılıq etdiyi, böyük əksəriyyəti
bolşevik maskası taxmış daşnaklardan və
daşnakpərəst qeyri millətlərin nümayəndələrindən
ibarət Bakı komissarları üzdə bir cür, altda
başqa cür, ikibaşlı fəaliyyət göstərirdilərsə,
"Daşnaksütun" partiyasının şovinistlərdən,
intiqamçılardan, qatillərdən, təxribatçılardan,
oğrulardan, dəllallardan təşkil olunmuş, hər
birində on-on beş nəfər cəmləşən
xumbları (dəstələri) Bakını
çapıb-talamaqdan, aravuranlıqdan, "düşmən"
qətlə yetirməkdən yorulmurdular. Topladıqları
pulların, qızılların, qiymətli əşyaların
böyük hissəsini partiyanın sərəncamına
ötürürdülər. Xumblara xumbetlər
rəhbərlik edirdi. ("Daşnaksütun" mərkəzindən
Bakı şöbəsinə gələn bir sənədi
misal gətirirəm: "Bu gündən etibarən Daşnak
təşkilatlarına tapşırılır: Birinci, yerlərdə
türk millətindən olan vəzifəli şəxsləri,
ziyalı, idarə və istehsalat
başçılarını, mədəniyyət sahəsində,
incəsənətdə hörmət qazanmış və əhali
arasında tanınmış adamları Sovet hökumətinin
gözündən salmaq. İkinci, bizim nümayəndələrin
səyi və köməyi ilə dövlət təşkilatlarında
işləyən soydaşlarımızı yüksək vəzifələrə
təyin etdirmək. Üçüncü,
bu göstərişləri yerinə yetirmək
üçün xumbları təzə sınaqdan
çıxmış adamlarla qüvvətləndirmək və
onlara komitələr tərəfindən ciddi nəzarət
etmək. Dördüncü, bizim nümayəndələri
neft sahəsinə cəlb etmək, günü-gündən
onların sayını artırmaq. Beşinci,
hər üç aydan bir bu göstərişlərin yerinə
yetirilməsi barədə komitələr tərəfindən
İrəvana, məlum olan ünvana məlumat vermək.
Ç.Şeydayev "Bakının tacirləri,
lotuları, düşmənləri" Bakı- "Ulu"
2015.)
Kənar
düşmənlər bir yana, özümüz
də özümüzə bəzən qənim kəsilmişik.
Gah tarixi dərslərə biganə olmuşuq,
gah örnəkləri saymamışıq, bəyənməzlik
göstərmişik, təhlükəni vaxtında
duymamışıq. Gah da səhvimizi
etiraf etməyi özümüzə
sığışdırmamışıq. Nəticəsi millətimizə ağır başa gəlib.
Kitabda bir
məqam var: "Ona (M.F.Axundova) yazdığı hərarətli
məktubunda Zərdabinin həyat kredosu ifadə olunur:
"Möhtərəm Mirzə Fətəli bəy! Yazırsınız ki, yaşınız yeni əsər
yazmağa sizə imkan vermir. Əlbəttə, ixtiyar
sahibisiniz, dincəlmək istəyirsinizsə, Allah sizə
rahatlıq versin. Amma düşünməyin ki,
xalqın maariflənməsi elə şeydir ki, bir məqalə,
ya pyeslə ona nail olmaq olar. Xeyr, bununçün qat-qat
artıq əzab-əziyyət çəkməlisən! Bir, ya hətta on rəhbərin də ömrü və
zəhməti buna çatmaz. Bəlkə sizi
dayandıran odur ki, axı niyə başqası deyil, siz
çalışmalısınız, özü də
havayı və bir "sağ ol" belə eşitməyə
ümid olmadan. Belə halda izah etməyi vacib
bilirəm ki, söhbət xalqa məhəbbətdən,
insanlara məhəbbətdən, nadanları maarifləndirməkdən
gedirsə, belə suala yer yoxdur. Kim bizlərtəkin
özünü xalqın, həm də hələ avam
xalqın maariflənməsinə fəda edirsə, onu belə
düşüncə dayandırmamalıdır. O
özü öz mükafatını alır, öz
vicdanından alır. Mirzə Fətəli Həsən bəydən
25 il yaşlı idi. İllər
ötəcək, yeni XX əsr gələcək və Müəllimlər
Qurultayında çıxış edən Nəriman Nərimanov
yetmiş yaşlı Həsən bəyə həddindən
artıq ehtiyatlı olmasını irad tutacaq. Zərdabi
öz səriştəsinə, ixtiyar yaşına istinad edəndə
Nərimanov ağsaqqalın sözünü kəsib:
"Ağıl yaşda olmaz, başda olar" deyəcək.
Daha iyirmi il sonra Azərbaycan Xalq
Komissarları Sovetinin sədri Nərimanova qarşı cavan
kommunistlər, o cümlədən Respublika Kommunist
Partiyası MK katibi Ruhulla Axundov çıxış edəcəkdir.
On-on beş il də keçəcək,
1937-ci ildə Ruhulla Axundov repressiyaya məruz qalacaq. Mir Cəfər
Bağırov onu qısnayacaq "Axı sən Nərimanovu
milli təmayülünə görə ifşa edirdin, necə
oldu ki, özün millətçilik təmayülünə
yuvarlandın?". Ağlasığmaz
işgəncələr nəticəsində qana qəltan olan
Ruhulla deyəcək: "Doktor (Nərimanov) sağ olsaydı,
onun qarşısında diz çöküb üzr istəyərdim.
O, necə də uzaqgörən imiş!".
On doqquz il sonra M.C.Bağırov özü
məhkəməsində etiraf edəcək: "Mən dizəcən
qan içindəyəm. Məni şaqqalamaq da
azdır". Kitabın başqa səhifəsində
Cəfər Xəndanın müəllifə
danışdığı "Bağırovun irəli
çəkdiyi adamlardan biri - İ.Mustafayev sərt şəkildə
onun ünvanına (Azərbaycan KP MK-nın Bağırovu
işdən azad edən plenumunda) tənqidi sözlər
söyləyəndə Bağırov Rəyasət Heyətindən
Azərbaycan dilində dediyi: "Sənə elədiklərim
gözündən gəlsin!" təəssüf dolu
sözlərini də yuxarıdakılara əlavə etmək
lazımdır. Bu yerdə Azərbaycan Xalq
Cəbhəsinin prezident A.Mütəllibova, Ə.Vəzirovun və
A.Mütəllibovun Heydər Əliyevə qarşı
apardıqları "ifşaedici" kampaniyalar yada
düşür.
Əsərdə o taylı-bu taylı hər iki Azərbaycan,
eyni zamanda vətənimizin taleyinə təsir etmiş
bütün şəxsiyyətlər və amillər
geniş maraq dairəsinə alınır. Maarifçi ədiblərimiz
Mirzə Cəfər Topçubaşov, Mirzə Kazım bəy,
Həsən bəy Zərdabi, Abbasqulu ağa Bakıxanov, Mirzə
Fətəli Axundov, Məhəmməd ağa Şahtaxtinski,
Mirzə Yusif xan, Mirzə Melkum xan, Mirzə Əbdülrəhim
Talıbov - Təbrizi, Zeynalabdin Marağayi ilə
yanaşı, ümumtürk "Tərcuman" qəzetini nəşr
edən Krım-tatar yazıçısı, publisist və
ictimai xadimi İsmayıl bəy Qaspıralının milli mənafe
üçün hansı çətinliklərdən
keçdikləri, hansı fədakarlıqlar göstərdikləri
örnək kimi təqdim olunur.
