Ədəbi
tənqid diskursu: bütöv Azərbaycan məramı ilə
Milli müstəqilliyimizi qazandığımız yeni
epoxada Vaqif Sultanlı ədəbiyyatşünaslığımızın
yarımçıq, açıq qalmış problemlərinin
həllinə girişən və bugünədək həmin
məsələlərlə məşğul olmaqdan usanmayan
azsaylı alimlərimizdəndir. Onun fəaliyyəti
bütünlükdə 1990-cı illərin - milli müstəqillik
dönəminin irəli çəkdiyi problemlərin,
yaranmış boşluqların realizəsinə yönəlmiş
missiya içindədir. O məsələlər ki, həllini
gözləyirdi: cümhuriyyət dövrü
ziyalılarının ədəbi irsinin öyrənilməsi;
Azərbaycanın Güneyində olan ədəbi prosesin izlənilməsi;
mühacirət irsimizin araşdırılıb elmi dövriyyəyə
qatılması; o cümlədən, dünya ədəbiyyatı
ilə modernist müqayisə mexanizminin ədəbiyyatşünaslığa,
ədəbi tənqidə yansıyan dalğasını dəyərləndirmək
niyyəti, - Vaqif Sultanlı bu çoxcəhətli işlərin
hər biri ilə bağlı intensiv fəaliyyət göstərib.
Bu mənada Məmməd Əmin Rəsulzadəyə
həsr etdiyi "Ağır yolun yolçusu"
kitabının adı onun özünün də ədəbiyyatşünaslığımızda
gördüyü işlərin miqyasını uğurla
simvolizə eləyir.
Bu
yaxınlarda Vaqif müəllimin "Nurlar" nəşriyyatında
yeni bir kitabı işıq üzü görüb: "Azərbaycan
ədəbi tənqidi". Təkmilləşdirilmiş
üçüncü nəşr olan bu kitab bir çox cəhətləri
ilə haqqında danışmağı zəruri edir.
Vaqif Sultanlının sənətin qarşısında
irəli sürdüyü vəzifələrin ciddiliyi onun tədqiqatçı
müşahidələrinin və düşüncəsinin nəzəri
və xronoloji hüdudlarını, bu hüdudlara məxsus
böyük ölçüləri şərtləndirir. Bu
ölçülər hansılardır? İlk növbədə,
milli ədəbi tənqidi fikrin tarixi inkişafına dair
ümumi qanunauyğunluqları, ədəbiyyatşünaslığımızın
bu sahədəki nailiyyətlərini meydana çıxarmaq,
daha sonra bu inkişaf prosesində tədqiqatdan kənardan qalan
Azərbaycanın Güneyində və mühacirətdə
yaranmış ədəbi-nəzəri irsin təhlilini
dövriyyəyə qatmaqla predmetin şərhini dərinləşdirmək
və nəhayət, ədəbi fikrimizin bütün cərəyanlarını
və metodlarını əhatə edən nəzəri
işlərlə onlara yekun vurmaq.
"Azərbaycan ədəbi tənqidi"
kitabının meydana çıxmasının konseptual
sistemində Vaqif Sultanlının bu vaxta qədərki
yaradıcılığı əsas zəmin təşkil
edir. Onun müəyyən fasilələrlə çap
olunan "Ədəbi tənqidin tədrisi məsələləri"
(metodik vəsait) (2007), "Azərbaycan ədəbi tənqidi"
(dərs vəsaiti) (2009), "Azərbaycan ədəbi tənqidi"
(dərs vəsaiti. Təkmilləşdirilmiş
II nəşr) (2012) kitabları çevrələdiyi elmi-nəzəri
problemin öyrənilməsi və həlli tarixində yeni mərhələ
üçün nəzəri perspektiv açmış, yeni
elmi meyilləri, metodoloji başlanğıcları və
filoloji istiqamətləri şərtləndirən qənaətləri
ilə tarixi əhəmiyyət kəsb etmişdir. Kamal Talıbzadənin "Azərbaycan ədəbi
tənqidinin tarixi (1800-1920-ci illər)" kitabından
başqa istinad olunası sistemli tutarlı elmi mənbəmiz,
sanballı ədəbi-pedaqoji vəsaitimiz yox dərəcəsində
idi. Zənnimcə, dövrün bu
ehtiyacı, bütün böyük münəvvərlərimizin
taleyinə yazılan əməl borcu Vaqif Sultanlının da
elmi-ədəbi fəaliyyətinin yeni mərhələsini
istiqamətləndirmiş oldu. Azərbaycan
ədəbi tənqidinin müasir səviyyədə öyrənilməsi,
o cümlədən Azərbaycanın Güneyində və
mühacirətdə yaranan ədəbi tənqidin də
ayrıca bir mərhələ kimi tədqiq olunub dəyərləndirilməsi
ideoloji əhəmiyyətli hadisə olub mühüm tarixi və
perspektivli bir təşəbbüsün əsaslı şəkildə
işlənməsi deməkdir. Cəsarətlə
demək olar ki, bu gün Azərbaycan ədəbi tənqid
tarixinin, tənqidşünaslığın öyrənilməsi
həm də Vaqif Sultanlının əsərlərində
işlənən konseptual nəzəri fikrin və elmi-filoloji
strukturun təməli üzərində yüksəlmişdir.
