Müəllimliyə
başlayanda...
“Mən”
olmağın tarixçəsindən
68 yaşımda mənim çapdan
çıxmış 1300-dən çox yazım var, onlardan
35-i kitablardır, biri romandır, yerdə qalanlardan çoxu məqalələr,
azı isə ruscadan, ingiliscədən, Anadolu türkcəsindən
çevirmələrdir. Yazılarımın 80-90 faizində
hansısa orijinal-özgün ideyalar söyləmişəm,
ya da başqalarının ilginc ideyalarını yeni
çalarlarda açan diskurslar vermişəm. Elmdə, sözsüz, sənin birinci olaraq
tapdığın daha dəyərlidir. Ancaq
başqalarının tapdığı ideyaları heç
kimin vermədiyi diskursda, yəni ifadəli, ekspressiv (yəni
güclü-etkili, duyğulandırıcı) deyimdə vermək
özü də bir hünərdir.
Yüzlərlə faydasız dissertasiyaların yerinə
artıq Batı elmində irəli sürülmüş
valehedici nəzəriyyələri güclü metaforalarda,
deyimlərdə azərilərə anlatmaq, yəni belə təkrarçılıq
yapmaq mədəniyyətimiz üçün daha faydalı
olardı. Bu
üzdən gənc istedadlara aydırıram: yeni ideyaya
gücünüz çatmırsa, Froydu, Lakanı, Yunqu və
başqa onlarca psixoloqu, filosofu gözəl açan dildə
dissertasiyalar yazsanız, daha yeydir. Lakanının
adını ona görə bu siyahıya saldım ki, guya
bilikli olsam da, nə qədər əlləşsəm də
onun ideyalarını yaxşı anlamadım, bəlkə bir
gənc istedad mənə anlada bildi.
İndi isə başqasının dəyərli
ideyasını yeni və ifadəli deyimə salmağa öz
praktikamdan örnəklər gətirim. Demokratik
toplumlarda dövlət inhisarının (etatizmin)
azalmasının gərəkcəsini (zərurətini)
hamı bilir. 90-cı illərin ikinci
yarısında, deyəsən, "Müxalifət" qəzetində
mən yazdım ki, cəmiyyətin müqavimət
gücü artırılmalıdır. Çox
keçmədi "cəmiyyətin müqavimət
gücü" siyasilərin dilinə keçdi - əski
ideyanın yeni biçimdə deyilməsinin faydası belədir.
Düşüncəmi gücləndirmək
üçün başqa örnək də verim. Elə həmin illərdə bir yazımda söylədim
ki, toplumda siyasi rəqibləri repressiya edərək
situasiyanı sadələşdirəndən sonra qalib gəlmək
asandır. Çətin və dəyərli
olan mürəkkəb situasiya rejimində qalib gəlməkdir.
Bu ifadəli ideyam qabaqkı kimi dillərə
düşmədi, ancaq sonralar gördüm ki, dostum Qulu Məhərrəmli
kimi düşüncə adamlarının bilincinə iz
salıb.
Bu qısa haşiyədən sonra boynuma almalıyam ki,
bütün xatirələrim boyu bəzi kültür
paradiqmalarının məni buxovuna saldığını
görüb utanıram, yazımda özgür olmayıb
onların cızdığı cızıqla getdiyimə
görə. Yaşamımda nə uğurlarım varsa, onlara
baxmayaraq memuarımı mazoxistcəsinə ondan
başlamışam ki, məndə ilkində elmi uğurlar vəd
edən heç nə yox idi. Çox göyçək
qıza evlənib 42 il onunla gözəl,
dramatik, melodramatik yaşam yaşayacağımı da heç
nə vəd etmirdi.
Bu, nə sxemdir? İlkində əzilmişin, təklənmişin
şahə qalxıb uğur qazanması? Fikir
verin necə varlılar ləzzətlə uğurlarından
qabaq ac günlərindən danışırlar, kino
ulduzları ilkində dolanışıq üçün
striptizlə məşğul olduqlarını boyunlarına
alırlar və bu zaman nəsə psixoloji mazoxizmə
oxşar bir ləzzət üzlərində, səslərində
duyulur. Zoluşka nağıllarında da
(bizdə Göyçək Fatma nağılında) oxşar
prinsip işləyir. Kasıb qız
axırda şahzadəyə ərə gedir, kasıb oğlan
şahzadə qızla evlənir. Hollivud melodramlarında,
hind filmlərində bu sxemi aydın izləmək olar. Ünlü terrorçu Bakuninin
yaşadığı dönəmdə Rusiyada
aydınların, məsələn, Bakuninin özünün,
Belinskinin imicində özlərini tənbəlliyə, fərsizliyə
görə danlamaq çox dəbdə idi. Sonralar oxşarını mən Fellinidə,
Mastroyanidə gördüm. Onlar mazoxitcəsinə
tənbəlliklərini, qarınqulu olmalarını ifşa
edirdilər. Bu nə sxemdir? Onu formulə etməyə çalışım.
