Əfəndiyevlər
Onlar böyük bir nəsildir. Əsilləri Azərbaycanın
Füzuli (keçmiş Qaryagin) rayonundandır. Mən onların ikisindən - bu nəslin
adını bütün dünyada şöhrət zirvəsinə
qaldıran Atadan - İlyas Əfəndiyevdən və
Oğuldan - Elçindən söz açacağam. Məsələ
burasındadır ki, İlyas müəllim də, Elçin də
may ayında dünyaya göz açıblar - Ata tacir Məhəmməd
kişinin ailəsində, oğul isə Azərbaycanın
böyük yazıçısı İlyas Əfəndiyevin
ocağında. Ədəbiyyat tarixində çox təsadüf
olunan hadisədir ki, həm Ata, həm də Oğul eyni sənətin
daşıyıcıları olurlar, lakin Atanın sənət
aləmindəki böyüklüyünə, zirvə
ucalığına hər oğul çatmır. Ataların və
Oğulların uğurlu sələf-xələf
missiyasını biz Səməd Vurğun - Yusif Səmədoğlu,
Vaqif Səmədoğlu, Rəsul Rza - Anar, İlyas Əfəndiyev
- Elçin timsalında görürük. Bir nümunə:
İlyas Əfəndiyev - böyük yazıçı,
dramaturq, Azərbaycanda öz teatr məktəbini
yaratmış, Elçin Əfəndiyev - həm nəsr, həm
dramaturgiya, həm ədəbi tənqid, həm də
publisistika janrlarında böyük uğurlar qazanmış
Ata və Oğul.
Həm İlyas müəllimin, həm də Elçinin
yaradıcılığı haqqında bir sıra məqalələr
yazmış, Elçin haqqında Cavanşir Yusifli ilə
birgə bir monoqrafiya çap etdirmişik ("Bu nə sehrdir
belə".
Bakı, "Elm", 1999). Hər dəfə eyni mövzuya
qayıtmaq çox çətin olur, amma həm İlyas
müəllimin, həm də Elçinin
yaradıcılığına hər dəfə müraciət
edəndə, çalışırsan ki, təzə bir
söz deyəsən, çünki əsl sənət imkan
verir ki, yaradıcılığın daha dərin, aysberq səmtinə
yön alasan.
ATA
İlyas Əfəndiyev böyük bir nəslin -
atasının, babasının genetik kodlarını yaşadan
və bunu öz övladlarına da ötürən bir şəxsiyyət
idi. Əfəndiyevlər nəslinin genetikası öyrənilərsə,
biz yalnız fiziki, bioloji amilləri deyil, ən çox mənəvi-intellektual
bağlılıqları öyrənməliyik. Təbii ki, burada qan qrupu ilə yanaşı və bəlkə
daha artıq nəsli birləşdirən xasiyyət, xarakter,
həyata, gözəlliyə, dünyaya münasibətin bəzi
müştərək xüsusiyyətlərinə diqqət
yetirməliyik. Çünki Füzuli demişkən:
"Hüsn nə miqdar olursa, eşq ol miqdar olur".
