Erməni məkrinə qarşı yüz
il diri qalan
düşüncə
–Əli bəy Hüseynzadə örnəyi
Erməni-Azərbaycan konfliktinə
həsr olunmuş ilk konfrans barədə
1906-ci il. Tiflis.
Yaşıl Zal. Hümayun sarayında erməni-Azərbaycan
münaqişəsinə həsr olunmuş ilk konfrans -
Sülh danışıqları fevralın 22-dən 28-ə
kimi davam etdi. Həmin konfrans barədə ətraflı
bəhs edən əsas qaynaq Məmməd Səid Ordubadinin
1911-ci ildə yazdığı "Qanlı sənələr"
əsərindəki qeydlərdir. Mövzu
ilə bağlı tarixşünaslarımız əsasən
həmin əsərə istinad edir. Başqa qaynaqlar ya
xatırlanmır, ya da az xatırlanır. Sülh danışıqları ilə bağlı
Əli bəy Hüseynzadənin 1906-cı ildə -
konfransın keçirildiyi günlərdə "Həyat"
qəzetində dərc etdiyi "Tiflis erməni-müsəlman
ictimainə dair bir-iki söz" məqaləsi əfsus ki,
indiyə qədər araşdırma predmeti olmayıb. Halbuki, olmalıydı. Çünki
"Qanlı illər"dən fərqli olaraq, Əli bəy
Hüseynzadənin məqaləsi problemin, ümumiyyətlə,
erməni-azərbaycanlı konfliktinin politik təhlilini verən
ilk yazı idi.
...Müzakirələr
zamanı guya ortaq çıxış yolunun
tapılmadığını bildirən Vorontsov-Daşkovun sözlərindən
belə çıxırdı ki, buna səbəb konfransa
qatılmış nümayəndələrin siyasi baxımdan
kifayət qədər yetənəkli olmamasıdır.
Vorontsovun fikrinə etiraz edən Əli bəy Hüseynzadə
yazırdı ki, "Qafqaz canişini qraf Vorontsov həzrətləri
nitqlərində buyurdular ki: - "Siz (yəni Azərbaycan və
erməni vəkilləri - A.T.) yanğının, atəşin
həqiqi səbəbini təyin edə bilmədiniz. Yəni səbəbi
tapa bilmədiniz!.. Demək ki, nə
müsəlmanların ittiham etdikləri erməni terror təşkilatlarına,
nə ermənilərin şikayətçi olduqları administrasiyalara
və nə də əvvəlcə senator Kuzminskinin
xatırlatdığı dini, milli, iqtisadi amillərə mərəzin
səbəbi kimi baxılmır... Səbəb də kəşf
olunmadan mərəzi müalicə etmək, sülhə yol
tapmaq çətin!.. O halda
görünür ki, xəstəliyin mənbəyini kəşf
etmək üçün bizə əvvəlcə mahir siyasətçilər
tapmaq lazım gəlir!..".
Əli bəy Hüseynzadə daha
təcrübəli siyasətçiləri "nerədə
bulmaq?.." sualını verir və əlavə
edirdi ki, "bir xəstə yerli həkimlərə etibar etmədiyi
halda, daha səriştəli təbiblər tərəfindən
müalicə olunmaq üçün xarici ölkələrə
səfər edə bilər...". Amma milli bir
problemin çözülməsi üçün eyni hərəkəti
etsək, "böyük bir xəta edəcəyimizə
şübhə edilməsin, çünki nümunəsi
meydandadır! Osmanlı ölkəsindən
olan Rum elinin, Makedoniyanın əhvalına bir nəzər ediniz,
oraya sülh yaratmaq üçün Avstriya və Rusiyadan əcnəbi
siyasi heyətlər gəldi. Bundan o məmləkətə
bir xeyir oldumu, olmadı! Mərəz gündən-günə
daha da ağırlaşdı".
Əslində,
Vorontsov üstüörtülü şəkildə ideya
olaraq indiki ATƏT-in Minsk qrupu anlayışının ilk
versiyasını təlqin edirdi və Əli bəy
Hüseynzadə birmənalı şəkildə buna
qarşı çıxırdı: "Bir məmləkətin
xaricdə bitərəf bir təbib tapa bilməsi çox
müşküldür... Siyasilər, ələlxüsus
bürokratiya və kapitalizm siyasiləri bir məmləkətə
"intriqa" dolabları çevirmək üçün
girərlər...
114 il əvvəl,
yəni 1906-cı ildə türklər (yəni biz)
"bütün baş verən qanlı hadisələrin səbəbi
olaraq erməni terrorizmindən şikayətçi" idik. "Ermənilər isə baş verən hadisələrə
görə, guya ermənilərə tam dəstək verməyən
rus hökumət administrasiyanı
günahlandırır"dı. Nə dəyişib
ki... Hüseynzadə məsələnin incəliyini belə
şərh edir: "Hər qəbahəti, hər
zülmü idarə məmurlarının üzərinə
yıxmış ikən böylə bir əmri (sülh
yaratmağı) yenə onlara həvalə etmək, nə
böyük məntiqsizlik, nə qədər aşkar təzaddır!..".