Alim kitabı sistemli metodika ilə hasilə gətirib. Yığcam
ön sözdən sonra ədəbi tənqid anlayışı,
onun elm, sənət və publisistika ilə münasibəti,
başqa elmlərlə əlaqəsi, ədəbi prosesdə
rolu, janrları, yazıçı və oxucu tənqidi
haqqında ayrıca məlumat verilir. Daha sonra milli nəzəri-estetik
düşüncənin folklor qaynaqları üzə
çıxarılır və Azərbaycan ədəbi tənqidinin
əsas mərhələləri dövrləşdirilir:
"Azərbaycan ədəbi tənqidinin təkamül mərhələləri
bədii ədəbiyyatın inkişaf yolu ilə həmahəngdir.
Bu, əsas etibarilə aşağıdakı mərhələləri
əhatə etməkdədir: - Ədəbi-estetik fikrin
ortaçağ dövrü: XI-XV yüzillər; - Ədəbi-estetik
fikir XVI-XVIII yüzillərdə; - Ədəbi tənqid XIX əsrdə
və XX yüzilin əvvəllərində; - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə ədəbi tənqid
(1918-1920); - Ədəbi tənqid sovet siyasi rejimi
dövründə (1920-1991); - İstiqlaliyyət dövrü ədəbi
tənqidi (1991-ci ildən bu günədək). Bundan
əlavə, ədəbi-nəzəri prosesin bütöv mənzərəsinin
canlandırılması üçün XX yüzildə Azərbaycanın
Güneyində və mühacirətdə yaranan ədəbi
tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
araşdırılmaya cəlb olunması zəruridir".
Təsnifatdakı son bölmə kitabın elmi yeniliyini
şərtləndirən səbəblərdən biridir. Bu ehtiyacın nədən
doğduğunu müəllif belə izah edir: "Şərti
səciyyə daşıyan bu mərhələ təsnifatında
Azərbaycanın Güneyində və mühacirətdə
yaranmış ədəbi-nəzəri irsin ayrıca təqdim
olunması onun kifayət qədər
araşdırılmamasından qaynaqlanır və diqqətin
bu səmtə yönəldilməsi məramına xidmət
edir. Şübhəsiz ki, gələcəkdə
Azərbaycan ədəbi-estetik fikrinin bütöv şəkildə
öyrəniləcəyi təqdirdə mərhələ təsnifatında
bu cür fərqləndirmələrə ehtiyac duyulmayacaqdır".
Milli ədəbiyyatşünaslığımızda
ən yaxşı əsərlər yalnız sənət adına yox, həm də məfkurə, amal
adına yazılan əsərlər sayılır. Bu mənada,
Vaqif Sultanlının yaradıcılığındakı bu
xətt - həm Azərbaycanın Güneyində, həm də
mühacirətdə yaranan ədəbi irsin
araşdırılması ilə illərdən bəri
apardığı mücadilə milli tənqid tariximizi yeni
meyarlarla öyrənməyə yol açmaqla bərabər,
həm də sənətdə ifadə olunan məfkurənin
şərəfli tarixinə yeni səhifələr
yazdırır. "Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
ədəbi dünyası" (1993), "Ağır yolun
yolçusu (portret-monoqrafiya)" (1996),
"Azadlığın üfüqləri (məqalələr
toplusu)" (1997), "Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatı"
(1998), "İstiqlal sevgisi" (monoqrafiya) (2014) - bunlar
90-cı illərin qarışıqlığı içində
oriyentiri düz seçən alimin gördüyü işlərin
bir qismidir.