İlyas Əfəndiyev böyük şəxsiyyət
idi. Təbii ki, onun böyük şəxsiyyət kimi
formalaşması birdən-birə, hazır şəkildə
baş verməyib. Şəxsiyyəti
formalaşdıran təkcə ictimai-siyasi mühit deyil, həm
də onun öz daxili varlığı, ruhi-mənəvi aləmidir,
istedadıdır. Sovet hökuməti
İlyas Əfəndiyevin ailəsinə, qohum-əqrəbasına
zülümlə yanaşdı, amma İlyas Əfəndiyev məhz
öz sarsılmaz ruhu, həyata inamı ilə ictimai-siyasi
mühitin əsgərinə çevrilmədi. Hətta deyərdik ki, öz sakit, amma daxilən
mübariz təbiəti ilə quruluşa səssizcə meydan
oxudu. Orta məktəbi əla qiymətlərlə
bitirən, bu müddət ərzində yalnız müəllimlərin
verdiyi biliklərlə kifayətlənməyən İlyas
Əfəndiyevin ən böyük arzusu Bakıya gəlib
pedaqoji institutun ədəbiyyat şöbəsinə daxil
olmaq idi. 1934-cü ildə o, arzusuna
çatır. Amma onun atası
"varlı" hesab edildiyi üçün səs
hüququndan məhrum edilmişdi, vaxtilə tikdirdikləri
böyük evlərini əllərindən
almışdılar, doqquz baş ailəyə isə
onların öz evinin ikinci mərtəbəsində iki balaca
otaq vermişdilər. Ancaq bütün
bunlara baxmayaraq, İlyas Əfəndiyev institutda verilən qəpik-quruş
stipendiya və talonla, gündə dörd yüz qram
çörəklə kifayətlənib böyük bir həvəslə
təhsilə başlamışdı. Ailəsinin
belə yoxsul vəziyyətə salınması,
atasının haqsız olaraq (Məhəmməd kişi
1933-cü ildə vəfat etdi) səs hüququndan məhrum
edilməsi, sinfi mübarizə adı altında onlara edilən
sitəmlər gələcəyin yazıçısında
haqlı narazılıq doğursa da, o, nikbinliyini,
inamını itirməmişdi. Ancaq "sən
saydığını say, gör fələk nə
sayır" - bir müddət keçir, İlyas Əfəndiyevi
atasının səsi alındığına görə
pedaqoji institutdan xaric edirlər. Çovğunlu
bir qış günündə isə onların ailəsini
sığındıqları o iki otaqdan da
çıxarırlar. Bir müddət kənddə orta
məktəbdə coğrafiya müəllimi işləyir, az sonra institutun coğrafiya fakültəsinə
qiyabiyə bərpa olunur.
İlyas Əfəndiyev ədəbiyyata otuzuncu illərin
sonlarında gəldi, ilk kitabı - "Kənddən məktublar"
- 1939-cu ildə çap olundu. Adətən, ilk kitabı ilə
çox az müəllif diqqəti cəlb
edə bilir. Axı, çox zaman birinci kitab hələ
istedadın püxtələşməsindən, müəllifin
fərdi üslubunun müəyyənləşməsindən
soraq vermir. Ancaq İlyas Əfəndiyevin
"Kənddən məktublar"ı onun bütün
sonrakı yaradıcılığı üçün səciyyəvi
olan aydın, səlis, rəvan dili və üslubu, həyat
hadisələrinin real təsviri, obrazların psixoloji planda təqdimi
ilə diqqəti cəlb etdi. Elə ilk hekayələrindən
hiss olunurdu ki, İlyas Əfəndiyev ədəbiyyata
kitablardan yox, həyatdan gəlib. O, nəsrində lirikaya meyil
edir, lövhə və surət çəkməyi
bacarırdı. İlyas Əfəndiyevin bu ilk kitabı
sükutla qarşılanmadı və o zamanın gənc tənqidçisi
Əkbər Ağayev "Kənddən məktublar"
adlı resenziyasında ("Ədəbiyyat qəzeti",
1940, 11 fevral) ədəbiyyatda ilk addımlarını atan
İlyas Əfəndiyev haqqında yüksək fikirlər
söyləmişdi, yazmışdı ki: "İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığın bütün əlamətlərinə
və xüsusi orijinallığa malik, ümid verən
talantdır". Və bundan sonra həyatın
və quruluşun maddi və mənəvi təzyiqlərini
istedadın etiraf olunması əvəz etdi. Müharibə
illərində İlyas Əfəndiyev gözəl hekayələri
ilə ("Durna", "Kiçik bir poema",
"Yarımçıq qalmış portret haqqında
mahnı", "Tar", "Apardı sellər
Saranı", "Qəhrəman və bülbülün
nağılı" və s.) ədəbiyyatın həqiqi
varislərindən birinə çevrildi.
