Poeziya susmur...
Vətən əsgərdən
başlayır
Tənqidçinin publisistik qeydləri
II məqalə
"Savaş bitməmiş hələ". Avqust
ayının sonlarıydı. Hələ
torpaqdan, səmadan, Qarabağdan Böyük Vətən
müharibəsi sədası eşidilmirdi. Düşmənə iyul dərsini verdik, Azərbaycan
ordusu öz yenilməz gücünü göstərdi. Amma erməni vəhşilərinin illərdən bəri
Azərbaycanımızın ayrı-ayrı kəndlərinə,
şəhərlərinə qəfil hücumları davam
edirdi. Hələ:
Xalqın
qulağı dolub
sülh,
atəşkəs sözündən
Yalançı
ümidlərdən,
"danışıq" hiyləsindən.
Sülh
çiçəyi dibçəkdə...
ATƏT-in ofisində
Saralır
yavaş-yavaş
Azadlıq
həvəsində.
BMT qətnaməsi
Quru sözdür,
quru söz!
Millətlərin
ayaqda
Toz olan qüruru -
söz!
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
"Savaş bitməmiş hələ" uzun şeirində
("Ədəbiyyat qəzeti", 29 avqust) xalqa
olub-keçmişlərin ibrət dərsi
xatırlanırdı. Həmişə, bütün
yaradıcılığı boyu Vətən, Millət, Azadlıq
sözlərini həqiqət və mənəviyyat əlifbası
kimi təsdiqləyən bir şairin bizim də ürəyimizdən
xəbər verən narahatlığı əbəs deyildi.
"Savaş tarix önündə bir namus imtahanı,
Savaş - ruhun sınağı, kişiliyin meydanı" -
bu, 30 il torpaqları işğal altında olan bir ölkənin
artıq pessimizm, ruh düşkünlüyü, "qəzəbindən
ümidin də üstündən qələm çəkən"
bir millətin savaş ruhunun, "Ayağa dur, məmləkətim!"
çağırışının poeziya harayı idi. Sabir
Rüstəmxanlı ötən 30 il ərzində
Azərbaycanın və Azərbaycan insanının taleyini
göz önünə gətirir, xalqın içində
püskürən intiqam alovlarının bir gün gülləyə,
mərmiyə çevriləcəyinə inanırdı.
"Axır tarix çayları, hər üsyan bir şəlalə,
Dinlə, dağlar deyəni, Savaş bitməyib hələ!". S.Rüstəmxanlı bu
şeirlə bir çoxlarının içinə dolan
ümidsizliyi, pessimist əhval-ruhiyyəni savaş,
döyüş ruhuna kökləyir, 30 illik intizarın bir
gün sona yetəcəyinə inanır. Çünki
bu 30 ildə mənəviyyat aləmində boşluqlar,
çatlar da düzüm-düzümdü.
Çünki "Zirvənin qarı çəkmir
çadırda doğulanı", "Ekranda şit diringi",
"Hardadır "Gəngi" dərsi yol göstərə
bir gəncə? Çünki "Qeyrət, şüur,
heysiyyət pulun əlində kölə". Amma
bu mənzərə xalqın, millətin savaş ruhunu
söndürə bilməzdi, Azərbaycan ordusu Ali Baş
Komandanın bir əmrinə hazır idi.
Oyan,
sıyrıl səbrindən!
Vaxt
gözləmir, vaxt uçur,
Barı
indi silkələn, indi ayılsın başın,
Başlansın
tarixinin ölüm-dirim savaşı!
O
savaş başlandı - Azərbaycan ordusu bu qırx gün ərzində
öz müharibələr tarixinin ən şanlı səhifələrini
yazdı.
Zillət
ilə ləzzəti olmaz həyatın, dustlar,
Nəqdi-can
sərf eyləyib
dünyada
kam almaq gərək.
Əcz ilə
dönmək ədudən səhldir, himmət tutub,
Ya şəhid
olmaq gərək,
ya intiqam
almaq gərək.