Mühacirət ədəbiyyatının geniş tədqiqat
predmetinə çevrilməsi önəmlidir. Ona görə
ki, Sovet hökumətinin hökmfərma olduğu illərdə
mövzu kifayət qədər
araşdırılmamış, bu ədəbiyyatı
yaradanların irsi təhrif və yanlışlara məruz qalmışdır.
Müstəqilliyi qazandığımız
dövrdə bu mövzulara qayıtmaq o illərdə görə
bilmədiklərimzi görməyə, deyə bilmədiklərimizi
deməyə geniş imkan verirdi. Vaqif
Sultanlının adı keçən kitablarında Azərbaycan
mühacirət ədəbiyyatının fərdi keyfiyyətləri,
onun yaranma, təşəkkül tarixi, sərhədlərinin
müəyyən edilməsi ilə bağlı qiymətli
fikirlər sərgilənib. "Azərbaycan ədəbi
tənqidi" monoqrafiyasında da Vaqif Sultanlı ədəbi
tənqidin klassik janrları olan - şərh, ədəbi
risalə, dibaçə, təzkirənin təqdimindən
başlayaraq istiqlal dövrünün irəli çəkdiyi
postmodern tənqidin nümunələrinə qədər bədii
inkişafın tarixini mürəkkəb və təzadlı
bir estetik vəhdət, vahid sistem kimi əhatə edir, həmçinin
Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi təşəkülünün
vahid bir konsepsiyasını yaratmaq üçün Azərbaycanın
Güneyinin ədəbi tənqidi fikri və mühacirətdə
yaşayan ziyalılarımızın elmi-nəzəri
axtarışlarını da ədəbi bazaya çevirir. Belə bir vüsətli yanaşma, əhatəli
kontekst bizə həm də ona görə lazımdır ki,
fikir həyatımızda önəmli yeri olan bu insanlarının
irsi bütün yönləri ilə nəzəri analizin
predmetinə çevrilib dərkini və layiqli qiymətini ala
bilsin. Bu bütövlük həmçinin
vahid bədii inkişafın mənzərəsində tədqiqdən
kənarda qalmış sahələrin mövqeyini dəqiq təyin
etməyə, bu mövqelərin hərtərəfli nəzəri
ifadəsi üçün elmi-filoloji vəzifələrin də
proqramını müəyyənləşdirməyə xidmət
edir. Nə gizlədim, düzü kitabda
yaradıcılığına çoxdan tanış
olduğum imzalarla bərabər ilk dəfə burda
rastladığım isimlər də az olmadı. Azərbaycan
mühacirət ədəbi tənqidi və ədəbiyyatşünaslığında
önəmli yeri olmuş Səlim Rəfiq Rəfioğlunun Bəkir
Çobanzadə və Əhməd Cəfəroğlu ilə
fikir ixtilafları, onun divan ədəbiyyatını sistemli
şəkildə təhlil obyektinə çevirməsi ilə
bağlı fikirləri, yaxud dünya şərqşünaslığının
və türkologiyasının tanınmış şəxsiyyəti
Turxan Gəncəyinin yaradıcılığının daha əhatəli
məqamları ilə ilk dəfə bu monoqrafiyada
tanış oldum. Tədqiqatın önəmi
elə onunçündür ki, yeni faktlar, yeni adlar
sırası hasilə gətirir. Faktlar və adların
çoxluğu isə müqayisə üçün yeni
imkanlar və şərtlər açır: Azərbaycanın
bir parçası olaraq başqa coğrafi qütblərdə
cərəyan edən ədəbi proses onunla hansı bədii
məcrada, estetik məkanda mənəvi qovşaq yarada bilir,
yaxud türklük, islam-şərq mədəniyyəti, eləcə
də ümumbəşəri səviyyədə idrakın
hansı dərinlərinə nüfuzü gerçəkləşdirir,
hansı bədii-mənəvi dəyərləri ehtiva edirlər?!.