Mən İlyas Əfəndiyevin bundan sonrakı
yaradıcılığından geniş və ətraflı
söz açmaq istəmirəm. Çünki onun bir
nasir və dramaturq kimi hərtərəfli, çoxşaxəli
yaradıcılığından zaman-zaman bizim böyük ədiblərimiz,
tənqidçilərimiz fikir söyləyiblər (M.Arif, M.Cəfər,
Mir Cəlal, M. Hüseyn, C.Cəfərov, Y.Qarayev, B.Nəbiyev,
A.Hüseynli, İ.Rəhimli və b.). Ancaq
bu müəlliflərin fikir və mülahizələrini də
nəzərə alıb İlyas Əfəndiyevin XX əsr Azərbaycan
nəsri və dramaturgiyasında rolu, mövqeyi barədə bəzi
ümumiləşdirmələr aparaq.
- İlyas Əfəndiyev ədəbiyyatımızda
"lirik nəsr təmayülü"nün əsasını
qoyan müəlliflərdən biridir, dəqiq desək, burada
onunla yanaşı, Ənvər Məmmədxanlının
adını çəkirik. Sonralar bu ifadəni
"lirik-psixoloji təmayül" kimi səciyyələndirən
müəlliflər oldu və bu da İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığı ilə daha çox
bağlıdır. "Əlbəttə,
nəsrimizdə lirik-psixoloji təmayülün yeniliyini, əhəmiyyətini
müəyyənləşdirərkən birinci növbədə
ictimai həyatın özündəki yeniliyi, onun müasir
normalarını bədii əsərlərin necə əks
etdirdiyinə əsaslanmaq lazımdır. Bu əsərlərdə
məhz yeni əxlaqın adamlarda necə yarandığı,
təşəkkül tapdığı və necə, nədə
təzahür etdiyi təsvir olunur, lakin onların
hamısında təbliğ olunan ümumi əxlaqi qayə
eynidir: şəxsiyyətin rəsmiyyətlə, ictimai əxlaqın
normal tələbləri ilə deyil, yüksək
şüurla təmin olunan mənəvi və əxlaqi
gözəlliyi!" (Yaşar Qarayev). Sonralar
teatrşünas İlham Rəhimli "Dramaturgiya və
teatr" monoqrafiyasında (Bakı, 1984) Azərbaycan
dramaturgiyasında, xüsusilə, İlyas Əfəndiyevin
pyeslərində lirik-psixoloji üslubun müasir dramaturgiyada səciyyəvi
xüsusiyyətlərini şərh etdi.
- İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının ən başlıca məziyyəti
nədədir?
Ədəbiyyatşünaslar, tənqidçilər bu suala
müxtəlif cavablar vermişlər: biri demiş ki, onun
yaradıcılığı həyat həqiqətlərinin
real təsviri və inandırıcılığı ilə
şöhrət tapıb, başqa birisi yazıb ki, lirika,
şeiriyyət, aydın və səlis üslub yazıçının
nəsri və dramaturgiyası üçün başlıca
məziyyətdir. Başqa birisi onun nəsrini XX
əsr Azərbaycan həyatının mənəvi-psixoloji
barometri adlandırıb. Bütün bu
mülahizələrin hamısı ilə razılaşmaq
olar. Ancaq bir əlavə ilə.
İlyas Əfəndiyev böyük şairimiz Rəsul Rza
haqqında yazmışdı: "Rəsul Rzanın
poeziyasında qılınc kimi kəskin həqiqətlər
vardır. Onun lirikası tikanlı ağ gülə
bənzəyir". Məncə, bu fikri
İlyas Əfəndiyevin öz
yaradıcılığına da aid etmək olar. Heç şübhəsiz, onun təsvirlərində
lirika və romantika üstünlük təşkil edir, amma
bunlar qətiyyən həyatın reallıqlarını
canlandırmaqdan imtina etməyə gətirib
çıxarmırdı. Yada salaq
"Körpüsalanlar" və "Sarıköynəklə
Valehin nağılı" romanlarını. "Körpüsalanlar"da Səriyyə obrazı
Azərbaycan ədəbiyyatında yeni idi. Yeni olduğu üçün də mübahisə hədəfinə
çevrillmişdi. Milli əxlaqın
çoxdan köhnəlmiş, müasirliklə uyuşmayan cəhətləri
və bir də mənəviyyatda baş verən, sanki əxlaqa
zidd görünən yeni meyillər. Ərli
bir qadın birdən-birə (əslində, belə deyildi)
imkanlı, qəşəng, göyçək, vəzifəli
ərindən imtina edir və sadə bir buldozerçiyə
qoşulub gedir. Təbii ki, burada məsələnin
"texniki" tərəfi (hüquqi, dini, nicah tərəfi)
etiraz doğurur və bundan sonra bədii əsər qəhrəmanı
Səriyyə üçün qəzet səhifələrində
"məhkəmə" qurulur, o da, yazıçı da
"milli əxlaq" müstəvisində şiddətli tənqid
hədəfinə çevrilir. Ancaq nəzərə
alınmırdı ki, insanın qəlbi də var, sevgisi də.