Dahi Füzulinin bu qitəsi əsrlərdir ki, ədalətli
savaşın, döyüşün, müharibənin məramı
kimi səslənir.
Beləliklə, savaş başlandı. 27 sentyabr
günündən başlayıb bu xalq heç bir tarixi
dönəmdə olmadığı qədər böyük
savaşın içinə qatıldı. Azərbaycan ədəbiyyatı, xüsusilə
poeziya bu savaşın ruhçusu missiyasını öz
üzərinə götürdü. Mən
bu qırx gündə qəzet və jurnallarda dərc edilən
şeirlərə diqqət yetirmişəm - poeziyamız, demək
olar ki, bir aparıcı mövzuya köklənib. Qələbə,
Azərbaycan ordusunun və Azərbaycan əsgərinin, Ali
Baş Komandanın, onun siyasi və hərbi
uğurlarının tərənnümü, Qarabağa, artıq
işğaldan azad olunmuş torpaqlarımıza tezliklə
qayıtmaq, yurd-yuva həsrətinə son qoymaq arzusu və bir
də Azərbaycan əsgərinə yazılar məktublar... Göründüyü kimi, Böyük Savaş
poeziyanın da tematikasını dəyişdirir. Hiss
olunur ki, hətta cavan şairlər də öz fərdi,
subyektiv hisslər, duyğular aləmindən, xüsusilə,
sevgi lirikasından savaş lirikasına meyil edirlər. Gənc şair Fərid Hüseyn "Yumruq
günü" şeirini ("Ədəbiyyat qəzeti",
3 oktyabr), Qarabağımıza və şəhidlərimizə
ithaf edib. Fəridin metaforik düşüncə tərzi
bu şeirdə də bariz nəzərə çarpır:
Güllələnən
heykəllər sağalacaq,
daşların yarasına
yeni
tarix məlhəm qoyacaq.
Ot
basmış yollar
kimsəsizliyin xəcalət tərini siləcək,
bütün yollar vətənə dönəcək.
Gənc şair Leyla Əliyeva "O dərdli
uşağın göz yaşı üçün"
şeirində Tovuz döyüşlərindəki itkidən
doğan kədərli hisslərini ifadə edir. Amma bu
şeirdə kədər hissi ilə qələbəyə
inam intonasiyası qoşa addımlayır. Göz
yaşlarını, itkidən doğan qüssəni qələbəyə
doğan inam əvəz edir:
Ağlayır
bir ata itirmiş uşaq,
Ağlayır göylərdə Günəş də
bu gün.
Ellikcə
savaşa hazırıq, Vətən,
O dərdli
uşağın göz yaşı üçün.
Qalib intonasiyası. Azərbaycan
Ordusu işğal olunmuş torpaqlarımızı müzəffər
yürüşü ilə özümüzə qaytarınca
şeirimizdə də qalibiyyət intonasiyası, qələbəyə
inam hissləri getdikcə güclənir və poeziyamız,
sanki üçrəngli bayrağımızın
sancıldığı ucalıqlara öz nəfəsini, səsini
qatır. Xalq şairi Vahid Əzizin bir silsilə
şeirlərinə ("Ədəbiyyat qəzeti", 31
oktyabr) diqqət yetirək:
Nəğmətək
dillərin əzbəri oldun -
İndi sənin
adın düşübdür dəbə,
Dalınca
yollanıb müzəffər Ordun,
Ləngimə,
tez yetiş böyük Qələbə!