Əksər böyük ziyalılarımız kimi, Anar
müəllimi də həmişə bütün türkləri
mənən birləşdirən ünsiyyət vasitələrinin
- doğma bir dilin vacibliyi olmuşdur. Kitabda o,
türkçülüyün ideoloji əsaslarını
qoyanlardan biri Əli bəy Hüseynzadənin bu barədə
olan ilkin fikrinə diqqət yetirir. Əli bəy
Hüseynzadə bütün türklərin gələcək
vahid dili kimi osmanlı türkcəsinin
İstanbul variantını görürdü və özü
də bu lisanda yazırdı.
Əlbəttə,
bizdə də belə "ümumtürk lisanda" yazanlar az deyildi. Bakıda nəşr
olunan "Füyuzat" qəzetinin yazarları Məhəmməd
Hadini, Hüseyn Cavidi misal gətirə bilərik. Hətta bu ideya Sabirin şeirlərinə də
güclü təsir etmişdi. Onun
şeirlərinin bəzi bəndləri, misraları
lüğətsiz anlaşılmır.
Yeri gəlmişkən,
Məhəmməd Hadinin tam Azərbaycan türkcəsində
yazdığı bir neçə şeirdən biri olan "Vətənin
nidası"nı xatırlatmaq istəyirəm:
"Bəsdir, yetər artıq, dur, oğul, dur, daha
yatma!
Namusu, həyanı,
ədəbi uyquna satma!
Ey sevgili
övlad, ayıl, Allahı sevərsən,
Gün doğdu, hamı durdu yatan bircə özünsən.
Yoldaşlarına
sil gözünü, yaxşı bax, oğlum,
Onlar yetib istəklərinə, sən uzaq, oğlum.
Başdan
papağın, ya başını qapdıracaqdır,
Ol yol gedən adəm ki, yol üstə
yatacaqdır".
Bu şeirlərdən belə çıxır ki, o istəsəydi,
sadə ana dilində yaza bilərdi. Amma Abbas Səhhət, Sabir kimu daha
geniş dil ərazisini fənn etmək üçün
üslubunu, sözlüyünü dəyişmirdi və
doğma şivəsindın aralı
düşmüşdü. Ortaq türk dili məsələsi
bu gün də gündəmdən
çıxmamışdır. Ziyalılar,
dilçi alimlər vaxtaşırı bu məsələyə
toxunurlar. Hətta ortaq türk dili
sözlüyünün tərtib edilməsi cəhdləri də
olunmuşdur.
Anar
Ə.Hüseynzadənin fikrini müasir reallığa
uyğunlaşdırır və qəti mövqeyini bildirir:
"Hər bir türk xalqının öz dilini qoruyub saxlamaqla
yanaşı, bu xalqlar arasında anlaşma dili kimi Türkiyə
türkcəsi qəbul edilə bilər".
Müəllifin bu fikri həm də onunla
özünü doğruldur ki, qosqoca Türkiyə bu gün
artıq bütün dünya elminə, ədəbiyyatına,
mədəniyyətinə və mənəvi dəyərlərinə
qucaq açmışdır. Türk dilində hər bir biliyə,
ixtisasa ali, akademik səviyyədə yiyələnmək
mümkündür. Dünyada çap olunan hər bir dəyərli,
vacib kitab kəşf, sənaye, texnika və s. nailiyyətləri
məzmunundan, mövzusundan, janrından asılı olmayaraq
operativ olaraq Türkiyə türkcəsində dövriyyəyə
çıxarılır.
"Milli şüurumuzun xüsusiyyətləri"
bölümündə son otuz ildə Azərbaycan ictimai
düşüncəsini məşğul edən bir məsələyə
toxunur yazıçı. "Bir millət olaraq
min illərdən gələn xislətimizi dəyişməliyikmi?"
sualına cavab olaraq yazar Azər Turanın Mirzə Cəlilin
"Kamança" hekayəsi ilə bağlı mülahizələrinə
münasibət bildirir. "Azər, yazanda
ki, "heç bir erməni yazıçısı
"Kamança" ya bənzər (erməni-müsəlman
davası vaxtı əsir tutduğu erməninin
çaldığı kamançanın səsindən
insanlığı oyanan türk onu bağışlayıb
azad edir) əsər yazmaz, demək istəyirsən ki, "məhz
bununla fəxr etməliyik" Azər, "axı, nə qədər
insan qalmaq olar? - deyəndə -
"sonadək, həmişə, hər vəziyyətdə"
- cavabını verməliyik. Guya tarixi səhvlərə bəraət
qazandırmağa çalışan çağdaş Azərbaycan
ziyalılarına tuşlanan irada isə mən belə cavab
verərdim: Bu tarixi səhv deyil, əksinə, qürur
duymalı cəhətdir. Bu, bizə qarşı törədilən
amansız qəddarlıqlara - 1905-ci ildə, 1918-ci ilin mart
ayında Bakıda, Gəncədə, Şamaxıda,
Şuşada, Qubada, Naxçıvanda, Şəkidə, Lənkəranda,
neçə-neçə şəhərlərdə, kəndlərdə
soyqırımına, 1992-ci ilin fevral ayında Xocalıda hərbi
cinayətlərə baxmayaraq, biz insan simamızı itirmədik,
insan olaraq qaldıq, başkəsənlərə çevrilmədik.
Qaniçənlərlə mübarizə aparmaq
naminə qaniçənə dönmək olmaz. Əgər sən də cəlladın tayı
olacaqsansa, nəyin uğrunda vuruşmalısan? Bizim
mücadilənin mənası məhz bu inama söykənir
ki, şübhəsiz, zəfər çalacağıq, ancaq
insan olaraq və insan qalaraq!
Hər
iki həmkarımın fikirlərinə əlavə etmək
istəyirəm: Heç vaxt düşməndən ədalət
tələb etməklə, haqlı olduğumuzu tarixi sənədlərlə
sübuta yetirməklə, ondan insanlıq ummaqla
özümüzü, ərazimizi qoruya bilməyəcəyik.
Bu, cəzasız düşməni daha da
quduzlaşdırır! Tarix boyu hər bir
dövlətin pis-yaxşı siyasi maraqları olub və var.
Erməni təcavüzkarları da, onların arxasında
duranlar da torpaqlarını vətənimizin ərazisi
hesabına genişləndirməkdə özlərini
haqlı sayırlar, mənafe güdürlər. Buna təəccüblə yanaşmamalıyıq.
Biz yalnız və yalnız güclənməli,
hərbi qüdrətimizi artırmalı, etibarlı müttəfiqlər
qazanmalı, mənəvi birliyimizi, siyasi fəallığımızı
möhkəmləndirməliyik. "Kamançaçını
bağışlamaqla" bütün rəqibləri öz
yerində oturtmalıyıq, yoxsa ""Quran" oxumaqla
donuz darıdan çıxmaz".
Anar kitabda daxil etdiyi hər bölmədə tariximizin
dibinə baş vurub bu günə qayıdır. Ən son məlumatlara
münasibətini bildirir. Eyni zamanda oxucuya az
məlum olan məsələlər üstünə
işıq salır.
"İlk
siyasi partiyalarımız"da Azərbaycan türklərinin
siyasi təşkilatlanmasından, milli burjuaziyanın yaranmasından
("Bakıda neft bumu" gedişatında azərbaycanlı
sahibkarlar Hacı Zeynalabdin Tağıyev, Ağamusa
Nağıyev, Şəmsi Əsədullayev, Murtuza Muxtarov və
başqaları əsasən böyük olmayan neft şirkətlərinin
təxminən 30%-nə malik olduğu halda, erməni
varlıları Mirzoyevlər, Qukasovlar, Mailovlar, Liozanovlar,
Aramyanlar, Tatevosyanlar, Mantaşovlar və başqaları 55 iri
və orta kompaniyalara sahib idilər), Bakının əcnəbi
ağalarından, Gəncədə qırğın törədən
erməni quldurlarına qarşı dirəniş göstərən
"Difai" partiyasının fəaliyyətlərindən
("Difai" partiyası Bakıda görkəmli qələm
sahibi, ictimai xadim, Sorbonna məzunu Əhməd bəy
Ağayev tərəfindən yaradılmışdır. Gəncədə bu qurumun əsasını qoyanlar
Ələkbər bəy Rəfibəyli, Xasməmmədov
qardaşları, Nəsib bəy Usubbəyov, Axund Pişnamazzadə
olmuşlar. Qarabağda "Difai"yə həkim Kərim
bəy Mehmandarov başçılıq edib) milli, siyasi
şüurun formalaşmasından yazırsa,
"Soyqırım məsələsi"ndə ABŞ,
Fransa, Rusiya, Türkiyə, Gürcüstan və başqa
ölkələrdən tarixçi alimlərin və ekspertlərin
obyektiv mülahizələrilə oxucunu tanış edirsə,
"erməni-rus münasibətləri"ndə ermənilərin
imperiya alətinə çevrilməsi mərhələlərini
izləyir.
