Romantizm: bütün yönlərilə
Romantizm dünya və Azərbaycan ədəbiyyatını
forma, ideya, üslub, obraz, bədii təsvir və ifadə
vasitələri baxımından zənginləşdirən ən
uzunömürlü ədəbi cərəyanlardan biri kimi
yarandığı dövrdən tədqiqat obyekti olub. Müxtəlif vaxtlarda bu ədəbi
irs, keçdiyi yol və mərhələlər,
bədii düşüncədəki yeri, ayrı-ayrı
görkəmli şəxsiyyətləri ilə bağlı
çoxlu tədqiqatlar yazılır. Zaman
keçdikcə romantizmin ən dərin qatlarında olan
keyfiyyətlər yeni elmi araşdırmalar bucağından təhlilə
cəlb edilir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
da romantizm hadisəsi ötən yüzilliyin 60-cı illərindən
sonra sistemli şəkildə araşdırılır. Məmmədcəfər
Cəfərov, Mir Cəlal, Əziz Mirəhmədov, Məsud
Əlioğlu, Vəli Osmanlı, Əbülfəz
İbadoğlu, Ofelya Bayramova, İsa Həbibbəyli, Kamran
Əliyev, Şamil Vəliyev, Cavidə Məmmədli və b.
romantizmi müxtəlif aspektlərdən tədqiq etmişlər.
Lakin romantizm elə bir zəngin irsdir ki, hər
dövrdə onu nəzəri və praktik baxımdan yenidən
araşdırmaq lazım gəlir. Bu mənada, filologiya elmləri
doktoru, professor Timuçin Əfəndiyevin "Romantizm: təşəkkülü,
problemləri, şəxsiyyətləri" (Bakı, Azərnəşr,
2020, 480 s.) monoqrafiyası (elmi redaktoru akademik, millət vəkili
İsa Həbibbəyli, rəyçilər filologiya elmləri
doktoru, professor Məmməd Əliyev və sənətşünaslıq
elmləri doktoru, professor Məryəm Əlizadə) olduqca
maraq doğurur. Maraq doğurur ona görə ki,
dünya mədəniyyəti və ədəbiyyatında
mühüm yer tutan romantizmə tamamilə yeni baxış
bucağından yanaşılır. Professor
T.Əfəndiyevin bu araşdırması
fundamentallığı və yeniliyi ilə diqqətimi cəlb
etdi. Razılıq doğuran cəhət
romantizmin bütün tərəfləri, problemləri ilə
ələ alınması, indiyədək aydınlıq gətirilməsi
lazım olan məsələlərin yeni elmi-nəzəri
kontekstdə tədqiq edilməsidir.
Belə baxdıqda, romantizm T.Əfəndiyev
yaradıcılığında yeni istiqamət deyil. Hələ
ötən yüzilliyin 80-ci illərində romantizm problemi ilə
bağlı məqalələr yazıb, əsaslı tədqiqat
aparıb. Azərbaycan romantizminin görkəmli
nümayəndəsi Hüseyn Cavidin
yaradıcılığı haqqında "Hüseyn Cavidin
ideyalar aləmi" (1985) monoqrafiyası
romantizmşünaslığı və
cavidşünaslığı xeyli dərəcədə zənginləşdirib.
Ancaq tədqiqatçının qırx ildən sonra yenidən
romantizm hadisəsinə qayıtmasının başqa nədənləri
də var. O zaman (yada salaq ki, bu zaman romantizm "mütərəqqi"
və "mürtəce" adları ilə iki yerə
bölünürdü!) ədəbi, elmi mühitdə
hökm sürən ideoloji baryerlər romantizmi bütün
tamlığı ilə üzə çıxarmağa imkan
vermirdi. Fikrimizcə, romantizmin
araşdırılmasında elmi, ideoloji boşluqlar tədqiqatçını
yenidən bu problemə qayıtmağa vadar etmişdir.