Bu dörd misra mən deyərdim, bu gün Azərbaycan
poeziyasının bəlkə ən vacib atributunu ifadə
edir, daha rəmzlər, simvollar deyil, məcazilikdən
reallığa çevrilən obrazlar diqqət mərkəzindədir. Vahid Əzizin
lirikasında bu reallıqlar çağımızın həqiqətlərini
ifadə edir. Baxın: "Azərbaycandır
Qarabağ", "Qələbəli Azərbaycan",
"Var ol, Ali Baş Komandan", "Tanrı, qoru Azərbaycan
Ordusunu", "Yalnız irəliyə, yalnız irəli",
"Lap az qalır" - bunlar şüar deyil, qələbə
himnləridir, - desəm, yanılmaram. Vahid
Əziz hər gün, bəlkə hər saat o böyük Qələbənin
yaxınlaşacağına tam əmindir. Hamımız
kimi. Onun bu silsiləsində həmin intizarın, həmin
gözləmənin əks oldunduğu bir şeiri xüsusilə
nəzərə çarpdırmaq istəyirəm:
Şəninə
bəzədim bəyaz kağızı,
düşməni qovaraq qaçan əsgərin.
Alnından
öpəcəm Bayrağımızı
İsa bulağına sancan əsgərin.
Yuxumda
görmüşəm - aydınlıqdı su,
çin
olur gözlərin qaçaq yuxusu.
bircə
gün rahatca yatmaq arzusu,
səhəri səngərdə açan əsgərin.
Mərmidən
səksəndi bir vaxt bələkdə,
İndi
düşmən üstə od ələməkdə!
Qarabağ
sevgisi üstələməkdə -
Yadında yar ilə hicran əsgərin.
Od-alov
tutacaq sönmüş ocaqlar,
tarixdə qalacaq bu qanlı çağlar,
arabir xəfifcə
dodağı qaçar
mürgüdə evinə qaçan əsgərin.
Bu, əsl müharibə və əsgər
psixologiyasının poetik əks-sədasıdır. Şair Azərbaycan
əsgərinin ümumi, sanki bütün əsgərlərə
xas olan obrazını yaradır. Bəli,
bu, səngərlərdə, döyüş meydanlarında
hünər göstərən Azərbaycan əsgəridir.
Təbii ki, bu əsgər şeirimizdə hələ
öz konkret adı ilə nəzərə çarpmır (bu
da olacaq), hələ o əsgərin psixologiyası, qələbə
əzmi, vətənpərvərlik ruhu tam və dolğun əksini
görmürük (bu da olacaq), amma o əsgər bir deyil,
yüzlərlə, minlərlədir. Mən
İlqar Fəhminin "Balaca kişilər" poemasından
bir fraqmentə diqqəti yönəltmək istəyirəm.
Bir çoxumuz bəzən bu fikirdə olmuşuq ki, müasir
Azərbaycan gəncliyi içərisində hələ tam
yetkinləşməyən, Vətən idealı, həyat
amalı olmayanlar da var, amma Böyük Savaş başlananda
on minlərlə gəncin könüllü olaraq müharibədə
iştirak etmək istəyinə nə deyirsiniz? İlqar Fəhmi də o təsəvvürü real
həyatımızdan və poeziyadan silmək istəyir.
Dedilər:
"Budurmu igid cavanlar?"
Dedilər:
"Budurmu mərd pəhləvanlar?"
Boyları
bir tikə, belləri əyri
Telefon xəstəsi
bu uşaq-muşaq
Düşmən gülləsinə sinə gərəcək?
Kişi
yetişdirən kafe, bar deyil
Kişi yetişdirən oddu, alovdu.
Bu gün
kişi yeri Park-Bulvar deyil
Bu gün kişilərin yeri Murovdu.
Bu
"balaca kişilər" indi "Dikəlib səngərdən,
açıb silahı, Yüyürüb qaçanda
düşmən üstünə", "dünən sevgilərlə
dolmuşdu gözü, Qəzəbli gözündən bu
gün qan sızır. Dünən qızlar
üçün "sms" yazan, Bu gün öz qanıyla
"şücaət" yazır".