"M.Ə.Rəsulzadənin
həyatı maraqlı roman mövzusudur" deyən müəllif
"heç nədən müstəqil dövlət
yaratdığını" bəyan edən milli liderin
ictimai fəaliyyətinin və şəxsi həyatının
məqamlarına toxunur, onun siyasi rəqiblərinə
münasibətini, uzaqgörənliyini, idealından dönməzliyini,
Stalinlə görüşlərini, son nəfəsinə qədər
müstəqil respublika uğrunda mübarizə aparması barədə
qaynaqlardan nümunələr gətirməklə ehtiramla
anır.
Bir
neçə il bundan qabaq Moskvada yaşayan
azərbaycanlı yazıçı Çingiz Hüseynov
Bakıya gəlmişdi. Yazıçının
görüşündə ondan soruşdum ki, niyə
"Doktor N" romanınızda (Nəriman Nərimanova həsr
olunub) müəyyən məsələlərin üstündən
sükutla keçmisiniz? O cavab verdi
ki, roman yazılan vaxt əlimin altında indi olduğu qədər
arxiv materialı yox idi.
Anar
"Sovet Azərbaycanı", "Mart hadisələri",
"Nəriman Nərimanov faciəsi" bölmələrində
Nərimanov haqqında son tədqiqatlardan bəhrələnərək
oxucunu, sanki yeni Nərimanovla tanış edir. (Nərimanov
türk diplomatı Rza Nura deyirmiş: "Bolşevizm nə
olan şeydir? Bu murdarlıq bizə
yaraşmaz". S.Qurbanov "Nəriman Nərimanov.
Ömrün son illəri" kitabından).
Təəssüf ki, bizdə yazıçıların,
siyasətçilərin, dövlət xadimlərinin öz
dövrünün hadisələrini, ictimai-siyasi mənzərələrini
geniş, aydın, ardıcıl yazmaq, xatirələrini qələmə
almaq ənənəsi zəifdir. Şəxsi xarakter
daşıyan memuarlarla işim yoxdur.
Avropalılarda, amerikalılarda, rusiyalılarda, XX əsrdə
türkiyəlilərdə olduğu kimi, Azərbaycanda da
siyasi memuarlar, xatirələr yazılsaydı, çox mətləblərdən
xəbərdar olardıq.
Nə Nəriman
Nərimanovun, nə Mir Cəfər Bağırovun, nə də
başqalarının siyasi memuarları ilə
qabaqlaşmırıq. Bu mənada yenə nə
qalıbsa, Azərbaycan Cümhuriyyətinin bəzi xadimlərindən
qalıb.
Anar yazdıqları ilə geniş spektrdə öz
dövrünə şahidlik edən ən zəhmətkeş
yazıçılardan biri və yəqin ki, birincisidir.
Əvvəldə
dedim ki, "Yaşamaq haqqında" o taylı-bu taylı Azərbaycan
taleyi bütöv izlənir. "Cənubi Azərbaycanda milli
şüurun oyanması", "Tarixi şans",
"Azadlıq nə şirin sözdür",
"Azadlığın bədəli", "Şəhriyar
təsəllisi" bölmələrinə nəzər yetirək.
Müxtəlif rejimlərə tabe olan həm Şimali Azərbaycanda,
həm də Cənubi Azərbaycanda milli şüur təxminən
eyni vaxtda oyanmışdı. Rusiyada 1905-1907-ci il
inqilabları od püskürmüşdüsə, İranda da
1917-ci il, 1906-1911-ci illərdə Səttarxan, 1920-ci ildə
Şeyx Xiyabanı hərəkatları baş vermişdi. Əgər Mirzə Ələkbər Sabir Səttarxan
inqilabını, onun təşkilatçılarını
alqışlayırdısa, Cəlil Məmmədquluzadə
"Harda ki, demokratiya yoxdur, orda heç bir azadlıqdan
söhbət gedə bilməz" deyən Şeyx Xiyabaninin
"Azadıstan" qurmasından ürəklənib
"Molla Nəsrəddin" jurnalını bolşevik təhlükəsindən
qorumaq üçün Tiflisdən Təbrizə
aparmışdı, orada nəşr edirdi.
Cənubi Azərbaycan inqilabçıları, milli
düşüncəli ictimai-siyasi xadimləri Şimaldakı
soydaşlarından mənəvi güc alırdılar.
Təəssüf
ki, həm ötən əsrin əvvəllərində
azadlığı uğrunda iki inqilab etmiş, əsrin
ortasında, İkinci Dünya müharibəsi zamanı Hitler
Almaniyasının İrana müdaxiləsini qabaqlamaq məqsədilə
SSRİ-nin və Böyük Britaniyanın bu ölkəyə
qoşun yeritməsi şansından yararlanaraq hökumət
qurmuş Azərbaycan arxasız, müttəfiqsiz qalaraq tarixi
nəticə əldə edə bilmədi. Həyat
sübut edir ki, tarixi şansa bütün mənalarda illərlə,
bəzən əsrlərlə hazırlaşmaq
lazımdır.
Azərbaycan türk dilinin qorunması uğrunda çəkən
təxminən 150 illik fəal mübarizə kitabın əsas
mövzularındandır. Yuxarıda dedik ki,
dünyada milli dirçəliş XIX əsrdə
başlayıb. Şimali Azərbaycan Rusiya
imperiyasının hüdudları daxilinə qatıldıqdan
sonra dilimiz siyasi statusunu itirdi. Cənubi Azərbaycanda isə
1925-ci ildə ölkə konstitusiyasında Qacarlar, 1935-ci ildən
İran dövlətinin dövlət dili kimi fars
dili təsbit olundu.
Əlbəttə, dilin meydandan çıxması,
unudulması min illər çəkir. Ən
xırda milli azlıqlar da öz dilini məişət səviyyəsində
də olsa, qoruyur. Ancaq dilin siyasi status qazanıb dövlət
dili olması, geniş ünsiyyət vasitəsinə
çevrilməsi, inkişaf etməsi, zənginləşməsi,
sənəd, kitab, təhsil, kitabxana və s. dili olması
xalqın varlığının, şərəfinin göstəricisidir.
Azərbaycanda
Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra rəsmi yığıncaqlarda
(əsasən rus dilində danışılırdı), dərsliklərdə,
mətbuatda yeni rus, Avropa, fars kəlmələri
işlənməyə başladı. Stalin XVI
qurultaydakı çıxışında bəyan etdi ki,
SSRİ-də sosializm quruluşunun son məqsədi
bütün milli mədəniyyətləri qovuşdurmaq və
vahid ümumi dili olan vahid mədəniyyət yaratmaqdır.
"Pravda" qəzeti isə (09.06.1934)
"pantürkizm" qoxusu gələn dilimizə sosialist mədəniyyətinin
yaratdığı yeni terminləri ("Revolyusiya və
kultura" tipli - Ə.O.) daxil etməyi buyururdu.