Professor T.Əfəndiyev problemi bütün yönlərilə
araşdırır; yəni monoqrafiya yalnız Azərbaycan
romantizminə həsr edilməyib (onsuz da bu barədə bir
çox əsərlər yazılıb!), onun dünya ədəbiyyatındakı
yeri və nəzəri konseptini də əhatə edir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ilk dəfədir ki, romantizm bütün cəhətləri ilə
tədqiqə cəlb edilir. Tədqiqatın
strukturu qoyulan problemi özündə bütünlüklə
ehtiva edir. Monoqrafiya "Romantizm və onun nəzəri
problemləri", "Dünya ədəbiyyatında
romantizm", "Azərbaycan romantizminin təşəkkülü
problemləri", "Azərbaycan romantizminin estetikası və
poetikası" və "Personaliya" (bu bölümdə
Azərbaycanın məşhur romantiklərinin
yaradıcılığı təhlil edilir) fəsilləri məsələnin
qoyuluşu və elmi həllini ən yaxşı şəkildə
şərtləndirir. Əslində, bu problemlərin
hər birinin ayrıca bir tədqiqat mövzusu olması
monoqrafiyanın çoxsəsliliyini şərtləndirir.
Professor T.Əfəndiyev romantizmi öncə nəzəri
cəhətdən araşdırmaya daxil edir; bu sıralama
doğrudur, ona görə ki, nəzəri konsept bu ədəbi
cərəyanın mahiyyətini açdığından
sonrakı problemləri daha görümlü edir. Demək lazımdır ki, tədqiqatçı
burada da orijinal yolla gedir, yəni romantizmin məlum nəzəri
konsepti ilə yanaşı, indiyədək az
toxunulmuş problemlərinə nəzər salır.
"Romantizm bir ədəbi cərəyan kimi",
"Romantizmin manifesti", "Romantizm estetikası və onun
xüsusiyyətləri", "Romantizmin sənət
konsepsiyası", "Romantizmin fəlsəfi əsasları",
"Romantizmdə insan konsepsiyası" və s.
bölümlər romantizm ədəbi cərəyanının
mahiyyətini açır.
Romantizmi, hər şeydən əvvəl, bir
ümumdünya mədəniyyət və sənət hadisəsi
hesab edən tədqiqatçı ilk dəfə olaraq bu ədəbi
cərəyanın manifesti məsələsini qoyur və
bunun dünya ədəbiyyatında vahid manifestə əsaslanmadığı
qənaətinə gəlir. Çünki romantizm
ayrı-ayrı xalqların ədəbiyyatında fərqli
zaman və məkanlarda yaranıb. Özü də
manifestin iki şəkildə ortaya
çıxdığını görürük: birincisi, sənətkarlar
romantizm haqqında ayrıca manifestlərini elan etməmişlər,
yalnız ya bədii əsərlərində, ya da məqalə
və yazılarında, yeri gəldikcə, bu sənət
konsepsiyası ilə bağlı fikirlərini bildirmişlər;
ikincisi, romantiklər romantizm nümunəli əsərlər
yazmaqla yanaşı, həm də onun manifestini, ideya-estetik
prinsiplərini işləyib hazırlamışlar. İkinci məsələyə ən yaxşı
nümunə kimi Viktor Hüqonun yaradıcılığı
götürülür. V.Hüqo dünya
arenasında romantizmin görkəmli nümayəndəsi kimi
romantik əsərlər yazmaqla yanaşı, romantizm
estetikasının nəzəri-estetik prinsiplərini də
işləyib hazırlamış və klassizmin
qarşısına yeni bədii-estetik düşüncə ilə
çıxmışdır. 1827-ci ildə
"Kromvel" dramına yazdığı "Ön
söz" həm də romantizmin manifesti olaraq qəbul olunur.