Bu qırx gündə müasir poeziyamızın ən
başlıca vəzifəsi çağırış
nidaları, düşmənə nifrət
hayqırtıları, Ali Baş Komandan, Ordu, Əsgər,
Xalqın birliyi bir vəhdət halında şeirlərdə
səsləndi. Bunları bir-birindən təcrid etmək
mümkünmü? Azərbaycan tarixində
çox qüdrətli şahlar, sərkərdələr olub,
İlham Əliyev bu magikan silsilənin davamçısı
oldu. Amma ədəbiyyat diliylə desək: Novator
davamçı. O, yeniləşəcək (!) Azərbaycanın
siyasi, hərbi, mənəvi modellərini yaradır. Bu qırx gündə ona həsr olunan şeirlərdə
haqlı olaraq alqışlar, təhsinlər oxunur, amma
vaxtdır ki, enik şeirimizdə də onun parlaq obrazı
yaransın. Mən qocaman şairlərimiz - Vahid
Əzizin, Ramiz Duyğunun, Ənvər Əhmədin, Zeynal Vəfanın,
həmçinin, onlardan cavan İftixar Piriyevin, daha neçə
şairin Ali Baş Komandana həsr etdikləri şeirlərini
xalqı, millətin səsi hesab edirəm. Bu
şeirləri oxuduqca böyük Mirzə Ələkbər
Sabirin Səttarxana həsr etdiyi şeirini xatırlayıram.
"Çox yaşa, dövlətli Səttar
xan, əfəndim, çox yaşa! Afərinim
himməti-valayi - Səttarxanədir" (M.Ə.Sabir). "Var ol, Ali Baş Komandan - çox günahkar nəsillərin
üzlərini ağ elədin! (Vahid
Əziz). "Qarabağda
görünür qızaran Zəfər danı!
Şuşa, Laçın həsrətli sevdalı qəlbimizin
Ali Baş Komandanı! Böyük Qələbəmizin Ali
Baş Komandanı!" (Ramiz Duyğun). Bu sətirləri
yazarkən həm də böyük şairimiz Məhəmməd
Hadinin 1016-cı ildə qələmə aldığı
"Dilək ölməz" şeirini xatırlayır və
o şeirin bu günlə necə səsləşdiyini
görürəm:
Bu
ağır yük çəkilməz,
Şu acılar içilməz.
Sənsiz,
a parlaq dilək,
Qaranlıqlar keçilməz.
Dirilik
qararanda,
Onun gündüzü sənsən.
Biz
ağlardıq həmişə,
Güldürən bizi sənsən.
Məyus
olma, amandır,
Məyus olmaq yamandır.
Qorxaq diləksiz
yaşar,
Millətim qəhrəmandır.
Bu gün poeziya da elə bu həqiqəti qələmə
alır. Ali
Baş Komandan, Azərbaycan Ordusu, Azərbaycan əsgəri və
Xalqın birliyi. İlham Əliyev bu qəhrəman
millətin gücünü, potensial döyüş enerjisini,
əsgərlərimizin qəhrəman ruhunu səfərbər
etdi.
Əsgərə məktublar. Böyük Savaş təkcə
döyüş səngərlərində deyil, həm də
arxa cəbhədə baş verir. Əlbəttə,
arxa cəbhədə qan tökülmür, amma o Böyük
Savaş milyonların ürəyində də davam edir. Hamı intizardadır, Gəncəyə, Bərdəyə,
Tərtərə, Ağcabədiyə, Mingəçevirə
atılan raketlərin acısını yaşayır.
Şəhidlər, döyüşdə yaralananlar... Amma bu, müharibədir. İtkilər
də təbiidir. Amma arxa cəbhə
ön cəbhənin dirəyidir. Bu gün
Böyük Savaş poeziyasında yeni bir xətt -
"Əsgər məktubları" təsəlliverici bir
rupora çevrilir. Təkcə təsəllimi?
Yox, ən başlıcası, Qələbəyə
çağırış... Həyat Şəminin, Nuranə
Nurun, Sərvaz Hüseynoğlunun, Fəxrəddin Əsədin,
Nəzakət Məmmədlinin "Əsgərə məktubları"
Böyük Vətən müharibəsində S.Vurğunun,
Süleyman Rüstəmin, Rəsul Rzanın, Nigar Rəfibəylinin,
Əhməd Cəmilin döyüşçülərə
yazdığı məktubları xatırladır. Amma bu məktublar indiki Böyük Savaşın bəlirtiləridir.