Vaqif
Sultanlı ədəbi tənqid tarixini dövrləşdirərkən
hər mərhələni öz tarixi inkişafında təqdim
edir: təşəkkülü, nəzəri-estetik, mənəvi-fəlsəfi
qatları, özünəməxsus mərhələ
yaradıcı xüsusiyyətləri və tənəzzül
dövrü. Hər dövrün də irəli
çəkdiyi imzaları, adekvat yetirdiyi ədəbi tənqid
fiqurları və onların fərdi-praktiki fəaliyyətində
təcəssümünü tapan və qorunan ədəbi tənqid
statusu. Bu təhlillərin hər birində
Vaqif Sultanlının özünün mövqeyi və
münasibəti daim işlək, dinamikdir.
Məlumdur ki, Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi
çox qədimlərə gedib çıxsa da, bu haqda ilk
sistemli tədqiqat əsəri XX yüzilliyin 60-cı illərinə
məxsusdur.
1966-cı ildə respublika EA nəşriyyatı tərəfindən
çap olunan "XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi"
və tədqiqat dairəsini təkmilləşdirmiş
formada on səkkiz il sonra, 1984-cü ildə çap olunan
"Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi" fundamental
monoqrafiyaları akademik Kamal Talıbzadənin bu yöndə
apardığı məqsədyönlü fəaliyyətinin
məhsulu idi. Azərbaycan ədəbi tənqidinin çox qədim
köklərə malik olduğunu əsaslandıran bu
monoqrafiya milli estetik-nəzəri fikrin yoxluğu, təməlsizliyi
haqqında şüurlara yeridilən əsassız formullara
son qoymaqla bərabər, yeni bir məktəbin - milli tənqidşünaslığın
yaradılmasına müvəffəq olmuşdur ki, sonralar bu məktəbdə
ərsəyə gələn tənqidçi simalar
çağdaş ədəbi prosesə vəsiqəni məhz
bu monoqrafiyaların içindən keçərək
almışlar. Sonrakı illərdə də bu
yöndə müəyyən addımlar atılmış, tənqid
və ədəbiyyatşünaslığımızın
müxtəlif yaradıcılıq problemləri diqqət mərkəzində
olmuşdur. Lakin danmaq olmaz ki, hər
hansı bir dövrün ədəbi tənqidinin bütün
təfərrüatı, tərkib və parametrləri ilə
canlandırılması həmin mərhələnin sistemli tədqiqat
predmetinə çevrildiyi təqdirdə əyaniləşir.
Bu baxımdan, ədəbiyyatşünaslığın
və tənqidin qarşısında ən yeni dövr Azərbaycan
ədəbi tənqidinin tarixini yaratmaq kimi elmi vəzifənin
durması həllini gözləyən əsas problemlərdən
biri sayılırdı. Bunu müəllif özü də
qeyd edir: "Təəssüf ki, indiyədək ən qədimlərdən
başlamış günümüzə qədərki
dövrü əhatə edən Azərbaycan ədəbi tənqid
tarixinin yazılmasını gerçəkləşdirmək
mümkün olmamışdır. Bunun səbəbi
isə bir tərəfdən yaşadığımız
zamanın çevik dəyişikliklərlə müşayiət
olunan sosial-siyasi şərtləri, qarşı tərəfdən
isə araşdırmanın daha kamil səviyyədə
üzə çıxarılmasını təmin etmək
niyyətindən irəli gəlir".