Azərbaycan ziyalıları Rəsul Rza (Xalqın
dili-xalqın tarixidir. Qoy indiki nəşriyyat işçiləri
gələcəyin böyük kommunist dilini yaratmağa tələsməsinlər),
Səməd Vurğun, Mirzə İbrahimov Ali Sovetin Rəyasət
Heyətinin sədri olarkən respublikanın idarə və təşkilatlarında
Azərbaycan dilindən dilimizi korlayanlara qarşı uzun illər
mübarizə aparıblar.
Azərbaycanda həm repressiya, həm də İkinci
Dünya müharibəsi illəri KP MK-nın birinci katibi Mir Cəfər
Bağırovun hakimiyyəti dövrünə
düşür. Bağırovun təxminən 20 illik rəhbərliyi
birmənalı qiymətləndirilə bilməz. Onun fəaliyyətinin bütün gizli məqamları
açılmayıb. Əgər Stalin
İttifaq səviyyəsində qətiyyətli, prisipial,
hökmlü, qəddar idisə, ona özü kimi yerlərdə
də təşkilatçı həm də itaətkar, sadiq
rəhbərlər lazım idi.
Bu amillərin hesabına SSRİ-də ağır və
yüngül sənayedə, kənd təsərrüfatında,
orduda, elmdə, mədəniyyətdə, bir sözlə,
bütün sahələrdə sürətli inkişaf
vardı. Ölkə başdan-başa əmək meydanına
çevrilmişdi.
Stalinin simasında sovet siyasətinə qarşı
çıxanlar isə amansız şəkildə cəzalandırılırdılar. O illərin hərbiçilərinin,
dövlət xadimlərinin, əmək qəhrəmanlarının
elm, ədəbiyyat, incəsənət və sair sahələrin
məşhur adamlarının həyatını öyrənəndə
xeyli təəccüblənirəm. Əgər dövlət
xadimlərinin portretləri yığıncaqlarda, paradlarda əldən
düşmürdüsə, onlara geniş imkan
yaradılırdısa, hər cür yüksək
mükafatlar verilirdisə, adları dərsliyə, kitaba
salınırdısa, qəzet və jurnalların səhifələrini
bəzəyirdisə, çıxışları kinolentlərə
köçürülürdüsə, tutaq ki, hansısa bir
teatr, kino aktyoru 3, bəzən 4 dəfə yüksək
qonorarlı Stalin mükafatlarına layiq
görülürdü.
Cəzalanana isə güzəşt yox idi, hər
şey əlindən alınırdı, ya sürgünə,
həbsxanaya, ya da ölümə göndərilirdi. Anar
M.C.Bağırovun dövrün konyukturasına uyan birbaşa
göstərişilə 30-cu illərin sonunda repressiyaya məruz
qalmış Azərbaycan ziyalılarının qanını
ona qətiyyən bağışlamırsa, müəyyən
məqamlarda onu anlamağa çalışır. Bağırovla bağlı müasirlərinin xatirələrinə
üz tutur.
M.C.Bağırov
bir dəfə həmkarlarına deyib: "Mən gündə
neçə dəfə pantürkizmi və panişlamizmi
söyməsəm, bu ölkədə, Bakı şəhərində
belə rahat yaşaya bilməzsiniz".
1941-ci ildə Böyük Britaniya və SSRİ
qoşunları İrana yeridiləndə Cənubi Azərbaycanda
siyasi işlərə, təşkilatçılıq işlərinə
nəzarət M.C.Bağırova
tapşırılmışdı. O, Təbrizə göndərilənlərə
belə xeyir-dua verir: "Siz oraya çox mühüm məsələ
üçün gedirsiniz. Qarşınızda
duran bu məsələni (Cənubi Azərbaycanda dövlət
qurulmasına yardım etmək - Ə.O.) həll etməklə
Azərbaycan xalqına böyük xidmət göstərmiş
olacaqsınız. Bu vəzifənin öhdəsindən
gəlməklə siz yüz illərlə ayrı
salınmış xalqın arzularını gerçəkləşdirəcəksiniz.
Bir-birindən ayrı salınmış könülləri,
sevgiləri, duyğuları birləşdirəcəksiniz".
Və yaxud "Xalqın canı boğazına
yığılıb... Hanı məktəblər, hanı Azərbaycan
dili, hanı təhsil, hanı türk dilində qəzetlər?". Bir təsirli məqam da var. Məktub
yazıb Stalindən Pişəvəri hökuməti
üçün hərbi yardım istəyən
Bağırova ölkə rəhbəri telefonla cavab verir:
"Mən beş milyon azərbaycanlıdan ötrü
Üçüncü Dünya müharibəsinə
başlaya bilmərəm". Şahidlərin
dediyinə görə, Bağırov bu telefon söhbətindən
sonra hönkür-hönkür ağlayır.
O zaman
Respublika Nazirlər Sovetinin müavini işləyən və
Cənubi Azərbaycan hadisələrində fəal rol oynayan
Mirzə İbrahimov deyilənlərə görə
yaradılacaq Cənubi Azərbaycan xalq demokratik
respublikasının rəhbəri olacaqmış. Sonralar Xalq
yazıçısı Anara deyəcəkdi: "Siz cavan nəsillərsiniz,
heç zaman Cənubi Azərbaycan məsələsini
unutmayın. Vahid Azərbaycan idealını qoruyun! Bu sözlər mənim üçün Mirzə
müəllimin vəsiyyəti kimi səsləndi".
Kitabda Stalinin Bağırova "Rus imperatoru I Aleksandr yol
verdiyi tarixi səhvi düzəltmək və hər iki Azərbaycanı
birləşdirmək lazimdır" deməsi barədə
eşitdiyi sözləri misal gətirir. İkinci
Dünya müharibəsində SSRİ Cənubi Ukraynanı, Cənubi
Belarusiyanı geri qaytarmışdısa, Cənubi Azərbaycanı
da əldə saxlaya bilərmiş. 1941-ci
ildə Böyük Britaniya, SSRİ, İran arasında bağlanan
müqavilənin şərtlərinin (müharibə bitəndən
altı ay sonra müttəfiq qoşunları İranı tərk
etməli idi) pozulması mümkün idi. Amma
bütün dövrlərdə olduğu kimi, yenə də
xalqımız nəhəng dövlətlərin mənafeyinə
qurban getməsi təəssüflə qeyd olunur. Müəllif Mir Cəfər Bağırovun
müharibə dövründə başqa xalqlar kimi, azərbaycanlıların
da köçürülməsinin qarşısının
alınması ilə bağlı mülahizələrini
bildirir. Eyni zamanda Qarabağın Ermənistana
verilməsinə qarşı Moskva səviyyəsində qəti
mövqe nümayiş etdirdiyini təsvir edir.
Əgər
ötən əsrin 50-ci illərinə qədər Anar
olanları-keçənləri kitablardan oxuyurdusa, şahidlərdən
eşidirdisə, o illərdən sonra Azərbaycanın tərcümeyi-halına
qoşulur, tarixin "qatar"ına minir.
Və bununla hadisələri rəsmi
versiyasından başqa, yazıçının şəxsi
müşahidələri, düşüncələri ilə
"Yaşamaq haqqı" yeni, zəngin çalarlar
qazanır.
Uşaqlığı, yeniyetməliyi Stalin epoxasına
düşən Anar o çağların
sıxıntılarını, qorxularını, ictimai-siyasi,
avtoritar həyatını anlatmağa çalışır. Hətta anası Nigar
xanımın, nənəsi Cavahir xanımın həbsin bir
addımlığında olmasından, Bağırovun, NKVD-nin
nazir müavini Xoren Qriqoryanın təqdim etdiyi yazılı təklifin
üstünə "otstavitğ" (saxlanılsın) dərkənarı
qoymasından danışır.
SSRİ Kommunist ideologiyası əsasında idarə edildiyi
üçün təbliğat-təşviqat məsələlərində
ədəbiyyat və incəsənət qurumları da fəal
iştirak edirdilər. Ona görə də ictimai həyatda
yaradıcı insanların rolu böyük idi.