Və təbii ki, qəlbi və sevgisi olduğu
üçün roman qəhrəmanı Səriyyə bir
obraz kimi həm o dövrdə, həm də sonralar bəraət
qazandı.
- İlyas Əfəndiyev mahir roman ustası idi. Təkcə
müasir dövrün həqiqətləri deyil, tarixi
keçmiş də onun bir çox romanlarının
mövzusuna çevrilmişdi ("Geriyə baxma, qoca",
"Üçatılan", "Xan çinar"). İlyas Əfəndiyev bu tarixi romanlarında da
müasirlik duyğumuna sadiq qaldı. O, keçmişdə,
tarixdə səhv və yanlış axtarmırdı,
keçmişi və tarixi ideallaşdırmaqdan da çəkinirdi.
Yaşar Qarayevin belə bir fikrini xatırlayıram:
"Əsərlərindən biri - "Geriyə baxma,
qoca" adlansa da, o, həmişə irəlini görmək
üçün geriyə boylanmağın tərəfdarı
olub, gələcəklə keçmiş arasında bir
körpünün üzərində dayanaraq həyata və
insanlara buradan boylanıb-baxıb".
Roman, hər şeydən əvvəl, böyük epik
lövhələr janrıdır, oçerk, hekayə, povest həyatın
nisbətən kiçik bir parçasını təsvir
edirsə, romanda bu masştab genişdir. İlyas
Əfəndiyevin romanları da məhz həyatı və cəmiyyət
tarixini ən geniş səpkidə təsvir edir. "Sarıköynəklə Valehin
nağılı"nda sovet dövrünün adi
insanları, fəhlə həyatı, bu insanların mənəvi
rəzilliyə qarşı mübarizəsi o illərin mənəvi-əxlaqi
mənzərəsini gözlərimiz qarşısında
canlandırır. "Söyüdlü arx"da və
"Dağlar arxasında üç dost"da isə realizmlə
coşqun romantika çulğaşır, dağ kəndinin mədəniyyət
problemləri öz əksini tapır. İlyas Əfəndiyevin
roman üslubunu səciyyələndirən bir cəhəti
xüsusi qeyd etməliyəm: bu da onun romanlarının
"hadisə romanları" kimi deyil, "xarakter
romanları" kimi diqqəti cəlb etməsidir.
- İlyas Əfəndiyevin nəsri ilə onun
dramaturgiyası bütöv bir yaradıcılığın
iki qoşa qanadıdır. Onun nəsr əsərlərində
güclü dramatik məqamlar diqqəti cəlb edirdi və
dramaturgiyaya keçidi üçün bu amil mühüm
şərtlərdən biri oldu. Əgər
məndən sual etsələr ki, bu qoşa qanadın
hansı daha çox uçuşa, yüksəkliyə
meyillidir, mən onun nəsr əsərlərinin əhəmiyyətini
qətiyyən azaltmadan deyərəm ki, İlyas Əfəndiyevin
dramaturgiyası nəinki onun öz
yaradıcılığında, ümumən müasir Azərbaycan
dramaturgiyasında ön sıradadır. İlyas Əfəndiyev
Mirzə Fətəli Axundzadə, Nəcəf bəy Vəzirov,
Cəlil Məmmədquluzadə, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı kimi ustad
dramaturqlardan sonra ədəbiyyat tariximizdə elə bir yol
açıb ki, bu yolu bir kimsə aça bilməzdi. Çünki təzə yol və məktəb o deməkdir
ki, İlyas Əfəndiyev dramaturgiyaya öz sənət
prinsiplərini, tematikasını, bədii-estetik müəyyənliyini
və təkrarsız obrazlarını gətirir.