O
dövrün gürcü mətbuatı da məsələnin
bu tərəfinə diqqət yetirmişdi. Midivaninin baş
redaktor olduğu "Na povorote" qəzeti toplantının
nəticələrinə həsr etdiyi məqalədə
bildirirdi ki, "Eyni zalda vəkillərin bir qismi nifaq və ədavəti
alovlandırmış olan hökumət idarəsinin
günahkar olduğuna hökm elədikləri halda, yenə
eyni idarəyə müraciət edirlər, ondan nicat gözləyirlər...
Sülh üçün təklif olunan tədbirlərin
idarəyə həvalə olunması bizə anlaşılmaz
görünür, çünki bu idarə idi ki, hərəkətsizliyi
və laqeydliyi ilə baş verən hadisələrə bais
olduğundan onun günahlarını heç senator Kuzminski də
təmizə çıxara bilmədi". Gürcü
müəllifin yazdıqlarını şərh edən
Hüseynzadə əlavə edirdi: "Vəkillər
burasına diqqət etmədilər ki, mütləqiyyət
bürokratiyası qara qanadlarını şimdi əvvəlkindən
ziyadə açan eyni köhnə bürokratiya idi ki, millətlərə
sülh verməyə qadir deyildir...".
Erməni nümayəndələr
zülmkar kimi gördüklərini həm də xilaskar olaraq
qəbul edir. Niyə? Əli
bəyin təbirincə, "əcəba, böylə ziddiyyətdə
bulunmaq nədən baş verir? Bilirmisiniz?
Terror xofu ilə canlarına qorxu düşən
çar məmurlarını öz düdükləri ilə
istədikləri kimi oynatmağı ümid edirlərdi".
Əslində, Əli
bəy Hüseynzadənin nəyə eyham etdiyini o dövrdə
hamı yaxşı bilirdi. Hətta həmin toplantıda
Əhməd Ağaoğlu demişdi ki, "Qafqazda olan mənsəb
sahibləri və hakimlərin çoxu erməni terrorundan
qorxub ədalət ilə, insaf ilə iş görmürlər".
Ortada qanlı təcrübə var idi. Vorontsovdan əvvəlki Qafqaz canişini Qriqori
Qolitsın Erməni Qriqorian kilsəsinin əmlakının
müsadirə edilməsi barədə Rusiya
Çarının fərman verməsinə nail olmuş və
qarşılığında ermənilər tərəfindən
terror edilmişdi. Qolitsın terror edildikdən
sonra onun yerinə canişin təyin olunan general
Vorontsov-Daşkov isə Qafqazda ermənilərin güclənməsində
əsas rolu oynayırdı. Erməni-müsəlman
məsələsinin nizamlanması üçün kənar
münsiflərin işə qarışması ideyası da həyat
yoldaşı erməni olan Vorontsova məxsus idi. Onsuz da
ermənilər bu adamı öz düdükləri ilə istədikləri
kimi oynadırdılar...
Qəribədir, Qafqaz
canişinliyində keçirilən həmin müzakirələrdə
erməni xisləti elə indi olduğu kimidir. Əli bəy
Hüseynzadə bunu sezərək yazırdı ki, "Ermənilərin
ilk günlərdə söylədikləri sözlərlə
sonrakı günlərdə söylənən sözləri
arasında bir rabitəsizlik var... İşə bu cəhətdən
baxılırsa, ermənilərin sözlərində
görünən daimi təzadlar, ixtilaflar, tərəddüdlər
dərhal sezilir! Qəribə şey! Bizimkilər
tərəfindən ortaya qoyulan mülahizələr daim
aydın, aşkar və müəyyən bir məntiq dairəsində
ikən, ermənilər bunların müqabilində özlərini
itirib, gah sağa, gah sola qaçıyorlar. Bu gün söylədikləri sözü ertəsi
gün tamam yadlarından çıxarıb, onun əksini
iddia edirlər. Bu nədən böylə
oluyor? Çünki aydın bir həqiqəti
ört-basdır etmək istəyirlər". Məsələn,
toplantının ilk günlərində erməni terror təşkilatının
olduğunu inkar edir, yığıncağın davamında isə
Daşnaksütyun partiyasının əsla cinayətlərlə
əlaqəsi olmadığını və məhz insaniyyət
yolunda çalışdığını söyləyirlər...
Bir neçə gün sonrakı
yığıncaqda azərbaycanlı nümayəndələr
tərəfindən sülhün bərqərar olması
üçün hər iki tərəfin qatilləri, caniləri
göstərmələri şərti irəli
sürülür. Ermənilər cavab verirlər ki, bu
olmaz, çünki o vaxt Daşnaksütyun kimi insaniyyət
yolunda çalışan bir cəmiyyətin ləğv edilməsi
lazım gələcək... Əli bəy Hüseynzadə
bu məqamda təəssüf və sarkazmla qeyd edir, demək
ki, ermənilərin insaniyyətə xidmət edən möhtərəm
xadimləri qatillərdən, canilərdən ibarət
imiş. Tiflisdəki iclasda ermənilərin
daşnak təəssübkeşliyi doktor Qara bəy Qarabəyov
və Əhməd bəy Ağayev tərəfindən də
tənqid olunmuşdu.