Dialektiklərdən sonra Yunq da söyləyirdi
ki, qütblər olan yerdə energetik gərginlik yaranır.
İnsan indiki uğurlarını,
varını, yaraşığını gərginlik qütblərinin
arasına salmasa, öz gözündə yetənəkləri
darıxdırıcı olar. Bunu Şopenhauer belə
demişdi: insan nəyisə əldə edəndən sonra
bilmir onunla nə etsin. Mənim əlavəm: əldə
olunanların çətinliklə əldə
olunmasını göstərəndə onlar
darıxqanlıqdan çıxır. Bu anlamda
yoxsulluqdan, səfillikdən sonra varlananda yoxsulluq, səfillik
illəri şirin xatirələrə çevrilir. Kifirlikdən sonra yaraşıq gələndə
kifirlik şirin xatirəyə çevrilir. Eynşteynin
bioqrafiyası onun məktəbi elə də yaxşı
oxumamasından başladığı üçün
dühasına mat qalırıq. Mən də memuarımın
bu sxemini duyub ikili duyğu arasında qalıram: aya, söylədiyim
sxemi uydurmuşam ki, oxucunun psixolojisini dramatikləşdirim,
yoxsa yaşamımın bu sxemə uyğun gəlməsi
gerçək faktdır?
Andersenin "Çirkin ördəkcik"
nağılı çox əski arxetipin
daşıyıcısıdır, yəni onda da əski mədəniyyətin
qalığı gizlənir. Bu, çirkinliyinə
görə, başqa cürlüyünə görə
qısnadılıb toplumdan qovulmuş uşağın zaman
keçəndən sonra gözəllik, uğur qazanaraq öz
toplumuna qayıtması və hamını utandırıb
heyran etməsidir. Yaza-yaza birdən
gördüm ki, xatirələrimdə taleyimin
paradiqmasını "çirkin ördəkcik" motivi ilə
də açmaq olar.
İndi
isə memuarımın söyləmini yönəldən
paradiqmanı konkret özətlərdə göstərim:
1977-ci iləcən mən elmlə ciddi məşğul
olmamışdım, elmdəki xeyli tay-tuşlarıma baxanda
daha çox oxuyub onların girişmədiyi nəzəriyyələrə
girişsəm də, bilik tutumum elə də geniş deyildi.
1977-ci ildən 2000-ci iləcənsə (22 il)
mən səhər çayından sonra axşam 11-12-cən
oxuyub dəyərli ideyaları toplayaraq arxivləşdirirdim. Kompüter və İnternet gələndə bu
işim yüksək səviyyəyə qalxdı. İndi düşünün ki, bu oxumaqlar,
araşdırmalar passiv olmamışdı. Hər ağıllı yazının oxusundan məndə
yeni ideya yaranmış, onu uyğun fayla salıb ya dərsdə,
ya dostlarla söbətlərdə fırladaraq
bollandırmışdım. Mən kinonun
semiotikasından yazsam da, hələ semiotikanı dərindən
bilmirdim, 80-ci illərdə isə bildim. Başlanğıcda
semiotikanın etgisi altında miflər haqqında nəzəriyyələrə
keçdim. Azərbaycan elmində, sözsüz,
qabaqlar da mifolojidən danışılırdı, Mirəli
Seyidovdan sonra türk mifləri üzrə yazılar dəbə
minmişdi. Mənimsə yeniliyim
çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında mifoloji
qalıqları tapıb bərpa etmək oldu. Bu zaman qalıq yerinə "reminissensiya"
terminini işlətməyim yaman "kayf" (kef) verirdi.