"Bahar suları", "Sən həmişə mənimləsən",
"Atayevlər ailəsində", "Məhv olmuş
gündəliklər", "Unuda bilmirəm", "Mənim
günahım", "Bağlardan gələn səs",
"Mahnı dağlarda qaldı", "Qəribə
oğlan", "Natəvan", "Büllur sarayda",
"Sevgililərin cəhənnəmdə vüsalı",
"Şeyx Məhəmməd Xiyabani", "Bizim qəribə
taleyimiz", "Tənha iydə ağacı",
"Hökmdar və qızı", "Ağıllılar
və dəlilər"…təsəvvür edin, bu pyeslər
yazılmasaydı və tamaşaya qoyulmasaydı, həm
dramaturgiyamızda, həm də teatrımızda müəyyən
bir boşluq yaranardı. Bu pyeslər keçən əsrin əlli
ili ərzində dramaturgiyada və teatr aləmində
iz salan əsərlərdir. O pyeslərin hər biri
haqqında təfərrüatı ilə söz açmaq
olar. Ancaq İlyas Əfəndiyevin teatr aləmində
bir hadisə kimi səslənən "Sən həmişə
mənimləsən" pyesi haqqında qısaca da olsa,
söz açmamaq insafsızlıq olardı. Mən bu pyesi təhlil etmək, onun bu gün belə
yenidən tamaşaya qoyularsa, böyük uğur
qazanacağını söyləmirəm. Sadəcə olaraq, böyük teatrşünas Cəfər
Cəfərovun və görkəmli tənqidçi Yaşar
Qarayevin bu pyesə və onun tamaşasına həsr etdikləri
məqalələrdən bəzi fikirlərə müraciət
etmək istəyirəm.
Cəfər
Cəfərovun "Təklik faciədir" məqaləsindən:
"Bu, məlum həqiqətdir, nəsillərin uzun tarixi
göstərir ki, təklik doğrudan da, faciədir. Ədəbiyyat və sənət bu faciəni bir
çox gözəl əsərlərdə təsvir
etmişdir. Lakin təkliyin faciəsi hələ
bitmədiyindən, sənətkarlar təkrar-təkrar bu
mövzuya qayıdıb, onun müxtəlif şəkillərini,
çox zaman duyulmaz çalarlarını bizə göstərirlər.
…"Sən həmişə mənimləsən"
tamaşasının qəhrəmanlarından biri deyir ki,
insanlarla əhatə olunduğum halda, Robinzon Kruzo kimi
yaşamaq olmaz. Və "bizim quruluşumuzda, insan cəmiyyətdən,
onun mübarizəsindən kənarda qalarsa, heç bir zaman
xoşbəxt ola bilməz". Bu, belədir. Lakin təklik və tənhalıq
mövzusu hələ diridir və şüurlarda öz təzyiqini
hiss etdirməkdədir. Bu təzyiqi biz
tamaşanın həm məzmununda, personajların taleyində,
həm də quruluş prinsiplərində, rejissor fikrinin ifadəsində
aydın hiss edirik".
Yaşar
Qarayevin "Boy çiçəyinin ətri" məqaləsindən:
"İlyas Əfəndiyev xalis psixoloji bir əsər
yazmışdır. Əsas problem müəllifin
yaradıcılığı üçün çox səciyyəvi
olan əxlaqi problemdir… Pyesdə simvolik bir surət vardır -
boy çiçəyi! Boy çiçəyi - insanlar
arasında nəcib mənəvi bir münasibətdir. Boy
çiçəyi - yaxşı adamlardan əbədi qalan
yadigar deməkdir. Həsənzadə öz həyat
yoldaşının xatirəsini daim əziz tutur. Bu xatirə də boy çiçəyi kimidir,
çoxdan xəzəl olsa da, ətri həmişə təzədir.