Böyük Vətən müharibəsində o qədər
insan qırılmış, itkin, didərgin
düşmüş, şikəst, yararsız olmuşdu ki,
artıq Sovet cəza sistemi kütləvi cəzalandırmanı
dayandırmış, antipartiya "təmizləmə" əməliyyatını
səngitmişdi. Bərpa-quruculuq dövrü idi. Bütün SSRİ-də olduğu kimi, Azərbaycanda
da əmək sahələri genişlənmişdi. Xəzər neftinin çıxarılması
üçün Neft Daşları qurulur, Mingəçevir Su
Elektrik Stansiyası tikilir, Sumqayıt Kimya kombinatları
salınırdı. Yeni fabriklərin,
zavodların təməli qoyulurdu. Yaradıcı
təşkilatlar müharibədən əvvəlkinə nisbətən
xeyli formalaşmışdı. Yeni sistemin
məşhurlaşdırdığı xeyli müharibə, əmək
qəhrəmanları, yaradıcı şəxslər
vardı. Artıq Stalin kimi, Bağırov da, başqa
müttəfiq respublikaların başçıları da
20-30-cu illərdə olduğu kimi əks-inqilabçıların,
keçmişi "qaranlıq" olan insanların içində
deyil, öz tərbiyə etdikləri, yetişdirdikləri,
mükafatlandırdıqları Sovet adamlarının əhatəsində
idilər. Heç bir fikir
ayrılığından, ideya
dolaşıqlığından söhbət gedə bilməzdi.
Vahid lider vəsf olunurdu. Hər
şey sistemin çərçivələrinə, Stalinin sərəncamlarına,
fərmanlarına, şəxsi istəklərinə,
zövqünə uyğunlaşdırılırdı. Daha gecə evlərindən oğurluq aparılıb
atüstü üç günlük məhkəmələrdən
sonra ölümə məhkum edilənləri Nargində
güllələmirdilər. Məşhurları
şəhərin görkəmli yerində təşkil
edilmiş Fəxri xiyabanda dəfn edirdilər. (Bakıda Fəxri xiyaban 1948-ci ilin yayında
yaradılmış, oraya şəhər və Çəmbərəkənd
qəbiristanlıqlarından H.Zərdabinin, H.Ərəblinskinin,
N.Vəzirovun, C.Məmmədquluzadənin, Ə.Haqverdiyevin,
H.Sarabskinin, C.Cabbarlının nəşləri
köçürülmüşdü. Fəxri
xiyabanda birbaşa ilk dəfə həmin ilin noyabrın sonunda
vəfat etmiş Üzeyir Hacıbəyov torpağa
tapşırılmışdı).
"Bağırov
və ziyalılar" bölməsində Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin himnini yazmış, qardaşı Fransaya
mühacirətə getmiş, adı yeni hökumətin qara dəftərində
olan Üzeyir Hacıbəyov haqqında yazılır:
"Əgər 20-ci illərdə Ü.Hacıbəyovu
çekistlərdən Nərimanov xilas etmişdisə, 30-cu
illərdə Bağırov onu Stalinə təqdim etməklə
qorudu". Moskva dekadasında
"Koroğlu" operası rəhbərin xoşuna gəlmişdi.
"Üzeyir tək-tək insanlardandır ki, rəhbərin
göstərişi ilə partiyaya namizədlik müddətindən
yan keçilərək Kommunist Partiyasına birbaşa qəbul
edilib. SSRİ Xalq artisti, Stalin
mükafatı, ümumittifaq deputatlığı, akademik
rütbəsi - hər şey böyük bəstəkarın
başına leysan kimi yağırdı. (Stalin
"Koroğlu"dan qabaq "Arşın mal alan"
tamaşası ilə də tanış imiş). "O,
boş yerə Bağırovdan soruşmayıb ki, o əsərdəki
xala necədir? Ola bilsin ki, Stalinin böyük bəstəkara
qarşı mərhəm münasibətini bilən
Bağırov onu cəsarətlə irəli çəkirdi".
"Bağırov
repressiyalardan salamat qalmış cavan
yazıçıları və şairləri - Səməd
Vurğunu, Süleyman Rüstəmi, Rəsul Rzanı, Mirzə
İbrahimovu, Süleyman Rəhimovu və başqalarını
himayə etməyə başladı. Amma onlardan
razı qalaraq gah qaldırırdı, gah da gözdən
salıb yerə çırpırdı.
Bağırov
devriləndən sonra ikinci dərəcəli şairlərdən
biri Mir Cəfərə özünün verdiyi cavabla
lovğalanmağa başlayanda Səməd Vurğun onun
sözünü ağzında qoyub: "Sən nə cəfəngiyat
uydurursan, heç mənim kimi əjdaha (Yazıçılar
İttifaqının sədri - Ə.O.) ona söz qaytara bilməzdi,
o ki ola sən". Qeyzli
anlarında o, Səməd Vurğunu Vəkilbəyov
adlandıranda onun bəy keçmişinə işarə
vururdu. Mirzə İbrahimova qəzəblənəndə
isə nə üçünsə yalnız atasının
adı ilə dindirərmiş: Əjdəroğlu. Mirzə
İbrahimov ömrünün son illərində yazır ki,
bir dəfə Bağırov Məmmədxanlılar nəsli
haqqında danışanda, guya Rəsul ona sərt cavab verib:
"Sən yaxşı olar ki, öz bacının
hoqqaları ilə məşğul olasan". Mirzə müəllimin
atama dost münasibətini bilirəm, amma onun
yaddaşını şübhə altına qoymadan, bu
söhbəti dəqiq saymıram. Birincisi, ona görə ki,
Ordubadidən və Elmlər Akademiyasının ilk prezidenti
Mirqasımovdan başqa, heç kim
Bağırova "sən" deyə müraciət etmirdi. Hətta Üzeyir bəy özü də ona
"siz" deyə müraciət edirdi. Amma
Mirzə müəllim deyəndə ki, Rəsul
Bağırovla söhbətlərində ən cəsarətli
insanlardan biri idi və hərdən onunla
razılaşmırdı, haqlıdır. Nizaminin
yubileyi günlərində onların toqquşmasını
çoxları xatırlayır". Bu geniş və
maraqlı tarixçəni və onların digər
qarşılaşmalarını yerli-yataqlı "Yaşamaq
haqqı"nın özündən
oxusanız yaxşıdır.
Kitabdan:
"15 aprel 1954-cü ildə, Birinci qurultaydan 20 il keçəndən sonra Azərbaycan
Yazıçılarının II qurultayı
başlandı". Əsas hədəf "kosmopolitlər"
və "nihilistlər" idi! Anar xatırlayır: "O
vaxt on altı yaşım vardı, amma bu qurultayda iştirak
edirdim. M.Rəfilinin və C.Cəfərovun
çıxışları və onların Rəyasət Heyəti
tərəfindən necə atəşə məruz
qaldıqları yaddaşıma həkk olunub".
20-30 il əvvəl
vüsət alan "Pantürkizm", "pakislamizm"
qızdırması indi də "kosmopolizm"
"nihilizm" adı ilə davam edirdi: Yenə ideya
düşməni axtarışları, yenə
qarşıdurmalar...
Bu illərdə "Ədəbiyyat ictimai
çarpışmaların ön sıralarında" yer
alır. Stalin, onun tərəfdarları meydandan çəkilir,
onların çevrəsindəkilər
gözümçıxdıya salınır. Azərbaycan
dilinin statusunun artırılması, respublika idarəçiliyində
ermənilərin yenidən fəallaşması, rəsmi Ermənistanın
mərkəzi hökumət vasitəsilə Qarabağ
iddiasına qarşı həyəcanlar, Moskvanın yerli
hakimiyyətə qısqanc münasibəti ("... xatirələrində
"Mən orda özümü faktiki olaraq respublikanın
sahibi kimi aparırdım", - deyə lovğalanan Vladimir
Semiçastnı (DTK-nın sədri) yazırdı: "Belə
bir qayda qoymuşdum ki, mənim vizam olmadan, MK-nın heç
bir qərarı, hətta onu Axundov imzalasa belə, yayımlana
bilməz".