V.Hüqo Avropada yazılan dram əsərlərində
antik yanaşmanı inkar edir və romantiklərin də
içində olduğu klassik faciənin vacibliyini önə
sürürdü. Böyük romantik "Ön
söz"ündə qoyduğu problemləri "Kromvel"
dramında tədbiq edərək "yamsılamaq elementi"
ilə "qrotesk eybəcər incəsənətin əsas
elementidir" fikirlərini bir-birilə uzlaşdıra bilir. Yəni onun yanaşmasına görə bu elementlərin
biri digərinə mane olmur. Yazıçı
bu tendensiyanı "Paris Notr-Dam kilsəsi" əsərində
də qoruyub saxlaya bilmişdir. Ümumiyyətlə,
monoqrafiyada V.Hüqonun nəzəri fikirləri ilə əsərlərinin
bir konsepsiya kimi üst-üstə düşməsi və
dünya romantizminin bu manifest üzərində təşəkkülü
yaxşı əsaslandırılır. Müəllifin
romantizmin böyük bir coğrafiyada fərqli zaman və məkanlarda,
ayrı-ayrı xalqların ədəbiyyatında təzahürünü
nəzərə alaraq belə bir qənaəti tamamilə
doğru səslənir: "Bununla belə, romantizm heç də
bütün zamanlarda yalnız bu manifest üzərində qərar
tutmamışdır. Sonrakı mərhələlərdə
romantizm realizm və maarifçi realizmlə qaynayıb
qarışmış, keçmişə məhəbbət,
gələcəyə münasibət duyğuları ilə
daha da zənginləşmişdir". Monoqrafiyanın
"Romantizm estetikası və onun xüsusiyyətləri",
"Romantizmin sənət konsepsiyası", "Romantizmin fəlsəfi
əsasları", "Romantizmdə insan konsepsiyası"
yarımfəsillərində dünya romantizmi nəzəri cəhətdən
təhlil edilir.
"Dünya ədəbiyyatında romantizm" problemi
qoyuluşu və elmi həlli baxımından son dərəcə
geniş və əhatəlidir. Romantizmin ən yaxşı şəkildə
təzahür etdiyi alman, ingilis, fransız, polyak, italyan, rus,
ispan, Danimarka, macar, Norveç, İsveç, Amerika, türk
romantizminin özünəməxsus inkişaf xüsusiyyətləri
izlənilir. Ümumiyyətlə, ilk dəfədir
ki, ədəbiyyatşünaslığımızda dünya
romantizmi bu şəkildə əhatəli və detallı tədqiq
edilir. Romantizmin meydana gəlməsinin
estetik zəmini, ilkin şərtləri, eləcə də
inkişaf yolları, romantik məktəbləri,
romantizmöncəsi və sonrası kompleks şəkildə
təhlil olunur. Dünya xalqlarının
romantizm hadisəsinin bir tədqiqatda
araşdırılması həm bu xalqların ədəbiyyatındakı
romantizm ədəbi cərəyanını izləməyə,
həm də onların bir-birinə təsirini, romantizmlər
arasındakı paralelizmi, fərqləri izləməyə
imkan verir. Alman romantizmində fəlsəfi çalarlar,
ingilis romantizmində Xeyir-Şər qarşıdurması,
fransız romantizmindəki "dünya kədəri" və
s. xüsusiyyətlər romantizmin nə qədər zəngin
mənəvi arsenala malik olduğundan xəbər verir.
Polşa romantizminin yaranmasının ilkin şərtləri
kimi sosial-siyasi məsələlərin önə
çıxdığını qeyd edən müəllifin bu
qənaəti razılıq doğurur: "...milli azadlıq hərəkatı
Polşada romantizmin inkişafının başlıca zəmini
kimi özünü göstərdi. Romantizm bir ədəbi
cərəyan olmaqla bərabər, milli
dünyagörüşün formalaşmasında da xüsusi
rol oynadı. Romantik şairlər
xalqın mənəvi rəhbəri olmağa
çalışır və bu istiqamətdə səmərəli
fəaliyyət göstərirdilər". Monoqrafiyada
ayrı-ayrı xalqların ədəbiyyatında romantizmin təşəkkül
problemləri ilə yanaşı, yeri gəldiyində örnək
nümayəndələrinin yaradıcılığı ilə
də tanış oluruq.
Monoqrafiyanın Azərbaycanla bağlı fəsilləri
də problemlərin qoyuluşu və həlli baxımından
yenidir. Bu
yenilikləri biz
milli romantizmin başlanğıcı, inkişaf
yolu və mərhələlərində görürük.