Nargilənin də öz boy çiçəyi
var, atasının xatirəsi ona ləyaqətlə
yaşamağa kömək edir.
Boy çiçəyinin ətrini unudanlar, ona xəyanət
edənlər həyatda xoşbəxt ola
bilmir. Nəzakət məhz bu çiçəyi
təhqir etdiyi üçün bədbəxtdir".
İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyası XX əsr Azərbaycan
gerçəkliyinin mükəmməl bədii tarixidir - Azərbaycan
insanının keçdiyi uğurlu və həm də
iztirablarla dolu həyatının inikasıdır. Azərbaycan
dramaturgiyasında mənəvi-əxlaqi, ictimai-siyasi konfliktlərin
üzə çıxarılmasıdır. İlyas Əfəndiyev nəsrində olduğu kimi,
dramaturgiyasında da psixoloq idi, onun bir çox pyesləri, Azərbaycan
qadınının daxili, mənəvi-ruhi aləmini
işıqlandıran sənət güzgüsüdür.
Və ən başlıcası, İlyas Əfəndiyevin
dramaturgiyası bir məktəbdir. Lakin bu
dramaturgiyanı teatrsız təsəvvür etmək
mümkün deyil. Hətta çəkinmədən
deyə bilərik ki, teatrımızın irəliləyişi
də müəyyən vaxtlarda onun pyeslərinin
uğurları ilə bağlı olmuşdur. İlyas müəllimin pyesləri
teatrımızın inkişafının bütün istiqamətlərinə
öz təsirini göstərib. Böyük
rejissorumuz Tofiq Kazımov məhz İlyas Əfəndiyevin
pyesləri ilə rejissura sənətində lirik-psixoloji təmayülü
təsbit edə bildi. Ağakişi Kazımovun, Mərahim
Fərzəlibəyovun da İlyas Əfəndiyevin pyeslərinə
quruluş verdiyini unutmayaq. Həsənağa Turabov, Şəfiqə
Məmmədova, Amaliya Pənahova, Səməndər Rzayev,
Fuad Poladov, Səfurə İbrahimova, İlham Namiq Kamal, Nurəddin
Mehdixanlı... İlyas Əfəndiyevin pyeslərində
oynadıqları rollarla məşhurlaşdılar.
İndiyə kimi İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığını tədqiq edənlər onun
yalnız nəsri və dramaturgiyası haqqında söz
açıblar. Lakin onun ədəbiyyat, sənət və
mənəviyyat məsələləri ilə bağlı məqalə,
məruzə və resenziyalarından
danışılmayıb. Halbuki, İlyas
Əfəndiyev ədəbi prosesdə də fəal
iştirak edirdi. İlyas Əfəndiyev nəsri
və dramaturgiyasında olduğu kimi, tənqidi və
publisistik yazılarında da müasirlik mövqeyində idi.