Hər bir təşəbbüsü ələkdən keçirmək,
hər bir addımı izləmək adi hala
çevrilibmiş. Heykəltəraş İbrahim Zeynalovun
işlədiyi 26 Bakı Komissarının barelyefində
sırada ikinci olan Əzizbəyovun digər üçündən
(Şaumyan, Çaparidze və Fioletov) uca olması
böyük söz-söhbətə səbəb olubmuş.
Yaxud İman Mustafayevin Tiflisdə olarkən
M.F.Axundovun məzarının acınacaqlı halından
Gürcüstan rəhbərliyinə şikayət etməsi
sonralar ona nöqsan tutuldu.
"Yaşamaq haqqı"nda "Dövlət dili"
məsələsi ilə bağlı Xruşşov
dövründə Azərbaycana münasibət barədə
maraqlı, öyrədici şərhlər üstdən
aşağı bir-birini əvəz edir.
Ötən
əsrin 60-cı illəri bütün dünyada olduğu kimi
SSRİ-də də, o cümlədən Azərbaycanda da
böyük siyasi-mədəni dəyişikliklərə təkan
verdi. 80-ci illərin sonuna qədər
bütün sahələrdə
"altmışıncılar" məşhur idilər,
öndə gedirdilər. Ədəbiyyatda
da lider olan "altmışıncılar" haqqında həm
İttifaq miqyasında, həm də Azərbaycan miqyasında
çox yazırdılar, çox danışırdılar.
Siyasi dissidentlərlə yanaşı,
"dissident ədəbiyyatı" termini dəbə minirdi.
"İkinci nəfəsi" açılmış Rəsul
Rza, Mehdi Hüseyn, Sabit Rəhman, İlyas Əfəndiyev,
İsmayıl Şıxlı və başqaları ilə
yanaşı, Bəxtiyar Vahabzadənin, İsa Hüseynovun,
Sabir Əhmədlinin, Əkrəm Əylislinin, Maqsud və
Rüstəm İbrahimbəyovların Azərbaycan nəsrində
hadisə olan əsərləri əsassız, ədalətsiz,
insafsız hücumlara məruz qaldı. Əli
Kərimin, Fikrət Qocanın, Vaqif Səmədoğlunun,
İsa İsmayılzadənin, Ələkbər Salahzadənin
yeni nəfəsli şeirlərini abırsız şəkildə
lağa qoyurdular.
Yazıçı kitabda özünün "Macal"
povestini "sosializm realizmi prinsiplərinə xəyanətdə,
sovet həyatına ləkə vurmaqda, ideyasızlıqda
suçladılar" deyir və prosesin təfərrüatını
yüyrək bir dillə nəql edir. Ədəbiyyat
günündə əsas mübahisələr "Rəsul
Rza" üslubunda yazan şairlər barədə gedirdi.
"Yenilər"
Azərbaycan dilinin saflığı, ikiyə
bölünmüş xalqımızın
bütövlüyü, mənəvi
sıxıntıların aradan qaldırılması, "icazəli
cəsarət"in (Rəsul Rza) çərçivələrinin
dağıdılması uğrunda eyhamlı, sətiraltı
mənaları diş-diş çıxan şeirlərlə
mübarizə aparırdılar, Macarıstanda,
Çexoslovakiyada azadlıq hərəkatının qanla
boyanmasına qarşı çıxırdılar.
O illərdə
ədəbi-mədəni mühit, ictimaiyyət tərəfindən
həm böyük rəğbətlə, həm də
paxıl, kəmfürsət basqılarla qarşılanan
"Qobustan" jurnalı ilə bağlı müəllif
"Ömrümün Qobustan illəri"
başlığı ilə xüsusi yazı
yazmışdır. ""Qobustan" ədəbiyyatımızda,
sənətimizdə "60-cılar" adlanan və mədəniyyət
tariximizdə silinməz izlər salan bir nəslin səsi idi.
O nəslin, o dövrün ümidlərini və fərəhlərini,
aldanışlarını və xəyal
qırıqlığını yaşayır və öz səhifələrində
əks etdirirdi".
"Qobustan" çağdaş "Molla Nəsrəddin"
kimi əlaqədar dövlət strukturları geniş
mövzu dairəsinə, dil zənginliyinə, öyrədici
missiyasına görə bütün nəsillərdən olan
ziyalıların diqqətində idi, böyük müzakirələrə,
dartışmalara səbəb olurdu.
Ulu
Öndər Heydər Əliyev 1996-cı ildə
"Qobustan"ın ilk on ilini xatırlayıb deyəcəkdi:
"O vaxtlar "Qobustan" jurnalı həyatımızda
çox böyük rol oynayırdı. Bizim bu
milli dirçəliş, milli oyanış, milli
özünütanıma prosesində "Qobustan"ın
rolu çox böyük olubdur. Bunu o
vaxtlar bəziləri bəlkə də, dərk etmirdilər.
Bəlkə indi də bəziləri o qədər
də dərk edə bilmirlər. Amma mən
bunların hamısını daim izləyirdim və hər bir
belə tədbirin həyata keçirilməsi
üçün lazımi şərait yaradırdım".
"Yaşamaq
haqqı"nın üstünlüyü
onun dünyaya, insanlığa, millətə, dövlətə,
yüksək ideallara, mənəvi dəyərlərə
böyük, yenilməz sevgi ilə yazılmasındadır.
Əgər
o, bir tərəfdən şərti adlandırsaq, millətimizin
varlığı, yaşam mərhələləri, mənəvi
dəyərləri ilə bağlı "Azərbaycannamə"
yazırsa, o biri tərəfdən vətənimizə və
dövlətimizə rəqib, qənim, düşmən kəsilən
siyasi, şovinist dairələrini, onların əlaltılarını
və dəllallarını, bir ziyalı olaraq təmkinlə
dialoqa dəvət edir, tarixi, insani mövqeyini,
haqlılığını izah edir.
Əgər ötən əsrin 87-ci ilinə qədər
Anar "Qobustan"ın və özünün
yaradıcılıq qayğıları ilə
yaşayırdısa, artıq Qorbaçov dövründə
Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının rəhbəri
kimi mürəkkəb, "danışıqlı" bir
yerdə fəaliyyətə başladı. Aşkarlıq
şəraitində Respublika rəhbərliyinin sərt təzyiqi
olmadan seçki keçirildi. Amma kitabda
yazıldığı kimi, Birinci Katibin gizli arzusu nəzərə
alındı. Alınmaya da bilərdi.
Yeni siyasi mühit gözlənilməzliklərlə
dolu idi. "Yazıçılar İttifaqına rəhbər
seçildiyim gün MK-nın o zamankı Birinci Katibi Kamran
Bağırov məni öz kabinetinə dəvət elədi,
təbrik etdi və dedi: "Biz çöx istəyirdik ki, səni
seçsinlər. Amma bilirsən, biz heç
cür müdaxilə edə bilməzdik". Sonra
heç bir zaman unutmayacağım bir cümlə dedi: Mən
bütün gecəni yata bilmədim, hey fikirləşirdim ki,
Yazıçılar İttifaqında plenum necə
keçiriləcək, səni seçəcəklərmi".
Anarın səlahiyyəti ilə bərabər, məsuliyyəti
də artdı, uzun, sınaqlarla dolu ağır bir yol
başladı.