Vaqif Sultanlının ədəbi tənqidlə
bağlı gördüyü işlər Kamal Talıbzadə
ilə başlanan yola xələflik etmək səciyyəsindədir. Predmetin qədimliyinə,
daha doğrusu orta çağlara aparan səmtinə Kamal
müəllimin monoqrafiyası işıq salmışdır,
ondan beləsinə kənarda qalmış zaman kəsimlərini
araşdırmaq, habelə elə həmin monoqrafiyanın
özündə ideoloji diqtənin hökmü ilə
yazılmış səhifələrin təshih edilərək
elmi ictimaiyyətə ötürmək lazım idi. Dövr
yenidir və gerçəklik elədir ki, Vaqif Sultanlı XX əsr
ədəbi tənqidinin mərhələ təsnifatını
apararkən və hər mərhələ ilə bağlı
ictimai-fəlsəfi, ədəbi-estetik, tarixi-mədəni
durumun çözümünü verərkən
çıxış etdiyi çağdaş elmi-nəzəri
düşüncə konteksti özünü doğrultmayan,
zamana duruş gətirməyən, "gərəksiz" nə
varsa kənara qoyur. Tənqidşünaslığın
təcrübəsi mənasında onlar daim yerindədirlər
təbii, amma mətnə və şəxsiyyətə
yanaşma artıq dünənin deyil, bu günün obyektiv
elmi-nəzəri qanunauyğunluqlarına söykənməlidir
ki, monoqrafiyada da bu yol tutulur. Müəllifin sovet siyasi
rejimi dövründə Azərbaycan ədəbi tənqidinin
inkişaf yolunu bir neçə mərhələdə təsnif
etməsinin özü artıq fakta, prosesə analitik nəzəri
səpkidən nəzər yetirməyin göstəricisidir:
"1)1920-1930-cu illər ədəbi tənqidi; 2)1940-1950-ci
illər ədəbi tənqidi; 3)1960 -1980-ci illər ədəbi
tənqidi". Hər halda müəllif XX əsri
tarixi-tipoloji vahid kimi səciyyələndirir və ədəbiyyatşünaslığın
yeni düşüncə hüdudlarında gəzişərkən
bədii-estetik səviyyəni təmsil edən mətni
hansı zaman aralığında yazılmasından
asılı olmayaraq sənətin obyektivinə fokuslayır.
Məsələn, ədəbi tənqidin müasir janrları
ilə bağlı bölmədə monoqrafiya janrına dair
alimin irəli çəkdiyi əsərlər bunu sübut
edir: "Azərbaycan ədəbi tənqidində janrın tələblərinə
bütünlüklə cavab verməsə də, Mirzə Məhəmməd
Axundovun "Şeyx Nizami" (Gəncə, 1909) və Firudin
bəy Köçərlinin "Mirzə Fətəli
Axundov" (Tiflis, 1911) adlı əsərləri monoqrafiyanın
ilk nümunələri kimi dəyərləndirilə bilər.
Sonralar Məmməd Arifin "Cəfər Cabbarlının
yaradıcılıq yolu", Mikayıl Rəfilinin "Mirzə
Fətəli Axundov", Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
"Azərbaycan şairi Nizami", Mirzə İbrahimovun
"Böyük demokrat", Mir Cəlalın "Füzuli sənətkalığı",
Məmməd Cəfərin "Hüseyn Cavid", Əkbər
Ağayevin "Nizami və dünya ədəbiyyatı",
Bəxtiyar Vahabzadənin "Səməd Vurğun",
Yaşar Qarayevin "Azərbaycan realizminin mərhələləri",
Bəkir Nəbiyevin "Kamalın təntənəsi", Cəlal
Abdullayevin "Səməd Vurğunun sənət
dünyası", Sabir Əliyevin "Füzulinin
poetikası", Tofiq Hüseynoğlunun "Ədəbiyyatla
yaşayıram", Rafael Hüseynovun "Məhsəti necə
varsa", Azər Turanın "Cavidnamə" və
başqa dəyərli monoqrafiyalar yaranmışdır".
Sovet dövründə yazılmış əksər tənqidşünaslıq
nümunələrini dəyərləndirmək, yeni gözlə
oxumaq baxımından Vaqif Sultanlı həm də içindən
keçdiyi XX əsrin özünə elmi-nəzəri
baxış sərgiləyə bilir. Yəni yalnız mətn,
bədii predmet deyil, ondan bəhs edən tənqidi məqalə
və kitablar, həmçinin ədəbi tənqidin müxtəlif
mərhələlərini şərh edən tənqidşünaslıq
nümunələrinin özündən belə epoxanın
mahiyyətini detalda və təfərrüatda açmağa
yararlanır.