"Azərbaycan romantizmi və onun ideya-bədii xüsusiyyətləri",
"Azərbaycan romantizminin başlanğıcı",
"Azərbaycan romantizminin mərhələləri",
"Azərbaycan romantizminin milli hərəkat
dövrü", "Azərbaycan romantizminin sosrealizm mərhələsi",
"Füyuzat" jurnalı və romantiklər"
bölümlərində indiyədək romantizmin öyrənilməsindəki
boşluqlar doldurulur. Müəllif nəinki
romantizmdəki bir çox məsələlərə
aydınlıq gətirir, hətta gələcək
araşdırmalar üçün də yeni imkanlar
yaradır. Professor T.Əfəndiyev milli
romantizmin keçdiyi özünəməxsus yolun inkişaf
problemlərini düzgün müəyyən edir, onu Avropa və
türk romantizmindən ayıran cəhətləri bəlirləyir.
Bu tədqiqatlardan aydın olur ki, Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizmin başlanğıcı və yaranması tarixi
düzgün müəyyənləşdirilməyib; romantizm
vahid məzmuna malik cərəyan kimi götürülməyib,
bu ədəbi cərəyanın üzərindən hələ
də "mütərəqqi" və "mürtəce"
epitetləri götürülməyib, "mürtəce"
hesab olunanların yaradıcılığı hələ də
tam olaraq üzə çıxarılmayıb və qiymətini
almayıb. Yaxud romantizmin yaranması 1905-ci il
inqilabı ilə əlaqələndirilib, onun
mövcudluğu 1905-1917-ci illə məhdudlaşdırılıb
və s. Əlbəttə, bunlar monoqrafiyada qoyulan problemlərin
az bir qismidir; lakin elə bunlar da müəllifin milli
romantizmşünaslığımızda bir çox problemlərin
yerinə düzgün oturdulması səyini təsdiq edir. Götürək, romantizmin başlanğıcı
məsələsini. İndiyədək (bəzi
istisnaları çıxmaqla!) Azərbaycan romantizminin
başlanğıcını 1905-ci il
inqilabı ilə başlayırdılar. Bu
yanlış tendensiya ötən yüzilliyin 60-cı illərindən
başlayaraq indiyədək bir çox mənbələrdə
davam edir. Yalnız görkəmli
romantizmşünas alim Vəli Osmanlının son tədqiqatlarında
məsələyə yeni baxış görünür.
On il əvvəl mənim də tədqiqatlarımda
romantizmin sərhədlərinin 1905-1917-ci il kimi müəyyənləşdirilməsinin
düzgün olmadığı qeyd edilirdi. (Bax: Əhmədov
B. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi. 3 cilddə,
III c., Bakı, Elm və təhsil, 2011, s. 134). Professor
T.Əfəndiyev isə məsələyə kompleks
yanaşaraq problemi dərindən araşdırır və
deyim ki, yaxşı nəticələr ortaya
çıxır. Tədqiqatçı Azərbaycan
romantizmini ayrı-ayrı mərhələlərə bölməkdə
də tamamilə haqlıdır. Əslində,
1905-ci ildən sonra romantizmdə yeni bir mərhələ
başlayır. Ona qədər isə Azərbaycan
romantizmi iki mərhələ keçmişdi. Biz də müəllifin bu fikri və gətirdiyi
arqumentlərlə razılaşırıq. Məhz həmin dövrdə Qərb və rus
romantizmi özünün ən yaxşı mərhələsində
idi. Rus və Qərb romantizminin təsiri
altında gürcü romantizmi də buradan təsirlənmişdi.
Gürcü romantizminin ilk nümayəndələri Aleksandr
Çavçavadze, Qriqol Orbeliani, Nikolas Barataşvili və
Vaxtanq Orbelianinin yaradıcılığını
araşdıran tədqiqatçı müqayisələr nəticəsində
Azərbaycan bədii düşüncəsinin də bu prosesdən
kənarda qalmasını qəbul etməyərək
A.Bakıxanov, İ.Qutqaşınlı, M.Ş.Vazeh
yaradıcılığında romantizmin təzahürlərini
axtarır. XIX yüzil gürcü romantikləri
ilə XX yüzil Azərbaycan romantikləri forma, məzmun,
ideya, bədii təsvir və ifadə vasitələri
baxımından müqayisəyə belə gəlmir. Professor T.Əfəndiyev isə gürcü romantikləri
ilə A.Bakıxanov və M.Ş.Vazeh şeirlərini
müqayisə edir və yaxınlıqlar görür.