Nəhəng bir dövlətin idarəçiliyi
laxlamışdı, Sovet sistemi çökürdü,
Respublikada və Moskvanın ali hakimiyyət
orqanlarında milli haqların qorunması uğrunda mübarizə
ictimai-siyasi xadimlərin yeni keyfiyyətlərini üzə
çıxarırdı.
Ermənistan hökuməti, Dağlıq Qarabağ Muxtar
Vilayətinin rəhbərliyi, beynəlxalq erməni təşkilatları,
Moskvanın ermənipərəst dairələri eyni vaxtda Azərbaycana
hücuma keçincə respublikamızda böyük
çaşqınlıq yaranmışdı. Ermənistandan
qovulan çoxsaylı soydaşlarımız respublikaya səpələnmişdi.
Azərbaycanın rəhbərliyi Kremlin qərarını
gözləyirdi. O zaman xalqın pənah yerlərindən
biri də Yazıçılar İttifaqı olmuşdu. İttifaqın rəhbərliyi, fəal üzvləri
onlardan asılı olan nə vardısa, edirdilər. Respublikanın məşhur ziyalılarının
imzası ilə Qarabağdakı narahatlıqlarla bağlı
Qorbaçova müraciət göndərir, xalq
qarşısında çıxış edir, Qarabağa
yardımla bağlı ictimai qurumlar yaradır, mitinqlərdə,
mətbuatda, efirdə xalqı təmkinli olmağa səsləyirdilər.
Stepanakertdə
"Miatsum" çağırışları, Sumqayıt
hadisələri, Bakıda 1988-ci ilin noyabr-dekabr mitinqləri
("Artıq sirr deyildi ki, Azərbaycan da daxil olmaqla,
İttifaq üzrə bütün etiraz hərəkatlarının
təşkilində SSRİ DTK-sının barmağı
var") gənc siyasətçilərin Meydana
çıxması, tanınmış ziyalıların
sıxışdırılıb gözdən
salınmasına edilən cəhdlər ("Mərhum Vəli
Məmmədov yazırdı ki, Anara qarşı ermənilər
də çıxış edir, bizimkilər də"),
SSRİ Xalq Deputatlarının qurultayında erməni
deputatlarına cavablar və ölkə rəhbərliyinin diqqətinin
("Qorbaçovun qəbulunda") Azərbaycanın problemlərinə
yönəldilməsi üçün çabalar,
Qorbaçovun "Dağlıq Qarabağ Ermənistana verilməyəcək",
- deyə Azərbaycan ziyalılarını aldatması, erməni
separatçılarının ideoloqlarını Kremldə qəbul
edib "him-cimlə" (yəni gedin hərəkət edin)
onları arxayınlaşdırması, Rusiya elitasının
haqsızlıqlara laqeydliyi, bəzi məşhur sovet alimlərinin
və yazıçılarının (Saxarov, Həmzətov)
daşnak məkrlərinə aldanması, Vəzirovun Azərbaycan
rəhbəri kimi yarıtmazlığı, yüngül hərəkətləri
("Ə.Vəzirov necə deyərlər, nə öz yerində,
nə də zamanında meydana çıxmışdı.
Zaman sərbəstlik və qətiyyət tələb edirdi, o
isə Qorbaçovun iradəsinə güvənirdi, ona təklif
olunan hər cür alternativ variantlardan vaz keçirdi"),
A.Volskinin rəhbərliyi ilə yaradılan "Xüsusi
Komitənin" anti-Azərbaycan əməlləri", 20
Yanvar hadisələri, o dövrdə Azərbaycan
ziyalılarının (Z.Bünyadov, V.Məmmədov,
T.İsmayılov, B.Vahabzadə, X.Rza və başqaları)
mübarizəsi, A.Mütəllibovun hakimiyyətə gətirilməsi,
Avqust putçundan sonra Kommunist Partiyasının süqutu və
Azərbaycanda siyasi vəziyyətin dözülməz vəziyyət
alması, SSRİ-nin dağılması, iki ölkə
prezidentinin - B.Yeltsinin və N.Nazarbayevin Xankəndinə nəticəsiz
səfəri, Xocalı faciəsi barədə Anarın
yazdıqları zəngin məlumatlar, pərdəarxası
söhbətlər, dərin müşahidələr,
geniş müşahidələr toplusudur.
Xalq Cəbhəsi
hakimiyyətə gələndən sonra Anar Ali Sovetin sədri,
respublika prezidentinin səlahiyyətlərini icra edən
İsa Qəmbəri Yazıçılar Birliyinə dəvət
edir,
(Üç
il əvvəl Azərbaycan KP MK-nın
Birinci Katibi Ə.Vəzirov da Yazıçılar Birliyində
qonaq olmuşdu - Ə.O.) və birinci şəxsə
Yazıçılar Birliyinin, yazıçıların
problemlərindən danışır. İsa Qəmbər
ondan ədəbi jurnalların və qəzetin nəşri
üçün maddi yardım istəyən Anara qəribə
cavab verir: "Anar müəllim, bəyəm Füzulinin
zamanında jurnal çıxırdı?".
Anar hazırcavablıq edir: "Füzulinin zamanında
sultanlar sənin buraya gəldiyin "Mersedes"də gəlmirdilər".
Bir tərəfdən
siyasi blokada, düşmən təcavüzü, düzgün
aparılmayan daxili və xarici siyasət, prezidentin
ölçüsüz-biçisiz bəyanatları,
dünyanın gözündə Qarabağ münaqişəsinin,
bizim nəzərimizdə isə Ermənistan və Azərbaycan
müharibəsinin qızışması, uzanması, cavan
hakimiyyətdə təcrübəsizlikdən doğan
özbaşınalıqlar, bir neçə "əziz-bircə"
alim və yazıçıdan başqa, bütün təcrübəli
ziyalılara inamsız yanaşılması, Sovet
yarlığı vurularaq, hətta onlara arxa çevrilməsi
kitab müəllifi tərəfindən ürək
ağrısı ilə izlənilir.
Anar 1993-cü ilin fevralından başlayaraq fasilə ilə
yeddi ay İstanbulun Memar Sinan Universitetinin dəvəti ilə
Türkiyədə çalışıb. Həmin illərdə demək
olar ki, işsiz, az maaşlı, mövcud
vəziyyətlə barışmayan ziyalıların xaricə
axını yaşlı nəslə yaxşı məlumdur.
Anar Türkiyədə yazdığı "Otel
otağı", "Muhakkaq görüşürüz" əsərlərində
o dövrün ziyalılarının keçirdiyi hissləri,
həyəcanları qələmə aldığından xəbərdarıq.
"Yaşamaq haqqı"nda o, ictimai, elmi fəaliyyətindən,
ezamiyyətinin vətəni dar gündə qoyub
qaçması kimi yozan ittihamlardan söz açır.
Anar Ulu Öndər Heydər Əliyev haqqında
çox yazıb. Ona həsr etdiyi "Unudulmaz
görüşlər" kitabı öz yerində,
"Yaşamaq haqqı" kitabının da xeyli hissəsi
Heydər Əliyevlə bağlıdır. Bunun səbəbi aydındır. Heydər Əliyev Anarın gəncliyindən, 1969-cu
ildən 2003-cü ilə qədər Azərbaycanın
taleyində əsas, yönəldici rol oynamışdır.
Həmin illərdə respublikada (sonrakı illərdə
SSRİ miqyasında) nədən söhbət açsan, Heydər
Əliyev yada düşür. Tərcümeyi-halımızda yer alan o illərdə Heydər Əliyevin adı
mütləq anılır.
Heydər
Əliyev birinci hakimiyyəti dövründə Azərbaycanın
"yaşamaq haqqı"nı necə
qoruyurdusa, milli ədəbiyyatımıza, mədəniyyətimizə,
ziyalılara necə hamilik edirdisə, ikinci gəlişində
də əvvəlki missiyasını davam etdirdi.