Əski və çağdaş milli mətnlərimizdə
gizlənmiş mifoloji qalıqları üzə
çıxarmaqla ilgili yazılarımda Yeleazar Meletinskinin
"Mifin poetikası" kitabının etgisi böyük
olsa da təsir təkcə onunku deyildi. Amerikada
ritual-mifoloji ədəbiyyatşünaslıq məktəbi
Meletinski kimilərinə təsir edərək dolayı mənim
kimilərinə də etgi yapmışdı. Markes kimi yazarlar da mifsayağı simvollardan geniş
istifadə edirdilər və bütün bunlar "mif və mədəniyyət"
konusuna marağı gücləndirirdi. Ancaq
marağı ən gücləndirən o idi ki,
marksist-leninçi estetikanın və ədəbiyyatşünaslığın
elmi aurası itmiş diskursları fonunda mif
qalıqlarını sənətdə üzə
çıxarmaq nəsə dərin məsələlərlə
məşğul olmaq ləzzətini verirdi. Beləliklə,
mifoloji qalıqlarla bağlı mənim düşüncələrimin
orijinallıq dərəcəsi az idi.
Orijinallığım onda idi ki, məhz Azərbaycan ədəbiyyatında
və sənətində, konkret Anarda, Mövlud
Süleymanlıda, Ramiz Rövşəndə mifoloji-ritual
qalıqları tapıb bərpa edirdim. (Sonralar
bu konu üzrə məqalələrimi "Sənətin arxeologiyası,
sənətin arxitektonikası" kitabıma topladım).
Məndən sonra bu xətti başqaları da
davam etdirdi.
Tapdığım mifoloji qalıqlardan bir-iki örnək
verim. "Bişmiş-çiy" ikişər
qarşıtından (binar oppozisyonundan) istifadə edib
Mövlud Süleymanlının "Şeytan" povestindən
açdıqlarımı artıq xatirələrimin irəlidəki
parçasında yazmışam. O çağlar
ayrıca ləzzətlə Xaosdan Kosmosa keçidlərin,
Makroksmun Mikrokosmda necə təzahür etməsinin
qalıqlarını Azərbaycan kültür
materiallarında tapırdım. İndi
xaos/kosmos, mikrokosm/makrokosm məsələləri
alışdığımız terminlərdir. O
çağlar isə marksizm-leninizm təsiri altında olan
darıxdırıcı ədəbiyyatşünaslıq
fonunda bu sözlər stilyaqaların dama-dama pencəyi kimi
şık görünürdü.
***
1977-ci ilin sentyabrında Aslan müəllim (Aslan Aslanov)
axır ki, məni İncəsənət və Mədəniyyət
İnstitutunun marksizm-leninizm kafedrasına müəllim
götürdü. Bir az keçmiş İnstitutun
Lenin kabinetinin müdiri Dilarə ilə evləndim. "Boyu uzun Burla xatunum" çox seçilən
qız idi və tipinə görə Leyla Bədirbəyli kimi
70 yaşında da 55 yaşındakı
yaraşığını saxlamış qadın oldu. Bu üzdən onu görən həkimlər, həmkarlar
həmişə heyran qalırlar.
Dilarənin mənim elmi uğurlarımda böyük
rolu olub, hərçənd, təzə-təzə müdafiə
etməyə barmaqarası baxmağıma fikir vermirdi. O çağlar
düşünürdüm ki, müdafiə etsəm, 20-30
manat fərqlə maaş alacam. Bir müəllim
deyəndə ki, müdafiədən sonra baş müəllim
olsan, maaşım 120 manatdan 280 manata qalxacaq, ciddi şəkildə
müdafiəyə girişdim.
İlk tələbələrimdən biri Aydın
Talıbzadə idi. Mənim əzəldən "müəllim"
müraciətindən zəhləm gedirdi. İndi də gənclik tanışlarım
"Niyazi müəllim" deyəndə ətim
tökülür. Filfakda oxuyanda bəzi
müəllimlərə professor olduqarı üçün
"professor" deyilməsinə yaltaqlıq kimi baxıb həzm
edə bilmirdim. İşə bax ki, 1995-ci ildən sonra
bir xeyli adam mənə "professor"
deməyə başladı. Qabaqca bundan narahat
olsam da sonra öyrəşdim. İndi bu titulu dədə
malı kimi daşıyıram. Hətta bir neçə dəfə gülməli
duruma düşmüşəm. Yanımda
bir başqasına "professor" deyəndə diksinmişəm,
sanki adımı başqası oğurlayıb.