O, Mehdi Hüseynin "Fəryad" povesti haqqında gözəl
bir məqalə yazmış, "Fəryad"ı psixoloji
bir əsər kimi təhlil etmişdi. Əbülhəsənin
"Müharibə" romanı haqqında maraqlı bir məqalənin
də müəllifi o idi. İlyas Əfəndiyev
istənilən bir əsər haqqında söz açarkən
tənqid və iradlarından da çəkinmirdi. Salam Qədirzadənin "Gənclik" povesti,
İmran Qasımov və Həsən Seyidbəylinin "Uzaq
sahillərdə" romanı da onun bədii əsərlərə
obyektiv yanaşmasını təsdiq edirdi. Ədəbi prosesdə fəal iştirakına və
xüsusilə, dramaturgiyaya yaxşı bələd
olduğuna görə təsadüfi deyildi ki, Azərbaycan
yazıçılarının II qurultayında (1954)
dramaturgiya haqqında məruzə etməyi İlyas müəllimə
tapşırdılar. "Müasir dramaturgiyamızdan
danışarkən, onun tarixi ənənələrini
xatırlamamaq mümkün deyil" - Mirzə Fətəli
Axundzadə, Cəlil Məmmədquluzadə və Cəfər
Cabbarlı ənənələrindən söz açan
İlyas Əfəndiyev bu ənənələri
yaşatmağın zəruriliyini qeyd edir: "Ədəbi tənqid
klassik dramaturgiyamızın yaxşı cəhətlərini,
onun böyük ənənələrini lazımi qədər
izah etməmişdir. Bir çox suallar hələ
bu vaxta qədər cavabsız qalmışdır". Məsələn, "klassik dramaturgiyamızda satira
məsələsi necə qoyulmalıdır? Mənfi və müsbət xarakterlər necə
verilmişdir? Faciə janrı necə
yaranmışdır? Sənətkarlıq
nümunələri nədən ibarətdir və sairə"
- göründüyü kimi, dramaturgiya ilə bu suallar əllinci
illər üçün xarakterik idi. Həmin
məruzədə İ.Əfəndiyev S.Vurğunun
"Vaqif" pyesinin uğurlarını S.Vurğun
şeirinin gözəlliyində, pyesdə realizmlə
romantikanın vəhdətində və dilinin sadəliyində
görür. O, konfliktsizlik nəzəriyyəsinin bir
çox pyeslərə (S.Rəhmanın, M.Təhmasibin,
S.Axundovun) mənfi təsirini qüsur hesab edirdi. "Pyeslərimizdəki konfliktlərin dərin və
təsirli çıxmamasına bir səbəb də bəzən
onların süni yollarla "düzəldilməsi" olur.
Məlumdur ki, həyatın özündə hər
bir ziddiyyət, hər bir konflikt təbii başlayır, təbii
inkişaf edir. Biz onları əsərlərimizdə
"düzəltməyə",
"quraşdırmağa" girişəndə, dərhal
sünilik, qeyri-təbiilik meydana çıxır".Yaxud:
"Müsbət qəhrəman xarakterinin sönük və
quru çıxmasının ən mühüm səbəblərindən
biri də budur ki, bəzən biz onu canlı insana məxsus ən
zəruri sifətlərdən məhrum edirik" - bu fikirlər
əllinci illərin ədəbi tənqidində də tez-tez
səslənirdi. Çox maraqlıdır ki, Azərbaycan
yazıçılarının III qurultayında da (1958)
dramaturgiya haqqında məruzə etməyi yenə İlyas
Əfəndiyevə tapşırmışdılar.
İlyas
Əfəndiyevin ən çox sevdiyi sənətkar Səməd
Vurğun idi və o, bir neçə məqaləsində Səməd
Vurğunun ədəbi portretini yarada bilmişdi: "O, hər
nə dedisə, qəlbinin gözü ilə görən
Homer kimi aydın və sadə dedi, hər nəyi qələmə
aldısa, Nizamitək fikrin, şüurun dərinliklərinə
dalaraq yazdı. Hansı eşqin hekayətinə
başladısa, Füzuli kimi bir yanar aşiq oldu".
Tənqidi-publisistik yazılarından belə məlum
olur ki, İlyas Əfəndiyev mütaliəli bir insan olub. Dünya ədəbiyyatının
incilərindən gətirdiyi nümunələr, müasirləri
olan şair və nasirlərin əsərləri haqqında
söylədiyi fikirlər də bunu təsdiq edir. Məsələn, bir məqaləsində o, Əhməd
Cəmilin, Qasım Qasımzadənin, Əliağa
Kürçaylının 1960-cı ildə çapdan
çıxmış şeir kitablarından söz
açır. Onların təkcə
uğurlarına sevinmir, həm də şeirlərindəki
qüsurları da qeyd edir. Hiss olunur ki, İlyas müəllim
rus ədəbiyyatını dərindən bilirmiş,
xüsusilə, Çexovu, Tolstoyu…Və əlbəttə,
İlyas müəllim dünya ədəbiyyatına da
yaxşı bələd idi.