Respublikanın idarəetmə sükanını əlinə alan kimi Elmlər Akademiyasının
binasında ziyalıların görüşünə gəldi.
(O görüşdə mən də iştirak etmişəm
- Ə.O.). Həmin görüşdə o, bəyan etdi:
"Azərbaycan bundan sonra öz dövlətini demokratik
prinsiplər əsasında qurmalıdır və dövlət
orqanları cəmiyyətdə demokratik prinsiplərin bərqərar
olması üçün təminat yaratmalıdır.
Ancaq gərək alimlərimiz də,
ziyalılarımız da kənarda qalmasınlar,
çalışsınlar, çarpışsınlar, həyatımızın
bu ağır dövründə biganəlik etməsinlər. Əgər
onların sözü bir dəfə qəbul olunmayıbsa,
ikinci dəfə gəlsinlər, ikinci dəfə qəbul
olunmayıblarsa, üçüncü dəfə gəlsinlər.
Anar burada şikayətləndi, mən onun
şikayətləri ilə razıyam. Çünki,
doğrudan da, belədir - bu həqiqətdir. Ancaq bu elə o demək deyil ki, inciyib kənara
çəkiləsən. Heç birimizin
inciməyə haqqımız yoxdur. (Sitat
"Yaşamaq haqqı" kitabından
götürülmüşdür).
Heydər
Əliyevin dediklərinə söykənib fikrimi belə ifadə
edirəm: Anar heç bir zaman Azərbaycanın taleyi ilə
bağlı məsələlərdə biganəlik göstərərək
kənara çəkilməyib. Mirzə Cəlil
demişkən, bezmək asandır. Və yaxud məlum
misralar: "Mübarizə bu gün də var, yarın da, Mən
də onun ən öz sıralarında".
Heydər Əliyev daxildə və xaricdə siyasi
quruculuq fəaliyyəti ilə yanaşı, yenidən Azərbaycanda
ziyalı mühitini qızışdırdı. On ildə bir
çox mədəni hadisələrin ideya müəllifi, təşkilatçısı
kimi tanındı. O, tez-tez alimlərin,
yazıçıların, rəssamların, bəstəkarların,
aktyorların arasında idi. Daxili və xarici səfərlərdə
onları özünə qoşurdu. Ev-muzeylərinin
açılmasının, abidələrin qoyulmasının,
"Kitabi-Dədə Qorqud"un 1300 illik yubileyinin, Türk
dünyası yazıçılarının
qurultayının keçirilməsinin, Şuşadan erməni
quldurlarının güllələdiyi heykəllərin (Natəvan,
Üzeyir Hacıbəyli, Bülbül) alınıb Bakıya
gətirilməsinin, ədəbiyyat və mədəniyyət
xadimlərinin yüksək fəxri adlarla, mükafatlarla təltif
edilməsinin səbəbkarı oldu. Ulu öndərin
ziyalılara hörmətinin göstəricisidir ki, 1995-ci ilin
payızında deputat seçilən Anar Heydər Əliyevin
tövsiyəsi ilə Milli Məclisin ilk iclasını idarə
etdi. "Birinci iclas ərəfəsində
Prezident məni yanına dəvət etdi.
- İstəyirik
ki, Məclisin ilk iclasını sən açasan və
aparasan, - dedi.
-
Çox sağolun, bu mənim üçün böyük
şərəfdir. Amma bilmirəm bacararammı?
Heydər
Əliyev soruşdu:
- Yazıçılar
İttifaqının neçə üzvü var?
- Yeddi
yüzdən artıq, - mən təxmini rəqəm dedim.
- Bəs Milli Məclisin neçə üzvü var?
- Yüz
iyirmi beş.
- Əgər sən yeddi yüzlə bacararsansa, onda
yüz iyirmi beşin də öhdəsindən gələrsən".
Ulu öndərlə vida mərasimi də kitabda
"Qalib gəldi, Qalıb getdi" sonluğu ilə bitir.
Heydər Əliyevin yolu onun varisi və
davamçısı, Respublika Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir və dünyanın çağdaş
düzəninə uyğun olaraq Azərbaycanda da yeni tipli lider
diqqət mərkəzindədir.
Ölkəmizdə böyük layihələr, proqramlar
həyata keçirilir, xalqımızın müstəqillik
ideyalarının gerçəkləşdirilməsi
üçün həyatımızın bütün sahələrində
inamlı və böyük addımlar atılır.
Kitabda
Heydər Əliyev Fondunun beynəlxalq miqyasda
gördüyü işlərdən, Respublikanın birinci
vitse-prezidenti, Fondun sədri Mehriban xanım Əliyevanın fəaliyyətindən,
onun "Qobustan və İçərişəhər,
Muğam və Xalça, Novruz bayramı və aşıq sənəti
kimi mədəni və mənəvi dəyərlərin
dünyada tanınması yolunda böyük işlər"
gördüyü də "yaşamaq haqqı"mızdan
sayılır.
Kitabda müəllif onun əl-ayağına dolaşanlardan, paxıllardan, ona dönük, etibarsız çıxanlardan da ürək ağrısı ilə yazır. Təbii ki, öz üslubuna uyğun olaraq. Yumorla, ironiya ilə... "Ən qəribəsi də odur ki, heç bir pisliyim, yaxşılığım keçməmiş adamlar yox, məhz yaxşılıq etdiklərimdən bəziləri üzüdönük çıxıblar. Çörəkləri dizlərinin üstündə olanların siyahısı çox uzun olardı, amma yuxusuz gecələrimin birində onları gözüm qarşısında canlandıranda, nədənsə, ancaq on bir şəxsin üstündə qəti dayana bildim. Lap futbol komandası kimi "Nankorlar" komandası. İndi futbolu yalnız kişilər yox, qadınlar da oynadığına görə bu komandaya hər iki cinsdən nankorlar daxildir. Əlbəttə, ehtiyatda olanlar da var və nankorlardan biri peşman olub üzrxahlıq edəndə onu ehtiyatda olanlardan birilə əvəz etmək mümkündür. Şübhəsiz, bu komandanın məşqçisi, ya məşqçiləri, kapitanı da var, varlı-karlı sponsorları da... Çingiz Abdullayev deyir ki, bizimkilər pas verməyi bacarmırlar - nə futbolda, nə də həyatda. Bu doğru sözlərə onu da əlavə edirəm ki, bəzən öz qapımıza top vurmağı da xoşlayırıq. Nə isə... Kimsə yaxşı deyib ki, sizə qarşı olan pislikləri unudun getsin, amma pislik edənlərin ad-famillərini yaddan çıxarmayın...".
Anar haqsız olduqlarına yüz faiz inandığı etibarsızların adını çəkmir. Onları dilə-dişə salmaq istəmir. Və yenə də böyüklük edir, həmişəki Anar olduğunu göstərir.
Məqaləmin əvvəlində demişdim ki, Anar bu kitabında Azərbaycanın gələcəyi ilə bağlı arzularını da ifadə edib. Kitaba daxil edilmiş "Azərbaycan haqqında düşüncələr", "Odlar yurdunun küləklər şəhəri" məqalələrində yazıçı ən yüksək insani dəyərlərə, milli məziyyətlərə, humanist dayaqlara söykənərək Azərbaycanı dünya birliyi ölkələri arasında özünəlayiq yerdə görür, böyük arzularını bildirir. Yüksək beynəlxalq tədbirlərdə səslənən həm Quzey, həm də ürəklərdə oxunan, heç vaxt unudulmayacaq, bir zaman rəsmiləşməsi umulan Güney Azərbaycanın himnləri kitabın son akkordu kimi səslənir.
Kitaba ön söz yazan alim və yazıçı Pərvin xanımın bir cümləsini məqaləmin "Son söz"ünə çevirirəm: "Mənə görə Anar yaradıcılığının əsas özəlliyi obyektivlikdir".
Aprel 2020
Əjdər Ol
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 16 may. S. 10-14.