Tələbəm Aydına deyəndə ki, mənə
müəllim demə, adımla çağır, şoka
düşmüşdü. Ondan sonra hər dəfə
məni öz tələbələrinə tanıdanda həmin
olayı xatırladır. Güman bu
dünyadan köçəndə mənə nekroloq yazsa,
orada da xatırlayacaq. Ancaq öz aramızdır,
doğrudan özlərini qalstukda boğan
gənc müəllimlərdən fərqlənirdim. Bir ucuz rumın cinsim vardı onu geyinirdim, dərsə
futbolka köynəkdə gəlirdim (heç kostyumum da yox
idi, axı).
Moskvadan gələndə mən birdən-birə ora
müəllimlərinin liberal imicinə düşdüm. Bu,
ikiüzlülük, oyunbazlıq deyildi. Herman
Hessenin "Çöl canavarı" romanında var ki,
insanın, əslində, bir yox, çox üzü var. Sonra
sosial psixolojidən oxudum ki, insan türlü sosial rollara girir
və bu, ikiüzlülük deyil. Mənim
Moskvada qabarmış brutal-üzlü imicimin yanında utancaq
Niyazi də vardı. Bakıda bax, bu imic liberal aydın
imici ilə birləşib nəzakətli, barışqan, təvazökar
Niyazini verdi. Bu imic axırda
mənə elə yapışdı ki, hərdən öfkələnib
kobud danışanda adamlar şoka düşürlər, sanki
gözləmədikləri adama rast gəlirdilər.
Yaxşı yadıma düşdü, bu söylədiklərimi
elmi baxımdan bir az da
çalarlaşdırım ki, bizim gənclər imic məsələsi
ilə bağlı yetərli bilgilənsinlər. Qustav Yunq insanı bilincsiz (yəni
şüurlaşmamış) ruhundan idarə edən arxetiplərin
sırasına Özünlüyü və Niqabı
(Maskanı) salmışdı. Sonra göstərmişdi
ki, normal adam harada özünün
olduğunu, harada niqab taxdığını yaxşı
bilir. Psixi sapıntı onda başlayır ki, adam
Özünlüyünü unudub bütün hallarda
niqabında qalır. Örnəyin, professor
kafedrada professor niqabının (imicinin) tələb etdiyi kimi
davranır. Ancaq o, evdə də
arvad-uşağı ilə professorluq edirsə, gülünc
görünür. Deməli, adamda Maska
arxetipi Özünlük arxetipini tam
sıxışdırıb onun yerinə tutanda bu, onda psixi
anormallığın başlamasından xəbər verir.
Ağıllı adamlar imicləri ilə eyniləşməmək
üçün türlü fəndlərə əl
atırlar.
Tutalım, öz eyiblərini səmimi boyunlarına
alırlar, özlərinə kinayə edirlər... Bu yaxınlarda Radio "Exo"nun baş redaktoru
Aleksandr Venediktovun Ukrayna jurnalisti Qordonla müsahibəsinə
rast gəldim. Söhbətdə Venediktov bir sorunun
cavabında boynuna alır ki, konspiroloji düşüncə
ilə ən çox xəstələnmiş adam
elə onun özüdür. Sual konspiroloji
düşüncənin buxovundan qurtulmaq üçün
verilir. Bilməyənlərə deyim ki,
Batıda bir xeyli ciddi alim, hətta konspiroloji düşünəndə
belə, tələsir boyunundan atmağa ki, yox, əstəğfrullah,
konspiroloji düşüncənin xəstəsi deyil. Konspiroloji düşünən kəslər, adətən,
dünyanın gizli mərkəzlər tərəfindən
idarə olumasına inanırlar. Bax, bu
kontekstdə Venediktovun etirafı adamı tutur. O niyə
belə edir? Üzünə
yapışmış hər nəsnəni bilən
ağıllı intellektual maskasından çıxmaq
üçün - onsuz da saqqallı, saçlı
üzü-başı emblematikləşərək ona bu imici
yapışdırımışdı.
Maska ilə ilgili bir məsələni də söyləyim. Biologiyada
parazitlərin yeməyi yapışdıqları
canlıların yeməyindən çıxır. Mədəniyyətdə kiməsə parazit demək
başqasının hesabına müftə yeməyi bildirir.