Müəllif Azərbaycan ədəbi tənqidinin
yalnız inkişaf yolunu izləməklə, tənqidşünaslığın
təcrübəsini ümumiləşdirməklə kifayətlənmir,
o cümlədən müstəqillik dövrünün yeni
meyillərə açıq olan ədəbi tənqidini
çağdaş elmi-nəzəri müstəvilərə
otuzdurur, tənqidin bədii mətni müəyyən
kateqoriyalar, elmi anlayışlarla düşünmək, təhlil
etmək səriştəsini izah edir. Dünya ədəbiyyatşünaslıq
məktəbləri və ədəbi tənqidinin
yaradıcılıq metodları haqqında ayrıca
bölümdə bəhs edir, hər anlayışın nəzəri
statusu, prinsiplərini tanıdır, ehtiva etdiyi elmi-fəlsəfi
səciyyə ilə bağlı yığcam məlumat verir:
"Bioqrafik metod, Mədəni-tarixi metod, Sosioloji metod,
Strukturalist metod, Linqvistik metod, Komparativistika, Mifopoetik metod,
Psixoloji metod, Psixoanalitik metod, Semiotika, Hermenevtika, Postmodern tənqid
metodu".
Söhbət XX əsr konsepsiyalarının, habelə
XIX əsr Qərb ədəbiyyatşünaslıq məktəblərinin
nəzəri dərkinə yetməkdən gedirsə belə də
olmalıdır. Əks halda nəinki müstəqillik
dövrü ədəbi tənqidini, heç bu gün intensiv
müqayisələrə müncər etdiyimiz XX əsr ədəbi
tənqidinin özünü belə duyub dəyərləndirməkdə
çətinlik çəkərik. Müəllif
bu yaradıcılıq metodlarının hər birinə
ayrıca bir təlim kimi önəm verməklə biliklərin
mənimsənilməsi prosesini stimullaşdırmış
olur. Və nəzərə alanda ki, Vaqif
Sultanlı kitabı dərs vəsaiti ərsəyə gətirmişdir,
o zaman filoloji praktikada belə nəzəri biliklərə
varmaq əzmini görüb ancaq alqışlamaq olar. Ən azı bu anlayışlardan xəbərsiz
filoloji auditoriyanı maarifləndirmək üçün
çox gərəkli işdir.
Əlbəttə, ədəbiyyatşünaslığımızın
qarşısında dayanan məsələlər çoxdur və
Vaqif Sultanlı onlardan bir qismini sərgiləməklə
estafeti sanki növbəti araşdırmaçı kəsiminə
ötürür. Yetər ki, niyyət və məram ali
olsun: "Şübhəsiz ki, gələcəkdə Azərbaycan
ədəbi tənqidinin tarixi ilə bağlı ciddi və
sistemli əsərlər yazılacaq və bundan heç də
az əhəmiyyət daşımayan ədəbi tənqid
ensiklopediyası hazırlanacaqdır. Həmçinin
ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
görkəmli nümayəndələrinin
yaradıcılıq yolu müstəqil təhlil obyektinə
çevriləcək, onların əsərləri toplu
halında oxucuların mühakiməsinə veriləcəkdir.
Nəhayət, klassik dönəmdə
yaranmış şərh, təzkirə, ədəbi risalə
və başqa qaynaqların nəşr edilməsi müasir ədəbiyyatşünaslığın
qarşısında duran aktual vəzifələrdən biri
kimi həllini gözləməkdədir".
Vaqif
Sultanlının bütün kitabları arasında bir bağ
olduğunu düşünürəm və mənə elə
gəlir bu "bağ"ın adı azadlıqdır. Onun bütün əsərlərində
azadlığın özü danışır. Ya uca vurğu ilə, ya da həsrət, nisgil,
yanıqlı bir dillə. Qələmini
gah cümhuriyyətçilərin vətəndə
gördüyü işlərə tuşlayır, gah
mühacirətdə aparılan mücadilələri hədəfə
alır, gah da Azərbaycanın Güneyində yaranan irsin
araşdırılması üçün ömür sərf
edir. Haradan baxırıqsa baxaq, onun
hay-küydən uzaq, mütəvaze fəaliyyətinin
bünövrəsində bütöv Azərbaycan məramı
görünür. "Azərbaycan ədəbi
tənqidi" bu məramın növbəti ciddi ifadəsidir.
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 23 may. S. 8-9.