İlyas
Əfəndiyev "nəsrimizdə sənətkarlıq məsələləri",
"Uşaqlar üçün yeni əsərlər
yazaq", "Cavan dramaturqlar" məqalələrində də
o dövr üçün zəruri olan problemlərdən
söz açırdı. O, Abdulla Şaiqin, Cəfər
Cabbarlının, Sabit Rəhmanın, Əli Vəliyevin, Rəsul
Rzanın, Mir Cəlalın, Nigar Rəfibəylinin, İsa
Hüseynovun, Zeynal Xəlilin, Bəxtiyar Vahabzadənin, Teymur
Elçinin yaradıcılığına da biganə
qalmamış, onların hər birinin bir sənətkar kimi
özünəməxsusluğunu nəzərə
çarpdırmışdır.Yetmişinci illərdə Nəriman
Həsənzadənin "Zümrüd quşu" poeması
haqqında ən sanballı məqalənin müəllifi də
məhz İlyas müəllim oldu. "Zümrüd
quşu" məhz şairanə
düşünülmüş bir poemadır. Hiss edirsən
ki, böyük duyğular, nidalar, fikirlər ürəkdən
qopub gəlir. Elə oxucuya da buna görə təsir
edir". Əliağa
Kürçaylının "Daşlar" silsiləli
şeirlərindən də ilk dəfə söz açan
İ.Əfəndiyev oldu. Amma onun Afaq Məsudun
- səksəninci illərdə ilk hekayələr
kitabını çap etdirən istedadlı gənc
yazarın yaradıcılığına həsr etdiyi məqaləni
ilk dəfə "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində oxudum (1985, 13 sentyabr). "Afaq
Məsud sərt bir üslubda yazır, heç bir surətə
acımır, güzəştə getmir. Lakin bu sərtliyin
dərinliklərində biz müəllifin insan taleyinə
mütəəssir duyğularla bağlı olduğunu hiss
edirik. Sərt realizm o zaman gözəldir ki, biz
onun qaldırdığı həyat laylarındakı
poeziyanı da hiss edək. Bu isə
yazıçıdan həqiqi istedad tələb edir və mən
bu istedadı Afaq Məsudun kitabında duyuram. Ya sevincli, ya kədərli - poeziyasız həyat
yoxdur. Lakin bu poeziyanın harada, nədə
olduğunu, nə zaman təzahür etdiyini yazıçı
istedadı duyur". Xatırladım ki,
İlyas Əfəndiyevin məqalə, məruzə və
resenziyaları ədibin seçilmiş əsərlərinin
yeddinci cildində (Bakı, 2002) Elçinin redaktorluğu ilə
çap edilib.
Ata və
oğul
Elçin:
Bir dəfə mən atamın, Xalq yazıçısı
İlyas Əfəndiyevin iş otağında oturub onunla
söhbət edirdim. Birdən atam əli ilə divar boyu
düzülmüş kitab dolablarını, rəfləri
göstərib dedi:
"- Dünyada ki, bu qədər böyük
yazıçılar var, bu qədər böyük əsərlər
yazılıb, biz nə üçün yazırıq? Biz ki, onlardan
artığını yaza bilməyəcəyik.
Dolablarda, rəflərdə isə Homerin, Firdovsinin,
Nizaminin, Dantenin, Şekspirin, Molyerin kitabları yan-yana
dayanmışdı.
Doğrusu, atamın həmin sualı o anlarda məni
sarsıtdı".
Yenə
Elçin: "Yazıçı yazarkən yalnız bir
insan, bir fərd kimi özünü ifadə etmir. Hərgah yalnız belə olsaydı, onda bəlkə
doğrudan da, Füzulidən sonra, Balzakdan, Tolstoydan sonra
yazmağın mənası olmazdı. Lakin
hər bir yazıçı özü ilə bərabər,
öz xalqını da ifadə edir. Hər hansı bir
yazıçının yerinə başqası gəlib onun
xalqının hiss və həyəcanlarından,
psixologiyasından, əməl və arzusundan, gələcəyi
naminə keçmişindən və bu günündən
yazmayacaq. Bu yalnız həmin xalqın öz
doğma oğlunun işidir".
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 23 may. S. 6-7.