Yaxud həmin
yığıncaqda ermənilər iddia etdilər ki,
onların davası şiə türklərlədir, sünni
türklərlə problemləri yoxdur. Ermənilərin
bu məkrli yalanına Məhəmməd Ağa Vəkilov dəlillər
gətirərək cavab verib, bu fikrin ortaya sürülməsində
də qorxulu və pis bir niyyətin
göründüyünü deyirdi. Yaxud,
yığıncaqda azərbaycanlı vəkillər tərəfindən
Daşnaksütyun partiyası ittiham edilirkən, bunların
sahib olduqları topun, tüfəngin kimə qarşı
olduğu sual edilirdi. Ermənilər münasib bir cavab
verməkdən aciz qalıb deyirdilər ki, "bu
hazırlıq Osmanlı dövlətinə
qarşıdır...". Türkiyədə
sorulsa eyni sualın cavabı "bu hazırlıq Rusiya
dövlətinə qarşıdır" şəkilndə
səslənəcək. Əli bəy Hüseynzadə əlavə
edir: "Görülür, rollar çox gözəl
bölünmüşdür... Osmanlı erməniləri
Rusiyaya qarşı və Rusiyadakılar da osmanlılara
qarşı çalışıyorlarmış, amma
hamısının da məqsədi bir!..".
Təzad həm də ondadır ki, "bizim sünnilərlə
işimiz yoxdur" deyən ermənilər həm də bu
toplu-tüfəngli "hazırlıq osmanlı türklərinə
qarşıdır" - deyirdilər.
Əli bəy Hüseynzadə çıxış
yolunun Peterburqda və İstanbulda millətlərə ədalət,
müsavat, hüriyyət bəxş edəcək
konstitusiyanın yaranmasında görürdü. Belə bir məşrutə
düzəni yaranacağı təqdirdə Əli bəyə
görə, millətlərin yaxınlaşması
mümkün olacaqmış...
***
Amma üstündən yüz il keçdi. Əli bəyin
arzuladığı konstitusiya yüz il əvvəlki
o böyük imperatorluqlarda yarandı. Hətta
o imperatorluqlar tarixə qovuşdu. Hələ üstəlik,
Azərbaycan da, Ermənistan da müstəqil dövlət
oldular, öz konstitusiyalarını yaratdılar... Amma nifaq və ədavət bitmədi. Problem həll olunmadı. Ermənilər yenə
Əli bəy Hüseynzadənin yüz il əvvəl
dediyi kimi davranmaqda və danışmaqda davam etdilər. 1905-ci ildə erməni yazarları, ədibləri
"erməniləri haqlı, insaniyyətli, bigünah və əlhasil
məsum bir quzu kibi göstərməyə, bizi isə
bütün bunun əksi olaraq səciyyələndirməyə
qeyrət ediyorlar, qəzetələrlə, teleqraflarla,
ajanslarla Avropanın bir ucundan o biri ucuna, bəlkə ta Amerika
və Avstraliyaya qədər o yolda fəryadlar ediyorlar. Daha doğrusu, bizim kibi aciz qalmayıb edə
biliyorlar idi. Pişik öz pisliyini torpaqla
örtdüyü kimi, ermənilər də öz
qüsurlarını, öz qəbahətlərini, öz vəhşətlərini
söz tufanı içində gizləyib, bizim isə ən
kiçik qəbahətimizi birəni dəvə edərcəsinə
mübaliğələndiriyorlar. Bu qədərlə də
yetinməyib adətən iftiralarda bulundular... Əsl
məsələ ümumimizə, ümum türk və müsəlmanlara
aid iftiralardır ki, bəzi erməni yazarları bu növ
iftira və böhtandan da çəkinmədilər.
Guya ümum müsəlmanlar, yəni üç yüz
milyondan ibarət müsəlmanlar birləşib bu günlərdə
çəgirkə kimi qanadlanıb uçacaq və Rusiya ilə
Avropanın üstünə töküləcək və Qərb
mədəniyyətini, bəlkə də bütün xristian
aləmini bağı ilə, bağçası ilə, əkiniylə,
əhalisiylə yeyib yetəcəklərmiş. Buna da guya
indiyə qədər ermənilər mane olduğundan,
İstanbuldan ermənilərin qətliamına dair bir barmaq
işarəti çəkilmiş imiş!..".
1905-ci ildən
bu günə qədər üslub həmin üslub, iftira həmin
iftiradır... Kaş ki, 1905-ci ildə ermənilər
Hüseynzadəyə inanaydılar: "Ermənilər
burasını yaxşı anlamalıdılar ki, slav selinin
müqabilində və hər tərəfdən əsən
şiddətli ruzgarlarla çalxalanmağa başlayan türk
ümmanının böyründə erməni istiqlalı
mümkün olan şey deyildir...".
5 oktyabr 2020
Azər TURAN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 7
noyabr.- S.4.