Nə yazım sənə, əsgər? -
Söz də tapa bilmirəm.
Söz,
Şuşada yazaram,
Tutaram əllərindən
Görüşəndə yazaram.
Həyat
Şəminin bütünlüklə "Əsgərə salam" silsiləsi, əslində, Sözlə
(ümid, inam, qayğı, şəfəqqət) doludur, bu
şeirlərdə əsgəri ruhlandırmaq da var, ona
xilaskar kimi ana, bacı şəfqəti də... "Sən
tarix yazırsan qazdıqca səngər", "Qoy Vətən
desin ki, sənsən xilaskar". Həyat Şəmi
Füzulinin Gecəgözlü kəndindəndir, o kəndin
bir qadını "Evsiz-eşiksiz qalmışdı,
torpaqsız qalmışdı, Qarabağsız
qalmışdı, qarabağlı qadın" - o kəndin
bir şairi vardı - Mətləb Misir, o, Füzulinin azad
olunmağını görmədi. Amma
inanıram ki, ruhu indi şaddır.
Əlbəttə, bütün "Əsgər məktubları"
eyni ovqatı ifadə eləmir. Bəzilərində "Salam, əsgər!"
nidası ilə çağırış ruhu səslənir
(bir-birini təkrar edən məqamlar da nəzərə
çarpır), əsgərin xilaskarlıq missiyası ifadə
olunur, Xalq şairi Qabil demişkən: "Ümid sənədir
ancaq, Azərbaycan əsgəri!". Bəzilərində isə əsgərin
özünün məktubları təqdim edilir (41-45-ci illərdəki
"Gözlə məni" nikbin intonasiyası yada
düşür). Fəxrəddin Əsəd də belə
bir ovqatı qələmə alır:
Gülüm,
qoxunu duydum,
sanki elə
yaxınıq.
Qolum
üstə yatırsan,
qaçırmıram yuxunu!
Qayalar
silkələnir
düşmənləri daşlayır.
Hardakı
keşikdəyəm
Vətən məndən başlayır.
Poeziyamızda bu obrazın öz ənənəsi var
(S.Vurğunun "Ananın öyüdü" şeirini yada
salaq), bizim Böyük Savaşda da bu ənənə davam
edir. Heç bir varlıq əsgərə Ana qədər
doğma deyil. Siz televiziya kanallarında
şəhid analarının göz yaşlarını
çox görmüsünüz. Həm də
öz qəhrəman oğullarıyla fəxr edən
anaların da (Nəzakət Məmmədlinin "Mən zabit
anasıyam" şeirində olduğu kimi) qürur hissini.
Nuranə Nurun "Youtube"dan oxuduğum bir
şeiri isə Ana-Oğul məhəbbətinin bu gün ən
bariz bir nümunəsidir.
Oğul,
bəlkə darıxmağın
Həddini çoxdan aşmışam.
Səni üşütməyim
deyə,
Bu il qışla dostlaşmışam.
İgid
oğlum, Vətən sənin
Sən Vətənin əmanəti.
Bu bir
şeir deyil, balam
Bu bir qürur əmanəti.
Səni gətirən
yollara
Mən baxıram, sən heç baxma.
İkimizin
yerinə də,
Darıxacam, sən darıxma.
Bu yazının sonunda erməni faşizminin törətdiyi
hərbi cinayətlərdən söz açmaq istədim,
amma Ali Baş Komandanın "İti qovan kimi onları
qovuruq" artıq zərbül-məsələ
çevrilmiş sözlərini xatırladım. Bir də
Böyük Vətən müharibəsi illərində Məmməd
Rahimin bir şeirində "Vur, ölən faşistdir, insan
deyildir" faşist sözünü erməni sözü ilə
əvəz etsək, heç nə dəyişməyəcək.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2020.- 7 noyabr.- S.24-25.