Gürcü şairi Q.Orbelianinin "Maxambazi" (Müxəmməs)
şeirindən sitat gətirən müəllifin gəldiyi qənaət
bu barədə bizi düşünməyə və yenidən
bu istiqamətdə araşdırmalar aparmağa sövq edir:
"Gürcü romantizminə aid edilən bu şeir XIX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan maarifçiləri hesab
edilən A.Bakıxanov və M.Ş.Vazeh poeziyasından, istər
ideyasına, istərsə də bədii təsvir
və ifadə vasitələrinə görə əsaslı
şəkildə fərqlənmir. O halda nədən
onları romantizm ədəbi cərəyanına aid edirlər.
Bizə belə gəlir ki, bu barədə
ayrıca araşdırma aparmağa ehtiyac var".
Professor
T.Əfəndiyevin xüsusilə
İ.Qutqaşınlının "Rəşid bəy və
Səadət xanım" və A.Bakıxanovun "Kitabi
Əsgəriyyə" hekayələrini romantik əsər
olaraq təhlilə cəlb etməsi olduqca əhəmiyyətlidir.
Bununla tədqiqatçı ədəbiyyatşünaslığımızda
yeni istiqamət açmış olur. Bu əsərlərin
qəhrəman, süjet, obrazların
dünyagörüşü, dil və üslub
baxımından təhlilləri maraq doğurur. Hər iki əsərin lirik-sentimental üslubda
yazılması, lirizmin ümumiyyətlə, dünya romantizminin
əsasını təşkil etməsi, dil, üslub kimi
paralellər müəllifin arqumentlərini möhkəmləndirir.
"Rəşid bəy və Səadət xanım" əsərinin
S.Mümtaz tərəfindən "Avropa üsul və təsirində",
"ədibanə və şairanə" kimi qiymətləndirməsində
məhz romantizmə işarə etdiyi qənaətinə gəlir.
Professor T.Əfəndiyev Azərbaycan romantizminin ikinci mərhələsi
kimi XIX yüzilin 90-cı illərini götürür və
bu dövrdə yaranan iki əsərin təhlilinə geniş
yer verir. Bu əsərlərdən biri N.Nərimanovun
"Bahadır və Sona", digəri isə Z.Marağayinin
"İbrahim bəyin səyahətnaməsi" əsəridir.
Hər iki romanın qəhrəman, süjet,
obraz, dil-üslub baxımından tamamilə romantizmin tələblərinə
cavab verməsi əsaslandırılır. Demək lazımdır ki, professor T.Əfəndiyev
bu istiqamətdə romantizmşünas alimimiz V.Osmanlının
arqumentlərini bir qədər də möhkəmləndirir.
Eyni fikri Azərbaycan romantizminin mərhələləri,
eləcə də milli hərəkat dövrü haqqında
da demək mümkündür. Bir sözlə,
Azərbaycan romantizminin yaranması və başa
çatması ilə bağlı sosrealist ədəbiyyatşünaslığının
verdiyi qiymətlər yeni elmi meyarlarla dəyərləndirilir.
Professor T.Əfəndiyev Azərbaycan romantizminin
estetikası və poetikası məsələlərini də
araşdırmışdır. "Azərbaycan romantizminin estetik
prinsipləri", "Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında türkçülük",
"Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında turançılıq",
"Azərbaycan romantiklərinin
yaradıcılığında islamçılıq",
"Romantizmdə milli istiqlal və hürriyyət
ideyaları" və s. kimi bölümlər elmi sanbalı,
problemin qoyuluşu baxımından olduqca əhəmiyyətlidir.