Ancaq kültürdə parazitlik elə geniş
yayılıb ki, mənfi mənadan çıxıb. Sovet dönəmində hər kinorejissor saqqallı
olanda hansısa ünlü saqqalının maskasını
üzünə taxırdı. Parazitizm o
idi ki, həmin ünlü adamın qan-tərlə
qazandıqlarını o, saqqal çıxarıb müftəcə
özünə götürürdü. Beləcə,
Heminqueyin, Çe Qevaranın üzünü götürənlər
kültür parazitlərinə çevrilirdi. Beləcə,
bitlzların uzun saçlarının hər yerdə
çoxlu parazitləri vardı. Onlar Con Lenonun,
Makkartninin və o birilərinin saçlarını, geyimlərini
yamsılayanda Bitlzın aurasından aldıqları
şüalarla qızlara "bitlzlər kimi oğlanlar"
magiyasında görünürdülər. Qadınlar
Bricit Bardo kimi saralanda və nazlananda parazitizmə yol verirdilər.
Mən Moskvada saqqal saxlayanda, sözsüz,
Marksın, Engelsin yox, Demis Russosun paraziti olmuşdum. İndi bu memuarımda oxucunu silkələyən səmimiyyətim
səmimi deyil də, biclikdir. Nə
üçün biclikdir? Parazitliyimdə
sona qədər parazit olmamaq, üzümə
taxdığım maskalarla Özümü tam eyniləşməyə
qoymamaq bicliyi.
Mən Moskvadan "sabo" deyilən dabansız taxta
ayaqqabı gətirmişdim, Mikrorayonda yaşayanda bu
ayaqqabının "tak-tuku" elə yayılırdı
ki, evdə arvad-uşaq da gəldiyimi eşidirdilər. İncəsənət
institutuna cins şalvarda gəlməyim, güman, dedi-qodulara səbəb
olurdu. Sezirdim ki, Aslan müəllimin
münasibəti, "Moskvada oxuyub gəlib" deyimi mənə
seçilən gənc müəllim aurası verirdi. Hərçənd, "Moskvada oxumaq" mifini
tez-tez dağıdırdım ki, orada müdafiə etmək
burdan asandır.
İncəsənətdə
İslam adında şikəst bir müəllim vardı, tələbələr
bilikli və ağıllı kişi kimi
onun fanatı idilər, hətta qızlar evini yığışdırmağa
gedirdilər. Bu adamla mən
yaxınlaşmadım, heç dəyərini də bilmədim.
Ancaq ona bəzi tələbələr
qonaqlıq verəndə İslam müəllim məni də
bir neçə dəfə çağırmışdı
və birgə içmişdik. Mən
İncəsənətə işə düzələn vaxt
Asif Ata gur-gur guruldayırdı. Qabaqlar belə
bir ilginc düşüncə adamının olmasını
onun "Ulduz" dərgisində çıxmış məqaləsindən
bilmişdim. Məqalə düşüncə
səpkisi ilə məni heyran etmişdi. Qabaqlar
ədəbiyyatdan dilimizdə belə əzələli-sümüklü
yazı oxumamışdım. Sonralar Asif
atanın fəlsəfi esseləri daha elə heyran etmədi -
onlar hegelçiliyin feli bağlama, feli sifətlərin şəkilçiləri
əsasında azərbaycanlaşdırılmış
variantları idi. İrəlidə söylədim
ki, əski ideyaları yeni biçimlərdə, güclü
şəkildə bildirmək özü də bir hünərdir.
Asif ata, bax, bu hünəri göstərirdi.
Kimsə söyləmişdi ki, soruşanda o mənə
"3" qiymətini vermişdi və bu onun yüksək
qiyməti idi. Ancaq öz aramızda, nədən
mənə özünün yüksək balın vermişdi,
bilmirəm. O çağlar elə çox məqalələrim
yox idi. Deyəsən, bir toplantıda
çıxışımı eşitmişdi və
inanmıram ki, o çıxışım parlaq olaydı, - yəqin,
sadəcə, savadlı idi.
Sonralar təəccüblə
gördüm ki, Asif atanın fanatları arasında
sayğılar bəslədiyim Vurğun Əyyub kimi adamlar da
var. Bir ara jurnalistlər Asif ata haqqında nə
düşündüyümü soruşanda deyirdim ki,
ideyalarına heyran deyiləm, ancaq o da faktdır ki, mən
özümü cırsam-dağıtsam da o qədər
fanatım olmaz. Məncə, yaxşı
demişdim.
Niyazi MEHDİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 16 may. S. 26-27.