Məlumdur ki, dünya romantizmi içərisində
nümayəndələri və əsərlərin bədii
siqləti baxımından xüsusi çəkisi olan milli
romantizmin ayrıca bir manifesti olmamışdır. Lakin bu o demək deyil ki, milli romantizmin estetik prinsipləri
olmamış, yaxud formalaşmamışdır. Müəllif məhz bu amil üzərində
dayanaraq milli romantizmi formalaşdıran manifestyönlü nəzəri
istinad nöqtələrini axtarıb tapır və romantizm
ailəsinin haradan qaynaqlandığını üzə
çıxarır. Bu estetik prinsiplərin
XX yüzilin əvvəllərində formalaşdığını
irəli sürən tədqiqatçı Ə.Hüseynzadə
yaradıcılığını və "Füyuzat"
jurnalını önə çəkir.
Ə.Hüseynzadənin V.Hüqo, Bayron, Höte
yaradıcılığı ilə yaxından
tanışlığı və əsərlərindən
etdiyi tərcümələr, eləcə də
ayrı-ayrı məqalələri bu estetik prinsiplərin formalaşmasında
mühüm rol oynayır: "Ə.Hüseynzadənin
romantizmin konsepsiyasına dair fikirləri "Füyuzat" məcmuəsində
nəinki davam edir, bir az dərinləşir və sistemli
xarakter alır. O, ədəbiyyatın saflığına
çalışır, sənət prinsiplərinə
üstünlük verirdi. "Füyuzat"
jurnalında çıxış edən müəlliflərin
yazılarında bu estetik prinsiplərdən
çıxış edilirdi".
Monoqrafiyanın son fəsli "Personaliya"da görkəmli
Azərbaycan romantikləri ilə bağlı oçerklər
yer alıb.
Lakin Ə.Hüseynzadə, M.Hadi, H.Cavid, A.Səhhət,
A.Şaiq, C.Cabbarlı, S.Mənsur, Ə.Cənnəti,
A.Müniri, Ə.Müznib, İ.Səfa, Ə.Kamal haqqında yazılan oçerklər
ümumi səciyyə daşımır, yalnız bu şairlərin
romantizmlə əlaqəli yaradıcılığı,
onların romantizmə gətirdiyi yeniliklər, romantizm ədəbiyyatındakı
yeri və mövqeyi təhlil edilir. Bu şairlər
içərisində sovet dövründə "mürtəce
romantiklər" sırasına daxil edilən S.Mənsur,
Ə.Cənnəti, A.Müniri, Ə.Müznib kimi şairlərin
yaradıcılığı ilk dəfə olaraq məhz bu
kontekstdə dəyərləndirilir. Müəllifin
türk şairləri İsmayıl Səfa və Əhməd
Kamal kimi romantiklərin yaradıcılığına yer verməsi
tamamilə doğrudur. Bunlardan Ə.Kamal Azərbaycan
ədəbi mühitində yaşamış və romantizmin
gəlişməsində müəyyən qatqıları
olmuşdusa, türk romantizminin görkəmli nümayəndəsi
İsmayıl Səfa bu ədəbi prosesdə qiyabi
iştirak etməsinə rəğmən (özü vəfat
etsə də, romantik şeirləri "Füyuzat" və
digər dərgilərdə müntəzəm çap
edilib), milli romantizmə təsir göstərən şairlərdən
olmuşdur. Bütün bunlar Azərbaycan
romantizminin təşəkkülü prosesini bir tam olaraq
görməyə imkan verir.
Professor Timuçin Əfəndiyevin
"Romantizm: təşəkkülü, problemləri, şəxsiyyətləri"
monoqrafiyası çağdaş ədəbiyyatşünaslığımızda
və romantizmşünaslığımızda elmi
düşüncəni irəli aparan və gələcək
tədqiqatlar üçün istiqamətlərə yol
açan bir əsərdir. İnanıram ki, bu əsər tədqiqatçılar,
universitet müəllimləri, doktorant və dissertantlar
üçün də zəngin, fundamental elmi mənbə
olacaq...
Bədirxan Əhmədli
Ədəbiyyat qəzeti.-
2020.- 23 may. S. 23-24.